... הכל אחד, בסוף הכל נפרד, אחדות או
נפרדות, מהי אחדות, מהי
נפרדות, האם הכל אחד, אחדות אמיתית, גם רק, אחדות ההפכים מהי אחדות אמיתית והאם בסוף הכל אחד או הכל נפרד? בשיחה מפורטת העוסקת ברעיון של אחדות
ונפרדות, אליעד כהן מסביר כיצד המושגים הללו, למרות שנראים מנוגדים לחלוטין, למעשה משלימים זה את זה באופן מוחלט ויוצרים פרדוקס שמוביל להבנה עמוקה יותר של המציאות. מה הקושי המרכזי להבין את האחדות
והנפרדות בו זמנית? הסיבה העיקרית לכך שקשה לתפוס את האחדות
והנפרדות יחד היא שהמחשבה האנושית פועלת באופן דואלי - כלומר, היא תמיד תופסת מציאות במונחים של יש ואין, אחד ורבים, מלא וריק, וכדומה. אליעד מדגים זאת באמצעות כוס מים - אפשר לראות את הכוס כריקה, כמלאה, או גם וגם, אך אי אפשר לתפוס אותה בו זמנית כרק מלאה וכרק ריקה. כאשר האדם חושב על האחדות כמשהו מוחלט, עצם החשיבה הזו יוצרת שוב
נפרדות. אם האדם יגיד שהכל הוא רק אחד, אז לא יהיה טעם לומר זאת, כי אם באמת הכל היה רק אחד - לא הייתה משמעות להגיד את זה. המילה אחד משמעותית רק בגלל שיש גם אפשרות אחרת - לא אחד. מדוע ... משהו באופן מוחלט מבלי לחוות גם את ההפך שלו באופן מוחלט. אם יש משהו שלא ניתן להפוך אותו, סימן שלא הבנת אותו עד הסוף. מהי לולאה אינסופית ברעיון של אחדות
ונפרדות? נוצרת בעיה לוגית כאשר מנסים לאחד את המושגים של אחדות
ונפרדות. אם נאמר שיש לנו הכל ונצרף אליו את הכלום, אז שוב יש לנו משהו חדש שנקרא הכל כולל הכלום, ולכן שוב נוצרה
נפרדות. תהליך זה חוזר על עצמו בלולאה אינסופית - בכל פעם שננסה לאחד מושגים מנוגדים, מיד נוצרת הפרדה חדשה. זהו פרדוקס אינסופי של האחדות
והנפרדות , שלא יכול להגיע לפתרון באמצעות השכל בלבד. מה המשמעות של אחדות ההפכים? אחדות ההפכים מתארת מצב שבו האדם מסוגל לתפוס שני דברים מנוגדים באופן מוחלט ובו - זמנית. דוגמה לכך היא ... באופן מלא. איך הדוגמה של תורת הקבוצות מסייעת להבין את הרעיון? אליעד משתמש בתורת הקבוצות כדי להמחיש את הפרדוקס. האחדות נמשלת לקבוצה שמכילה הכל, בעוד
שהנפרדות היא האיברים הנפרדים בתוך אותה קבוצה. אולם, ברגע שהוגדרה קבוצה זו כמכילה את הכל, מיד נוצרה
נפרדות נוספת - הקבוצה עצמה הפכה לאיבר בתוך משהו גדול יותר, ושוב לא הצלחנו להיפטר
מהנפרדות. ככל שמנסים לסגור את המעגל הזה, תמיד יתגלה משהו חדש. האם אפשרי להגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת? לפי אליעד, כאשר האדם מגיע למצב שבו הוא תופס את שני הניגודים (למשל אחדות
ונפרדות) באופן מלא ומוחלט - הוא מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת. רק מי שחווה באופן מלא את ההפכים יכול באמת לא לדעת. כי מי שיודע ב - 100% שטוב הוא טוב ושרע הוא רע, יגיע למצב שהוא אינו יודע יותר דבר, כיוון שהידיעות הללו מוחלטות ומבטלות זו את זו. מהי משמעות חיי היום - יום מתוך הבנת אחדות
ונפרדות? אליעד מסביר שההבנה המוחלטת של האחדות
והנפרדות אינה משהו שיכול להיתפס בהיגיון היום - יומי. בחיי היום - יום, האדם מתנהל בעולם של
נפרדות, שבו יש משמעות לדברים - יש משמעות לחפצים, למעשים, לאירועים. מצד שני, ברמה מוחלטת אין משמעות לשום דבר. האדם יכול להבין זאת חלקית - למשל 50% שיש משמעות ו - 50% שאין משמעות - אך אינו יכול באמת לחיות יום - יום מתוך תודעה מוחלטת של גם וגם בו - זמנית, אלא אם כן הוא יוצא מגבולות ההיגיון הרגיל. איך אפשר להגיע לחוויה של אחדות
ונפרדות ביחד? אליעד מציין כי הדרך היחידה לתפוס את אחדות ההפכים היא להשתחרר מהמגבלות של השכל הרגיל, כלומר, להגיע למצב תודעתי שאינו נשען רק על לוגיקה והיגיון. כאשר האדם משתחרר מתלותו ... מאפשר לחוות את המציאות באופן אבסולוטי, בלי להיתקע בסתירות ובמגבלות הלוגיות. מהי אחדות ההפכים? האם הכל אחד או הכל נפרד? אחדות אמיתית מהי? פרדוקס האחדות
והנפרדות מה המשמעות של הכל אחד? איך אפשר לחוות אחדות
ונפרדות בו זמנית? ...