לבטל את הרצון העצמי, ביטול הרצון העצמי, בעיה אין סופית, דרך ללא מוצא, להפסיק לרצות, למה יש רצון
איך אפשר לבטל את הרצון העצמי?
השאלה איך אפשר לבטל את הרצון העצמי היא שאלה מורכבת, ואליעד כהן מסביר אותה דרך כמה שלבים מפורטים מאוד. על מנת להבין את התשובה לעומקה, חשוב להבין תחילה שהרצון העצמי של האדם קיים רק כאשר הוא יכול לבחור בין שני דברים לפחות. אם לאדם הייתה קיימת רק אפשרות אחת, הוא לא היה חווה תחושת רצון, משום שאין לו אפשרות אחרת לבחור בה. למשל, אם יש רק מים בעולם, אין משמעות לרצון במים, כי אין אלטרנטיבה.
למה קשה כל כך להפסיק לרצות?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית בביטול הרצון היא שהדרך לעשות זאת כרוכה בשרשרת אין - סופית של צעדים מוקדמים. הוא נותן דוגמה ציורית לכך: אם מישהו שואל איך להגיע לירח, התשובה יכולה להיות "צריך לטפס בסולם עד הירח". אבל כדי לטפס בסולם הזה, קודם כל צריך להגיע לסולם, וכדי להגיע לסולם צריך לעשות משהו אחר, וכך נוצרות אין - ספור שאלות מוקדמות שאינן נגמרות לעולם. בסוף הדרך מגיעים לנקודה שבה פשוט אין תשובה, כי האדם אינו יודע כיצד לבצע את הצעד הראשון.
דוגמה נוספת שאליעד נותן מתארת אדם שנכנס למדינה זרה ללא GPS ושואל אנשים איך להגיע למקום מסוים. כל אדם אומר לו שעל מנת להגיע לשם הוא צריך קודם להגיע למקום אחר, וכך הוא נשאר בשרשרת אין סופית של הנחיות שלעולם לא מובילות אותו למקום הסופי. המשמעות היא שבסופו של דבר, כשמגיעים לשורש הבעיה, אין באמת פתרון ברור ומוחלט לשאלה איך לבטל את הרצון.
למה הרצון הוא בעיה אינסופית?
אליעד מסביר שהבעיה עם הרצון היא שלעולם לא ניתן לספק אותו באופן מוחלט. כאשר האדם משיג דבר אחד, מיד הוא רוצה את ההיפוך שלו או משהו אחר. לדוגמה, אם האדם עובד קשה, הוא רוצה לנוח, וכשהוא נח מספיק, הוא שוב רוצה לפעול. המצב הזה גורם לכך שהאדם תמיד יהיה תקוע ברצף אינסופי של רצונות מנוגדים, מצב שבו הרצון הוא תמיד חלק בלתי נפרד מהחוויה שלו. האדם תמיד ימצא את עצמו בתהליך של לרצות את הדבר הבא, מבלי שתהיה לו נקודת סיום אמיתית.
איך אפשר להפסיק לרצות באופן מוחלט?
אליעד מציג את הפתרון האמיתי היחיד - האדם צריך להביא את עצמו למצב שבו הוא אינו יכול לחשוב על יותר מדבר אחד, ולכן אין לו אפשרות בחירה בין שני דברים שונים. הדרך לעשות זאת היא באמצעות חקירה עצמית מאוד עמוקה, שבה האדם שואל את עצמו באופן רציני האם באמת יש הבדל בין שני הדברים שהוא רוצה, למשל בין עבודה למנוחה.
לדוגמה, אם אדם שואל את עצמו: "האם באמת יש הבדל בין לעבוד לבין לנוח?" אליעד מציע להתחיל לחקור ולבדוק: לעבוד פירושו למשל להרים ארגזים, ולנוח פירושו לשכב על המיטה. אך האם יש הבדל אמיתי ביניהם? האדם עונה: "כן, יש הבדל, כי בעבודה אני מתאמץ ובמנוחה לא." ואז עליו לשאול שוב, "ומה ההבדל אם אני מתאמץ או לא מתאמץ?" לאחר המשך חקירה מעמיקה יותר ויותר, האדם יגיע בסוף למסקנה עמוקה: "אין לי באמת שום הסבר למה אחד מהם עדיף על השני." ברגע שהאדם אינו מסוגל להסביר למה משהו עדיף על ההיפוך...
השאלה איך אפשר לבטל את הרצון העצמי היא שאלה מורכבת, ואליעד כהן מסביר אותה דרך כמה שלבים מפורטים מאוד. על מנת להבין את התשובה לעומקה, חשוב להבין תחילה שהרצון העצמי של האדם קיים רק כאשר הוא יכול לבחור בין שני דברים לפחות. אם לאדם הייתה קיימת רק אפשרות אחת, הוא לא היה חווה תחושת רצון, משום שאין לו אפשרות אחרת לבחור בה. למשל, אם יש רק מים בעולם, אין משמעות לרצון במים, כי אין אלטרנטיבה.
למה קשה כל כך להפסיק לרצות?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית בביטול הרצון היא שהדרך לעשות זאת כרוכה בשרשרת אין - סופית של צעדים מוקדמים. הוא נותן דוגמה ציורית לכך: אם מישהו שואל איך להגיע לירח, התשובה יכולה להיות "צריך לטפס בסולם עד הירח". אבל כדי לטפס בסולם הזה, קודם כל צריך להגיע לסולם, וכדי להגיע לסולם צריך לעשות משהו אחר, וכך נוצרות אין - ספור שאלות מוקדמות שאינן נגמרות לעולם. בסוף הדרך מגיעים לנקודה שבה פשוט אין תשובה, כי האדם אינו יודע כיצד לבצע את הצעד הראשון.
דוגמה נוספת שאליעד נותן מתארת אדם שנכנס למדינה זרה ללא GPS ושואל אנשים איך להגיע למקום מסוים. כל אדם אומר לו שעל מנת להגיע לשם הוא צריך קודם להגיע למקום אחר, וכך הוא נשאר בשרשרת אין סופית של הנחיות שלעולם לא מובילות אותו למקום הסופי. המשמעות היא שבסופו של דבר, כשמגיעים לשורש הבעיה, אין באמת פתרון ברור ומוחלט לשאלה איך לבטל את הרצון.
למה הרצון הוא בעיה אינסופית?
אליעד מסביר שהבעיה עם הרצון היא שלעולם לא ניתן לספק אותו באופן מוחלט. כאשר האדם משיג דבר אחד, מיד הוא רוצה את ההיפוך שלו או משהו אחר. לדוגמה, אם האדם עובד קשה, הוא רוצה לנוח, וכשהוא נח מספיק, הוא שוב רוצה לפעול. המצב הזה גורם לכך שהאדם תמיד יהיה תקוע ברצף אינסופי של רצונות מנוגדים, מצב שבו הרצון הוא תמיד חלק בלתי נפרד מהחוויה שלו. האדם תמיד ימצא את עצמו בתהליך של לרצות את הדבר הבא, מבלי שתהיה לו נקודת סיום אמיתית.
איך אפשר להפסיק לרצות באופן מוחלט?
אליעד מציג את הפתרון האמיתי היחיד - האדם צריך להביא את עצמו למצב שבו הוא אינו יכול לחשוב על יותר מדבר אחד, ולכן אין לו אפשרות בחירה בין שני דברים שונים. הדרך לעשות זאת היא באמצעות חקירה עצמית מאוד עמוקה, שבה האדם שואל את עצמו באופן רציני האם באמת יש הבדל בין שני הדברים שהוא רוצה, למשל בין עבודה למנוחה.
לדוגמה, אם אדם שואל את עצמו: "האם באמת יש הבדל בין לעבוד לבין לנוח?" אליעד מציע להתחיל לחקור ולבדוק: לעבוד פירושו למשל להרים ארגזים, ולנוח פירושו לשכב על המיטה. אך האם יש הבדל אמיתי ביניהם? האדם עונה: "כן, יש הבדל, כי בעבודה אני מתאמץ ובמנוחה לא." ואז עליו לשאול שוב, "ומה ההבדל אם אני מתאמץ או לא מתאמץ?" לאחר המשך חקירה מעמיקה יותר ויותר, האדם יגיע בסוף למסקנה עמוקה: "אין לי באמת שום הסבר למה אחד מהם עדיף על השני." ברגע שהאדם אינו מסוגל להסביר למה משהו עדיף על ההיפוך...
- איך לבטל את הרצון העצמי?
- האם אפשר להפסיק לרצות באופן מוחלט?
- למה האדם תמיד רוצה את ההפך?
- למה יש רצון בכלל?
- איך להפסיק לרצות באופן מוחלט?
- למה הרצון לעולם לא מסופק?
- האם יש דרך לצאת מהרצון?