טוב ורע כשני הפכים, האם רע זה ההפך של טוב? האם טוב זה ההפך של רע? האם יש מצב שבו אין טוב ורע? האם לא משנה זה טוב או רע? לרצות להרגיש טוב, לרצות לא להרגיש רע, לברוח מהרע, לרדוף אחרי הטוב
האם רע הוא ההפך של טוב? האם יש מצב שבו אין טוב ורע?
אליעד כהן עוסק בהרצאה במושגים של טוב ורע, ובשאלות פילוסופיות המתרכזות בקיום שני ההפכים האלה. הוא מתחיל בלשאול אם רע הוא ההפך של טוב, ואם טוב הוא ההפך של רע. האם יש מצבים שבהם אין טוב ורע? או שמא כל דבר שנראה רע הוא למעשה טוב בהגדרה מסוימת?
ההרצאה נוגעת בכך שההגדרות של טוב ורע לא בהכרח חד משמעיות. למשל, רע יכול להיתפס כלא טוב, אך הוא גם חלק מההבנה של טוב עצמו. אם נחשוב על רע בתור היעדר טוב, השאלה הגדולה היא: האם אפשר לדמיין עולם שבו אין טוב ורע?
אליעד מסביר את הרעיון הזה בהשוואה למושגים כמו חום וקר, כאשר פושר הוא תערובת של חם וקר. כך גם רע וטוב, הם לא נפרדים לחלוטין - רע יכול להיות תוצאה של העדר טוב, וההפך. הוא מציין כי כל עוד אנחנו חיים בעולם שבו יש שפה שמגדירה טוב ורע, אז תמיד יהיה חיבור בין שני המושגים הללו, ואי אפשר באמת להבין את אחד מהם בלי להכיר את השני.
האם טוב ורע חייבים להיות קיימים יחד?
הסוגיה המרכזית המעסיקה את אליעד כהן היא אם קיימת אפשרות שבה לא יהיה טוב ורע. הוא מציע את האפשרות שבמציאות כזו, לא יתקיימו המושגים של טוב ורע כלל, כלומר, אם אין טוב, גם רע לא יוכל להתקיים. כדי להדגים את הרעיון הזה, הוא מציע את הדוגמה של "מישהו שלא קיים". אם הוא לא קיים, אין לו שום תחושת טוב או רע, כי המושגים האלו לא קיימים בתודעתו. זה מעלה את השאלה אם רע וטוב הם בלתי נפרדים או שמא ניתן לדמיין עולם שבו אין את המושגים האלו.
בהקשר הזה, הוא שואל האם כשאנחנו רודפים אחרי טוב, אנחנו בעצם רודפים אחרי היעדר הרע. כלומר, האם כל רצון להרגיש טוב הוא בעצם רצון לא להרגיש רע, ולא בהכרח רצון להגיע למקום של טוב מוחלט. אליעד מציין שבמובנים מסוימים, כל רדיפה אחרי טוב מובילה דווקא להרגשה של רע, כי אנחנו לא מאפשרים לעצמנו להתמודד עם הרע שבמציאות.
האם אדם יכול להרגיש טוב מבלי לחוות רע?
כאשר אליעד שואל אם אפשר להרגיש טוב מבלי לחוות רע, הוא פותח דיון מעמיק על רצון והשלמות. לדוגמה, הוא מציין את המצב של אדם שבע, שלא מרגיש רעב - האם אפשר לתאר אותו כמרוצה אם הוא לא באמת חווה את תחושת הרעב? אליעד מציע שמצבים כאלה, בהם לא חווים רע, מבטלים את היכולת להבין את משמעות הטוב. כלומר, אם אנחנו לא חווים רע, אנחנו לא באמת יודעים מהו טוב. זה מצביע על כך שההבנה שלנו של טוב נבנית על ההבנה של רע.
בהמשך, אליעד מציין שלמעשה, אם אדם אכל ושבע, הוא לא באמת יודע מהו רעב, ולכן אין לו את ההקשר שמאפשר לו להרגיש את הטוב שבסיטואציה הזו. הוא לא באמת מבין את המשמעות של להיות שבע כי אין...
אליעד כהן עוסק בהרצאה במושגים של טוב ורע, ובשאלות פילוסופיות המתרכזות בקיום שני ההפכים האלה. הוא מתחיל בלשאול אם רע הוא ההפך של טוב, ואם טוב הוא ההפך של רע. האם יש מצבים שבהם אין טוב ורע? או שמא כל דבר שנראה רע הוא למעשה טוב בהגדרה מסוימת?
ההרצאה נוגעת בכך שההגדרות של טוב ורע לא בהכרח חד משמעיות. למשל, רע יכול להיתפס כלא טוב, אך הוא גם חלק מההבנה של טוב עצמו. אם נחשוב על רע בתור היעדר טוב, השאלה הגדולה היא: האם אפשר לדמיין עולם שבו אין טוב ורע?
אליעד מסביר את הרעיון הזה בהשוואה למושגים כמו חום וקר, כאשר פושר הוא תערובת של חם וקר. כך גם רע וטוב, הם לא נפרדים לחלוטין - רע יכול להיות תוצאה של העדר טוב, וההפך. הוא מציין כי כל עוד אנחנו חיים בעולם שבו יש שפה שמגדירה טוב ורע, אז תמיד יהיה חיבור בין שני המושגים הללו, ואי אפשר באמת להבין את אחד מהם בלי להכיר את השני.
האם טוב ורע חייבים להיות קיימים יחד?
הסוגיה המרכזית המעסיקה את אליעד כהן היא אם קיימת אפשרות שבה לא יהיה טוב ורע. הוא מציע את האפשרות שבמציאות כזו, לא יתקיימו המושגים של טוב ורע כלל, כלומר, אם אין טוב, גם רע לא יוכל להתקיים. כדי להדגים את הרעיון הזה, הוא מציע את הדוגמה של "מישהו שלא קיים". אם הוא לא קיים, אין לו שום תחושת טוב או רע, כי המושגים האלו לא קיימים בתודעתו. זה מעלה את השאלה אם רע וטוב הם בלתי נפרדים או שמא ניתן לדמיין עולם שבו אין את המושגים האלו.
בהקשר הזה, הוא שואל האם כשאנחנו רודפים אחרי טוב, אנחנו בעצם רודפים אחרי היעדר הרע. כלומר, האם כל רצון להרגיש טוב הוא בעצם רצון לא להרגיש רע, ולא בהכרח רצון להגיע למקום של טוב מוחלט. אליעד מציין שבמובנים מסוימים, כל רדיפה אחרי טוב מובילה דווקא להרגשה של רע, כי אנחנו לא מאפשרים לעצמנו להתמודד עם הרע שבמציאות.
האם אדם יכול להרגיש טוב מבלי לחוות רע?
כאשר אליעד שואל אם אפשר להרגיש טוב מבלי לחוות רע, הוא פותח דיון מעמיק על רצון והשלמות. לדוגמה, הוא מציין את המצב של אדם שבע, שלא מרגיש רעב - האם אפשר לתאר אותו כמרוצה אם הוא לא באמת חווה את תחושת הרעב? אליעד מציע שמצבים כאלה, בהם לא חווים רע, מבטלים את היכולת להבין את משמעות הטוב. כלומר, אם אנחנו לא חווים רע, אנחנו לא באמת יודעים מהו טוב. זה מצביע על כך שההבנה שלנו של טוב נבנית על ההבנה של רע.
בהמשך, אליעד מציין שלמעשה, אם אדם אכל ושבע, הוא לא באמת יודע מהו רעב, ולכן אין לו את ההקשר שמאפשר לו להרגיש את הטוב שבסיטואציה הזו. הוא לא באמת מבין את המשמעות של להיות שבע כי אין...
- מהם ההבדלים בין טוב ורע?
- האם רע תמיד הוא ההפך של טוב?
- מה המשמעות של רצון בלתי מסופק?
- האם אפשר לחוות טוב מבלי לחוות רע?
- מה המשמעות של רצון שבע?