אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה צורה מהות ✔כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
56:36כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

אליעד כהן מציג את עמדתו על הבחנה בין כוונה ומעשה. הוא מציין שההבדל הזה לא תמיד נשקל באותו האופן על ידי כולם. אליעד מציין את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מסביר שלדבריו, חשוב להבין ולהתכוון נכון יותר מאשר לבצע מעשים. לדוגמה, אדם שעובד על תשובה אך אינו יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה, אך מעשיו אינם נכונים. אליעד עצמו מציין כי בעיניו המעשה הוא פחות חשוב, והדבר החשוב הוא הבנת האדם ורצונו. הוא מוסיף גם שצריך "לכוונן" את מה שמבינים, ולא רק להסתפק בכוונה טובה.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

אליעד טוען כי המחשבה היא הרבה יותר משמעותית מהמעשה. הוא מדגיש שלפני כל פעולה פיזית יש את המחשבה, וההבנה של מה האדם חושב על המצב היא זו שקובעת את מה שהוא ירגיש. לדוגמה, אם אדם מרגיש כאב ממכה, החשוב יותר הוא מה הוא חושב על המכה, ולא המכה עצמה. המחשבה, אצלו, היא הכלי המרכזי שמניע את ההרגשה והחוויות הפנימיות של האדם.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

אליעד מציג את המהות ככוונה פנימית, בעוד שהצורה היא התוצאה החיצונית. הוא מסביר שבסופו של דבר, המהות חשובה יותר מהצורה, אך לעיתים הצורה עשויה לשאת ערך רוחני לא פחות. זהו תהליך בו הצורה, למרות שהיא נתפסת כמשנית, יכולה להשתלב עם המהות ולהפוך למרכיב חשוב בתפיסת עולם רוחנית. אליעד טוען שבמהות השלם, הצורה והמהות אינן נפרדות, ויש מצב בו הצורה עצמה עשויה לשאת את כל מהות האלוהים.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

לפי אליעד, המהות והצורה לא בהכרח נפרדות. הוא מתאר שיח שבמהלכו יש להבחין, במקרים מסוימים, בין המהות (הכוונה הפנימית) לבין הצורה (המעשה החיצוני), אך בהמשך הדרך הוא מדגיש שאין תמיד הבדל ביניהם. אליעד משווה זאת לחזון האלוהים, שיצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת. הוא מציין שהצורה, בסופו של דבר, יכולה לשאת את כל מהות האלוהים בתוכה, דבר המוביל להבנה כי אין הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

אליעד מתייחס לעבודת אלילים בהסבר על תפיסת המהות והצורה. הוא מציין שדווקא במנהגים של עבודת אלילים, אנשים מפרידים בין הצורה לבין המהות, בעוד שבעיניו, המהות האלוהית נוכחת בכל צורה, ולכן כל צורה יכולה לשאת את המהות האלוהית. בהשוואה לתפיסה האלילית, בה חלק מהכוחות האלוהיים נוכחים רק בחלק מהצורות, אליעד טוען שלמעשה כל צורה מחזיקה בתוכה את כל מהות האלוהים.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

אליעד טוען שכשחפצים אחרי האמת, לעיתים יש צורך להתמודד עם קשיים ותחושות לא נעימות בדרך. הוא מציין שחיפוש אחר האמת לא תמיד מבטיח נוחות ושלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להרגיש רע ולשאת את הקשיים שבדרך. החיפוש האמיתי הוא כזה שדורש מהאדם להתמודד עם תחושות קשות, תוך שמירה על מחויבות לחיפוש האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מציין שבכדי לצאת מהסבך הפנימי, על האדם לשאול את עצמו את השאלות העמוקות ביותר, ולסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות. הוא מוסיף שבסופו של דבר, אדם שמחפש את האמת במלוא רצינות יכול למצוא את הדרך לצאת מהספקות ולהגיע להבנה שהיא הרבה מעבר למראית עין חיצונית, לא מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מבינה את קיומה של כל צורה מהותית במציאות.
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

ההבחנה בין כוונה ומעשה נשקלת באופן שונה על ידי שונים, ואליעד מציג את עמדתו בנושא. בשיחה עם שואל, אליעד מביא את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מציין כי הוא עצמו לא רואה את המעשה כחשוב כל כך, אלא את הבנתו ורצונו של האדם. המעשה אמנם משמעותי, אך חשוב הרבה יותר להבין ולהתכוון נכון. בשאלת מהות לעומת צורה, אליעד מבדל את הגישה החסידית שבה המהות (כוונה) נתפסת כיותר חשובה מהצורה (המעשה), ולדבריו, זה תלוי בתפיסה האישית.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

הגדרות אליעד בנושא מציינות את המחשבה כיותר חשובה מהמעשה. המחשבה בעיניו אינה רק חלק מהתהליך אלא מהותית וחשובה יותר מכל פעולה פיזית. הוא מדגיש כי המחשבה עצמה היא שמשפיעה על איך אדם מרגיש ומה הוא חווה. למשל, אם אתה מרגיש כאב בעקבות מכה, חשוב הרבה יותר מה אתה חושב על המכה מאשר המכה עצמה. בשורה התחתונה, אליעד טוען כי המחשבה היא החלק החשוב ביותר בתהליך ההבנה והחיים בכלל.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

המהות והצורה הן שתי תפיסות שונות שיכולות להוות עולם שלם. בהבנה של אליעד, המהות (כוונה פנימית, עקרונית) והצורה (המעשה, התוצאה החיצונית) הן לא בהכרח דבר אחד. המהות חשובה יותר, אך בשלב מסוים, אפשר גם להבחין שצורה יכולה להיות משמעותית לא פחות. אליעד מדגיש שהמהות והצורה לא תמיד נפרדות, וייתכן שבתפיסה הרוחנית ביותר, הצורה יכולה להיבדל מהמובן ההגיוני ולהיות בעלת ערך לא פחות מהמובן המהותי.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

בשיח בין המהות והצורה, אליעד מתאר את ההבדלים והתפיסות של המהות כעקרונית יותר מהצורה, אך מכיר בכך שיש תהליך שבו צורה יכולה לטעון חשיבות לא פחותה. החזון הסופי הוא תפיסה שבה אין באמת הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה, כלומר, בשלב מאוחר אפשר למצוא שיוויון או חיבור בין השניים. אליעד משווה את זה למהות של אלוהים, שביצירתו יצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת, והדבר יוצר שינוי תפיסה ביחס למעשים, כוונות וצורות.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

בשיחה על עבודת אלילים, אליעד מתייחס לכך שבקרב מאמינים שונים, יש נטייה להפריד בין הצורות ובין המהות. עבודת אלילים טוענת כי ישנם כוחות או צורות מסוימות שהם בעלי חלקים מהכוחות האלוהיים, אבל אינם מכילים את כל המהות האלוהית. לעומת זאת, אליעד טוען שהמהות האלוהית קיימת בכל צורה, כך שצורה יכולה לשאת את כל מה שקשור למהות.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

בהמשך לדברים, אליעד מציין שכשמדובר בחיפוש אחר האמת, האדם חייב להיות מוכן להתמודד עם הקשיים שיכולים להתעורר. חיפוש אחר האמת, בעיניו, לא תמיד מבטיח נוחות או שלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להיות מוכן להרגיש רע בדרך. התהליך כולל חשיבה עמוקה והתמודדות עם תחושות שלא בהכרח חיוביות, תוך שמירה על התמסרות אמיתית לחיפוש אחר האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מסביר שברגע שאדם ישאל את עצמו את השאלות העמוקות ביותר ויסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות, הוא עשוי לצאת ממעגל הספקות הפנימיים ולמצוא את הדרך האמיתית. עם הזמן, הוא יגיע להבנה שאינה מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מודה בקיום של כל צורה מהותית במציאות.
שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים.

אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל לא מספיק. או הבנתך נכונה אבל לא מספיק נכונה. זאת אומרת שצריך לכוונן יותר את מה שאתה מבין.

למשל אדם שרוצה לחזור בתשובה, ולא יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם נכונים.

למשל יש לנו מחשבה, דיבור מעשה. אז בתפיסה שדברת עליה המעשה הכי ממשי. מחשבה פחות ממשי, ומעשה הכי ממשי. אז הוא אומר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, זאת אומרת הממשי אינו רצוי.

אצלי זה אחרת, כוונתך רצויה, אבל למשל הבנתך אינה רצויה. אצלי אני מעלה את הרף יותר למעלה למופשט.

אצלי הממשי נמצא מעל הכוונה.

בכוזרי נאמר, מחשבתך רצויה, אבל המעשה שלך שנמצא מתחת אינו רצוי. הוא כאילו מסתכל שהמחשבה היא הכי נמוכה, והמעשה הכי גבוה, שעדיין לא הגעת למעשה הנכון.

אצלי זה הפוך, אני יכול להגיד כוונתך רצויה אבל ידיעתך אינה נכונה, או רצונך אינו נכון. אני הולך פנימה לתוך הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב.

יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני.

בשכל ההגיוני הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה מרגיש ולא מה אתה זוכר - מה שחשוב זה רק מה אתה יודע. ידיעה זה הדבר הכי עמוק שקיים.

רבי נחמן בשפה שלו אמר, שכול הצרות והיסורים זה בגלל חיסרון הדעת. וכשנשלם הדעת נשלם כל החסרונות.

בשכל הפשוט יש מחויב ואפשרי, מחויב אחד ואפשרי אין סוף. אז מה הכי חשוב? המחויב. אז להגיד שמעשיך יותר חשובים מכוונתך, זה להגיד שהאפשרי יותר חשוב מהמהות.

מה יש יותר, מעשיך או כוונתך? מעשיך. כוונה יש אחת, כוונת הלב, ומעשים יש הרבה. המעשים זה הנפרדות, וכוונת הלב זה המהות.

כוונת הלב יותר חשובה מהמעשים, למשל חשוב יותר אם נהנית במסעדה יותר ממה שאכלת. או יותר חשוב שאתה מרוצה ממה שיש לך ופחות חשוב מה יש לך.

המחויב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחויב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחויב, ולכן ההיגיון אומר שהכי חשוב זה המחויב, ומה הכי עמוק?

למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זיכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה וזה ידיעת המוחלט.

אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית, שהמחשבה היא פנימית יותר ביחס למעשה שהוא חיצוני יותר. ולכן המחשבה היא המהות, והמעשה זה הצורה, והמהות חשובה מהצורה.

ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל הבנתך אינה רצויה, זה אומר שאני מאוד שמח שאתה רוצה להבין, אבל עדיין לא הבנת. אצלי ההצלחה נמדדת בכמה הבנת. איזה עומק הבנת.

למשל, מבחינתי, אם לא הבנת דבר והיפוכו בו זמנית, לא יצאת ידי חובתך. אני כאילו מושך את זה פנימה לא החוצה.

מבחינתי גם מחשבה זה סוג של מעשה, כשאני אומר למישהו תדבר אמת, הכוונה היא שהוא גם יחשוב את האמת. מבחינתי הדבר הכי ממשי זה מחשבה.

אם מרביצים לך ולא היית חושב על זה, זה לא היה כואב לך. המחשבה יותר ממשית מכל דבר אחר. אתה נוגע בכיסא באמצעות המחשבה. אם לא היית חושב על הכסא, לא היית נוגע.

אם חותכים אותך, ואתה לא חושב על זה, אז זה לא מפריע לך.

ואם לא חותכים אותך, אבל אתה חושב שחותכים אותך, זה כואב לך.

מי בסוף מחליט מה שתרגיש? מה שאתה חושב. לא מה שקורה ולא מה שאתה עושה, אלא מה שאתה חושב.

מבחינתי גם המחשבות משתנות. יש דבר שנקרא עולם המחשבה אבל מעליו יש עולם השתיקה, מעל המחשבה נמצא הדבר שממנו באות המחשבות, ההוויה שלך.

מה שמשנה זה עד כמה אתה מחובר למחויב המציאות, כל השאר לא משנה.

בסוף מה שמשנה זה רק דבר אחד, מה מחויב? המציאות, האחדות - היא מחויבת כל השאר לא מחויב.

עכשיו תתרכז טוב טוב, מה הסברנו? שהמחויב יותר חשוב מהאפשרי, המהות חשובה מהצורה. ולכן מכאן כוונתך חשובה ממעשיך.

אבל כל זה נכון רק בשכל, כי בשכל הרגיל המהות חשובה מהצורה. אבל בסוף, בסוף, בסוף, אתה מגיע לאין שכל, שזה שכל יותר גדול / שכל אחר, ובשכל הזה זה כבר לא מחויב שיש רק מחויב אחד.

בשכל הגדול ביותר שמה, כמו שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה.

זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה עושה.

אם הוא כבר אלוהים, אז למה הוא צריך לעשות? זה אומר שלאלוהים חשוב מה הוא עושה.

תראה, אלוהים זה שלמות, אם השלמות זה להיות מחובר לאלוהים, אז למה אלוהים מחלק את עצמו לאין סוף חלקים.

אם נגיד שהשלמות זה להיות מחובר למחויב המציאות, ואלוהים הוא כבר השלמות, אז זה לא ברור מדוע אלוהים ברא את העולם. כי כאשר הוא ברא את העולם, הוא בעצם התרחק מעצמו. היתה אחדות ועכשיו יש אין סוף חלקים.

אז אם תכלית המציאות זה להתקרב לבורא, אז למה הבורא הרחיק את הבריאה ממנו?

זה אומר שלאלוהים יש קנה מידה אחר.

אצלך, כנברא, כל מה שחשוב לך כרגע זה לחזור לשורש שלך. לחזור להיות אלוהים, להרגיש שלמות ושיהיה לך רק טוב.

אבל אצל אלוהים זה אחרת.

אצל אלוהים יש יותר מאחד ממחויב המציאות, בהיגיון זה לא הגיוני, איך יתכן ששניים מחויבים? אצל אלוהים יש אין סוף מחויבים. אין סוף מחויבי המציאות, אין סוף אלוהים, אין סוף נקרא ריבוי אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף.

זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה.

זה אומר שלא רק המהות מחויבת אלא גם הצורה מחויבת.

שאלה: כל צורה?

אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחויבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחויבת. וכאשר אתה מגיע לתפיסת מציאות כזאת, אז לפעמים אתה מייחס חשיבות לצורה יותר מאשר למהות. וטוב שכך.

מה הכוזרי אמר לו? כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, הוא אמר שהצורה חשובה מהמהות, שזה לא הגיוני, מה חשוב יותר אלוהים או אני? אם אלוהים הוא המהות אז הוא יותר חשוב.

אני בא להגיד לך, שבסוף בסוף בסוף אתה מקבל שכל מסויים שאיתו אתה מבין, שהצורה חשובה כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות, ולפעמים פחות מהמהות.

כיום בתפיסה השכלית ההגיונית שלך יש - ריבוי צורות ומהות אחת. יש אין סוף אחד וכל השאר זה חלקים שלו.

בסוף, בסוף, בסוף, אתה תגלה תפיסה חדשה, אתה תראה שיש אין סוף, ואין סוף חלקים שלו, וכל חלק שלו הוא אין סוף, כמוהו בכלל.

איך זה יכול להיות שהצורה היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא. הצורה והמהות זה אחד.

וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד שהכי חשוב זה הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב באותה מידה.

אתה יודע מה זה אומר? למשל כיסא זה צורה, קיר זה צורה, מה המהות שלהם, אחדות כל שהיא. אתה יודע מה זה אומר שצורה זה מהות? זה אומר שהכסא הזה מהווה את הקיר. הכסא הזה הוא ההוויה של השמש.

מה זה אומר? אם אני עכשיו ישרוף את הכיסא, השמש תמשיך להיות קיימת. נכון? אז איך אתה יכול להגיד שהכיסא מהווה את השמש?

אם הכיסא הזה, הוא זה שגורם לשמש לזרוח, אז איך זה יכול להיות שהשמש פעלה לפני אלף שנה, הרי לפני אלף שנה לא היה הכיסא? אם עכשיו אני ישרוף את הכיסא השמש תמשיך לזרוח. אז איך יכול להיות שהכיסא הזה מהווה את המקום והזמן שבהם נמצאת השמש?

ולא רק שהכיסא מפעיל את השמש, השמש גם עשוייה מהכיסא הזה. איך זה יכול להיות? אם אתה אומר הכיסא הזה והשמש שם, אז הם לא מחוברים. אז איך אתה אומר שהשמש מתהווה מהכיסא? אף על פי כן.

בשכל זה לא הגיוני, אבל באין שכל / שכל אחר הכיסא הזה מהווה את השמש.

אבל לא רק הכיסא, גם הנייר מהווה את השמש. ויותר מזה, השמש מהווה את הנייר.

ואני לא אומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש, אלא הכיסא מהווה את השמש.

הכיסא הוא צורה, שמהווה את השמש, מה זה אומר, שהוא ממלא את המקום והזמן של השמש.

הכיסא הזה ממלא את כל הבריאה כולה. הבריאה כולה נשענת על הכיסא. אבל לא רק על הכיסא אלא גם על הנייר, על כל דבר.

גם הכיסא מהווה את השמש, וגם הברזל הקטן שעל הכיסא מהווה את השמש.

איך זה יכול להיות, כמה דברים מהווים את אותו הדבר?

כשאני אומר, שהכיסא מהווה את השמש, אני לא מתכוון לומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש. אני מתכוון לומר שהצורה של הכיסא מהווה את השמש.

זה לא הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה?

וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה.

אם אני לדוגמה הייתי חושב שהדבר הכי חשוב זה הכוונה, אז לא הייתי מדבר איתך. למה? כי אם הכי חשוב זה כוונת הלב, אז הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, ואם הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, אז למה לי לשנות את המציאות? אני יכול להרגיש טוב גם בלי לדבר איתך.

ואדרבא, כאשר אני מדבר איתך, אני גורם לעצמי להרגיש רע, כי אני מצמצם את עצמי בשבילך.

אני מנסה להסביר לך את השכל של, למה אלוהים ברא את העולם? אם הכי חשוב זה האחדות, אז לא הייתה נפרדות.

אם הייתי אומר שרק המחויב מחויב, אז ממילא אין קיום לאפשרי. אבל בכל זאת יש קיום לאפשרי, יש כיסא, ולכן זה אומר שיש עוד דברים שקיומם אפשרי. כשאני אומר שיש כאן כיסא, זה אומר שלא רק המחויב מחויב.

המחויב הוא לא בלעדי, כי אם היה רק מחויב אחד, אז איך יתכן שיש עוד כיסא?

שאלה: אשליה.

אליעד: נניח שיש אשליה, אז איך יש אשליה? אם יש רק מחויב אחד, אז איך יש אשליה? אם המחויב לא אשליה, אז איך יש כיסא? גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר.

שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה?

אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחויב, למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחויבת.

ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחויבת, ואף על פי כן אני אומר שהצורה מחויבת.

שאלה: מה בין זה לעבודת אלילים?

אליעד: עבודת אלילים אומרת שלא כל הצורות מחויבות. הם אומרים שלחלק מהצורות יש חלק מהתכונות האולוהיות, אבל הם לא אומרים שלכל תכונה יש את כל סך התכונות האלוהיות. למשל אומרים, הפסל הזה מוריד גשם, אבל הם לא אומרים שהפסל הזה אחראי על כל העולם כולו.

אני אומר שכול מה שנכון לגבי המהות, נכון לגבי כל צורה. ואף על פי כן זה צורה ולא מהות. שלא תחשוב שאני מנסה לומר שהכל אחד, אני לא מנסה להגיד שהכל מהות, הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה.

שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה?

אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר למהות ויש צורה שפחות קרובה למהות. עכשיו אתה יכול להתחיל לשחק איך שאתה רוצה.

בסוף מבחינה תפיסתית אין הבדל בין מהות לצורה. אין הבדל בין יש לאין. ועכשיו אתה יכול לשחק, אבל גם יש הבדל בין מהות לצורה. גם יש הבדל וגם אין הבדל ביניהם.

אני לא אומר שרק אין הבדל בין מהות לצורה, גם כל צורה היא רק צורה, והיא לא המהות.

זה לא הגיוני, תחליט או שזה המהות, או שצורה שווה מהות או שצורה לא שווה מהות. ואני אומר, צורה שווה מהות ואף על פי כן לא שווה מהות.

מה שניסיתי להסביר לך שהויכוח שאומר שהעיקר זה כוונת הלב, או שכוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, כל הדו שיח הזה הוא ביטוי של ויכוח גדול יותר, מה חשוב יותר המהות או הצורה? החיצוני או הפנימי?

למשל כאשר שני אנשים מתווכחים מה יותר חשוב, מה עשיתי או מה חשבתי שעשיתי? לכאורה לא משנה על מה מתווכחים, אבל יש בזה ויכוח גדול, זה כמו לשאול אותו, מי הוא אלוהים?

כשמישהו אומר לא משנה מה התכוונת אלא מה עשית, הוא בעצם עובד אלילים, למה? כי הוא בעצם אומר הצורה חשובה מהמהות.

לדוגמה, מישהו מרביץ לך, ואומרים לך, הוא לא הרביץ לך, אלוהים הרביץ לך, האיש הוא רק המקל.

אבל מי שאומר שלא משנה מה התכוונת, חשוב מה עשית, הוא למעשה אומר לא חשוב מי שלח אותו, חשוב מי הרביץ לי. וכשאתה אומר לו, לא משנה מה עשית, משנה מה התכוונת, זה אומר, לא משנה מי הרביץ לך, יותר חשוב מי שלח אותו. זה אותו ויכוח.

אם יש מישהו שחושב שהעיקר זה מה עשית ולא מה התכוונת, ואם אתה רוצה לגרום לו לחשוב, שלא חשוב מה עשית אלא חשוב מה התכוונת, ואם תגיד לו זאת בצורה ישירה הוא יגיד שאתה כופר. אז אתה לוקח תהליך מקביל, כמו משל ונמשל, אתה אומר לו בו נתחזק באמונה, לא משנה מה קרה לך משנה שהכל לטובה, אתה אומר לו שכול פעם שהוא רואה מישהו שיזכור שזה רק לבוש של הבורא. ואז לא משנה מה קרה אלא משנה מה הרגשת ממה שקרה. או להגיד שהכל זה מבורא עולם ולא משנה מה יש לו, וכאשר אתה דוחף לו לראש את המשפטים האלו כמה שיותר אז הוא מבין בעצם שהמהות חשובה מהצורה. וכתוצאה מזה הוא יחשוב שפחות חשוב מה עשית ויותר חשוב מה התכוונת.

בשכל אין אפשרות לדבר והיפוכו, ולחשוב שכול דבר טוב או רע זה מאלוהים, זה בעצם להתאמץ לחשוב על המהות ולא על הצורה. ואז כל פעולה שתעשה בהמשך תחשוב על המהות ולא על הצורה.

האדם יכול להגיד, המהות זה ביצוע הפעולה, למשל, המהות זה רצון הבורא, הם יכולים להגיד שהדבר החשוב ביותר זה שהפעולה תבוצע.

אבל כאשר האדם רוצה לבצע את הפעולה, הוא שואל מדוע אני מבצע את הפעולה? הוא יכול להגיד שהוא רוצה לעשות את רצון הבורא כי הוא רוצה להדבק בבורא. אז המהות זה להדבק בו.

לדוגמה, מה שחשוב זה לדעת שהכל זה מהבורא, מה המשמעות של זה? שלא משנה מה אתה עושה העיקר שזה לשם שמיים.

ואם יבוא הרב ויגיד, עד שלא תאמין באלוהים, אל תעשה מיצוות, אז האדם לא יעשה יותר מיצוות. כי הוא לא מאמין, ולכן אמרו לו שזה לא משנה, שיעשה אפילו אם הוא לא מאמין. ואף על פי כן מה העיקר?

בעולם שלנו, מה יותר חשוב, מה יש לך או מה אתה מרגיש שיש לך?

גם אתה עצמך, לפעמים חושב שלא משנה מה יש לך, ולפעמים אתה רוצה שיהיה לך. אתה עצמך רודף לפעמים אחרי הצורות ולפעמים אחרי המהות. המחלוקת קיימת בתוכך, זה לא בחוץ.

אתה עצמך, עכשיו, מצד אחד חשוב לך להבין את המהות, ומצד שני חשוב לך גם צורות מסויימות.

מצד אחד אתה מוכן לוותר על הרבה דברים כדי להבין את המהות, אבל לא מוכן לוותר על הכל. ומצד שני אתה מוותר על המהות למען הצורות. אז זה אומר שאתה עצמך עדיין לא החלטת מה חשוב יותר, כוונת הלב או הפעולה?

וכאשר אתה רואה אנשים מתווכחים, את מי אתה בעצם רואה? את הויכוח הפנימי שלך.

למשל אתה אומר, מה זה משנה מה הוא עושה? חשוב יותר מה הוא חושב. זה בעצם המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה.

מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים?

שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב.

אליעד: האם אתה מוסר את נפשך לרצון הזה? לא.

זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך לדעת את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך.

אני למשל, הגעתי לאן שהגעתי, כי הייתי מוכן לוותר על הכל כדי לדעת את האמת. פעם אחת לשאול באמת, מה היא האמת? וכששאלתי את זה, סיכנתי את הכל, את הקיום שלי, ואז ידעתי את האמת.

האמת היא כל כך רחוקה, שהיא כל כך רחוקה שהיא לא נמצאת בשום מקום ובשום זמן.

היא מחוץ למקום ולזמן. היא כל כך רחוקה שאפילו מחוץ למקום ולזמן היא לא נמצאת. אתה צריך לצאת מהמקום והזמן, ולהמשיך לחפש אותה, ותגיע לשום מקום, ואחרי שתצליח לצאת מהשום מקום, אז תמצא אותה, זה בדימוי.

אני מנסה להעביר לך מסר, שכול הויכוחים שאתה שומע סביבך, אפילו ויכוח בין בעל לאישה, שהאישה אומרת שהיא רוצה לקנות שולחן חדש, והוא אומר לה, בשביל מה לקנות שולחן חדש, הרי השולחן הזה טוב? והיא אומרת, אני רוצה שהוא יהיה בצבע חום, והוא אומר, מה זה משנה שיש לנו עכשיו שולחן בצבע לבן? על מה הם מתווכחים? על המהות והצורה.

היא אומרת שחשובה לה הצורה, והוא אומר שחשובה לו המהות.

אפילו ויכוח על הוספת מלח, הבעל מבקש שתוסיף מלח, והאישה אומרת, מה זה משנה אם יש מלח או אין מלח, העיקר זה שאתה שבע. זה גם מהות וצורה.

מה חשוב יותר המהות או הצורה? הויכוח הזה קיים בכל העולם.

כאשר אשתך מבקשת שתקנה לה משהו, אז אתה אומר, לשם מה היא צריכה את זה, מה זה משנה לה? העיקר זה המהות. מה זה משנה באיזה מיטה היא ישנה, העיקר שהיא ישנה.

כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות?

שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות.

אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש האמת, האם אתה רוצה אמת או אשליה?

אני לא אומר שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את האמת זה רע, ואני גם לא אומר שהאמת טובה, ואני גם לא אומר שאם תמצא את האמת יהיה לך טוב.

אבל אני אומר שכדי שתמצא את האמת, אתה צריך להיות מוכן להרגיש רע. כי אם לא תרצה להרגיש רע, אז יש לך משהו שיותר חשוב לך מלמצוא את האמת.

שאלה: אבל יש מצב שאולי אני לא אמצא את האמת?

שאלה: נכון, אז מה? זה תלוי עד כמה זה חשוב לך. אם זה כל כך חשוב לך אז אתה עושה את זה בגלל האפשרות שאולי תמצא את האמת.

למשל אדם רעב, והולך לחפש אוכל, ואז הוא אומר לעצמו, אולי אני לא אמצא אוכל? אז האם הוא מפסיק לחפש? אם הוא לא ימצא אוכל בכל מקרה הוא ימות, אז הוא ממשיך לחפש, או שימצא או שימות. אבל אין טעם לשבת ולאמור, אולי אני לא אצליח?

עבורך יש למילה "אמת" משמעות מיוחדת, והאמת רוצה שתרצה אותה באמת, אז אם אתה לא רוצה אותה באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה.

שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר?

אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד יאחז באיזה דמיון, אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דמיון?

אם אתה באמת מחפש את האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי?

שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת.

אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך?

שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי.

אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך.

שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני?

אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה שבעבר השני, רוצה להגיע ליבשה שלך?

ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע?

שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני?

אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז איך נדע? אתה מחפש עד שאתה מוצא.
נטייה אין או יש אתה מפחד התמקדות מה מישהו חושב להבין את מהות תחושה כל העולם כולו חסרונות יכול להיות לוותר על הכל אחדות אחדות המהות אחדות המהות והצורה אלוהות אלוהים דיבור הכוזרי המהות והצורה העיקר זה הלב הצורה כוונת הלב כוונתך רצויה כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים מה הכי חשוב מהות מהות או צורה מהות וצורה מהות צורה מחשבה מחשבה דיבור ומעשה מחשבות מעשיך אינם רצויים עבודת אלילים צורה או מהות צורה ומהות צורה מהות צורות ריבוי אלוהות ריבוי אלוהים
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה מה ההבדל בין מהות לצורה ואיך המוח משתמש בהן? אליעד כהן מסביר באופן מעמיק ומפורט את ההבדל בין שני מושגים מרכזיים בחשיבה: מהות וצורה. על פי אליעד, הבנת מושגים אלו חיונית להבנת אופן פעולתו של המוח האנושי והאופן שבו אנחנו ... היא למשל המקום שבו הוא נמצא כרגע. ככה המוח מאפשר לנו לתקשר ולהבין את העולם סביבנו. איך דוגמאות מחיי היומיום מסבירות את מהות וצורה? אליעד נותן דוגמאות שונות שממחישות את המושגים בצורה ברורה: דוגמת הכיסא: אם מזיזים כיסא ... האגורה פתאום הופכת למשמעותית מאוד. כך המוח מחליט בהתאם להקשר האם שינוי קטן כמו מקום או זמן הופך למשמעותי או לא. האם קיימת מהות או צורה מוחלטת לחלוטין? אליעד מסכם שלא קיימת צורה מוחלטת לחלוטין שניתן להגדירה, כי צורה מוחלטת לא ... המוח נע בין שני הקצוות האלה, בין המהות שאינה משתנה והצורה שמשתנה תמיד, וכך מתאפשרת לנו התפיסה וההבנה של העולם. מה ההבדל בין מהות לצורה? איך המוח חושב? מהי מהות מוחלטת? מהי צורה מוחלטת? האם צורה תמיד משתנה? למה המוח מתעלם ...
רגש / מחשבה / תחושה אמיתית - למה *אין* דבר כזה?!
... הנפרדות כרעה, כי אין בה שלמות. אבל בו זמנית, הוא חווה את כולה כטובה באמת, מצד זה שהיא באחדות עם האחדות. ושהנפרדות, היא כולה שלמות אמיתית, שלמות שהיא אחת, עם חוסר השלמות (צורה = מהות).
מהות וצורה למתקדמים, תורת ההפכים, הפוך על הפוך, ההפך של האחדות, האחדות היא נפרדות, סוד הנפרדות, להגיע לנפרדות, להבדיל בין יש לאין, סוד ההפכים, יש הבדל בין יש לאין, להבדיל בין מהות לצורה
מהות וצורה למתקדמים, תורת ההפכים, הפוך על הפוך, ההפך של האחדות, האחדות היא נפרדות, סוד הנפרדות, להגיע לנפרדות, להבדיל בין יש לאין, סוד ההפכים, יש הבדל בין יש לאין, להבדיל בין מהות לצורה
מהות וצורה למתקדמים, תורת ההפכים, הפוך על הפוך, ההפך של ... לנפרדות, להבדיל בין יש לאין, סוד ההפכים, יש הבדל בין יש לאין, להבדיל בין מהות לצורה מהי תורת ההפכים, ומה הסוד של מהות וצורה? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו בהרחבה את נושא תורת ההפכים, הקשר בין מהות לצורה, ואת הדרך שבה אפשר להשתמש בהבנת הנפרדות והאחדות כדי להשתחרר מסבל וליצור מציאות מאוזנת ושלווה. מה הקשר בין מהות וצורה , ומדוע חשוב להבדיל ביניהן? אליעד מדגיש את ... היא הביטוי החיצוני, השטחי, זה שנראה לעין. כאשר אדם אינו יודע להבדיל בין מהות לצורה, הוא מייחס למהות תכונות של צורה, ולצורה תכונות ... למצב שבו האדם חווה את המהות האינסופית של המציאות ומצליח להפריד לחלוטין בין מהות לצורה, בין יש לאין, בין אפשרי למחויב, ולהגיע לשחרור ... שבו הוא מסוגל לתפוס במחשבתו את המהות, את האין, את האינסוף, הוא חופשי באמת. מהות וצורה מהי תורת ההפכים? איך להבדיל בין יש לאין? למה ...
לעשות טוב - מהי אשליית הצלת העולם מהטיפשות של הרע?
לעשות טוב - מהי אשליית הצלת העולם מהטיפשות של הרע?
... לעשות טוב, לעזור לאחרים, ולהציל את העולם מהרע שקיים בו. אך אליעד כהן מסביר כי הרעיון הזה הוא דמיון אחד גדול ושגוי. מדוע? משום שלא משנה כמה טוב אדם יעשה, הרע תמיד ימשיך להתקיים בעולם. הרע והטוב קיימים בצורה מהותית והם תמיד יהיו נוכחים, ולכן כל ...
להתקדם בחיים - מהי אשליית ההתקדמות בחיים לשום מקום?
להתקדם בחיים - מהי אשליית ההתקדמות בחיים לשום מקום?
... ששום דבר מהותי לא השתנה, כי בעומק הוא עדיין לא מסופק, והחיים אינם טובים יותר בצורה מהותית . אליעד כהן מסביר שהאדם מתקדם מדמיון אחד לדמיון אחר, ומתקווה אחת לתקווה אחרת, כשבפועל אין שום הבדל משמעותי בין המצב הקודם למצב הבא. מה המשמעות האמיתית של ...
שיגעון - השכל המשוגע - למה כולם משוגעים? למה אתה משוגע? ומה משמעות העניין?
... האדם יכול להבין, שבמציאות שלנו, היש והאין מחוברים אחד לשני כישות אחת ממש, כי הם אחד ממש, כי הצורה ומהותה היא אחד ממש. ואין שום חיות לשום דבר, בלי מהותו של דבר. ולכן אין שום צורה כלל, אלא רק מהות. והמהות היא אחת, ואעפכ הצורות הן רבות. ...
אחדות המהות והצורה - היש איננו והאין ישנו - למה מוכרח שאין שום דבר, ושהיש איננו? ומהו סוד האחדות?
... יש צורות, וגם המהות עצמה, גם היא צורה. משום שהיא נפרדת, מהצורה עצמה. כי כאשר יש מהות וצורה, אז גם המהות היא רק צורה. וההעדר של ... הרי שיש רק צורה של מהות, וזה אומר שגם למהות עצמה יש מהות אחרת. וזהו סוד האחדות, שהצורה ומהותה הם ישות אחת ממש. כי המציאות האמיתית הגדולה ביותר, מכילה בתוכה את הצורה ואת מהותה. וזה בעצם אומר, שהצורה ומהותה, הן באחדות אחת תמיד, והיש והאין, הם ...
אשליית, הקיום כאשליה - מהו קיום כאשליה? ומדוע הוא עצמו אשליה?
... מהקיום של השינוי, שיש שינוי והפרדה בין יש לבין אין משמעות, ויש הפרדה, בין יש לבין אין סיבה, ובין הבורא לנברא ובין המהות לצורה וכולי. אבל כאשר הכל אחד ממש, והמהות והצורה הם אחד, והבורא והנברא, והרצון ...
תשובה לכל השאלות - למה מוכרח ש*כן* יש תשובה לכל השאלות
... הוא המשוגע וכולי. ובסיכומו של דבר, האדם מוכרח להבין למה הוא לא מבין. ובכל פעם למצוא תשובות חדשות, עד שהאדם מגיע לשורש כל השאלות, שהוא הפרדוקס של היש והאין. שגם קיימת צורה ומהות, וגם שאינו אפשרי שיהיה קיים משהו, יותר מאשר המהות האחת. ואז האדם מקבל שכל חדש, ומבין שהכל זאת ישות אחת ממש. ואז ממילא, גם האני והרצון והישות והתודעה והעולם וכל החיים של ...
ה"אני" ושורש הרצון - איך נוצר הרצון? איך נוצר ה"אני" של האדם?
... היא המחויבת. וכדי להבין את הצורה, צריך להבין את המהות שלה. ולכן צריך לפרק את הרצון של האדם, לכך שהמציאות תהיה בצורה כלשהי, צריך לפרק את הרצון הזה, למהות וצורה. ולהבין, שהמהות היא הרצון עצמו, והצורה, היא הרצון הסופי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: צורה מהות, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: צורה מהות, איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש אמת מוחלטת? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? בשביל מה לחיות? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, מאמן אישי בתל אביב, קואצ'ינג לילדים בנושאי צורה מהות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 06:41:50 - wesi1