אליעד כהן מדבר על החשיבות של דיבור נכון, כאשר הכוונה בדיבור נכון היא לדייק בצורה מלאה במה שאתה אומר. לדבר נכון פירושו להבחין באופן ברור בין העובדות לבין הפרשנות שלך עליהן. אליעד מסביר את זה באמצעות דוגמה פשוטה: אם ראית מישהו עם סכין, אין זה אומר באופן מוחלט שהוא הרוצח. מה שראית בפועל זו עובדה ("אדם מחזיק סכין"), אך ההבנה או הפרשנות שלך ("הוא הרוצח") זו כבר סובייקטיביות. לדבר נכון משמעו לומר: "ראיתי אותו עם סכין ואני מניח שהוא הרוצח", ולא לבלבל בין השניים.
למה צריך לומר "לדעתי" ואיך זה משפיע על החיים?
אליעד מסביר שיש נטייה לאנשים לדבר בצורה מוחלטת כאילו שהדברים שהם אומרים הם עובדות מוחלטות. הוא מדגיש שכדי להיות אמיתי, על האדם להבין שכל דבר שהוא אומר הוא תמיד "לדעתו". אם אתה אומר "התוכנית מעניינת", אתה נתקע במוחלטות, כאילו זו עובדה. במקום זה עדיף לומר "לדעתי התוכנית מעניינת כרגע", כי זה משאיר מרחב לתפיסות משתנות ולהבנה שמדובר בחוויה אישית זמנית. לדבר באופן הזה מקטין את הסבל, מכיוון שזה מאפשר לך להבין את חוויית הנפרדות מבחוץ.
איך הזוגיות ממחישה את רעיון האמת הפנימית?
אליעד מציג דוגמה מעולם הזוגיות. הוא אומר שאם אחד מבני הזוג כל הזמן מאשים את השני, זה מעיד על בעיה עמוקה יותר בקשר. בזוגיות אמיתית ויציבה האהבה כל כך חזקה שאין באמת צורך להאשים או להצדיק. אך בתחילת הקשר, אנשים נוטים לומר שהם אוהבים "בלב" אבל בפועל לא תמיד מראים זאת בהתנהגות. דיבור נכון בהקשר זה הוא להביע במדויק את הרגש האמיתי, ולא לנסות להצדיק או לטשטש את התחושות האמיתיות. אליעד מדגיש שכאשר הזוגיות באמת טובה, אפשר לעשות הכל בלי צורך בהצדקות או בהאשמות, אבל כדי להגיע לכך צריך בהתחלה לדבר בצורה מדויקת, אמיתית וכנה.
מה הקשר בין תת - מודע, מודעות ואמת?
אליעד מסביר שתת - מודע הוא הדברים שהאדם יודע אך אינו מודע אליהם באופן ישיר. למשל, אדם יכול לחשוב שהוא לא יודע סינית, אבל בתת - מודע שלו קיימת האפשרות שהוא יודע סינית, אלא שאין לו גישה ישירה לידע הזה. כך גם ביחס לאמת. הרבה אנשים חושבים שהם מדברים אמת, אך לא מבינים שבתת - מודע הם מערבבים בין עובדות לפרשנויות. הדיבור הנכון הוא להכיר בכך ולבטא בצורה מדויקת את מה שאתה יודע באמת ומה שאתה מפרש, ולהיות מודע תמיד לכך שאתה אולי לא יודע הכל.
האם צריך להטיל ספק בחושים ובתפיסת המציאות?
אליעד כהן ממליץ להטיל ספק בחושים, משום שהחושים אינם בהכרח מציגים אמת מוחלטת. הוא נותן דוגמה שאם אתה רואה שולחן, אתה יכול להגיד שיש שולחן, אבל גם להיות מודע לכך שזו רק חווית החושים שלך, וייתכן שבמציאות האבסולוטית אין בכלל שולחן. אליעד מבהיר שככל שהאדם יותר מודע לאפשרות שהחושים מטעים אותו, הוא משתחרר מתחושת הנפרדות והצמצום. האדם צריך להיות מסוגל לומר בביטחון מלא גם "יש שולחן" וגם "אין שולחן", כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה יותר, מעבר לחושים.
למה לומר את האמת יכול לגרום לסבל ומה הפתרון לכך?
אליעד מסביר שגם אם אדם...
- איך לדבר נכון?
- מהו תת מודע?
- האם אפשר לסמוך על החושים?
- מה ההבדל בין עובדה לפרשנות?
- איך לשפר זוגיות טובה?
- האם הכל יחסי או אובייקטיבי?