אם אין משמעות לחיים בשביל מה לחיות, למה לא להתאבד? למה הביטול לאין סוף צריך להיות ברצוא ושוב? למה צריך לחיות? מהי משמעות החיים? האם יש סיבה למה לחיות? מה הטעם בלחיות? למה לא להתאבד? ביטול הרצון ומשמעות החיים ללא רצון
אם אין משמעות לחיים, אז למה בכלל לחיות?
השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג בהרצאה זו היא: אם אין משמעות לחיים, מדוע בעצם אנשים בוחרים לחיות ולא להתאבד? הוא מסביר שבהסתכלות פנימית ועמוקה, האדם מגלה שבכל פעם שהוא משיג דבר מה, מיד מתעורר רצון חדש, וכך חוזר חלילה. למעשה, תמיד יישאר רצון לא ממומש, מה שמוביל את האדם למסקנה שאין משמעות מוחלטת לחיים.
מדוע לא ניתן למצוא משמעות מוחלטת לחיים?
אליעד כהן טוען שכל ניסיון למצוא משמעות מוחלטת לחיים נועד לכישלון. אם האדם נותן בעצמו משמעות לחייו, אז זו משמעות יחסית וזמנית בלבד, שהרי תמיד ניתן לערער עליה. למשל, אם אדם יחליט שמשמעות החיים היא להיות מאושר, ניתן לשאול "מה זה משנה אם אתה מאושר?" וכך שוב לחזור לנקודת ההתחלה. שום תשובה, לטענתו, לא תהיה מוחלטת באמת, שכן כל משמעות היא סובייקטיבית וניתן תמיד לערער עליה.
האם אדם שבאמת בטוח שאין משמעות לחיים היה סובל?
אליעד מציין כי אדם שבאמת ובתמים היה משוכנע לחלוטין שאין משמעות לחיים, לא היה יכול לסבול כלל. הוא משתמש בדוגמה נפוצה של אדם שאומר "אין משמעות לחיים" בעקבות אכזבה אישית, כמו פרידה מבת זוג. אם אותו אדם באמת היה חושב שאין שום משמעות לחיים, הוא לא היה אמור לסבול כלל מהפרידה, מכיוון שהפרידה עצמה הייתה חסרת משמעות עבורו. עצם העובדה שהוא סובל מהפרידה מראה שהוא כן חושב שיש לה משמעות כלשהי. כלומר, מי שאומר שאין משמעות לחיים ועדיין סובל מכך, משקר לעצמו בצורה כלשהי.
מדוע אנשים ששמחים לא שואלים מה המשמעות של החיים?
אליעד כהן מדגיש שאנשים שטוב להם לא עוסקים בשאלות כמו "מה המשמעות של החיים?". הם פשוט חיים, בלי צורך להבין או להצדיק את קיומם. דווקא כשקורה משהו רע, האדם מתחיל לשאול שאלות קיומיות על משמעות החיים והסיבה לכך. כשהחיים נעימים ונוחים, אין לאדם דחף לחפש משמעות, והוא מקבל את החיים כפי שהם באופן טבעי.
מה מסתתר מאחורי הרצון להתאבד כשאין משמעות לחיים?
אליעד מסביר את הפרדוקס לכאורה: אם אין משמעות לחיים, לכאורה לא משנה אם נחיה או נמות. אבל לדבריו, מי שמרגיש רצון להתאבד, מרגיש כך דווקא משום שהוא כן חושב שיש משמעות לחיים - ומשמעות זו אינה מתממשת. מי שאומר שאין משמעות ובכל זאת סובל, זה רק בגלל שבתוך ליבו הוא חושב שיש דברים בעלי משמעות בחייו, והוא מתוסכל מכך שאינו מצליח להשיג אותם. אם באמת היה חושב שאין משמעות כלל, הוא לא היה סובל ולא היה חושב על התאבדות.
מה הקשר בין ביטול הרצון לבין ההתאבדות?
אליעד כהן מתייחס לאנשים שהגיעו למסקנה שיש לבטל את כל הרצונות והאישיות שלהם כדי להשתחרר מהסבל. לפי גישה זו, אם אין לי רצונות, אין לי סבל. לכן, עולה השאלה, מדוע לא פשוט להתאבד ולסיים עם הרצונות והסבל? אליעד מסביר שזה פתרון חלקי בלבד, משום שההנחה שאחרי המוות לא יהיה קיום ולא יהיה רצון היא הנחה מוטעית. לדבריו, עצם המחשבה שניתן להתאבד ולחדול להתקיים באופן מוחלט מבוססת על הנחות יסוד לא מוכחות, למשל ההנחה שאנו הגוף בלבד או שהקיום יכול להסתיים.
למה הביטול אל האינסוף חייב להיות ברצוא ושוב?
אליעד מציג את הרעיון של ביטול לאינסוף לפי גישתו של רבי נחמן מברסלב: האדם צריך להגיע למצב של ביטול מוחלט של כל רצונותיו ואישיותו, עד כדי כך שלא ירגיש אפילו את עצם קיומו. אבל יחד עם זאת, לא ניתן להישאר במצב ביטול מוחלט, ויש צורך לחזור לקיום "רגיל" - זה נקרא...
השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג בהרצאה זו היא: אם אין משמעות לחיים, מדוע בעצם אנשים בוחרים לחיות ולא להתאבד? הוא מסביר שבהסתכלות פנימית ועמוקה, האדם מגלה שבכל פעם שהוא משיג דבר מה, מיד מתעורר רצון חדש, וכך חוזר חלילה. למעשה, תמיד יישאר רצון לא ממומש, מה שמוביל את האדם למסקנה שאין משמעות מוחלטת לחיים.
מדוע לא ניתן למצוא משמעות מוחלטת לחיים?
אליעד כהן טוען שכל ניסיון למצוא משמעות מוחלטת לחיים נועד לכישלון. אם האדם נותן בעצמו משמעות לחייו, אז זו משמעות יחסית וזמנית בלבד, שהרי תמיד ניתן לערער עליה. למשל, אם אדם יחליט שמשמעות החיים היא להיות מאושר, ניתן לשאול "מה זה משנה אם אתה מאושר?" וכך שוב לחזור לנקודת ההתחלה. שום תשובה, לטענתו, לא תהיה מוחלטת באמת, שכן כל משמעות היא סובייקטיבית וניתן תמיד לערער עליה.
האם אדם שבאמת בטוח שאין משמעות לחיים היה סובל?
אליעד מציין כי אדם שבאמת ובתמים היה משוכנע לחלוטין שאין משמעות לחיים, לא היה יכול לסבול כלל. הוא משתמש בדוגמה נפוצה של אדם שאומר "אין משמעות לחיים" בעקבות אכזבה אישית, כמו פרידה מבת זוג. אם אותו אדם באמת היה חושב שאין שום משמעות לחיים, הוא לא היה אמור לסבול כלל מהפרידה, מכיוון שהפרידה עצמה הייתה חסרת משמעות עבורו. עצם העובדה שהוא סובל מהפרידה מראה שהוא כן חושב שיש לה משמעות כלשהי. כלומר, מי שאומר שאין משמעות לחיים ועדיין סובל מכך, משקר לעצמו בצורה כלשהי.
מדוע אנשים ששמחים לא שואלים מה המשמעות של החיים?
אליעד כהן מדגיש שאנשים שטוב להם לא עוסקים בשאלות כמו "מה המשמעות של החיים?". הם פשוט חיים, בלי צורך להבין או להצדיק את קיומם. דווקא כשקורה משהו רע, האדם מתחיל לשאול שאלות קיומיות על משמעות החיים והסיבה לכך. כשהחיים נעימים ונוחים, אין לאדם דחף לחפש משמעות, והוא מקבל את החיים כפי שהם באופן טבעי.
מה מסתתר מאחורי הרצון להתאבד כשאין משמעות לחיים?
אליעד מסביר את הפרדוקס לכאורה: אם אין משמעות לחיים, לכאורה לא משנה אם נחיה או נמות. אבל לדבריו, מי שמרגיש רצון להתאבד, מרגיש כך דווקא משום שהוא כן חושב שיש משמעות לחיים - ומשמעות זו אינה מתממשת. מי שאומר שאין משמעות ובכל זאת סובל, זה רק בגלל שבתוך ליבו הוא חושב שיש דברים בעלי משמעות בחייו, והוא מתוסכל מכך שאינו מצליח להשיג אותם. אם באמת היה חושב שאין משמעות כלל, הוא לא היה סובל ולא היה חושב על התאבדות.
מה הקשר בין ביטול הרצון לבין ההתאבדות?
אליעד כהן מתייחס לאנשים שהגיעו למסקנה שיש לבטל את כל הרצונות והאישיות שלהם כדי להשתחרר מהסבל. לפי גישה זו, אם אין לי רצונות, אין לי סבל. לכן, עולה השאלה, מדוע לא פשוט להתאבד ולסיים עם הרצונות והסבל? אליעד מסביר שזה פתרון חלקי בלבד, משום שההנחה שאחרי המוות לא יהיה קיום ולא יהיה רצון היא הנחה מוטעית. לדבריו, עצם המחשבה שניתן להתאבד ולחדול להתקיים באופן מוחלט מבוססת על הנחות יסוד לא מוכחות, למשל ההנחה שאנו הגוף בלבד או שהקיום יכול להסתיים.
למה הביטול אל האינסוף חייב להיות ברצוא ושוב?
אליעד מציג את הרעיון של ביטול לאינסוף לפי גישתו של רבי נחמן מברסלב: האדם צריך להגיע למצב של ביטול מוחלט של כל רצונותיו ואישיותו, עד כדי כך שלא ירגיש אפילו את עצם קיומו. אבל יחד עם זאת, לא ניתן להישאר במצב ביטול מוחלט, ויש צורך לחזור לקיום "רגיל" - זה נקרא...
- מה המשמעות של החיים?
- האם להתאבד אם אין משמעות לחיים?
- מה הקשר בין רצונות לסבל?
- ביטול לאינסוף ברצוא ושוב
- למה להתאמץ לחיות?
- האם יש סיבה מוחלטת לחיות?