כל אדם רוצה שיהיה לו את הטוב ביותר. ולפעמים רוצה האדם לדעת מה יקרה לו בעתיד, כדי לוודא שהעתיד שלו יהיה מספיק טוב, לפי מה שהוא רוצה. וכמו כן, היה האדם שמח אילו היה ביכולתו לשלוט במה שיקרה לו בעתיד, כדי לוודא שהעתיד יהיה טוב כרצונו. והשאלה היא, איך אפשר לדעת מה יהיה, ואיך אפשר לשלוט במה שיהיה?
והתשובה היא, שאי אפשר לדעת בוודאות מה יהיה, וגם אי אפשר לשלוט במה שיהיה. אבל מצד שני אפשר לדעת מה יהיה ואפשר לשלוט במה שיהיה.
ונסביר: אם נתבונן בעניין ונשאל, מדוע בעצם רוצה האדם לשלוט במה שיהיה? הרי שהתשובה לכך היא, משום שהאדם רוצה להרגיש טוב. ולכן חשוב לאדם לגרום לכך שהעתיד שלו יהיה טוב. ואם נתבונן נראה, כי לא באמת חשוב לאדם כיצד בדיוק יראה העתיד שלו. אבל כן חשוב לאדם לדעת, שהעתיד שלו יהיה טוב כרצונו.
ומאחר שלא ממש אפשר לשלוט במה שיקרה. ומאחר שקיים אצל האדם הצורך לוודא שהעתיד שלו יהיה טוב, דווקא איך שהוא רוצה שיהיה. ממילא השאלה היא, איך יכול האדם לוודא שהעתיד שלו יהיה טוב כרצונו?
ולכאורה, התשובה היא, כי אם האדם יתרגל לחשוב על החיים ועל כל מה שקורה לו בצורה חיובית, הרי שזה יהיה עבורו כאילו סוג של ביטוח שגם בעתיד יהיה לו טוב. כי מאחר שהאדם חושב בצורה חיובית, הרי שלא משנה מה יקרה לו בעתיד, הוא תמיד ירגיש טוב.
אלא, שלגישה הזאת יש חיסרון. והוא, שגם אם האדם יצליח להביא את עצמו למצב שבו הוא חושב רק בצורה חיובית והופך כל רע לטוב, הרי שעדיין אין לאדם ביטוח לכך שגם בעתיד הוא יחשוב בצורה הזאת. ומי יודע, אולי בעתיד צורת החשיבה של האדם תשתנה. ומי יכול לערוב לאדם לכך שגם בעתיד הוא יראה את הכל בצורה וורודה. וזה כמובן, גם אם הוא יצליח להביא את עצמו לנקודת מבט חיובית על העולם. אז מה הפתרון?
והתשובה היא, כי קיימת דרך שבאמצעותה באפשרותו של האדם לוודא שהעתיד שלו יהיה אך ורק טוב כרצונו. ואיך? על ידי זה שהאדם מצליח להבין את המציאות ולהבין את ההיגיון שלפיו מתנהלים הדברים. וכאשר האדם מתבונן היטב ומבין את השכל של המציאות, על ידי זה האדם רואה את הטוב שיש בכל דבר.
כי רע, הוא רק כאשר האדם חושב בשכלו שהמציאות צריכה להיות אחרת ממה שהיא. אך אם האדם מצליח להתחבר לשכל שלפיו המציאות מתנהלת, הרי שממילא הוא רואה את הדבר הטוב שיש בכל דבר ועניין.
וכאשר האדם מבין את הטוב שיש בכל דבר, הרי שממילא הוא כבר לא יכול לחשוש מכך שיהיה לו רע. מאחר שהוא הרי מבין את הטוב שיש בכל דבר. וא"כ, על ידי...
והתשובה היא, שאי אפשר לדעת בוודאות מה יהיה, וגם אי אפשר לשלוט במה שיהיה. אבל מצד שני אפשר לדעת מה יהיה ואפשר לשלוט במה שיהיה.
ונסביר: אם נתבונן בעניין ונשאל, מדוע בעצם רוצה האדם לשלוט במה שיהיה? הרי שהתשובה לכך היא, משום שהאדם רוצה להרגיש טוב. ולכן חשוב לאדם לגרום לכך שהעתיד שלו יהיה טוב. ואם נתבונן נראה, כי לא באמת חשוב לאדם כיצד בדיוק יראה העתיד שלו. אבל כן חשוב לאדם לדעת, שהעתיד שלו יהיה טוב כרצונו.
ומאחר שלא ממש אפשר לשלוט במה שיקרה. ומאחר שקיים אצל האדם הצורך לוודא שהעתיד שלו יהיה טוב, דווקא איך שהוא רוצה שיהיה. ממילא השאלה היא, איך יכול האדם לוודא שהעתיד שלו יהיה טוב כרצונו?
ולכאורה, התשובה היא, כי אם האדם יתרגל לחשוב על החיים ועל כל מה שקורה לו בצורה חיובית, הרי שזה יהיה עבורו כאילו סוג של ביטוח שגם בעתיד יהיה לו טוב. כי מאחר שהאדם חושב בצורה חיובית, הרי שלא משנה מה יקרה לו בעתיד, הוא תמיד ירגיש טוב.
אלא, שלגישה הזאת יש חיסרון. והוא, שגם אם האדם יצליח להביא את עצמו למצב שבו הוא חושב רק בצורה חיובית והופך כל רע לטוב, הרי שעדיין אין לאדם ביטוח לכך שגם בעתיד הוא יחשוב בצורה הזאת. ומי יודע, אולי בעתיד צורת החשיבה של האדם תשתנה. ומי יכול לערוב לאדם לכך שגם בעתיד הוא יראה את הכל בצורה וורודה. וזה כמובן, גם אם הוא יצליח להביא את עצמו לנקודת מבט חיובית על העולם. אז מה הפתרון?
והתשובה היא, כי קיימת דרך שבאמצעותה באפשרותו של האדם לוודא שהעתיד שלו יהיה אך ורק טוב כרצונו. ואיך? על ידי זה שהאדם מצליח להבין את המציאות ולהבין את ההיגיון שלפיו מתנהלים הדברים. וכאשר האדם מתבונן היטב ומבין את השכל של המציאות, על ידי זה האדם רואה את הטוב שיש בכל דבר.
כי רע, הוא רק כאשר האדם חושב בשכלו שהמציאות צריכה להיות אחרת ממה שהיא. אך אם האדם מצליח להתחבר לשכל שלפיו המציאות מתנהלת, הרי שממילא הוא רואה את הדבר הטוב שיש בכל דבר ועניין.
וכאשר האדם מבין את הטוב שיש בכל דבר, הרי שממילא הוא כבר לא יכול לחשוש מכך שיהיה לו רע. מאחר שהוא הרי מבין את הטוב שיש בכל דבר. וא"כ, על ידי...