6:59האם יכול להיות חכם בתחום אחד אבל טיפש בתחום אחר? האם מדענים חכמים? מדענים שחזרו בתשובה, תורה מול מדע, חוכמת היהדות, אנשים חכמים רק בתחום אחד, האם יש לי שכל? האם אני חכם? מדעים מדויקים, מדעי החברה, מדעי הנפש
במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בשאלה האם יכול להיות אדם חכם בתחום אחד אך טיפש בתחום אחר, ומעלה את רעיון ההבחנה בין "חוכמה" לבין "ידע". הוא שואל אם יש לאדם חכמה שיכולה להיות ממוקדת בתחום מסוים, ולא בהכרח בתחום אחר. לדוגמה, אדם יכול להיות מתמטיקאי מעולה, לפתח נוסחאות מתקדמות ולמצוא פתרונות טכנולוגיים כגון פיתוח מנוע למטוס, אך לא בהכרח להבין תחומים אחרים כמו תיקון מכונית או תכנון מערכות חשמל. השאלה היא אם חוכמה בהבנת תחום אחד הופכת את האדם לחכם בכל תחום אחר.
לפי אליעד כהן, יש אנשים שמצטיינים בתחום מסוים, אך הם לא בהכרח מצטיינים בתחומים אחרים. הוא מביא דוגמה של אדם שהשיג הישג טכנולוגי מרשים כמו פיתוח מטוס, אך יתכן שבתחום אחר, כמו תיקון מכונית, הוא יהיה חסר כל ידע וניסיון. לדעתו, אינטליגנציה או חוכמה אינן בהכרח שמורות לכל תחום, כל תחום דורש גישה או ידע מיוחד.
ההרצאה מתייחסת גם לשאלה האם מדענים הם בהכרח חכמים, או האם מדובר רק בידע טכני שהשיגו בתחום מסוים. אליעד מדבר על מדענים שחזרו בתשובה, ומעורר שאלה לגבי ההשפעות של השילוב בין תודעה דתית לחוכמה מדעית. האם מדובר בסתירה, או שמא זהו רק התפתחות חדשה בחשיבתם ובחוויותיהם?
בהמשך, אליעד מציין את ההבדל בין מדע מדויק לבין מדעי החברה והנפש. מדעי המדויק הם כאלה שמבוססים על נוסחאות ופתרונות מדודים, כמו המתמטיקה, בעוד שמדעי החברה והנפש עוסקים בתהליכים פחות כמותיים, שכוללים לעיתים פרדוקסים ושאלות מורכבות יותר כמו "מהי סיבתיות?" או "מהם מנגנוני הבחירה של בני אדם?". ההבדל הזה מעלה את השאלה אם חוכמה אמיתית שייכת רק למדעי המתמטיקה או שמא ניתן למצוא חוכמה גם בתחומים פחות מוגדרים.
אליעד טוען גם כי לא תמיד ניתן להבין ולהסביר כל דבר בשכל בלבד. ישנם תחומים שדורשים לא רק חוכמה, אלא גם ניסיון מעשי וידע שנרכש עם הזמן. דוגמת הרכבת מנורה או תיקון רכב, שנדרשים להם מיומנויות מעשיות יותר מאשר הבנה תיאורטית בלבד. כך, הוא מבדל בין חוכמה שנרכשת דרך חישוב ומדידה לבין ידע שנרכש באופן אינטואיטיבי או מעשי, כזה שלא תמיד דורש חישוב מתמטי.
בנוסף, אליעד מציין כי יתכן שיש לאדם חכמה אינטואיטיבית, אך היא לא בהכרח נתפסת כידע מדעי מדויק. למשל, אדם שעובד בתחום מסוים עשוי לפתח תובנות או יכולות שלא בהכרח נתפסות כ"מדעיות" אבל הן יעילות ביותר בשדה הפעולה שלו.
בסיכום, אליעד סבור כי המבחן לחוכמה איננה תלויה בהכרח במדע מדויק, אלא בהבנה מעמיקה של סיבתיות, בחינה של הנחות יסוד, והיכולת להפעיל את השכל באופן שמשרת את טובת האדם והמציאות. ההבדל בין ידע לחוכמה הוא קריטי להבנת איך אנו תופסים את יכולותינו השכליות.
לפי אליעד כהן, יש אנשים שמצטיינים בתחום מסוים, אך הם לא בהכרח מצטיינים בתחומים אחרים. הוא מביא דוגמה של אדם שהשיג הישג טכנולוגי מרשים כמו פיתוח מטוס, אך יתכן שבתחום אחר, כמו תיקון מכונית, הוא יהיה חסר כל ידע וניסיון. לדעתו, אינטליגנציה או חוכמה אינן בהכרח שמורות לכל תחום, כל תחום דורש גישה או ידע מיוחד.
ההרצאה מתייחסת גם לשאלה האם מדענים הם בהכרח חכמים, או האם מדובר רק בידע טכני שהשיגו בתחום מסוים. אליעד מדבר על מדענים שחזרו בתשובה, ומעורר שאלה לגבי ההשפעות של השילוב בין תודעה דתית לחוכמה מדעית. האם מדובר בסתירה, או שמא זהו רק התפתחות חדשה בחשיבתם ובחוויותיהם?
בהמשך, אליעד מציין את ההבדל בין מדע מדויק לבין מדעי החברה והנפש. מדעי המדויק הם כאלה שמבוססים על נוסחאות ופתרונות מדודים, כמו המתמטיקה, בעוד שמדעי החברה והנפש עוסקים בתהליכים פחות כמותיים, שכוללים לעיתים פרדוקסים ושאלות מורכבות יותר כמו "מהי סיבתיות?" או "מהם מנגנוני הבחירה של בני אדם?". ההבדל הזה מעלה את השאלה אם חוכמה אמיתית שייכת רק למדעי המתמטיקה או שמא ניתן למצוא חוכמה גם בתחומים פחות מוגדרים.
אליעד טוען גם כי לא תמיד ניתן להבין ולהסביר כל דבר בשכל בלבד. ישנם תחומים שדורשים לא רק חוכמה, אלא גם ניסיון מעשי וידע שנרכש עם הזמן. דוגמת הרכבת מנורה או תיקון רכב, שנדרשים להם מיומנויות מעשיות יותר מאשר הבנה תיאורטית בלבד. כך, הוא מבדל בין חוכמה שנרכשת דרך חישוב ומדידה לבין ידע שנרכש באופן אינטואיטיבי או מעשי, כזה שלא תמיד דורש חישוב מתמטי.
בנוסף, אליעד מציין כי יתכן שיש לאדם חכמה אינטואיטיבית, אך היא לא בהכרח נתפסת כידע מדעי מדויק. למשל, אדם שעובד בתחום מסוים עשוי לפתח תובנות או יכולות שלא בהכרח נתפסות כ"מדעיות" אבל הן יעילות ביותר בשדה הפעולה שלו.
בסיכום, אליעד סבור כי המבחן לחוכמה איננה תלויה בהכרח במדע מדויק, אלא בהבנה מעמיקה של סיבתיות, בחינה של הנחות יסוד, והיכולת להפעיל את השכל באופן שמשרת את טובת האדם והמציאות. ההבדל בין ידע לחוכמה הוא קריטי להבנת איך אנו תופסים את יכולותינו השכליות.
- האם מדענים הם בהכרח חכמים?
- האם אפשר להיות חכם בתחום אחד וטיפש בתחום אחר?
- מה ההבדל בין ידע לשכל?
- האם תורה ומדע סותרים זה את זה?
- מדוע מדענים חוזרים בתשובה?
- מהי חוכמת היהדות?
- איך לפתח שכל בכל תחום?