העברת מסרים לתת מודע, העברת מסרים באמצעות השלכה בתת מודע, לדבר עם מישהו על מישהו אחר, להעביר מסרים בצורה עקיפה, שיחה על צד ג, רכילות על אנשים, מסרים עקיפים, מסרים סמויים, מסרים ישירים, ניהול שיחה, איך לנהל שיחה? תקשורת בין אישית
איך לדבר על מישהו אחר מבלי לפגוע בשומע?
כאשר אתם מדברים עם מישהו על אדם אחר, חשוב להבין שבתת - המודע של השומע, המסרים אינם נקלטים רק ביחס לאדם השלישי שעליו מדובר, אלא השומע נוטה באופן אוטומטי להשליך את מה שנאמר גם על עצמו. תהליך זה מתרחש מכיוון שהשומע, במודע או בתת - מודע, מחפש ומזהה קווי דמיון בינו לבין האדם השלישי. ככל שקווי הדמיון רבים יותר, כך המסר שאתם מעבירים על האדם השלישי ייתפס בעיני השומע כמכוון כלפיו.
לדוגמה, אם אתם משוחחים עם אדם בעל עודף משקל ואומרים לו: "תראה את השמן המגעיל הזה", ומתייחסים לצד שלישי כלשהו, השומע עלול לחשוב מיד: "רגע, אני עצמי שמן, ולכן אולי זה מה שהדובר חושב גם עליי". אף על פי שבכוונתכם היה לדבר על מישהו אחר לחלוטין, השומע מפרש באופן טבעי את הדברים כאילו הם מופנים אליו. זה קורה כי בני אדם רגילים לראות את עצמם בדמויות אחרות, במיוחד כאשר יש ביניהם תכונות משותפות.
איך עובד מנגנון ההשלכה בתת - המודע?
כאשר אתם מנהלים שיחה על צד שלישי, השומע מבצע השוואה בין עצמו לבין אותו צד שלישי. כל מה שתאמרו על האדם האחר, במיוחד תכונות שליליות או ביקורתיות, יגרום לשומע באופן אוטומטי לשאול את עצמו האם הדברים נכונים גם לגביו. ככל שהשומע מזהה יותר תכונות משותפות עם האדם שעליו מדברים, כך הוא בטוח יותר שהדברים נאמרים, אפילו באופן עקיף, עליו. זהו מנגנון ההשלכה בתת - המודע, שפועל גם ללא כוונתכם או ידיעתכם, ולכן יש להיזהר במילים שנאמרות, במיוחד אם הן בעלות אופי ביקורתי.
כיצד להשתמש במנגנון ההשלכה להעברת מסרים?
מצד אחד, ניתן להשתמש במנגנון זה כטכניקה להעברת מסרים סמויים בצורה חיובית. לדוגמה, אם אתם רוצים להעביר ביקורת או הערה למישהו, אך חוששים לעשות זאת ישירות, תוכלו לדבר על אדם אחר בעל תכונות דומות ולהעביר את המסר בעקיפין. תת - המודע של השומע יקלוט את המסר, ובכך המסר יועבר בצורה פחות מאיימת וללא יצירת קונפליקט ישיר.
לדוגמה, אם אתם רוצים להגיד למישהו שעליו לשפר את סדר היום שלו, אך חוששים מהתגובה, תוכלו לומר: "אתה יודע, דיברתי עם מישהו שהלו"ז שלו ממש מבולגן, וזה יוצר לו הרבה בעיות". האדם שמולכם, אם הוא מזהה שגם אצלו קיימת אותה בעיה, יבין בעצמו שהכוונה מופנית אליו, ויפנים את המסר ללא הצורך בעימות ישיר.
איך להימנע מפגיעה בשומע כשמדברים על צד שלישי?
מצד שני, חשוב להיות מודעים לכך שהמנגנון הזה פועל גם כשלא מתכוונים לכך. אם אתם מדברים על אדם שלישי בנוכחות מישהו, עליכם לשים לב היטב למילים שאתם בוחרים. אם תאמרו משהו שלילי או ביקורתי, האדם שמולכם עלול להשליך את הדברים על עצמו, ולהיפגע אפילו אם לא התכוונתם לכך בכלל.
לדוגמה, נניח שאתם יושבים עם אדם שנכשל בעסקיו לאחרונה, ומדברים איתו על אדם שלישי אחר שנכשל בעסקיו. אם אתם אומרים "איזה כישלון, הוא ממש לא יודע לנהל עסקים", השומע עשוי להיעלב ולחשוב שאתם בעצם אומרים זאת עליו, למרות שהכוונה הייתה לאדם אחר לחלוטין.
מתי חשוב להיזהר במיוחד מדיבור על אחרים?
חשוב במיוחד להיזהר כאשר אתם נמצאים עם אנשים שיש להם רגישויות או חולשות בולטות. ככל שהנושא רגיש יותר אצל האדם שמולכם, כך עולה הסיכוי שהשומע ירגיש שהמסר מתייחס אליו ישירות. לכן, אם ידוע לכם שלמישהו יש חולשה בנושא מסוים, עדיף להימנע מלדבר איתו על אנשים אחרים שסובלים מבעיה דומה, או לפחות להיות מודעים למילים שאתם בוחרים ולהתבטא בצורה רגישה יותר.
איך לנהל נכון תקשורת באמצעות מסרים סמויים?
ניהול שיחה ותקשורת בין - אישית באמצעות מסרים עקיפים או סמויים דורשת מודעות גבוהה. המפתח הוא שליטה במילים ובתוכן השיחה שלכם. עליכם לחשוב מראש כיצד השומע יפרש את דבריכם, במיוחד כאשר אתם בוחרים להשתמש בטכניקות של דיבור עקיף או דיבור על צד שלישי. שימוש נכון ומדויק במילים יכול להפוך לכלי רב - עוצמה, הן לחיזוק מערכות יחסים והן לשיפור ההבנה בין הצדדים, אך שימוש לא זהיר עלול ליצור תסכול, כעס, פגיעה וחוסר הבנה.
כיצד לפתח מודעות להעברת מסרים בתקשורת בין אישית?
כדי לפתח מודעות לנושא זה, מומלץ לתרגל הקשבה עצמית ולשאול את עצמכם, האם האדם שמולי יכול להשליך את מה שאמרתי עליו? האם הדברים שאמרתי על מישהו אחר יכולים לפגוע בו או לגרום לו אי - נוחות? ככל שתתרגלו מודעות זו, כך תצליחו לשלוט טוב יותר במסרים שאתם מעבירים ובאופן שבו הם נקלטים אצל האחרים.
כאשר אתם מדברים עם מישהו על אדם אחר, חשוב להבין שבתת - המודע של השומע, המסרים אינם נקלטים רק ביחס לאדם השלישי שעליו מדובר, אלא השומע נוטה באופן אוטומטי להשליך את מה שנאמר גם על עצמו. תהליך זה מתרחש מכיוון שהשומע, במודע או בתת - מודע, מחפש ומזהה קווי דמיון בינו לבין האדם השלישי. ככל שקווי הדמיון רבים יותר, כך המסר שאתם מעבירים על האדם השלישי ייתפס בעיני השומע כמכוון כלפיו.
לדוגמה, אם אתם משוחחים עם אדם בעל עודף משקל ואומרים לו: "תראה את השמן המגעיל הזה", ומתייחסים לצד שלישי כלשהו, השומע עלול לחשוב מיד: "רגע, אני עצמי שמן, ולכן אולי זה מה שהדובר חושב גם עליי". אף על פי שבכוונתכם היה לדבר על מישהו אחר לחלוטין, השומע מפרש באופן טבעי את הדברים כאילו הם מופנים אליו. זה קורה כי בני אדם רגילים לראות את עצמם בדמויות אחרות, במיוחד כאשר יש ביניהם תכונות משותפות.
איך עובד מנגנון ההשלכה בתת - המודע?
כאשר אתם מנהלים שיחה על צד שלישי, השומע מבצע השוואה בין עצמו לבין אותו צד שלישי. כל מה שתאמרו על האדם האחר, במיוחד תכונות שליליות או ביקורתיות, יגרום לשומע באופן אוטומטי לשאול את עצמו האם הדברים נכונים גם לגביו. ככל שהשומע מזהה יותר תכונות משותפות עם האדם שעליו מדברים, כך הוא בטוח יותר שהדברים נאמרים, אפילו באופן עקיף, עליו. זהו מנגנון ההשלכה בתת - המודע, שפועל גם ללא כוונתכם או ידיעתכם, ולכן יש להיזהר במילים שנאמרות, במיוחד אם הן בעלות אופי ביקורתי.
כיצד להשתמש במנגנון ההשלכה להעברת מסרים?
מצד אחד, ניתן להשתמש במנגנון זה כטכניקה להעברת מסרים סמויים בצורה חיובית. לדוגמה, אם אתם רוצים להעביר ביקורת או הערה למישהו, אך חוששים לעשות זאת ישירות, תוכלו לדבר על אדם אחר בעל תכונות דומות ולהעביר את המסר בעקיפין. תת - המודע של השומע יקלוט את המסר, ובכך המסר יועבר בצורה פחות מאיימת וללא יצירת קונפליקט ישיר.
לדוגמה, אם אתם רוצים להגיד למישהו שעליו לשפר את סדר היום שלו, אך חוששים מהתגובה, תוכלו לומר: "אתה יודע, דיברתי עם מישהו שהלו"ז שלו ממש מבולגן, וזה יוצר לו הרבה בעיות". האדם שמולכם, אם הוא מזהה שגם אצלו קיימת אותה בעיה, יבין בעצמו שהכוונה מופנית אליו, ויפנים את המסר ללא הצורך בעימות ישיר.
איך להימנע מפגיעה בשומע כשמדברים על צד שלישי?
מצד שני, חשוב להיות מודעים לכך שהמנגנון הזה פועל גם כשלא מתכוונים לכך. אם אתם מדברים על אדם שלישי בנוכחות מישהו, עליכם לשים לב היטב למילים שאתם בוחרים. אם תאמרו משהו שלילי או ביקורתי, האדם שמולכם עלול להשליך את הדברים על עצמו, ולהיפגע אפילו אם לא התכוונתם לכך בכלל.
לדוגמה, נניח שאתם יושבים עם אדם שנכשל בעסקיו לאחרונה, ומדברים איתו על אדם שלישי אחר שנכשל בעסקיו. אם אתם אומרים "איזה כישלון, הוא ממש לא יודע לנהל עסקים", השומע עשוי להיעלב ולחשוב שאתם בעצם אומרים זאת עליו, למרות שהכוונה הייתה לאדם אחר לחלוטין.
מתי חשוב להיזהר במיוחד מדיבור על אחרים?
חשוב במיוחד להיזהר כאשר אתם נמצאים עם אנשים שיש להם רגישויות או חולשות בולטות. ככל שהנושא רגיש יותר אצל האדם שמולכם, כך עולה הסיכוי שהשומע ירגיש שהמסר מתייחס אליו ישירות. לכן, אם ידוע לכם שלמישהו יש חולשה בנושא מסוים, עדיף להימנע מלדבר איתו על אנשים אחרים שסובלים מבעיה דומה, או לפחות להיות מודעים למילים שאתם בוחרים ולהתבטא בצורה רגישה יותר.
איך לנהל נכון תקשורת באמצעות מסרים סמויים?
ניהול שיחה ותקשורת בין - אישית באמצעות מסרים עקיפים או סמויים דורשת מודעות גבוהה. המפתח הוא שליטה במילים ובתוכן השיחה שלכם. עליכם לחשוב מראש כיצד השומע יפרש את דבריכם, במיוחד כאשר אתם בוחרים להשתמש בטכניקות של דיבור עקיף או דיבור על צד שלישי. שימוש נכון ומדויק במילים יכול להפוך לכלי רב - עוצמה, הן לחיזוק מערכות יחסים והן לשיפור ההבנה בין הצדדים, אך שימוש לא זהיר עלול ליצור תסכול, כעס, פגיעה וחוסר הבנה.
כיצד לפתח מודעות להעברת מסרים בתקשורת בין אישית?
כדי לפתח מודעות לנושא זה, מומלץ לתרגל הקשבה עצמית ולשאול את עצמכם, האם האדם שמולי יכול להשליך את מה שאמרתי עליו? האם הדברים שאמרתי על מישהו אחר יכולים לפגוע בו או לגרום לו אי - נוחות? ככל שתתרגלו מודעות זו, כך תצליחו לשלוט טוב יותר במסרים שאתם מעבירים ובאופן שבו הם נקלטים אצל האחרים.
- איך להעביר מסר בצורה עקיפה?
- השלכה בתקשורת בין אישית
- מסרים סמויים בשיחות
- איך לדבר עם אנשים?
- ניהול שיחה בתבונה
- איך להימנע מפגיעה בשומע?
- למה אנשים נעלבים?
שלום חברים,
כאשר אתם מדברים עם מישהו על מישהו אחר, אתם צריכים לדעת שבתת המודע של השומע, הוא לא רק קולט את הדברים שנאמרים על אותו אדם אחר, אלא גם משליך אותם על עצמו. אני אסביר את הכוונה.
זה אולי נראה לכם פשוט, אבל יש כאן היגיון שכדאי להתבונן בו לעומק. נניח שאתם משוחחים עם מישהו שהוא בעצמו שמן, ובמהלך השיחה אתם מתייחסים לאדם אחר ואומרים: "תראה את השמן המגעיל הזה." לכאורה, מדובר בביקורת כלפי אדם שלישי, אבל בפועל, המאזין עשוי לפרש את הדברים גם כמתייחסים אליו.
כיצד זה עובד?
כאשר אתם מדברים עם מישהו על מישהו אחר, השומע מחפש קווי דמיון בינו לבין אותו אדם שעליו אתם מדברים. ככל שיש יותר קווי דמיון, כך הסיכוי גדל שהשומע ירגיש שהאמירות שלכם חלות גם עליו. גם אם הכוונה שלכם הייתה לבקר מישהו אחר, השומע יכול באופן אוטומטי להחיל את הדברים על עצמו.
מה זה אומר מבחינה פרקטית?
לפרטים נוספים ולמידע מעמיק יותר על תקשורת בין אישית, ניהול שיחה, איך לדבר עם אנשים, מסרים סמויים, שתילת מחשבות וקריאת אנשים, חפשו מידע נוסף באתר האינטרנט EIP.co.il. שיהיה בהצלחה!
כאשר אתם מדברים עם מישהו על מישהו אחר, אתם צריכים לדעת שבתת המודע של השומע, הוא לא רק קולט את הדברים שנאמרים על אותו אדם אחר, אלא גם משליך אותם על עצמו. אני אסביר את הכוונה.
זה אולי נראה לכם פשוט, אבל יש כאן היגיון שכדאי להתבונן בו לעומק. נניח שאתם משוחחים עם מישהו שהוא בעצמו שמן, ובמהלך השיחה אתם מתייחסים לאדם אחר ואומרים: "תראה את השמן המגעיל הזה." לכאורה, מדובר בביקורת כלפי אדם שלישי, אבל בפועל, המאזין עשוי לפרש את הדברים גם כמתייחסים אליו.
כיצד זה עובד?
כאשר אתם מדברים עם מישהו על מישהו אחר, השומע מחפש קווי דמיון בינו לבין אותו אדם שעליו אתם מדברים. ככל שיש יותר קווי דמיון, כך הסיכוי גדל שהשומע ירגיש שהאמירות שלכם חלות גם עליו. גם אם הכוונה שלכם הייתה לבקר מישהו אחר, השומע יכול באופן אוטומטי להחיל את הדברים על עצמו.
מה זה אומר מבחינה פרקטית?
- ראשית, היו מודעים לכך שכאשר אתם מדברים על צד ג' בפני מישהו, ייתכן שהוא יפרש את הדברים כאילו הם מכוונים גם כלפיו. כך שאם אתם מבקרים מישהו, כדאי לבדוק האם ייתכן שהמאזין ירגיש שגם הוא מושא הביקורת.
- אם אתם רוצים להעביר מסר לאדם מסוים, אך אינכם מעוניינים לומר זאת ישירות, תוכלו להשתמש בטכניקה של דיבור על אדם אחר באופן שיעביר את המסר בעקיפין. תת המודע של השומע יכול לקלוט את הרמז ולהבין שאתם בעצם מדברים עליו.
- לעומת זאת, אם אתם רוצים להימנע ממצב שבו מישהו יחשוב שאתם מדברים עליו, שימו לב היטב למה שאתם אומרים על אחרים בנוכחותו, כדי למנוע פרשנות לא נכונה.
לפרטים נוספים ולמידע מעמיק יותר על תקשורת בין אישית, ניהול שיחה, איך לדבר עם אנשים, מסרים סמויים, שתילת מחשבות וקריאת אנשים, חפשו מידע נוסף באתר האינטרנט EIP.co.il. שיהיה בהצלחה!