🖨על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 3ונמצא אם כן, כי לאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית שלשמה קיימת המציאות דווקא כפי מה שהיא. וממילא זה אומר, שלאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית של החיים שלו, ושל כל האירועים שקורים לו. כי כאשר לא מבינים את התכלית של כל התהליך כולו, ממילא גם לא ניתן להבין באמת את התכלית של תתי התהליכים ושל תהליכי המשנה שיש בתוך התהליך הגדול כולו.
והפיתרון בהמשך.
וזאת הסיבה שבגללה בני האדם מפחדים מהמוות. משום שהפחד של האדם מהמוות, יוצר עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז הוא החליט שהתכלית של החיים היא כדי לחיות, דהיינו, שיש איזו מטרה עליונה שהיא לחיות. וכך האדם מתאמץ כל חייו לנסות להשיג את המטרה העליונה שהיא לחיות. מאחר שאין לאדם שמץ של מושג מה המטרה האמיתית של מה שקורה כאן בעולם.
ויש כאלו שקמים בבוקר לעבוד, בשביל הילדים שלהם. והילדים שלהם הם תכלית החיים שלהם. כי הם רוצים שלילדים שלהם יהיה טוב, ולכן הם מתאמצים כ"כ בעבורם וכולי. וגם זאת כמובן שטות. כי אם לדוגמה האדם היה חושב שהמוות טוב כמו או אולי טוב יותר מהחיים עצמם, הרי שממילא כל המאמצים של האדם, ממילא הם מיותרים.
ונחדד: הדרך היחידה לא לפחד ממשהו, היא על ידי זה שמתייחסים אליו כאל דבר טוב. כי מדבר טוב לא מפחדים. והאדם מפחד רק מדבר שנתפש בעיניו כרע. ואם לדוגמה יחליטו בני האדם שהם מפסיקים לפחד מהמוות, הרי שלשם כך יהיה עליהם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב. ודבר טוב פירושו, דבר שהוא טוב כמו החיים ממש.
כי אם המוות הוא טוב, אבל הוא לא מספיק טוב כמו החיים, הרי שהוא עדיין יש בו רע. וכדי לא לפחד מהמוות כלל, לכן על האדם להתייחס אל המוות כאל דבר טוב בדיוק כמו החיים עצמם. אבל, אם האדם יתייחס אל המוות כאל דבר טוב כמו החיים עצמם, א"כ מדוע בכלל עליו להתאמץ לעבוד קשה להשיג מזון ולאכול וכולי, הרי אם המוות הוא באמת טוב, אז האדם יכול לוותר על האכילה וכיו"ב, ולמות. כי הרי המוות טוב באותה המידה ממש.
ולכן, אין אפילו אדם אחד בעולם שהוא לא מפחד מהמוות. וגם אלו שאומרים שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. כי אם הם היו חסרי כל פחד מהמוות, דהיינו, אם הם היו מתייחסים אליו כאל דבר טוב בדיוק כמו כל דבר אחר, הרי שהם לא היו ממשיכים לעשות שום מאמץ כדי לשרוד.
כי זה לא הגיוני שאדם יתאמץ כדי להשיג דבר שהוא יודע שהוא לא צריך אותו. ואם האדם חושב שהמוות טוב כמו החיים ממש, הרי שממילא זה לא הגיוני שהוא ימשיך להתאמץ לחיות. ואין הכוונה לומר שעל אדם כזה להתאבד ולהרוג את עצמו. כי גם אם המוות טוב כמו החיים עצמם, הרי שהוא לא טוב יותר מאשר החיים עצמם. ולכן אין שום תכלית להתאבד, גם אם האדם חושב שהמוות טוב כמו החיים.
אך אם האדם חושב באמת שהמוות טוב כמו החיים, אז מדוע הוא מתאמץ להמשיך לחיות. הרי המאמץ הזה הוא מיותר לגמרי. ולכן, כל אלו שאומרים ושמנסים לשכנע את עצמם ואת סביבתם שהם לא מפחדים מהמוות, הרי שהם משקרים. וארוחת הבוקר שלהם מעידה על כך. כי אם באמת המוות היה בעיניהם טוב כמו החיים, הרי שהם לא היו משקיעים מאמץ מיותר לאכול יום אחרי יום ארוחת בוקר וכולי.
ואם נסתכל על בעלי החיים, נראה שגם אצלם יש ערך לחיים. כי כל בעלי החיים בעולם מנסים כל הזמן לשרוד. כך שיש משמעות כלשהי לחיים. כי עובדה היא שגם בבעלי החיים מוטבע הרצון לחיות ולשרוד. (ואולי לא. כי אולי הם לא מספיק חכמים להבין שאין תכלית לחיות).
וגם כל הדברים בעולם כגון לדוגמה הצמחים, גם הוא מבטאים רצון לחיות. וגם הדומם, גם הוא מבטא רצון לחיות ולשרוד, בכך שלדוגמה האש מכבים את המים וכיו"ב. וכל כוח מנסה להשתלט על כל שאר הכוחות סביבו שמנוגדים לו. כך שהניסיון של כל כוח להתגבר על הכוח הנגדי לו, הוא ביטוי של רצון לחיות. (ואולי לא. כי אולי דווקא הכוח הנגדי שנעלם, אולי הוא דווקא ניסה להעלים את עצמו, והכוח החזק לא הצליח להעלים את עצמו).
ובכל מקרה, הפחד של האדם מהמוות, הוא זה שיוצר עבור האדם את משמעות החיים. כי אם המוות לא יהיה מפחיד, אז האדם לא יעריך את החיים. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז האדם לא יתאמץ יותר לחיות. והפחד של האדם מהמוות, הוא זה שגורם לאדם להרגיש טוב בחיים שלו.
כי כאשר האדם מפחד מהמוות, בזה בעצם האדם מכניס לעצמו לראש שהמוות הוא רע ושהחיים הם טובים. ואז על ידי זה האדם שמח מכך שהוא חי. כמו שניתן למצוא כל מיני חולים סופניים ואנשים זקנים מאוד שכבר עומדים למות, ושהם אולי חולים וסובלים ממחלות שונות, והם שמחים מכך שהם חיים. וכפי שנוהגים הטיפשים לשמח את האדם החולה, ולומר לו תגיד תודה שאתה חי.
כי הטיפשים לא מבינים מה טוב בכך שהאדם חולה. כי אם הם היו מבינים את המציאות באמת, הם היו מבינים מה הטוב שיש בכך שקיים רע. ואז ממילא כאשר למישהו היה רע, הם היו משמחים אותו ומסבירים לו מה הדבר הטוב שיש בכך שהוא מרגיש רע.
אבל מאחר שהם טיפשים, אז הם לא מבינים מה טוב בכך שיש רע, ואז כאשר האדם מרגיש רע, אז הם מנסים לשמח אותו ולומר לו שעליו לשמוח מכך שהוא לפחות חי. ובכך בעצם הם רק גורמים לאדם להרגיש עוד יותר רע! כי כאשר אומרים לאדם חולה וסובל שעליו לשמוח מכך שהוא לכל הפחות חי, הרי שבעצם אומרים לו שזה שהוא סובל זה לא טוב, ורק זה שהוא חי זה טוב. וזה בעצם גורם לאדם להרגיש עוד יותר רע. ולפעמים הרע בכלל הוא גדול יותר מהטוב.
אבל כאשר אין לאדם מושג למה להתאמץ לחיות, כי אין לו מושג למה בכלל חיים ולמה בכלל הוא קיים והמציאות קיימת, אז על ידי זה האדם מרגיש רע. ואז מה שנשאר לו, זה לומר שהמוות הוא רע, ושלחיות זה הערך העליון. ואז הוא משמח את עצמו בכך שהוא לכל הפחות חי ולא מת.
ומי שחושב בהיגיון, מבין את השיגעון שבדבר. כי לאף אחד אין מושג מה תכלית החיים. כי לאף אחד אין באמת הסבר מה תכלית המציאות. ובכל זאת כולם כמו משוגעים עובדים כ"כ קשה ומפחדים כ"כ מהמוות. וחלקים שלמים של העולם, מונעים ומתפתחים בזכות הפחד של האדם מהמוות.
ועל פי ההיגיון, אם אין לאדם מושג מה התכלית של החיים, הרי שממילא לא היה עליו לפחד מהמוות. כי אולי המוות הוא בכלל טוב יותר. ובפרט כאשר האדם זוכר שהוא לא חי כאן לנצח, ושבסך הכל לפני כמה עשרות שנים הוא היה במצב שבו הוא יהיה אחרי שהוא ימות. כך שלפחד מהמוות זה לא הגיוני. אבל פחד המוות קיים, כדי ליצור עבור האדם משמעות לחיים שלו.
ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו לחיות ללא כל פחד. כי אפילו כל העשירים הגדולים בעולם שיש להם את כל הכסף שבעולם, כולם מלאים פחדים וחששות. ויש מלא חברות ביטוח שמבטחות את האדם בביטוחים שונים, בגלל הפחדים של האדם. וכל אדם בעולם חי עם פחדים שונים. והפחדים של האדם מאמללים את האדם. כי אין לאדם רגע של נחת בלי פחד כלשהו.
ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו להשתחרר מכל הפחדים כולם, כולל מפחד המוות. ולהשתחרר מפחד המוות, זה מאוד פשוט. כי כפי שהסברנו בהתחלת המאמר, אין שום סיבה שהאדם בכלל יפחד מהמוות. והפחד מהמוות נוצר, רק כדי שהאדם לא יתאבד, וכדי שהאדם ירצה להמשיך לחיות. אבל מצד האמת אין שום טעם לפחד מהמוות. כי אפשר לחיות חיים טובים באמת מלאי משמעות אמיתית, גם בלי לפחד מהמוות.
וכאן כמובן יש שאלה רצינית. והיא, אם באמת האדם לא יפחד מהמוות, אז מדוע באמת שהוא יאכל ארוחת בוקר ויתאמץ להשיג כל מיני דברים כדי לשרוד וכיו"ב...
משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החייםמשמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החייםמשמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, מטרת החיים, למצוא משמעות בחיים, חיים עם משמעות, למצוא את משמעות החיים איך לענות לילדים ששואלים מהי משמעות החיים? כשילד שואל מהי משמעות החיים?, או מהי מטרת החיים, אליעד כהן מסביר שיש לתת תשובה פשוטה וישירה: משמעות החיים היא למלא את רצונותיך, כלומר, למלא את החסרונות שלך. למה הכוונה במילוי החסרונות? לכל אדם יש רצונות שהם ביטוי ... הרצון לאוכל, לחברים, לאהבה, להערכה, להצלחה כלכלית, להנאה או כל רצון אחר. מילוי הרצונות האלה הוא מה שמעניק לחיים משמעות, כי זה הופך את האדם לשלם, מסופק ומאושר. לדוגמה, אם ילד שואל מה משמעות החיים?, אפשר לענות לו שהמשמעות היא לעשות דברים שגורמים לו להרגיש טוב, כי בעצם כל אדם רוצה להרגיש טוב. אבל כאן מגיע הסבר נוסף ועמוק יותר - המשמעות אינה רק מילוי הרצונות עצמם, אלא להגיע למצב שבו אינך חווה חסרונות כלל. איך מגיעים למצב כזה? לא רק ... אליעד מסביר שהרבה אנשים מתקשים לקבל את הגישה הזו כי היא נשמעת רוחנית מדי או רחוקה מהמציאות. אנשים מחפשים משמעות חיצונית לחיים - מטרה חיצונית או מטרה עליונה. מדוע אנשים עושים זאת? מפני שלא טוב להם עם מה שיש להם, והם מרגישים צורך במשהו נוסף כדי להיות מאושרים. אך לפי ההסבר של אליעד, המשמעות האמיתית של החיים היא פנימית לחלוטין ולא תלויה בשום דבר חיצוני. מה עושים כשילד רוצה משמעות חיצונית? לפעמים הילד לא מסתפק במשמעות פנימית כזו, ורוצה משהו יותר חיצוני, כמו מטרה ברורה ומוחשית שתיתן לו מוטיבציה. במקרה כזה, אליעד מסביר שצריך לתת לילד משמעות חיצונית שירגיש שהוא יכול לפעול לפיה, לדוגמה: תעשה דברים שטובים לך כי הם עושים לך טוב, או תנסה להיות הכי טוב שאתה יכול במה שאתה אוהב לעשות. אפשר גם להגיד לילד שהמשמעות היא לשפר את העולם, לעזור לאנשים, להצליח במה שהוא אוהב או כל משמעות אחרת שתהיה לו ברורה ונגישה. העיקר הוא שהמשמעות תהיה משהו שהילד יכול להבין, להתחבר אליו ולפעול למענו. מהי המשמעות האמיתית והעמוקה ביותר של החיים? לפי אליעד, המשמעות העמוקה ביותר של החיים היא להגיע למצב שאתה לא מרגיש שחסר לך כלום. כלומר, משמעות החיים היא תחושת שלמות פנימית, שבה האדם לא תלוי בשום דבר חיצוני כדי להרגיש טוב. אליעד מסביר שהסבל האנושי נובע ... מתמיד אחרי מילוי החסרונות. אך אם האדם מגיע להבנה עמוקה על מקור החיסרון, הוא יכול להשתחרר לגמרי מהצורך לחפש משמעות חיצונית. במקום זה, הוא ירגיש תחושה קבועה של סיפוק ואושר שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. לדוגמה, אם אדם קם ... שלו נכונות או לא. אדם שיש לו נקודת ייחוס ברורה יודע מה המטרה שלו בחיים ולכן יודע כיצד לפעול. המשמעות הזאת הופכת את החיים לברורים יותר. אליעד נותן דוגמה שאם אדם חולה, הוא מרגיש שזה רע, כי זה נוגד את משמעות החיים בעיניו - להרגיש טוב ולחיות. ולכן, משמעות החיים מהווה את נקודת הייחוס לכל פעולה שהאדם עושה. מהי המשמעות הרוחנית של החיים לפי אליעד? ברמה הרוחנית, אליעד מציע שהאדם יחשוב שהמציאות מושלמת כפי שהיא. זה אומר, במקום להתרכז ... צריך, אתה מתבקש להבין שכל מה שקורה הוא טוב ומושלם בפני עצמו, כי המציאות עצמה מושלמת. לפי גישה זו, המשמעות הרוחנית היא לחשוב שהמציאות היא החשובה ביותר, לא אתה עצמך. במילים אחרות, במקום לחפש משמעות חיצונית שקשורה אליך, אתה צריך למצוא את המשמעות בכך שאתה חי בהרמוניה עם המציאות ומקבל אותה באופן מוחלט, כפי שהיא. כאשר שואלים את אליעד איך לעשות את ... - להבין למה אתה בכלל חושב שמשהו חסר לך מלכתחילה, וכשאתה מבין את זה לעומק, אתה משתחרר מהצורך למצוא משמעות חיצונית לחייך. איך להסביר לילד בפועל את משמעות החיים? כאשר ילד שואל מהי משמעות החיים, אליעד מציע לענות לו שהמשמעות היא פשוט לעשות את מה שטוב לך. אליעד מדגיש שזה הסבר פשוט, ברור ופרקטי שילדים יכולים להבין וליישם בפועל. ... יותר, כמו מדוע בכלל האדם מרגיש שחסר לו משהו, ואיך ניתן להגיע לתחושת שלמות פנימית ללא תלות במשהו חיצוני. מהי משמעות החיים? איך למצוא משמעות בחיים? מה לענות לילד ששואל על משמעות החיים? חיים עם משמעות איך להרגיש שלמות פנימית? למה אנשים מחפשים משמעות בחיים?
חינוך ילדים, משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, לענות תשובות לילדים, לענות תשובות לשאלות, זיהוי צרכי הלקוחחינוך ילדים, משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, לענות תשובות לילדים, לענות תשובות לשאלות, זיהוי צרכי הלקוחחינוך ילדים, משמעות החיים לילדים, איך לענות לשאלה, מהי משמעות החיים, לענות תשובות לילדים, לענות תשובות לשאלות, זיהוי צרכי הלקוח איך לענות לילדים על השאלה מהי משמעות החיים? כאשר ילדים שואלים מהי משמעות החיים, הם למעשה מבקשים להבין משהו עמוק יותר על עצמם ועל העולם. לפי אליעד כהן, חשוב לתת לילדים תשובה המתאימה לגילם וליכולת ההבנה שלהם. לא תמיד ניתן לומר את כל האמת המוחלטת, כי המשמעות של החיים היא מושג מורכב שאפילו מבוגרים מתקשים להבין באופן מלא. לכן, אפשר לענות באופן חלקי בלבד, על ידי התאמת התשובה למה שהילד יכול להבין ולמה שחשוב לו באמת באותו רגע. לדוגמה, אם ילד שואל מהי משמעות החיים? אפשר לשאול אותו בחזרה: למה אתה שואל את השאלה הזאת? התשובה שלו לשאלה הזו תגלה מה באמת מפריע לו ומה הוא מחפש בחיים. אם הוא עונה משעמם לי, משמעות החיים עבורו יכולה להיות למצוא עניין בדברים. אם הילד עונה שהוא עצוב, משמעות החיים תהיה למצוא דרך להפסיק להיות עצוב. המשמעות עבור כל אחד היא למעשה הדבר שמפריע לו ביותר או שהוא מחפש להשיג. אליעד מדגיש שלא מדובר בשקר, אלא ... האמת. זו אינה הטעיה, אלא דרך להתחיל תהליך של חיפוש והבנה עמוקה יותר באופן עצמאי. כי האמת האבסולוטית לגבי משמעות החיים אינה יכולה להימסר בכמה משפטים פשוטים, היא דורשת חקירה מתמשכת לאורך זמן, ולעיתים לאורך כל החיים. מדוע אי אפשר לתת לילד את התשובה המוחלטת על משמעות החיים? אי אפשר לתת לילדים או אפילו למבוגרים תשובה מוחלטת ופשוטה לשאלה מהי משמעות החיים, משום שמשמעות החיים היא מורכבת מדי. אנשים יכולים לחיות שנים רבות, ללמוד, לקרוא ולחקור, ועדיין לא להבין במלואה את משמעות החיים. זו לא שאלה שהתשובה שלה היא פשוטה או חד - משמעית. התשובה האמיתית למשמעות החיים דורשת זמן, התבוננות פנימית מעמיקה והבנה אישית של האדם את עצמו ואת חייו. לכן, כשילד או כל אדם אחר ... אותה כדבר מוגמר. התשובה היא אמת חלקית, שנבחרת בהתאם למוכנות של הילד לשמוע ולקבל. לפי אליעד, האמת האבסולוטית על משמעות החיים אינה ניתנת לתמצות בכמה משפטים, ולכן מתן תשובה חלקית הוא המעשה הנכון ביותר בהקשר זה. איך להשתמש בשאלה למה ... כדי לענות על שאלות ילדים? אליעד מציע טכניקה פשוטה כדי להתמודד עם שאלות מורכבות של ילדים, כמו השאלה על משמעות החיים: כאשר הילד שואל שאלה, כדאי לשאול אותו קודם למה אתה שואל? שאלת הנגד הזו היא קריטית משום שהיא חושפת ... את השאלה מלכתחילה. הילד עצמו, באמצעות התשובה שייתן, למעשה יחשוף את הצורך או הקושי שלו. לדוגמה, ילד ששואל על משמעות החיים כי הוא עצוב או משועמם, יזדקק לתשובה אחרת לגמרי מילד ששואל כי הוא סקרן או מבולבל. הילד העצוב יקבל תשובה שהמשמעות היא למצוא דרך להיות שמח, והילד המשועמם יקבל תשובה שהמשמעות היא למצוא משהו מעניין לעשות. בשיטה זו, התשובה אינה כללית אלא מותאמת לצורך הרגשי והאישי של הילד ששאל. מה ... (או מבוגרים) רוצים תשובה ברורה, קצרה ומיידית. אליעד אומר שבמקרים כאלו, אפשר לתת תשובה פשטנית יותר, כמו למשל לומר שמשמעות החיים היא להיות מאושר או לגלות למה נולדנו. גם תשובה זו אינה שקר, אלא תשובה חלקית שניתנת בהתאם לרמת ההבנה של השואל. תשובה כזו עדיין תעודד את השואל לחשוב, לשאול שאלות נוספות ולגלות לבד את המשמעות העמוקה יותר של החיים. לסיכום, הגישה שאליעד מציג מדגישה מתן תשובות חלקיות, מותאמות אישית, ומעודדות חקירה עצמאית. העיקרון המרכזי הוא שלא לתת לילדים או לשואלים תשובות סגורות, אלא תשובות שיפתחו אותם לחשיבה ולחיפוש עצמאי של משמעות החיים בהתאם ליכולות ולהבנה שלהם. איך לענות לילד על משמעות החיים? מה לענות לילדים על שאלות קיומיות? האם קיימת משמעות מוחלטת לחיים? איך להשתמש בשאלות כדי לחנך ילדים? האם לתת לילדים תשובה חלקית זו הטעיה? למה חשוב להבין את ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?