אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔לבחור מטפל מוסמך, הסמכה טיפולית, משוגע מוסמך, חשיבות ההסמכה של המטפל, האם חשוב שיהיה מטפל מוסמך? איך לבחור מטפל מוסמך? מה ההסמכה של אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
לבחור מטפל מוסמך, הסמכה טיפולית, משוגע מוסמך, חשיבות ההסמכה של המטפל, האם חשוב שיהיה מטפל מוסמך? איך לבחור מטפל מוסמך? מה ההסמכה של אליעד כהן? בחירת מטפל מוסמך, איך לבחור מאמן? איך לבחור יועץ? מהי השיטה של אליעד כהן?
האם עדיף לבחור מטפל מוסמך או שאין משמעות להסמכה?

אנשים רבים חושבים שאם הרכב שלהם מתקלקל, הם יעדיפו לפנות למוסך מוסמך, בדיוק כפי שכשיש להם בעיה בבית, הם יעדיפו להזמין חשמלאי או קבלן מוסמך. ההיגיון הפשוט אומר שכאשר רוצים לפתור בעיה כלשהי, חשוב שהאיש שמטפל בה יהיה מוסמך ובעל הסמכה רשמית. לכן נשאלת השאלה אם נכון להשתמש באותה אנלוגיה גם בטיפול נפשי. כלומר, האם כדאי לבחור מטפל מוסמך בלבד, או שאולי הסמכה במקרה של טיפול בנפש איננה משמעותית?

מדוע אי אפשר לסמוך על תעודות הסמכה כשמדובר בנפש?

אליעד מסביר שלמרות שכביכול הגיוני לפנות למטפל מוסמך, המציאות שונה לחלוטין כשמדובר בנפש. בתחום הטכני כמו מוסך או חשמלאי, גם אם האדם מוסמך, עדיין ייתכן שיטעה, יזייף, לא יעבוד לפי הפרוטוקול, ואפילו ירמה. תעודת ההסמכה שלו לא יכולה להבטיח ב - 100% שהוא לא יפגע בך, בשוגג או במזיד. אבל כאשר מדובר בטיפול בנפש, זהו תחום עדין כל כך, שאפילו הטעות הכי קטנה של מטפל יכולה לגרום לנזק אדיר. האדם אינו מוכן לקחת סיכונים כשמדובר בנפשו, ולכן אי אפשר לסמוך אפילו על מיליון תעודות והסמכות. אפילו אם למטפל יש 5,000 תעודות, עדיין אתה לא יכול להיות בטוח שהוא באמת יעזור לך ולא יגרום לך נזק נפשי.

מדוע אפילו אלוהים אינו מוסמך מספיק כדי לטפל בנפש שלך?

אליעד מדגים את הטענה שלו על כך שאי אפשר לסמוך על אף אחד בדוגמה יוצאת דופן: אפילו אם אלוהים בכבודו ובעצמו יתגלה אליך, יוכיח לך שהוא באמת אלוהים, ויציע לך עצות לטיפול בנפש, עדיין לא תוכל לסמוך עליו באופן מלא. ייתכן שאלוהים לא אומר לך את כל האמת, ייתכן שהוא מטעה אותך בכוונה, ואפילו אם הוא אמיתי ורוצה לעזור לך, ייתכן שאתה עצמך לא הבנת אותו נכון. זאת אומרת שגם אם קיבלת עצה מהסמכות הגבוהה ביותר האפשרית, עדיין אינך יכול לסמוך עליה לחלוטין כי תמיד ייתכן שמשהו בדרך השתבש - או שהבנת לא נכון, או שההסבר היה לא מדויק.

מהי הבעיה העיקרית בהסתמכות על תעודות של מטפל נפשי?

הבעיה המרכזית בהסתמכות על תעודות של מטפלים היא שבסופו של דבר האחריות נמצאת תמיד אצלך. הנפש שלך היא הדבר היחיד שעליו אסור לך לקחת שום סיכון. לכן, שום תעודה לא יכולה להיות ערובה לכך שהעצות של המטפל יהיו נכונות עבורך. התפקיד שלך הוא לבדוק בעצמך כל עצה שאתה מקבל, לבחון אותה בשכלך, ולהחליט האם היא נכונה עבורך או לא. עצם קיומה של תעודה לא פוטר אותך מאחריות.

מדוע חשוב להקשיב גם לעצות של משוגעים?

אליעד מביא דוגמה נוספת כדי להמחיש את חשיבות ההקשבה לכל אדם, אפילו למשוגעים. לדוגמה, אם מישהו משוגע נותן לך עצה מוזרה כמו "תאכל גזר" כדי לפתור חרדה, במבט ראשון זה נראה לא הגיוני. אבל אם תבחן את ההצעה לעומק, תגלה שיש בה היגיון עמוק. למשל, אולי כוונתו של המשוגע הייתה לומר שאין פתרון אחד מוחלט לבעיה, או אולי הוא רצה להראות לך שכל הבעיות הן במידה מסוימת שרירותיות או לא בשליטתך. הנקודה היא שבכל הצעה, מוזרה ככל שתהיה, מסתתרת נקודת אמת עמוקה שיכולה לעזור לך.

למה הפתרון הנכון לבעיות נפשיות חייב לכלול את כל הדעות והעצות בעולם?

אליעד מדגיש שהאמת האמיתית והפתרון המלא לכל בעיה נפשית הוא בעצם שילוב של כל הדעות והעצות האפשריות. הוא מסביר שהפתרון אינו נמצא אצל פרופסור מוסמך אחד, ולא אצל מטפל מומחה אחד, אלא בשילוב של כל נקודות האמת מכל הרעיונות השונים - מהמטפל המוסמך ועד המשוגע המוחלט. אם פספסת אפילו דעה אחת ולא בחנת אותה, לא הגעת לפתרון האמיתי והמלא לבעיה שלך.

מה הדרך הנכונה לבדוק עצות של מטפל?

הדרך לבדוק עצות היא להתייחס לכל הצעה שאתה שומע כאילו היא מגיעה מאדם ללא כל תעודה - אפילו אם הוא פרופסור מפורסם עם 100 תעודות על הקיר. אתה חייב לשאול את עצמך: "אולי כל מה שהוא אמר אינו נכון?". רק בדיקה כזו, שאינה מושפעת משום סמכות חיצונית, יכולה להוביל אותך לאמת האמיתית ולפתרון הנכון עבורך. כל גרם של אמון שאתה נותן לתעודה של האדם הוא טעות שעלולה לגרום לך לפספס את האמת.

האם אליעד כהן עצמו מחזיק בהסמכה כלשהי?

אליעד עצמו אומר שיש לו "מיליון תעודות", אבל הן לא חשובות בעיניו, עד כדי כך שהוא צוחק ואומר שהתעודות כל כך רבות וקטנות שאי אפשר אפילו לראות אותן על הקיר. הוא טוען שזה לא משנה בכלל, כי בסוף מה שחשוב זה התוכן, הרעיונות, וההבנה העצמית של כל אחד ואחד. ההסמכה הרשמית, מבחינתו, היא הדבר הכי פחות משמעותי בטיפול הנפש.

מהי השיטה של אליעד כהן לטיפול נכון בנפש?

השיטה של אליעד כהן מבוססת על גישה שבה כל אדם לוקח אחריות מלאה על הנפש שלו. הוא מציע להקשיב לכל הדעות, גם לרעיונות מוזרים או מנוגדים, ולנסות למצוא את נקודת האמת שקיימת בכל דעה. הטיפול הנכון ביותר הוא תמיד זה שבו האדם בודק בעצמו ומחליט עבור עצמו, לאחר שבחן את הדברים לעומק ובשכלו שלו בלבד.

בסופו של דבר, ההמלצה של אליעד ברורה: אל תחפש מטפל מוסמך עם תעודות, אלא חפש מישהו שיכול להציע לך רעיון חדש, לשאול שאלות שיאתגרו אותך, ולהוביל אותך לבדוק את האמת שלך בעצמך.
האם נכון לחפש הסמכה רשמית במוסכים, חשמלאים או קבלנים, ולהשליך זאת גם על בחירת מטפל בנפש?

שאלה: מהי האנלוגיה הראשונית שהועלתה?

תשובה: בתחילת הדברים מוצגת השוואה בין מצב שבו יש תקלה ברכב או בעיה טכנית בבית, ואז הולכים למוסך או מזמינים חשמלאי וקבלן מוסמך, לבין מצב שבו אדם מחפש עזרה נפשית. נוצרת מחשבה שאם כבר בעניינים טכניים יעדיף אדם איש מקצוע מוסמך כדי להפחית סיכון ולהיות בטוח שיקבל שירות יעיל - הרי בעניינים נפשיים הדבר מובן מאליו, כביכול צריך גם שם לחפש מטפל בעל תעודה.

מהו ההבדל המשמעותי בין תיקון טכני לבין טיפול נפשי?

שאלה: מדוע בכל זאת יש הבדל בין להשיג תעודה במוסך לבין לסמוך על מטפל נפשי מוסמך?

תשובה: גם אם הולכים למוסך "מורשה", עלולים ליפול על מכונאי שיבצע טעות, או ירמה, או לא יעבוד לפי הפרוטוקולים הנדרשים. תעודה לא מבטיחה ב - 100 אחוז שלא תהיה טעות. אבל כשזה קורה במכונית או בבנייה, אפשר להתפשר או לנסות לתבוע ולהחליף בעל מקצוע. לעומת זאת, בטיפול פנימי של הנפש, הסיכון הוא עצום, אף אחד לא רוצה לקחת סיכון ש"ישחקו לו בראש". לכן דווקא במקום העדין ביותר, אין ערובה לכך שתעודה מקצועית תציל את האדם, והעובדה שהמטפל קיבל הסמכה לא מבטיחה שלא יגרום נזק.

מדוע אי אפשר לסמוך גם על אלוהים?

שאלה: איך קשור אלוהים לעניין של חוסר יכולת לסמוך על מטפל?

תשובה: הדובר מתאר משל קיצוני - גם אם אלוהים עצמו היה מופיע ומצהיר שהוא רוצה לעזור, עדיין אי אפשר להסתמך עליו באופן עיוור. אולי לא הבנו אותו נכון, אולי השכל שלנו לא תופס את ההסבר שלו, ואולי הדברים שחשבנו שאלוהים אמר בכלל לא נאמרו. יוצא שגם על מה שמגיע ממקור "מוסמך כביכול" אי אפשר לסמוך בעיניים עצומות, בייחוד בענייני נפש.

מהי המשמעות של "אל תחפש מטפל מוסמך, חפש מטפל שיחדש לך"?

שאלה: אם כך, האם אין טעם לחפש תעודות בכלל?

תשובה: יש משמעות לתעודה טכנית במוסך או אצל חשמלאי, כי אם אכן יהיה כשל, האדם לוקח בחשבון שהוא עלול להתאכזב או להיפגע, אבל במידת הצורך יתבע או יעבור לבעל מקצוע אחר. לעומת זאת, כשרוצים לטפל בנפש, התעודה פחות חשובה מהתוכן - מה האדם יכול ללמד אותך על עצמך? האם הוא מציע לך רעיון חדש שלא שקלת? האדם עצמו צריך לבדוק את השיטה או הרעיון ולבחון האם זה באמת נכון מבחינתו.

למה בעצם לשמוע דעה גם ממשוגע?

שאלה: האם אין זה מסוכן יותר להקשיב למישהו שמוגדר כלא יציב נפשית?

תשובה: בענייני הנפש, הסיכון לא נובע מכך שאתה שומע רעיון, אלא מכך שתיישם אותו בלי לבדוק אותו לעומק. גם "משוגע" יכול לומר רעיון שיש בו נקודת אמת. אם יש לך שכל, תבדוק מה נאמר ותשאל "האם זה הגיוני? מה האמת שבדבר?". האחריות היא עליך לעשות את הבחינה. פרופסור עם אלף תעודות עלול לטעות, ובמקביל, מישהו שמוגדר "לא שפוי" עלול לומר משפט מבריק.

כיצד דוגמת "תאכל גזר" מלמדת אותנו על חיפוש נקודת אמת בכל רעיון?

שאלה: מה הסיפור על עצת "תאכל גזר" בהתמודדות עם חרדה?

תשובה: לכאורה, "תאכל גזר" נשמע מופרך, אבל ייתכן מאחוריו רעיון עמוק. אולי המשוגע התכוון להמחיש שאין פתרון אחד מוחלט, או שצריך לנתק שליטה ולהבין שבעיות נפשיות הן מורכבות. אולי הוא מנסה לרמוז לכך שבכל דבר יש היבט שרירותי, ושאין לך באמת יכולת מוחלטת להשפיע על המציאות. ברגע שמבינים את עומק ההיגיון (גם אם הוא ארוז בהצעה מוזרה כמו "תאכל גזר"), מגלים שיש נקודת אמת בכל רעיון.

למה הטענה היא שהפתרון השלם לבעיות נפשיות חייב לשקלל את כל הרעיונות בעולם?

שאלה: כיצד בדיוק משקללים את כל הפרספקטיבות האפשריות?

תשובה: ברגע שלאדם יש בעיה בנפש, הוא צריך לבחון את שלל הפתרונות - מיינדפולנס, קוגניטיבי, אמונה באלוהים, ביטול אמונה, בחירה חופשית או העדר בחירה - כל כיוון יכול להאיר משהו. אם הוא לא יקח בחשבון אפילו דעה של "משוגע" אחד בעולם, אולי הוא מחמיץ מרכיב של אמת שקיים דווקא שם. הפתרון העמוק באמת מגיע מתוך שילוב של נקודות האמת מכל הזרמים השונים, כך שנוצרה תמונה מורכבת ושלמה יותר.

כיצד באה לידי ביטוי האחריות האישית בחיפוש האמת?

שאלה: מדוע אי אפשר להסתמך על הלימודים של המטפל בלבד?

תשובה: כי כדי שלא להסתכן בנזק נפשי, האדם חייב לבדוק כל עצה לעומקה. זה אומר להתחיל מנקודת הנחה שייתכן שהמטפל טועה בכל מילה. אם אדם מעניק אפילו "מיליגרם" של אמון רק מפני שלמטפל יש תעודה, הוא מסתכן בקבלת הנחות יסוד שגויות. האחריות מוטלת על מי שמחפש את הפתרון: לחקור, לשאול ולהטיל ספק בכל.

כיצד הדוגמה על "אין שקר מוחלט ואין אמת מוחלטת" מדגישה את מורכבות האמת?

שאלה: האם באמת לא קיימת הצעה שהיא מאה אחוז טעות?

תשובה: אין דבר כזה "שקר מוחלט" או "אמת מוחלטת" כשמדובר ברעיונות. בכל עצה יש גרעין של אמת, ולהפך - בכל גישה שאנחנו מהללים כאמת מוחלטת, ייתכן שיש חלקים שאינם מתאימים למצב שלך. לכן אי אפשר לזלזל באופן גורף בשום רעיון - אפילו "תאמין באלוהים" או "אל תאמין באלוהים" או "תאכל גזר" - כי יש בהם תובנות שלפעמים מסתתרות בשורש הרעיון.

מדוע הדרך הנכונה לפתרון היא צירוף כל הרעיונות?

שאלה: איך צירוף כל הרעיונות יוצר פתרון שלם יותר?

תשובה: אם שמענו רק סוג אחד של עצות, אנו עלולים לשגות וללכת בכיוון חסר. כשאנחנו מסכימים להקשיב למנעד רחב ביותר של דעות, אנו מגדילים את הסיכוי שנקלוט את הנקודה הקריטית החסרה. השלם הזה, שבו אנחנו אוספים את "נקודת האמת" מכל כיוון, עשוי לאפשר לנו להבין יותר לעומק את עצמנו ואת הדרכים להתמודד עם קשיים רגשיים.

מדוע מוטב להכיר את כל הרעיונות ולבדוק אותם בשכל האישי?

שאלה: האם זה לא מסבך ומאריך מאוד את התהליך?

תשובה: לפעמים כן, אבל בהתחשב בעובדה שהנפש היא עדינה וחשובה, לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים. שמיעה של מגוון עצום של דעות אולי מאריכה את הדרך, אבל מונעת מצב שבו אנו "סומכים" על אדם מוסמך אחד שבטעות עלול לגרום לנו לנזק. רק בדיקה אישית, סלקטיבית וקפדנית, מאפשרת להיות בטוחים יותר שאנחנו בדרך נכונה.

כיצד ניתן לבצע מחקר עצמי ולשלב כלים מגוונים?

שאלה: מה בפועל לעשות אם אתה רוצה לפתור חרדה או כעס?

תשובה: אפשר לפנות למטפלים רבים ושונים. אפשר לחפש מידע אצל אנשים עם תעודות, אנשים בלי תעודות, אפילו אצל מי שהוגדר רשמית כ"לא כשיר". בכל עצה טמונה תובנה, והאדם עצמו יושב ובודק: "האם זה הגיוני בעיני? מה החלק הנכון פה?". אם העצה נשמעת טירוף מוחלט, עדיין כדאי לחפש איזה היגיון או צל של אמת עשוי להסתתר מאחורי המילים.

כיצד ניתן לסכם את הטיעונים המרכזיים ולעבור לבדיקה עצמית?

שאלה: מה העיקרון המנחה לסיכום?

תשובה: מכיוון שהנפש יקרה מדי, עדיף לא להסתפק בתעודה ולחשוב שזה פתר את הבעיה. במקום זה, חיוני להקשיב למגוון גדול של רעיונות, לבחון אותם בשכלך מבלי להפלות רעיון אחד או אדם אחד לטובת אחר, ולמצוא באמת את השילוב הנכון. בכל מה שנוגע ללב ולמוח שלך, מוטב להפעיל ספקנות ולחקור לעומק, כי על הדברים החשובים ביותר אסור לנו להסתמך על גורם חיצוני ללא בחינה עצמית.
מי הסמיך את אליעד כהן? המלצות על אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, מי זה אליעד כהן? בעל מקצוע מוסמך, לסמוך רק על עצמך, למה לא לסמוך על אף אחד? תעודות של אליעד כהן, הסמכה של אליעד כהן, ההימור של פסקל, למה לא לסמוך על אלוהים? פסיכיאטר מוסמך, פסיכולוג מוסמך, משוגע מוסמך, ממי לקבל עצות? איך לבדוק שהעצה נכונה? נקודת האמת שיש בכל דבר, מהי העצה הטובה ביותר? פרופסור מוסמך, האם חשובה הסמכה טיפולית? תעודות הסמכה, הסמכת מטפל, תעודת מטפל מוסמך, מטפלים מוסמכים, מטפל לא מוסמך, מצא את ההבדלים, השכל של אליעד כהן, מטפל שרלטן, מטפלים שרלטנים, שרלטנות בטיפול, לקבל עצה ממשוגע, עצה של משוגע, לקבל עצות ממשוגע, לקבל עצה ממישהו מוסמך, עצות של מומחה מוסמך, מה ההכשרה של אליעד כהן?
פתרון בעיות מפורסמים סיכוי להיות בטוח בעיה להטיל ספק הסרת אחריות השכל השכל של אליעד כהן להודות על הקיים אליעד כהן ביקורת eip איך לבחור איך לבחור יועץ איך לבחור מאמן איך לבחור מטפל איך לבחור מטפל מוסמך אימון אימונים אליעד אליעד כהן אליעד כהן הסמכה בחירה בחירת מטפל בחירת מטפל מוסמך האם חשוב שיהיה מטפל מוסמך הדרך של אליעד הדרך של אליעד כהן ההכשרה של אליעד ההכשרה של אליעד כהן ההסמכה של אליעד ההסמכה של אליעד כהן הידע של אליעד הידע של אליעד כהן הנוסחה של אליעד הנוסחה של אליעד כהן הסוד של אליעד הסוד של אליעד כהן הסמכה הסמכה טיפולית השיטה של אליעד השיטה של אליעד כהן השכל של אליעד השכל של אליעד כהן חשוב שיהיה מטפל מוסמך חשיבות חשיבות ההסמכה של המטפל טיפול טיפולי טיפולים טיפש יועץ יועצים יעוץ לבחור לבחור יועץ לבחור מאמן לבחור מטפל לבחור מטפל מוסמך להתאמן מאמן מאמן אישי מאמנים מה ההסמכה של אליעד מה ההסמכה של אליעד כהן מה השיטה של אליעד כהן מטופל מטופלים מטפל מטפל מוסמך מטפלים מצא את ההבדלים משוגע משוגע מוסמך משוגעים שיגעון שיטה שיטת eip
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע ... הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל ... או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן ... טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא ... שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים ... כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק ... במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן ... משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה ... האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל ... שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, ... הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך ... אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את ... בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך ... ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. אליעד כהן מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, כאשר אדם שואל האם ... טוב או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא ... רצונותיו הבסיסיים. לפיכך, גם אם אדם עושה את מה שהוא רוצה, הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, משום שהכל קורה ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת ... יותר וטוענת טענה פרדוקסלית לפיה הכל צפוי והרשות נתונה. האמירה הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין ... בשביל מה לקום בבוקר היא שאלה טיפשית? אליעד כהן מדגיש שמי ששואל אם הכל נקבע מראש, למה לקום בבוקר? הוא גם שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין ...
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות והסברים ... את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ובעיות לגבי ... המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, והאחרון מת. האם אפשר לומר ... האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין לו
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? אליעד ממשיך להסביר את הנושא דרך דוגמה של ... מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר לברוא את העולם? אם נאמר שהוא ברא כי רצה, מיד עולה השאלה, ... שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי שיש חיסרון? אליעד מוסיף ומחדד את העניין: לומר שאלוהים ... שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור . אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ללא חיסרון, הדבר הופך מיד לחסר משמעות, כי אם אפשר ... ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא בחר להתנגד לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי ... לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד שואל אליעד: מי יצר את הרצון הראשון? אם אלוהים ברא את ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר את הפעולה הזו. מכאן עולה שאלה מהותית: מה גרם לאדם לרצות את מה שהוא רוצה? אליעד מציע שתי אפשרויות מרכזיות לגבי השאלה הזאת. אפשרות ראשונה היא שהכל מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון כלשהו בעולם, כלומר, שיש תבונה או ישות כלשהי בעלת רצון, והיא שמניעה את ... העולם. הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם אחר לרצות לעשות משהו, אותו גורם הוא שבחר ולא האדם עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של הדברים, שהוא מעל לזמן ומקום, לא ניתן לדבר על רצון ועשייה כפעולות נפרדות ... אם הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. מדוע? כי הוא מציע רעיון לפיו הרצון הראשון יכול היה להיווצר מעצמו, על ידי ... או העדר רצון, שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ההבחנות הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ברמה העליונה הזו אין משמעות להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, קיימת אמת אחת כללית יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת מכאן הוא שחשוב להתבונן לעומק במושגים של
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת ... רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות ... ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת ... יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמה לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג ... לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר ... שיש לו כמה אפשרויות בחירה, של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמה ... שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה ... לתת ללקוח אפשרויות בחירה, כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו ... שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד ... יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, ... ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את ... ללקוח אפשרויות בחירה , כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של ... ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמה לקוח שקשה לו להחליט, או ... לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט ... ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא ... ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות ... רוצה ללכת). כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת ... אבל אם הוא מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם ... נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר ... של תסמונת טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין ... אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים ... ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על לבחור מטפל מוסמך, הסמכה טיפולית, משוגע מוסמך, חשיבות ההסמכה של המטפל, האם חשוב שיהיה מטפל מוסמך? איך לבחור מטפל מוסמך? מה ההסמכה של אליעד כהן? בחירת מטפל מוסמך, איך לבחור מאמן? איך לבחור יועץ? מהי השיטה של אליעד כהן?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בחירה, איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לנהל את הזמן? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, טיפול אישי מומלץ, מאמן אישי לתזונה נכונה בתחום בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 12:50:10 - wesi1