אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אשם ✔ניתוח מחשבה לא הגיונית, תיאור מקרה טיפולי, מאשים את עצמי בהתנהגות של אחרים, לוקח אחריות על התנהגות של אחרים, איך לא להאשים את עצמי? למה אני...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ניתוח מחשבה לא הגיונית, תיאור מקרה טיפולי, מאשים את עצמי בהתנהגות של אחרים, לוקח אחריות על התנהגות של אחרים, איך לא להאשים את עצמי? למה אני חושב מחשבה לא הגיונית? איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? טיפול במחשבות אובססיביות
למה אני חושב מחשבה לא הגיונית כשהכלב שלי נובח?

כאשר אדם יוצא עם הכלב שלו לטיול ומתחיל להיות מוטרד ממה שהשכן חושב עליו, הוא חושב שזו מחשבה לא הגיונית. הוא מרגיש שזה לא אמור לעניין אותו מה שהשכן חושב. כדי להבין את המחשבה הזאת, צריך לחפש את ההיגיון שמאחוריה, כפי שאליעד מסביר פעמים רבות.

השלב הראשון הוא לשאול את האדם מדוע אכפת לו מהשכן. בדרך כלל הוא יענה משהו בסגנון: "אכפת לי כי אולי השכן יכעס עליי בגלל שהכלב שלי נובח". ואז נשאל אותו: "למה אכפת לך אם השכן יכעס?". בתגובה הוא עשוי לענות: "כי אני חושש שתתפתח מריבה".

מדוע אני כל כך מפחד מאלימות?

בשלב הבא אליעד מסביר שצריך להעמיק יותר: "איזו מריבה? למה אתה מפחד שתהיה מריבה?". אז אותו אדם עשוי להשיב שהוא חושש מאלימות. כעת אנחנו מתחילים להבין את ההיגיון הפנימי: אם אדם מאוד חושש מאלימות, כל דבר קטן שמזכיר לו אפשרות של אלימות עלול לגרום לו לפחד מוגזם, גם כשהסיכוי קטן מאוד.

אליעד ממשיך ושואל את האדם: "האם הפחד שלך נובע מכך שהסיכוי לאלימות הוא באמת גבוה, למשל האם השכן שלך באמת מתנהג באלימות, מאיים או רב איתך בעבר, או שהסיבה שאתה חושש היא כי אתה פשוט מאוד לא רוצה אלימות?". האדם עונה לרוב: "אני מבין שהסיכוי לאלימות קטן, אבל אני כל כך לא רוצה שתהיה אלימות, שגם סיכוי קטן ביותר מלחיץ אותי".

ממה נובע הפחד המוגזם שלי מאלימות?

כדי להבין את הפחד מאלימות, צריך לבדוק אם יש מאחורי זה טראומה אישית. למשל:
  • אולי האדם עצמו חווה אלימות בילדותו ולכן חושש לחוות זאת שוב.
  • אולי הוא היה עד להתנהגות אלימה של מישהו אחר, וכעת הוא חושש להיקלע לאותו מצב.
  • אולי הוא חווה בבית שלו הורה שהיה אלים, וכעת כל מצב דומה מלחיץ אותו.
לדוגמה, אדם שראה בילדותו את אביו מכה את אמו, יפחד מכל סימן או רמז קטן לאלימות, כי זה מזכיר לו את הטראומה. אליעד מסביר שכדי להבין את הסיבה לפחד, צריך להיכנס עמוק ולזהות את הסיפור האישי.

למה אני מרגיש אחריות להתנהגות של אחרים?

לפעמים האדם כלל לא מפחד שהשכן יהיה אלים כלפיו, אלא שהוא חושש שהשכן יפגע במישהו אחר, למשל באשתו של השכן, בגלל שהכלב שלו נובח. זה נשמע אפילו פחות הגיוני, כי לכאורה לא ברור מדוע אכפת לו מהשכן ואשתו.

כשבודקים זאת לעומק מתברר שהאדם מרגיש אחריות אישית על ההתנהגות של השכן. מדוע הוא מרגיש אחריות כזו? כי בתוך תוכו הוא מזהה בעצמו דפוס דומה של התנהגות. לפעמים הוא עצמו מתנהג באופן לא יפה לאחרים כשהוא עצבני או כועס, והוא מצדיק את ההתנהגות הזאת בטענה ש"מישהו אחר הכעיס אותי".

לדוגמה, כאשר אדם מתעלל בכלב, וכששואלים אותו מדוע הוא עושה זאת, הוא אומר: "אני לא מפלצת, אני עושה את זה כי בילדותי אנסו אותי". כלומר, הוא מצדיק את ההתנהגות שלו בכך שמישהו אחר עשה לו רע קודם. כך האדם בעצם משכנע את עצמו שהוא לא אשם, ומישהו אחר אחראי להתנהגות הרעה שלו.

איך זה קשור לפחד שלי שהשכן יפגע באשתו?

מכיוון שהאדם עצמו משתמש בתירוץ של "מישהו אחר הכעיס אותי", הוא חושב שגם השכן יכול להשתמש באותו תירוץ. לכן, כשהכלב שלו נובח ומעצבן את השכן, הוא מאמין שהשכן יכול להשתמש בזה כתירוץ לפגוע באשתו, ואז הוא ירגיש אשם כי זה התחיל מהכלב שלו.

האם אני באמת אחראי להתנהגות של אחרים?

אליעד מציע כאן שני מסלולים של התמודדות עם הסיטואציה:
  • אפשרות ראשונה: האדם מקבל אחריות מלאה למעשיו בלבד. כלומר, כל אדם אחראי להתנהגות שלו בלבד. אם השכן יתנהג באלימות כלפי אשתו, זו תהיה אשמת השכן בלבד. היתרון הוא שהוא כבר לא ירגיש אשמה במעשים של אחרים, אך החיסרון הוא שכאשר הוא עצמו יפגע במישהו, הוא לא יוכל להאשים אחרים בכך.
  • אפשרות שנייה: האדם ממשיך להצדיק התנהגות פוגענית שלו בכך שמישהו אחר פגע בו קודם. היתרון הוא שהוא תמיד יכול להאשים אחרים, אך החיסרון הוא שהוא ימשיך לחוש אשמה גם כשאחרים מתנהגים בצורה שלילית, כי הוא מאמין שהכל קשור.
האדם צריך להחליט באיזו גישה הוא מעוניין לנקוט.

איך ניתן להתמודד עם מחשבות טורדניות ואובססיביות?

אליעד מדגים דרך המקרה הזה כיצד אפשר להבין כל מחשבה טורדנית שנראית בהתחלה "לא הגיונית". ברגע שנחקור את המחשבה לעומק ונגלה את ההיגיון הפנימי שלה, נוכל להבין מדוע היא נוצרה ולמצוא לה פתרון. במקרה הנוכחי, הפתרון הוא להבין את הקשר בין ההתנהגות של האדם עצמו לבין הפחד מאלימות של אחרים, ולקבל החלטה מודעת על לקיחת אחריות אישית בלבד.
דוגמה לטיפול במחשבה לא הגיונית על ידי מציאת ההיגיון שבה

שלום חברים, הפעם ניתן דוגמה לטיפול במחשבה לא הגיונית, על ידי מציאת ההיגיון שבה.

נניח שיש אדם שטוען שיש לו מחשבה לא הגיונית. מהי המחשבה הלא הגיונית שלו? בכל פעם שהוא יוצא עם הכלב שלו לטיול, הוא מתחיל להיות מוטרד ממה שהשכן חושב עליו. כלומר, בכל פעם שהוא יוצא מהבית עם הכלב, הוא חווה דאגה בלתי פוסקת בנוגע למה שהשכן חושב עליו. אותו אדם אינו רוצה את המחשבה הזו, כי בעיניו אין שום היגיון בכך שהוא מוטרד מדעתו של השכן.

מציאת ההיגיון במחשבה הלא הגיונית

כפי שהסברנו פעמים רבות, תמיד יש צורך למצוא את ההיגיון שמאחורי המחשבה הלא הגיונית. עלינו לשאול: מה הסיבה לכך שהוא כל כך מוטרד? מה הוא חושב שהשכן עלול לחשוב עליו?

נניח שהוא משיב: "אני חושב שהשכן עלול לכעוס על כך שהכלב שלי נובח." אז נשאל: "ומה אכפת לך שהכלב שלך נובח ומפריע לשכן?" והוא עשוי להשיב: "אני מפחד שזה יוביל למריבה בינינו."

חקר הפחד

בשלב הבא נעמיק יותר ונשאל: "איזו מריבה? מה מטריד אותך בכך?" והוא ישיב: "אני מפחד שתתפתח אלימות."

כעת יש לנו נקודת אחיזה: אם אדם מפחד מאוד מאלימות, זה מעיד על כך שהוא רגיש מאוד לנושא. כלומר, כל דבר שמזכיר לו אפשרות של אלימות, מפחיד אותו גם אם בפועל אין לכך בסיס.

הבנת המקור לפחד

השלב הבא הוא לבדוק האם החשש שלו נובע מסיכוי גבוה לאלימות, או מהפחד העצום שלו מאלימות, גם אם הסיכוי להתרחשותה הוא מזערי. כאשר שואלים אותו זאת, הוא עשוי להשיב: "אני מבין בהיגיון שלי שהסיכוי לאלימות הוא נמוך מאוד, אבל אני כל כך לא רוצה שזה יקרה, שאני מפחד אפילו מהאפשרות הקטנה ביותר שזה יקרה."

מה גורם לפחד הקיצוני?

כאן אנו בודקים - מדוע הפחד שלו מאלימות כל כך חזק? ייתכן שזה נובע מטראומה אישית, חוויה קשה מהעבר, או פחד מצפייה באלימות כלפי אחרים. לדוגמה:
  • אם בילדותו חווה אלימות, הוא עשוי לפתח פחד קיצוני ממנה.
  • אם היה עד לאדם אחר שעבר התעללות, זה יכול להשפיע עליו בצורה עמוקה.
  • אם ראה הורה מתנהג באלימות, הוא עלול לחשוש לשחזר את הדפוס הזה.
הקשר בין הפחד לאחריות אישית

לעיתים, כאשר מעמיקים בחקירת המחשבה, מגלים שהאדם כלל אינו מפחד מאלימות כלפיו, אלא שהוא מפחד מהאפשרות שהשכן יתנהג באלימות כלפי מישהו אחר בגלל שהוא התעצבן מהכלב. למשל, הוא עשוי לומר: "אני מפחד שהשכן יתעצבן וירביץ לאשתו בגלל שהוא היה עצבני מהנביחות של הכלב שלי."

לכאורה, זה נשמע אפילו פחות הגיוני - הרי מה אכפת לו אם השכן יפגע במישהו אחר? אך כאשר ממשיכים לחקור, מגלים שהסיבה האמיתית לפחד היא שהוא מרגיש אחריות למעשה של השכן. כלומר, בתת המודע שלו, הוא רואה קשר בין הכעס של השכן לבין אלימות אפשרית - וזה מעורר בו אשמה.

השלכת הפחד על המציאות

הסיבה לכך שהאדם מרגיש אחריות למעשה של השכן עשויה לנבוע מדפוסי חשיבה אישיים. למשל, אם הוא בעצמו פוגע לעיתים באנשים כאשר הוא כועס, הוא עשוי להאמין שזו תגובה טבעית אצל אחרים. במקרה כזה, הוא משליך את התנהגותו על השכן ומאמין שגם השכן עשוי להתנהג באלימות בגלל עצבים. ייתכן גם שהוא בעצמו חווה מצבים בעבר שבהם פגע באנשים ולא לקח אחריות, אלא תלה זאת בכך שמישהו אחר עיצבן אותו. למשל: "אני התנהגתי כך כי ההורים שלי עיצבנו אותי" או "אני פגעתי במישהו כי מישהו אחר פגע בי."

בחירה בין לקיחת אחריות להשלכת האשמה

לבסוף, האדם צריך להחליט כיצד הוא רוצה להתייחס לאחריותו למעשי אחרים. יש לו שתי אפשרויות:
  • לקבל שכל אחד אחראי למעשיו. כלומר, אם הוא פוגע במישהו - זו אחריותו, ואם השכן יתעצבן ויפגע במישהו אחר - זו אחריותו של השכן.
  • להמשיך להאמין שהכל קשור זה בזה, ואז להמשיך לחוש אחריות גם על מעשי אחרים.
הבחירה היא בידיו.

סיכום

זו הייתה דוגמה לכך שאפילו מחשבות שנראות לא הגיוניות לחלוטין יכולות להכיל היגיון פנימי עמוק. כאשר חוקרים אותן לעומק, ניתן להבין את שורש הבעיה ולמצוא פתרון אמיתי.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על טיפול במחשבות לא הגיוניות, פחדים, אובססיות, רגשות אשמה, והתמודדות עם כעסים, אתם מוזמנים להיכנס לאתר ולחפש:
  • איך לטפל במחשבות לא הגיוניות
  • איך להשתחרר מפחדים לא רציונליים
  • איך לא להרגיש אשמה על דברים שלא בשליטתי
  • איך לקחת אחריות על עצמי בלי להאשים אחרים
חפשו מידע נוסף באתר האינטרנט EIP.co.il והעמיקו בנושא. בהצלחה!
הכלב שלי מפריע לשכן, לקיחת אחריות על התנהגות של אחרים, להאשים אחרים בצרות שלך, השכן והכלב, הכלב והשכן, מחשבה טורדנית לא הגיונית
פחדים לא רציונליים רגשות אשמה להתמודד עם מחשבות טורדניות אחריות על ה להתמודד עם נקודת אחיזה אמיתית השתחררות שורש מהפחדים להתייחס obsessive compulsive disorder ocd ocd הפרעה טורדנית ocd התנהגות טורדנית ocd טיפול או סי די אובססיביות אובססיה טורדנית אובססיה טורדנית כפייתית אובססיות אוסידי אוסידי הפרעה טורדנית אוסידי התנהגות טורדנית אוסידי טיפול אחריות אחריות אישית אחריות על ה איך לא להאשים את עצמי איך לא להאשים את עצמך איך להתמודד איך להתמודד עם איך להתמודד עם מחשבות איך להתמודד עם מחשבות טורדניות אני חושב אני חושב מחשבה אני חושב מחשבה לא הגיונית אני לא אוהב את עצמי אני לא אוהבת את עצמי אני שונא את עצמי אני שונאת את עצמי אשם אשמה האשמה עצמית הגיוני היגיון הלקאה עצמית הסרת אחריות הפרעה אובססיבית הפרעה טורדנית הפרעה טורדנית כפייתית הפרעה כפייתית הפרעת התנהגות כפייתית התמודדות התמודדות עם התמודדות עם מחשבות התמודדות עם מחשבות טורדניות התנהגות התנהגות טורדנית התנהגות טורדנית כפייתית התנהגות כפייתית התנהגות כפייתית טורדנית התנהגות של אחרים חשיבה כפייתית טורדנות טורדנות כפייתית טורדנות מחשבתית טורדניות טורדנית טורדנית כפייתית טיפול טיפול ב טיפול ב ocd טיפול ב או סי די טיפול ב אוסידי טיפול באו סי די טיפול בהתנהגות טורדנית טיפול במחשבות טיפול במחשבות אובססיביות טיפולי טיפולים טירדה טרדות טרוד כיצד להתמודד עם כעס עצמי לא אוהב את עצמי לא אוהבת את עצמי לא הגיוני לא להאשים את עצמי לא להאשים את עצמך לא לכעוס על עצמי לא לכעוס על עצמך לא לשנוא את עצמי לא לשנוא את עצמך להאשים להאשים את עצמי להאשים את עצמך להיפטר מהתנהגות טורדנית להלקות את עצמי להלקות את עצמך להסיר אחריות להתמודד להתמודד עם להתמודד עם ocd להתמודד עם אוסידי להתמודד עם טורדנות להתמודד עם מחשבות להתמודד עם מחשבות טורדניות לוקח אחריות על התנהגות של אחרים לטפל ב ocd לטפל ב אוסידי לטפל בהתנהגות טורדנית לטפל בהתנהגות כפייתית לכעוס על עצמי לכעוס על עצמך למה אני למה אני חושב למה אני חושב מחשבה למה אני חושב מחשבה לא הגיונית לקחת אחריות לקיחת אחריות לשנוא את עצמי לשנוא את עצמך מאשים את עצמי מאשים את עצמי בהתנהגות של אחרים מהי התנהגות טורדנית מוטרד מחשבה מחשבה טורדנית מחשבה כפייתית מחשבה לא הגיונית מחשבות מחשבות אובססיביות מחשבות טורדניות מחשבות כפייתיות מטופל מטופלים מטפל מטפל ב ocd מטפל ב אוסידי מקרה טיפולי ניתוח ניתוח מחשבה ניתוח מחשבה לא הגיונית ניתוח מחשבות סובל מהפרעה טורדנית שונא את עצמי שונאת את עצמי שנאה עצמית תיאור מקרה תיאור מקרה טיפולי
האם הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? האם הוא מתאים לתפקיד? חלק 1
האם הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? האם הוא מתאים לתפקיד? חלק 1
... הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? ... לפטר עובד או להפסיק קשר אישי מסוים, מתעוררת לעיתים קרובות הטעות של ערבוב בין שתי שאלות נפרדות לחלוטין: שאלת האשמה ושאלת ההתאמה. אליעד כהן מדגיש כי קיימות שתי שאלות ברורות ונפרדות שיש לשאול כאשר מחליטים לגבי אדם אחר, בין אם זה עובד, חבר או בן זוג: האם האדם אשם בבעיה או בהתנהגות שלו? האם האדם מתאים למערכת יחסים, לעבודה או לתפקיד המסוים? הטעות שאנשים עושים היא לקשור את השאלות האלו זו לזו. אליעד מסביר בפירוט את ההבדל בין השתיים. למשל, אם יש עובד שמאחר לעבודה בגלל סיבה אמיתית כמו אמו החולה, אז הוא באמת לא אשם באיחורים, אך זה לא בהכרח אומר שהאדם הזה מתאים להמשיך לעבוד במקום העבודה. עובד שלא עומד בדרישות התפקיד, גם אם הסיבה לכך היא אובייקטיבית או שאינה ... עדיין יכול להיות לא מתאים לתפקיד. על המנהל להבין שמותר לו לקבל החלטה לפטר עובד על בסיס התאמה ולא על בסיס אשמה. מדוע אנשים נוטים לבלבל בין אשמה להתאמה? אליעד כהן מסביר שבדרך כלל אנשים רגילים לחשוב שאם מישהו אינו אשם, אז אין סיבה לפעול נגדו או לסיים איתו קשר. הוא נותן דוגמה מפורטת של כלב שנושך אדם - הכלב אינו אשם כי הוא פועל מתוך טבעו, אך ברור שצריך לנקוט באמצעים נגדו כמו להתרחק או לקשור אותו. דוגמה נוספת היא אש ששורפת: האש אינה אשמה שהיא שורפת, אך זה לא אומר שצריך להישאר איתה או לסבול ממנה. באותה מידה, עובד שאינו מבצע את תפקידו כראוי או אדם שפוגע בנו לא חייב להיות אשם כדי שנחליט שאינו מתאים לנו. האם אפשר לא להאשים אך עדיין להחליט לסיים קשר או לפטר עובד? אליעד כהן מציג דוגמה נוספת כדי לחדד את הנקודה: אם מנהל מבין שהסיבה לכך שעובד לא עובד טוב היא שהמנהל עצמו חסר ניסיון ולא יודע לנהל היטב, העובד באמת לא אשם במצב. אך זה לא אומר שצריך להשאיר את העובד בתפקיד שאינו מתאים לו. יתכן כי המנהל יבין שהמצב נגרם באשמתו ובכל זאת יחליט שהעובד לא מתאים לתפקיד. כלומר, שאלת ההתאמה לתפקיד היא נפרדת לחלוטין משאלת האשמה. דוגמה נוספת שמציג אליעד היא מערכת יחסים בין חברים. אם חבר אחד פוגע בשני בלי להתכוון, הוא באמת לא אשם בכך, אך זה לא אומר שחייבים להמשיך להיות חברים. ניתן להבין שהאדם אינו אשם ולבחור להתרחק ממנו מסיבות פרקטיות לחלוטין, בלי רגשות אשמה או טינה. כיצד יש להתמודד עם תחושת אשמה כלפי מי שאינו אשם? אליעד נותן דוגמה נוספת ממערכת יחסים אישית. אם בן הזוג בוגד, ואנו מבינים כי נסיבות חייו גרמו לו לכך, ניתן להבין שהוא לא אשם במעשה ועדיין להחליט לעזוב את הקשר. הסיבה לכך היא שיש הבדל ברור בין לא להאשים את האדם לבין להחליט אם מתאים לנו להמשיך להיות איתו. ההחלטה אם להיפרד או לא תלויה בהתאמה ולא באשמה. אליעד מוסיף כי אנשים עושים לפעמים מניפולציה עצמית, כשהם חושבים אני לא מאשים אותו אבל לא רוצה לדבר איתו, כאשר בפועל הם כן מאשימים. יש להפריד בין ... אליעד משתמש בדוגמה של עובדת בעבודה שלא עוזרת לעובדת אחרת שנכה וזקוקה לעזרה. האישה שלא עוזרת לעובדת הנכה אינה אשמה בכך, אולי היא עצמה סובלת מקשיים אחרים בחיים שלה. אליעד כהן מסביר כי יש לשאול את השאלה האם האישה הזו מתאימה להיות חברה שלנו או האם מתאים לנו לעבוד איתה, בלי קשר לשאלה אם היא אשמה או לא. גם במקרה זה, העובדה שהאישה אינה אשמה לא הופכת אותה בהכרח למתאימה להיות חברה או לעבוד יחד איתה. מה הטעות העיקרית שהמוח עושה בהקשר זה? אליעד כהן מסביר שהמוח רגיל לקשר באופן אוטומטי בין אשמה להתאמה. כאשר אדם פוסל משהו, הוא בדרך כלל מצביע על סיבה כמו פגם, למשל חולצה קרועה, ואז הוא פוסל אותה. אבל ייתכן מצב שבו החולצה מושלמת לגמרי, רק ... אך גם מותר להחליט שהם לא מתאימים לנו. הוא נותן דוגמה קיצונית: מחבל שרוצה לפגוע בנו - המחבל עצמו אינו אשם שכן חונך וחי בנסיבות שגרמו לו לנהוג כך, אבל זה עדיין לא אומר שלא צריך להילחם בו או לעצור אותו. חפות מפשע לא מחייבת את המשך הקשר או אי - פעולה כלפי אותו אדם. אליעד מסכם ואומר שמדובר בשתי שאלות נפרדות לחלוטין: האם האדם אשם? האם האדם מתאים לי? לא צריך להתבלבל ביניהן, ויש לקבל החלטות על בסיס התאמה גם אם אין שום אשמה. מתי לפטר עובד? איך לדעת אם אדם מתאים לי? האם להיפרד ממנו? האם לסלוח לו? מה ההבדל בין אשמה להתאמה? כיצד לשפוט אנשים נכון? עכשיו יש עוד עניין שלפעמים אנשים מערבבים נושא האם מישהו אשם או לא
רגשות אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם
רגשות אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם
... אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם איך נוצרים רגשות אשם כלפי חבר? רגשות אשם כלפי חבר נוצרים כאשר אדם מרגיש שהוא גרם למשהו רע לקרות לחברו. המונח רגשות אשם כולל שני חלקים: רגשות, שמתארים תחושות מסוימות, ואשם, שמשמעותו היא שמישהו אחראי למשהו רע שקרה. כלומר, רגשות אשם הם תחושה של אדם שהוא הסיבה לדבר רע שקרה. במקרה של רגשות אשם כלפי חבר, זה אומר שהאדם מאמין שהוא גרם לחברו להרגיש רע, ולכן הוא מאשים את עצמו על כך. מדוע אדם מרגיש רגשות אשם? רגשות אשם נובעים מהשיפוט של טוב ורע. אם אדם לא היה מגדיר דבר מסוים כרע, הוא לא היה חווה רגשות אשם לגבי אותו דבר. בנוסף, רגשות אשם נובעים גם מהקשר הרגשי שיש לאדם עם חברו. כלומר, השילוב בין תפיסת טוב ורע לבין קשר רגשי יוצר את רגשות האשם. כיצד רגשות אשם כלפי עצמך קשורים לרגשות אשם כלפי אחרים? כאשר אדם פוגע בעצמו, הוא יכול להרגיש רגשות אשם, בדיוק כמו שהוא מרגיש כלפי חבר. לדוגמה, אם אדם עבר תאונה כי לא היה זהיר מספיק, הוא עשוי להרגיש אשם ולומר למה לא הסתכלתי?. גם במקרה כזה הוא מאשים את עצמו על כך שקרה לו משהו רע. כך גם כאשר אדם מרגיש שרע לחברו בגלל משהו שהוא עשה, הוא רואה את עצמו כסיבה לכך ולכן חווה רגשות אשם . מדוע אדם שונא את עצמו בעקבות רגשות אשם? כאשר אדם חווה רגשות אשם, הוא בעצם אומר לעצמו: אני הסיבה למשהו רע. מאחר שהוא חווה את המצב כרע, הוא מחפש את האשם, וברגע שהוא מזהה את עצמו כסיבה, השנאה כלפי מה שקרה מתורגמת ... משום שהוא רואה את עצמו כסיבה למצב הרע. איך ניתן לנטרל רגשות אשם? ישנן שתי דרכים עיקריות להתמודד עם רגשות אשם: לשנות את תפיסת הטוב והרע - אם אדם יצליח לראות את מה שקרה כדבר טוב (או לפחות כחלק מהמציאות שאין בה ... או שינוי חיובי בחייו, רגשות האשם עשויים להיחלש. להפסיק להאשים את עצמך - אפשרות נוספת היא להסיט את האשמה למקום אחר, אך זו גישה פחות יציבה, כי היא מבוססת על מציאת גורם חיצוני שאפשר להאשים אותו במקום את עצמך. איך להתמודד עם מצבים שבהם המעשה נעשה ללא כוונה? גם אם אדם לא התכוון לגרום נזק, הוא עדיין יכול לחוות רגשות אשם כי הוא רואה את עצמו כסיבה לכך. הדרך להתמודד עם זה היא להבין שאם המציאות הייתה מתפתחת אחרת, עדיין ייתכן שהאירוע היה מתרחש, וכן שאין אפשרות לדעת ... יוכל להשתחרר מרגשות האשם. האם ניתן להגיע למצב שבו אין רגשות אשם כלל? כן, אם אדם יוכל לראות את המצב בצורה מוחלטת שבה אין טוב ורע, אז רגשות האשם יתפוגגו לחלוטין. כל עוד אדם חושב במונחים יחסיים של טוב ורע, הוא ... אין הבחנה בין טוב ורע, רגשות האשם פשוט לא קיימים. איך רגשות אשם כלפי חבר קשורים לכלל המושג? כפי שהוסבר קודם, רגשות אשם נובעים מהשילוב בין תפיסת טוב ורע לבין קשר רגשי. כאשר אדם מרגיש שרע לחברו בגלל משהו שהוא עשה, הוא רואה את עצמו כסיבה לכך ולכן חווה רגשות אשם. אליעד מסביר שכאשר אדם חווה רגשות אשם כלפי חבר, הוא למעשה מאשים את עצמו על כך שגרם למצב הרע לחברו, גם אם לא הייתה לו כוונה רעה. מהי הדרך לנטרל את רגשות האשם? כדי לנטרל רגשות
אתה הראש אתה אשם, חרבות ברזל, האם תמיד הראש אשם? האם הראש אשם? ביבי נתניהו, ראש הממשלה, להאשים את המנהל, להאשים את הראש, מחדל השביעי באוקטובר, מי אחראי לאסון השביעי באוקטובר? ועדת חקירה השביעי לאוקטובר, אחריות ניהולית, להאשים את המנהל, אחריות המנהל בארגון, לקיחת אחריות, הסרת אחריות, את מי להאשים?
... הראש אתה אשם, חרבות ברזל, האם תמיד הראש אשם? האם הראש אשם? ביבי נתניהו, ראש הממשלה, להאשים את המנהל, להאשים את הראש, מחדל השביעי באוקטובר, מי אחראי לאסון השביעי באוקטובר? ועדת חקירה השביעי לאוקטובר, אחריות ניהולית, להאשים את המנהל, אחריות המנהל בארגון, לקיחת אחריות, הסרת אחריות, את מי להאשים? אז הפעם ננסה להתבונן על האמירה אתה הראש אתה אשם. האם באמת הראש אשם? מה האמת בסיפור? אז קודם כל צריכים להפריד בין אשמה, לבין אחריות, לבין סיבתיות. דהיינו, קודם כל צריכים לנסות להבין למה קרה מה ... בלי קשר למי היה אחראי שזה לא יקרה והאם ואת מי רוצים להאשים בתהליך ועדת החקירה של השביעי לאוקטובר. טענה אפשרית לדוגמא, תהיה, אסון השביעי ... ללמה זה קרה ומי אחראי לכך. עכשיו נוכל לשאול, האם ביבי אשם בכך? שאלת האשמה, היא נפרדת מהשאלות הקודמות. כי לא כל מי שגורם למשהו לקרות, הרי שהוא אשם בכך. יכול להיות לדוגמא, שמישהו סיממו אותו נגד רצונו והוא הלך ועשה תאונת דרכים. האם הוא גרם לכך? כן. האם הוא אחראי לכך? האם הוא אשם בכך? תלוי... כמו כן, צריכים להבין את משמעות המושג אשמה. מה בדיוק היא אומרת? האם היא מבטאת כוונת זדון? מה היא אומרת? עכשיו, נניח שביבי ... אותו לדין? האם יש לו אלטרנטיבה יותר טובה? האם על כל אשמה מפטרים מדיחים וכולי? שאלות למחשבה. או במילים אחרות, האם צריך להוציא להורג את ... והוא שבכל תרחיש כלשהו, ברור שגם הצבא אחראי וגם הצבא אשם. כי גם אם ביבי בוגד במדינה ונותן נשק ומבקש מיחיא סינוואר לתקוף אותנו, הרי ... מקרה על הצבא. אז כאשר מאשימים את ביבי שהוא הראש ושהוא אשם, האם מאשימים גם את הצבא? האם גם הצבא אשם במשהו, או שהצבא לא קשור לנושא? עכשיו, נניח שביבי הוא הראש והוא אשם, ונניח שצריכים להדיח אותו וכולי, עכשיו נשאל, האם אלו שקוראים להדחתו של ביבי, ... כי הם לא הראש ולכן הם לא אשמים? האם מי שהוא הראש הוא אשם, ומי שהוא לא הראש לא אשם? ביבי אומר, שהוא לא ידע. כי לא היה כלום כי אין כלום, ומה מה פתאום, ורחמים לא ... מנסה להסיר אחריות. כי אם באמת הטעו את ביבי, גם אז ביבי אשם. כי הוא לא היה מספיק חכם לדרוש את האמת ולהבין שמרמים אותו. ובנוסף הוא היה אמור ... גנב, גם הוא אחראי לכך שהעובד גנב. אבל נכון שהגיוני להאשים את המנהל, בכך שהוא גייס לארגון עובד גנב, אבל האם הגיוני להסיר את האחריות מהעובד הגנב? האם רק הראש אשם? במילים אחרות, הגיוני שהראש אשם. וביבי אשם גם בלי קשר לכך שהוא הראש, גם אם הוא היה זנב הוא אשם. לא חסרות האשמות להאשים את ביבי ולא חסרים לו חסרונות. אבל לא הגיוני ל
האשמת הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם
האשמת הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם
... הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם האם אפשר להאשים את הקורבן כאשר מישהו פוגע בו? הנושא המרכזי שאליעד כהן מסביר בהרצאה הוא שאלת האשמת הקורבן - האם האדם שנפגע יכול להיות אשם בכך שפגעו בו, והאם הגיוני להאשים אותו במעשיו של מי שפגע בו? ראשית, אליעד נותן דוגמה קיצונית של אדם שנרצח ושואל אם אפשר להאשים את הנרצח בכך שרצחו אותו. באופן אינטואיטיבי רוב האנשים יגידו שלא ניתן להאשים את הנרצח, אבל אליעד מסביר שבמקרים מסוימים דווקא כן אפשר. הוא נותן דוגמה של מחבל שמגיע עם סכין לדקור ... באוזניים, אזהרות חוזרות ונשנות), הורג בסופו של דבר את המחבל. במקרה זה, לדעתו של אליעד, האשמה היא של המחבל עצמו. למחבל הייתה בחירה חופשית שלא להגיע לתקוף את החייל, ובכך הוא בעצם גרם למותו שלו. הסבר ... יש אפשרות למנוע את הפגיעה בעצמו או באחר, הוא נושא באחריות למעשיו ולתוצאותיהם. מתי אי אפשר להאשים את הקורבן? אליעד כהן מסביר שישנם מקרים שבהם לא ניתן להאשים את הקורבן. לדוגמה, אדם לא יכול להצדיק אונס בטענה שהקורבן הזמין את האונס, כמו במקרה שבו גבר טוען שהוא אנס ... המקרים, מי שביצע את הפגיעה נושא באחריות מלאה, מאחר שהייתה לו אפשרות לבחור אחרת. מתי אפשר להאשים את הקורבן באופן חלקי או מלא? מנגד, אליעד מדגיש שישנם מצבים שבהם כן אפשר להאשים את הקורבן, או לפחות לייחס לו חלק מהאשמה. הוא נותן דוגמה של שני אנשים, שבה אדם אחד מתגרה באחר - לדוגמה, כאשר אחד מקרב את האצבע שלו לעין של האחר ... שהתגרו בו מגיב בתגובה מידתית (לא בתגובה מוגזמת ולא פרופורציונלית), ניתן בהחלט לייחס את האשמה לאדם שיצר את הפרובוקציה. דוגמה נוספת שאליעד נותן היא מצב של הסגת גבול. אם אדם נכנס לבית של מישהו אחר ללא רשות, והבעלים יורה בו למוות, השאלה אם בעל הבית אשם תלויה בכך האם הייתה לו אפשרות אחרת להוציא את הפולש מבלי להרוג אותו. אם הייתה אפשרות כזו והוא לא ניצל אותה, הוא אשם . אך אם לא הייתה אפשרות סבירה אחרת להוציא את הפולש, האחריות למותו של הפולש נופלת על הפולש עצמו, שבחר להיכנס לבית ללא רשות. איך מחליטים מי אשם בסיטואציות של תקיפה ואלימות? אליעד מדגיש שיש כמה קריטריונים שקובעים מי אשם: בחירה חופשית - האם לצדדים ... שבא לדקור אותו, אם החייל פעל לפי נוהל ברור והשתדל תחילה למנוע את הפגיעה בלי להרוג, אז המחבל אשם בפגיעה בעצמו. אך אם התגובה של החייל הייתה לא מידתית, החייל עשוי להיחשב אשם בפגיעה לא הכרחית. האם קורבן יכול להיות אשם בהתנהגות מתגרה מכוונת? אליעד מביא דוגמה של אישה שמתעקשת לעמוד דווקא מול דלת ביתו של גבר חרדי, בידיעה ... המרכזית כאן היא שההתגרות הייתה מכוונת ובמקום פרטי, ולכן נוצרה אחריות משותפת. איך נקבעת האשמה מנקודות מבט שונות? לבסוף, אליעד מדגיש כי האשמה נקבעת לעיתים קרובות על פי נקודת המבט והנורמות של החברה. לדוגמה, מנקודת מבט פלסטינית, חייל שהורג מחבל תמיד ייחשב אשם, כי החייל נתפס כפולש וככובש שהביא את המצב מראש. לעומת זאת, החברה הישראלית תראה את החייל כמי שפעל להגנה עצמית, והמחבל כאשם העיקרי. ההרצאה מסכמת בכך שאין נוסחה חד - משמעית תמידית מי אשם, אלא מדובר בשקלול של בחירה חופשית, התרעות מראש, מידתיות, וציפיות חברתיות וחוקיות. האם הקורבן אשם? עשיית דין עצמי מה זה עקרון המידתיות? חוק דרומי והסגת גבול מתי להאשים את הקורבן? מי מחליט מה מוסרי? עשיית דין עצמי במקרקעין, מי מחליט מה מוסרי? פגיעה במחבלים, תגובה מידתית, תגובה לא מידתית, פגיעה בחפים מפשע, לעשות דין לעצמו, להאשים את הקורבן, ל
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
... תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם איך ניתן להוכיח מי אשם בתאונת דרכים? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בניתוח תהליך האשמה בתאונות דרכים. הוא מציע לגשת לסוגיה דרך חקירה של עקרונות האשמה וההבנה כיצד אפשר לקבוע מי אחראי לתאונה, תוך התמקדות בהבנה אובייקטיבית של המצב. במהלך ההרצאה, הוא מציג דוגמאות, דילמות ותיאורים שיכולים לשמש ככלי לפיתוח יכולת חשיבה והבנה מעמיקה של האמת ללא אינטרסים אישיים. מהם העקרונות שמנחים את הקביעות מי אשם בתאונה? אליעד מציין שהצעד הראשון בתהליך זה הוא הגדרת האשמה. השאלה המרכזית היא: מי גרם לתאונה? והתשובה לכך לא בהכרח פשוטה. לדוגמה, בתאונת דרכים, יכול להיות מצב שבו שני הנהגים עשו פעולות נכונות ... והשני נכנס בו מאחור. השאלה היא אם כל אחד מהם אחראי או שעדיף לקבוע שמדובר בשיתוף פעולה שהוביל לתאונה. איך משפיעה בחירה חופשית על קביעת האשמה? בהרצאה, אליעד מתאר מקרים בהם ניתן להצביע על כך שלנהג הייתה הבחירה לעצור או להימנע מלעשות פעולה מסוימת, ושזו הבחירה שלו היא שגרמה ... היה לנהג שום שליטה על המצב (כמו במקרים של חוסר מודעות לסיכון), והמצב היה בלתי נמנע. מהן השאלות המרכזיות שמסייעות להנחות את הבדיקה של מי אשם בתאונה? המרצה מציין כי יש להתמקד לא רק בסיבתיות של התאונה אלא גם בהנחות היסוד שמביאות לקביעת האשמה. אליעד מסביר שלפני שמגיעים לקביעה של מי אשם, יש להכיר את החוקים והסכמות הבסיסיות שמכתיבות כיצד על אדם לנהוג בסיטואציות מסוימות - למשל, עצירה בצומת, שמירה על מרחק, או מתן זכות קדימה. הוא טוען שיש לבדוק האם כל אחד מהמעורבים בתאונה עמד בהנחות ובציפיות אלו. אם לא, ייתכן שהוא אשם במידה כלשהי. האם כל אדם יכול להיות אשם בתאונה? כחלק מהשאלות המוסריות שההרצאה מציגה, אליעד עוסק גם בשאלה אם כל אדם בתאונה יכול להיות אשם במידה כלשהי, או אם אפשר למצוא תמיד דרך להאשים מישהו אחר. הוא טוען שבמקרים מסוימים ניתן לגלגל את האשמה על כל אחד מהמעורבים, תלוי כיצד בודקים את המקרה. למשל, אדם עשוי להאשים את עצמו בתאונה על ידי חיפוש תמידי אחרי מה שהוא עשה לא בסדר, גם אם הוא לא אחראי ישירות לתוצאה. האם ניתן תמיד לדעת את האמת המוחלטת לגבי אשמת תאונה? אליעד מציין שלעיתים יש ספקות בנוגע לאשמה בתאונה, מכיוון שהאדם המשפיע על המקרה עשוי לא לדעת מראש את כל הסיכונים. הוא מביא את דוגמת הרופאים שנתנו לאדם חוות דעת שלא יקרה לו ... למקרה, או אם מדובר בהתרחשות בלתי ניתנת לחיזוי. במילים אחרות, האם תמיד אפשר לדעת את האמת לגבי מי גרם בדיוק למה שקרה? מהו תהליך קביעת האשמה לפי עקרונות של סיבתיות? ההיבט המרכזי של הרצאה זו הוא ניתוח סיבתיות. אליעד מציין כי צריך לבדוק מה היו הפעולות שנעשו ומתי, מה היה ניתן ... הוא יכול להיחשב אחראי לתאונה אם רכב אחר נכנס בו מאחור, גם אם התנגש בו אדם שלא עצר כראוי. מה הקשר בין ציפיות חברתיות לבין קביעת אשמה בתאונה? בסופו של דבר, אליעד טוען כי ההגדרה של אשמה היא יחסית, ותלויה בהבנה החברתית של מה שמצופה מאדם במצב מסוים. הוא מציין שאם אנו מצפים מנהג לתת זכות קדימה ברמזור, אז אם הוא לא עושה זאת, הוא עשוי להיחשב כאחראי לתאונה, גם אם לא התכוון לגרום לה. מי אשם בתאונת דרכים? כיצד להוכיח אשמה בתאונה? האם ניתן להאשים שניים בתאונה? איך קובעים אם אדם אשם בתאונה? מהו תהליך קביעת האשמה בתאונה? ...
האם ביבי אשם? האם הגיוני להאשים את ביבי? האם לשחרר את החטופים בכל מחיר? מי מתאים להיות ראש ממשלה? את מי הגיוני להאשים? מי אשם במה שקורה? האם לעשות עסקה עם השטן? האחריות של בגץ, הסמכויות של הממשלה, האם אתה הראש אתה אשם? מי באמת אשם? חיזבאלה, החמאס, שחרור החטופים בכל מחיר, מחדלי הקורונה, הסוד של ביבי, בחירתה של סופי, סצנת הבחירה של סופי, חרבות ברזל, אסון השביעי לאוקטובר, איך להילחם בטרור? עסקה עם החמאס, עסקה לשחרור החטופים
... ביבי אשם? האם הגיוני להאשים את ביבי? האם לשחרר את החטופים בכל מחיר? מי מתאים להיות ראש ממשלה? את מי הגיוני להאשים? מי אשם במה שקורה? האם לעשות עסקה עם השטן? האחריות של בגץ, הסמכויות של הממשלה, האם אתה הראש אתה אשם? מי באמת אשם? חיזבאלה, החמאס, שחרור החטופים בכל מחיר, מחדלי הקורונה, הסוד של ביבי, בחירתה של סופי, סצנת הבחירה של סופי, חרבות ... וכאן נתבונן על האם הגיוני להאשים את ביבי במה שקורה, בכך שהחטופים נרצחו וכיוב. ויש בזה כל מיני נקודות מבט. אז יש את נקודת המבט שאומרת, שביבי אשם, כי היתה לו אפשרות לסגור עסקה עם החמאס. וזה נכון שיש לעסקה מחירים, אבל ביבי היה יכול לסגור עסקה. ואם ביבי היה סוגר ... בחיים. ומכך נובע שיש היגיון להאשים את ביבי, או גם את ביבי במה שקורה. כי הוא לא סגר עסקה ולכן יש לו אשם תורם בכך שהחטופים נרצחו. אבל יש כאן עוד נקודת מבט. ונשאל את השאלה הבאה על בסיס הסרט בחירתה של סופי, שבו נאצי מאלץ את ... את הבת שלה. ונשאל, האם הגיוני להאשים את סופי, בכך שהבת שלה נרצחה בגלל הבחירה שלה?! ונציג את השאלה הבאה: נניח שמישהו תופס אותך קושר אותך וחותך לך את 2 ... חותך לך את האצבעות, האם הגיוני להאשים אותך בכך שהוא פוגע בך? כי הרי אם היית בוחר אם להיות עיוור או חירש, אז הוא לא היה חותך לך את האצבעות? אז כמובן שבמובן מסוים, כן, אתה אשם בכך, כי אם היית בוחר להיות חירש, לפחות לא היית בלי אצבעות וכולי. אבל ברור, שהטרוריסט אשם ולא אתה אשם, לא משנה מה תעשה. ולכן בנמשל שלנו, לא הגיוני להאשים את ביבי שלנו, בכך שהוא לא סוגר עסקה, כי לא משנה מה הוא יחליט, המצב יהיה גרוע. כל שכן במקרה הנוכחי, שאין באמת עסקה ... ובכך להינצל. אז האם באמת הגיוני להאשים את ביבי שלנו, בכך שהוא לא סוגר עסקה עם השטן ולא משחרר חלק מהחטופים וגורם למוות של שאר החטופים. ברור שלא הגיוני להאשים אותו בכך, והמאשימים אותו, יותר שונאים אותו מאשר כל דבר אחר. אבל מה האמת? איזו מן הטענות באמת נכונה? והאמת היא ... הוא לא שחור ולבן. וכן הגיוני להאשים את ביבי שלנו, להאשים אותו או גם אותו. כמובן שלא רק אותו, אבל בהחלט גם אותו. יש בכך היגיון למרות המשל הקודם. ולמה? כי נניח במשל הקודם, ... ממנו. מה אז? הרי שאז, כן הגיוני להאשים אותך, כי אתה הרי יכול באופן כללי להקטין את כמות הנזק שנגרמת לך, בלי אצבעות, בלי עיניים בלי אוזניים וגם אתה יכול ... אבל זאת לא כל האמת. וביבי לא אשם בכך שהוא לא סוגר עסקה. ביבי יכול להיות אשם בכך שהמצב ככ גרוע ושהוא לא סוגר את הדברים בצורה אחרת, שתהיה יותר טובה מ 2 האפשרויות האלו. כי העובדה היא, שלביבי ... וכולי. לסיכום: לא באמת הגיוני להאשים את ביבי בכך שהחטופים מתו. כי לבחור בעסקה עם השטן החמאס, זה אומר לבחור בגזר דין מוות על כל מי שלא ישוחרר וכולי חוץ ... בחיים וזה כמובן עניין אחר. ומי עוד אשם בכל הבלאגן? אסור לשכוח, שלראש הממשלה ולממשלה, אין באמת את כל היכולת המעשית להוציא מכוח אל הפועל את הרצון ואת ...
לקיחת אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם, אל תאשים אף אחד
לקיחת אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם, אל תאשים אף אחד
... אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם, אל תאשים אף אחד מהו השקר של ... אישית, אלא את המחשבה שהשלטון ששם את ליצמן בתפקיד המנהל את המערכת הבריאותית במהלך משבר הקורונה הוא האחראי לבעיות שנוצרו. לדעתו, מי ששולל את אחריותו של המנהל, ומתעקש להאשים את העובד, מפספס את הנקודה ... המנהל העליון הוא זה שנושא באחריות למצב - גם אם העבודה מבוצעת בצורה לא טובה. כהן משווה את המצב לאדם שנתן לנהג ללא רישיון לנהוג ברכבו. כשמתרחש תאונה, הוא לא יכול להאשים את הנהג, כי הוא עצמו עשה את ... החיים - המפתח להתפתחות אישית לסיום, כהן מעביר מסר עוצמתי על לקיחת אחריות אישית. הוא מדבר על איך כל אחד מאיתנו אחראי על חייו, רגשותיו, בחירותיו ותפיסת עולמו. במקום להאשים אחרים - כמו ביבי או ליצמן - ...
האשמות בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא אוהבת אותי, הוא לא מכבד אותי, היא לא מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה
האשמות בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא אוהבת אותי, הוא לא מכבד אותי, היא לא מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה
... בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא אוהבת אותי, הוא לא מכבד אותי, היא לא מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה מי באמת אשם בכך שרע לך במערכות יחסים? אנשים רבים מרגישים שרע להם בזוגיות ומאשימים בכך את בני הזוג, ההורים או הילדים שלהם. לדוגמה, אדם חושב שאשתו אשמה בזה שרע לו כי היא לא מספיק נחמדה אליו, או שאישה מאשימה את בעלה כי הוא לא מתייחס אליה בכבוד. אבל האם באמת אפשר להאשים מישהו אחר ברגשות השליליים שאנחנו חווים? אליעד מסביר שהסיבה לכך שרע לך מורכבת משני גורמים: יש משהו שקורה במציאות. אתה לא רוצה שמה שקורה יקרה. כלומר, אם מישהו נותן לך מכות, הוא אכן אשם בכך שהוא נתן לך את המכות עצמן, ובכך שנגרם לך כאב פיזי. אך אליעד מדגיש כי האדם השני אינו אחראי לכך שאתה לא רוצה להרגיש את הכאב הזה. הרצון שלך שלא יכאב לך הוא דבר אישי, ... אחראי לכך שרע לך? אליעד נותן דוגמה נוספת: אם יש שריפה ואתה נשרף, ומישהו יכול היה להציל אותך אך הוא בחר שלא לעשות זאת, האם הוא אשם בזה שנשרפת? אליעד מסביר שהאדם הזה לא אשם בשריפה עצמה, הוא לא גרם לה. הוא אמנם יכול היה להציל אותך, אך העובדה שהוא לא הציל אותך לא הופכת אותו לאחראי או לאשם במצב שבו אתה נמצא. זאת אומרת, האדם הזה לא חייב לך דבר מבחינה מוחלטת, ולכן אי אפשר להאשים אותו בכך שנגרמה לך השריפה או בכאב שאתה חווה כתוצאה ממנה. האם בת הזוג שלך אשמה בכך שאתה לא מרגיש אהוב? אליעד מדבר על כך שבן הזוג שלך מספק לך שירותי אהבה, כלומר, כשהוא מחבק אותך או מביע כלפיך חיבה ואהבה, אתה מרגיש טוב עם עצמך. זה אכן פותר בעיה פנימית שלך: הרצון להרגיש אהוב ומוערך. אבל אם הוא לא מביע כלפיך אהבה או חיבה, האם הוא באמת אשם בכך שאתה מרגיש רע? לא. אליעד מסביר שהעובדה שבת הזוג שלך לא מביעה כלפיך אהבה היא לא הסיבה לכך שאתה לא אוהב את עצמך או לא מעריך את עצמך מספיק. הוא משווה את זה למצב שבו תחנת דלק סגורה: אם התחנה סגורה ואין לך דלק, האם התחנה אשמה שאין לך דלק? ודאי שלא. התחנה אמנם הייתה יכולה לעזור לך לפתור את הבעיה, אך היא לא זו שיצרה את הבעיה עצמה. הוא נותן דוגמה דומה גם למכולת: אם אין לך אוכל בבית והמכולת סגורה, האם אפשר לומר שהמכולת אשמה בזה שאין לך אוכל? התשובה היא כמובן שלא. המכולת הייתה יכולה לעזור, אך היא אינה הסיבה לכך שאתה רעב. הסיבה לכך נעוצה במשהו אחר - בעצמך. האם הבגידה של בן או בת הזוג אשמה בכך שאתה מרגיש חסר ערך? אליעד מסביר שאם בן הזוג שלך בגד בך, ברור שזה משפיע עליך וגורם לך להרגיש רע. אבל הסיבה האמיתית לכך שאתה מרגיש רע היא לא עצם הבגידה. הסיבה היא האמונה ... עצמה, לא לתחושת חוסר הערך שלה. תחושת חוסר הערך נמצאת אצלה מלכתחילה. למה אנשים מאשימים אחרים ברגשותיהם? אליעד מציין שאנשים נוטים להאשים את מי שיכול לפתור להם בעיות, אך לא עושה זאת. אם בן הזוג שלך יכול היה לאהוב אותך, להעניק לך ביטחון, או לפרגן לך וזה היה משפר לך את התחושה, אתה עלול להאשים אותו אם הוא לא עושה זאת. אך אליעד מדגיש שמי שלא נותן לך את מה שאתה רוצה לא אשם בקיומה של הבעיה הפנימית שלך. הוא אולי היה יכול לעזור לפתור אותה, אבל הוא לא יצר אותה. מה המשמעות של לקחת אחריות רגשית בזוגיות? לסיום, אליעד מדגיש שאין טעם להאשים אחרים בתחושות שלך. האחריות לכך שרע לך נמצאת אצלך בלבד. כדי לשפר את התחושה שלך, עליך לקחת אחריות מלאה על עצמך, להבין למה רע לך, ללמוד לאהוב את עצמך ולספק לעצמך את מה שאתה ... של בחירה אמיתית, ולא מתוך תלות או נזקקות רגשית. אליעד מסיים בהדגשה כי המפתח לשינוי הוא תמיד לקחת אחריות אישית, במקום להטיל את האשמה על אחרים. לקיחת אחריות בזוגיות לקיחת אחריות רגשית במערכות יחסים למה רע לי? בעלי לא אוהב אותי אשתי לא אוהבת אותי תלות רגשית בזוגיות אחריות אישית בזוגיות שלום חברים, הפעם נדבר על אנשים שמאשימים אנשים אחרים בזה שרע להם. מי באמת אשם בכך שרע לך? מי האשם המרכזי בזה שרע לך? האנשים הכי קרובים אליך? אשתך אשמה בזה שרע לך כי היא לא מספיק נחמדה אליך? בעלך אשם בזה שרע לך? אולי לא בהכל, אבל לפחות בחלק? הילדים שלך אשמים בזה שרע לך? ההורים שלך אשמים? אולי בכלל כולם אשמים בזה שרע לך? ואנחנו עכשיו ננתח - האם באמת אנשים אחרים אשמים בזה שרע לך או לא. אז בואו נבדוק. כשמישהו פוגע בך - האם הוא באמת אחראי לכך שרע לך? נגיד שעכשיו בא בן אדם ונותן לך מכות. האם הוא אשם בזה שרע לך? האם הוא אשם בכך שאתה מרגיש רע? אז בואו נתרכז טוב טוב: אם אתה לא רוצה שייתנו לך מכות, והוא נתן לך מכות, אז הוא אשם בזה שהוא נתן לך מכות. זה ברור. אם הוא לא היה נותן לך מכות, לא היה כואב לך בגוף. אבל שים לב - זה שאתה לא רוצה שיכאב לך, זה לא אחריות שלו. כשאתה מרגיש רע, זה בגלל שני דברים: קרה משהו. אתה לא רוצה שזה יקרה. אם מישהו דורך עליך, שורף אותך באש, הוא אשם בכך שאתה נשרף באש, זה נכון. הוא אשם בכך שהדבר הזה קרה לך. אבל הוא לא אשם בזה שאתה לא רוצה שזה יקרה. האם מישהו שלא מציל אותך אשם במה שקרה לך? נניח שיש שריפה, ואתה נשרפת. מישהו היה יכול להציל אותך, אבל הוא לא עשה את זה. האם הוא אשם בזה שנשרפת? לא. הוא לא גרם לשריפה, הוא פשוט לא הציל אותך. זה נכון שהוא היה יכול לעזור לך, אבל זה לא אומר שהוא האשם בשריפה. השריפה קרתה מסיבות אחרות, והעובדה שהוא לא מנע ...
איך לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי
איך לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי
... לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי איך אפשר לדעת מי אשם במריבות בזוגיות? כאשר מתרחשות מריבות בין בני זוג, או במשפחה, ישנה תמיד השאלה מי אשם בכך והאם המריבה היא תוצאה של התנהגות או מחשבה של אחד הצדדים בלבד או שיש אשמה משותפת. אליעד כהן מסביר כיצד אפשר לדעת מי אשם במריבות ואיך לאבחן אם הבעיה היא ... הוא מדגים מקרה שבו אדם רב עם אשתו, כשהיא טוענת נגדו שהוא מאחר ושואל אותו מדוע הוא לא אוהב אותה יותר. השאלה שנשאלת כאן היא איך לדעת אם האשמה באמת נמצאת באדם שמאחר או שמא דווקא ... שלא נכון לומר תמיד שהבעיה אצלך בלבד (זה הכל בגללי), כיוון שזו דמגוגיה. חייבים לבדוק זאת באופן מעשי ולא בהצהרות כלליות. איך לבדוק אם אתה אשם במריבה או שהבעיה בצד השני? לפי אליעד כהן, הדרך לדעת מי אשם או האם המריבה נובעת מאיתנו או מהצד ... להניח שיש לו אחריות גדולה יותר לבעיות בזוגיות. לעומת זאת, אם הוא מסתדר מצוין עם אחרים ורק עם בת הזוג שלו יש בעיות, עדיין ייתכן שהוא אשם, אבל הסבירות קטנה יותר. כיצד להבין ... מסוים יש בעיות, אפשר לשקול שהבעיה בצד השני, אך עדיין לבדוק את עצמך בצורה כנה. אליעד מסביר שזו הדרך האינטואיטיבית הטובה ביותר לדעת מי אשם במריבות, במקום להסתפק באמירות כלליות או לא מבוססות. הוא ממליץ תמיד לבצע בדיקה מקיפה של התחומים השונים בחיים לפני שמאשימים את הצד השני. מי אשם במריבות בזוגיות? איך לזהות אם אתה אשם בבעיות בתקשורת? בעיות זוגיות בגלל ... אתה רב איתם על משהו איך אתה יכול לדעת האם ועד כמה המריבה היא בגללך או בגללה נגיד שאתה צריך להמר עד כמה זה בגללי עד כמה זה בגללה מי אשם פה איך אתה יכול לדעת זאת שאלה ... עצמך? בעיות, ואיך עם השכנים? בעיות עם כולם בעיות אתה אוהב את עצמך? לא, אתה מרוצה מזה? לא, אז תקשיב זה שיש לך בעיות גם איתו אולי גם הוא אשם אבל גם אתה אשם יש לך פה אשמה לא פחות חמורה אם אתה אומר לי תראה אני מסתדר עם זה וזה ורק איתו אני לא מסתדר גם יכול להיות שאתה אשם אבל יש פתח לאמון על מה מדובר פה אבל ...
רגשות אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי
רגשות אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי
... אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי למה אני מאשים את עצמי ואיך להתמודד עם רגשות אשמה? אליעד כהן מסביר כי רגשות אשמה נובעים מהתחושה שמשהו רע קרה ושאנחנו אחראים לכך. אדם יחווה אשמה כאשר יתרחש אירוע שלילי, ואז הוא יחפש את הגורם לכך. באופן טבעי, עולה השאלה מי אחראי לאירוע - וכאן נוצרים רגשות אשמה. אשמה לא נוצרת מאירוע טוב, אלא תמיד מתוך תחושת אחריות על אירוע שנתפס כרע. למשל, אם אדם מרגיש ... לא הצליח בעסקים, הוא מתחיל לחפש את האשם. אם הוא מאשים את עצמו, הוא אומר אני אחראי לכך שנכשלתי. אבל אליעד מדגיש שהמושג של אשמה הוא עמוק יותר ממה שנראה. כאשר אדם אומר שהוא אשם, עליו לבדוק האם הוא באמת אחראי באופן מלא למה שקרה, ואם כן - האם הוא יכול גם לשנות את המצב. אם האדם מאשים ... מטומטם ולכן לא אצליח לשנות זאת, למעשה הוא מסיר מעצמו אחריות אמיתית, כי הוא לא לוקח על עצמו את האפשרות לשינוי. לפי אליעד, אשמה אמיתית היא רק כאשר אתה מאמין שאתה יכול לשנות את המצב. אם אתה לא יכול לשנות - אז אתה לא באמת אשם, כי אינך אחראי לדבר שאתה לא יכול לשנות. האם תמיד יש אשמים ואיך לבחור את מי להאשים? לפי אליעד כהן, תמיד ניתן למצוא אשמים לכל דבר שלילי שקורה - או שאתה אשם, או שהמציאות אשמה, או שהסביבה אשמה. הוא מביא דוגמה פשוטה: אם לא לקחת מטרייה וירד גשם, אפשר להאשים את עצמך שלא לקחת מטרייה, או להאשים את הגשם שירד. בשני המקרים יש היגיון. השאלה היא את מי אתה מעדיף להאשים, בהתאם למה שמתאים לך להרגיש באותו רגע. אם אתה רוצה להרגיש טוב יותר, נוח לך להאשים אחרים או את המציאות. אם אתה רוצה להשתפר ולשנות את עצמך, עדיף שתאשים את עצמך. אך אליעד מסביר גם דבר ... מבין שגם המחשבות שלך, שאומרות לך שחייבת להיות לך עבודה, הן באחריותך. רק כך אתה לוקח אחריות מוחלטת ומשתחרר באמת מתחושת אשמה. מה הקשר בין אשמה ואחריות מוחלטת? אליעד מסביר שכדי להשתחרר מתחושת אשמה או להפוך אותה לכלי לצמיחה, צריך לקחת אחריות מוחלטת על הכל. אדם שלוקח אחריות מוחלטת מבין שכל תחושה רעה ... אם אדם מבין שכל דבר רע שהוא חווה, כולל התחושה שהוא חייב להיות עשיר או חייב להצליח בעסקים, תלויה אך ורק בו - הוא משתחרר מהאשמה, משום שאין לו עוד סיבה להרגיש רע. אדם שלוקח אחריות מוחלטת ואומר הכל תלוי בי מפסיק להיות עבד של גורמים ... אליעד מסביר כי עבד הוא אדם שחש שאין לו שליטה מלאה על חייו, שיש לו אילוצים חיצוניים שאותם הוא חייב לקבל. אם אתה אומר אני אשם במצב הכלכלי שלי אבל אין לי שליטה על המחשבות שלי או על הרצונות שלי, אז אתה בעצם עדיין עבד של האילוצים האלה. ברגע שאתה מבין שגם המחשבות שלך, גם הרצונות וגם הרגשות הם בשליטתך המלאה - אתה מפסיק להיות עבד, ולכן גם משתחרר מאשמה. האם הגנטיקה קובעת את גורלנו או שיש לנו בחירה מלאה? אליעד מתייחס לשאלה האם אנחנו באמת אחראים להכל, גם ... בך. ברמה המוחלטת - אפשר לקבל שאין שום אחריות ושאתה רובוט שמופעל על ידי גורמים חיצוניים כמו הגנטיקה, אך אז אתה לא יכול להאשים אף אחד בשום דבר, כולל את עצמך. בסופו של דבר, אליעד מציע את האפשרות לראות את עצמך כאחראי באופן מלא על כל דבר, כולל על הגנטיקה והמציאות שלך. כאשר אתה עושה זאת, אתה משוחרר לחלוטין מאשמה, כי כל תחושה וכל מצב נמצאים בשליטתך המוחלטת. איך להפסיק ל
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ניתוח מחשבה לא הגיונית, תיאור מקרה טיפולי, מאשים את עצמי בהתנהגות של אחרים, לוקח אחריות על התנהגות של אחרים, איך לא להאשים את עצמי? למה אני חושב מחשבה לא הגיונית? איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? טיפול במחשבות אובססיביות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אשם, בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש או אין אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אשם, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להרזייה, מטפל קוגניטיבי התנהגותי, אימון אישי קשב וריכוז בתחום אשם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 27_05_2025 השעה 21:25:57 - wesi1