7:06איך לאפס את הרצון? רוצה ולא רוצה בו זמנית, רצונות מנוגדים, רצונות משלימים, רצונות שמנטרלים אחד את השני, איך לא לרצות כלום? איך לרצות שום דבר? איך לנטרל רצון? איך להגיע ללא משנה באמת? מה זה לא משנה באמת?
איך אפשר לאפס את הרצון לחלוטין?
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומדויקת את התהליך המיוחד של איפוס הרצון, מצב שבו אדם רוצה דבר מסוים ובו זמנית לא רוצה את אותו הדבר בדיוק באותה עוצמה. כאשר אדם נמצא במצב כזה, הרצון שלו מתאפס, כי הרצון לדבר מסוים והרצון שלא יהיה את אותו הדבר מבטלים אחד את השני, כמו חשבון פשוט של מינוס אחד ועוד פלוס אחד שנותנים תוצאה של אפס.
לדוגמה, אם אדם רוצה מאה שקלים וגם לא רוצה מאה שקלים, אז למעשה הוא לא רוצה כלום, כי שני הרצונות מנטרלים זה את זה. אליעד מדגים מצב דומה גם בנושא של תחושת הטמפרטורה: אם חם לך וקר לך בדיוק באותה עוצמה, אתה לא באמת מרגיש שינוי או הבדל בטמפרטורה, כי ההשפעות מנטרלות זו את זו.
אליעד מציין את המשל הידוע על "חמורו של בורידן", החמור שהיה רעב וצמא, ובמרחק שווה ממנו עמדו מים ואוכל. מאחר ששתי האפשרויות היו בדיוק באותה רמת מאמץ או חשיבות, החמור לא הצליח לבחור ונשאר ללא פעולה - הוא לא אכל ולא שתה, מה שמדגים שוב את הרעיון של איפוס רצונות בגלל חוסר יכולת להעדיף אפשרות אחת על השנייה.
מה ההבדל בין "לא משנה" לבין "לא רוצה"?
אליעד כהן מפרט כי מצב שבו אדם אומר "לא משנה לי" שונה מהמצב של "לא רוצה". במצב "לא משנה" האדם באמת נייטרלי ואין לו העדפה, ואילו במצב "לא רוצה" האדם מביע דחייה או שלילה כלפי דבר מסוים. לכן אדם שיגיד "אני גם רוצה וגם לא רוצה" בו זמנית, זה עדיין לא אומר שהוא נמצא במצב נייטרלי מושלם. כדי להגיע לאיפוס מוחלט של הרצון, חייבים להיות בטוחים שהסיבות לרצון ולחוסר הרצון הן זהות לחלוטין.
איך יוצרים מצב של רצונות מנוגדים באותה עוצמה?
אליעד כהן מסביר בצורה מאוד מפורטת את תהליך החשיבה שמוביל לאיפוס הרצון. כדי שהרצון באמת יתאפס, האדם חייב להצליח לרצות משהו ולדחות אותו בו זמנית ובאותה עוצמה בדיוק מאותן סיבות. הוא נותן דוגמה מפורטת של כסף:
הסוד להגיע למצב שבו באמת "לא משנה לך" נעוץ בעומק החקירה העצמית. לפי אליעד כהן, אי אפשר להגיע למצב הזה רק בצורה שטחית או באופן כללי. אתה חייב לבדוק כל סיבה וסיבה לרצון שלך ולנסות לגלות באופן ברור לחלוטין את הסיבה שבגללה אתה גם לא רוצה את אותו הדבר בדיוק. אם תצליח לעשות זאת באופן מלא, הרצון שלך יאופס אוטומטית, כי שני הרצונות יהיו שקולים באופן מוחלט, ואתה תמצא את עצמך במצב נטול רצון.
אליעד כהן מדגיש כי מצב זה הוא למעשה מצב של חופש אמיתי, שבו אתה לא כבול יותר לשום רצון או העדפה. במצב כזה, אינך תלוי יותר בתוצאות ואינך סובל, כי לא משנה לך באמת מה יקרה. אין לך רצון חיובי או שלילי ביחס למציאות, ולכן אתה נמצא במצב שבו כל דבר שמתרחש הוא בדיוק כפי שהוא צריך להיות מבחינתך.
הדרך לאיפוס הרצון, כפי שמסביר אליעד, כרוכה בחקירה עצמית מאוד מדוקדקת ואמיתית. זו לא פעולה מלאכותית או טכניקה חיצונית אלא תהליך של התבוננות פנימית מדויקת, שבו האדם חייב להיות אמיתי לגמרי עם עצמו.
לסיכום, הדרך לאפס את הרצון לפי אליעד כהן היא על ידי הבנת הסיבות העמוקות של הרצון והלא - רצון באותה מידה ובאותה עוצמה. כאשר אדם מגיע לתובנה ברורה שהוא רוצה ולא רוצה דבר מסוים בדיוק מאותה סיבה ובאותה עוצמה, הוא מגיע למצב שבו הרצון מנוטרל לחלוטין והוא נמצא במצב של "לא משנה באמת", מצב של חופש מוחלט ואמיתי מכל סבל.
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומדויקת את התהליך המיוחד של איפוס הרצון, מצב שבו אדם רוצה דבר מסוים ובו זמנית לא רוצה את אותו הדבר בדיוק באותה עוצמה. כאשר אדם נמצא במצב כזה, הרצון שלו מתאפס, כי הרצון לדבר מסוים והרצון שלא יהיה את אותו הדבר מבטלים אחד את השני, כמו חשבון פשוט של מינוס אחד ועוד פלוס אחד שנותנים תוצאה של אפס.
לדוגמה, אם אדם רוצה מאה שקלים וגם לא רוצה מאה שקלים, אז למעשה הוא לא רוצה כלום, כי שני הרצונות מנטרלים זה את זה. אליעד מדגים מצב דומה גם בנושא של תחושת הטמפרטורה: אם חם לך וקר לך בדיוק באותה עוצמה, אתה לא באמת מרגיש שינוי או הבדל בטמפרטורה, כי ההשפעות מנטרלות זו את זו.
אליעד מציין את המשל הידוע על "חמורו של בורידן", החמור שהיה רעב וצמא, ובמרחק שווה ממנו עמדו מים ואוכל. מאחר ששתי האפשרויות היו בדיוק באותה רמת מאמץ או חשיבות, החמור לא הצליח לבחור ונשאר ללא פעולה - הוא לא אכל ולא שתה, מה שמדגים שוב את הרעיון של איפוס רצונות בגלל חוסר יכולת להעדיף אפשרות אחת על השנייה.
מה ההבדל בין "לא משנה" לבין "לא רוצה"?
אליעד כהן מפרט כי מצב שבו אדם אומר "לא משנה לי" שונה מהמצב של "לא רוצה". במצב "לא משנה" האדם באמת נייטרלי ואין לו העדפה, ואילו במצב "לא רוצה" האדם מביע דחייה או שלילה כלפי דבר מסוים. לכן אדם שיגיד "אני גם רוצה וגם לא רוצה" בו זמנית, זה עדיין לא אומר שהוא נמצא במצב נייטרלי מושלם. כדי להגיע לאיפוס מוחלט של הרצון, חייבים להיות בטוחים שהסיבות לרצון ולחוסר הרצון הן זהות לחלוטין.
איך יוצרים מצב של רצונות מנוגדים באותה עוצמה?
אליעד כהן מסביר בצורה מאוד מפורטת את תהליך החשיבה שמוביל לאיפוס הרצון. כדי שהרצון באמת יתאפס, האדם חייב להצליח לרצות משהו ולדחות אותו בו זמנית ובאותה עוצמה בדיוק מאותן סיבות. הוא נותן דוגמה מפורטת של כסף:
- אם אתה רוצה כסף כי כך תוכל לקנות כל דבר שאתה רוצה, אז אתה צריך לבדוק למה בדיוק זה טוב לקנות כל דבר שאתה רוצה. אולי תגלה שקניית כל דבר שאתה רוצה בעצם תוביל גם למצבים רעים ולא רצויים.
- לדוגמה, אם אתה רוצה כסף כדי לקנות כיסא שתוכל לשבת עליו, אתה צריך לבדוק האם באמת טוב לשבת. אולי דווקא עמידה עדיפה עבורך ואולי הישיבה על הכיסא תגרום לך לתחושות שליליות.
- כשאתה חוקר לעומק את הסיבות למה אתה רוצה ולמה אתה לא רוצה בדיוק את אותו הדבר, אתה יכול להגיע למצב שבו אתה באמת ובתמים רוצה ולא רוצה את הדבר בדיוק מאותה סיבה ובאותה עוצמה. ברגע שהגעת לכך, הרצונות מנטרלים אחד את השני בצורה מושלמת, ואתה מגיע לתחושה של "לא משנה באמת".
הסוד להגיע למצב שבו באמת "לא משנה לך" נעוץ בעומק החקירה העצמית. לפי אליעד כהן, אי אפשר להגיע למצב הזה רק בצורה שטחית או באופן כללי. אתה חייב לבדוק כל סיבה וסיבה לרצון שלך ולנסות לגלות באופן ברור לחלוטין את הסיבה שבגללה אתה גם לא רוצה את אותו הדבר בדיוק. אם תצליח לעשות זאת באופן מלא, הרצון שלך יאופס אוטומטית, כי שני הרצונות יהיו שקולים באופן מוחלט, ואתה תמצא את עצמך במצב נטול רצון.
אליעד כהן מדגיש כי מצב זה הוא למעשה מצב של חופש אמיתי, שבו אתה לא כבול יותר לשום רצון או העדפה. במצב כזה, אינך תלוי יותר בתוצאות ואינך סובל, כי לא משנה לך באמת מה יקרה. אין לך רצון חיובי או שלילי ביחס למציאות, ולכן אתה נמצא במצב שבו כל דבר שמתרחש הוא בדיוק כפי שהוא צריך להיות מבחינתך.
הדרך לאיפוס הרצון, כפי שמסביר אליעד, כרוכה בחקירה עצמית מאוד מדוקדקת ואמיתית. זו לא פעולה מלאכותית או טכניקה חיצונית אלא תהליך של התבוננות פנימית מדויקת, שבו האדם חייב להיות אמיתי לגמרי עם עצמו.
לסיכום, הדרך לאפס את הרצון לפי אליעד כהן היא על ידי הבנת הסיבות העמוקות של הרצון והלא - רצון באותה מידה ובאותה עוצמה. כאשר אדם מגיע לתובנה ברורה שהוא רוצה ולא רוצה דבר מסוים בדיוק מאותה סיבה ובאותה עוצמה, הוא מגיע למצב שבו הרצון מנוטרל לחלוטין והוא נמצא במצב של "לא משנה באמת", מצב של חופש מוחלט ואמיתי מכל סבל.
- איך לאפס את הרצון?
- מה זה לא משנה באמת?
- איך לנטרל רצונות מנוגדים?
- מהו מצב של חופש אמיתי?
- איך לא לרצות כלום?