תפילה, אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים?... אמונה, אתאיזם, אלוהים - למה תפילה היא כפירה באלוהים? למה תפילה היא בעצם כפירה באלוהים? אליעד כהן פותח את ההרצאה עם בדיחה ששמע מרבי מסוים, ששמו לא הוזכר כי הבדיחה היא על חשבונו. הבדיחה אומרת כך: אם רוצים לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים, ניתן לבדוק זאת לפי מידת התפילה שלו. אם כאשר הוא צריך משהו הוא מתפלל ומדבר הרבה עם אלוהים, סימן שהוא מאמין בו. לעומת זאת, אם במקום להתפלל הוא הולך ועושה מעשה, השתדלות, ... ההפך ממה שהרבי אמר. מדוע תפילה לאלוהים מעידה על חוסר אמונה אמיתית? אליעד כהן מסביר בצורה ברורה, מפורטת ומנומקת מדוע דווקא מי שמתפלל לאלוהים הוא זה שכופר באלוהים האמיתי. הטענה המרכזית שלו היא שאדם שמתפלל לאלוהים למעשה מראה שהוא אינו מאמין שאלוהים עושה רק טוב תמיד. אם האדם היה באמת יודע ומאמין שאין עוד מלבדו ושהכל ... האדם שמתפלל בעצם מאמין שאלוהים עושה רע, או שהוא טועה במעשיו, וצריך כביכול שיתקנו או ישפרו עבורו את המציאות. לכן, כל בקשה מאלוהים לשינוי המציאות היא כפירה מוחלטת. האדם המאמין באמת, אינו מבקש ואינו מודה, כי הוא יודע שכל מה שאלוהים עושה הוא הטוב ביותר האפשרי. מה ההבדל בין אלוהים של הדתיים לבין האלוהים האמיתי? אליעד מבחין בין ... תפילה, אין סליחה, אין בקשה ואין תודה, כי כל המושגים האלו הם ביטוי של נפרדות, של הבחנה בין טוב לרע. אליעד כהן מבהיר היטב: אדם שמודה לאלוהים הוא בעצם כופר כי הוא חושב שאלוהים יכול לעשות גם דברים לא טובים. להגיד תודה זה להאמין שיש טוב מול רע, ולכן זוהי בעצם כפירה באחדות האלוהית. למה אמירת תודה לאלוהים היא כפירה, אפילו אצל אתאיסטים? אליעד כהן מסביר שגם אתאיסטים שמודים כאשר קורה להם משהו טוב, בעצם מבטאים כפירה. כאשר אדם שמח ממשהו טוב או עצוב ממשהו רע, הוא למעשה מחלק את המציאות לטוב ולרע, והוא מתייחס לכך כאילו לאלוהים יש כוונות משתנות, שהוא מתחרט, שהוא עושה טעויות. כלומר, כל תגובה רגשית - הודיה, סליחה, בקשה - נובעת מכפירה, מאמונה סמויה שאלוהים אינו מושלם לחלוטין. מתי התפילה אינה כפירה באלוהים? אליעד מסייג מעט ומוסיף הסבר חשוב. אם האדם מתפלל מתוך ידיעה שגם התפילה עצמה מגיעה מאלוהים, ללא בחירה חופשית, אז התפילה אינה כפירה. במקרה כזה, האדם יודע שכל המציאות מתהווה מאליה, כמו שהשמש זורחת ללא בחירה, כך גם הוא מתפלל ללא בחירה. אך כאשר האדם חושב שהוא עצמו רוצה וצריך להתפלל כדי שאלוהים יעזור לו, זאת כפירה מוחלטת באחדותו המוחלטת של אלוהים. מדוע יום כיפור הוא שיא הכפירה באלוהים? בהרצאה מוזכרת דוגמה נוספת וחשובה - יום כיפור. אליעד כהן מגדיר את יום כיפור כשיא הכפירה, כי ביום זה אנשים מבקשים מאלוהים סליחה, ומתייחסים למציאות כאילו הם עצמם אחראים לרע שקורה להם, ומבקשים מחילה מאלוהים שכביכול נעלב או נפגע מהם. זו הכפירה בשיאה, כי האדם אינו מבין שהכל טוב, שאין נפרדות, ואין סיבה לסליחה או מחילה מלכתחילה. האם יש אלוהים שברא את האלוהים היהודי? אליעד כהן מציין שהאלוהים של היהודים הוא אלוהים ... הוא עצמו נברא, ולכן יש בו פגם. אלוהים האמיתי הוא האלוהים של האחדות המוחלטת שבו אין רצון ואין פגם, ולכן הוא טוב תמיד באופן מוחלט. כיצד לבדוק אם אדם מאמין באלוהים באמת? אליעד מסכם את ההרצאה באומרו שאם רוצים לדעת האם אדם באמת מאמין באלוהים או שיש לו ספקות וכפירה, צריך לבדוק האם הוא מתפלל. אם האדם מתפלל, מבקש סליחה או מודה לאלוהים, זה סימן לכך שהוא אינו מבין את אחדותו המוחלטת של אלוהים, שיש לו ספיקות, ולכן הוא בעצם כופר באלוהים האמיתי. מה הערך של הטיפשות והבדיחות בעולם? לסיום, אליעד אומר בחיוך שלמרות הכל, הטיפשות והבדיחות הן אלו שמאפשרות לעולם שלנו להתקיים. בזכות הטעות, הנפרדות והכפירה נוצרת אינטראקציה, שיחה, דיבור, ומציאות שלמה מתקיימת. הוא מסכם ואומר שבזכות הטיפשים העולם יותר מעניין, אך עדיף להיות בצד החכמים, כדי שאתה תצחק עליהם ולא ההפך. האם תפילה היא כפירה? אלוהים של היהדות מול אלוהים האמיתי מה רע בתפילה לאלוהים? למה להגיד תודה לאלוהים זה כפירה? מי ברא את האלוהים של הדתיים? הפעם אני רוצה לספר בדיחה, אני לא אקח את הקרדיט אלי, זה איזה רבי אחד סיפר אותה ולא אומר את שמו כי הבדיחה הולכת על חשבונו, והבדיחה היא ששאלו אותו איך אפשר לדעת עד כמה אדם מאמין באלוהים? והתשובה שהוא נתן: עפ התפילה שלך אפשר לדעת! על פי כמה אתה מתפלל ומדבר עם אלוהים. כי אם אתה צריך משהו ולא מתפלל, אלא הולך ועושה משהו, עושה השתדלות ושוכח את אלוהים, זה ... ויש אצלו גן עדן, ויש אצלו גיהינום, ועברות וכו וכו, וזהו אלוהים נכה, או רע, כי אם הוא טוב מוחלט ויש לו יכולת בלתי מוגבלת, למה הוא עושה רע? ואם אתה כופר באלוהים שעושה רק טוב תמיד, אתה צריך להתפלל לאלוהים הרע, תעזור לי, תציל אותי וכו. ולמה הוא מבקש כי רע לו, כי אם טוב לך והכל רק טוב ואלוהים טוב, אתה לא צריך לבקש. והתפילה של האדם לאלוהים היהודי היא כפירה מוחלטת ואפיקורסות, כפירה באלוהים האמיתי כי אם האדם היה יודע שאין עוד מלבדו ממש, וכל רגע נוצר מחדש, והכל הרי בכלל טוב אז בשביל מה להתפלל? ותפילה באלוהים נובעת מכפירה, תפילה לאלוהים היהודי או הדתי. ואם הוא עושה משהו האלוהים, מי אתה שתבקש ממנו שישנה משהו, הרי הוא עושה את הכל מושלם!!! ויש טיפשים שיגידו, כן הוא רוצה שאני אתפלל אליו, זה ... כמו שהשמש זורחת, כל מה שקורה זו התהוות של אלוהים ללא בחירה חופשית, אז זה בסדר. אבל אם הוא האדם, יש לו שכל מטופש והוא חושב שהוא זה שצריך להתפלל, זו כפירה מוחלטת. וגם יש את ההמשך של הבדיחה הזו, כי יש את אלו שקורה להם משהו טוב, והם אומרים תודה לאלוהים, ומי אומר תודה לאלוהים, רק האתיאיסטיים אומרים תודה לאלוהים, למה? כי האדם שיודע שיש אלוהים, אני רוצה לחדד, גם אלו שנקראים בחברה אתיאיסטיים הם גם מודים לאלוהים, כי אם קורה להם משהו טוב, הם מפרידים בין טוב לרע שאלוהים עשה זו כפירה בעצם ההפרדה שזה טוב וזה רע להם. האם אלוהים מתחרט על משהו שהוא עושה, האם אומר תודה על משהו, לעצמו, האם הוא רוצה משהו, האם הוא צריך סליחה? הנושא הוא די פשוט, כאשר אין טוב ...