...
מיומנות חברתית, ייסורי מצפון, הפרעה נפשית,
חינוך ילדים, טיפול בבעיה נפשית, הפרעה התפתחותית, מהו מצפון?
מיומנויות תקשורת, אוטיזם, בעיות התנהגות בחברה,
טיפול בילדים, אימון
לילדים איך אפשר להבין
ולטפל בילד עם הפרעה התפתחותית (PDD)? ההרצאה של אליעד מתמקדת בהבנת
הטיפול בילדים הסובלים מהפרעות התפתחותיות שונות כמו PDD, ובעיקר בחוסר ההבנה של מבוגרים לגבי הסיבות
להתנהגות של ילדים אלו. אליעד מחדד שהבעיה המרכזית בטיפול
ובתקשורת עם הילד אינה נובעת מכך
שהילד לא מסוגל להבין או להשתנות, אלא מהמבוגר עצמו, שלא באמת מבין את
הילד. כדי להמחיש את הרעיון, אליעד נותן דוגמה של
ילד שלוקח ביסלי שלא שייך לו. הוא מסביר
שהילד לא מבין מדוע אסור לקחת משהו של מישהו אחר. ... כאפשרי, כלומר, הוא מבין בצורה אוטומטית שזה לא בסדר ולא יעלה בדעתו לקחת משהו של מישהו אחר. אבל
הילד אינו מבין זאת, והוא עושה זאת כי הוא חושב רק על מה שמועיל לו או גורם לו הנאה, ואין לו תחושת אשמה או מצפון. מדוע המבוגר מתקשה להבין את התנהגות
הילד? אליעד מסביר שהקושי של המבוגר נובע מכך שהוא בעצמו לא מבין את המנגנון הפנימי שמוביל אותו לפעול בצורה מסוימת. המבוגר רוצה לשנות את
הילד מבלי להבין קודם את המניעים שלו עצמו. לדוגמה, כאשר
הילד לוקח ביסלי שלא שלו, המבוגר כועס או נעלב, אך הוא לא שואל את עצמו מדוע זה מפריע לו. אליעד מציג שתי סיבות מרכזיות לכך שהמבוגר לא רוצה
שהילד ייקח את הביסלי: סיבה תועלתנית - הוא לא רוצה
שהילד ייתפס לא טוב בחברה, שיחשבו
שהילד מתנהג לא בסדר. סיבה מצפונית - יש למבוגר תחושה ... מישהו אחר. הוא מוסיף שאם המבוגר בעצמו לא מבין למה קיימת בו התחושה המצפונית, איך הוא יכול לצפות
מהילד להבין אותה? מהו בעצם מצפון, וכיצד הוא משפיע על ... הוא למעשה תחושה פנימית שגורמת לאדם להבדיל בין מה שנתפס אצלו כטוב או רע. המצפון מבוסס במידה רבה על
חינוך, תרבות, וערכים שלמדנו מהסביבה. אולם, אליעד מדגיש שהמצפון הוא לא דבר מוחלט, אלא תוצר של תהליך חשיבתי
וחינוכי שהאדם עובר. לדוגמה, אדם לא ייקח אוכל של מישהו אחר, לא רק כי זה לא מוסרי בעיניו, אלא גם כי זה יוצר אצלו תחושה שלילית.
הילד לעומת זאת, עדיין לא פיתח את התחושה הזאת.
כיצד לגרום לילד לפתח מצפון או שליטה עצמית? אליעד מסביר שכדי
לגרום לילד להשתנות, יש ליצור אצלו תהליך פנימי של הבנה, ולא רק לתת לו
הוראות או לכעוס עליו. אליעד אומר שאם המבוגר רוצה ללמד את
הילד שליטה עצמית, הוא חייב להראות לו דוגמה אישית. למשל, אם
הילד רואה שהמבוגר בעצמו לא מסוגל לדחות סיפוקים או ...