אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סיבתיות, סיבה ותוצאה, למה אתה אוכל? דטרמיניזם, אקראיות, שאלה סיבתית, שאלה אקראית, מנגנון שאלת שאלות, האם יש סיבה לכל דבר? האם אין סיבה לשום דבר? הכל סיבתי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
סיבתיות, סיבה ותוצאה, למה אתה אוכל? דטרמיניזם, אקראיות, שאלה סיבתית, שאלה אקראית, מנגנון שאלת שאלות, האם יש סיבה לכל דבר? האם אין סיבה לשום דבר? הכל סיבתי, הכל אקראי
מה הקשר בין סיבה לתוצאה כשאתה שואל שאלות?

אליעד כהן עוסק בשאלה הפילוסופית של סיבתיות ואקראיות, ובוחן לעומק את המבנה של שאלות שאנחנו שואלים. הוא מסביר שהמוח האנושי, בכל פעם שהוא שואל שאלה, מניח מראש הנחות מסוימות לגבי סיבה ותוצאה. אליעד מדגים כי בכל שאלה שאנחנו שואלים יש הנחות סמויות לגבי קשר סיבתי, והנחות אלו הן הבסיס להבנת כל שאלה או כל פעולה שאנחנו עושים.

לדוגמה, כשאתה שואל "למה משהו קרה?", אתה מניח מראש שיש קשר של סיבה ותוצאה בין הדברים. למשל, אם אתה שואל למה מישהו הולך לאכול, התשובה "כי הוא רעב" היא תשובה סיבתית - הוא הולך לאכול בגלל סיבה מסוימת שיצרה את הפעולה. התהליך הזה של סיבתיות מלווה אותנו כמעט בכל מחשבה. אפילו שאלות פשוטות ביותר מבוססות על הנחה שיש סיבה מסוימת שקודמת לתוצאה מסוימת.

אך אליעד מדגיש שיש הבדל בין סוגי שאלות שונות, כמו "האם יש משהו?" לעומת "למה יש משהו?". השאלה "למה?" היא סיבתית באופן מובהק, כי אתה שואל על הסיבה לקיום דבר מסוים או לפעולה כלשהי. לעומת זאת, כשאתה שואל "האם יש פה משהו?", אתה לא בהכרח שואל שאלה סיבתית ברורה, כי השאלה אינה דורשת בהכרח סיבה. לכאורה זו שאלה אקראית, כי היא לא מניחה שיש סיבה ברורה לקיום של משהו, אלא בודקת קיום בלבד.

אך לאחר בחינה עמוקה יותר, אליעד מסביר שגם שאלת "האם?" כוללת הנחה סמויה של סיבתיות. לדוגמה, כאשר אתה שואל "האם יש פה פיל?", כביכול אינך מתייחס לסיבה ולתוצאה, אך למעשה, מתחת לפני השטח אתה מניח שיש סיבה או מבנה מסוים, שדרכו תוכל לדעת אם יש פיל או אין פיל. כלומר, בעצם השאלה קיימת הנחה מוקדמת לגבי מבנה המציאות והאופן בו אתה יכול לתפוס אותה, וזה עצמו כבר סיבתיות נסתרת.

האם אפשר להבין שאלות ללא תפיסת סיבתיות?

אליעד מציין כי אי אפשר להבין שאלה בלי הנחה מוקדמת של קשר סיבתי. הוא מדגים שאפילו שאלות פשוטות ביותר דורשות תפיסה בסיסית של סיבה ותוצאה כדי שהן תהיינה מובנות. למשל, כשאדם שואל "למה הלכת לשם?", כדי להבין את השאלה הוא חייב מראש להניח שיש סיבה למעשה ההליכה. ללא ההנחה שיש סיבה, השאלה עצמה הופכת להיות חסרת משמעות עבור השומע.

עם זאת, אליעד מדגיש כי זהו רק צד אחד של המטבע. בצד השני, אם נניח שכל פעולה בעולם סיבתית באופן מוחלט, כלומר, דטרמיניסטית לגמרי, אז גם במקרה כזה לא היינו מסוגלים לפעול. מדוע? כי אם הכל סיבתי, משמעות הדבר היא שאין שום אפשרות אחרת, והפעולה נעשית מתוך הכרח מוחלט. במצב כזה, לא היה טעם לשאול שום שאלה, כי שום דבר לא יכול להשתנות ממילא.

מצד שני, אם נניח שהכל אקראי לחלוטין ואין שום סיבה לכלום, אז שוב, גם כאן אין שום טעם לפעול, משום שאין קשר ברור בין פעולות לתוצאות, וכל דבר יכול לקרות בכל רגע ללא קשר לפעולה שלנו.

מדוע צריך להניח שיש סיבה ושאין סיבה בו - זמנית?

אליעד טוען שהמוח האנושי מתפקד מתוך שילוב של שני ההפכים האלה בו זמנית: הוא מניח גם סיבתיות וגם אקראיות בעת ובעונה אחת. כדי לפעול בעולם, אתה תמיד מניח שיש סיבתיות - אתה מאמין שאם תאכל כי אתה רעב, זה ישנה את מצבך ותפסיק להיות רעב. אך באותה נשימה, אתה מניח גם אקראיות, מכיוון שאתה לא בטוח ב - 100% שהתוצאה הרצויה אכן תקרה. לדוגמה, אינך בטוח שאחרי שתאכל באמת לא תהיה רעב, כי תמיד יש אפשרות שיקרה משהו בלתי צפוי (למשל, שהאוכל לא ישביע אותך).

האם הכל סיבתי או הכל אקראי?

אליעד מבהיר שהסיבתיות והאקראיות אינן באמת הפכים אלא שני צדדים של אותו רעיון מהותי. הוא טוען שהמציאות עצמה מורכבת...
מהי סיבתיות וכיצד היא משפיעה על השאלות שאנחנו שואלים?

ההרצאה עוסקת בנושאים של סיבתיות, סיבה ותוצאה, ובאופן בו הם משפיעים על תפיסתנו את העולם. אליעד כהן מציע לגזור את רעיון הסיבתיות מתוך חוויות יומיומיות כמו אכילה, ומציג את השאלה: למה אנחנו אוכלים?

במהלך ההרצאה, אליעד מתאר כיצד כל שאלה שאנחנו שואלים מונעת מתוך תפיסת סיבתיות. למשל, כששואלים "למה זה קורה?", השאלה נובעת מההנחה של סיבה ותוצאה. הוא מסביר כי כל פעולה נחשבת למבוססת על סיבתיות, אך השאלה שיכולה להתעורר היא האם באמת כל דבר יש לו סיבה, או האם יש מצבים שבהם לא ניתן למצוא סיבה לכל דבר.

האם כל דבר בעולם נובע מסיבה?

אליעד מציין שהמוח האנושי מניח שהכל מסודר לפי סיבה ותוצאה. הוא מביא את הדוגמה של שאלה כמו "למה הלכת?" שהיא שאלה סיבתית, שכן יש להניח שפעולה כזו או אחרת (כמו הליכה) נובעת ממניע או סיבה כלשהי. זהו מנגנון שבו כל שאלה שעולה מתוך המוח חייבת להניח שהפעולה נובעת מסיבה ותוצאה.

ההבדל בין סיבתיות לאקראיות

כמו כן, אליעד מבחין בין סיבתיות לבין אקראיות. הוא מדגיש כי תיאוריה של סיבתיות מניחה שכל פעולה או תוצאה נובעים ישירות מסיבה, בעוד שגישה אקראית טוענת שכל פעולה עשויה לקרות ללא סיבה מוגדרת. בהקשר זה, השאלה האם כל דבר בעולם קורה מתוך סיבה או אקראיות מעוררת הרבה שאלות פילוסופיות על טבעה של המציאות.

מה קורה כאשר מניחים שיש סיבה לכל דבר?

אליעד מסביר שכשאנחנו שואלים "האם יש סיבה לכל דבר?", אנחנו מניחים מראש שכל פעולה או תוצאה נובעת מתוך סיבה ישירה. כלומר, כל פעולה שאנחנו עושים - גם אם איננו מודעים לה - מבוססת על הנחות סיבתיות. לדוגמה, אם אדם שואל את עצמו למה הוא רוצה לאכול, הוא בעצם מניח כי יש סיבה לכך שהוא רעב. אולם אליעד מראה כי אם נשקול גישה אקראית, ייתכן שאין סיבה מוגדרת.

האם ניתן להבין שאלה בלי להבין סיבתיות?

לאחר מכן, אליעד עובר לנושא אם המוח האנושי יכול להבין שאלה בלי להבין את הסיבתיות שמאחוריה. הוא טוען כי לשם כך, המוח שלנו חייב להניח כי יש קשר בין סיבה לתוצאה, ואם לא היה לנו את התפיסה הזאת, לא היינו יכולים להבין שאלה כמו "למה הלכת?" או "למה עשית את זה?". כך, הבנת השאלות, בעיניו, מחייבת את קיום הסיבתיות בתודעה האנושית.

האם קיימת אפשרות של "אין סיבה"?

אליעד גם עוסק בהשפעה של הגישה האקראית, שהיא כאמור נוגדת את רעיון הסיבתיות. הוא מציין כי כאשר אדם מניח שאין סיבה...
שינויים להבין שאלות יכולה להיות תמיד יש אפשרות הבדלה תוצאות הכל אקראי יכול להשתנות יכולת מוחלט רגש אוכל אין סיבה אין סיבה לשום דבר אכילה אקראי אקראיות אקראית דטרמיניזם האם אין סיבה לשום דבר האם יש סיבה האם יש סיבה לכל דבר הכל אקראי הכל סיבתי למה אתה אוכל לשאול לשאול שאלות מנגנון מנגנון שאלת שאלות סיבה סיבה ותוצאה סיבה לכל דבר סיבות סיבתיות שאלה שאלה אקראית שאלה סיבתית שאלות שאלת שאלות תוצאות
סיבות / סיבת הסיבות - מהי הסיבה הראשונה של הסיבות? איך למצוא את סיבת הסיבות?
... סיבת הסיבות - מהי הסיבה הראשונה של הסיבות? איך למצוא את סיבת הסיבות? סיבות. תוצאות. תכלית. נסיבתיות. הסיבה הראשונה. סיבת הסיבות. מהי הסיבה של כל הסיבות? איך למצוא אותה? לכל סיבה יש סיבה וגם לסיבה עצמה יש סיבה. על האדם לחפש ולמצוא את הסיבה של כל הסיבות. על האדם לא להסתפק לעולם בלקבל סיבה שאינה מובנת לו. על האדם לחפש תמיד את הסיבה של הסיבה. כל דבר שקורה לאדם, על האדם להבין את הסיבה שלו. כל דבר שקורה בעולם, על האדם להבין את הסיבה שלו. הסיבה היחידה שבגללה האדם סובל בחייו, היא משום שהוא אינו מבין את הסיבה האמיתית והטובה שבגללה קורה לו כל מה שקורה. לא קיים אדם שיודע מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות שבגללה קורים לו דברים שונים, ושעדיין הוא מרגיש רע. כאשר האדם יודע מהי הסיבה של כל הסיבות, הוא פתאום מבין את המציאות בצורה ככ טובה, עד שהוא פתאום רואה שאין שום רע בעולם כלל, אלא הכל טוב. הסיבה היחידה שנדמה שיש רע, היא רק משום שלא מבינים את הסיבה של הסיבות. על האדם לחפש ולחקור תמיד אחרי הסיבה של הסיבות. כאשר האדם מנסה להבין מדוע משהו קורה, אל לו להסתפק בסיבה כלשהי שעדיין לא ברור לו מה טוב בה בשלמות. כל זמן שנדמה לאדם שהמציאות הייתה יכולה להיות ... שעליו להמשיך לחפש את הסיבה שבגללה הדברים כרגע כפי מה שהם. על האדם להבין, כי המציאות עצמה מודעת היטב לכל הקושיות ... על האדם לחפש תמיד את הסיבה של כל סיבה. על האדם לא לקבל שום סיבה כמוצדקת בלי שיהיה ברור לו מדוע. הכלל החשוב ביותר הוא: כל זמן שבאפשרותו של האדם לשאול מהי הסיבה של הסיבה, עליו לשאול מהי הסיבה של ה
אלוהים - חלק 6 - כל יכול + סיבת הסיבות / בורא הסיבה והרצון הראשונים?!
... - חלק 6 - כל יכול + סיבת הסיבות בורא הסיבה והרצון הראשונים?! טיעון: אלוהים הוא כל יכול + אלוהים ברא את הסיבות עצמן לבריאת העולם. הסבר: אלוהים הוא כל יכול. והוא היה יכול שלא לברוא את העולם בכלל. אלוהים ... עצמן ואת הרצון שלו עצמו. סוף טיעון. הפרכה: נשאל: מהי הסיבה שבגללה אלוהים ברא את הסיבות של עצמו? נשאל גם: האם אלוהים רצה לברוא את הרצון של עצמו? אם נאמר שלא, הרי שכוחו מוגבל לא הוא זה שברא את העולם. אם נאמר שכן, הרי ...
אלוהים הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 4 - לכל דבר יש התחלה? לכל סיבה יש מסובב? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה
... הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 4 - לכל דבר יש התחלה? לכל סיבה יש מסובב? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה האם יש אלוהים? האם איך נברא העולם? מי ברא את ... העולם אלוהים ועוד. טיעון: לכל תהליך יש התחלה וגורם שמתחיל את התהליך. ומכאן ניתן להסיק כי גם לעולם עצמו יש התחלה דהיינו, אלוהים. או בצורה אחרת: לכל אירוע יש סיבה שקודמת לו ושגרמה לו להתרחש. ולכל סיבה יש סיבה אחרת שקודמת לה. כך שגם לעולם עצמו יש סיבה דהיינו, אלוהים. סוף טיעון. הפרכה: יתכן שיש יוצא מהכלל. זא לא ניתן להוכיח שלכל דבר ללא יוצא מן הכלל יש סיבה. ויתכן כי לעולם עצמו אכן אין סיבה בורא מתכנן וכולי. תוספת: לפי טיעון בריאת העולם על ידי אלוהים, לאלוהים עצמו אין סיבה אחרת שקודמת לו, אין לו מתכנן וכולי. כך שאת כל זה ניתן לומר על העולם עצמו. זא אם תאמר שאלוהים עצמו הוא יוצא מן הכלל, ממילא הפרת את הכלל שלכל דבר יש סיבה אחרת וכולי, וממילא אין הוכחה לכך שיש אלוהים. ...
סיבות - מהי מהותה של סיבה? ומה הופך סיבה לטובה באמת?
... - מהי מהותה של סיבה? ומה הופך סיבה לטובה באמת? סיבה = ההיגיון השכל שבגללו הדבר כפי מה שהוא. הסיבה הופכת את הדבר לטוב לבעל משמעות טובה. מהי סיבה טובה? סיבה טובה = סיבה שמסבירה את התכלית הטובה שיש בדבר עצמו. כל זמן שהסיבה אינה מסבירה מה טוב בדבר הזה עצמו כפי מה שהוא, הרי שהסיבה אינה טובה באמת. לומר על משהו שהוא טוב בגלל שהוא יוצר משהו טוב שהוא אינו הוא עצמו = סיבה לא טובה באמת. אם הסיבה של הדבר היא דבר אחר, הרי שהטוב שבו אינו נובע מצד עצמו. אם הטוב של הדבר אינו נובע מצד עצמו = אינו טוב מושלם. אם משהו הוא טוב, רק בגלל שהוא מוביל למשהו אחר, הרי שהוא לא מספיק טוב. טוב אמיתי = בדבר עצמו כפי מה שהוא יש טוב. לומר על דבר שהטוב שלו והסיבה שלו היא משהו שהוא אינו הוא = לומר שהוא אינו מספיק טוב לכשעצמו. דבר שהוא טוב לכשעצמו = אינו צריך סיבה חיצונית לו. סיבה חיצונית צריך רק אם האירוע התוצאה אינם טובה לכשעצמם. כדי ליהנות מהמציאות צריך להבין את הסיבה הטובה שיש לכל דבר. להבין את הסיבה הטובה שיש לכל דבר = להבין מה טוב בדבר עצמו כפי מה שהוא. אם דבר טוב רק בגלל דבר אחר = לא טוב באמת. ברמה המעשית: על האדם לחפש תמיד מה טוב בדבר עצמו כפי מה שהוא ... מגלה את הטוב שיש בכל דבר כפי מה שהוא מצד עצמו = אושר אמיתי. הדרך לגלות את הטוב הנל, היא על ידי שמחפשים את הסיבה של הסיבה. על האדם לשאול ולחקור תמיד מהי הסיבה שבגללה הסיבה עצמה קיימת. על האדם לנסות להבין מה טוב בדבר עצמו כפי מה שהוא, בלי קשר לדברים חיצוניים. כאשר האדם מוצא את הסיבה הראשונה של כל הסיבות = הטוב האמיתי שיש בכל דבר = שלמות. ...
אלוהים - חלק 12 - ברא את העולם מסיבה כלשהי?!
... - חלק 12 - ברא את העולם מסיבה כלשהי?! טיעון: שאלה: מי ברא את העולם? תשובה: אלוהים. שאלה: מדוע אלוהים ברא את העולם? תשובה: סיבה כלשהי. סוף טיעון. הפרכה: נשאל: האם אלוהים היה קיים לפני שהעולם היה קיים? נשיב: כן. אלוהים היה קיים בטרם בריאת העולם. דהיינו, הייתה מציאות כלשהי שבה היה רק אלוהים ללא העולם. נשאל: האם לאלוהים הייתה סיבה מדוע הוא ברא את העולם? נשיב: כן. ומשום כך הוא ברא את העולם. נשאל: כיצד הסיבה לבריאת העולם עצמה נוצרה? האם הסיבה עצמה הייתה קיימת מאז ומעולם? אם נאמר שהסיבה לבריאת העולם, הייתה קיימת גם לפני שהעולם היה קיים, הרי שזה אומר ש: 1 - היה מצב שבו אלוהים היה חסר דבר כלשהו, דהיינו, הזמן שבין הרצון שלו לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה. 2 - אלוהים כפוף לסיבות כלשהן, כי אחרת הוא לא היה בורא את העולם. אם נאמר שהסיבה עצמה לבריאת העולם לא הייתה קיימת מאז ומעולם, אז ממילא נשאל כיצד היא עצמה נוצרה? האם אלוהים ברא אותה? אם נאמר שהיא נוצרה מעצמה ללא אלוהים, הרי שאלוהים הוא אינו הבורא היחיד וכולי... אם נאמר שאלוהים ברא את הסיבה עצמה, אז נשאל מהי הסיבה לבריאת הסיבה עצמה וכולי... מסקנה: אפשרות 1 - אלוהים לא ברא את העולם, אלא העולם כל הזמן היה קיים. אפשרות 2 - אלוהים לא ברא את העולם, אלא העולם נוצר מעצמו. אפשרות ...
אלוהים - חלק 9 - כל יכול + משגיח + עושה את מעשיו למען תכלית וסיבה?!
... - חלק 9 - כל יכול + משגיח + עושה את מעשיו למען תכלית וסיבה?! טיעון: אלוהים אחראי לכל דבר שקורה + אלוהים הוא כל יכול + אלוהים לא עושה שום דבר בלי סיבה. סוף טיעון. הפרכה: אלוהים אחראי לכל ... שום רגע בציר הזמן אינו דומה לרגע אחר בציר הזמן. נשאל: האם קיימת סיבה מדוע כל רגע בציר הזמן הוא כפי מה שהוא ולא אחרת? נשיב: כן, קיימת סיבה מדוע בכל רגע העולם הוא כפי מה שהוא ולא ... כן. נשאל: אם אלוהים הוא כל יכול, אז מדוע הוא לא ישר יוצר את התוצאה האחרונה, דהיינו, את הרגע האחרון בציר ... נפתרו הכל טוב הכל מושלם וכולי? ברגע שאנחנו אומרים שלכל דבר יש סיבה, הרי שזה אומר ששום דבר אינו מושלם מלבד ... לעשות רע. 2 - אלוהים אינו כל יכול. 3 - אלוהים עושה דברים ללא סיבה.
אין דברים נסתרים, גם נבין גם נדע. לא נעשה דברים בלי לראות את הסיבה.
... דברים נסתרים, גם נבין גם נדע. לא נעשה דברים בלי לראות את הסיבה. טיעון: לא את הכל אפשר לדעת. ישנם דברים מעבר לשכל שאי אפשר לדעת אותם ושאסור להתעסק בהם. ולכן אסור לחקור דברים על אלוהים וכיוב... סוף טיעון. הפרכה: כל זמן ...
למה זה קורה לי? למה דברים קורים? מה הסיבה שבגללה הדברים קורים?
... זה קורה לי? למה דברים קורים? מה הסיבה שבגללה הדברים קורים? כפי שכבר ביארתי, כאשר קורים לאדם דברים כרצונו, זה לא ממש מעניין ... כי לכל דבר יש התחלה ויש סוף. ולכל סיבה יש סיבה אחרת שקודמת לה, וכל אירוע גורר אחריו אירוע אחר, עד התוצאה הסופית שכל הדברים שבעולם מובילים אליה. ומי שרוצה להבין למה הדברים קורים, עליו לנסות ... הדברים שבעולם, הם כולם תהליכים שיוצרים תוצאות שונות. אבל, כל התהליכים כולם, הם כולם חלקים של תהליך אחד גדול יותר. שהוא לכשעצמו גם לו יש סיבה ראשונה ותוצאה אחרונה. ומי שרוצה לדעת למה הדברים קורים לו, עליו לנסות לראות להיכן הדברים מובילים ... הדרך. והאדם לא מבין את הקשר שיש בין הסיבה הראשונה של כל הסיבות, לבין התוצאה האחרונה של כל התוצאות. ומי שהוא חכם אמיתי, הוא בכל דבר שקורה, הוא יודע להיכן הוא מוביל בנקודה האחרונה שלו, ... זה הוא מוצא את הטוב שיש בכל דבר. כי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא כדי להשיג את התוצאה האחרונה של כל התוצאות. ומי שיודע מהי הסיבה הראשונה ומהי התוצאה האחרונה, הוא תמיד מרגיש טוב. והדרך לגלות את הסיבה הראשונה ואת התוצאה האחרונה , היא די פשוטה. כי על האדם ברמה המעשית והיום יומית, פשוט לנסות להתבונן על ... על האדם לשאול את עצמו. למה זה קרה ומה הסיבה שבגללה זה קרה. ומה עכשיו יקרה בעקבות זה ומהי התוצאה של האירוע הזה. וכאשר האדם משפר את היכולת שלו להבין את הסיבה ואת התוצאה של הדברים השונים בעולם, על ידי זה בסופו של דבר, הוא מבין גם את הסיבה הראשונה ואת התוצאה האחרונה, ועל ידי זה הוא יודע למה זה קורה לו. ...
הסוד של הסיבה הראשונה - מהו הסוד של הסיבה הראשונה של כל הסיבות? חלק 1
... של הסיבה הראשונה - מהו הסוד של הסיבה הראשונה של כל הסיבות? חלק 1 כפי שכבר ביארתי, מי שרוצה להיות מאושר עליו להבין את כל המציאות ... השאלה הבאה: מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות? וכפי שכבר ביארתי, אין אפשרות למצוא תשובה לשאלה הזאת בשכל האנושי. כי על כל ... נוכל להמשיך לשאול מה הסיבה של הסיבה הראשונה עצמה. ועוד ביארתי, שמי שיבין את השאלה הזאת בשלמות, הוא ממילא יקבל שכל חדש גדול יותר, ... על השאלה של מהי הסיבה הראשונה. ואחת התשובות האפשריות היא, שאפשר אולי לומר שאין סיבה ראשונה לכל הסיבות, אלא שאכן תמיד לכל סיבה יש סיבה אחרת שקודמת לה. ואכ ממילא אין צורך למצוא את הסיבה הראשונה כי אין סיבה ראשונה. ועוד דרך מילוט אפשרית היא, שאפשר לומר שלכל סיבה יש סיבה, אבל יש נקודת עצירה כלשהי, שבה יש סיבה כלשהי, שהיא אין לה סיבה. ואפשר לומר, שלא לכל סיבה יש סיבה. ושאכן כאשר חוזרים אחורה ברצף של הסיבה תוצאה, אז אכן מגיעים לנקודה שבה באמת יש סיבה, שהיא עצמה אין לה סיבה. וממילא השאלה של מהי הסיבה הראשונה, השאלה הזאת מבוטלת. כי אפשר לומר שיש סיבה, שאכן אין לה סיבה אחרת שקודמת לה. ונמצא אם כן, כי יש לנו שתי דרכי מילוט מהשאלה של מהי הסיבה הראשונה. ודרך המילוט השכלית והלוגית הראשונה, היא לומר שאין נקודת עצירה של סיבה ראשונה. אלא לכל סיבה יש סיבה עד אין סוף ללא נקודת התחלה. ודרך מילוט שנייה היא לומר שלא לכל סיבה יש סיבה. ולכן יכולה להיות סיבה אחת, שהיא אין לה
הסוד של הסיבה הראשונה - מהו הסוד של הסיבה הראשונה של כל הסיבות? חלק 2
... של הסיבה הראשונה - מהו הסוד של הסיבה הראשונה של כל הסיבות? חלק 2 תוספת: ויש בזה עוד כמה נקודות להתבוננות. כי הקיום של היש סיבה, מבחינה לוגית מונע את הקיום של האין סיבה. כי אם קיים במציאות דבר כלשהו שאין לו סיבה, הרי שממילא זה מוריד מהכוח ומשנה את המשמעות של היש סיבה. וכן להפך, שהקיום של יש סיבה, דורש הבנה מחדש של האין סיבה. כי באמצעות האין סיבה ניתן תמיד לשאול על האין סיבה, מדוע הוא דווקא כך ולא אחרת וכיוב. ויש בזה עוד עניין, והוא שאם נאמר שאין סיבה לשום דבר בעולם, הרי שבכך לא העלמנו לגמרי את היש סיבה מהביטוי שלו במציאות. ולא רק שהיש סיבה נשאר ברמת הפוטנציאל בלבד, אלא שהוא גם ממשיך להתקיים בפועל, גם אם נאמר שאין שום סיבה לשום דבר. כי לומר שאין שום סיבה לשום דבר, זה בעצם לומר שכל דבר הוא הסיבה של עצמו. כי אין סיבה לשום דבר, פירושו שאין שום סיבה שגוררת אחריה תוצאה כלשהי. שזה בעצם אומר שכל דבר הוא גם הסיבה וגם התוצאה עצמה. דהיינו, שגם האמירה שאין סיבה לשום דבר, גם היא עדיין משאירה קיום ממשי ליש סיבה. ואז על ידי הקיום של היש סיבה, נוכל לשאול על האין סיבה. ומי שיתבונן יראה בזה עוד דבר מעניין, והוא שגם האמירה של יש סיבה, גם היא מקיימת בתוכה את האין סיבה. כי כפי שאמרנו לעיל, אם נאמר שלכל דבר יש סיבה ללא יוצא מן הכלל, שזו הרי שלמות היש סיבה, הרי שבכך בעצם אמרנו שאין שום סיבה אמיתית לשום דבר. כי אם אין נקודת התחלה לסיבות, דהיינו, אם אין במציאות שלנו שום
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סיבתיות, סיבה ותוצאה, למה אתה אוכל? דטרמיניזם, אקראיות, שאלה סיבתית, שאלה אקראית, מנגנון שאלת שאלות, האם יש סיבה לכל דבר? האם אין סיבה לשום דבר? הכל סיבתי, הכל אקראי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מנטור, מאמן אישי לפרישה, אימון אישי רוחני ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1484 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 20:09:54 - wesi1