... הוא חייב לשאול את עצמו מדוע המורה בוחר להתנהג דווקא כך ולא אחרת. לדעת אליעד, כשמישהו רואה התנהגות מסוימת ואומר אם הוא מתנהג כך, זה מעיד על מהותו, האדם הזה מחויב
לנפרדות משום שהוא שופט את המהות לפי הצורות המשתנות, כלומר, ההתנהגות החיצונית. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם תלמיד רואה שאליעד כהן כועס, והתלמיד חושב שהכעס מעיד בהכרח על המהות של אליעד, הוא בעצם חווה
נפרדות נצחית, והוא לא מסוגל להבין את השורש הפנימי של ההתנהגות. אליעד מסביר שהשכל שמייצר את הטענה אם המורה ... רבי נחמן מברסלב, שאומר כי כשאדם שומע מחלוקת על הצדיק, זו תוכחה לאותו אדם שהוא עדיין פגום ולא הגיע לשלמות פנימית. אילו היה האדם שלם, היה מסוגל לראות את האחדות בתוך
הנפרדות ולהבין ששני הצדיקים שחולקים ביניהם אומרים את אותה האמת בצורות שונות. כיצד מתנהג מורה רוחני אמיתי? ... לחשוב על עצמו דברים שליליים, הוא בעצם בורח מעצמו ולא מהמורה. האמת הלא נעימה היא שיקוף שלו עצמו, ובריחה ממנה רק תאריך את סבלו הפנימי. כיצד להגיע לאחדות מתוך קונפליקט
ונפרדות? אליעד מדגיש כי הדרך להגיע לאחדות אמיתית עוברת דרך הבנה עמוקה של הקונפליקט
והנפרדות. כאשר יש מחלוקת, יש להבין מדוע כל צד טוען טענות שונות, ולנסות לראות את האמת שנמצאת מאחורי כל דעה. ... איך להתמודד עם ביקורת על המורה הרוחני? מדוע יש מחלוקת על הצדיק? האם התנהגות חיצונית מעידה על המהות? מהו היחס הנכון בין מורה רוחני לתלמיד? כיצד להגיע לאחדות מתוך
נפרדות? למה אנשים מפחדים לפגוש את אליעד כהן? מה מסתתר מאחורי הכעס של אליעד כהן? ...