... היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין הבדל בין אלוהים לעולם - הנפרדות היא רק אשליה, והאחדות של המציאות קיימת גם בתוך העולם המפוצל שנראה לנו נפרד
מהבורא . כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין
הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך ... חשובה כל כך? כיוון שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו
הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך ... מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם
הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם
הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון אותך לאמת. אם אינך מצליח לשמוח ... לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של הדברים הרעים הוא עצמו חלק מהשלמות האלוהית. המשל על המלך ובנו - הבן המלך כמשל לבריאה המלך בסיפור מסמל את
הבורא, והבן מסמל את הבריאה כולה. אך הבן המלך אינו רק האדם, אלא כל המציאות כולה. הבריאה כולה היא בן המלך, משום שהיא ההשתקפות ... לבנו רק לאחר מותו. כלומר, אין שני מלכים בו זמנית. אך כאן, המלך רוצה למסור את המלוכה לבנו בעודם שניהם חיים. זה מרמז על כך שהנפרדות והאחדות אינן שני דברים שונים.
הבורא נותר מלך, אך גם הבן הוא מלך. זה מסמל את העובדה שמצד האמת, העולם
והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק
הבורא הוא מחויב המציאות, והעולם הוא אפשרי המציאות. אך רבי נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה ... עתיד לרדת מן המלוכה. הכוכבים מסמלים את חוקי הפיזיקה, את הזמן ואת חוקי הטבע, שהם אלו שגורמים לאדם לשכוח את האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח
שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם ... הרן רבי נחמן כותב שמי שלא יודע את המעשה מרכבה ואת האור אינסוף שמאיר באלף הרמות וכו וכו אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל השמחות שבעולם מלבד הדבקות של
הבורא והאדם צריך לשמוח בשורש, מה זאת אומרת לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא שמחה בהשם יתברך. שאתה שמח ... דבר. איזה טוב יש בכל דבר מה זאת אומרת בכל דבר כל דבר הכוונה אפילו בחלק הרע. זה הכוונה. זאת אומרת, כאילו תחפש את הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות,
הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון והשמחה ישיגו ... אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על פי כן, מסר המלך את המלוכה לבנו בחייו. כי האתאיסטים חושבים שיש אלוהים ויש עולם ויש בני אדם שהם כאילו נפרדים
מהבורא. ואלוהים ברא אותך כדי להיטיב וכל מיני שטויות כאלה ואחרות. ואז אתה שואל אותם אז למה הוא ברא לך חיסרון אם אלוהים הוא כל ... פעמים, למה הוא השטן כי הוא נפרד מן הבריאה. אחרי שאנחנו מגיעים לאלוהים האמיתי שהוא ברא את האלוהים היהודי שהוא בעצם השטן, דהיינו, כשאנו מבינים את פרספקטיבת האחדות שבה
הבורא והבריאה זה אחד שזה בעצם אלוהים, עכשיו יש לנו אלוהים שברא אותו ואלוהים ושברא אותו ואלוהים שברא אותו עד אינסוף. רק אחרי ... שאלוהים רצה לאחרי שאלוהים רצה והתשובה היא שתבין שגם עכשיו, למרות שאתה רואה את כל הצמצום שבעולם המצב הוא כמו לפי הבריאה. כי כל צמצום וצמצום הוא בעצם אחדות מוחלטת עם
הבורא לפני הבריאה. כל צמצום, כל אפשרי המציאות הוא בעצם גם מחויב המציאות. כי אפשרי ומחויב זה שני צדדים של אותו מטבע. לכן רבי ... ולכן זה נקרא טוב מאד. אבל, אם הישויות הם לא נכללות בשורשן אז הטוב מאד הזה הוא סיטרא דה מותא, אז הטוב מאד הזה הוא מאד מאד מאד רע. כי אז הצמצומים הם מאד רחוקים
מהבורא, זה מאד רע. השאלה היא זה תמיד האם זה קשוא לשורשו או לא אם זה קשור לשורשו אז זה יותר טוב מאש מלפני. כביכול. למה כביכול ... שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של
הבורא, אבל לפני הבריאה אז זה לא משנה, לפני התהוות הרצון של
הבורא אין הבדל בכלל כי אם יש מלך אחד או שני מלכים או אם יש בין המלך או אין בין המלך וכו. ורבי נחמן בתורה ו מבאר - יש שני ... החוכמות איך שהוא בסוף מחוברות לחלל הפנוי ולכן כל החכמות זה בעצם כפירה באלוהים. אבל אף על פי כן יש פה את ההפרדה. רבי נחמן אומר דע לך שעיקר מהות ההפרדה בין השכל לבין
הבורא זה בדיוק עניין החלל הפנוי. בדיוק בגלל השאלות הפרדוקסליות, שהם העיקר. למרות שהם מחיים את כל שאר החכמות. יש את החכמה הכי ...