ההרצאה עוסקת בשאלה אם באמת קיימת בחירה חופשית או לא, ומספקת ניתוח מעמיק של מושגים כמו "בחירה חופשית", "רצון חופשי" והקשר שלהם למבנה המציאות. אליעד כהן מסביר כי אדם עשוי לחשוב שהוא בוחר באופן חופשי, אך למעשה הוא רק חווה את תחושת הבחירה. לדוגמה, אדם עלול להרגיש שהוא בחר ללכת ברחוב, אך אליעד טוען שהוא רק חווה את הפעולה כחוויה של רצון, ולא באמת בחר בכך מתוך חופש מוחלט. הוא מסביר שעל האדם להבין שכל מה שקורה לו, כל דבר שהוא מקבל כמציאות, הוא במובן מסוים הרצון שלו, גם אם הוא לא מודע לכך מראש.
מהו רצון חופשי?
ההרצאה נוגעת גם בשאלה אם יש אפשרות שלאדם יהיה רצון בכלל. אליעד מדגיש שאין אפשרות שהאדם לא יחווה רצון, שכן תמיד יש איזשהו רצון סמוי או גלוי שמוביל את פעולותיו. אם לדוגמה, אדם נמצא בבית חולים וכואב לו, הוא עשוי לא לרצות להיות חולה, אך אם הוא מקבל את מצבו ולא מתנגד לו, הוא בעצם "רוצה" את המצב הזה, גם אם לא במודע. אם אדם היה יכול להתנגד לחוויית החולי לחלוטין, הוא היה מצליח להימנע ממנו. בכך, אליעד כהן מעלה את רעיון שאדם תמיד מחובר לרצון, אפילו אם הוא לא תמיד מודע לו.
הקשר בין רצון למציאות: האם הרצון קובע את המציאות?
אליעד ממשיך להסביר שהאדם לא תמיד קובע את מה שקורה לו. לדוגמה, אם אדם הולך ברחוב ומחליט ללכת לכיוון מסוים, הוא חושב שהוא מחליט את כיוון התנועה, אך למעשה המציאות היא זו שמובילה אותו לעשות זאת. אליעד מציע דימוי: "האדם הוא כמו עט ביד הסופר". כלומר, האדם חווה את תחושת הרצון, אך הרצון הוא תוצר של כוחות חיצוניים הרבה יותר רחבים. האדם לא באמת בוחר את כל פרט ופרט של חייו, אלא רק חווה את מה שקורה לו כאילו הוא בוחר בו.
מה המשמעות של להיות אלוהים?
בהמשך, אליעד עובר להסביר את רעיון "להיות אלוהים". הוא טוען שמה שמאחורי כל המציאות היא מהות אחת, אותה מהות שמפעילה את כל הדברים. דימוי שהוא משתמש בו הוא של חלום. כשאדם חולם, הוא לא באמת שולט במה שקורה בחלום. למעשה, החולם הוא שמייצר את כל החלום ואת כל הדמויות שבתוכו. כך גם בעולם שלנו, כל מה שקורה נשלט על ידי מהות אחת, שהיא למעשה "אלוהים" או המהות האמיתית של המציאות. כאשר אדם מבין זאת, הוא לא מזדהה יותר עם גופו הפרטי, אלא עם המהות הכללית שמפעילה את כל הדברים.
האם המהות והצורה הן אחד?
אליעד משיב לשאלה מהי אחדות המהות והצורה, ומסביר כי למעשה אין הבדל אמיתי ביניהם. אם המהות קובעת את הכל, אז הצורה (המציאות החיצונית) לא קובעת שום דבר. יחד עם זאת, אליעד מציין כי גם הצורה היא חלק בלתי נפרד מהמהות, ולכן יש לראות בהן כיחידה אחת. הוא מציג את פרדוקס "ריבוי אלוהים" בו אם כל אדם הוא אלוהים ויכול להחליט את כל מה שקורה, אז כיצד יתכנו סתירות בין רצונות של אנשים שונים? הפתרון לפי אליעד הוא שמדובר בכל אדם כבטוי של אותה מהות עליונה, ולכן אין באמת סתירה בין הרצונות השונים. כל רצון הוא למעשה ביטוי של אותו רצון עקרוני שמניע את הכל.
האם האדם יכול לשלוט ברצונותיו?
האם אדם יכול לשלוט לחלוטין ברצונותיו? אליעד מסביר שאין לאדם באמת שליטה מלאה על רצונותיו. לדוגמה,...
- האם יש בחירה חופשית?
- מה זה להיות אלוהים?
- פרדוקס המהות והצורה
- מהי אחדות המהות והצורה?
- האם הרצון חופשי?
- מה המשמעות של ריבוי אלוהים?
הרצאה זו עוסקת בשאלה "האם יש בחירה חופשית?" ובהסברים על המושגים "בחירה חופשית", "רצון חופשי", והיחסים בינם לבין המהות והצורה של המציאות. אליעד כהן פותח את ההסבר בכך שאדם עשוי לחשוב שכל מה שקורה לו הוא למעשה רצונו, גם אם הוא לא מודע לכך. האדם חושב שיש רצונות שהוא מודע אליהם באופן ברור (כמו הרצון לאכול או להדליק את האור), ויש רצונות סמויים יותר שהוא מגלה בדיעבד. למשל, אם אדם נפצע, קשה לומר שהוא רצה להיפצע באופן מודע מראש, אבל במובן מסוים, בעצם העובדה שהוא מקבל את המציאות שנוצרה לאחר הפציעה, ניתן לומר שיש לו רצון "בדיעבד" לפציעה הזאת.
אליעד נותן דוגמה לאדם שהולך ברחוב ונפצע, וטוען שאולי הוא לא רצה להיפצע מראש, אבל אם אחרי הפציעה הוא עדיין מקבל את המצב כמציאות קיימת, זה מראה שיש בו סוג של רצון לכך. כלומר, רצון בדיעבד הוא בעצם היכולת לקבל את המציאות לאחר שכבר קרתה, ולא להתכחש לה.
האם אפשרי מצב שבו אין לאדם רצון כלל?
אליעד מסביר שאין באמת מצב שבו אין רצון בכלל, כי כל עוד האדם מקבל משהו כמציאות, יש בתוכו רצון סמוי או גלוי למצב הזה. אליעד נותן דוגמה נוספת: אם אדם נמצא בבית חולים, כואב לו והוא לא רוצה להיות חולה, השאלה היא עד כמה הוא באמת לא רוצה זאת? אם האדם היה מתנגד באופן מוחלט לחולי שלו, עד כדי כך שלא היה מוכן לקבל את קיומם של חושיו, הכאב לא היה מתקיים כלל. ההסבר הוא שכאב נוצר רק דרך החושים, ואם האדם היה מתנגד באופן מוחלט לחושים, לא הייתה אפשרות שהכאב יתממש.
מה הקשר בין רצון למציאות והאם הרצון קובע את המציאות?
ההרצאה ממשיכה ועוברת לדיון עמוק יותר לגבי השאלה האם באמת האדם הוא זה שקובע את מה שקורה לו, או שמא המציאות עצמה קובעת הכל. אליעד טוען שהאדם הוא כמו עט ביד הסופר - כלומר, האדם חושב שהוא פועל מתוך רצון עצמאי, אך למעשה הוא נשלט על ידי כוחות המציאות. הוא ממחיש זאת בעזרת דוגמה: כשאדם רוצה ללכת, מי באמת קובע שהוא ירצה? מי קובע מה תהיה התנועה הבאה שלו? לפי אליעד, האדם רק חווה את התחושה שהוא מחליט, אבל המציאות היא זו ששולטת בכל פרט ובכל רצון.
מה המשמעות של "להיות אלוהים"?
אליעד מרחיב בנושא ומסביר שכאשר הוא אומר "להיות אלוהים", הוא מתכוון להבנה של האדם שה"אני" האמיתי שלו הוא למעשה המהות של המציאות כולה. הוא משתמש בדוגמה של חלום: האדם חולם ובחלום מופיעים דמויות, מצבים ואירועים. האדם שבחלום חושב שהוא עצמאי, אבל למעשה הוא נשלט על ידי החולם. כך גם המציאות שלנו נשלטת על ידי המהות שמחוללת הכל, וזו המהות האמיתית של האדם. כאשר האדם מבין זאת, הוא כבר לא מזדהה עם הגוף הפרטי שלו אלא עם המהות העליונה שמפעילה הכל.
האם המהות והצורה הם באמת אחד?
אליעד דן לעומק ברעיון שהמהות והצורה הם אחד - שאין באמת הבדל ביניהם. הוא מסביר שאם המהות מחליטה הכל, הצורה לכאורה אינה מחליטה דבר. אך אם אומרים שהמהות והצורה הן אחדות מוחלטת, אז גם הצורה מחליטה הכל. זה מוביל לפרדוקס: איך ייתכן שישנן שתי צורות או שתי ישויות שכל אחת מהן קובעת הכל? אליעד עונה על הפרדוקס בכך שהצורות הן בעצם ביטוי חלקי של אותה מהות אחת, ולכן, אף שהן נראות נפרדות, הן למעשה ביטוי של אחדות עמוקה יותר.
האם האדם יכול לשלוט ברצונותיו?
אליעד נותן...
- האם יש בחירה חופשית?
- מה זה להיות אלוהים?
- פרדוקס המהות והצורה
- מהי אחדות המהות והצורה?
- האם האדם קובע את המציאות?
- האם הרצון חופשי?
- מה המשמעות של ריבוי אלוהים?