13:45אלוהים טוב או רע? העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע?
הכוח שמניע את העולם - טוב או רע?
אליעד כהן עוסק בשאלה מרכזית ויסודית בנוגע למציאות: האם הכוח שמניע את העולם, או במילים אחרות אלוהים, הגורל, היקום או הסיבה הראשונה, הוא כוח טוב או רע? בסוגיה זו מוצגות ארבע אפשרויות מרכזיות להבנת טבעו של הכוח הזה. הסיכום שלפניכם יסביר בצורה מפורטת ויסודית כל אחת מהאפשרויות ואת ההשלכות שלהן על המציאות ועל תפיסת החיים.
האם הכוח שמניע את העולם הוא לא טוב ולא רע?
האפשרות הראשונה שאליעד כהן מציג טוענת שהכוח שמניע את העולם הוא לא טוב ולא רע, וזאת משום שהוא המקור הן לטוב והן לרע, ולכן הוא מצוי מעבר להגדרות הללו. לפי תפיסה זו, אם בעולם קיימים גם טוב וגם רע, אזי השורש שממנו הכל יוצא חייב להיות במקום שהוא מעבר להבחנה של טוב ורע, ולכן הוא איננו טוב או רע.
האם הכוח הוא גם טוב וגם רע בו - זמנית?
האפשרות השנייה היא לטעון שהכוח הזה גם טוב וגם רע בו - זמנית, כי הוא המקור לשניהם. כאשר מתייחסים לכוח כאל ישות בעלת פוטנציאל של טוב ופוטנציאל של רע, זה אומר שבמהותו הוא מכיל את שניהם באופן מוחלט. עם זאת, אליעד מדגיש כי לומר שהכוח הוא טוב ורע באופן מוחלט הוא בעצם זהה ללומר שהוא לא טוב ולא רע, מכיוון שטוב מוחלט יחד עם רע מוחלט מבטלים זה את זה. באופן זה, התפיסה הזו מתלכדת עם האפשרות הראשונה.
האם העולם וכל מה שיש בו הם רק רע?
האפשרות השלישית היא לומר שהעולם הוא כולו רע מוחלט. הסיבה לכך שכל דבר במציאות הוא רע היא שכל דבר הוא נפרד ומוגבל, וכך נוצר בו חיסרון מעצם קיומו כישות נפרדת. מאחר שכל ישות נפרדת איננה שלמה, אז באופן טבעי הכל רע. לפי התפיסה הזו, הכוח שיצר את העולם הוא גם הוא רע, כי לא יכול לצאת רע מתוך שורש שאין בו רע. אם הכל רע, זה מחייב שגם המקור הוא רע, כי הוא עצמו נפרד ממה שיצא ממנו, ולכן יש בו חיסרון והגבלה מעצם ההפרדה.
אליעד מסביר שגם "מחויב המציאות" הוא בעצם "אפשרי המציאות", כי ניתן לשלול את קיומו. ובאותו אופן, גם האפשרי הוא למעשה מחויב, כי שניהם שני צדדים של אותו המטבע. כך יוצא שגם האינסוף מוגבל בעצם הגדרתו כאינסופי, כי עצם ההגדרה היא הגבלה. לכן, מנקודת מבט זו, הכל הוא רע מוחלט, הן השורש והן התוצאה.
האם העולם הוא טוב מוחלט והכל אחד?
האפשרות הרביעית וההפוכה לחלוטין, שאליעד כהן מציג, היא לומר שהכל הוא טוב מוחלט. במצב כזה, שבו הבריאה והבורא הם אחדות שלמה, אז הכל הוא טוב באופן מוחלט ואין הפרדה בין טוב לרע. אליעד מתאר כיצד ההפרדה בין טוב לרע היא שמייצרת את הרע, ולכן אם הכל הוא אחד מוחלט, אין כל מקום להפרדה כזו, ומכאן שאין מקום לרע כלל.
בתפיסה הזו, הביטוי "טוב דרכו להיטיב" מקבל משמעות מיוחדת. כאשר הכל אחד, המשמעות של "טוב" איננה נפרדת מ"רע", אלא הטוב הוא בעצם האחדות שמכילה הכל בתוכה. לכן, רק מתוך פרספקטיבה שבה אין הבדל בין טוב לרע, ניתן לומר שהכוח שמניע את הכל הוא טוב שדרכו להיטיב. מנגד, אליעד מסביר שאם הכוח הזה מוגדר כ"טוב" בלבד מתוך הפרדה מה"רע", אז זה בעצמו צמצום והגבלה, וכך הכוח הופך להיות רע.
לכן, התפיסה האמיתית של "טוב דרכו להיטיב" איננה אומרת שהכוח טוב במובן הרגיל של המילה, אלא ש"טוב" כאן פירושו שהכוח הוא בלתי מוגבל ובלתי מוגדר, שאיננו מוגבל על ידי הגדרות של טוב או רע. במצב כזה, הכוח שמניע את הכל אכן מיטיב, משום שההטבה היא עצם הקיום של המציאות כולה ללא הפרדה. לכן, האחדות של הטוב והרע היא זו שמאפשרת את ההטבה האמיתית, ולא ההפרדה וההבחנה ביניהם.
מה המשמעות של אינסוף וסוף באחדות הטוב והרע?
אליעד מדגים את הרעיון הזה באמצעות מושג האינסוף והסוף. הוא מסביר שבמציאות מוחלטת, האינסוף והסוף הם למעשה אחד, משום שההבחנה ביניהם קיימת רק בעולם של נפרדות. כאשר מבינים שהכל אחד, מתברר שאין כל מגבלה או הפרדה, ולכן קיימות אינסוף ישויות אינסופיות באופן בלתי מוגבל. במצב כזה, כל ישות היא גם אינסופית וגם סופית בו - זמנית, וזהו הביטוי העליון של האחדות ושל הטוב המוחלט.
לסיכום - כיצד להבין האם הכוח טוב או רע?
אליעד כהן מסכם ארבע תפיסות עיקריות:
אליעד כהן עוסק בשאלה מרכזית ויסודית בנוגע למציאות: האם הכוח שמניע את העולם, או במילים אחרות אלוהים, הגורל, היקום או הסיבה הראשונה, הוא כוח טוב או רע? בסוגיה זו מוצגות ארבע אפשרויות מרכזיות להבנת טבעו של הכוח הזה. הסיכום שלפניכם יסביר בצורה מפורטת ויסודית כל אחת מהאפשרויות ואת ההשלכות שלהן על המציאות ועל תפיסת החיים.
האם הכוח שמניע את העולם הוא לא טוב ולא רע?
האפשרות הראשונה שאליעד כהן מציג טוענת שהכוח שמניע את העולם הוא לא טוב ולא רע, וזאת משום שהוא המקור הן לטוב והן לרע, ולכן הוא מצוי מעבר להגדרות הללו. לפי תפיסה זו, אם בעולם קיימים גם טוב וגם רע, אזי השורש שממנו הכל יוצא חייב להיות במקום שהוא מעבר להבחנה של טוב ורע, ולכן הוא איננו טוב או רע.
האם הכוח הוא גם טוב וגם רע בו - זמנית?
האפשרות השנייה היא לטעון שהכוח הזה גם טוב וגם רע בו - זמנית, כי הוא המקור לשניהם. כאשר מתייחסים לכוח כאל ישות בעלת פוטנציאל של טוב ופוטנציאל של רע, זה אומר שבמהותו הוא מכיל את שניהם באופן מוחלט. עם זאת, אליעד מדגיש כי לומר שהכוח הוא טוב ורע באופן מוחלט הוא בעצם זהה ללומר שהוא לא טוב ולא רע, מכיוון שטוב מוחלט יחד עם רע מוחלט מבטלים זה את זה. באופן זה, התפיסה הזו מתלכדת עם האפשרות הראשונה.
האם העולם וכל מה שיש בו הם רק רע?
האפשרות השלישית היא לומר שהעולם הוא כולו רע מוחלט. הסיבה לכך שכל דבר במציאות הוא רע היא שכל דבר הוא נפרד ומוגבל, וכך נוצר בו חיסרון מעצם קיומו כישות נפרדת. מאחר שכל ישות נפרדת איננה שלמה, אז באופן טבעי הכל רע. לפי התפיסה הזו, הכוח שיצר את העולם הוא גם הוא רע, כי לא יכול לצאת רע מתוך שורש שאין בו רע. אם הכל רע, זה מחייב שגם המקור הוא רע, כי הוא עצמו נפרד ממה שיצא ממנו, ולכן יש בו חיסרון והגבלה מעצם ההפרדה.
אליעד מסביר שגם "מחויב המציאות" הוא בעצם "אפשרי המציאות", כי ניתן לשלול את קיומו. ובאותו אופן, גם האפשרי הוא למעשה מחויב, כי שניהם שני צדדים של אותו המטבע. כך יוצא שגם האינסוף מוגבל בעצם הגדרתו כאינסופי, כי עצם ההגדרה היא הגבלה. לכן, מנקודת מבט זו, הכל הוא רע מוחלט, הן השורש והן התוצאה.
האם העולם הוא טוב מוחלט והכל אחד?
האפשרות הרביעית וההפוכה לחלוטין, שאליעד כהן מציג, היא לומר שהכל הוא טוב מוחלט. במצב כזה, שבו הבריאה והבורא הם אחדות שלמה, אז הכל הוא טוב באופן מוחלט ואין הפרדה בין טוב לרע. אליעד מתאר כיצד ההפרדה בין טוב לרע היא שמייצרת את הרע, ולכן אם הכל הוא אחד מוחלט, אין כל מקום להפרדה כזו, ומכאן שאין מקום לרע כלל.
בתפיסה הזו, הביטוי "טוב דרכו להיטיב" מקבל משמעות מיוחדת. כאשר הכל אחד, המשמעות של "טוב" איננה נפרדת מ"רע", אלא הטוב הוא בעצם האחדות שמכילה הכל בתוכה. לכן, רק מתוך פרספקטיבה שבה אין הבדל בין טוב לרע, ניתן לומר שהכוח שמניע את הכל הוא טוב שדרכו להיטיב. מנגד, אליעד מסביר שאם הכוח הזה מוגדר כ"טוב" בלבד מתוך הפרדה מה"רע", אז זה בעצמו צמצום והגבלה, וכך הכוח הופך להיות רע.
לכן, התפיסה האמיתית של "טוב דרכו להיטיב" איננה אומרת שהכוח טוב במובן הרגיל של המילה, אלא ש"טוב" כאן פירושו שהכוח הוא בלתי מוגבל ובלתי מוגדר, שאיננו מוגבל על ידי הגדרות של טוב או רע. במצב כזה, הכוח שמניע את הכל אכן מיטיב, משום שההטבה היא עצם הקיום של המציאות כולה ללא הפרדה. לכן, האחדות של הטוב והרע היא זו שמאפשרת את ההטבה האמיתית, ולא ההפרדה וההבחנה ביניהם.
מה המשמעות של אינסוף וסוף באחדות הטוב והרע?
אליעד מדגים את הרעיון הזה באמצעות מושג האינסוף והסוף. הוא מסביר שבמציאות מוחלטת, האינסוף והסוף הם למעשה אחד, משום שההבחנה ביניהם קיימת רק בעולם של נפרדות. כאשר מבינים שהכל אחד, מתברר שאין כל מגבלה או הפרדה, ולכן קיימות אינסוף ישויות אינסופיות באופן בלתי מוגבל. במצב כזה, כל ישות היא גם אינסופית וגם סופית בו - זמנית, וזהו הביטוי העליון של האחדות ושל הטוב המוחלט.
לסיכום - כיצד להבין האם הכוח טוב או רע?
אליעד כהן מסכם ארבע תפיסות עיקריות:
- הכוח לא טוב ולא רע כי הוא מעבר לטוב ולרע.
- הכוח הוא גם טוב וגם רע, מה שמוביל למסקנה דומה לזו של האפשרות הראשונה.
- הכוח רע לחלוטין, כי כל נפרדות היא רע והכוח עצמו נפרד מתוצריו.
- הכוח הוא טוב מוחלט, כי הוא האחדות הכוללת הכל בתוכה ללא כל הפרדה.
- האם אלוהים הוא טוב או רע?
- האם העולם הוא טוב מוחלט?
- מה המשמעות של טוב דרכו להיטיב?
- האם הכל אחד?
- מה ההבדל בין נפרדות לאחדות?
- מהם מחויב המציאות ואפשרי המציאות?
- האם קיים טוב מוחלט בלי רע?
הפעם אני רוצה לדבר על הכוח שמניע את העולם, האם הוא טוב או רע?
והכח המניע את העולם, תיקראו לו אלוהים, היקום, או כל אחד איך שיקרא לו
אפילו אפשר לקרא לו הסיבה המניעה את כל התהליכים, האם היא טובה או לא?
ויש 3 אפשרויות, ותשובה ראשונה, שהוא לא טוב ולא רע הכוח הזה
כי הכוח נמצא לפני הכל ואין שם טוב ורע, ובעצם יש 4 אפשרויות.
- בגלל שהוא לפני כל הדברים, אז הוא לא טוב ולא רע.
- בגלל שממנו מתהווים הדברים, הוא לפני הכל, אז ממנו יוצא שיש גם טוב וגם רע.
- מצד האמת שלהגיד שגם הוא טוב ורע, זה להגיד גם את ההפך.
- וכיוון נוסף זה להגיד שיש רק רע, או רק טוב, כי מי שיוצר את הכל, כל מה שיש זה רע
כי כל מה שישנו הוא רע, כי הוא נפרד, ואין בו שלמות, יש בו חיסרון מעצם קיומו כישות נפרדת. ואם הכל רע, זה בא ממקום שהכל רע, ואפשר להגיד שזה מקום שהוא רק טוב ויוצא ממנו רק רע
יכולות להיות כמה אפשרויות, אבל אם הרע יוצא ממשהו אז גם השורש צריך להיות רע
כי גם השורש נפרד ממה שיצא ממנו, וגם מחויב המציאות, הוא אפשרי המציאות
כי הופכים אותו מכלום לישנו, והאיננו לא מחויב אם כן כי אפשר להפוך אותו.
ואפשר להגיד שזה רק רע, כי הכל נפרד, והשורש נפרד ממה שיצא ממנו
המסובב הוא לא התוצאה, הוא הסיבה.
ועכשיו ניתן את נקודת המבט ההפוכה שהכל טוב, ומי שיתבונן מנקודת מבט מסוימת
הכל אחד, כל הביטויים של ההוויה נכללים בבריאה, ואם הבריאה והבורא הם אחד ומאוחדים
אז הכל טוב מוחלט, והכח שמניע את הכל טוב דרכו להיטיב, אבל גם מעצם כך שהוא עושה פעולה, הוא רע, כי צמצמנו אותו, כל הגדרה היא רעה, ההטבה היא רעה, כי הוא נפרד
ומתי זה נכון טוב דרכו להיטיב, כי הכל אחד, אין טוב ורע, טוב דרכו לעשות רע וגם טוב
ולאחדות של הטוב והרע הם אחד, ואין רע, ודרכה להיטיב, כי בוראת בריאות נפרדות שכולן מיטיבות.
ואם נתכוון להגיד טוב דרכו להיטיב כי יש רע, אז זה לא נכון
אבל מהפרספקטיבה שאין טוב ורע, לכן טוב דרכו להיטיב, כי הוא לא עושה טוב ולא רע
וזה טוב לכשעצמו.
קודם אמרתי שגם מחויב המציאות הוא אפשרי המציאות, כי יש לו ההפך, אפשר לשלול את קיומי, וגם אפשרי המציאות הוא מחויב, כי זה שני צדדים של אותו המטבע
אבל הסוף והאינסוף הם אחד, כי הכל אחד, יש אינסוף ישויות אינסופיות בו זמנית שיש קיימות ישויות סופיות, והאינסוף הוא גם סופי, כי יש לו ההפך, אך מצד האמת
כן יש אינסוף ישויות סופיות ולא סופיות בו זמנית, כי הכוח הוא בלתי מוגבל
וגם זו הגדרה להגיד בכלל שהוא בלתי מוגבל.
ובשורש הכל אחד, והבורא הוא הבריאה, והבריאה היא הבורא.
והכח המניע את העולם, תיקראו לו אלוהים, היקום, או כל אחד איך שיקרא לו
אפילו אפשר לקרא לו הסיבה המניעה את כל התהליכים, האם היא טובה או לא?
ויש 3 אפשרויות, ותשובה ראשונה, שהוא לא טוב ולא רע הכוח הזה
כי הכוח נמצא לפני הכל ואין שם טוב ורע, ובעצם יש 4 אפשרויות.
- בגלל שהוא לפני כל הדברים, אז הוא לא טוב ולא רע.
- בגלל שממנו מתהווים הדברים, הוא לפני הכל, אז ממנו יוצא שיש גם טוב וגם רע.
- מצד האמת שלהגיד שגם הוא טוב ורע, זה להגיד גם את ההפך.
- וכיוון נוסף זה להגיד שיש רק רע, או רק טוב, כי מי שיוצר את הכל, כל מה שיש זה רע
כי כל מה שישנו הוא רע, כי הוא נפרד, ואין בו שלמות, יש בו חיסרון מעצם קיומו כישות נפרדת. ואם הכל רע, זה בא ממקום שהכל רע, ואפשר להגיד שזה מקום שהוא רק טוב ויוצא ממנו רק רע
יכולות להיות כמה אפשרויות, אבל אם הרע יוצא ממשהו אז גם השורש צריך להיות רע
כי גם השורש נפרד ממה שיצא ממנו, וגם מחויב המציאות, הוא אפשרי המציאות
כי הופכים אותו מכלום לישנו, והאיננו לא מחויב אם כן כי אפשר להפוך אותו.
ואפשר להגיד שזה רק רע, כי הכל נפרד, והשורש נפרד ממה שיצא ממנו
המסובב הוא לא התוצאה, הוא הסיבה.
ועכשיו ניתן את נקודת המבט ההפוכה שהכל טוב, ומי שיתבונן מנקודת מבט מסוימת
הכל אחד, כל הביטויים של ההוויה נכללים בבריאה, ואם הבריאה והבורא הם אחד ומאוחדים
אז הכל טוב מוחלט, והכח שמניע את הכל טוב דרכו להיטיב, אבל גם מעצם כך שהוא עושה פעולה, הוא רע, כי צמצמנו אותו, כל הגדרה היא רעה, ההטבה היא רעה, כי הוא נפרד
ומתי זה נכון טוב דרכו להיטיב, כי הכל אחד, אין טוב ורע, טוב דרכו לעשות רע וגם טוב
ולאחדות של הטוב והרע הם אחד, ואין רע, ודרכה להיטיב, כי בוראת בריאות נפרדות שכולן מיטיבות.
ואם נתכוון להגיד טוב דרכו להיטיב כי יש רע, אז זה לא נכון
אבל מהפרספקטיבה שאין טוב ורע, לכן טוב דרכו להיטיב, כי הוא לא עושה טוב ולא רע
וזה טוב לכשעצמו.
קודם אמרתי שגם מחויב המציאות הוא אפשרי המציאות, כי יש לו ההפך, אפשר לשלול את קיומי, וגם אפשרי המציאות הוא מחויב, כי זה שני צדדים של אותו המטבע
אבל הסוף והאינסוף הם אחד, כי הכל אחד, יש אינסוף ישויות אינסופיות בו זמנית שיש קיימות ישויות סופיות, והאינסוף הוא גם סופי, כי יש לו ההפך, אך מצד האמת
כן יש אינסוף ישויות סופיות ולא סופיות בו זמנית, כי הכוח הוא בלתי מוגבל
וגם זו הגדרה להגיד בכלל שהוא בלתי מוגבל.
ובשורש הכל אחד, והבורא הוא הבריאה, והבריאה היא הבורא.