🖨4 תשובות לשאלה מהי משמעות החיים, 4 תשובות לשאלות פילוסופיות, 4 תשובות לשאלות קיומיות, 4 תשובות לשאלה למה אני חי, 4 תשובות לשאלה למה אני קיים, 4 תשובות לשאלה למה העולם קיים, איך להתמודד עם שאלות קיומיות? איך להתמודד עם שאלות פילוסופיות? איך להתמודד עם שאלות משמעות החיים? שאלה קיומית, שאלות מהחלל הפנוי, למצוא תשובות לשאלות מהחלל הפנוי, תשובות יחסיות, תשובות מוחלטות, תשובה יחסית, תשובה מוחלטת, איך לצאת מהחלל הפנוי? שאלות שבאות מהחלל הפנויוכאן נסביר מהן 4 האפשרויות העומדות בפני האדם ששואל את עצמו שאלות קיומיות, שאלות בסגנון של: מהי משמעות החיים, למה אני חי? למה אני קיים? מה היעוד שלי בחיים וכיו"ב? שאלות שונות שניתן להגדיר אותן כשאלות קיומיות / שאלות פילוסופיות / שאלות משמעות החיים וכולי.
ונסביר איך למצוא תשובות לשאלות שאין להן תשובה, ואיך לענות לשאלה שאין לה תשובה, והאם באמת יש תשובה לשאלות קיומיות ועוד.
אז ברמת העיקרון, יש 4 דרכים איך להתמודד עם שאלות קיומיות.
אפשרות 1 - היא לתקוף את הצורך בשאלה עצמה. דהיינו, במקום לנסות לענות על השאלה ובמקום לנסות לנתח את השאלה, במקום זה לתקוף את הצורך בשאלה עצמה. דהיינו, לחקור למה יש לך את השאלות הקיומיות. לדוגמה לשאול, למה זה משנה לי למה אני חי? מה אכפת לי למה אני חי? למה אני רוצה לדעת למה העולם קיים? מה באמת עומד מאחורי השאלה מהי משמעות החיים? מה יצא לי מזה שאני אחקור למה אני חי?
כאשר חקירה כזאת אמורה להפוך ללא משנה את השאלה הקיומית. והיא אמורה לגרום לבן אדם להפסיק לשאול את השאלה הקיומית.
כי מצד האמת, הסיבה שבן אדם שואל שאלות קיומיות, היא בגלל שיש משהו שלא טוב לו בחיים. דהיינו, שהמציאות נגד רצונו במשהו. כי מי שהמציאות כרצונו, טוב לו והוא לא שואל שאלות פילוסופיות. וכל השאלות הקיומיות של האדם, הן ביטוי לזה שלא טוב לו. וברגע שהאדם מוצא מה לא טוב לו והוא מטפל במה שלא טוב לו, הוא מפסיק לשאול שאלות קיומיות.
עד כאן אפשרות 1 להתמודד עם שאלות קיומיות, באמצעות חקירת סיבת השאלה של השאלה הקיומית והסטת המוח של הבן אדם, מהשאלה הקיומית אל שאלות אחרות, שהן יותר אמיתיות עבור השואל עצמו.
אפשרות 2 - היא למצוא תשובות לשאלות הקיומיות ולהסתפק בתשובות יחסיות. דהיינו, כן למצוא תשובה לשאלה הקיומית, אבל להסתפק בתשובה יחסית לשאלה הקיומית. לדוגמה: שאלה: למה אני קיים? תשובה: בשביל העולם הבא, כדי למלא את רצון אלוהים, כדי לתקן את המציאות וכיו"ב.
שאלות בעיקרון תשובות שעונות לשאלות קיומיות. אבל התשובות האלו הן תשובות יחסיות אך אינן תשובות מוחלטות. כי תשובה יחסית פירושה, תשובה שניתן לשאול עליה שאלות נוספות. ותשובה מוחלטת פירושה, תשובה שלא ניתן לשאול עליה שאלות נוספות.
וכל השאלות הקיומיות, על כל תשובה שלהן, ניתן להמשיך לשאול עוד שאלות קיומיות. לדוגמה על השאלה "למה קורה X" אפשרי לענות "בגלל Y". אבל תמיד אפשרי להמשיך לשאול "מהי הסיבה של Y" "למה קורה Y עצמו" וכך הלאה עד אין סוף. דהיינו, על כל סיבה וכל תשובה, אפשרי להמשיך לשאול שאלות נוספות. ולכן כל התשובות האלו, אינן מוחלטות.
אבל רוב האנשים, או שהם לא שואלים את השאלות האלו, דהיינו, אפשרות 1, או שהם שואלים את השאלות האלו ומסתפקים בתשובות יחסיות, כנ"ל, דהיינו, אפשרות 2.
ויש גם את אפשרות 3 - שהיא להמשיך לחקור את השאלות האלו ואז להיות בטוח במאה אחוז שאין תשובה מוחלטת ותשובה סופית לשאלות האלו. ואז אצל רוב ככל האנשים, כאשר בן אדם בטוח שאין תשובה לשאלה, ושגם אין אפשרות למצוא תשובה לשאלה, אז הוא מפסיק לשאול את השאלה. כי אם אין תשובה אין שאלה.
דהיינו, האפשרות ה 3 היא להיות בטוח בוודאות שאין תשובה שמספקת אותך, לשאלות הקיומיות ושגם לא תוכל למצוא תשובה לשאלות האלו. דהיינו, להגיע לרמת וודאות מוחלטת, שאין אפשרות למצוא תשובה לשאלות הקיומיות / שאלות שבאות מהחלל הפנוי. ואז כאשר המוח בטוח שאין אפשרות למצוא תשובה, אז המוח מפסיק לשאול את השאלה.
אבל יש גם אפשרות 4 - שהיא לפתח את המוח לרמת שכל על אנושי ברמה כזאת ששום בן אנוש אף פעם ולעולמי עולמים לא יוכל להגיע לרמת דיוק מחשבתי יותר גדולה מהשכל שתגיע אליו. בשלמות שאין שלמות אחריה.
ובנקודת המבט הזו, הבן אדם מטיל ספק בכל דבר שעובר במוחו, ובודק מה האמת על כל דבר. עד שהוא מגיע לאי ידיעה מוחלטת, שבה המוח של האדם מפסיק להבדיל בין יש לאין, ואז כשהאדם לא מבדיל בין יש לאין, אז האדם לא יודע כלום. ואז כשהאדם לא יודע כלום ושום דבר, אז ממילא אין לו שום שאלה בשום נושא.
כי כל השאלות, הן רק בשכל. וכשאין שכל, אין שאלות.
ובאפשרות 4 - אחרי שהאדם חוזר לשכל שלו וחוזר להיות מודע לעצמו, כי הביטול הוא ב"רצוא ושוב", אז נשאר לו "רשימו" מהביטול לאין סוף. ואז האדם עצמו יש לו את כל ה 4 אפשרויות בו זמנית.
דהיינו, שבסופו של דבר, ביום יום, גם מי שהגיע לאפשרות רביעית, של ביטול לאין סוף, בפועל הוא גם לפעמים מסיח את דעתו מהשאלות האלו, גם לפעמים מסתפק בתשובות יחסיות, גם לפעמים מבין שאין תשובה מוחלטת וגם לפעמים זוכר שאין בכלל שאלה וכולי.
וההמלצה שלי היא, להתחיל דווקא באפשרות 1 - דהיינו, שהאדם יחקור למה בכלל הוא רוצה לחקור ולדעת מהי משמעות החיים וכולי. כי זאת נקודת האמת של האדם ועל האדם להיצמד לנקודת האמת של עצמו לפני שהוא חוקר שאלות פילוסופיות. ועל האדם תמיד ללכת עם האמת של עצמו ואם האמת של עצמו היא שהאמת לא באמת מעניינת אותו אלא מעניין אותו להרגיש טוב וכיו"ב, הרי שעל האדם לעשות את זה ולהתמקד ב איך להרגיש טוב ולא בשאלות פילוסופיות של חקר האמת וכיו"ב.
ורק אחרי שבן אדם באמת עושה את זה, רק אז הוא יכול לעבור לשלב 2 של חקר השאלות האלו, ממקום אחר לגמרי... ורק אחר כך הוא מגיע לשלב 3 ובסוף לשלב 4 וכולי.
מודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהןמודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהןמודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן מהו קיום ומהי מודעות? איך הם קשורים? במהלך ההרצאה, עוסק אליעד כהן בשאלות פילוסופיות לגבי קיום ומודעות. הוא מתחיל בדיון על כך שבשכל האנושי, קיום ומודעות הם קשורים זה לזה, כלומר, אם אדם מודע, הוא קיים, ואם הוא לא מודע - הוא לא קיים. ... שכל, ייתכן שיהיה אדם מודע לדברים מסוימים מבלי שהוא קיים. זהו רעיון שגורם למטלטל את ההבנה הרגילה של מהו קיום ומודעות. הוא מציין כי אם אדם יודע שהוא קיים, אז הוא קיים. אך אם הוא לא יודע שהוא קיים, ... משהו מבלי שהוא קיים, והוא יכול להכיל כל התפיסות והווריאציות האפשריות. באין שכל אנושי, אליעד טוען שניתן לשלב בין קיום ומודעות בצורה שהיא מעבר לתפיסה האנושית. זהו רעיון מורכב, אך הכוונה כאן היא שהשכל של אלוהים יכול להכיל דברים שלכאורה לא הגיוניים בשכל האנושי. מהו חיסרון, ואיך הוא קשור לקיום? בהמשך ההרצאה, אליעד מדבר על הקשר בין קיום לחיסרון. הוא מציין שכאשר משהו קיים, בהכרח קיים גם חיסרון. כלומר, אם אתה בטוח במשהו שהוא קיים, אתה בהכרח ... תחושת חיסרון גם מבלי לדעת אם יש משהו קיים שגורם לחיסרון. לפי אליעד, כשאנחנו בטוחים במשהו, זה אומר שבנוסף לקיום, יש לנו גם חיסרון. ואז, אם אנחנו יודעים שיש חיסרון, עלינו להיות במצב שבו אנו רוצים להיפטר ממנו. הוא מתאר את הקיום כחיוב שאין לו משמעות ללא חיסרון. האם קיימת ידיעה חווייתית או שכלית? באמצע השיחה, אליעד מתאר את השוני בין ... זאת כדי להראות שהחוויות שיכולות להיות לנו אינן תמיד קשורות להיגיון ולשכל, והן יכולות להתקיים במקביל לשכל מחוץ למציאות. קיום ומודעות הבדלים בין השכל האנושי לשכל של אלוהים חיסרון וקיום ידיעה חווייתית מול ידיעה שכלית הכחשת חוויה ישירה שאלה: האם קיום שווה מודעות, והאם יש קיום ללא מודעות והאם יש מודעות ללא קיום? אליעד: בשכל שלנו, מודע שווה קיים, ואם אתה לא מודע אתה לא קיים. אי אפשר לדעת אם אתה לא ... נכון? כי אתה יכול לא לדעת שמשהו קיים, ובכל זאת לרצות להיפטר מהחיסרון שלא קיים אם היית בטוח שיש קיום, אז היית בטוח שיש חיסרון, ואז לא היית חושב שיש חיסרון, ואז לא היית רוצה להיפטר מהחיסרון. מה שאמרתי ...
לחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוףלחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוףלחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוף האם אפשר באמת לחיות ללא רצונות? אליעד כהן מתאר את הרעיון של חיים ללא ... אדם לא יחווה את קיומו, כלומר, הוא יישאר קיים פיזית, אך לא יידע על כך ולא יחווה את תחושת הקיום. המפתח בהבנה זו טמון בהבנת המושג של האין, של חיים ללא תודעה. מה קורה כשנפנים כל הפחדים והרצונות? בהמשך ... עצמו, אלא מבצע פעולה של רצון נוסף, מה שמעיד על כך שהוא לא שוחרר לחלוטין. האם החיים ללא תחושת קיום אפשריים? אליעד כהן מציע רעיון נוסף, לפיו אם האדם היה מאבד לחלוטין את תחושת הקיום שלו, כלומר, אם הוא לא ידע שהוא קיים, תחושת הקיום הייתה נעלמת, אך לא הקיום עצמו. הוא מציין כי זהו הבדל חשוב: אם אדם מנסה להעלים את תחושת הקיום בכוח, הוא לא מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא חלק מהותי מהתהליך - הוא מחזק את התחושה במקום להעלימה. אליעד מסביר שלמעשה, כאשר תחושת הקיום נעלמת מעצמה, אדם יכול להיות קיים פיזית, אך לא להרגיש את קיומו, כמעט כמו חפץ, שאינו מודע לקיומו. מהו קיום ללא קיום? אליעד מכנה מצב זה כקיום ללא קיום, שבו האדם עדיין קיים פיזית, אך אינו מודע לכך שהוא קיים. הוא מוסיף כי ייתכן שמצב כזה יכול להיות ... רווח, יוכל לחוות את המציאות כפי שהיא, ללא רצון כפייתי וללא תחושת הכרח. לסיכום: מה ניתן ללמוד מהרעיון של קיום ללא תודעה? לסיכום, אליעד כהן מציע מחשבה עמוקה לגבי האפשרות לחיות בלי רצונות, פחדים, רגשות או מודעות. הוא מציע מצב תיאורטי שבו אדם קיים, אך לא יודע שהוא קיים, ומציג את הרעיון של קיום ללא קיום - מצב שבו אדם חי אבל לא מודע לקיומו. כדי להגיע לכך, על האדם לוותר על כל רצון ותשוקה, ... ללא תודעה? איך להיפטר מפחדים? מה זה ביטול לאין סוף? האם ניתן להיות בשני מצבים בו זמנית? מהי תחושת קיום? האם אפשר באמת לחיות ללא רצונות? אליעד כהן מסביר את הנושא של חיים ללא רצונות, פחדים, תודעה, רגשות ומודעות, ... בלי להרגיש את עצמו ובלי לדעת שהוא קיים. הוא מציג רעיון עמוק לפיו ייתכן מצב שבו אדם חווה את הקיום שלו ללא תחושת קיום מודעת, ומסביר שהשכל הפשוט אומר שאם אדם יאבד את כל הרצונות שלו, את כל הפחדים, את כל הרגשות ואת ... את רצונותיו מתוך רצון לעשות זאת, כי עצם הרצון לבטל הוא גם רצון. מה המשמעות של חיים ללא תחושת קיום? אליעד כהן מדגיש נקודה מורכבת לפיה אם באמת תיעלם תחושת הקיום של האדם, כלומר, האדם לא יהיה מודע שהוא קיים, מבחינת ההיגיון הפשוט זה יהיה כאילו הוא לא קיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם לא יודע שהוא קיים, התחושה של הקיום היא זאת שנעלמת ולא הקיום עצמו. אליעד מציין שזהו הבדל חשוב מאוד: יש הבדל בין להעלים לבין מצב שזה נעלם מעצמו. אם האדם מנסה ... הוא לא באמת מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא זה שדווקא מחזק את קיומה. אליעד מחדד שאם תחושת הקיום נעלמת לחלוטין מעצמה, האדם למעשה קיים באופן פיזי, אך אינו חווה את עצמו כקיים. הוא מדגיש שההיגיון הרגיל אומר ... נתפס כלל בהיגיון, שבו האדם ממשיך להיות קיים באיזושהי רמה בלתי מוסברת, אפילו אם הוא איבד לחלוטין את מודעותו לקיום שלו. האם אדם יכול להיות קיים בשני מקומות בו זמנית? בהמשך הדיון אליעד משתמש בדוגמה של צנצנת ריבה כדי ... לחלוטין באותו זמן בדיוק: מצב אחד שבו הוא קיים ומודע לקיומו, ומצב שני בו זמנית, שבו הוא לא מודע לקיום שלו בכלל. הוא מתאר זאת כמצב שבו האדם חווה את המציאות בשני אופנים הפוכים לחלוטין, באותה נקודת זמן ובאותו ... קיים מימד או מצב שבו האדם ממשיך לחיות ולפעול ללא המודעות הרגילה שאנחנו מכירים. לפי אליעד, זה מצב של קיום ללא קיום - האדם קיים, אך אין לו כל תודעה או ידיעה על קיומו, ולכן מנקודת מבטו הוא כאילו אינו קיים. ... טוטאלי, הוא מסוגל לחוות את המציאות כפי שהיא, ללא רצון כפייתי וללא תחושת הכרח. לסיכום, מה ניתן ללמוד מרעיון הקיום ללא תודעה? לסיכום, אליעד כהן מציע מחשבה עמוקה לגבי האפשרות לחיות ללא רצונות, פחדים, רגשות או מודעות, ומציג אפשרות תיאורטית למצב קיום שבו האדם חי, אך אינו יודע שהוא חי. מצב זה מאפשר חוויה מיוחדת שבה האדם משוחרר לחלוטין מן הכבלים של הרצונות והפחדים, אך הוא דורש הבנה עמוקה וויתור אמיתי על כל מה שנתפס בעיניו כקיום עצמי. לחיות בלי רצונות האם אפשר להתקיים ללא תודעה? איך להיפטר מפחדים? מה זה ביטול לאין סוף? האם ניתן להיות בשני מצבים בו זמנית? מהי תחושת קיום?
קיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קייםקיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קייםקיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קיים האם אפשר לדעת בוודאות אם אני קיים? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג בהרצאה ... אדם אומר אני לא קיים, הוא למעשה עדיין מתייחס לעצמו כקיים, כי בעצם האמירה עצמה הוא עדיין נמצא ומכיר בקיום העצמי שלו. למה השאלה האם אני קיים חשובה כל כך? השאלה האם אני קיים? היא בעלת חשיבות עליונה, משום ... הזאת, אומר אליעד, עדיין מוגבלת מכיוון שעדיין יש בה את הנפרדות הזו, ולכן לא יכולה לתת תשובה אמיתית לשאלת הקיום. אליעד משתמש בדוגמה של אדם שמדמיין את עצמו מוחק את קיומו, כמו אדם שמצייר קו מסביב לעצמו ומוחק אותו ... התחושה שיש אני ששואל האם אני קיים, ושכל ניסיון למחוק את האני עדיין משאיר איזו תודעה חושבת ומרגישה, כך שהקיום למעשה לא באמת נעלם. האם אפשר לחשוב על אי - קיום? אליעד מציין שקשה מאוד לחשוב על מצב של אי - קיום, כי ברגע שאדם חושב, הוא כבר מייצר קיום מסוים בתודעה שלו. אפילו כשאדם אומר לעצמו אני לא קיים, הוא למעשה ממשיך להתקיים דרך המחשבה עצמה. ולכן, כדי להגיע למצב שבו האדם באמת מבין את מושג הקיום העצמי, עליו להכיר בכך שאפילו התפיסה שלו, התחושות שלו והמחשבות שלו יכולות להיות אשליה. אליעד מדגים זאת בצורה מפורטת ... הסופי הוא שהמציאות פשוט קיימת כפי שהיא, בלי שום מחשבה נוספת. מהי התחושה של להגיע להכרה שאין לך זכות קיום? אליעד מגדיר את ההכרה בכך שאין לאדם זכות קיום כהשפלה העצמית הגדולה ביותר. כאשר אדם מבין באמת שאין הפרדה בין אני לבין כל דבר אחר במציאות, הוא מאבד כל זכות קיום נפרדת. הוא אומר שזו ההשפלה האולטימטיבית, מפני שהיא שוללת כל קיום עצמאי לאדם. הוא ממשיל זאת לתחושת פחד קהל, שהיא הפחד שאנשים אחרים יגידו לך שאתה לא יודע, וכאן זה ... מבין שאין שום אני אמיתי בכלל שיכול לפחד, שהכל בעצם דמיוני. איך אפשר להגיע להכרה מלאה של אי - קיום עצמי? אליעד מסביר כיצד מגיעים למצב של אי - קיום מוחלט, ואומר שהדרך לכך היא לתרגל באופן יומיומי שאלות עמוקות יותר על הקיום. כל פעולה שאדם עושה ביום יום, כל מחשבה וכל רצון, יש לבדוק אם הם באמת קיימים או לא. לדוגמה, ... הללו בצורה עקבית ומפורטת, הוא מתקרב יותר ויותר אל נקודת השיא שבה הוא מבין שהכל מתמוסס ואין באמת שום קיום אמיתי או נפרד ממנו. איך מתבצע התהליך בפועל? אליעד מסביר שכאשר האדם שואל את עצמו שוב ושוב את השאלות ... שהוא עושה או לא בטוח. ככל שהאדם מתרגל יותר ויותר שאלות מסוג זה, הוא מצמצם את ההבחנה שלו בין קיום ואי - קיום, עד שהוא מגיע להכרה שאין באמת שום דבר קיים בנפרד ממנו. הוא מגיע בסופו של דבר למקום של שקט ... תחושת השפלה או גאווה, מפני שכל ההבחנות בין עצמי לעולם החיצוני מתבטלות לחלוטין. האם אני קיים? מה זה אי קיום? האם השכל מתעתע בי? האם יש לי זכות קיום? איך להעלים את עצמי? איך להפסיק להרגיש מושפל? קיום עצמי מוחלט
קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם?קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם?קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם? האם יכול להיות קיום בלי ידיעה עצמית? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא האם ייתכן מצב שבו משהו קיים, אך אינו מודע לקיומו. הדיון מתחיל בשאלה בסיסית: מה זה קיום, ומה זו מודעות? אליעד מסביר שיש שתי אפשרויות בסיסיות: או שקיום מחייב מודעות, ואז אי אפשר להפריד ביניהם, או שקיום אינו תלוי במודעות, ואז אפשר להניח שקיים משהו גם אם אין לו מודעות עצמית. אליעד מדגים זאת באמצעות האבן: האם אבן קיימת רק כאשר מישהו מסתכל עליה ומודע אליה? אם נאמר שקיום דורש מודעות של מישהו שיתבונן בדבר, אזי האבן תלויה לחלוטין במודעותו של הצופה. אך אם נניח שקיום אינו תלוי במודעות, האבן קיימת גם אם אף אחד לא מודע אליה. אליעד מסביר שזוהי שאלה של הגדרות: אם ההגדרה שלנו לקיום היא משהו שתלוי בידיעה, אז כמובן שלא ייתכן קיום ללא ידיעה. אך אם נבחר להגדיר שקיום לא תלוי בידיעה, אז יכול להיות שמשהו קיים גם בלי שיידעו עליו. איך מוכיחים שמשהו יכול להיות קיים בלי ... או הדבר הבסיסי שממנו הכל מורכב. על פי ההסבר, המצוי הראשון אינו יכול להיות מודע לקיומו, כי להיות מודע לקיום דורש שני דברים לפחות: הדבר עצמו, והידיעה על הדבר. אבל הדבר הראשון, בהגדרתו, הוא רק אחד - ולכן לא ... שהמציאות היא למעשה זו שמודעת לעצמה, לא באמצעות הידיעה הרגילה של האדם אלא ברמה של הוויה טהורה. כלומר, עצם הקיום הוא בעצמו מודעות, אבל לא במובן הרגיל שאנו חושבים עליו כהכרה או ידיעה. לדבריו, הדבר הראשון הוא למעשה הקיום עצמו. אם הוא לא היה קיים, שום דבר אחר לא היה יכול להיות קיים. אבל מכיוון שברור לנו שמשהו ... לקבל את קיומו של הדבר הראשון, אפילו אם הוא אינו יודע או מודע לעצמו במובן האנושי. מה המשמעות של קיום ללא מודעות לאדם? אליעד מסביר שאצל האדם השאלה משתנה מעט, מפני שמבחינת האדם, קיום ללא מודעות עצמית נתפס כחסר משמעות. לדוגמה, אם לאדם אין שום מודעות שהוא קיים, אז מבחינתו הוא למעשה לא קיים, כי אין שום משמעות לקיום כזה עבורו. עם זאת, אליעד מדגיש שזה עניין סובייקטיבי לחלוטין, כי ברמה האובייקטיבית ייתכן שמשהו קיים גם אם האדם לא מודע אליו כלל. המשמעות של קיום או מודעות תלויה תמיד בהגדרות ובאופן שבו אנחנו בוחרים לפרש את המושגים האלה. אליעד מציין שוב ושוב שהכל תלוי בהגדרות: אם האדם מחליט להגדיר שקיום דורש מודעות, אז קיום ללא מודעות אינו אפשרי מבחינתו. לעומת זאת, אם הוא מוכן לקבל שקיום לא מחייב מודעות, אז כמובן שאפשרי קיום בלי ידיעה עצמית. איך ייתכן שמדבר אחד ללא מודעות יצאו דברים שונים ומודעים? השאלה הזו מובילה לדיון עמוק יותר ... הבדל ואין בכלל ריבוי. המציאות עצמה אינה מפוצלת, אלא רק נדמית כך למתבונן שמסתכל עליה מבחוץ. סיכום ומסקנות מרכזיות: קיום בלי ידיעה עצמית אפשרי או בלתי אפשרי בהתאם להגדרה שבה משתמשים. הדבר הראשון או המציאות עצמה אינה יכולה להיות מודעת לעצמה במובן האנושי, כי זה דורש פיצול. הקיום עצמו הוא סוג של מודעות, גם אם לא במובן הרגיל של ידיעה או הכרה. הריבוי וההבדלים בעולם הם תפיסה ... שונים נותרת שאלה פילוסופית עמוקה שמובילה להבנת ההבדל בין תפיסת האדם את המציאות לבין המציאות כפי שהיא. האם אפשרי קיום בלי מודעות? האם המציאות מודעת לעצמה? בריאה יש מאין מהו הדבר הראשון שממנו הכל נוצר? האם הקיום של אלוהים מודע לעצמו? איך נוצר העולם? מהי תודעה אלוהית?
רוחניות, מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרתרוחניות, מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרתרוחניות, מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרת מהו החיסרון בקיום העצמי ואיך הוא משפיע על האושר? ההרצאה עוסקת בהבנת הקיום העצמי ובחיסרון הקיום כפי שהוא נתפס על ידי אליעד כהן. אליעד מסביר כי הרבה אנשים לא מצליחים להבין את מהות הקיום, ומחפשים אושר רוחני באמצעות טכניקות או שיטות של מורים רוחניים, מבלי להבין את הבעיה האמיתית: הקיום עצמו. אליעד מבדל בין שיטות שמורים רוחניים מציעים, שבמסגרתן הם מתמקדים במחשבות ובתחושות, לבין התפיסה העמוקה יותר שהבעיה טמונה בקיום עצמו ולא במחשבות או ברגשות. הוא מציין שלעיתים השיטות שמורים רוחניים מציעים מובילות אנשים למלכודות, מאחר שהם מסבירים להם להתבונן במחשבותיהם מבלי להבין את חיסרון הקיום עצמו. מהי התרמית שמורים רוחניים מציעים? אליעד מתאר את השיטה הנפוצה של המורים הרוחניים שמלמדים את תלמידיהם לא להאמין ... מסר שנראה כפתרון, בכך שהם מורים לאדם להתנתק מהסבל שמגיע ממחשבותיו, אך הם לא עוסקים בשורש הבעיה - החיסרון שבקיום עצמו. האליעד מציע להסתכל על המצב בצורה שונה - במקום להניח שהחיסרון טמון במחשבות או בסביבה החיצונית, על האדם להבין שהחיסרון נמצא בעצם בקיום שלו, שהוא עצמו החיסרון בכבודו ובעצמו. האם יש משמעות לקיום בלי חיסרון? בהמשך ההרצאה, אליעד מציע את התפיסה שבקיום תמיד ישנו חיסרון, כי ללא חיסרון, לא היה ניתן לדעת בכלל על קיומו של האדם. הוא טוען כי המודעות לקיום שלנו תלויה בקיומו של חיסרון. אליעד מדגיש שתחושת האני שקשורה לקיום היא בעצם חוויית חיסרון, שהיא חיונית להכרה עצמית. אם אדם לא חווה חיסרון, הוא לא יכול לדעת שהוא קיים. ... ישות אחת בלבד, שלא מודעת לעצמה, שהיא לא יכולה לדעת שהיא קיימת כי היא לא חווה שום חיסרון. מהו הקיום הראשון ואיך הוא קשור לחיסרון? הקיום הראשון, לפי אליעד, הוא מצב שבו ישות קיימת אך לא מודעת לקיומה, ולכן היא לא חווה את תחושת הקיום. ברגע שהישות מבינה שהיא קיימת, היא נכנסת למצב של חיסרון, שכן המודעות לקיום תמיד תלויה בהכרה בחיסרון. הוא משתמש בדימוי של מהות אחת כדי להמחיש את הרעיון - אם יש רק מהות ... אני. מהו האני ומהו החיסרון בתפיסה רוחנית? במהלך ההרצאה, אליעד מדבר על המהות של תחושת האני, שהיא עצם תחושת הקיום, שמבוססת על תחושת חיסרון פנימי. הוא מציין שכל מחשבה, חוויה או רגשות - חיוביים או שליליים - הם תוצאה ... הזה. אליעד מסביר שללא תחושת החיסרון, לא נוכל לחוות את עצמנו או את כל החוויות והרגשות שמבוססים על תחושת הקיום. מהו המפתח לאושר על פי אליעד? אליעד מציע שהמפתח לאושר טמון בהבנה עמוקה של הקיום והחיסרון שבו. הוא מציין כי אם אדם יכול להבין שהקיום עצמו הוא חיסרון, הוא יוכל להפסיק להיאבק במחשבות ובסבל שמקורם בתודעה שלו, ולפני כל דבר, להבין שהקיום הוא חיסרון במהותו. בכך, הוא לא ירגיש יותר צורך להימנע מהמחשבות או מהתחושות שגורמות לו לסבל, אלא יוכל לקבל ... האשליה של המורים הרוחניים? אליעד מסביר כי כל מורה רוחני שמלמד להפסיק להאמין במחשבות ובתחושות מבלי להבין את מהות הקיום עצמו, לא מצליח להוביל את תלמידיו להבנה האמיתית. מורים שמפרידים את האדם מהמחשבות שלו, אך לא מסבירים לו שהקיום עצמו הוא החיסרון, לא מצליחים לפתור את הבעיה העמוקה. רוחניות ומודעות עצמית הבנת החיסרון הפנימי אושר והתעוררות רוחנית מהות הקיום והאני מהו החיסרון בקיום העצמי ואיך הוא משפיע על האושר? ההרצאה עוסקת בתפיסה של קיום עצמי ואי - ההבנה שמובילה לחיפוש אחר אושר רוחני. אליעד מציין כי הרבה אנשים נפלים למלכודות של מורים רוחניים שמסבירים להם כיצד להתבונן במחשבותיהם, מבלי להבין את המהות האמיתית של הקיום. הוא מציע, לאור דוגמת העיוור שצופה בשולחן, שהחיסרון לא נמצא במחשבות, אלא בקיום עצמו. מהי התרמית שמורים רוחניים מציעים? ההסבר המרכזי של אליעד הוא שמה שמורים רוחניים מנסים לשדר לאנשים הוא שאין ... לקחת אחריות על תחושת החיסרון, הם טוענים שהחיסרון נמצא במחשבות או חיצונית לאדם. אליעד מציין שאין להסיר אחריות, משום שהקיום עצמו הוא החיסרון - לא החיסרון הפיזי או המנטלי אלא חיסרון הקיום. האם יש משמעות לקיום בלי חיסרון? ההרצאה מעמיקה בהבנת הקיום, וטוענת כי החיסרון הוא חיוני לקיום ולמודעות עצמית. אליעד טוען כי אם לא היה חיסרון, לא היינו יכולים לדעת שאנו קיימים, מכיוון שהמודעות לקיום קשורה ישירות לחוויית החיסרון. הוא מסביר שהחיסרון הוא למעשה מה שמאפשר לנו להבין ולהרגיש את קיומנו. מהו הקיום הראשון ואיך הוא קשור לחיסרון? לפי אליעד, אם יש מהות אחת שקיימת, היא אינה מודעת לעצמה כי היא לא ... החיסרון טמון בהבנה הזאת, משום שמהות כזאת לא יכולה להרגיש שהיא קיימת אם היא לא מודעת לחסרונה. כלומר, תחושת הקיום עצמה היא תוצאה של חיסרון - לא רק המהות, אלא כל ישות מודעת לקיומה מייצגת חיסרון במציאות. מהו האני ומהו החיסרון בתפיסה רוחנית? במהלך ההרצאה, אליעד מדבר על תחושת האני והקיום האישי ככזה שמבוסס על תחושת חיסרון פנימי. הוא מציין כי כל מחשבה, חוויה, או רגשות - בין אם הם חיוביים או שליליים - הם בעצם תוצאה של חיסרון שנוצר בתוך הקיום. לא ניתן להימנע מהחיסרון הזה, ובמהות האמיתית אין חיסרון אם אין חוויית קיום. מהו המפתח לאושר על פי אליעד? ...
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמהקיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמהקיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה מהי המשמעות של קיום עצמי? האם הוא מחויב או רק אפשרי? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלת הקיום העצמי והקשר בין ההווה לעבר. הוא בודק אם קיום האדם כרגע הוא מחויב המציאות, או שמא הוא אפשרי בלבד, תוצאה של רצף של רגעים קודמים. אליעד מסביר שמי שמבין את עצמו כקיים כרגע בגלל שהיה קיים בעבר, למעשה משקר את עצמו. קיום האדם לא מחויב לעבר, אלא הוא רק אפשרות אחת מתוך רבות. המרצה פותח את הנושא על ידי השאלה מהו מקור הקיום? האם אנחנו קמים מחדש בכל רגע? הוא מתאר את המצב שבו אנשים טועים לחשוב שהקיום שלהם היום תלוי בקיום של אתמול, אך אליעד טוען שזו טעות. הוא מדגיש שזוהי אשליה של המשכיות, והקיום כיום הוא רק אפשרות, לא מחויבת. הוא שואל את השאלה מהו באמת מקור הקיום, ומדבר על כך שכאשר אנחנו שואלים את עצמנו למה אני קיים? אנחנו למעשה לא מבינים את שאלת הקיום. ההסבר המתמשך מציין שאין חובה להיות קיימים ברגע הזה, ולא מדובר על קיום מחויב, אלא רק אפשרות. כל רגע הוא אפשרות חדשה, לא מחויבת. אליעד מציין כי המחשבה שהקיום של היום מחויב לאירועים קודמים היא שקר, והאדם למעשה יכול להיות קיים או לא קיים, והקיום אינו תלוי בקיום של רגעים עברו. בהמשך, יש התייחסות לשאלה האם יש צורך לעמוד בתוצאה או סיבה - האם התוצאה של הרגע ... שמתרחש הוא תוצאה ישירה של אירועים קודמים, והשאלה האם התוצאה היא בהכרח המשך של סיבה מסוימת היא שאלה שעוסקת בקיום האפשרי ולא המחויב. אליעד מציין גם את המורכבות של הרגע הנוכחי. כל רגע הוא מנותק מהעבר ויכולה להיות אפשרות חלופית, כלומר, לא מחויבים להמשיך בקיום של הרגע הקודם. כל קיום הוא אפשרות, לא הכרח. לסיכום, אליעד מסביר שהקיום שלנו לא מחויב, אלא אפשרי בלבד. תודעתנו מרמה אותנו לחשוב שהקיום שלנו מחויב, אך למעשה כל רגע הוא רק אפשרות, ואנחנו לא מחויבים להישאר קיימים. מהו קיום עצמי? האם קיום הוא מחויב או אפשרי? האם יש סיבה ותוצאה בקיום? מהו מקור הקיום? האם קיום הוא רצף של רגעים?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?