... דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, שמירת מצוות,
שכר ועונש, קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהים האם שמירת מצוות גורמת לך באמת להיות מאושר? אליעד מציג בהרצאה רעיון ... מייתרת באופן מוחלט את העיסוק בנושאים של שמירת מצוות,
שכר ועונש, אמונה באלוהים, ושאלות הקשורות בחזרה בתשובה או ביציאה בשאלה. לפי אליעד, במקום לשאול את השאלה האם עלי לשמור שבת?, השאלה האמיתית שיש לשאול היא: האם לשמור שבת יעשה לי טוב?. ... טוב, למעשה פועל לפי תפיסת הטוב שלו באותו רגע. האם
שכר ועונש באמת קיימים? אליעד מציג ביקורת על מושגי השכר והעונש כפי שהם מוצגים ביהדות כיום. לדבריו, היהדות המקורית, כפי שמופיעה בתורה, כלל אינה מזכירה
שכר ועונש רוחני בעולם הבא, אלא מדברת על
שכר ועונש גשמי בלבד: גשם שיירד או לא יירד, יבולים שיצמחו או לא יצמחו, וכדומה. לדבריו, כאשר התורה ניתנה בתקופת משה רבנו, האנשים היו פשוטים ועבדו אלילים. לכן, אלוהים הוצג כמנהל גשמי ... אינה זהה ליהדות שהייתה בזמן משה רבנו. הדגש אז היה
שכר ועונש גשמי ופשוט, ואילו כיום הכל הפך לרוחני, מופשט ומורכב יותר. אנשים מייחסים לאלוהים כוונות ומשמעויות שלא היו קיימות בעבר, והוא מציע לחזור להבנת הפשט, שלפיה אין שום קשר בין ... או אמונה. האם צריך לשמור שבת? מה זה טוב ומה זה רע?
שכר ועונש בתורה מהו רצון אמיתי? איך להיות מאושר באמת? האם צריך להתקרב לאלוהים? האם המצוות עושות אותי מאושר? אליעד: אני טוען שאם תחקור את הנושא של טוב ורע, ותבין מה זה טוב ומה זה ... הטוב והרע. ואז זה יהפוך ללא רלוונטי את המנגנון של
השכר ועונש . אפילו אם תפסיק עם המיצוות, בכל זאת תצטרך לשאול על המנגנון של הטוב והרע. מדוע אם תחקור את הטוב והרע, המיצוות כבר לא יהיו רלונטיות לגביך? כי היהדות מבוססת על הסתכלות ... כי הטוב והרע נמדדים בשינוי חיצוני. בתורה נאמר לגבי
השכר ועונש שזה חיצוני. היום שרוצים להחזיר אדם בתשובה, אומרים לו שהוא יקבל שכר רוחני בעולם הבא. אבל בתורה עצמה ללא פירושים, לא מוזכר
שכר ועונש רוחני, אלא מוזכר
שכר ועונש גשמי. היהדות של היום זה לא היהדות של פעם, למה? בתקופה של הסיפור התנכי, האנשים עבדו עץ ואבן, וכאשר שאלו שאלות כמו מי מזיז את השמש? אמרו להם אלוהים, אז מבחינתם אלוהים היה ... יש חוקי טבע והחזאי יודע מראש מתי ירד גשם. המדד של
השכר ועונש התנכי, זה היה באם יהיה לך או לא יהיה לך, זה היה
שכר ועונש גשמי. התפיסה שאומרת לא משנה מה יש לך אלא חשוב איך אתה חווה את הדברים, התפיסה הזאת לא הייתה בזמן התנך. ובגלל שבתקופת התנך היה
שכר ועונש גשמי, גם הפעולות היו גשמיות. ומה שקרה שאנשים התפתחו מבחינה טכנולוגית, מדעית והבנה ואז ראו שכבר אי אפשר לאיים על האדם שלא יהיה לו מים, כי אפשר להזמין מהצד השני של העולם ... לא קשור באם אתה דתי או חילוני. אם תחקור את הנושא של
שכר ועונש, זה יהפוך את כל העניין של היהדות למיותר. אם תבין מה זה טוב ומה זה רע, ותבין שטוב ורע תלוי במה שאתה רוצה, אז כל המנגנון של
שכר ועונש אין לו משמעות בכלל. מה שמשנה זה באם אני ארצה את המציאות או לא. והשאלה היא מי משפיע אם אני ארצה את המציאות או לא. שאלה: אבל מה הרצון האמיתי של האדם. אליעד: אין רצון ...