... או לא רוצה, בין טוב לרע, בין מה שיש לו למה שחסר לו. אליעד מסביר שהדרך היחידה לפתור זאת היא לשנות את תפיסת המציאות כך שהאדם יחווה בו - זמנית הן את
הנפרדות והן את האחדות של המציאות. איך אפשר לחוות שאין הבדל בין דבר להיפוכו? אליעד מבהיר שלוגית, תפיסת מציאות שבה אין הבדל בין דבר והיפוכו נראית בלתי אפשרית. עם זאת, הוא מדגיש שהעניין אינו הגיוני במובן המקובל, ולכן יש צורך לחקור את הדברים עד הסוף. הוא מציע דרך מעשית, לפיה האדם לוקח כל דבר שמציק לו, כל מצב של
נפרדות - ומתחיל לחקור אותו לעומק. החקירה צריכה להיות כזו שבה האדם לא מפסיק עד שהוא מגיע להבנה שלמה ומוחלטת שאין באמת הבדל בין שתי האפשרויות
הנפרדות לכאורה. לדוגמה, הוא מזכיר את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. בתחילת החקירה, האדם חושב שצד אחד צודק והאחר טועה. אך אם ימשיך לחקור, יגלה ששני הצדדים צודקים באותה מידה, ושניהם גם טועים באותה מידה. באמצעות חקירה זו האדם משתחרר מאחיזה ברעיונות של
נפרדות. למה תמיד יישאר לאדם חיסרון בעולם של
נפרדות? אליעד מסביר שכל עוד האדם תופס שיש הבדל בין דברים שונים - כלומר, שיש משהו שהוא יש ומשהו אחר שהוא אין - אז תמיד יהיה לו חיסרון. הסיבה לכך היא שכל דבר שקיים, ... במידה פחותה בהרבה, כי הוא יודע שיתעורר בקרוב והסכנה איננה ממשית. באותו אופן, כאשר האדם חווה שהמציאות הנוכחית שלו היא כמו חלום, הוא מפסיק לפחד כל כך
מהנפרדות ומההפסדים בחיים, כי הוא חווה במקביל את האחדות, שבה אין באמת סכנה. איך מגיעים להכרה שהכל חלום? אליעד מדגיש שאי אפשר להגיע לתפיסה כזו באמצעות שכנוע עצמי, כי ... למצב שבו תבין שבאמת אינך יודע כלום בוודאות. ואז מתרחש שינוי תודעתי עמוק: אתה מתחיל לחוות שההבדלים בין יש לאין אינם מוחלטים, וממילא אתה חווה גם את
הנפרדות וגם את האחדות בעת ובעונה אחת. איך לבצע חקירה פנימית בצורה מעשית? אליעד ממליץ לקחת שאלות קונקרטיות שמטרידות את האדם ולחקור אותן עד הסוף. לדוגמה, האם לדאוג ... שני הצדדים. לסיכום, אליעד טוען שכל החיפוש והסבל האנושי נובעים מתפיסת מציאות נפרדת, שבה דבר אחד שונה מהותית מדבר אחר. אך מי שחוקר לעומק ומגיע להבנה
שהנפרדות היא אשליה ושבפועל הכל אחד, משתחרר מכל הספקות, השאלות והסבל ומגיע לתחושת שלמות מלאה. איך להגיע לתפיסת אחדות? מה משמעות החיים? איך להשתחרר מתפיסת
נפרדות? האם הכל חלום? האם אני אלוהים? איך להפסיק לסבול? מהי אמת אובייקטיבית? מה שאני טוען בסופו של דבר, שהישועה שלך תלויה בהבנה, לא בעשייה. מה זה אומר? שיש משהו ... חווה את המציאות בצורה מסוימת, את חווה אני ולא אני, וכל שאר ההפרדות, ואז את שואלת שאלה, למה יש את ההפרדה הזאת? למה זה ככה? אז אם לא הייתה לך חוויה של
נפרדות, אז לא היית יכולה לשאול. ואם לא היית יכולה לשאול, אז אין שאלה. יכול להיות שאי אפשר להגיע לתפיסה הזאת ואז גזר דינך לסבול, ויכול להיות שאפשר להגיע, אבל שקודם ... החלום קיים, אני לא אומר לך שהחלום לא קיים, אבל את צריכה לחוות שזה רק חלום, זאת אומרת לחוות את העולם מעוד היבט. אם ביום יום את מאמינה לעצמך, מאמינה
בנפרדות, אז זה מה שתחווי. אבל אם את אמיתית, מה זה אומר אמיתית? שאת לא מעיזה לשקר לעצמך בשום דבר. אם את לא בטוחה במשהו, אל תגידי שאת בטוחה בו. אם את מבינה אותו קצת, ... אין ובאותו זמן מבינה שאין הבדל ביניהם, ולמרות שזה לא הגיוני, זה ככה. איך חווים את זה? על ידי זה שאת מתבוננת על מה שאת כבר מכירה. מה את כבר מכירה? את
הנפרדות. אם תסתכלי לתוך
הנפרדות עד בסוף, או שתסתכלי מחוצה לה עד הסוף, תגיעי בעצם לאותה נקודה, שאז תראי במו עיניך, שלמרות שזה יש וזה אין, הם אחד. מה זה אומר פרקטית? זה אומר לקחת חוויות של
נפרדות ולחקור אותם עד הסוף, עד שהם יהפכו לך לחוויה של אחדות. למשל, כאן ימין ופה שמאל, כרגע את רואה אותם נפרדים, אבל אם תתבונני על המשמעות של הימין ועל המשמעות של השמאל תראי שכרגע הם באותו מקום. מה אמרתי בזה? שאם תיקחי חוויה של
נפרדות, כמו ימין ושמאל, מה זה ימין ושמאל? זוהי תפיסת מקום, ואז תגלי שהמקום למרות שהוא שונה, הוא באותו מקום, הוא אחד. מה זה אומר לגביך? שאת לוקחת חוויות שאת מפרידה ... לא צודקים, וזה למעשה ישחרר אותך מאחיזה ברעיון, ואז כל הצורות יהיו מתאימות לך. אני מציע לך לחקור משהו שמציק לך, בתכלס מה שמציק לך זה רק חוויות של
נפרדות. אם אלוהים היה בא ושואל אותך, מה את רוצה? מה היית מבקשת? שאלה: לדעת הכל, לדעת את האמת. אליעד: מה ממש מציק לך, שאת לא יודעת הכל, שאת לא יודעת את האמת? מה ...