האמונה המקובלת היא שאלוהים הוא כל יכול, וזאת מאחר שהוא יצר את העולם ומבצע פעולות רבות. אולם יש להתבונן בשאלה זו בצורה עמוקה יותר: האם עצם העובדה שאלוהים מבצע פעולות מעידה על יכולת בלתי מוגבלת?
אם ניקח דוגמאות פשוטות מחיי היום - יום נבין זאת טוב יותר. האם אדם שמדבר יכול בהכרח גם לשיר? לא בהכרח. אדם שמדבר מוכיח רק שהוא יכול לדבר, לא מעבר לכך. האם ציפור, שיכולה לעוף, יכולה לעוף במהירות אינסופית? ברור שלא, יכולתה מוגבלת. ומה לגבי קיר שאינו מבצע כלל פעולות? אולי יש לו יכולת אינסופית שאנחנו פשוט לא מסוגלים לראות? יכול להיות, ואנחנו לא תופסים את יכולתו בשכל שלנו.
מכאן עולה הנקודה המרכזית: זה שאלוהים ברא את העולם מוכיח שהוא יכול לברוא עולם, אבל לא בהכרח שהוא יכול לעשות הכל. עצם היכולת לבצע פעולות מסוימות אינה מעידה על כל יכולת או יכולת אינסופית.
האם עצם קיומן של פעולות מעיד על כך שאלוהים מוגבל?
לפי ההיגיון, דווקא פעולותיו של אלוהים מעידות על כך שהוא מוגבל. למה? כי אלוהים שפועל, מעיד על כך שהיה חסר לו דבר מה לפני הפעולה. אם אלוהים הוא שלם ואינו חסר דבר, אז למה ברא את העולם? הדתיים יגידו שהוא רצה להיטיב לברואיו. אבל אם רצה להיטיב, הרי שהיה חסר לו משהו לפני כן, אחרת לא היה בורא כלל. אם לא היה חסר לו דבר, מדוע לא השיג מיד את התוצאה הסופית ללא הצורך בפעולות?
כלומר, עצם זה שאלוהים פועל, עושה דברים, משנה את המציאות, מעיד שהוא מוגבל, שהוא נתון תחת רצון וחוסר מסוים. פעולותיו מרמזות שהיה בו חסר, ורק מתוך החסרון הזה הוא פעל.
האם אלוהים יכול לעשות אחרת ממה שהוא רוצה?
כאן עולות שאלות מהותיות עוד יותר. אם אלוהים אינו יכול לעשות אחרת ממה שהוא רוצה, אז הוא מוגבל לרצונו. אם הוא כן יכול לעשות אחרת, אז על פי מה הוא מחליט מה לעשות? מדוע הוא בוחר לעשות את מה שהוא עושה ולא אחרת?
לכן הטענה שאלוהים כל יכול היא בעייתית. אם הוא מחויב לרצונו, אזי הוא מוגבל. ואם הוא יכול לחרוג מרצונו, אז הרצון שלו אינו הסיבה האמיתית לפעולותיו.
האם אלוהים הוא סיבת הסיבות או שיש סיבה אחרת?
אם אלוהים הוא סיבת הסיבות, מה הסיבה שהביאה אותו לברוא רצון מלכתחילה? האם הוא בחר ליצור את הרצון של עצמו? אם כן, למה? האם הייתה סיבה לכך שהוא יצר את הרצון של עצמו? ואם לא, אז אולי הרצון שלו נכפה עליו מבחוץ, כלומר, הוא מוגבל ולא חופשי.
אפשר לדמיין שאלוהים כמו רובוט או כמו בובה על יד, שמישהו אחר מפעיל אותם. פעולותיהן אינן מוכיחות שהן יכולות לעשות משהו מעבר למה שנעשה דרכן. אולי אלוהים מופעל על ידי כוח אחר, ועלינו לברר את זה.
מי מרוויח מהאמונה שאלוהים הוא כל יכול?
לדתיים יש אינטרס שאלוהים יהיה כל יכול, כי הם מתפללים אליו ומבקשים את עזרתו. אם אלוהים אינו כל יכול, התפילות הופכות לחסרות משמעות. לכן, אמונה זו משרתת צורך מסוים, אך לא בהכרח שהיא האמת.
כיצד אפשר לברר מה מניע את הרצון של אלוהים?
הדרך היחידה להבין אם אלוהים באמת כל יכול, ומה מניע אותו, היא לשאול ולחקור לעומק: מה מניע את הרצון של אלוהים? אם התשובה שיש רצון אחר שמניע אותו, אז מה מניע את הרצון האחר? והאם יש לכך סוף?
אדם שרוצה להבין את המציאות לעומקה צריך לשאול מה מקור הרצון הראשון, מה יצר את הרצון של אלוהים מלכתחילה. האם אלוהים היה מודע לכך כשהרצון שלו נוצר? איך נוצר לו רצון אם עדיין לא היה לו רצון קודם?
אפשר גם להקביל את זה לשאלה המדעית, מה היה לפני המפץ הגדול? אם אלוהים הוא הסיבה הראשונה, מה גרם לסיבה הראשונה הזו?
מהי האפשרות להבין את המציאות באמת?
ישנן כמה אפשרויות להבנת פעולותיו של אלוהים:
- אלוהים מוגבל, מנסה כל הזמן להשיג משהו ועדיין לא הצליח, ולכן הוא פועל שוב ושוב.
- יש כוח אחר שמפעיל את אלוהים.
- אלוהים הוא כל יכול באמת, אינו צריך לעשות שום דבר כדי להשיג מטרות, כי הכל כבר מושלם מבחינתו, ועדיין הוא בוחר לפעול ולהגביל את עצמו, וזאת סתירה פנימית עמוקה.
- האם אלוהים מוגבל?
- מה מניע את הרצון של אלוהים?
- האם אלוהים באמת כל יכול?
- האם אלוהים כפוף לחוקים?
- האם יש סיבה לסיבה הראשונה?
האמונה הרווחת טוענת כי אלוהים הוא כל יכול, משום שהוא ברא את העולם ועושה דברים רבים. אך האם טענה זו נכונה בהכרח? ניתן לבחון זאת דרך התבוננות מעמיקה יותר בשאלת היכולת וההגבלה.
האם עצם היכולת לבצע פעולה מעידה על כל יכולת?
אם ניקח דוגמאות מחיי היומיום - אדם המסוגל לדבר, האם זה אומר שהוא מסוגל לשיר? לא בהכרח. ציפור יכולה לעוף, אך לא בכל מהירות שתרצה. גם קיר, שאינו מבצע פעולות, יכול להיות בעל יכולות שאיננו תופסים בעינינו. מכאן עולה השאלה: האם עצם העובדה שאלוהים יוצר, פירושה שהוא יכול לעשות הכל?
האם עצם קיומן של פעולות מעיד על הגבלה?
ישנה טענה נוספת, שלפיה עצם העובדה שאלוהים עושה דברים מעידה על כך שהוא ישות מוגבלת. אם אלוהים כל יכול באמת, למה הוא נזקק לעשות פעולות כדי להשיג את מטרותיו? אם הדתיים טוענים שהוא ברא את העולם הזה עבור העולם הבא, מדוע לא השיג את מטרתו ישירות?
מה מניע את הרצון של אלוהים?
שאלה מהותית היא האם אלוהים בוחר את רצונו או שמא יש גורם חיצוני שקובע אותו. אם הוא מחליט לרצות משהו, אז יש שאלה: מה גורם לו לרצות? אם אין שום דבר שמכריח אותו לרצות, מדוע נולד הרצון מלכתחילה? אם הוא יצר את הרצון של עצמו, מדוע בחר בכך? ואם אלוהים אינו בוחר את הרצון של עצמו, הרי שהוא מוגבל.
מה ההשלכות של השאלות הללו?
לאדם שחוקר לעומק את השאלות הללו יש אפשרות להבין כיצד המציאות פועלת באמת. האם אלוהים כל יכול, האם הוא מוגבל, או שאולי יש סיבה נוספת לכך שהוא פועל כפי שהוא פועל?
על כל אדם לבדוק ולהבין את הדברים לעומק, כי רק דרך חקירה והתבוננות ניתן להגיע להבנה אמיתית של המציאות.
- האם אלוהים מוגבל?
- מה מניע את הרצון של אלוהים?
- האם אלוהים באמת כל יכול?
- האם אלוהים כפוף לחוקים?
- האם יש סיבה לסיבה הראשונה?
והדעה הרווחת שאלוהים הוא כל יכול, ואיך אנחנו יודעים, כי אם אלוהים עושה הכל
אז כביכול הוא כל יכול.
ומי שיתבונן בלי להיות משוחד, או בלי אינטרסים של נוחות, או דתיים, עליו לשאול האם באמת אלוהים הוא באמת כל יכול?
אמרו תראה, אם אלוהים יכל לברא את העולם, ועושה כל כך הרבה דברים, סימן שהוא כל יכול!
אבל עכשיו נתבונן, ונשאל אם צורת החשיבה הזו נכונה? האם הקיר שמאחורי, האם הוא כל יכול? לא הוא לא כל יכול, הוא חסר יכולת.
וניקח אותי, האם אני כל יכול? אני מדבר ועושה כל מיני דברים אך האם אני כל יכול, לא אני מוגבל, היכולת שלי מוגבלת. אני לא כל יכול.
וניקח ציפור שעפה, האם היא יכולה לעוף במהירות לא מוגבלת, לא היא לא יכולה.
ואם נתבונן בעין אמיתית נראה האם זה שישות לא מבטאת את היכולת שלה, אולי יש לה אינסוף יכולת? אולי לקיר יש יכולת אינסופית ורק אנחנו לא רואים את היכולת של הקיר, אולי?
בשיכלנו אין לנו את התפישה לראות את היכולת של ישות מסוימת, והאם זה אומר שהיא חסרת יכולת?
ונשאל את השאלה בצורה הפוכה, האם זה שיש לישות יכולות, האם זה אומר שהיכולות הן בלתי מוגבלות? לא, זה לא אומר.
וניקח את אלוהים, זה שאלוהים בהנחה שהוא ברא את העולם, זה רק מוכיח שהוא ברא את העולם, האם זה מוכיח שהוא גם כל יכול?
זה לדוגמא שאני מדבר, זה לא אומר שאני יכול לשיר, ואולי אני כן יכול לשיר ואני לא רוצה.
מה שאני בא לאמר, שזה שאלוהים עושה דברים בהנחה שהוא עושה אותם, זה עדיין לא אומר שהוא כל יכול ויכול לעשות כל דבר.
ויש חשיבה של מי שאומר שהוא כל יכול, כי מעצם הגדרתו הוא צריך להיות סך כל הכוחות
ודווקא ברגע שהוא ברא את העולם, זה אומר שהו מוגבל.
ונשאל האם אלוהים יכול לעשות אחרת ממה שהוא רוצה? ואם הוא יכול לעשות אחרת
אז לפי מה הוא בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מי מכריח אותו לעשות את מה שהוא עושה?
ואלוהים, אם רצונו יכול להתבטל, אז הוא לא מוכרח, והוא לא סיבת הדברים.
ומה יגיד ה"חכם"? לא, אלוהים יכול להחליט לעשות את מה שהוא רוצה, או לא לעשות את מה שהוא רוצה.
אבל זה משחק מילים.
ובין כך ובין כך, מעצם העובדה שאלוהים עושה פעולות, זה מעיד עליו שהוא ישות מוגבלת
כי ברגע שהוא עושה פעולות זה אומר שיש לו רצון, והוא בחסר, היה לו חסר.
ויש מי שיגיד, כן, הוא רק רצה להיטיב לברואיו, אבל אם הוא לא היה חסר שום דבר, הוא לא היה בורא את העולם ולא היה לו צורך להיטיב.
ואתה לא יכול להוכיח שהוא יכול לעשות כל דבר בעצם העובדה שהוא עשה פעולות.
ודווקא כיוון שעשה פעולות, זה מוכיח שהוא מוגבל.
ואם האלוהים הכל יכול, אם הוא כל יכול, והדתיים אומרים שהוא ברא את העולם הזה בשביל העולם הבא, אז למה הוא לא משיג מייד את מה שהוא באמת רוצה / רצה מלכתחילה?
ויש לשים לב שאלוהים כל הזמן משנה ומשנה את מה שהוא עושה.
וגם אם היה עושה רק פעולה אחת זה גם אומר שהוא שמשנה, כי בעצם הוא משנה את האין עשייה, ז"א אלוהים לפני בריאת העולם לא עשה שום דבר, ואחרי הבריאה זה שינוי, הוא עשה
אז בעצם הרצון שלו אפילו הפעולה הבודדת מעידה על חסרון, וכי, אם אתה כל יכול
האם אתה לא יכול להשיג את אותה התכלית בדיוק בלי לעשות פעולות?
אני אתן דוגמא, אם אני ילביש בובה על היד שלי, ואני יעשה כל מיני פעולות, האם זה אומר שהבובה יכולה לעשות פעולות?
זה שהיא לא יכולה לעשות מעבר למה שהיא עשתה זה ברור.
ובכלל זה שמישהו עושה פעולות, האם זה אומר שהוא עושה? אולי הוא רובוט? כמו שהזזתי את הבובה.
וזה שאלוהים ברא את העולם, אולי הוא כמו רובוט, אולי מישהו מאלץ אותו לעשות את מה שהוא עושה? ומי יש לו אינטרס להגיד שאלוהים הוא כל יכול, לדתיים, כי הם רוצים שהוא יעזור להם
יש להם אינטרס שהאלוהים שלהם יהיה כל יכול, אבל האם זו האמת?
ועל האדם לחקור את הנושא הזה.
לחקור את הרצון שלו, ואת הרצון של אלוהים, שיש כמה אפשרויות: אפשרות שאלוהים מנסה ומנסה ומנסה, ומשנה ומשנה, עד שהוא יצליח.
וישנה אפשרות שישנו איזה כוח כלשהו שמניע את אלוהים וכו' וכו'.
שזה תשובות הגיוניות בשכל.
וישנה אפשרות נוספת, שאלוהים הוא כל יכול, ולא רק שהוא יכול להשיג את כל התכליות בעולם בלי לעשות שום פעולה, אלא שמבחינתו אין שום צורך להשיג שום תכלית, כי כבר התכלית מלאה בשלמות, ואף על פי כן יש לו רצון, ואף על פי כן הוא מגביל את כוחו ואף על פי כן יש פה מערכת שלמה של סיבה ותוצאה, והכל בעצם הוא הפכים לגמרי אם כך.
ויש לבדוק למה אלוהים עושה את מה שהוא עושה.
האם הוא בוחר את הרצון של עצמו, האם הוא יוצר את הרצון של עצמו, ואם כן הוא מצמצם את פעולותיו?
ויש לחדד, מה שאנשים צריכים לשאול, האם אלוהים רצה ליצור את הרצון של עצמו.
ומי שרוצה להבין איך עובדת המציאות הזאת, שאומרים לאדם תבדוק מה מניע אותך
מה מניע את הרצון שלך, זה אומר תבדוק מה מניע בעצם את הרצון של אלוהים!
מה מניע את הרצון הראשון?
ואם התשובה שיש רצון אחר, אז לבדוק מה מניע את הרצון האחר.
ואם אלוהים לא רוצה לברא את הרצון של עצמו, אז הוא מוגבל, ואם הוא כן יכול
מאיפה בכלל נוצר לו הרצון? ועל כל אחד ואחד לבדוק, מה גרם שלאלוהים יהיה רצון?
או לשאול מה היה לפני שהיה מפץ גדול, או אם הולכים לפי סיבה ותוצאה, והדתיים אומרים שהסיבה הראשונה היתה אלוהים, סיבת הסיבות, ועל האדם לבדוק מה היתה הסיבה של הסיבה הראשונה?
ועל ידי שאדם מתבונן וחוקר, הוא מבין אז איך המציאות עובדת, ומבין אם אלוהים הוא כל יכול או לא כל יכול, ואז הוא חי בשלום באמת.
ושהיה לכולם המשך יום של שלמות הנובעת מהבנת המציאות בשלמות