איך עובדת עוצמת הרצון? איך עוצמת הרצון מתחלקת בין כל הרצונות? איך עוצמת הרצון עוברת מרצון אחד לרצון אחר? מהו רצון אמיתי לדעת את האמת בלי אינטרס? מהו רצון אין סופי? מהו רצון בלי אינטרס? מה קורה כשאין רצון להרגיש טוב?
איך עובדת עוצמת הרצון ואיך היא מתחלקת בין הרצונות?
אליעד כהן מסביר שהאדם מתעורר כל בוקר עם רצונות רבים. קיימת לו עוצמת רצון כוללת, המתחלקת בין מספר הרצונות שיש לו באותו רגע. עוצמת הרצון מוגבלת ולכן ככל שיש יותר רצונות, העוצמה מתחלקת ביניהם. הוא מדגים זאת במקרה שבו אדם מבקש חמישה דברים, ואם יקבל ארבעה מתוכם, כל עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת ביניהם תתנקז מיד לדבר החמישי שנותר.
אליעד נותן דוגמה נוספת - אם יודיעו לאדם שצריך להוריד לו את היד, הוא לא ירצה שום דבר אחר מלבד שהיד שלו תישאר. כל עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת בין הרצונות השונים תתמקד רק ברצון האחד הזה. אבל ברגע שמודיעים לו שאין צורך להוריד את היד, הרצון הזה מתפזר בחזרה. דוגמה זו ממחישה כיצד עוצמת הרצון זורמת בין רצונות שונים לפי הנסיבות.
הוא מוסיף דוגמה על ילדים וצעצועים: ילד קטן, אם לוקחים לו צעצוע, בוכה וצורח כאילו לקחו לו משהו חשוב מאוד. אדם בוגר לא יצרח אם ייקחו לו צעצוע, אך העוצמה של הסבל שהייתה קיימת בילדות פשוט עברה לרצונות אחרים. העוצמה לא נעלמה אלא החליפה צורה.
מהו הרצון הסופי שאחרי כל הרצונות?
לדברי אליעד, כל רצון נועד להשיג תוצאה מסוימת שתהיה טובה לאדם. למשל, אדם רוצה לשתות קפה כי זה עושה לו טוב, הוא רוצה ללמוד לתואר כדי שיהיה לו טוב, וכן הלאה. כל רצון כזה מפצל את עוצמת הרצון לשני חלקים לפחות: הרצון עצמו והתוצאה שהוא רוצה להשיג ממנו.
אך כשאדם מתחיל לחקור את רצונותיו, הוא מגלה שכל רצון מוביל לרצון נוסף, וכך עד אינסוף. אם אדם שואל את עצמו מספיק שאלות, בסוף נשאר רק רצון אחד: הרצון לדעת את האמת.
האם יכול להיות רצון אמיתי בלי אינטרס?
אליעד מדגיש שבסופו של דבר, אחרי שכל הרצונות מתבטלים או מתמלאים, נשאר רק רצון אחד ללא אינטרס - הרצון לדעת את האמת. הוא מסביר שהרצון לדעת את האמת הוא מיוחד במינו כי הוא אינו מונע מאינטרס אישי להשיג תוצאה טובה. הרצון לדעת את האמת קיים כשלעצמו, בלי שום מטרה נוספת.
לדבריו, בכל שאר הרצונות קיימת תמיד הנחה שאם הרצון יתממש, זה יעשה טוב לאדם. אבל הרצון לדעת את האמת הוא נקי מכל אינטרס כזה. זהו הרצון היחיד שלא ניתן לשאול לגביו "בשביל מה אתה רוצה את זה", כי הוא פשוט הרצון הבסיסי והראשון ביותר.
מה קורה כאשר אין יותר רצון להרגיש טוב?
אליעד טוען שכאשר אדם מגיע למצב שבו הוא באמת ובתמים רוצה לדעת רק את האמת, הוא כבר לא שואל אם האמת תעשה לו טוב או רע. המושגים "טוב" ו"רע" הופכים לחסרי משמעות. הוא פשוט רוצה לדעת מה נכון, בלי שום קשר אם זה יגרום לו להרגיש טוב או רע.
כאשר האדם נמצא במצב זה, עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת בין הרבה דברים מתנקזת כולה לרצון אחד ויחיד - לדעת את האמת. מכיוון שאין עוד רצונות אחרים, אין לאדם שום אינטרס אישי או רגשי לדעת את האמת. הוא לא חושב יותר על התוצאה, כי הוא רוצה רק את האמת עצמה.
מה משמעות המושג "רצון אינסופי" ומה הקשר לאלוהים?
אליעד מתייחס גם למושג "רצון אינסופי" ומסביר שכאשר לאדם יש רצון סופי, הרצון הזה תמיד קשור למטרה נוספת. אך אלוהים, לדבריו, הוא דוגמה לרצון אינסופי אמיתי - אלוהים לא רוצה משהו בשביל מטרה אחרת, אלא כל רצונותיו קיימים בפני עצמם. אלוהים לא זקוק לסיבות או לתוצאות נוספות כדי לרצות משהו, ולכן הוא מתואר כבעל כוח אינסופי.
אליעד מבהיר שהמטרה של אדם שמחפש את האמת היא...
אליעד כהן מסביר שהאדם מתעורר כל בוקר עם רצונות רבים. קיימת לו עוצמת רצון כוללת, המתחלקת בין מספר הרצונות שיש לו באותו רגע. עוצמת הרצון מוגבלת ולכן ככל שיש יותר רצונות, העוצמה מתחלקת ביניהם. הוא מדגים זאת במקרה שבו אדם מבקש חמישה דברים, ואם יקבל ארבעה מתוכם, כל עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת ביניהם תתנקז מיד לדבר החמישי שנותר.
אליעד נותן דוגמה נוספת - אם יודיעו לאדם שצריך להוריד לו את היד, הוא לא ירצה שום דבר אחר מלבד שהיד שלו תישאר. כל עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת בין הרצונות השונים תתמקד רק ברצון האחד הזה. אבל ברגע שמודיעים לו שאין צורך להוריד את היד, הרצון הזה מתפזר בחזרה. דוגמה זו ממחישה כיצד עוצמת הרצון זורמת בין רצונות שונים לפי הנסיבות.
הוא מוסיף דוגמה על ילדים וצעצועים: ילד קטן, אם לוקחים לו צעצוע, בוכה וצורח כאילו לקחו לו משהו חשוב מאוד. אדם בוגר לא יצרח אם ייקחו לו צעצוע, אך העוצמה של הסבל שהייתה קיימת בילדות פשוט עברה לרצונות אחרים. העוצמה לא נעלמה אלא החליפה צורה.
מהו הרצון הסופי שאחרי כל הרצונות?
לדברי אליעד, כל רצון נועד להשיג תוצאה מסוימת שתהיה טובה לאדם. למשל, אדם רוצה לשתות קפה כי זה עושה לו טוב, הוא רוצה ללמוד לתואר כדי שיהיה לו טוב, וכן הלאה. כל רצון כזה מפצל את עוצמת הרצון לשני חלקים לפחות: הרצון עצמו והתוצאה שהוא רוצה להשיג ממנו.
אך כשאדם מתחיל לחקור את רצונותיו, הוא מגלה שכל רצון מוביל לרצון נוסף, וכך עד אינסוף. אם אדם שואל את עצמו מספיק שאלות, בסוף נשאר רק רצון אחד: הרצון לדעת את האמת.
האם יכול להיות רצון אמיתי בלי אינטרס?
אליעד מדגיש שבסופו של דבר, אחרי שכל הרצונות מתבטלים או מתמלאים, נשאר רק רצון אחד ללא אינטרס - הרצון לדעת את האמת. הוא מסביר שהרצון לדעת את האמת הוא מיוחד במינו כי הוא אינו מונע מאינטרס אישי להשיג תוצאה טובה. הרצון לדעת את האמת קיים כשלעצמו, בלי שום מטרה נוספת.
לדבריו, בכל שאר הרצונות קיימת תמיד הנחה שאם הרצון יתממש, זה יעשה טוב לאדם. אבל הרצון לדעת את האמת הוא נקי מכל אינטרס כזה. זהו הרצון היחיד שלא ניתן לשאול לגביו "בשביל מה אתה רוצה את זה", כי הוא פשוט הרצון הבסיסי והראשון ביותר.
מה קורה כאשר אין יותר רצון להרגיש טוב?
אליעד טוען שכאשר אדם מגיע למצב שבו הוא באמת ובתמים רוצה לדעת רק את האמת, הוא כבר לא שואל אם האמת תעשה לו טוב או רע. המושגים "טוב" ו"רע" הופכים לחסרי משמעות. הוא פשוט רוצה לדעת מה נכון, בלי שום קשר אם זה יגרום לו להרגיש טוב או רע.
כאשר האדם נמצא במצב זה, עוצמת הרצון שהייתה מפוזרת בין הרבה דברים מתנקזת כולה לרצון אחד ויחיד - לדעת את האמת. מכיוון שאין עוד רצונות אחרים, אין לאדם שום אינטרס אישי או רגשי לדעת את האמת. הוא לא חושב יותר על התוצאה, כי הוא רוצה רק את האמת עצמה.
מה משמעות המושג "רצון אינסופי" ומה הקשר לאלוהים?
אליעד מתייחס גם למושג "רצון אינסופי" ומסביר שכאשר לאדם יש רצון סופי, הרצון הזה תמיד קשור למטרה נוספת. אך אלוהים, לדבריו, הוא דוגמה לרצון אינסופי אמיתי - אלוהים לא רוצה משהו בשביל מטרה אחרת, אלא כל רצונותיו קיימים בפני עצמם. אלוהים לא זקוק לסיבות או לתוצאות נוספות כדי לרצות משהו, ולכן הוא מתואר כבעל כוח אינסופי.
אליעד מבהיר שהמטרה של אדם שמחפש את האמת היא...
- איך פועלת עוצמת הרצון?
- האם אפשר לרצות בלי אינטרס?
- מהו הרצון לדעת את האמת?
- האם קיים רצון אינסופי?
- מה קורה כשאין רצון להרגיש טוב?
- מהו שורש כל הרצונות?