אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מה גורם למשהו? ✔סיבתיות, סיבה ותוצאה, איך סיבה גורמת לתוצאה? איך לדעת מה הסיבה של משהו? איך לדעת למה משהו קורה? איך לדעת מה הסיבה שמשהו קורה? יחסי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
סיבתיות, סיבה ותוצאה, איך סיבה גורמת לתוצאה? איך לדעת מה הסיבה של משהו? איך לדעת למה משהו קורה? איך לדעת מה הסיבה שמשהו קורה? יחסי סיבה ותוצאה, הסיבה של הסיבה, תהליך סיבתי, מבנה של סיבה ותוצאה, ניתוח סיבתיות, איך לנתח סיבתיות?
איך סיבה גורמת לתוצאה?

כשאנחנו נתקלים בשני אירועים שונים, אנו נוטים להניח שאחד מהם הוא הסיבה והשני הוא התוצאה. לדוגמה, כאשר אנחנו מדליקים אש בעזרת גפרור ומקרבים אותה לנייר, התוצאה היא שהנייר נשרף. במקרה כזה, האש נחשבת לסיבה, והשריפה של הנייר היא התוצאה. לאחר שזיהינו את הסיבה והתוצאה, עולה השאלה "איך האש גרמה לנייר להישרף?" למעשה, בשאלה הזו אנחנו מנסים להבין לעומק את התהליך הסיבתי עצמו.

מה המשמעות של לשאול "איך משהו קורה"?

כאשר אנחנו שואלים "איך משהו קורה?", כמו "איך השמש זורחת?", "איך כדור הארץ מסתובב?" או "איך הנייר נשרף?", אנחנו בעצם מחפשים מהי הסיבה לכך שאותו אירוע התרחש. כלומר, השאלה "איך משהו קורה?" היא ניסיון להבין את הסיבות לתופעה שאנו עדים לה. כשאנחנו יודעים כבר שיש לנו סיבה ותוצאה, מדוע אנחנו בכל זאת שואלים "איך הסיבה גורמת לתוצאה"? הרי לכאורה כבר יש לנו את הסיבה.

למה לשאול "איך הסיבה גורמת לתוצאה" אם כבר יש לנו סיבה?

כשאנחנו שואלים "איך הסיבה גורמת לתוצאה?", אנו בעצם מנסים למצוא את החוליה החסרה או את השלבים הנסתרים בתהליך הסיבתיות. אם אנחנו מזהים סיבה כלשהי לתוצאה מסוימת, אך עדיין שואלים "איך היא גורמת לכך?", זה אומר שאנחנו חושבים שיש משהו נוסף בין הסיבה שזיהינו לבין התוצאה עצמה.

יש לכך שתי אפשרויות מרכזיות:
  • הסיבה שזיהינו היא לא הסיבה הישירה או הקרובה ביותר לתוצאה, אלא היא חלק משרשרת ארוכה יותר של סיבות, מה שנקרא "שרשרת סיבתית".
  • הסיבה היא אכן קרובה לתוצאה, אבל יש עוד סיבות נוספות הפועלות במקביל אליה ויחד הן יוצרות את התוצאה הסופית.
מהו מבנה של שרשרת סיבתית (סבא - אבא - בן)?

במבנה שרשרת סיבתית, כל תוצאה נוצרת מסיבה מסוימת, אך הסיבה עצמה היא תוצאה של סיבה אחרת, וכך נמשכת השרשרת אחורה בזמן או בתהליך. לדוגמה, אם יש לנו תוצאה ("בן"), לפניה נמצאת הסיבה הישירה ("אבא"), ולפני "אבא" נמצאת סיבה קודמת ("סבא"). כאשר אדם שואל "איך הסיבה גרמה לתוצאה?", הוא בעצם מחפש להבין את השלב שנמצא בין הסיבה לתוצאה - כלומר, את הסיבה הישירה או הקרובה יותר שהובילה בפועל לתוצאה.

לדוגמה, כאשר הנייר נשרף (התוצאה), האש (סיבה) היא אמנם סיבה מוכרת, אך אם נשאל "איך בדיוק האש גורמת לשריפה?", אנחנו בעצם מחפשים סיבות נוספות הנמצאות בשרשרת - למשל שהאש מחממת את הנייר, החום גורם לשינוי מולקולרי בנייר, הנייר מתלקח, וכך הלאה.

מהו מבנה של סיבות מקבילות (אבא - אמא - ילד)?

במבנה של סיבות מקבילות, התוצאה לא נגרמת מסיבה אחת בלבד, אלא משילוב של כמה סיבות הפועלות יחד. למשל, אם ילד נולד, ברור שלא רק האב הוא הסיבה או רק האם היא הסיבה, אלא ששניהם יחד מובילים להיווצרות הילד. כך, כאשר אנו שואלים "איך הסיבה גרמה לתוצאה?", אנחנו למעשה חושדים או מבינים שייתכן שישנן עוד סיבות מקבילות לאותה סיבה שכבר זיהינו. כלומר, השאלה שלנו מחפשת את אותן סיבות נוספות, או את תפקידן המדויק של הסיבות השונות ביצירת התוצאה.

לדוגמה, אם אנחנו אומרים שהנייר נשרף בגלל האש, אולי אנחנו חושבים שיש עוד גורמים נוספים (כגון חמצן באוויר, סוג הנייר, הטמפרטורה) שפועלים במקביל ומשפיעים על התוצאה. לכן השאלה "איך האש גורמת לשריפה?" תהיה ניסיון להבין אילו סיבות נוספות פועלות יחד איתה.

איך לנתח סיבתיות ולמצוא את הסיבה של משהו?

כאשר אנחנו רוצים להבין מהי הסיבה האמיתית למשהו שקרה או איך סיבה מסוימת גרמה לתוצאה, עלינו לבצע תהליך ברור של ניתוח סיבתיות:
  • השלב הראשון הוא לקחת את התוצאה ולהגדיר אותה באופן מדויק - להבין היטב מה בדיוק קרה. למשל, הנייר נשרף, אבל מה זה בדיוק אומר "נייר נשרף"? מה בדיוק התרחש שם ברמה הפיזית או הכימית?
  • בשלב השני, עלינו לפרק את התוצאה למרכיבים שלה. כל תוצאה בעולם מורכבת מחלקים שונים, שהם בעצמם תוצאות של תהליכים או סיבות. למשל, אם התוצאה היא שהנייר נשרף, החלקים של התוצאה יהיו שינוי צבע הנייר, הפיכת הנייר לאפר, יציאת עשן, פליטת חום ואור וכדומה.
  • בשלב השלישי, נחקור כל אחד מהחלקים הללו בנפרד ונבדוק אילו סיבות גרמו לכל חלק. לדוגמה, נבדוק למה הנייר שינה את צבעו, מדוע הוא הפך לאפר, מה גרם לעשן לצאת, וכך הלאה.
  • בשלב הרביעי, נבחן את הקשר בין הסיבות השונות שמצאנו. כלומר, האם סיבה אחת הובילה לסיבה אחרת, האם הן פעלו במקביל, או שאולי הסיבה שזיהינו היא רק סיבה חלקית, ובמציאות יש עוד סיבות נוספות שלא התייחסנו אליהן עדיין.
באופן כללי, התשובה לשאלה "איך סיבה גורמת לתוצאה?" עוברת דרך ההבנה של המבנה המדויק של התוצאה, פירוקה לחלקים וזיהוי הקשרים בין כל הסיבות והגורמים שהובילו אליה.
ניתוח מבנה של שאלה: איך משהו גורם למשהו אחר?

כאשר אנו שואלים "איך משהו גורם למשהו אחר?" אנו מתייחסים לשני אירועים שמתרחשים ומניחים שאחד מהם הוא הסיבה והשני הוא התוצאה. לאחר מכן, אנו מנסים להבין איך הסיבה מביאה לתוצאה.

דוגמה:

אם לוקחים גפרור בוער ושורפים נייר, התוצאה היא שהנייר נשרף. במקרה זה:
  • האש היא הסיבה.
  • הנייר השרוף הוא התוצאה.
השאלה "איך האש שורפת את הנייר?" היא בעצם ניסיון להבין את התהליך שבין הסיבה לתוצאה.

מה קורה במוח כשאנחנו שואלים איך משהו קורה?

כאשר אנו שואלים "איך משהו קורה?" אנו מחפשים להבין את הסיבה לקיומו. לדוגמה:
  • איך השמש זורחת?
  • איך כדור הארץ מסתובב?
  • איך נייר נשרף?
בכל המקרים, אנו מחפשים את הגורם שמביא לתוצאה.

איך ייתכן שאנו שואלים כיצד הסיבה גורמת לתוצאה?

אם כבר זיהינו סיבה ותוצאה, למה בכל זאת אנו שואלים כיצד הסיבה גורמת לתוצאה? הסיבה לכך היא:
  • לעיתים אנו מזהים סיבה, אך מבינים כי יש שלבים נוספים בשרשרת הסיבתיות.
  • הסיבה המזוהה עשויה להיות חלק מסיבה רחבה יותר.
  • ייתכן שהתוצאה נובעת משילוב של מספר סיבות מקבילות.
שני מבנים אפשריים של סיבתיות

1. מבנה שרשרת סיבתיות (סבא - אבא - בן):
  • תוצאה מסוימת נגרמת על ידי סיבה ישירה.
  • הסיבה הישירה היא בעצמה תוצאה של סיבה אחרת.
  • כך נוצרת שרשרת של סיבות ותוצאות.
2. מבנה סיבות מקבילות (אבא - אמא - ילד):
  • לתוצאה יש מספר סיבות שאינן בהכרח תלויות זו בזו.
  • שילוב של כמה גורמים מוביל להתרחשות התוצאה.
  • השאלה "איך X גורם ל - Y?" יכולה להיות ניסיון למצוא את שאר הסיבות המשפיעות.
כיצד למצוא את הסיבה לתוצאה?
  • להבין מהי התוצאה ולפרק אותה לרכיביה.
  • לזהות אילו גורמים השפיעו על כל רכיב בנפרד.
  • לבחון האם הסיבה הידועה היא היחידה או שיש עוד סיבות אפשריות.
סיכום

כדי להבין כיצד סיבה מובילה לתוצאה, יש לבצע ניתוח של מבנה הסיבתיות:
  • לפרק את התוצאה לחלקים.
  • לזהות את הסיבות הישירות לכל חלק.
  • להבין את הקשר בין הסיבות השונות.
איך הסיבה גורמת לתוצאה? איך למצוא את הסיבה? איך לגלות את הסיבה? איך לנתח את הסיבה? מבנה של סיבתיות, מבנה של סיבה ותוצאה
למה הנייר נשרף איך להבין תהליכים הסיבה גורמת לתוצאה איך לדעת מה הסיבה תוצאות להבין איך לנתח סיבתיות סיבה ותוצאה לנתח סיבתיות לגלות את הסיבה הנייר נשרף איך לדעת למה איך לדעת למה משהו איך לדעת למה משהו קורה איך לדעת מה הסיבה איך לדעת מה הסיבה של משהו איך לדעת מה הסיבה שמשהו קורה איך לנתח איך לנתח סיבתיות איך סיבה גורמת לתוצאה הסיבה של הסיבה הסיבה של משהו הסיבה שמשהו קורה יחסי סיבה ותוצאה לדעת למה לדעת למה משהו למה משהו קורה לנתח לנתח סיבתיות מבנה של סיבה ותוצאה מה הסיבה של הסיבה מה הסיבה של משהו מה הסיבה שמשהו קורה משהו קורה ניתוח סיבתיות סיבה סיבה גורמת לתוצאה סיבה ותוצאה סיבה של משהו סיבות סיבתיות תהליך תהליך סיבתי תהליך סיבתיות תהליכים תוצאות
סיבתיות, איך לדעת שמצאת את הסיבה של משהו? האם מצאתי את הסיבה הנכונה? איך למצוא את כל הנחות היסוד? אימות הנחות היסוד, למה דווקא התוצאה הזאת? האם הסיבה מחייבת את התוצאה? האם מצאתי את כל הסיבות? חקר סיבה ותוצאה
סיבתיות, איך לדעת שמצאת את הסיבה של משהו? האם מצאתי את הסיבה הנכונה? איך למצוא את כל הנחות היסוד? אימות הנחות היסוד, למה דווקא התוצאה הזאת? האם הסיבה מחייבת את התוצאה? האם מצאתי את כל הסיבות? חקר סיבה ותוצאה
... סיבות יש? כמה מהויות יש? איך לדעת מה הסיבה של משהו? איך לפתח את הדמיון? איך לדעת האם משהו אפשרי או מחויב? למה הנייר נשרף? למה רע לי? מה הנחות היסוד של משהו? מה גורם למשהו? דמיון מפותח, איך לדעת האם משהו מחויב? איך לדעת האם הסיבה מחייבת את התוצאה? איך לדעת למה היא בגדה? איך לדעת למה הוא בגד? למה ...
למה המוח שואל למה? מה הסיבה לשאלה מה הסיבה? מה הסיבה שדברים קורים? איך המוח חושב? למה המוח שואל? למה אני רוצה לדעת? למה דברים קורים? למה יש לי שאלה?
למה המוח שואל למה? מה הסיבה לשאלה מה הסיבה? מה הסיבה שדברים קורים? איך המוח חושב? למה המוח שואל? למה אני רוצה לדעת? למה דברים קורים? למה יש לי שאלה?
... המוח שואל למה? מה הסיבה לשאלה מה הסיבה? מה הסיבה שדברים קורים? איך המוח חושב? למה המוח שואל? למה אני רוצה ... בכך שהוא נוטה לשאול באופן טבעי שאלות מסוג למה?. בכל פעם שהמוח נתקל במשהו שמתרחש, הוא מתחיל לתהות מה הסיבה שאותו הדבר קורה דווקא כך ולא אחרת. למה בכלל אנשים שואלים למה? אליעד כהן מפרט שלשאלה למה יש משמעות עמוקה יותר ממה שנראה במבט ראשון. לדבריו, כשבן אדם שואל למה משהו קורה? הוא בעצם שואל שתי שאלות בו זמנית: ראשית, הוא שואל, ... הדלת פתוחה?, הוא מניח שבאפשרות השנייה, הדלת הייתה יכולה להיות סגורה. האם יש הבדל בין לשאול למה לבין מה הסיבה? אליעד כהן מדגיש כי אין הבדל מהותי במשמעות בין השאלות למה? ו - מה הסיבה?. שניהם ביטויים שונים לאותה תהייה. יחד עם זאת, לעיתים יש ... המשנית של השאלה: כשאדם אומר למה עשית את זה? הוא עלול לשדר מידה מסוימת של כעס או ביקורת, לעומת מה הסיבה שעשית את זה? שיכול להיות נייטרלי וסקרני יותר. אך מבחינה ... שהוא רצה בו מראש. לעומת זאת, כאשר הוא נתקל בקושי או בדבר שלא לשביעות רצונו, הוא יתחיל לשאול למה ולחפש סיבה שיכולה להרגיע אותו או לעזור לו לקבל את המצב. למה המוח לא מסוגל לקבל מציאות ללא סיבה? אליעד כהן מסביר שברגע שאדם מבין את הסיבה למשהו, נוצרת אצלו תחושת שליטה והבנה. כאשר דבר מסוים קורה ללא סיבה נראית לעין, מתעוררת תחושה של חוסר שליטה, חוסר ודאות, וכתוצאה מכך - פחד או תסכול. אם יובהר לאדם מה הסיבה, ולמה דבר מסוים קרה, הוא בדרך כלל ירגיש יותר בנוח עם ... דעתו לפני שנקבע. כאשר המוח מזהה משהו שלא הוא בחר, באופן אוטומטי הוא מתחיל לשאול למה זה כך ולא אחרת?. מה הסיבה שהמוח זקוק לסיבות? אליעד כהן מסביר שהסיבה שהמוח שואל למה נובעת מהרצון של האדם להבין את המציאות, ... של המוח? אליעד כהן מציין שבאופן עקרוני, אין גבול לשאלות הלמה שהמוח יכול לשאול. בכל פעם שתינתן תשובה לסיבה מסוימת, יכולה להתעורר שאלה נוספת ולמה הסיבה הזו דווקא נכונה?. זהו מעגל אינסופי של חיפוש סיבות ותשובות. ... כפי שהיא או כאשר הוא יבין שהמציאות היא בהכרח כפי שהיא ואין לה אלטרנטיבה אחרת. למה המוח שואל למה? מה הסיבה לדברים שקורים? איך המוח חושב? למה יש שאלות במוח? מה הקשר בין סיבה לתוצאה? האם חייבת להיות סיבה לכל דבר? למה קשה לקבל מציאות ללא סיבה?
למה אני אליעד כהן עושה פעולות, למה אלוהים עושה פעולות, למה אתה רוצה לדעת למה
למה אני אליעד כהן עושה פעולות, למה אלוהים עושה פעולות, למה אתה רוצה לדעת למה
... אני אליעד כהן עושה פעולות, למה אלוהים עושה פעולות, למה אתה רוצה לדעת למה למה אליעד כהן עושה את מה שהוא עושה? אליעד כהן מעלה שאלה מרכזית ועמוקה בהרצאה שלו - למה הוא עצמו עושה את הפעולות שהוא עושה? דרך שאלה זו, אליעד מנסה להסביר שהשאלה ... על השואל להבין תחילה את סיבת השאלה שלו עצמו. מדוע אנחנו מחפשים לדעת סיבות לפעולות? הסיבה המרכזית לכך שאנשים מתעניינים בשאלת הסיבות לפעולות, על פי אליעד כהן, היא הניסיון להגיע להבנה שלמה של המציאות. האדם באופן טבעי מנסה להבין את הסיבה לכל דבר, והדחף הזה מוביל אותו לנסות למצוא סיבות לפעולות של אחרים, של עצמו, וגם של המציאות כולה. אך אליעד מסביר שכל ניסיון להגיע לסיבה הראשונה, לסיבה הראשונית שממנה נובעות כל הסיבות האחרות, יביא את האדם למבוי סתום, לדד - אנד. הסיבה לכך היא פשוטה: כל סיבה מובילה לסיבה אחרת, ואם נלך מספיק אחורה, בסוף נגיע לנקודה בה אין סיבה ברורה. אליעד מדגיש שלבסוף תתגלה לך אמת עמוקה יותר - האמת שאין באמת סיבה, או לחלופין, שיש סיבה ואין סיבה בו זמנית. מדוע אלוהים עושה את מה שהוא עושה? אליעד כהן מבהיר את הנקודה באמצעות דוגמה עמוקה יותר - השאלה למה אלוהים עושה את הפעולות שלו. אדם יכול לומר שאלוהים עושה ... אך אם אותו אדם ישאל מדוע אלוהים רוצה את מה שהוא רוצה, הוא יגיע לאותה נקודה בדיוק - לסיבתיות ללא סוף, לנקודה בה אי אפשר לתת תשובה אמיתית וברורה. לכן, בסופו של דבר, על פי ההסבר של אליעד כהן, כאשר מישהו שואל מדוע אלוהים עושה פעולה מסוימת?, הוא למעשה ... כהן עושה פעולה או כל אדם אחר עושה פעולה - אין באמת תשובה מוחלטת. מה היא המשמעות של סיבתיות אינסופית? אליעד מסביר באופן מפורט שכאשר אנו חוקרים סיבות באופן מעמיק, אנחנו תמיד מגיעים לסוג של לולאה או נקודה מתה - סיבה ראשונה שממנה כל הסיבות האחרות נובעות אך שאין לה עצמה סיבה. זה המקום שבו כל הניסיון להבין בצורה לוגית, סיבתית והגיונית נעצר. כאן, אומר אליעד, נמצאת האמת העמוקה של המציאות - המציאות אינה כפופה בהכרח להיגיון הפשוט שאומר שלכל דבר חייבת להיות סיבה מוגדרת וברורה. הנקודה שאליעד מדגיש כאן היא שההבנה העמוקה ביותר של המציאות כרוכה ביכולת להכיר בעובדה שהסיבתיות, ההיגיון וההסברים הלוגיים אינם תמיד מספיקים להבנה שלמה. ההכרה במגבלה הזו מאפשרת לאדם לקבל את המציאות בצורה שלמה יותר, בלי להרגיש צורך תמידי להבין באופן לוגי מדוע דבר מסוים קורה. למה אתה באמת רוצה לדעת למה? נקודה נוספת שאליעד כהן מעלה היא מדוע האדם שואל מלכתחילה את השאלה למה?. כשאדם שואל למה משהו קורה, יש לו בעצם סיבה עמוקה יותר לשאול זאת - הוא רוצה להגיע לשלמות, להבנה מלאה, לשלווה פנימית שנוצרת מההבנה השלמה של המציאות. אך בפועל, האדם מוצא שהחיפוש אחר הסיבות אף פעם לא מסתיים ... ומוחלטת. המשמעות העמוקה של השאלה למה? היא לגלות שהמציאות עצמה היא כזו שאין לה בהכרח סיבה ברורה ומוגדרת. וזה למעשה, אומר אליעד, הדבר שהשואל צריך להבין כדי להפסיק להרגיש צורך תמידי למצוא תשובות לכל שאלה ולכל פעולה. סיכום הנקודה המרכזית שאליעד כהן מסביר ... יכולת לתת תשובה מוחלטת וברורה. המטרה של אליעד היא להבהיר לשואל שהניסיון לחפש תשובות סיבתיות ללמה הפעולות מתבצעות מוביל אותו להבנה שאין תשובה ברורה, ושדווקא מתוך ההבנה הזאת, ניתן להגיע לשקט פנימי עמוק יותר וקבלת המציאות כפי שהיא. למה אלוהים עושה פעולות? מהי הסיבה האמיתית לפעולות של האדם? למה אין תשובה מוחלטת לשאלה למה? האם לכל פעולה יש סיבה? מדוע אנשים שואלים שאלות על המציאות? ...
למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב
למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב
... לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב למה אין תשובה לשאלה למה העולם קיים? ... את משמעות השאלה עצמה. כאשר אדם שואל למה, הוא למעשה שואל לגבי סיבה או תכלית של משהו. לדוגמה, אדם שואל למה אתה אוכל? והתשובה תהיה כדי להיות שבע, כלומר, לפעולה יש תכלית - ישנו מצב שאליו שואפים ... בעולם שבו לא היה שום דבר, לא היה קיים שום דבר שיוכל להוות סיבה או תכלית לבריאת העולם. אליעד כהן מדגים זאת בצורה ברורה מאוד: זה דומה לשאלה למה רובוט עושה פעולה מסוימת? לרובוט אין רצונות או תודעה, לכן אין משמעות לשאול אותו למה הוא עשה משהו, אין לו סיבה מודעת לכך. באותה מידה, אבן שנפלה ופגעה במישהו לא עשתה זאת מתוך רצון או סיבה, כי אין לה תודעה או רצון לפגוע או לא לפגוע. באותו אופן, בעולם לפני שהוא נברא, או לפני קיומו, לא היה קיים כלום, ולכן לא ... לא היה שום רצון ולא הייתה שום תכלית. לכן, כל ניסיון להבין את הסיבה לבריאת העולם מתנגש עם ההנחה הלוגית הבסיסית שלא היה שום דבר לפני העולם. מדוע אין משמעות לסיבת קיום העולם במצב שבו לא היה ... בסיס שיכול להצדיק או להסביר מדוע העולם נברא. אם נניח שהייתה סיבה כלשהי, הרי שבכך אנחנו טוענים שהיה קיים משהו לפני העולם, ולכן העולם לא באמת נברא משום דבר, אלא מדבר כלשהו, והרי רצינו להבין ... כל אלו הן שאלות שמעידות על הסתירה הפנימית בכל ניסיון למצוא סיבה לקיום העולם. הנקודה המרכזית שאליעד כהן מנסה להעביר היא שכל ניסיון להבין את תכלית העולם באמצעות ההיגיון מוביל בהכרח לסתירות ... למה העולם נוצר? האם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב? האם אפשר לדעת למה דברים קורים? למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? העולם קיים, זו עובדה. אבל כאשר אנו שואלים למה העולם קיים?, השאלה הזו מכילה הנחות שעשויות להיות בעייתיות. למעשה, השאלה למה מתייחסת לסיבה - מה גרם לדבר מסוים להתרחש. אם אנחנו שואלים למה העולם קיים?, אנחנו מניחים שיהיה מצב שבו לא היה קיים עולם. כלומר, אם לא היה כלום, לא היה גם זמן, מקום, טוב או רע, ואין שום דבר שיכול להוות סיבה או תכלית. נניח שנשאל למה אתה אוכל?. התשובה היא כדי להיות שבע. זוהי תכלית פעולה - פעולה שנעשית כדי להשיג מטרה כלשהי. אך אם ... דבר לפני בריאת העולם, איך יכולה להיות תכלית? איך יכולה להיות סיבה? כל התפיסה הזו של סיבה ותכלית מתעוררת רק אם יש משהו - עולם, זמן, מקום - שלפניו אפשר היה לשאול על סיבה ותכלית. אם העולם לא היה קיים, אז אין שום דבר שמניע את בריאתו ואין מקום לתשובה לשאלה. האם יש תשובה לשאלה למה העולם קיים? ... משום שלפני בריאת העולם לא הייתה משמעות למונחים כמו תכלית וסיבה. האם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב? כאשר אנו שואלים אם אלוהים ברא את העולם כי רצה להיטיב, עולה השאלה: אם הוא היה טוב לפני ...
מבוא לניתוח סיבתיות, למה לנתח סיבתיות? לחנך ילדים לסיבתיות, לחנך ילדים לסיבה ותוצאה, איך להבין סיבה ותוצאה? הבנת סיבתיות, עקרון הסיבתיות, קשר סיבתי, לכל תוצאה יש סיבה, לכל מעשה יש תוצאה, קשר של גורם ותוצאה
מבוא לניתוח סיבתיות, למה לנתח סיבתיות? לחנך ילדים לסיבתיות, לחנך ילדים לסיבה ותוצאה, איך להבין סיבה ותוצאה? הבנת סיבתיות, עקרון הסיבתיות, קשר סיבתי, לכל תוצאה יש סיבה, לכל מעשה יש תוצאה, קשר של גורם ותוצאה
... לניתוח סיבתיות, למה לנתח סיבתיות? לחנך ילדים לסיבתיות, לחנך ילדים לסיבה ותוצאה, איך להבין סיבה ותוצאה? הבנת סיבתיות, עקרון הסיבתיות, קשר סיבתי, לכל תוצאה יש סיבה, לכל מעשה יש תוצאה, קשר של גורם ותוצאה מהו עקרון הסיבתיות ולמה חשוב להבין אותו? עקרון הסיבתיות מתאר את העובדה שלכל דבר שמתרחש יש סיבה שגורמת לו להתרחש, ושכל פעולה או אירוע מביאים לתוצאה מסוימת. אליעד כהן מסביר שלימוד והבנת עקרון הסיבתיות חיוניים מאוד, משום שהם הבסיס להצלחה בכל תחום בחיים. ככל שאדם מבין טוב יותר את הסיבות שמאחורי הדברים, כך הוא מסוגל להשיג יותר תוצאות רצויות ולהימנע מתוצאות לא רצויות. לדוגמה, אם אדם רוצה להיות בריא, עליו להבין לעומק מהם הגורמים לבריאות ומהם הגורמים למחלות. כאשר הוא יודע בדיוק את הגורמים, הוא יכול לפעול בצורה מושכלת ומדויקת יותר ולהגדיל את סיכוייו להצליח לשמור על בריאותו. למה חשוב ללמד ילדים את עקרון הסיבה והתוצאה? ילדים קטנים לא תמיד מבינים את הקשר בין מעשים לתוצאות. למשל, ילד קטן עשוי לגעת באש ולא להבין שהכאב נובע מהנגיעה באש עצמה. אליעד מסביר שיש צורך ללמד את הילד את הקשר הזה על ידי המחשה ברורה. לדוגמה, כשהילד נוגע באש וכואב לו, ... לילד שאם יקרא תהילים כשהוא חולה אז הוא יתרפא, ולא מספרים לו שגם הרופא טיפל בו, הילד גדל עם תפיסה לא נכונה של סיבה ותוצאה. ההשלכות של תפיסה שגויה כזאת הן שהאדם יכול לפעול בעתיד מתוך אמונה כוזבת ולקבל החלטות שגויות. למה ילדים מתקשים להבין את הקשר בין סיבה לתוצאה? ילדים אינם תופסים את העולם בצורה סיבתית, אלא חושבים שהם יכולים לעשות כל פעולה בלי קשר למה שיקרה לאחר מכן. הם לא מבינים שאם ישברו צעצוע, לא יוכלו לשחק בו יותר. ההבנה הזו מתפתחת אצל הילד בהדרגה דרך חינוך והמחשה. לכן, חשוב להסביר לילד באופן ברור ומדויק את תוצאות מעשיו. אם לא מסבירים לו את הקשרים הללו כראוי, הילד גדל עם הנחות שגויות לגבי איך העולם מתנהל. כיצד תפיסת סיבתיות מוטעית משפיעה על החיים? אליעד מדגיש את החשיבות של תפיסת סיבתיות נכונה באמצעות דוגמה של תפילה להחלמה. אם אדם מאמין שהוא החלים ממחלה רק בגלל התפילות ולא מודע לטיפול הרפואי שקיבל, הוא יחיה באשליה שכל פעם שהוא חולה עליו רק להתפלל. ... הרפואי הנדרש בגלל אמונתו המוטעית. דוגמה נוספת היא אדם החושב שרע לו בגלל שהוא לבד. אם הוא לא יחקור לעומק את הסיבה האמיתית לכך שרע לו, הוא עשוי להעביר שנים בניסיון לפתור את הבעיה הלא נכונה. הוא יחפש חברה ויחסים, בעוד הסיבה האמיתית לרע שהוא מרגיש אינה הבדידות אלא אולי משהו אחר לגמרי. מהן ארבע השאלות שצריך לשאול בניתוח סיבתיות? אליעד מציג ארבע שאלות עיקריות שמסייעות
בירור הרצון - איך לדעת למה אתה רוצה משהו, איך לדעת למה אתה עושה משהו? איך לגלות למה משהו עושה לך טוב? איך להבין את עצמך? איך לדעת למה יש לך רצון למשהו? איך לדעת למה אתה אוהב משהו? איך לדעת למה אתה מעדיף משהו? איך עובד הרצון? הדרכת מטפלים, למה אני רוצה משהו? למה אני אוהב משהו?
... הרצון - איך לדעת למה אתה רוצה משהו, איך לדעת למה אתה עושה משהו? איך לגלות למה משהו עושה לך טוב? איך להבין את עצמך? איך לדעת למה יש לך רצון למשהו? איך לדעת למה אתה אוהב משהו? איך לדעת למה אתה מעדיף משהו? איך עובד הרצון? הדרכת מטפלים, למה אני רוצה משהו? למה אני אוהב משהו? איך לדעת למה אתה רוצה משהו? אז בגדול, בן אדם רוצה ... אחרות נוספות. ובקיצור: בכל פעם שאתה מגיע למסקנה שאתה עושה דבר כדי להשיג תוצאה מסוימת, שאל את עצמך, האם אתה חושב שקיימות במציאות שלנו עוד דרכים להשיג את אותה התוצאה בדיוק. אם כן, האם באמת מבחינתך כל הדרכים ...
החיים כחברת אשראי, כסף ואושר, איך לדעת למה אני בחרדה? איך נוצרת חרדה? איך לא ליפול לחרדה? איך להימנע מחרדה? איך לא לקחת דברים כמובן מאליו? מה גורם לבן אדם ליהנות ממשהו? מה עושה לנו טוב? חוקי האושר והחרדה
החיים כחברת אשראי, כסף ואושר, איך לדעת למה אני בחרדה? איך נוצרת חרדה? איך לא ליפול לחרדה? איך להימנע מחרדה? איך לא לקחת דברים כמובן מאליו? מה גורם לבן אדם ליהנות ממשהו? מה עושה לנו טוב? חוקי האושר והחרדה
... כחברת אשראי, כסף ואושר, איך לדעת למה אני בחרדה? איך נוצרת חרדה? איך לא ליפול לחרדה? איך להימנע מחרדה? איך לא לקחת דברים כמובן מאליו? מה גורם לבן אדם ליהנות ... למשל, אם אדם נהנה לראות את אמו, אך באותו זמן היה נאלץ לבחור בין לראות אותה או להישאר בחיים, הוא יעדיף לחיות ולא לראות אותה. הסיבה לכך היא שהחיים שלו חשובים לו יותר מהכל, אך הוא לא מודע לחשיבות הזו כי היא מובנת מאליה. לכן, מה שמשמח אותנו הוא תמיד מה שאנחנו ... או לאבד את הרכב החדש, הוא יעדיף לשמור על עיניו. אז איך ייתכן שהרכב החדש משמח אותו יותר מאשר העיניים שלו, שהן לכאורה חשובות יותר? הסיבה לכך היא שהאדם שמח רק מדברים שהוא חושב שאפשר לקחת ממנו או שיכול להיות מצב שבו הם לא יהיו קיימים יותר בחייו. העיניים נתפסות ... מה לדוגמה? אז הוא אומר תראה רע לי נגיד שאין לי לא אוהבים אותי אוקי אני אומר לו אתה יודע למה אתה סובל כי אתה רוצה שיאהבו אותך זאת הסיבה אם תפסיק לרצות שיאהבו אותך לא יהיה לך רע מזה שלא אוהבים אותך בסדר אבל זה עוד פעם זה נושא אחר. ש: איך זה מתחבר אבל למה שאמרת ...
תרגיל למודעות עצמית, לא מבין לא עושה, לא לעשות עד שלא תבין, לא עושה בלי להבין למה, איך לדעת למה אני רוצה משהו? מודעות עצמית, התנזרות, שבירת תאוות, שמירת העיניים, הפסקת עישון, להפסיק לעשן, אכילת מתוקים, דיאטה
תרגיל למודעות עצמית, לא מבין לא עושה, לא לעשות עד שלא תבין, לא עושה בלי להבין למה, איך לדעת למה אני רוצה משהו? מודעות עצמית, התנזרות, שבירת תאוות, שמירת העיניים, הפסקת עישון, להפסיק לעשן, אכילת מתוקים, דיאטה
... למודעות עצמית, לא מבין לא עושה, לא לעשות עד שלא תבין, לא עושה בלי להבין למה, איך לדעת למה אני רוצה משהו? מודעות עצמית, התנזרות, שבירת תאוות, שמירת העיניים, הפסקת עישון, להפסיק לעשן, אכילת מתוקים, דיאטה ... לאורך ההסבר ומהווה את הבסיס לכל התרגיל שאליעד מתאר. הנחת היסוד שאליעד מדגיש, היא שבן אדם עושה הרבה דברים בחייו בלי להבין את הסיבה האמיתית. לדוגמה, אדם שרוצה לעשן סיגריה, כשישאל את עצמו מדוע הוא רוצה לעשן, התשובה הראשונה שעולה לו בראש יכולה להיות ... אם מישהו מתמודד עם התמכרות למתוקים, אליעד ממליץ לשאול למה אני רוצה מתוק? אם התשובה לא ברורה, אז הוא פשוט לא יאכל מתוק עד שהסיבה תהיה ברורה. באופן זה האדם יחקור את הסיבות לרצונותיו ויגיע לתובנות חדשות. האם התרגיל חייב להיות קיצוני? אליעד מציין ... להביא את האדם להבנה האם הרצונות שלו באמת שלו או שהם רצונות שהוא פועל לפיהם כמו אוטומט. הוא נותן דוגמה של אדם שנכנס לכלא בלי לדעת למה הוא שם. אותו אדם לא ישלים עם המצב אלא יילחם להבין מדוע הוא בכלא. באותו אופן, כל רצון שאנחנו לא מבינים את הסיבה לקיומו, הוא סוג של כלא עבורנו, וכמו שלא היינו מוכנים לקבל כלא פיזי בלי סיבה, כך לא צריך לקבל רצונות בלי להבין מאיפה הם באים. אליעד מדגיש שכאשר מבינים את המניע האמיתי לרצון, אפשר לגלות שלוש אפשרויות מרכזיות: הבנה שהרצון הוא לא באמת רצון אישי אמיתי, אלא משהו שנובע מהרגל או מלחץ חיצוני. הבנה שאין סיבה הגיונית לרצון הזה ואז אפשר לוותר עליו. הבנה מדויקת של הסיבה לרצון שמובילה להחלטה מודעת לגבי המשך הפעולה. המסר המרכזי של אליעד הוא לא לבצע פעולות בצורה אוטומטית, אלא לשאול ולחקור ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סיבתיות, סיבה ותוצאה, איך סיבה גורמת לתוצאה? איך לדעת מה הסיבה של משהו? איך לדעת למה משהו קורה? איך לדעת מה הסיבה שמשהו קורה? יחסי סיבה ותוצאה, הסיבה של הסיבה, תהליך סיבתי, מבנה של סיבה ותוצאה, ניתוח סיבתיות, איך לנתח סיבתיות?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מה גורם למשהו?, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מה גורם למשהו?, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפרש חלומות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה המשמעות של החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא רטוריקה, מאמן אישי לפרישה, אימון אישי לקריירה בנושאי מה גורם למשהו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2969 שניות - עכשיו 09_08_2025 השעה 19:36:28 - wesi1