מהות אחת, אחדות הבורא, מהות וצורה, הוכחה שיש מהות אחת, ארבעה יסודות, ממה הכל עשוי, מהי המהות? הוכחה שיש מהות, האם יש מהות?
האם ישנה מהות אחת לכל המציאות?
הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא שאלת המהות האחת של כל המציאות, או בשפה אחרת, האם קיימת אחדות מוחלטת של כל הדברים הקיימים, ואם כן, כיצד ניתן להוכיח זאת באופן לוגי.
איך אפשר להוכיח שיש רק מהות אחת למציאות?
אליעד כהן מתחיל בדיון לוגי ופילוסופי סביב הטענה שישנן כמה מהויות או יסודות למציאות. לדוגמה, ישנה גישה שאומרת שיש ארבעה יסודות בסיסיים: אש, רוח, מים ואדמה. השאלה שאליעד מעלה היא, האם באמת ישנן ארבע מהויות בסיסיות או שמא יש רק מהות אחת בסיסית שמשותפת לכולם? אליעד מסביר שכדי לקבוע שמשהו הוא מהות בסיסית אחת, הוא חייב להיות הדבר הכי יסודי שלא יכול להתחלק יותר לשום חלק קטן יותר או שונה ממנו. אליעד אומר שאם קיימים ארבעה יסודות שונים, עדיין צריך לשאול האם יש ביניהם משהו משותף, וכאשר נמצא אותו דבר משותף, הוא יהיה בעצם היסוד האחד האמיתי.
מדוע יסודות מרובים אינם יכולים להיות מחויבים?
אליעד כהן מציג את הטענה הלוגית לפיה אם קיימים ארבעה יסודות שונים, הרי שכל אחד מהם מוגדר בפני עצמו ונפרד מהאחרים, אך עצם היכולת להבחין ביניהם ולהגדירם בצורה שונה מחייבת קיום של גורם נוסף שמאפשר את ההבחנה הזו. אם כך, אותו גורם שמאפשר את ההבחנה הוא היסוד הבסיסי ביותר, ולכן אין אפשרות שיהיו כמה יסודות בסיסיים באמת, אלא רק יסוד אחד שהוא המחויב האמיתי.
האם זמן ומקום יכולים להיות יסודות המציאות?
אליעד דן גם בשאלת הזמן והמקום כיסודות אפשריים של המציאות. הוא שואל האם הזמן והמקום הם בעצמם דברים בסיסיים, או שהם תוצאה של משהו בסיסי יותר. אליעד מסביר שאם מישהו טוען שהזמן והמקום הם יסודות, אפשר עדיין לשאול ממה הם עצמם עשויים. אם הם יכולים להשתנות או להיעלם, אז הם לא יכולים להיות מחויבים, משום שהמחויב, בהגדרתו, הוא דבר נצחי, בלתי משתנה וחסר יכולת להיעלם.
האם השולחן יכול להיות יסוד בפני עצמו?
אליעד נותן דוגמה נוספת בנושא השולחן. הוא אומר שכאשר אנו אומרים שהשולחן עשוי ממשהו אחר (כמו עץ או מתכת), מיד עולה השאלה ממה עשוי אותו חומר אחר, וכך הלאה. הוא מוסיף ומדגים, שאם נאמר שהשולחן עשוי מעצמו, זהו טיעון בעייתי, כי אז כל שינוי של השולחן (כמו פירוק והרכבה מחדש) יהפוך אותו לדבר אחר. לכן חייב להיות חומר גלם בסיסי ביותר, שלא משתנה, ממנו הכל עשוי, וזה למעשה המהות האחת.
מה זה בעצם 'מהות אחת'?
אליעד כהן מדגיש שכשאנחנו מחפשים את המהות האחת, הכוונה היא לדבר שהוא בלתי ניתן לחלוקה או לשינוי. אם נצליח להראות שקיים יסוד אחד כזה, לא תהיה כל אפשרות לטעון שיש כמה יסודות נפרדים. הוא גם מציין שכל ניסיון להגדיר משהו כמהות מחייב להראות שהמהות הזו אינה יכולה להיות מחולקת או להשתנות בשום דרך.
מדוע ההבחנה בין 'יש' ל'אין' לא מוכיחה ריבוי?
אליעד מתייחס להבחנה...
הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא שאלת המהות האחת של כל המציאות, או בשפה אחרת, האם קיימת אחדות מוחלטת של כל הדברים הקיימים, ואם כן, כיצד ניתן להוכיח זאת באופן לוגי.
איך אפשר להוכיח שיש רק מהות אחת למציאות?
אליעד כהן מתחיל בדיון לוגי ופילוסופי סביב הטענה שישנן כמה מהויות או יסודות למציאות. לדוגמה, ישנה גישה שאומרת שיש ארבעה יסודות בסיסיים: אש, רוח, מים ואדמה. השאלה שאליעד מעלה היא, האם באמת ישנן ארבע מהויות בסיסיות או שמא יש רק מהות אחת בסיסית שמשותפת לכולם? אליעד מסביר שכדי לקבוע שמשהו הוא מהות בסיסית אחת, הוא חייב להיות הדבר הכי יסודי שלא יכול להתחלק יותר לשום חלק קטן יותר או שונה ממנו. אליעד אומר שאם קיימים ארבעה יסודות שונים, עדיין צריך לשאול האם יש ביניהם משהו משותף, וכאשר נמצא אותו דבר משותף, הוא יהיה בעצם היסוד האחד האמיתי.
מדוע יסודות מרובים אינם יכולים להיות מחויבים?
אליעד כהן מציג את הטענה הלוגית לפיה אם קיימים ארבעה יסודות שונים, הרי שכל אחד מהם מוגדר בפני עצמו ונפרד מהאחרים, אך עצם היכולת להבחין ביניהם ולהגדירם בצורה שונה מחייבת קיום של גורם נוסף שמאפשר את ההבחנה הזו. אם כך, אותו גורם שמאפשר את ההבחנה הוא היסוד הבסיסי ביותר, ולכן אין אפשרות שיהיו כמה יסודות בסיסיים באמת, אלא רק יסוד אחד שהוא המחויב האמיתי.
האם זמן ומקום יכולים להיות יסודות המציאות?
אליעד דן גם בשאלת הזמן והמקום כיסודות אפשריים של המציאות. הוא שואל האם הזמן והמקום הם בעצמם דברים בסיסיים, או שהם תוצאה של משהו בסיסי יותר. אליעד מסביר שאם מישהו טוען שהזמן והמקום הם יסודות, אפשר עדיין לשאול ממה הם עצמם עשויים. אם הם יכולים להשתנות או להיעלם, אז הם לא יכולים להיות מחויבים, משום שהמחויב, בהגדרתו, הוא דבר נצחי, בלתי משתנה וחסר יכולת להיעלם.
האם השולחן יכול להיות יסוד בפני עצמו?
אליעד נותן דוגמה נוספת בנושא השולחן. הוא אומר שכאשר אנו אומרים שהשולחן עשוי ממשהו אחר (כמו עץ או מתכת), מיד עולה השאלה ממה עשוי אותו חומר אחר, וכך הלאה. הוא מוסיף ומדגים, שאם נאמר שהשולחן עשוי מעצמו, זהו טיעון בעייתי, כי אז כל שינוי של השולחן (כמו פירוק והרכבה מחדש) יהפוך אותו לדבר אחר. לכן חייב להיות חומר גלם בסיסי ביותר, שלא משתנה, ממנו הכל עשוי, וזה למעשה המהות האחת.
מה זה בעצם 'מהות אחת'?
אליעד כהן מדגיש שכשאנחנו מחפשים את המהות האחת, הכוונה היא לדבר שהוא בלתי ניתן לחלוקה או לשינוי. אם נצליח להראות שקיים יסוד אחד כזה, לא תהיה כל אפשרות לטעון שיש כמה יסודות נפרדים. הוא גם מציין שכל ניסיון להגדיר משהו כמהות מחייב להראות שהמהות הזו אינה יכולה להיות מחולקת או להשתנות בשום דרך.
מדוע ההבחנה בין 'יש' ל'אין' לא מוכיחה ריבוי?
אליעד מתייחס להבחנה...
- מהי המהות של המציאות?
- האם קיימים ארבעה יסודות?
- איך מוכיחים שיש מהות אחת?
- האם זמן ומקום הם יסודות?
- מה ההבדל בין מהות לצורה?
- האם הכל עשוי מדבר אחד?
- האם קיימת אחדות הבורא?