... שכל,
כפירה או אמונה - מה האמת
(ברסלב) האם
רבי נחמן מברסלב מעודד או מתנגד לחקירת האמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה בהרצאה היא מדוע
רבי נחמן מברסלב, מצד אחד, לכאורה מתנגד לחקירות שכליות ופילוסופיות, ומדגיש שוב ושוב את חשיבות האמונה התמימה והפשוטה, ומצד שני, מציין באופן ברור ... ביותר שהשכל האנושי מסוגל להשיג. לכאורה, יש כאן סתירה בין המסרים של
רבי נחמן: האם הוא מעודד את האדם לחקור בשכל, או מתנגד לחקירה ומדגיש את האמונה הפשוטה? אליעד כהן מסביר לעומק ובצורה מפורטת את העומק שמאחורי דברי
רבי נחמן. ראשית, הוא מדגיש
שרבי נחמן הבין שרוב תלמידיו לא באמת מחפשים את האמת, אלא עסוקים בשגעונות שלהם ובחיזוק השקפותיהם האישיות.
רבי נחמן טען כי התלמידים אינם מחפשים אמת אלא רק נוחות אישית. לכן, הוא אמר להם דברים שלכאורה נועדו לחזק את האמונה התמימה, אך באמת מטרתם הייתה בדיוק הפוכה: לגרום להם להתעורר ולחקור לעומק. מהי משמעות המסר של אמונה בלבד של
רבי נחמן? רבי נחמן נהג לומר לחסידיו תאמינו, תאמינו, תאמינו. על פניו, הדבר נשמע כאילו הוא קורא לאמונה פשוטה בלי לחשוב, אבל אליעד כהן מסביר
שרבי נחמן עשה זאת במטרה מיוחדת מאוד. הוא רצה שהתלמידים שלו ינסו להאמין באופן מוחלט, ורק כשהם ינסו לעשות זאת ברצינות, הם יגלו שאי אפשר באמת
להאמין באלוהים בצורה מוחלטת בלי שכל. כי עצם
האמונה באלוהים היא בעצמה פעולה שכלית, וככל שהאדם יתאמץ יותר להאמין באמונה שלמה בלי שכל, הוא יגלה שבתוכו יש שאלות וספקות שמונעות ממנו את האמונה הזאת. הסיבה לכך פשוטה:
רבי נחמן הבין שכל אדם בעולם, כולל ילדים קטנים, מחזיקים בתוכם חקירות
וכפירה. אפילו ילד קטן שכועס שלקחו לו צעצוע מביע בכך ספק באמונה שהכל לטובה ומושגח על ידי אלוהים, כלומר, גם הילד הוא
כופר קטן. לכן
רבי נחמן אמר לכולם להתחזק באמונה, כי מי שינסה באמת להאמין ללא שכל, ייתקל במהרה בספקות הפנימיים שלו ויגלה שהוא בעצם מלא בחקירות. כיצד
רבי נחמן מברסלב התמודד עם החקירות שלו עצמו? אליעד כהן ממשיך ומסביר כי
רבי נחמן לא פחד כלל מחקירות, אלא להיפך - הוא היה הראשון שהעלה את החקירה הכי עמוקה וקשה על אלוהים בעצמו.
רבי נחמן אמר שיש לו שאלה כל כך חזקה, שלגדולי הרבנים בכל הזמנים, כולל רמחל וארי, אין תשובה לשאלה זו. הוא אפילו אמר שכל מי שחושב שיש לו תשובה לשאלה הזו, פשוט לא הבין את עומק השאלה עצמה. ומהי השאלה
שרבי נחמן הציג? זוהי שאלה שנמצאת בספרו
ליקוטי מוהרן, ובעיקר בתורה סד. השאלה מצביעה על סתירה מוחלטת בהבנת המושג אלוהים, שאליה השכל האנושי לא יכול לתת תשובה.
רבי נחמן אמר שהאדם שמבין באמת את השאלה הזו, לא יכול עוד
להאמין באלוהים בצורה הרגילה והפשוטה. האדם יהיה חייב או
לכפור לגמרי, או להגיע להבנה גבוהה יותר של השכל שמעבר לשכל האנושי, כלומר, להגיע למעל השכל. האם
רבי נחמן חשב שהדרך לאמונה אמיתית היא דווקא דרך
הכפירה? אליעד כהן מסביר
שרבי נחמן ידע שכל שיטה רוחנית או פילוסופית שהולכים איתה עד הסוף - מובילה בסופו של דבר לאותה נקודה של אמת מוחלטת.
רבי נחמן אמר בעצמו, שגם מי שיצליח
לכפור באלוהים במאה אחוז וגם מי שיצליח לה