7:18להרגיש טוב בלי רע, השכל של אליעד כהן, מטרת הלימוד אצל אליעד כהן, מה הלימוד אצל אליעד כהן? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? להטיל ספק, לזהות הנחות יסוד, ללמוד אצל אליעד כהן
מהי המטרה המרכזית של הלימוד אצל אליעד כהן?
המטרה המרכזית של הלימוד אצל אליעד כהן היא לאפשר לאדם להרגיש טוב ולא להרגיש רע. זוהי המטרה המשותפת לכל בני האדם באשר הם, שכן באופן טבעי אנשים שואפים לחוש תחושות טובות ולהימנע מתחושות שליליות. השיטה שאליעד מציג מבוססת על פיתוח מיומנויות מנטליות ממוקדות, שמאפשרות לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת המציאות שהוא חווה, ובכך לשלוט בצורה טובה יותר ברגשות שלו.
מהן שתי המיומנויות העיקריות שאליעד מלמד?
המיומנויות שאליעד כהן מציג כחיוניות לשיפור איכות החיים הן:
איך מזהים הנחות יסוד לפי אליעד כהן?
זיהוי הנחות יסוד הוא תהליך שבו האדם מנתח את התחושה או המחשבה שלו ושואל את עצמו מה גורם לו להרגיש או לחשוב כך. לדוגמה, אם אדם מרגיש רע לגבי פעולה מסוימת (כמו "אני מרגיש כאילו אני גונב"), הוא צריך לזהות איזו מחשבה עומדת מאחורי ההרגשה הזו. ברגע שהוא מזהה את המחשבה שגורמת לתחושה, הוא יכול לבחון מה ההנחה הסמויה שעומדת מאחוריה.
לדברי אליעד, היכולת לזהות הנחות יסוד היא מיומנות שניתן לשפר ולפתח, בדומה לכל כישור אחר בחיים, כגון ריצה או ציור.
מהי המשמעות של הטלת ספק וכיצד עושים זאת נכון?
הטלת ספק, לפי אליעד כהן, היא בדיקה מעמיקה ויסודית של נכונות המחשבה או התחושה. לאחר שזיהית את ההנחות שעומדות בבסיס התחושות הרעות שלך, עליך לשאול שאלות כמו:
כיצד שימוש נכון במיומנויות הללו משפיע על איכות החיים?
לדברי אליעד כהן, שליטה טובה בשתי המיומנויות (זיהוי הנחות יסוד והטלת ספק) תורמת לשיפור משמעותי באיכות החיים. האדם שלומד כיצד לבצע אותן באופן יעיל יכול לשלוט טוב יותר במערכת הרגשית שלו, לפתור קונפליקטים בקלות רבה יותר, ולחוות את החיים עם פחות פחדים ומצוקות. בטווח הארוך, התפתחות קיצונית בשתי המיומנויות הללו עשויה אפילו להוביל למצב של הארה רוחנית או לאושר מוחלט, תלוי בדרגת ההקצנה שהאדם מחליט לקחת על עצמו.
האם הלימוד אצל אליעד כהן מתאים רק לקונפליקטים או שהוא רחב יותר?
המיומנויות שאליעד מלמד הן אמנם בעלות שימוש מרכזי בקונפליקטים ובמצבים רגשיים שליליים, אך הוא מציין שיש להן ערך רחב יותר והן מתאימות לשימוש בכל תחום בחיים. לדוגמה, מיומנויות אלו דומות ללמידה של כל יכולת או תחביב אחר, כמו בישול, ריצה או ציור. בכל תחום שבו האדם פועל, הוא יכול להפיק תועלת רבה מהיכולת לנתח ולבחון מחדש את הנחות היסוד שלו.
מה התכלית האמיתית של הלימוד אצל אליעד כהן?
התכלית האמיתית של הלימוד אינה עצם זיהוי ההנחות או הטלת הספק בלבד. המטרה היא להגיע לשליטה מלאה ביכולת הזו כך שבכל פעם שהמוח מייצר תחושה שלילית, ניתן יהיה לזהות מיד את ההנחות שמסתתרות מאחוריה ולהטיל בהן ספק, ובכך להקל על התחושה או להפוך אותה לחיובית. מדובר במיומנות שימושית ומעשית שמטרתה הסופית היא שיפור איכות החיים, הגברת השלווה והאושר הפנימי.
מה קורה כאשר משתמשים בשיטה בצורה מוחלטת וקיצונית?
לפי אליעד, שימוש מוחלט וקיצוני במיומנויות אלו יכול להביא את האדם למצב של אושר מוחלט או אפילו הארה רוחנית. האדם יכול להגיע לרמות תודעתיות גבוהות מאוד, ואף להרגיש שהוא מגיע לרמת מודעות הקרובה לזו של "אלוהים". יחד עם זאת, ההגעה למצב כזה דורשת תהליך אינטנסיבי וקיצוני של הטלת ספק מוחלטת בכל מחשבה, עד לרמה אבסולוטית של אי - היצמדות לאף מחשבה או אמונה.
המטרה המרכזית של הלימוד אצל אליעד כהן היא לאפשר לאדם להרגיש טוב ולא להרגיש רע. זוהי המטרה המשותפת לכל בני האדם באשר הם, שכן באופן טבעי אנשים שואפים לחוש תחושות טובות ולהימנע מתחושות שליליות. השיטה שאליעד מציג מבוססת על פיתוח מיומנויות מנטליות ממוקדות, שמאפשרות לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת המציאות שהוא חווה, ובכך לשלוט בצורה טובה יותר ברגשות שלו.
מהן שתי המיומנויות העיקריות שאליעד מלמד?
המיומנויות שאליעד כהן מציג כחיוניות לשיפור איכות החיים הן:
-
זיהוי הנחות יסוד
- הבנת התהליכים המחשבתיים והקוגניטיביים שעומדים מאחורי כל תחושה או מחשבה, בעיקר השליליות שבהן. -
הטלת ספק בהנחות היסוד
- יכולת לבחון את האמיתות של אותן הנחות יסוד שזוהו, כדי לבדוק האם הן נכונות או אולי מוטעות.
איך מזהים הנחות יסוד לפי אליעד כהן?
זיהוי הנחות יסוד הוא תהליך שבו האדם מנתח את התחושה או המחשבה שלו ושואל את עצמו מה גורם לו להרגיש או לחשוב כך. לדוגמה, אם אדם מרגיש רע לגבי פעולה מסוימת (כמו "אני מרגיש כאילו אני גונב"), הוא צריך לזהות איזו מחשבה עומדת מאחורי ההרגשה הזו. ברגע שהוא מזהה את המחשבה שגורמת לתחושה, הוא יכול לבחון מה ההנחה הסמויה שעומדת מאחוריה.
לדברי אליעד, היכולת לזהות הנחות יסוד היא מיומנות שניתן לשפר ולפתח, בדומה לכל כישור אחר בחיים, כגון ריצה או ציור.
מהי המשמעות של הטלת ספק וכיצד עושים זאת נכון?
הטלת ספק, לפי אליעד כהן, היא בדיקה מעמיקה ויסודית של נכונות המחשבה או התחושה. לאחר שזיהית את ההנחות שעומדות בבסיס התחושות הרעות שלך, עליך לשאול שאלות כמו:
- האם ההנחה הזו באמת נכונה?
- מי אמר שזאת האמת?
- האם אפשר להסתכל על המצב אחרת?
- האם ההפך יכול להיות נכון באותה מידה?
כיצד שימוש נכון במיומנויות הללו משפיע על איכות החיים?
לדברי אליעד כהן, שליטה טובה בשתי המיומנויות (זיהוי הנחות יסוד והטלת ספק) תורמת לשיפור משמעותי באיכות החיים. האדם שלומד כיצד לבצע אותן באופן יעיל יכול לשלוט טוב יותר במערכת הרגשית שלו, לפתור קונפליקטים בקלות רבה יותר, ולחוות את החיים עם פחות פחדים ומצוקות. בטווח הארוך, התפתחות קיצונית בשתי המיומנויות הללו עשויה אפילו להוביל למצב של הארה רוחנית או לאושר מוחלט, תלוי בדרגת ההקצנה שהאדם מחליט לקחת על עצמו.
האם הלימוד אצל אליעד כהן מתאים רק לקונפליקטים או שהוא רחב יותר?
המיומנויות שאליעד מלמד הן אמנם בעלות שימוש מרכזי בקונפליקטים ובמצבים רגשיים שליליים, אך הוא מציין שיש להן ערך רחב יותר והן מתאימות לשימוש בכל תחום בחיים. לדוגמה, מיומנויות אלו דומות ללמידה של כל יכולת או תחביב אחר, כמו בישול, ריצה או ציור. בכל תחום שבו האדם פועל, הוא יכול להפיק תועלת רבה מהיכולת לנתח ולבחון מחדש את הנחות היסוד שלו.
מה התכלית האמיתית של הלימוד אצל אליעד כהן?
התכלית האמיתית של הלימוד אינה עצם זיהוי ההנחות או הטלת הספק בלבד. המטרה היא להגיע לשליטה מלאה ביכולת הזו כך שבכל פעם שהמוח מייצר תחושה שלילית, ניתן יהיה לזהות מיד את ההנחות שמסתתרות מאחוריה ולהטיל בהן ספק, ובכך להקל על התחושה או להפוך אותה לחיובית. מדובר במיומנות שימושית ומעשית שמטרתה הסופית היא שיפור איכות החיים, הגברת השלווה והאושר הפנימי.
מה קורה כאשר משתמשים בשיטה בצורה מוחלטת וקיצונית?
לפי אליעד, שימוש מוחלט וקיצוני במיומנויות אלו יכול להביא את האדם למצב של אושר מוחלט או אפילו הארה רוחנית. האדם יכול להגיע לרמות תודעתיות גבוהות מאוד, ואף להרגיש שהוא מגיע לרמת מודעות הקרובה לזו של "אלוהים". יחד עם זאת, ההגעה למצב כזה דורשת תהליך אינטנסיבי וקיצוני של הטלת ספק מוחלטת בכל מחשבה, עד לרמה אבסולוטית של אי - היצמדות לאף מחשבה או אמונה.
- איך לזהות הנחות יסוד?
- כיצד להטיל ספק במחשבות?
- איך לשלוט ברגשות?
- מהי הדרך להרגיש טוב בלי רע?
- מהי המשמעות של ספקנות עצמית?
מהי מטרת הלימוד אצל אליעד כהן?
המטרה המרכזית של הלימוד היא להבין כיצד להרגיש טוב ולא להרגיש רע. השיטה מבוססת על זיהוי הנחות היסוד של המחשבות והרגשות שלנו, ועל הטלת ספק בהן כדי לשחרר את עצמנו מתפיסות מגבילות.
כיצד ניתן להרגיש טוב ולא להרגיש רע?
לפי השיטה, לכל תחושה רעה יש הנחות יסוד שגורמות לה להתקיים. שני הדברים העיקריים שלומדים הם:
1. לזהות הנחות יסוד - להבין מה עומד מאחורי המחשבות והתחושות שלנו.
2. להטיל ספק בהנחות היסוד - לבדוק האם הן נכונות, ולראות את ההפך האפשרי.
כאשר אדם מפתח את שתי המיומנויות הללו, הוא מסוגל לשלוט במערכת הרגשית שלו.
מהי המשמעות של הטלת ספק?
הטלת ספק משמעה בדיקה יסודית של כל אמונה או מחשבה, כדי לוודא אם היא אכן נכונה. למשל, אם אדם מרגיש רע, הוא יכול לשאול את עצמו:
- מה גורם לי לחשוב כך?
- מי אמר שזה נכון?
- האם יש דרך אחרת להסתכל על זה?
באמצעות שאלות אלו, ניתן לערער על המחשבות הרעות ולהפחית את השפעתן.
מתי צריך להטיל ספק ומתי לא?
לא מדובר בהטלת ספק תמידית וחסרת הבחנה. הרעיון הוא להטיל ספק בעיקר במחשבות הרעות ולזהות את הנחות היסוד שלהן. מחשבות טובות, לעומת זאת, אפשר לקבל כפי שהן ולא לערער עליהן.
כיצד הלימוד מוביל לשיפור בחיים?
הלימוד מעניק כלים לניהול רגשות ולפתרון קונפליקטים. אדם שמיומן בזיהוי הנחות יסוד ובהטלת ספק יכול להתמודד טוב יותר עם מצבים קשים, לשחרר פחדים ולשפר את איכות חייו. בנוסף, יישום הקיצוני של השיטה יכול אף להוביל להארה רוחנית ולאושר מוחלט.
מהו הערך המעשי של פיתוח מיומנויות אלו?
המיומנויות האלו דומות ללמידת כישורים אחרים כמו בישול, ציור או ריצה. הן משמשות אותנו בפתרון קונפליקטים ובשיפור ההבנה שלנו על המציאות. ההיבט המרכזי הוא היכולת לא להרגיש רע ולשמור על תחושת איזון נפשי.
לסיכום
העקרונות המרכזיים בלימוד הם זיהוי הנחות יסוד והטלת ספק בהן, מתוך מטרה להרגיש טוב ולא להרגיש רע. כאשר אדם מפתח את המיומנות הזו, הוא יכול לשלוט על רגשותיו ולחוות את המציאות בצורה חופשית יותר.
המטרה המרכזית של הלימוד היא להבין כיצד להרגיש טוב ולא להרגיש רע. השיטה מבוססת על זיהוי הנחות היסוד של המחשבות והרגשות שלנו, ועל הטלת ספק בהן כדי לשחרר את עצמנו מתפיסות מגבילות.
כיצד ניתן להרגיש טוב ולא להרגיש רע?
לפי השיטה, לכל תחושה רעה יש הנחות יסוד שגורמות לה להתקיים. שני הדברים העיקריים שלומדים הם:
1. לזהות הנחות יסוד - להבין מה עומד מאחורי המחשבות והתחושות שלנו.
2. להטיל ספק בהנחות היסוד - לבדוק האם הן נכונות, ולראות את ההפך האפשרי.
כאשר אדם מפתח את שתי המיומנויות הללו, הוא מסוגל לשלוט במערכת הרגשית שלו.
מהי המשמעות של הטלת ספק?
הטלת ספק משמעה בדיקה יסודית של כל אמונה או מחשבה, כדי לוודא אם היא אכן נכונה. למשל, אם אדם מרגיש רע, הוא יכול לשאול את עצמו:
- מה גורם לי לחשוב כך?
- מי אמר שזה נכון?
- האם יש דרך אחרת להסתכל על זה?
באמצעות שאלות אלו, ניתן לערער על המחשבות הרעות ולהפחית את השפעתן.
מתי צריך להטיל ספק ומתי לא?
לא מדובר בהטלת ספק תמידית וחסרת הבחנה. הרעיון הוא להטיל ספק בעיקר במחשבות הרעות ולזהות את הנחות היסוד שלהן. מחשבות טובות, לעומת זאת, אפשר לקבל כפי שהן ולא לערער עליהן.
כיצד הלימוד מוביל לשיפור בחיים?
הלימוד מעניק כלים לניהול רגשות ולפתרון קונפליקטים. אדם שמיומן בזיהוי הנחות יסוד ובהטלת ספק יכול להתמודד טוב יותר עם מצבים קשים, לשחרר פחדים ולשפר את איכות חייו. בנוסף, יישום הקיצוני של השיטה יכול אף להוביל להארה רוחנית ולאושר מוחלט.
מהו הערך המעשי של פיתוח מיומנויות אלו?
המיומנויות האלו דומות ללמידת כישורים אחרים כמו בישול, ציור או ריצה. הן משמשות אותנו בפתרון קונפליקטים ובשיפור ההבנה שלנו על המציאות. ההיבט המרכזי הוא היכולת לא להרגיש רע ולשמור על תחושת איזון נפשי.
לסיכום
העקרונות המרכזיים בלימוד הם זיהוי הנחות יסוד והטלת ספק בהן, מתוך מטרה להרגיש טוב ולא להרגיש רע. כאשר אדם מפתח את המיומנות הזו, הוא יכול לשלוט על רגשותיו ולחוות את המציאות בצורה חופשית יותר.
- איך לזהות הנחות יסוד?
- כיצד להטיל ספק במחשבות?
- איך לשלוט ברגשות?
- מהי הדרך להרגיש טוב בלי רע?
- מהי המשמעות של ספקנות עצמית?
אני רוצה לשאול אותך שאלה ואם לא תדע את השאלה תפנה אותה אליו ואם הוא לא ידע את השאלה יפנה אותה אלי, סתם השאלה היא כזאת מה להבנתך בעצם לומדים פה ברמה הפרקטית כאילו מה זה נותן או מה הרעיון הוא נגיד שאפשר לומר שהשיטה היא להיצמד לאמת נניח זאת הטכניקה אבל מה, זאת אחת מהטכניקות או זאת המהות של הטכניקה נניח אבל מה בעצם לומדים פה זאת השאלה. מה אתה אומר?
ש: ללמוד להטיל ספק.
אליעד: זאת המהות של העניין לדעת להטיל ספק?
ש: להטיל ספק בכל מה שאתה בטוח בו.
אליעד: מה זה נותן?
ש: זה נותן לך להבין שאתה בעצם נאחז.
אליעד: קודם כל אוקי ומה זה נותן שאתה מבין שזה נאחז מה זה נותן?
ש: זה נותן לך תמיד לראות את הפרספקטיבה.
אליעד: זה גם נותן לך דרך אגב או רק לי?
ש: כן.
אליעד: לא אמרת זה נותן לך.
ש: דיברתי על עצמי.
אליעד: אמרת לך לא הבנתי אם זה כל כך טוב למה את מלבישה את זה עלי.
ש: זה אני.
אליעד: אוקי כן מה זה נותן לך?
ש: זה נותן לי בעצם יותר ביטחון או יותר.
אליעד: חוסר ביטחון דווקא לא?
ש: יותר רחבה שבעצם.
אליעד: מה זה נותן לך?
ש: אין הרבה הבדל בין.
אליעד: ומה זה נותן לך?
ש: נותן לי את החופש להיות עם מה שיש לי בצורה מלאה.
אליעד: מה שאמרת זה חלקית נכון חלקית נכון תכף נבין למה. הלאה מי יש לו עוד גרסה בא נלך על הגרסה הפשוטה אני אתן את הגרסה שלי, אוקי אפשר להגדיר את זה בהרבה דרכים מה לומדים פה אבל בוא ניתן איזו גרסה פשוטה מה בן אדם רוצה להרגיש טוב נכון, מה בן אדם לא רוצה להרגיש רע מה בן אדם רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע, מה בן אדם לא רוצה להרגיש רע ולא להרגיש טוב. סבבה יפה, הרעיון הוא איך בן אדם יכול להרגיש טוב ולא להרגיש רע זה קודם כל המחויב הראשי של כל בני האדם בעולם.
עכשיו התיאוריה אומרת שמאחורי כל תחושה רעה יש איזשהן הנחות יסוד יש איזשהם תהליכים קוגניטיביים הנחות יסוד כלשהן שגורמות לבן אדם להרגיש רע. עכשיו דבר ראשון שלומדים פה זה זהה את הנחות היסוד דרכים לגלות מה הנחות היסוד שגורמות לך להרגיש רע, מה קורה לך בתת הכרה כשאתה מרגיש רע גם כשאתה מרגיש טוב אבל גם בעיקר כשאתה מרגיש רע.
ודבר שני שלומדים פה אחרי שזיהית את זה לדעת להטיל ספק לדעת לראות את ההפך, לדעת לראות שזה לא בהכרח נכון זה הכל. דבר ראשון שלומדים פה זה לזהות הנחות יסוד ודבר שני שלומדים פה זה להטיל ספק ברעיונות ככל שבן אדם לומד לפתח את שתי המיומנויות האלה, מיומנות ראשונה איך אני יודע לזהות את הנחות היסוד של הדברים איך אני יודע לקחת לדוגמה מחשבה כמו שהבאנו קודם בן אדם מרגיש שהוא גונב את הבנק ולדעת שזאת בעצם עוד צורה "מרגיש שאני גונב זה" זה יותר מרגיש "שגונב את הבנק" נניח.
אוקי לדעת לזהות הנחות יסוד לדעת לזהות רעיון בתוך רעיון פנימיות מהויות של דברים ולדעת להטיל ספק ברגע שבן אדם יש לו שתי מיומנויות עכשיו הוא תיאורטית יכול לשלוט במערכת, הרעיון זה לא להיות רובוט ולא תמיד לבדוק מה הנחות היסוד ולא תמיד להטיל ספק הרעיון הוא שיש לך דברים טובים, לכן אני משנה ביחס למה שאת אמרת הרעיון הוא בדברים הטובים לא להטיל ספק בדברים הטובים לא לבדוק מה הנחות היסוד או לא חייב לבדוק מה הנחות היסוד אבל בדברים הרעים "מה הנחות היסוד? בוא נטיל ספק" זה הכל.
ועוד פעם הדרך של בן אדם להרגיש טוב ולא להרגיש רע היא באמצעות זה שהוא מאמין למחשבות הטובות שקופצות לו לראש ולא מאמין למחשבות הרעות, נפטר מהמחשבות הרעות נשאר עם הטובות. הדרך לעשות את זה היא עוד פעם על ידי פיתוח שתי מיומנויות שאחת בלי השנייה לא מספיק טוב, שתי מיומנויות 1. מה הנחות היסוד מה הביא אותי לחשוב ככה מה גרם לי לחשוב ככה. 2. האם זה נכון זה הכל.
שני הדברים האלה נכללים בשאלה מה האמת "האם באמת אני חושב את זה למה אני חושב את זה, מי אמר שזה נכון מי אמר שזה לא נכון" זה נקרא מה האמת. אוקי הדרך הטכניקה לפתח את שתי המיומנויות האלה זה לשאול מה האמת אבל בגדול זה שני דברים בסיסיים תלמד לזהות הנחות יסוד ותלמד להטיל ספק בהנחות יסוד אם הן נכונות או לא זה הכל. הבנו את הסיפור וכאשר המטרה הסופית עוד פעם, נגיד שאנחנו לומדים פה באופן כללי לזהות הנחות יסוד ולהטיל ספק אבל זאת לא התכלית, התכלית היא לא הטלת הספק.
התכלית היא שתהיה לך מספיק מיומנות להטיל ספק שכשהמוח שלך יגיד לך "רע לי" אתה תוכל לבוא אליו להטיל ספק ולהפוך את הרע הזה לטוב או ללא משנה או לפחות רע. אותו דבר תבדוק מה הנחת היסוד מה המהות בן אדם לא צריך להיות רובוט בלבדוק מה המהות הרעיון הוא שתהיה מספיק מיומן לבדוק מה המהות כדי שכשיהיה לך רע אתה תוכל לזהות מה המהות ותוכל להטיל בזה ספק כי אם לא תזהה מה המהות איך תטיל בזה ספק, אם לא תזהה מה הנחת היסוד איך תטיל ספק ולכן לפעמים אנחנו לוקחים סתם נושאים נייטרליים כאלה ואחרים והופכים את זה למהות וצורה ומה המהות של זה ומה פה ומה שם.
אבל בסופו של דבר הרעיון הוא שתוכל בסוף, נגיד שאנחנו לוקחים נושא ובודקים מה המהות שלו כמו שעשינו פעם קודמת, מה הרעיון? הרעיון הוא להרגיל את המוח לראות מהויות ואז בעצם זה לראות דברים בצורה מופשטת ואז בעצם כשיש לך איזה רצון אתה יכול לראות אותו בצורה מופשטת לראות את המהות שלו ואז דרך זה אתה יכול נגיד להטיל בו ספק. בסוף בשורה התחתונה בן אדם בשביל להרגיש טוב צריך להאמין לטוב וצריך לא להאמין לרע, בשביל לא להאמין לרע צריך לזהות את הנחות היסוד ולדעת להטיל ספק ולראות את זה כמיומנות בן אדם שרוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע צריך מיומנות.
עכשיו בנוסף לזה גם צריך את המיומנות לדעת לשלוט שלא להטיל כמו רובוט להטיל ספק בהכל או להאמין להכל צריך לדעת גם לזהות "רגע זה רע? אני אטיל ספק, זה טוב? אני אאמין". הבנו כן מה אתה אומר?
ש: זה משהו יחסי שאנחנו לומדים פה אני מבין.
אליעד: אתה יכול אפשר לשאול מה התועלות שיכולות לצאת מזה אם אתה תעשה את זה בצורה אבסולוטית אתה גם תוכל נגיד להיות אלוהים נניח אתה תוכל להגיע להארה רוחנית נניח, תוכל לאושר רוחני אושר מוחלט נניח. אוקי זה מה התועלות שיוצא לך מזה כי תלוי איזה דרגת הקצנה אתה תיקח את זה, אם אתה תגיד "אני מאמין רק לאין שכל ונצמד לשכל" לא יודע זה כבר מה יכול לצאת לך מזה במאה אחוז נגיד אבל בגדול עוד פעם להבין שיש פה פיתוח מיומנות.
כמו שבן אדם לומד מיומנות ציור מיומנות בישול מיומנות כל מיני מיומנות ריצה, מיומנות הטלת ספק מיומנות ניתוח הנחות יסוד. עכשיו זה טוב למיליון ואחד דברים אבל זה טוב בעיקר לקונפליקטים שכשיש לך קונפליקטים אתה יכול לבדוק מה הנחת היסוד ולהטיל ספק לראות את זה בצורה אחרת לראות את זה פה לראות את זה שם כשזה גם המון נגזרות אבל הנגזרת העיקרית היא איך לא להרגיש רע זאת הנגזרת העיקרית. הבנו?
ש: ללמוד להטיל ספק.
אליעד: זאת המהות של העניין לדעת להטיל ספק?
ש: להטיל ספק בכל מה שאתה בטוח בו.
אליעד: מה זה נותן?
ש: זה נותן לך להבין שאתה בעצם נאחז.
אליעד: קודם כל אוקי ומה זה נותן שאתה מבין שזה נאחז מה זה נותן?
ש: זה נותן לך תמיד לראות את הפרספקטיבה.
אליעד: זה גם נותן לך דרך אגב או רק לי?
ש: כן.
אליעד: לא אמרת זה נותן לך.
ש: דיברתי על עצמי.
אליעד: אמרת לך לא הבנתי אם זה כל כך טוב למה את מלבישה את זה עלי.
ש: זה אני.
אליעד: אוקי כן מה זה נותן לך?
ש: זה נותן לי בעצם יותר ביטחון או יותר.
אליעד: חוסר ביטחון דווקא לא?
ש: יותר רחבה שבעצם.
אליעד: מה זה נותן לך?
ש: אין הרבה הבדל בין.
אליעד: ומה זה נותן לך?
ש: נותן לי את החופש להיות עם מה שיש לי בצורה מלאה.
אליעד: מה שאמרת זה חלקית נכון חלקית נכון תכף נבין למה. הלאה מי יש לו עוד גרסה בא נלך על הגרסה הפשוטה אני אתן את הגרסה שלי, אוקי אפשר להגדיר את זה בהרבה דרכים מה לומדים פה אבל בוא ניתן איזו גרסה פשוטה מה בן אדם רוצה להרגיש טוב נכון, מה בן אדם לא רוצה להרגיש רע מה בן אדם רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע, מה בן אדם לא רוצה להרגיש רע ולא להרגיש טוב. סבבה יפה, הרעיון הוא איך בן אדם יכול להרגיש טוב ולא להרגיש רע זה קודם כל המחויב הראשי של כל בני האדם בעולם.
עכשיו התיאוריה אומרת שמאחורי כל תחושה רעה יש איזשהן הנחות יסוד יש איזשהם תהליכים קוגניטיביים הנחות יסוד כלשהן שגורמות לבן אדם להרגיש רע. עכשיו דבר ראשון שלומדים פה זה זהה את הנחות היסוד דרכים לגלות מה הנחות היסוד שגורמות לך להרגיש רע, מה קורה לך בתת הכרה כשאתה מרגיש רע גם כשאתה מרגיש טוב אבל גם בעיקר כשאתה מרגיש רע.
ודבר שני שלומדים פה אחרי שזיהית את זה לדעת להטיל ספק לדעת לראות את ההפך, לדעת לראות שזה לא בהכרח נכון זה הכל. דבר ראשון שלומדים פה זה לזהות הנחות יסוד ודבר שני שלומדים פה זה להטיל ספק ברעיונות ככל שבן אדם לומד לפתח את שתי המיומנויות האלה, מיומנות ראשונה איך אני יודע לזהות את הנחות היסוד של הדברים איך אני יודע לקחת לדוגמה מחשבה כמו שהבאנו קודם בן אדם מרגיש שהוא גונב את הבנק ולדעת שזאת בעצם עוד צורה "מרגיש שאני גונב זה" זה יותר מרגיש "שגונב את הבנק" נניח.
אוקי לדעת לזהות הנחות יסוד לדעת לזהות רעיון בתוך רעיון פנימיות מהויות של דברים ולדעת להטיל ספק ברגע שבן אדם יש לו שתי מיומנויות עכשיו הוא תיאורטית יכול לשלוט במערכת, הרעיון זה לא להיות רובוט ולא תמיד לבדוק מה הנחות היסוד ולא תמיד להטיל ספק הרעיון הוא שיש לך דברים טובים, לכן אני משנה ביחס למה שאת אמרת הרעיון הוא בדברים הטובים לא להטיל ספק בדברים הטובים לא לבדוק מה הנחות היסוד או לא חייב לבדוק מה הנחות היסוד אבל בדברים הרעים "מה הנחות היסוד? בוא נטיל ספק" זה הכל.
ועוד פעם הדרך של בן אדם להרגיש טוב ולא להרגיש רע היא באמצעות זה שהוא מאמין למחשבות הטובות שקופצות לו לראש ולא מאמין למחשבות הרעות, נפטר מהמחשבות הרעות נשאר עם הטובות. הדרך לעשות את זה היא עוד פעם על ידי פיתוח שתי מיומנויות שאחת בלי השנייה לא מספיק טוב, שתי מיומנויות 1. מה הנחות היסוד מה הביא אותי לחשוב ככה מה גרם לי לחשוב ככה. 2. האם זה נכון זה הכל.
שני הדברים האלה נכללים בשאלה מה האמת "האם באמת אני חושב את זה למה אני חושב את זה, מי אמר שזה נכון מי אמר שזה לא נכון" זה נקרא מה האמת. אוקי הדרך הטכניקה לפתח את שתי המיומנויות האלה זה לשאול מה האמת אבל בגדול זה שני דברים בסיסיים תלמד לזהות הנחות יסוד ותלמד להטיל ספק בהנחות יסוד אם הן נכונות או לא זה הכל. הבנו את הסיפור וכאשר המטרה הסופית עוד פעם, נגיד שאנחנו לומדים פה באופן כללי לזהות הנחות יסוד ולהטיל ספק אבל זאת לא התכלית, התכלית היא לא הטלת הספק.
התכלית היא שתהיה לך מספיק מיומנות להטיל ספק שכשהמוח שלך יגיד לך "רע לי" אתה תוכל לבוא אליו להטיל ספק ולהפוך את הרע הזה לטוב או ללא משנה או לפחות רע. אותו דבר תבדוק מה הנחת היסוד מה המהות בן אדם לא צריך להיות רובוט בלבדוק מה המהות הרעיון הוא שתהיה מספיק מיומן לבדוק מה המהות כדי שכשיהיה לך רע אתה תוכל לזהות מה המהות ותוכל להטיל בזה ספק כי אם לא תזהה מה המהות איך תטיל בזה ספק, אם לא תזהה מה הנחת היסוד איך תטיל ספק ולכן לפעמים אנחנו לוקחים סתם נושאים נייטרליים כאלה ואחרים והופכים את זה למהות וצורה ומה המהות של זה ומה פה ומה שם.
אבל בסופו של דבר הרעיון הוא שתוכל בסוף, נגיד שאנחנו לוקחים נושא ובודקים מה המהות שלו כמו שעשינו פעם קודמת, מה הרעיון? הרעיון הוא להרגיל את המוח לראות מהויות ואז בעצם זה לראות דברים בצורה מופשטת ואז בעצם כשיש לך איזה רצון אתה יכול לראות אותו בצורה מופשטת לראות את המהות שלו ואז דרך זה אתה יכול נגיד להטיל בו ספק. בסוף בשורה התחתונה בן אדם בשביל להרגיש טוב צריך להאמין לטוב וצריך לא להאמין לרע, בשביל לא להאמין לרע צריך לזהות את הנחות היסוד ולדעת להטיל ספק ולראות את זה כמיומנות בן אדם שרוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע צריך מיומנות.
עכשיו בנוסף לזה גם צריך את המיומנות לדעת לשלוט שלא להטיל כמו רובוט להטיל ספק בהכל או להאמין להכל צריך לדעת גם לזהות "רגע זה רע? אני אטיל ספק, זה טוב? אני אאמין". הבנו כן מה אתה אומר?
ש: זה משהו יחסי שאנחנו לומדים פה אני מבין.
אליעד: אתה יכול אפשר לשאול מה התועלות שיכולות לצאת מזה אם אתה תעשה את זה בצורה אבסולוטית אתה גם תוכל נגיד להיות אלוהים נניח אתה תוכל להגיע להארה רוחנית נניח, תוכל לאושר רוחני אושר מוחלט נניח. אוקי זה מה התועלות שיוצא לך מזה כי תלוי איזה דרגת הקצנה אתה תיקח את זה, אם אתה תגיד "אני מאמין רק לאין שכל ונצמד לשכל" לא יודע זה כבר מה יכול לצאת לך מזה במאה אחוז נגיד אבל בגדול עוד פעם להבין שיש פה פיתוח מיומנות.
כמו שבן אדם לומד מיומנות ציור מיומנות בישול מיומנות כל מיני מיומנות ריצה, מיומנות הטלת ספק מיומנות ניתוח הנחות יסוד. עכשיו זה טוב למיליון ואחד דברים אבל זה טוב בעיקר לקונפליקטים שכשיש לך קונפליקטים אתה יכול לבדוק מה הנחת היסוד ולהטיל ספק לראות את זה בצורה אחרת לראות את זה פה לראות את זה שם כשזה גם המון נגזרות אבל הנגזרת העיקרית היא איך לא להרגיש רע זאת הנגזרת העיקרית. הבנו?