מדריך רוחני, מורה רוחני, מורים רוחניים, למצוא מורה רוחני, מורה רוחני טוב, מורה רוחני רע, מורה רוחני אנושי, מורה רוחני אלוהי
מהי הטעות הגדולה לגבי מורים רוחניים?
אנשים רבים מגיעים אל תחום הרוחניות עם המון ציפיות ממורים רוחניים. הציפיות האלה מבוססות בעיקר על האמונה שהמורה הרוחני הוא אדם מושלם, כזה שאמור להיות תמיד טוב, נחמד, סבלני ומכיל. אך ישנו פרדוקס מעניין בכך: מצד אחד, אנשים שאינם מורים רוחניים בעצמם מרגישים בנוח להסביר ולדרוש איך מורה רוחני אמור להתנהג. מצד שני, אם אדם איננו מורה רוחני, כיצד הוא יכול לקבוע מהי ההתנהגות הראויה עבורו? אליעד מציע פתרון פשוט - אם אתה לא מורה רוחני, עדיף שתאמר: "אני כאדם שאינו מורה רוחני, רוצה למצוא מורה רוחני שיהיה כזה וכזה". בכך אתה מציג את נקודת המבט שלך בצורה נכונה, ולא מתיימר לקבוע מה נכון למורה רוחני לעשות או לא לעשות.
האם מורה רוחני צריך להתנהג בצורה מסוימת?
קיימת תפיסה שגויה לפיה מורה רוחני הוא בהכרח "טוב", משום שאלוהים נתפס כטוב. אנשים מניחים שאם המורה הרוחני התקרב לאלוהים, אז ככל שנתקרב אליו, נרגיש טוב יותר. מתוך ההנחה שאלוהים הוא מושלם, אנשים חושבים שגם המורה הרוחני אמור להיות מושלם במובן מסוים. לדוגמה, יש החושבים שאלוהים אינו זקוק לאוכל, לשינה או למנוחה, ולכן מאמינים שגם המורה הרוחני האמיתי אמור לחיות ללא תלות בצרכים גופניים. זאת טעות נפוצה, שכן המורה הרוחני הוא עדיין בן אדם, עם גוף וצרכים גופניים, ולכן יש בו את כל הצדדים, כולל צרכים פיזיים ורגשיים.
למה חשוב שהמורה הרוחני יחווה גם טוב וגם רע?
אליעד מדגיש כי המורה הרוחני האמיתי הוא אדם שיכול לחוות את שני הצדדים של הקיום. הוא מסוגל להיות גם שמח וגם עצוב, גם לאכול בהנאה וגם להימנע מאוכל מתוך סגפנות. כלומר, אם אדם מצפה שהמורה הרוחני יהיה כל הזמן שמח, נחמד וסבלני, הוא למעשה יוצר לעצמו ציפייה לא מציאותית, ומרחיק את עצמו מהמהות האמיתית של האלוהות ושל המורה הרוחני. המציאות, כמו גם המורה הרוחני, כוללת בתוכה את כל הצדדים - טובים ורעים, שמחים ועצובים. מי שמנסה למצוא מורה רוחני שיהיה תמיד חיובי או שלילי, מחפש בעצם רק חלק מהמציאות, ובכך מתרחק מתפיסה שלמה ואמיתית של המציאות.
למה מורה רוחני חייב להכיל את כל הקצוות של המציאות?
לפי אליעד, כדי להיות באמת באחדות מוחלטת עם המציאות, על האדם להכיל את כל הקצוות. להיות מסוגל לחוות את המציאות במלואה, בין אם היא נעימה או לא נעימה. המורה הרוחני האידיאלי הוא מי שלא מושפע משינויים זמניים, ולכן יכול להכיל את כל ההפכים. הוא לא חייב להיות תמיד סבלני או תמיד לא סבלני, תמיד שמח או תמיד עצוב, אלא מסוגל להכיל ולחוות את הכל. בכך הוא מייצג באופן מלא את המציאות עצמה, שמכילה את כל ההפכים, אור וחושך יחד.
מהי הבעיה העיקרית בציפיות שלנו ממורה...
אנשים רבים מגיעים אל תחום הרוחניות עם המון ציפיות ממורים רוחניים. הציפיות האלה מבוססות בעיקר על האמונה שהמורה הרוחני הוא אדם מושלם, כזה שאמור להיות תמיד טוב, נחמד, סבלני ומכיל. אך ישנו פרדוקס מעניין בכך: מצד אחד, אנשים שאינם מורים רוחניים בעצמם מרגישים בנוח להסביר ולדרוש איך מורה רוחני אמור להתנהג. מצד שני, אם אדם איננו מורה רוחני, כיצד הוא יכול לקבוע מהי ההתנהגות הראויה עבורו? אליעד מציע פתרון פשוט - אם אתה לא מורה רוחני, עדיף שתאמר: "אני כאדם שאינו מורה רוחני, רוצה למצוא מורה רוחני שיהיה כזה וכזה". בכך אתה מציג את נקודת המבט שלך בצורה נכונה, ולא מתיימר לקבוע מה נכון למורה רוחני לעשות או לא לעשות.
האם מורה רוחני צריך להתנהג בצורה מסוימת?
קיימת תפיסה שגויה לפיה מורה רוחני הוא בהכרח "טוב", משום שאלוהים נתפס כטוב. אנשים מניחים שאם המורה הרוחני התקרב לאלוהים, אז ככל שנתקרב אליו, נרגיש טוב יותר. מתוך ההנחה שאלוהים הוא מושלם, אנשים חושבים שגם המורה הרוחני אמור להיות מושלם במובן מסוים. לדוגמה, יש החושבים שאלוהים אינו זקוק לאוכל, לשינה או למנוחה, ולכן מאמינים שגם המורה הרוחני האמיתי אמור לחיות ללא תלות בצרכים גופניים. זאת טעות נפוצה, שכן המורה הרוחני הוא עדיין בן אדם, עם גוף וצרכים גופניים, ולכן יש בו את כל הצדדים, כולל צרכים פיזיים ורגשיים.
למה חשוב שהמורה הרוחני יחווה גם טוב וגם רע?
אליעד מדגיש כי המורה הרוחני האמיתי הוא אדם שיכול לחוות את שני הצדדים של הקיום. הוא מסוגל להיות גם שמח וגם עצוב, גם לאכול בהנאה וגם להימנע מאוכל מתוך סגפנות. כלומר, אם אדם מצפה שהמורה הרוחני יהיה כל הזמן שמח, נחמד וסבלני, הוא למעשה יוצר לעצמו ציפייה לא מציאותית, ומרחיק את עצמו מהמהות האמיתית של האלוהות ושל המורה הרוחני. המציאות, כמו גם המורה הרוחני, כוללת בתוכה את כל הצדדים - טובים ורעים, שמחים ועצובים. מי שמנסה למצוא מורה רוחני שיהיה תמיד חיובי או שלילי, מחפש בעצם רק חלק מהמציאות, ובכך מתרחק מתפיסה שלמה ואמיתית של המציאות.
למה מורה רוחני חייב להכיל את כל הקצוות של המציאות?
לפי אליעד, כדי להיות באמת באחדות מוחלטת עם המציאות, על האדם להכיל את כל הקצוות. להיות מסוגל לחוות את המציאות במלואה, בין אם היא נעימה או לא נעימה. המורה הרוחני האידיאלי הוא מי שלא מושפע משינויים זמניים, ולכן יכול להכיל את כל ההפכים. הוא לא חייב להיות תמיד סבלני או תמיד לא סבלני, תמיד שמח או תמיד עצוב, אלא מסוגל להכיל ולחוות את הכל. בכך הוא מייצג באופן מלא את המציאות עצמה, שמכילה את כל ההפכים, אור וחושך יחד.
מהי הבעיה העיקרית בציפיות שלנו ממורה...
- איך למצוא מורה רוחני?
- מהו מורה רוחני טוב?
- האם מורה רוחני חייב להיות חיובי?
- איך לזהות מורה רוחני מזויף?
- מה זה מדריך רוחני?
- האם אלוהים הוא טוב או רע?
- איך לחפש מורה רוחני אמיתי?
עכשיו בא נדבר על מה שדיברנו בקצרה על מה שדיברנו בחוץ על הנושא של מורים רוחניים, בסדר אז יש כאלה שיש להם הרבה ציפיות ממורים רוחניים. עכשיו ממה נובעות, עכשיו ויש בזה איזה פרדוקס מעניין שיש כאלה שכל הזמן מנסים להסביר איך מורה רוחני צריך להתנהג, יש גם כאלה שמסבירים "הבן אדם מורה רוחני צריך לעשות ככה, מורה אמיתי עושה ככה" עכשיו ואז אני תמיד שואל את השאלה אתה עצמך אתה מורה רוחני, עכשיו אם אתה מורה רוחני אז תגיד אני מורה רוחני ודבר בשם עצמך תבדוק את עצמך עכשיו אם אתה לא מורה רוחני אז מה אתה מחליט למורה רוחני מה הוא צריך לעשות.
זה כמו "אני חושב שאלוהים צריך לעשות ככה" בשם מי אתה חושב אתה אלוהים אם אתה אלוהים מה אתה עושה את זה ואם אתה לא אלוהים מה אתה מייעץ לאלוהים מה הוא צריך לעשות. עכשיו מה אני בא לומר, עכשיו אנשים תקלטו כאילו את הקטע הבן אדם אומר "תראה אני לא מורה רוחני אבל אני אגיד למורה הרוחני מה אני חושב שהוא צריך להיות".
ש: הוא אמר אני רוצה שהוא יהיה.
אליעד: סבבה אז תגיד "אני כאחד שהוא לא מורה רוחני רוצה למצוא מורה רוחני כזה וכזה" סבבה אבל אל תגיד "המורה הרוחני המתאים הוא" מה אתה יודע מי אתה בכלל אתה תגיד להוא מה הוא צריך להיות כאילו. עכשיו תסתכלו עכשיו הקטע הוא שהציפיות של הבן אדם מהמורה הרוחני הן תואמות לציפיות שלו מהמציאות, הנחת העבודה של האנשים אומרת שצריך להרגיש טוב מזה השתלשל להם הרצון להרגיש טוב ואז הם מניחים שאלוהים הוא טוב הרי לא יכול להיות שהוא רע בטוח אז הוא טוב ואז אומרים "אם הוא טוב מה מורה רוחני צריך, אם נתקרב אליו גם יהיה לנו טוב" עוד הנחה.
ואז אומרים "טוב אבל מי יקרב אותנו אליו המורה הרוחני, מי זה מורה רוחני ההוא שהתקרב לאלוהים אם הוא התקרב לאלוהים שהוא טוב אז גם מורה רוחני צריך להיות טוב" עד כדי כך שיש כאלה שחושבים שכמו שאלוהים לדוגמא אין לו גוף ואין לו דמות וגוף אז הוא לא צריך לאכול אז אולי גם המורה הרוחני מרוב שהוא התקרב לאלוהים, סליחה אלוהים הוא נותן לך הכל בחינם נכון לא אוכל לא שותה לא ישן 24 שעות ביממה עובד אז אומרים "תראה גם מורה רוחני הוא כל כך קדוש 24 שעות" אבל מה הם לא קולטים שאם מורה רוחני 24 שעות ביממה יעבוד כמו אלוהים לא יאכל לא ישתה לא זה בסוף הוא גם ייתן לך תשובות שאלוהים נותן לך, עד שבסוף תוכל לדבר אליו והוא יענה לך בדיוק איך שאלוהים עונה לך כאילו דבר תחפש זה שוכחים.
עכשיו אלא מה שלמורה הרוחני יש יתרון כי הוא בגוף והוא דובר את השפה שלך אבל בגלל שהוא דובר את השפה שלך והוא בגוף אז הוא גם צריך לאכול ולשתות. בכל מקרה יש את הציפיה עכשיו מה מצפים שהמורה הרוחני יהיה האדם, שתמיד יהיה משהו מסוים כל אחד יש לו בראש איזה דמיון נגיד משה רבנו "כי קרן אור פניו" שהמורה הרוחני יהיה זוהר או נגיד כאלה שאומרים שכשהם מתו הם ראו את אלוהים ואיך הוא נראה כמו אור, אז מי ברא את החושך אתה מבין, עכשיו אבל הקטע הוא שכל אלא שראו את האור תמיד חזרו לפה לספר אתה מבין זה הקטע היה להם כל כך טוב שהם חזרו.
עכשיו מה אני בא לומר אני בא לומר שמורה רוחני מה האינדיקציה שלי לדעת מה האינדיקציה, יש הרבה אינדיקציות אבל מה אחת מהאינדיקציות שעוד פעם זה לא מחויב אבל זה כיוון אם הוא מוגדר אז הוא לא יכול להיות אלוהים, זאת אומרת אם זה מישהו שהוא כל הזמן נגיד שמח כל הזמן עצוב כל הזמן במשהו מסוים אז הוא לא באחד, כאילו האחד זה מי שגם יכול שתירק עליו ולא יהיה אכפת לו אבל באותה מידה הוא גם יכול לירוק עליך חזרה בלי שעשית לו שום דבר כי אלוהים עושה רע לאנשים בלי שהם עשו לו שום דבר הוא מביא...
זה כמו "אני חושב שאלוהים צריך לעשות ככה" בשם מי אתה חושב אתה אלוהים אם אתה אלוהים מה אתה עושה את זה ואם אתה לא אלוהים מה אתה מייעץ לאלוהים מה הוא צריך לעשות. עכשיו מה אני בא לומר, עכשיו אנשים תקלטו כאילו את הקטע הבן אדם אומר "תראה אני לא מורה רוחני אבל אני אגיד למורה הרוחני מה אני חושב שהוא צריך להיות".
ש: הוא אמר אני רוצה שהוא יהיה.
אליעד: סבבה אז תגיד "אני כאחד שהוא לא מורה רוחני רוצה למצוא מורה רוחני כזה וכזה" סבבה אבל אל תגיד "המורה הרוחני המתאים הוא" מה אתה יודע מי אתה בכלל אתה תגיד להוא מה הוא צריך להיות כאילו. עכשיו תסתכלו עכשיו הקטע הוא שהציפיות של הבן אדם מהמורה הרוחני הן תואמות לציפיות שלו מהמציאות, הנחת העבודה של האנשים אומרת שצריך להרגיש טוב מזה השתלשל להם הרצון להרגיש טוב ואז הם מניחים שאלוהים הוא טוב הרי לא יכול להיות שהוא רע בטוח אז הוא טוב ואז אומרים "אם הוא טוב מה מורה רוחני צריך, אם נתקרב אליו גם יהיה לנו טוב" עוד הנחה.
ואז אומרים "טוב אבל מי יקרב אותנו אליו המורה הרוחני, מי זה מורה רוחני ההוא שהתקרב לאלוהים אם הוא התקרב לאלוהים שהוא טוב אז גם מורה רוחני צריך להיות טוב" עד כדי כך שיש כאלה שחושבים שכמו שאלוהים לדוגמא אין לו גוף ואין לו דמות וגוף אז הוא לא צריך לאכול אז אולי גם המורה הרוחני מרוב שהוא התקרב לאלוהים, סליחה אלוהים הוא נותן לך הכל בחינם נכון לא אוכל לא שותה לא ישן 24 שעות ביממה עובד אז אומרים "תראה גם מורה רוחני הוא כל כך קדוש 24 שעות" אבל מה הם לא קולטים שאם מורה רוחני 24 שעות ביממה יעבוד כמו אלוהים לא יאכל לא ישתה לא זה בסוף הוא גם ייתן לך תשובות שאלוהים נותן לך, עד שבסוף תוכל לדבר אליו והוא יענה לך בדיוק איך שאלוהים עונה לך כאילו דבר תחפש זה שוכחים.
עכשיו אלא מה שלמורה הרוחני יש יתרון כי הוא בגוף והוא דובר את השפה שלך אבל בגלל שהוא דובר את השפה שלך והוא בגוף אז הוא גם צריך לאכול ולשתות. בכל מקרה יש את הציפיה עכשיו מה מצפים שהמורה הרוחני יהיה האדם, שתמיד יהיה משהו מסוים כל אחד יש לו בראש איזה דמיון נגיד משה רבנו "כי קרן אור פניו" שהמורה הרוחני יהיה זוהר או נגיד כאלה שאומרים שכשהם מתו הם ראו את אלוהים ואיך הוא נראה כמו אור, אז מי ברא את החושך אתה מבין, עכשיו אבל הקטע הוא שכל אלא שראו את האור תמיד חזרו לפה לספר אתה מבין זה הקטע היה להם כל כך טוב שהם חזרו.
עכשיו מה אני בא לומר אני בא לומר שמורה רוחני מה האינדיקציה שלי לדעת מה האינדיקציה, יש הרבה אינדיקציות אבל מה אחת מהאינדיקציות שעוד פעם זה לא מחויב אבל זה כיוון אם הוא מוגדר אז הוא לא יכול להיות אלוהים, זאת אומרת אם זה מישהו שהוא כל הזמן נגיד שמח כל הזמן עצוב כל הזמן במשהו מסוים אז הוא לא באחד, כאילו האחד זה מי שגם יכול שתירק עליו ולא יהיה אכפת לו אבל באותה מידה הוא גם יכול לירוק עליך חזרה בלי שעשית לו שום דבר כי אלוהים עושה רע לאנשים בלי שהם עשו לו שום דבר הוא מביא...