אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רבי נחמן ✔ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1
איך ללמוד את ליקוטי מוהרן לפי אליעד כהן?

בשיעור מעמיק זה מסביר אליעד כהן כיצד יש ללמוד את הספר "ליקוטי מוהרן" של רבי נחמן מברסלב, תוך שהוא מדגים ומסביר את הדרך שבה רבי נחמן מחבר בין נושאים שונים באמצעות מושגים מופשטים, ומראה כיצד כל מושג קשור לרעיונות עמוקים נוספים. בשיעור נדונו הרעיונות העיקריים המופיעים בתורה ח' א', הקשורים בחג החנוכה ובמושג "הודאה", והדרך שבה רבי נחמן משתמש במושגים האלה כדי לחבר בין עניינים שונים ולחשוף את מהותם הפנימית.

מהי משמעות ההודאה על פי ליקוטי מוהרן?

אליעד מסביר כי רבי נחמן מדבר על חג חנוכה כימים של הודאה, בהתבסס על הפסוק "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל". רבי נחמן לוקח את המושג של "הודאה", וקושר אותו ל"שעשוע עולם הבא", וטוען שעיקר שעשוע העולם הבא הוא לדעת את הבורא. בשלב זה, אליעד מציין סוג של מניפולציה שרבי נחמן עושה, כאשר הוא מחבר בין "להודות" לבין "להכיר". לדבריו, "להודות" פירושו להודות על משהו, אך "להכיר" הוא לדעת או להבין. אליעד מדגיש את ההבדל, שכן ניתן להודות בלי לדעת לעומק, ואפשר לדעת בלי להודות.

לדוגמה, ניתן להגיד לאלוהים "אני מודה לך", גם אם לא מבינים אותו כלל, ולהפך - להכיר את הבורא לעומק ולא להודות כלל. אבל רבי נחמן מנסה להראות שככל שאדם מכיר את הבורא טוב יותר, הוא קרוב אליו יותר. הידיעה וההכרה הופכות את האדם לסמוך על הבורא, שכן האדם באופן טבעי סומך על מי שהוא מכיר.

כיצד קשורה ההודאה לידיעת הבורא בעולם הבא?

אליעד מרחיב שרבי נחמן בעצם קושר בין מושג ההודאה של חג חנוכה לעולם הבא, וטוען כי בעולם הבא כולם יודו כי אז יידעו שהכל טוב. הדגש שרבי נחמן שם כאן הוא על "לדעת" - כי מי שיודע את הבורא, מבין שהכל לטובה, ולכן הוא מודה. אך אליעד מציין שההודאה היא דווקא עדות לחיסרון, שכן אתה אומר תודה רק כשאתה מרגיש שחסר לך משהו. כאשר הכל מושלם ואין שום חיסרון, אין אפילו צורך להודות, כי אין על מה. במצב אידאלי של עולם הבא, הכל מושלם ואחד, ואין בכלל מקום להודאה רגילה.

מה הקשר בין הודאה, עולם הבא והלכות?

בשלב זה, רבי נחמן עובר לדבר על "הלכות", ומסביר שאלו בעצם חוקי העולם. אדם שמצליח להבין את ההלכות ולחדש בהן, כאילו זוכה לטעום מהשעשוע של עולם הבא. חידוש שכלי הוא בעצם טעימה מהידיעה וההבנה של העולם הבא, ולכן ההלכה, בתור חידוש שכלי, מקשרת את האדם לשעשוע של העולם הבא.

אליעד מסביר זאת בשתי פרספקטיבות:
  • האחת, שאדם לומד תורה, ובאופן טבעי זוכה להתחדש ולהבין בה דברים חדשים.
  • השנייה, אדם שכבר מבין הכל ועדיין מצליח להמשיך ולחדש, כאילו נוגע באינסוף, כי הוא מצליח לראות כיצד המציאות נוצרת בכל פעם מחדש.
כיצד ההלכה מביאה לידי הודאה?

רבי נחמן ממשיך ומראה שההודאה גם היא "בחינת הלכה", בכך שהדברים הולכים כסדר. כאשר לאדם יש צרה, כל הדמים (האנרגיות) מתרכזים בלב, והלב נותן את העצה, שהיא התהליך של "ללכת", כלומר, ההלכות הן היכולת לצאת מהצמצום ולהגיע לסדר. לכן, כשאדם ניצל מצרה הוא מביא קורבן תודה, כי בעצם הוא הצליח לזרום מחדש (הלכה מלשון הליכה), ולחזור למצב של סדר ושלמות.

כיצד הדיבור הופך לאמת?

רבי נחמן מוסיף שההודאה, שהיא בחינת הלכה, היא זו שמאירה את "אור האמת" בתוך הדיבור. כלומר, כשהאדם זוכה להבין את האמת האבסולוטית - שאין באמת הבדל בין דבר להפוכו, כי בשורש המציאות הכל אחד - הוא מתחיל לדבר באמת. האמת הזו מתבטאת בתוך עולם הדיבור, שהוא...
השורש האמת האחת לדעת את האמת קורבן אנרגיות להכיר חסד להעיד שלמות רבי נחמן חכם איך לומדים איך לומדים ליקוטי מוהרן איך ללמוד איך ללמוד ליקוטי מוהרן ברסלב להבין להבין ליקוטי מוהרן לימוד לימוד ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן חב ליקוטי מוהרן חב ב ללמוד ללמוד ליקוטי מוהרן למידה נחמן פירוש פירוש לליקוטי מוהרן רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיעור בליקוטי מוהרן
חלק 2
חלק 2
ליקוטי מוהרן חב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב , איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2 מה המשמעות של שבת בלימוד ליקוטי מוהרן? אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן מברסלב בתורה ב מחלק ב של ליקוטי מוהרן , שבת מייצגת את הבחינה של שמחה ושלמות. לעומתה, המצוות והמעשים שהאדם עושה בימי החול מייצגים דווקא את ההפך - את העצב, את החוסר ... השבוע, מתגלים בשבת כשלמות מוחלטת - וזו המשמעות של הפיכת חיסרון ליתרון. מה זה מלאך מטטרון ואיך הוא קשור לליקוטי מוהרן? אליעד כהן נותן דוגמה נוספת מתוך דברי חזל על מטטרון, מלאך שנחשב כממוצע בין הבורא לעולם. הוא מסביר כי מטטרון הוא ביטוי של חוקי ... נתון תחת חוקי הטבע שמשתנים ולא מצליח לראות את האחדות השלמה שעומדת מאחוריהם. מה פירוש המושג אחד פשוט לפי רבי נחמן? רבי נחמן מתאר את האחדות השלמה במונח אחד פשוט. משמעות המושג הזה היא שאין באחדות הזאת שום מורכבות ושום ריבוי. אחד ... בו אפילו פוטנציאל של חלוקה. אם בבורא יש רצון, מחשבה, או כל מרכיב אחר, הוא כבר לא אחד פשוט אלא מורכב. לכן רבי נחמן מדבר על מציאות שבה הכל הוא אחד פשוט לחלוטין, בלי שום חלוקה פנימית. איך אפשר לחבר בין אחדות פשוטה לבין המציאות המשתנה? אליעד כהן מדגיש שהאתגר האמיתי הוא להבין איך מתוך אותה אחדות פשוטה נוצר ריבוי. רבי נחמן אומר שביום שבת האדם מתקרב לתפיסה של אחדות פשוטה, וזה מוביל אותו להבין שכל השינויים והריבויים של המציאות הם ביטוי של אותה ... והמצוות של ימי החול ממקום של עצבות למקום של שמחה אמיתית. מדוע אנשים מתקשים להבין את המושג אחדות פשוטה? רבי נחמן מסביר שמה שהופך את המושג של אחדות פשוטה לקשה להבנה הוא שהשכל האנושי מתקשה להבין מצב שבו אין שום הבחנה. האדם רגיל לראות ריבוי ... בין הפעולות. כשהאדם מבין את האחדות הזאת, הוא כבר לא שואל יותר, כי הוא חווה את המציאות כשלמות. איך ללמוד ליקוטי מוהרן? מה פירוש אחדות פשוטה? מה זה שבת לפי רבי נחמן? הבדל בין ימי חול לשבת מי זה מטטרון? מה המשמעות של מצוות בימי חול? מה זה אחד פשוט לפי רבי נחמן?
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ... טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים. הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא ... מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים? אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר ... עושה את הדבר ההפוך. מי שמצליח להבין את הרעיון הזה מבין שהמציאות לא מוגבלת, ושאין באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק ...
האמונה של רבי נחמן מברסלב, האם רבי נחמן האמין באלוהים? האם רבי נחמן היה דתי? האם רבי נחמן היה חילוני? רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, האם הגיוני להאמין באלוהים? מהי אמונה נגד השכל? אתאיזם, כפירה באלוהים, הוכחות לקיומו של אלו
... של רבי נחמן מברסלב, האם רבי נחמן האמין באלוהים? האם רבי נחמן היה דתי? האם רבי נחמן היה חילוני? רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, האם הגיוני להאמין באלוהים? ... כפירה באלוהים, הוכחות לקיומו של אלו האם רבי נחמן מברסלב באמת האמין ... השאלה המרכזית בהרצאה של אליעד כהן היא האם רבי נחמן מברסלב היה אדם דתי ... לאדם דתי. על פי אליעד, אפשר לשאול האם רבי נחמן, שהיה נראה ויזואלית כמו אדם חרדי ... או מסתיר בתוך תוכו כפירה באלוהים. האם רבי נחמן היה דתי לפי הפירוש הפשוט? לפי הפירוש הפשוט של אליעד, רבי נחמן מברסלב היה בהחלט אדם דתי ... חרדי אדוק לכל דבר ועניין. אליעד טוען שאם רבי נחמן היה חוזר בשאלה ומצהיר שהוא אינו ... שומע עליו או מתייחס אליו ברצינות. מדוע רבי נחמן מברסלב נתפס לפעמים ... או כופר? יחד עם זאת, בתוך הספרים של רבי נחמן, במיוחד בספר חיי מוהרן, קיימות השמטות אשר חושפות דברים שבהם רבי נחמן אמר אמירות שיכולות להתפרש ככפירה. למשל, רבי נחמן אמר לתלמידיו ששמירת המצוות הן רק עצות, ומכאן משתמע שלפי רבי נחמן המצוות אינן הכרח מוחלט, אלא המלצה בלבד. כמו כן, רבי נחמן טען שהוא יותר חכם וצדיק מהאדם ... כך שהוא מייחס לעצמו מעמד כמעט אלוהי. האם רבי נחמן באמת כפר בתורה ובערך העליון שלה? אליעד מסביר שרבי נחמן ראה בתורה כלי או אמצעי שהוא נשען ... האדם חשוב יותר מהמקל. מכאן ניתן להסיק שרבי נחמן לא ראה בתורה ערך מוחלט בפני עצמו, אלא משהו שמשמש אותו. האם רבי נחמן טען שהאמונה באלוהים היא נגד השכל? נקודה חשובה נוספת שאליעד כהן מדגיש היא שרבי נחמן האמין שאלוהים לא ברא את העולם בשום אופן הגיוני או שכלי. רבי נחמן הציג בספרו (ליקוטי מוהרן, תורה סד) הוכחות חד - משמעיות ... הגיונית שאלוהים ברא את העולם. ובכל זאת, רבי נחמן אמר במפורש שהוא מאמין באלוהים בלי ... סיבה, בלי שום שכל ובלי שום היגיון. כלומר, רבי נחמן הצהיר בגלוי שהאמונה שלו באלוהים ... הגיוני. מה המשמעות של אמונה נגד השכל לפי רבי נחמן? אליעד כהן מסביר כי רבי נחמן הציג את האמונה באלוהים כעניין ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית ... בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? המשל של רבי נחמן על המלך ובנו הוא עמוק ביותר. המלך מייצג את האלוהים, והבן מייצג את הבריאה, את כל מה שנראה כנפרד מאלוהים. בדרך כלל, מלך ... המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך מתמודד האדם עם שכחת המלוכה (הירידה מהמלוכה)? רבי נחמן מתאר שהמלך חוזה בכוכבים ורואה שהבן ירד מהמלוכה - כלומר, האדם ישכח את מקורו האלוהי בעקבות חוקי הטבע, הזמן והמקום. חוקי ... שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר לשמחה הפנימית, כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, ... האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות ... לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו שמחים מאוד. שמחה זו מגיעה בעקבות הוראתו הידועה של רבי נחמן כי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. כלומר, על האדם להיות תמיד במצב של שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך רבי נחמן ראה כי שמחתם של תלמידיו אינה שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. ... זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי שמחה אמיתית, שמחה שאינה תלויה בחיפוש נקודות טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, ... מספר בדיחות, שר ורוקד, ולכן הוא שמח. אנשים אף מכנים לעיתים אנשים מסוימים כשרי שמחה, אנשים שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש במילא דשטותא, כלומר, בשטויות קטנות ובדיחות כדי לשמח את עצמך באופן זמני. אך זו רק דרך להגיע לשמחה ... לעומת זאת, שמחה אמיתית אינה תלויה בכלום. היא שמחה שמגיעה מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון אותך לאמת. אם אינך מצליח לשמוח בכך - תשמח ... חוויית הדבקות בבורא, מתוך הבנה שהכל אחד, ולכן אין צורך בחיפוש אחר נקודות טובות - כי הכל כבר טוב מעצמו. מה משמעות המשפט ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה? רבי נחמן אומר כי האדם צריך לקחת את היגון והאנחה ולהפוך אותם לקדושה. כלומר, לא רק לשמוח כאשר טוב לו, אלא גם לשמוח מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי, ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן. השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של ... והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק הבורא הוא מחויב המציאות, והעולם הוא אפשרי המציאות. אך רבי נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה מחויב המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע ...
השכל של רבי נחמן מברסלב, אלוהים לפי רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, למה רבי נחמן התכוון? איך להבין את רבי נחמן מברסלב? להבין ליקוטי מוהרן, איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
... של רבי נחמן מברסלב, אלוהים לפי רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, למה רבי נחמן התכוון? איך להבין את רבי נחמן מברסלב? להבין ליקוטי מוהרן, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? מה רבי נחמן באמת התכוון באמירה אלוהים נמצא שם? לפי רבי נחמן מברסלב, כאשר הוא מדבר על שם, הוא מתכוון למקום מרוחק או נסתר שבו נמצאת האחדות האלוהית המוחלטת, משהו בלתי נתפס, שמעבר לעולם, מעבר לזמן ולמקום. אבל מצד שני, אפשר להבין את האמירות שלו גם בדרך אחרת. יש כאלו שמבינים שרבי נחמן רוצה שננתק את עצמנו מהעולם כדי להגיע לאלוהים, כלומר, לעצום עיניים, לא להסתכל על העולם, ולהתנתק ממנו לחלוטין, אך יש פרספקטיבה נוספת שמסבירה שרבי נחמן דווקא התכוון למצוא את האחדות והאלוהות בתוך העולם עצמו. לפי הגישה הזאת, מה שנראה כשם - המקום הרחוק, הוא למעשה נמצא פה, בתוך החיים היומיומיים עצמם. שתי הפרשנויות האלה קיימות, ושתיהן משקפות זוויות שונות של אותו רעיון. למה רבי נחמן התכוון כשהוא דיבר על אלוהים? כשרבי נחמן מתאר את אלוהים, הוא מדבר על מהות אחת, בלתי נתפסת, שאינה מוגבלת לזמן או למקום, ושכל העולם הוא ביטוי של הצמצום שלה. הוא מסביר את זה באמצעות משל ... זהב ומבצר של מרגליות. כלומר, האמת האלוהית מוסתרת, נמצאת מאחורי מחסום, וצריך למצוא את הדרך אליה. רבי נחמן לא נתן תמיד עצות פרקטיות ישירות, אלא דיבר ברמזים כדי להכווין את האנשים לחפש את האלוהות מתוך עצמם. מצד אחד, הוא מלמד שהעולם הוא מקום שקרי, ... לאלוהים, אך מצד שני, הוא גם אומר שיש אפשרות אחרת - לראות בכל פרט בעולם רמזים לאותה אלוהות. האם רבי נחמן היה דתי או חילוני? ההסבר לגבי דתיותו של רבי נחמן מורכב. הוא חי בסביבה דתית, ולכן מבחינה חיצונית, רבי נחמן אכן היה דתי ושמר מצוות. אך מהבחינה העמוקה יותר, כשמנסים להבין את רבי נחמן בין השורות, נראה שהוא לא באמת היה דתי במובן הרגיל. הוא השתמש במושגים דתיים, אך לא כיוון אליהם כפשוטם. למשל, הוא הסביר על תפיסת אלוהים בצורה כל כך עמוקה ומופשטת, שהפרקטיקה הדתית הרגילה הופכת ללא רלוונטית. אנשים דתיים שלומדים את ליקוטי מוהרן בדרך כלל משתמשים בו כדי להתחזק בשמירת המצוות, אבל יש גם מי שלומד את רבי נחמן לא מתוך רצון לחזק את הדת, אלא מתוך חיפוש אמיתי של הבנת האמת המוחלטת. האם יש הבדל בין התפיסות של רבי נחמן לבין אליעד כהן? לפי ההסבר של אליעד כהן, אין באמת הבדל בין התפיסה שלו לבין זו של רבי נחמן. בשניהם מדובר על חיפוש האמת, רק שהניסוח שלהם שונה. רבי נחמן דיבר על אחדות מוחלטת ועל מקום שהוא מעבר לעולם, ואילו אליעד מדבר על אותה אמת אבל באופן יותר ישיר, שמחבר את האלוהות והאחדות אל העולם היומיומי. מבחינת אליעד, מה שרבי נחמן כינה אין וכלום, הוא אותו דבר בדיוק שאליעד מתייחס אליו כשהוא אומר אחדות. כלומר, שניהם מדברים על אותה נקודה מהותית רק באמצעות מושגים שונים. מה רבי נחמן אמר על צדיק שעושה עבירה? רבי נחמן התייחס למקרה שבו רואים צדיק שעושה עבירה. מצד אחד, האנשים הפשוטים אומרים מה פתאום, הצדיק לא יכול לעשות עבירה, זה השטן שרוצה לבלבל אותנו, אך מצד שני, ברמה עמוקה יותר, רבי נחמן אומר שהצדיק באמת יכול לעשות עבירה, אבל הוא עושה אותה מפרספקטיבה אחרת לגמרי, עמוקה יותר. הצדיק שמגיע לדרגה גבוהה של הבנה, מבין שהעולם הוא צמצום ... אכילה, לא כי הוא משועבד לתאווה, אלא כי הוא כבר רואה בתוך האכילה עצמה את האחדות והאלוהות. למה רבי נחמן לא דיבר תמיד באופן ברור? הסיבה שרבי נחמן לא דיבר תמיד בצורה ברורה וישירה הייתה שהוא חי בתקופה ובסביבה דתית מאוד, ולכן לא יכול היה לבטא רעיונות מסוימים בצורה גלויה, כי הדבר היה גורם לכך ...
העיקר של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן
העיקר של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן
... של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן מה פירוש המונח העיקר לפי רבי נחמן? כאשר רבי נחמן משתמש במילה העיקר, הוא אינו מתכוון בהכרח לכך שזהו הדבר היחיד החשוב או שהדברים האחרים חסרי ערך. אליעד כהן מסביר שבכל פעם שרבי נחמן אומר העיקר, הכוונה היא להדגיש את מה שנראה לו מהותי ביותר מנקודת מבט מסוימת. לדוגמה, כאשר רבי נחמן אומר שהתיקון של האדם בשבת נעשה על ידי אמונה, הוא לא מתכוון לומר שאין שום ערך אחר מלבד האמונה, אלא להדגיש שהאמונה היא הדבר המהותי והמרכזי ביותר בתהליך התיקון בשבת. מה החשיבות של הדגשת העיקר אצל רבי נחמן? אליעד מסביר שהסיבה שרבי נחמן מדגיש בכל פעם מחדש את העיקר, היא שהוא רוצה להוביל את האדם למסירות נפש ולהתמקדות ... הזה, ולא להתפזר לדברים אחרים פחות מהותיים. הדגשה זו גורמת לאדם להבין את המשמעות העמוקה של הדבר שהוא עוסק בו, ולגשת אליו בצורה רצינית ומחויבת. האם רבי נחמן שולל את החשיבות של דברים אחרים כשהוא מדבר על העיקר? אליעד כהן מדגיש שאין הכוונה של רבי נחמן לשלול את שאר הדברים. הוא מביא דוגמה מסיפור הינדיק של רבי נחמן, שבו בן המלך חשב שהוא תרנגול. החכם לא אמר לו מיד אתה לא תרנגול, אלא נכנס איתו לתוך החוויה שלו, ומשם עזר לו להבין מה באמת חשוב ומה עיקרי. כלומר, רבי נחמן לא מתנגד לכך שיהיו לאדם תפיסות או עיסוקים נוספים, אלא מנסה לכוון את האדם להבנה עמוקה יותר של מה שבאמת חשוב. גם כאשר רבי נחמן אומר רק האמונה חשובה, הוא אינו שולל דברים אחרים אלא מבהיר את סדרי העדיפויות ומהות העניין. מדוע רבי נחמן מדבר בצורה קיצונית כשהוא אומר רק או העיקר? אליעד מסביר שהסיבה לכך שרבי נחמן מתבטא בצורה קיצונית, באמירות כמו רק זה חשוב או העיקר זה הדבר הזה, היא כדי ליצור ... למסירות נפש ולאהבה גדולה כלפי מה שהוא מציין כעיקר. כך האדם מוזמן לבחור באמת, באופן אותנטי, ללכת עד הסוף עם הדבר שנאמר שהוא העיקר. האם העיקר אצל רבי נחמן הוא מחויב לחלוטין? אליעד מסביר נקודה נוספת: מצד האמת המוחלטת, שום דבר לא מחויב לחלוטין, גם לא הדבר שרבי נחמן מכנה העיקר. כלומר, אפילו כאשר רבי נחמן אומר שהאמונה היא העיקר, מצד האמת, גם זה אינו בהכרח נכון במובן מוחלט. החשיבות היא לא הדבר עצמו אלא ההבנה של האדם את המהות האמיתית שמאחורי האמירה. רבי נחמן לא באמת מגביל את המציאות לדבר אחד מסוים בלבד, אלא משתמש במונח העיקר כאמצעי חינוכי, פסיכולוגי ורוחני, שמטרתו לכוון את האדם למודעות עמוקה יותר, להבנת המהות שמאחורי הדברים. האם ההגדרה של העיקר משתנה לפי רבי נחמן? אליעד מסביר שהמונח העיקר אצל רבי נחמן הוא דבר משתנה בהתאם להקשר, כי המטרה היא להעיר את האדם להבין מה באמת מהותי. לפעמים רבי נחמן יכול לומר שהעיקר זה אמונה, לפעמים זה אהבה או מסירות נפש. כל פעם שהאדם מגיע למקום מסוים מבחינה רוחנית או נפשית, רבי נחמן יוכל להצביע על העיקר המתאים לאותו הרגע. הכוונה אינה לומר שהדבר הקודם כבר אינו ...
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב, תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב, תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב , תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב מה זה בעצם ספר המידות של רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר שספר המידות של רבי נחמן מברסלב הוא ספר המחולק לשני חלקים: החלק הראשון נכתב על ידי רבי נחמן לפני שהגיע לארץ ישראל, והחלק השני נכתב לאחר הביקור שלו בארץ ישראל. רבי נחמן ביקש במפורש לא לפרסם את הדברים שהוא אמר לפני שהגיע לארץ ישראל, מכיוון שהוא התבייש בהם, אך למרות זאת, ספר המידות (בעיקר החלק הראשון) הוא ספר שבו רבי נחמן אסף ציטוטים וקטעים מספרי קודש, בעיקר מהגמרא ומהיהדות בכלל. אליעד מסביר שהחלק הראשון של ספר המידות לא נחשב על ידי רבי נחמן בעצמו כבעל השגות רוחניות גבוהות, אלא מדובר בעיקר בסיכומים של מקורות יהודיים קיימים. הסיבה שרבי נחמן כן הסכים לפרסם את הספר הזה, למרות שאינו מכיל רעיונות ייחודיים ... כדי לספק גם לציבור הרחב פסוקים קצרים ופשוטים שהם יכולים להתחבר אליהם ולהפיק מהם תועלת ברמה המעשית והיום - יומית. מה ההבדל בין רבי נחמן לפני ואחרי שהגיע לארץ ישראל? לפי אליעד, יש הבדל משמעותי בין רבי נחמן לפני ואחרי הביקור בארץ ישראל. לפני הביקור בארץ ישראל, רבי נחמן דיבר על רעיונות שהיום הוא מתבייש בהם ולא רואה בהם ערך גבוה. ... ואמר לאחר הביקור בארץ ישראל, ולא למה שהיה לפני כן. האם אפשר לזהות אילו תורות נכתבו לפני או אחרי ארץ ישראל? אליעד מסביר שלדעת רבי נחמן עצמו, רק מי שהגיע בעצמו לרמה רוחנית של ארץ ישראל יכול לדעת ... ההגעה לארץ ישראל. רק מי שיש לו השגה גבוהה מספיק יוכל להבדיל בין רעיונות עמוקים לרעיונות שטחיים, וכך להבחין איזה חלק מהתורה של רבי נחמן נכתב לפני או אחרי הביקור בארץ ישראל. איך אפשר להשתמש בעצות מתוך ספר המידות? אליעד נותן דוגמה לשימוש נכון ושגוי בעצות מתוך ספר המידות. למשל, כתוב בספר: מי שהיה שקרן יתגלגל בעיבור על ידי זה ... רוחני ונפשי ולא קשור באופן ישיר ושטחי לתוצאה גשמית פשוטה. כיצד לזהות איזו עצה נכונה יותר? אליעד מסביר שעצות של אנשים או של רבי נחמן הן בעצם תוצאה של הנחות יסוד מסוימות. כדי להחליט אם עצה מסוימת ... שלהן. לדבריו, גם עצה פשוטה כמו זו שסבתא נתנה יכולה להוביל אותך לשלמות אם רק תבין ותיישם אותה בצורה מוחלטת ועמוקה עד הסוף. מהו ספר המידות של רבי נחמן? רבי נחמן לפני ואחרי ארץ ישראל איך לזהות עצות נכונות? מה המשמעות האמיתית של תהילים? איך להשתמש נכון בעצות של רבי נחמן? מה ההבדל בין תורה עמוקה לשטחית? האם כל עצה מובילה לשלמות? ...
ברסלב, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן היה דתי, רבי נחמן היה חילוני, הדרך של רבי נחמן מברסלב, יהדות, שמירת מצוות, התורה היהודית, הדרך של אליעד
ברסלב, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן היה דתי, רבי נחמן היה חילוני, הדרך של רבי נחמן מברסלב, יהדות, שמירת מצוות, התורה היהודית, הדרך של אליעד האם רבי נחמן מברסלב היה דתי או חילוני? כדי להבין לעומק האם רבי נחמן מברסלב היה דתי או חילוני, צריך תחילה להבין מה המשמעות של דתי ומה המשמעות של חילוני. בדרך ... מסורתי או אורתודוקסי. אבל אליעד מסביר שאם מסתכלים בצורה מעמיקה יותר, נגלה שזה בכלל לא משנה האם רבי נחמן היה דתי או חילוני, אלא מה שבאמת חשוב הוא הדרך שבה תופסים את הרעיונות והפילוסופיה שלו. מדוע השאלה האם רבי נחמן היה דתי חשובה לאנשים? אליעד מסביר שאנשים מתעניינים אם רבי נחמן היה דתי או חילוני כי הם רוצים לדעת האם רבי נחמן באמת התכוון ברצינות לכך שצריך להניח תפילין או לקיים מצוות מסוימות, או שהוא רק דיבר על הדברים האלה באופן מטפורי. למשל, אדם שחזר בשאלה ושואל את עצמו אם פעל נכון, מתעניין האם רבי נחמן באמת האמין בערך הדתי או שהיה לו אומץ לחשוב אחרת. מה המשמעות של דתי וחילוני לפי רבי נחמן? אליעד מבהיר שגם אם רבי נחמן הקפיד על שמירת מצוות, הוא לא היה דתי במובן הרגיל, כי הוא לא פעל מתוך כניעה עיוורת למסורת או למצוות, אלא מתוך מקום של הבנה עמוקה של המציאות. מנגד, רבי נחמן גם לא היה חילוני, כי הוא לא הלך בדרך של חילונים שחיים את חייהם בלי שום קשר למציאות הרוחנית. כלומר, רבי נחמן בעצם נמצא במקום שבו ההבחנה בין דתי לחילוני מאבדת את משמעותה, כי הוא חווה את המציאות ממקום של אחדות ונפרדות שמשולבות יחדיו. מה מיוחד בשכל של רבי נחמן מברסלב? השכל המיוחד של רבי נחמן, לפי אליעד, הוא היכולת לתפוס את המציאות גם בצורות ההפוכות שלה. רבי נחמן מסוגל להגיד דבר אחד, אבל להתכוון להיפוכו הגמור. לדוגמה, רבי נחמן יכול להגיד אסור לחלל שבת, אך למעשה לרמוז שהאמת המוחלטת היא שונה לחלוטין, ושבת היא מושג מופשט של מנוחה פנימית או מצב של תודעה. אליעד מדגיש שמי שלא מסוגל להבין כיצד רבי נחמן מסוגל להיות גם דתי וגם חילוני בו - זמנית, לעולם לא יצליח להבין את תפיסת האחדות והנפרדות באופן עמוק. מדוע קשה להבין שרבי נחמן היה גם דתי וגם חילוני? אליעד מסביר שהקושי נובע מתבניות חשיבה מקובעות. רוב האנשים תופסים דתי וחילוני כקטגוריות סותרות שלא ניתן לשלב ביניהן. אנשים בדרך כלל לא מצליחים לקבל שרבי נחמן יכול היה לומר דבר אחד ולכוון לדבר הפוך לחלוטין. אם האדם לא יכול לתפוס זאת, הוא לא יוכל להבין דברים עמוקים יותר שרבי נחמן מלמד, כמו התפיסה שהאחדות והנפרדות הן למעשה אותו הדבר. כיצד הדוגמאות והסיפורים של רבי נחמן משמשים להבנת הרעיונות שלו? אליעד מציין שכאשר רבי נחמן כותב בתורות שלו רעיונות כמו אלוהים מניח תפילין, הוא לא בהכרח מתכוון לכך באופן מילולי. אנשים בעלי ... מי שיש לו שכל מעמיק יותר יבין שהדברים הם מטפורה למשהו רוחני ועמוק יותר. אליעד גם מביא את הציטוט של רבי נחמן עצמו שאמר: כל מה שאני אומר זה רק הקדמות, כדי להדגיש שהטקסטים והדוגמאות שרבי נחמן נותן, הן תמיד רק לבוש לדבר האמיתי והמוחלט, שלמעשה נמצא מעבר לכל המילים. למה אליעד טוען שחסידי ברסלב לא באמת מבינים את רבי נחמן? אליעד מבקר את חסידי ברסלב המודרניים וטוען שרובם אפילו לא קראו את כל הכתבים של
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת בחייהם. הם רגילים ללמוד מתוך קטעים נבחרים, לעיתים קרובות מתוך תמלולים ופירושים של רבי נתן (ליקוטי הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם מדובר בדברים שהוא אמר במפורש, כתב, או שהובאו בשמו. כל שינוי קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד את הספרים המקוריים בלבד, בלי פירושים מתווכים, והיה מוכן לבדוק כל רעיון לעומק. הוא לא הגביל את עצמו מראש לאמונה ... אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם אינטלקטואליים, ואפילו ברמה של מבחני אינטליגנציה בסיסיים הם יהיו ברף נמוך יחסית. לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר מתורת משה, ושכל הרבנים האחרים הם פחות מקליפת השום ביחס אליו. אליעד מסביר שאין מדובר בהתנשאות, אלא פשוט בהצהרה ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית מהם הסודות הגדולים של רבי נחמן, ולמה הוא לא סיפר אותם? רבי נחמן מברסלב מתייחס בהרבה מקרים לתורותיו כסודות גדולים ונוראים. הוא מתאר דברים ... במלואם יש צורך להגיע לרמה של תודעה אחרת או לראייה פנימית מיוחדת. כדי להסביר מדוע רבי נחמן נמנע מלהרחיב על סודות אלו, ניתנה דוגמה של עיוור שלא מבין מדוע אנשים מתפעלים מנוף. אדם ... בתפיסתו הפנימית לא יוכל להבין את החוויה של מי שזוכה לתפיסה רוחנית עמוקה, ולכן רבי נחמן השאיר הרבה מהסודות שלו בצורה של סיפורים ומשלים. רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, פירש את סודותיו בצורה נרחבת יותר, ואף כתב עליהם בספריו כמו ליקוטי הלכות. האם רבי נחמן באמת התכוון לפירושים שנתנו לתורותיו? הסיבה שרבי נחמן לא סיפק פירוש ישיר לתורותיו באופן מלא וברור, היא כדי לאפשר מקום לפירושים אישיים ולגישה אישית של הלומד. רבי נחמן עצמו היה מביא סיפורים ומשלים, ולאחר מכן מסביר לחסידיו בשבתות את המשמעויות העמוקות יותר ... הכיל בתוכו משמעויות רוחניות עמוקות, ולעיתים אפילו משמעויות סותרות לכאורה. לדוגמה, רבי נחמן היה לוקח פסוק אחד מהתורה, ומסביר אותו בשני אופנים שונים ואף סותרים - פעם באופן חיובי ופעם באופן שלילי. גישה זו אפשרה לרבי נחמן לפנות אל כל אדם בדרכו, בהתאם למצבו הרוחני של אותו אדם. למה רבי נחמן השתמש בפסוקים מהתורה? רבי נחמן השתמש רבות בציטוטים מהתורה, מהנביאים, מהכתובים ואף מהזוהר. הסיבה לשימוש זה לא תמיד נבעה מרצון להיצמד למשמעות המקורית של הפסוק. אליעד כהן מסביר שרבי נחמן חי בתוך חברה דתית, חברה שבה כל רעיון או תורה חדשה חייבים היו להיות מגובים בפסוקים מן התורה. לכן, כאשר רבי נחמן רצה להעביר רעיון או מחשבה רוחנית, הוא חיפש פסוקים שיוכלו לשמש אסמכתא לדבריו. במקרים רבים, רבי נחמן השתמש בפסוקים הללו בצורה יצירתית מאוד, כשהוא נותן לפסוק פרשנות שמשרתת את המסר הרוחני שרצה להעביר, מבלי שבהכרח הפרשנות תאמה את הפירוש הפשוט או המקורי של הפסוק. כיצד רבי נחמן התייחס למשה רבנו, ומה המסר העמוק מאחורי יחסו? רבי נחמן התייחס בכבוד ובהערכה רבה למשה רבנו, ואף השתמש בדמותו כדוגמה לאידיאל הרוחני הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. כאשר רבי נחמן אומר תהיו כמו משה, הוא למעשה קורא לתלמידיו לא רק להקשיב למשה ולהאמין בו באופן עיוור, ... בעצמם לחוויה הרוחנית הגבוהה ביותר של מפגש ישיר עם אלוהים. אליעד כהן מסביר שכאשר רבי נחמן מדרבן אנשים להיות כמו משה, יש בזה ביקורת סמויה על הסתמכות עיוורת על מסורות דתיות. אם ... חוויה אישית וישירה, ללא תיווך. מה הקשר בין סיפור אדם הראשון לבין תורת האחדות של רבי נחמן? סיפור חטא אדם הראשון ועץ הדעת הוא סיפור שממחיש את אחד המסרים המרכזיים בתורת רבי נחמן - ההבחנה בין טוב ורע. על פי הפירוש שנתן אליעד כהן, האדם הראשון נצטווה לא להבדיל בין טוב ... ומשם החל למעשה כל הסבל האנושי. המסר העמוק כאן הוא שהמפתח לתיקון העולם, לפי רבי נחמן, נמצא בשחרור מההבחנה הזו בין טוב לרע. בעוד שהמסורת היהודית מדברת על עולם עתידי מושלם שבו לא תהיה עוד הבחנה בין טוב לרע, רבי נחמן אומר שהאדם יכול וצריך להגיע לאותו מצב של שלמות ואחדות כבר עכשיו, ולא לדחות זאת לעתיד לבוא. מה הקושי והסתירה הפנימית בסיפור התנכי של מתן תורה, לפי רבי נחמן? התפיסה הדתית המסורתית אומרת שהעולם נברא בשביל מתן תורה וקיום מצוות. אך אליעד כהן מצביע ... כל מטרת העולם היא מצוות, מדוע בהתחלה נתן אלוהים לאדם רק מצווה אחת? אליעד מסביר שרבי נחמן רומז דרך זה על האפשרות שהמטרה האמיתית של הבריאה היא דווקא מעבר למצוות - אלא מצב תודעה של אחדות מוחלטת, כפי שהיה לפני החטא של אדם הראשון. מהם סודות רבי נחמן? מה המשמעות של חטא אדם הראשון? למה רבי נחמן השתמש בפסוקי התורה? מה היחס של
גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים
גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים
... בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים האם יש הבדל בין כאב פיזי לכאב נפשי? לפי אליעד כהן, ההבחנה בין כאב ... מוחלט, אלא תלוי ברצון ובתודעה של האדם. מה רבי נחמן מברסלב אומר על מקור הכאב והסבל? רבי נחמן מברסלב טוען שכל הסבל והכאב בעולם מקורם בחיסרון דעת. כלומר, האדם סובל משום שאינו מבין את המציאות לעומקה. לדעת רבי נחמן, אם לאדם הייתה דעת שלמה, הוא לא היה חווה כלל סבל, אפילו לא ברמה הגופנית. רבי נחמן מביא כדוגמה אדם שחולה בסרטן וטוען שהבעיה אינה בגופו אלא בנפשו, משום שהכאב והסבל נובעים ... הוא ביטוי לרצון האלוהי, הרצון הראשוני. רבי נחמן, שסבל בעצמו רבות, המשיך לדבוק בתפיסה שהבעיה אינה פיזית אלא תמיד נפשית - בעיה בתפיסת ... להתנגד למציאות. איך כל זה מתקשר לתורת רבי נחמן על ביטול הרגשות? רבי נחמן דיבר על מצב שבו האדם מגיע לביטול כל הרגשותיו, כלומר, למצב שבו האדם מפסיק להרגיש נפרד ומבין ... לפני הבריאה, מצב של אחדות מוחלטת. לפי רבי נחמן, האדם צריך לקיים מצוות לא למען שכר עתידי, אלא כדי לחוות כבר עכשיו את המציאות כאילו הוא יצר ... מהי חוויית האחדות? איך להשתחרר מהסבל לפי רבי נחמן מברסלב? איך להבין שהכל אחד? האם אפשר להשתחרר מרצונות? כיצד לשנות את חוויית ... בין הרצון שלו לבין המציאות. מה אומר רבי נחמן על סבל ובריאות הגוף? אליעד כהן מתייחס לדברי רבי נחמן מברסלב, שאמר שכל הצרות, הייסורים, הכאבים והמחלות באים רק מחיסרון דעת. רבי נחמן טען כי אם האדם היה משלים את הדעת שלו במלואה, לא היה חווה שום סבל, אפילו לא בגוף. הוא הסביר ... הרצון של אלוהים, הרצון הראשוני. לדוגמה, רבי נחמן היה אומר לאדם שחולה סרטן ומתלונן על כאבים שהוא לא סובל באמת בגלל הבעיה הפיזית, אלא סובל ... והחיים, ומחוסר הדעת הזה נובע הכאב. רבי נחמן עצמו סבל במהלך חייו, ובכל זאת דבק באמונה שהסבל הוא תמיד בעיה נפשית, כלומר, בעיה בתפיסת ... בהתנגדות. מה הקשר של כל זה לאלוהים ולתורת רבי נחמן מברסלב? רבי נחמן מדבר על ביטול כל הרגשותיו, שזה מצב בו האדם מפסיק להרגיש שהוא ישות נפרדת ומבין שהוא אחד עם ... שהוא מצב התודעה הגבוה ביותר האפשרי. רבי נחמן מייעץ לעשות את המצוות לא כדי לזכות בשכר עתידי (העולם הבא), אלא לחוות את המציאות כולה כבר ... מהי חוויית האחדות? איך להשתחרר מהסבל לפי רבי נחמן מברסלב? איך להבין שהכל אחד? האם אפשר להשתחרר מרצונות? כיצד לשנות את חוויית ... לך פיזית, אז איך אפשר להגדיר את זה כנפשי? רבי נחמן אמר בספר שלו: כל הצרות והייסורים והגלות אינם אלא לפי ערך חיסרון הדעת. כלומר, ככל שחסר לך ... הגוף - הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל, אם רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני כואב, אני סובל, הוא היה אומר לו: תקשיב, זו לא בעיה בגוף ... פיזית, איך זה קשור לנפש? אליעד: שימי לב, רבי נחמן גם בעצמו סבל מספיק ובכל זאת הוא נאחז בתפיסה הזו. מה ההבדל בין אדם לבין חפץ דומם? אליעד: אם ... לך פיזי, אז איך אתה מגדיר את זה כנפשי. רבי נחמן אמר בספר שלו, כל הצרות והייסורים והגלות אינו אלא לפי ערך חיסרון הדעת. זאת אומרת תלוי בכמה ... הגוף זה הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני כואב אני סובל, רבי נחמן היה אומר לו, תקשיב זו לא בעיה בגוף הפיזי זו בעיה בנפש. מה הרעיון. ורבי נחמן גם בעצמו סבל מספיק ובכל זאת הוא נאחז בזה. למעשה הנושא הוא פשוט, אם אני אקח את הקיר וארביץ ... יזרום אתך בנושא הזה כדי לא להיכנס אליו. רבי נחמן אמר ולא תבוא עליו השמש, מה זאת אומרת? שלא יעשה את המצוות בגין ביאת שימשו, שלא תעשה את ... תיתן שכרו, מה הכוונה ביומו תיתן שכרו? רבי נחמן אמר שבן אדם עושה מצוות, שיעשה אותם בצורה כזאת שכרגע יקבל שכר, כאשר בן אדם עושה מצווה לעולם ... זה נקרא אפשרי המציאות ומחויב המציאות, רבי נחמן אומר שהאדם כל זמן שלא חזר בתשובה שלמה, אין לו הוויה כלל. מה זאת אומרת שאין לו הוויה כלל, הכוונה שהוא לא קיים כלל, ורבי נחמן אומר שבן האדם חוזר בתשובה הוא בעצם מתהווה כי יש שני דברים, יש דבר שהוא מחויב המציאות ויש ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: רבי נחמן, מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? האם אפשר לדעת הכל ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רבי נחמן, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בראיון עבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן למציאת עבודה, קואצ'ר, ייעוץ אישי מומלץ בתחום רבי נחמן - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.7969 שניות - עכשיו 20_06_2025 השעה 15:16:41 - wesi1