אינטרסנטיות, זולתנות, אלטרואיזם, פילנתרופיה, אנוכיות, לחשוב רק על עצמך, אגואיסטיות, אגואיזם, נרקיסיזם, נרקיסיסטיות, תרגול היפוכים, הכל אינטרסים, הכל זה אינטרסים, אלטרואיסטיות, גמילות חסדים
מהו ההבדל בין אינטרסנטיות לזולתנות?
ההרצאה מתמקדת בהבדלים המהותיים בין אינטרסנטיות לזולתנות, ומעלה את השאלה האם קיימת פעילות אנושית נטולת אינטרס. אליעד כהן מסביר שהתפיסה הרווחת היא שהאדם פועל מתוך אינטרס אישי, אפילו כאשר הוא טוען שהוא פועל למען אחרים. כל פעולה שאדם עושה נחשבת לכזו שמניעה אותו ממקום של רצון אישי.
המרצה מציע כי כל דבר שאדם עושה, אפילו אם הוא נראה כפעולה של זולתנות (כגון עזרה לאחרים), מתבצע בסופו של דבר מתוך רצון של האדם להרגיש טוב עם עצמו. אפילו אם מדובר במעשים של נדיבות או פילנתרופיה, יש בכך מימד של אינטרס אישי שמניע את האדם. אם לדוגמה אדם עוזר למישהו, ההנחה היא שהוא עושה זאת מתוך רצון לקבל משהו בתמורה, כמו תחושת סיפוק פנימי.
איך זה קשור לאלטרואיזם ולפילנתרופיה?
האם כל פעולה של עזרה לזולת היא בהכרח ממניעים של אינטרס אישי? אליעד טוען שאין דבר כזה באמת "אכפתיות אמיתית" שאין בה שום אינטרס. כל פעולה, גם אם היא נתפסת כאלטרואיסטית, מחויבת למניע פנימי של טובת האישיות של המפגש. הוא נותן דוגמאות לכך, ובין השאר מציין את תפיסת "הפילנתרופיה" בתור מימוש אינטרסים אישיים המסתתרים מאחורי פעולות שמכוונות ל"טובת הכלל".
האם נרקיסיזם קשור לאינטרסנטיות?
בהרצאה עולה נושא הנרקיסיזם. האם אנשים נרקיסיסטים יכולים גם להיחשב לאינטרסנטים? אליעד מציין כי נרקיסיזם, באופן כללי, הוא ביטוי של אדם שממוקד בעצמו, אך גם הוא יכול להוות סוג של אינטרס אישי המניע את האדם לפעול באופן שמשרת את טובתו האישית. הכוונה היא לא בהכרח לפעול למען אחרים, אלא לעשות פעולות שמביאות לאדם תחושת טובנות עצמית, ולמעשה לאפשר לאדם לגדול על חשבון אחרים.
איך להבין את הקשר בין אינטרסנטיות לגמילות חסדים?
אליעד פורס את רעיונו המרכזי - כל פעולה, גם אם היא נראית כזולתנית, היא למעשה צורת אינטרסנטיות אחרת. אם אדם עוזר לאחר, הוא עושה זאת משום שהוא מרגיש צורך זה. כל סיפור כזה של "גמילות חסדים" או נדיבות נמצא במישור שבו אדם מספק...
ההרצאה מתמקדת בהבדלים המהותיים בין אינטרסנטיות לזולתנות, ומעלה את השאלה האם קיימת פעילות אנושית נטולת אינטרס. אליעד כהן מסביר שהתפיסה הרווחת היא שהאדם פועל מתוך אינטרס אישי, אפילו כאשר הוא טוען שהוא פועל למען אחרים. כל פעולה שאדם עושה נחשבת לכזו שמניעה אותו ממקום של רצון אישי.
המרצה מציע כי כל דבר שאדם עושה, אפילו אם הוא נראה כפעולה של זולתנות (כגון עזרה לאחרים), מתבצע בסופו של דבר מתוך רצון של האדם להרגיש טוב עם עצמו. אפילו אם מדובר במעשים של נדיבות או פילנתרופיה, יש בכך מימד של אינטרס אישי שמניע את האדם. אם לדוגמה אדם עוזר למישהו, ההנחה היא שהוא עושה זאת מתוך רצון לקבל משהו בתמורה, כמו תחושת סיפוק פנימי.
איך זה קשור לאלטרואיזם ולפילנתרופיה?
האם כל פעולה של עזרה לזולת היא בהכרח ממניעים של אינטרס אישי? אליעד טוען שאין דבר כזה באמת "אכפתיות אמיתית" שאין בה שום אינטרס. כל פעולה, גם אם היא נתפסת כאלטרואיסטית, מחויבת למניע פנימי של טובת האישיות של המפגש. הוא נותן דוגמאות לכך, ובין השאר מציין את תפיסת "הפילנתרופיה" בתור מימוש אינטרסים אישיים המסתתרים מאחורי פעולות שמכוונות ל"טובת הכלל".
האם נרקיסיזם קשור לאינטרסנטיות?
בהרצאה עולה נושא הנרקיסיזם. האם אנשים נרקיסיסטים יכולים גם להיחשב לאינטרסנטים? אליעד מציין כי נרקיסיזם, באופן כללי, הוא ביטוי של אדם שממוקד בעצמו, אך גם הוא יכול להוות סוג של אינטרס אישי המניע את האדם לפעול באופן שמשרת את טובתו האישית. הכוונה היא לא בהכרח לפעול למען אחרים, אלא לעשות פעולות שמביאות לאדם תחושת טובנות עצמית, ולמעשה לאפשר לאדם לגדול על חשבון אחרים.
איך להבין את הקשר בין אינטרסנטיות לגמילות חסדים?
אליעד פורס את רעיונו המרכזי - כל פעולה, גם אם היא נראית כזולתנית, היא למעשה צורת אינטרסנטיות אחרת. אם אדם עוזר לאחר, הוא עושה זאת משום שהוא מרגיש צורך זה. כל סיפור כזה של "גמילות חסדים" או נדיבות נמצא במישור שבו אדם מספק...
- אינטרסנטיות
- זולתנות
- פילנתרופיה
- אגואיזם
- נרקיסיזם
מהי אינטרסנטיות ומה הקשר שלה לאגואיזם ולנדיבות?
בהרצאה זו, אליעד דיבר על נושאים של אינטרסנטיות, אגואיזם, אלטרואיזם, נרקיסיזם, וגמילות חסדים, תוך כדי חקירה מעמיקה של התודעה האנושית. אחת השאלות המרכזיות הייתה האם כל פעולה שאנחנו עושים מונעת מתוך אינטרסים אישיים, או שמא יש מקום לפעול מתוך טובת הכלל, במובן של אלטרואיזם אמיתי.
הוא התחיל בדיון על אינטרסנטיות, כשהוא מציין שברוב המקרים אנחנו פועלים מתוך אינטרסים - בין אם מדובר ברצון אישי שלנו, או ברצון למלא את הצרכים שלנו. הוא גם ציין כיצד לעיתים אנו משכנעים את עצמנו כי אנחנו פועלים למען אחרים, אך למעשה כל פעולה שנעשית, מתבצעת גם מתוך רצון לשרת את טובתנו האישית.
בהמשך, אליעד שאל את השאלה: אם אינטרסנטיות היא המניע מאחורי כל פעולה, האם יש מקום אמיתי לפעול מתוך נדיבות או אלטרואיזם? הוא עמד על כך שלפי ההיגיון, אם כל פעולה מנוהלת מתוך אינטרס אישי, אז כל בני האדם בעצם אינטרסנטיים, גם אם הם לא תמיד מודעים לכך. "האם יש פעולה אמיתית שאין מאחוריה אינטרס?" שאל אליעד, והתשובה, לפי דבריו, היא שכל פעולה מנוהלת בסופו של דבר על ידי הרצון להרגיש טוב.
כחלק מההסבר, אליעד דיבר על תרגול היפוכים, שבו יש לקחת עקרונות שנראים לנו ברורים ולעיתים מוחלטים, ולערער עליהם. לדוגמה, הוא הביא את הדוגמה של "ישראלים הם חצופים", וטען שזו אמירה סובייקטיבית שיכולה להיפוך אם אנו מערערים על העדפותינו האישיות ועל החושים שלנו. היפוך כזה יכול להוביל אותנו למחשבה על האמת שמאחורי כל אמירה, ולספק פרספקטיבות חדשות על פעולותינו.
אליעד טוען שלפני שנקבל את עקרונות כמו אלטרואיזם או אינטרסנטיות, עלינו לשאול את עצמנו עד כמה אנחנו באמת יכולים להפריד בין טובתנו האישית ובין טובת הזולת. הוא תיאר כיצד האדם המודע יכול להגיע להבנה עמוקה יותר על מטרותיו ופעולותיו, והאם הוא באמת עושה דברים עבור אחרים, או שמא כל פעולה נובעת מתוך רצון לשרת את עצמו, אפילו אם הוא לא מודע לכך.
במהלך ההרצאה, הוא לא פספס את ההזדמנות לדון על נרקיסיזם, המורכב מהתמקדות עצמית אינסופית. הוא הצביע על כך שבסופו של דבר כל אדם משקף את האינטרסים האישיים שלו, וזה יכול להיראות כאלטרואיזם, אך בפועל זהו סוג של אגואיזם מועדף, שבו אדם משרת את טובת העולם מבלי שהוא מודע שהמניע שלו הוא בעצם טובת עצמו.
האם ניתן להיות נדיב מבלי לפעול מתוך אינטרס?
בהמשך ההרצאה, אליעד שאל אם באמת אפשר לפעול מתוך נדיבות טהורה, בלי שום אינטרס. לדוגמה, האם יכול להיות אדם שיפעל אך ורק מתוך רצון לתרום למישהו אחר, ולא מתוך רצון...
בהרצאה זו, אליעד דיבר על נושאים של אינטרסנטיות, אגואיזם, אלטרואיזם, נרקיסיזם, וגמילות חסדים, תוך כדי חקירה מעמיקה של התודעה האנושית. אחת השאלות המרכזיות הייתה האם כל פעולה שאנחנו עושים מונעת מתוך אינטרסים אישיים, או שמא יש מקום לפעול מתוך טובת הכלל, במובן של אלטרואיזם אמיתי.
הוא התחיל בדיון על אינטרסנטיות, כשהוא מציין שברוב המקרים אנחנו פועלים מתוך אינטרסים - בין אם מדובר ברצון אישי שלנו, או ברצון למלא את הצרכים שלנו. הוא גם ציין כיצד לעיתים אנו משכנעים את עצמנו כי אנחנו פועלים למען אחרים, אך למעשה כל פעולה שנעשית, מתבצעת גם מתוך רצון לשרת את טובתנו האישית.
בהמשך, אליעד שאל את השאלה: אם אינטרסנטיות היא המניע מאחורי כל פעולה, האם יש מקום אמיתי לפעול מתוך נדיבות או אלטרואיזם? הוא עמד על כך שלפי ההיגיון, אם כל פעולה מנוהלת מתוך אינטרס אישי, אז כל בני האדם בעצם אינטרסנטיים, גם אם הם לא תמיד מודעים לכך. "האם יש פעולה אמיתית שאין מאחוריה אינטרס?" שאל אליעד, והתשובה, לפי דבריו, היא שכל פעולה מנוהלת בסופו של דבר על ידי הרצון להרגיש טוב.
כחלק מההסבר, אליעד דיבר על תרגול היפוכים, שבו יש לקחת עקרונות שנראים לנו ברורים ולעיתים מוחלטים, ולערער עליהם. לדוגמה, הוא הביא את הדוגמה של "ישראלים הם חצופים", וטען שזו אמירה סובייקטיבית שיכולה להיפוך אם אנו מערערים על העדפותינו האישיות ועל החושים שלנו. היפוך כזה יכול להוביל אותנו למחשבה על האמת שמאחורי כל אמירה, ולספק פרספקטיבות חדשות על פעולותינו.
אליעד טוען שלפני שנקבל את עקרונות כמו אלטרואיזם או אינטרסנטיות, עלינו לשאול את עצמנו עד כמה אנחנו באמת יכולים להפריד בין טובתנו האישית ובין טובת הזולת. הוא תיאר כיצד האדם המודע יכול להגיע להבנה עמוקה יותר על מטרותיו ופעולותיו, והאם הוא באמת עושה דברים עבור אחרים, או שמא כל פעולה נובעת מתוך רצון לשרת את עצמו, אפילו אם הוא לא מודע לכך.
במהלך ההרצאה, הוא לא פספס את ההזדמנות לדון על נרקיסיזם, המורכב מהתמקדות עצמית אינסופית. הוא הצביע על כך שבסופו של דבר כל אדם משקף את האינטרסים האישיים שלו, וזה יכול להיראות כאלטרואיזם, אך בפועל זהו סוג של אגואיזם מועדף, שבו אדם משרת את טובת העולם מבלי שהוא מודע שהמניע שלו הוא בעצם טובת עצמו.
האם ניתן להיות נדיב מבלי לפעול מתוך אינטרס?
בהמשך ההרצאה, אליעד שאל אם באמת אפשר לפעול מתוך נדיבות טהורה, בלי שום אינטרס. לדוגמה, האם יכול להיות אדם שיפעל אך ורק מתוך רצון לתרום למישהו אחר, ולא מתוך רצון...
- אינטרסנטיות
- אלטרואיזם
- היפוכים
- אגואיזם
- פילנתרופיה
- נדיבות
- תודעה אנושית