מהו חופש הרצון? האם יש רצון חופשי? מה זה רצון עצמי? להפסיק לרצות, לשלוט ברצון, לרצות את מה שקורה, לרצות את מה שיש, רצון אקראי, של מי הרצון? איך נוצר רצון? האם יש בחירה חופשית?
האם האדם באמת שולט ברצון שלו?
אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה זו, היא האם יש לאדם שליטה על הרצון שלו, או שמא הרצונות נוצרים מעצמם באופן אוטומטי. אליעד מציג מצב שבו אדם אומר: "אני רוצה משהו מסוים". כעת עולה השאלה - מדוע הוא רוצה דווקא את הדבר המסוים הזה ולא משהו אחר? בדרך כלל, אדם יצדיק את הרצון שלו בטענה שזה פשוט מה שהוא רוצה, אבל אם נשאל אותו שוב ושוב "למה?" הוא ייתן הסבר נוסף שמוביל אותו לסיבה נוספת, וכך הלאה, עד שלבסוף הוא מגיע לתשובה "אני לא יודע למה אני רוצה את זה".
כיצד אפשר לבדוק אם הרצון הוא בשליטתך?
אליעד מציע לאדם לבדוק זאת באופן מעשי: אם האדם אכן שולט ברצונו, מדוע הוא אינו יכול פשוט לרצות את מה שקורה לו, גם כאשר זה משהו שנראה לכאורה שלילי? למשל, אם אדם מרגיש רעב, לכאורה הוא יכול פשוט לבחור לרצות את תחושת הרעב, ואז לא יהיה לו רע. אם הוא טוען שיש לו שליטה ברצון, שיבחר לאהוב את מה שקורה, ובכך לא ירגיש רע. לדוגמה, אם אדם שורפים אותו באש והוא מרגיש רע, הסיבה לכך אינה האש עצמה, אלא העובדה שהוא מתנגד לכך ששורפים אותו. אילו הוא היה רוצה שישרפו אותו, לא היה לו רע, כי הוא היה מקבל את המצב בשמחה.
מה המשמעות של לרצות את מה שקורה לך?
ההסבר המרכזי שאליעד מספק הוא שהסבל אינו תוצאה של האירועים שמתרחשים לאדם, אלא של ההתנגדות שלו לאירועים אלו. כלומר, הכאב לא נובע ממה שקורה, אלא מכך שאדם לא רוצה את מה שקורה לו. אם אדם היה מצליח לרצות את מה שקורה, מיד היה לו טוב, כי הכל היה כרצונו.
האם אפשר לרצות משהו ולסבול מזה?
אליעד כהן בוחן האם יתכן מצב שבו אדם רוצה משהו ובכל זאת רע לו. לפי דבריו, מצב כזה בלתי אפשרי. הוא מדגים זאת בעזרת שיחה עם משתתפת, ושואל אותה האם היא יכולה לחשוב על דוגמה שבה רצתה שמשהו יקרה, ובזמן שהוא קרה היא הרגישה רע. היא לא מצליחה לתת דוגמה כזו. אליעד מסכם שהאדם תמיד מרגיש טוב כאשר הרצון שלו מתמלא, ותמיד רע כאשר הרצון אינו מתמלא. הוא מציין שכאשר האדם "רוצה ולא רוצה" בו זמנית, הוא יחווה גם טוב וגם רע באותה מידה - בהתאם ליחס שבין הרצון לאי - רצון.
איך נוצר הרצון?
אליעד כהן דן בשאלה כיצד נוצר הרצון מלכתחילה. הוא מסביר כי הרצון הראשון של האדם לא נוצר על ידו באופן מודע. הוא מדגים זאת בכך שהוא שואל משתתפת למה היא רוצה לעשות יוגה. היא עונה כי זה מחזק לה את הגוף. אך כשהוא שואל מדוע היא רוצה גוף חזק, התשובה היא סיבה אחרת - כי היא רוצה להיות בריאה. וכשהוא ממשיך ושואל למה היא רוצה להיות בריאה, בסוף היא מגיעה לכך שהיא פשוט מרגישה שטוב לה להיות בריאה. ואז אליעד שואל מדוע בכלל האדם רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע. היא עונה כי "זה פשוט כך", ואליעד מסביר שזו בדיוק הנקודה: הרצון הבסיסי ביותר של האדם אינו נבחר באופן מודע, אלא מופיע מעצמו.
מה ההבדל בין רצון לבין פעולה לא רצונית?
אליעד מביא דוגמה של אדם שסובל מפרקינסון או מטיקים בלתי רצוניים. אדם כזה לא מרגיש שהוא שולט בתנועות אלו, והוא אומר שזה קורה מעצמו. הסיבה לכך היא שהאדם לא יכול להפסיק זאת, וגם לא יזם זאת. באופן דומה, גם הרצונות הרגילים של האדם מופיעים מעצמם ללא בחירה מודעת...
אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה זו, היא האם יש לאדם שליטה על הרצון שלו, או שמא הרצונות נוצרים מעצמם באופן אוטומטי. אליעד מציג מצב שבו אדם אומר: "אני רוצה משהו מסוים". כעת עולה השאלה - מדוע הוא רוצה דווקא את הדבר המסוים הזה ולא משהו אחר? בדרך כלל, אדם יצדיק את הרצון שלו בטענה שזה פשוט מה שהוא רוצה, אבל אם נשאל אותו שוב ושוב "למה?" הוא ייתן הסבר נוסף שמוביל אותו לסיבה נוספת, וכך הלאה, עד שלבסוף הוא מגיע לתשובה "אני לא יודע למה אני רוצה את זה".
כיצד אפשר לבדוק אם הרצון הוא בשליטתך?
אליעד מציע לאדם לבדוק זאת באופן מעשי: אם האדם אכן שולט ברצונו, מדוע הוא אינו יכול פשוט לרצות את מה שקורה לו, גם כאשר זה משהו שנראה לכאורה שלילי? למשל, אם אדם מרגיש רעב, לכאורה הוא יכול פשוט לבחור לרצות את תחושת הרעב, ואז לא יהיה לו רע. אם הוא טוען שיש לו שליטה ברצון, שיבחר לאהוב את מה שקורה, ובכך לא ירגיש רע. לדוגמה, אם אדם שורפים אותו באש והוא מרגיש רע, הסיבה לכך אינה האש עצמה, אלא העובדה שהוא מתנגד לכך ששורפים אותו. אילו הוא היה רוצה שישרפו אותו, לא היה לו רע, כי הוא היה מקבל את המצב בשמחה.
מה המשמעות של לרצות את מה שקורה לך?
ההסבר המרכזי שאליעד מספק הוא שהסבל אינו תוצאה של האירועים שמתרחשים לאדם, אלא של ההתנגדות שלו לאירועים אלו. כלומר, הכאב לא נובע ממה שקורה, אלא מכך שאדם לא רוצה את מה שקורה לו. אם אדם היה מצליח לרצות את מה שקורה, מיד היה לו טוב, כי הכל היה כרצונו.
האם אפשר לרצות משהו ולסבול מזה?
אליעד כהן בוחן האם יתכן מצב שבו אדם רוצה משהו ובכל זאת רע לו. לפי דבריו, מצב כזה בלתי אפשרי. הוא מדגים זאת בעזרת שיחה עם משתתפת, ושואל אותה האם היא יכולה לחשוב על דוגמה שבה רצתה שמשהו יקרה, ובזמן שהוא קרה היא הרגישה רע. היא לא מצליחה לתת דוגמה כזו. אליעד מסכם שהאדם תמיד מרגיש טוב כאשר הרצון שלו מתמלא, ותמיד רע כאשר הרצון אינו מתמלא. הוא מציין שכאשר האדם "רוצה ולא רוצה" בו זמנית, הוא יחווה גם טוב וגם רע באותה מידה - בהתאם ליחס שבין הרצון לאי - רצון.
איך נוצר הרצון?
אליעד כהן דן בשאלה כיצד נוצר הרצון מלכתחילה. הוא מסביר כי הרצון הראשון של האדם לא נוצר על ידו באופן מודע. הוא מדגים זאת בכך שהוא שואל משתתפת למה היא רוצה לעשות יוגה. היא עונה כי זה מחזק לה את הגוף. אך כשהוא שואל מדוע היא רוצה גוף חזק, התשובה היא סיבה אחרת - כי היא רוצה להיות בריאה. וכשהוא ממשיך ושואל למה היא רוצה להיות בריאה, בסוף היא מגיעה לכך שהיא פשוט מרגישה שטוב לה להיות בריאה. ואז אליעד שואל מדוע בכלל האדם רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע. היא עונה כי "זה פשוט כך", ואליעד מסביר שזו בדיוק הנקודה: הרצון הבסיסי ביותר של האדם אינו נבחר באופן מודע, אלא מופיע מעצמו.
מה ההבדל בין רצון לבין פעולה לא רצונית?
אליעד מביא דוגמה של אדם שסובל מפרקינסון או מטיקים בלתי רצוניים. אדם כזה לא מרגיש שהוא שולט בתנועות אלו, והוא אומר שזה קורה מעצמו. הסיבה לכך היא שהאדם לא יכול להפסיק זאת, וגם לא יזם זאת. באופן דומה, גם הרצונות הרגילים של האדם מופיעים מעצמם ללא בחירה מודעת...
- האם יש רצון חופשי?
- איך לשלוט ברצונות?
- מהי בחירה חופשית?
- איך נוצר רצון?
- איך להפסיק לרצות?
- למה יש רצונות מנוגדים?
- למה אדם מזדהה עם הרצון שלו?