אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מהות ✔תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות - פרומו ✔ מהי תודעה,...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
מהי תודעה, ומה ההבדל בין תודעת האדם לתודעת בעל חיים?

לפי אליעד כהן, השאלה לגבי ההבדל בין תודעת האדם לתודעת בעלי חיים מתבססת על הנחה מוטעית. באופן מהותי, אין באמת הבדל. הוא מדגיש שאדם, חיה, ואפילו שולחן עשויים מאותה מהות בדיוק. כאשר האדם מסתכל על אנשים אחרים, הוא מניח שגם להם יש תודעה, אך הוא שולל זאת מהשולחן מכיוון שהשולחן לא נע. אליעד מאתגר את ההנחה הזו ואומר שייתכן שהשולחן אכן בעל תודעה, ודווקא האנשים הם רובוטים חסרי תודעה. בפועל, הכל עשוי ממהות אחת, והנפרדות שאנו תופסים בין חומר, רוח, ותודעה היא אשליה שנוצרת עקב תפיסות מוגבלות שלנו.

האם משהו יכול להיעלם או להפסיק להתקיים?

אליעד טוען באופן חד משמעי ששום דבר לא יכול להיעלם לחלוטין. כל דבר במציאות עשוי מאותה מהות אחת בסיסית. לדוגמה, אם נשרוף שולחן, הוא לא ייעלם, אלא ישנה את צורתו. הוא משתמש בדימוי של גוף האדם, המדגים כיצד אדם נוצר מחיבור של חלקים קטנים (כמו אטומים ותאים) המתחברים יחד לכדי צורה מורכבת, בדומה לבניית רובוט מחלקים קטנים. לכן, דבר לא נוצר באמת יש מאין, והכל הוא רק שינוי של צורה בתוך המהות האחת.

מהי תודעה לפי אליעד כהן?

תודעה לפי אליעד, היא היכולת של ישות להיות מודעת לקיומה. האדם יודע שהוא קיים, וזוהי תודעה עצמית. אך אליעד מדגיש שאי אפשר לדעת בוודאות אם יצורים אחרים מודעים לקיומם, מכיוון שהחוויה היחידה שאדם יכול להיות בטוח בה היא החוויה שלו עצמו. כל דבר אחר הוא רק הנחה.

האם יש הבדל אמיתי בין "אני" ל"לא אני"?

אליעד מסביר לעומק את משמעות ההבדל בין "אני" ל"לא אני". כדי ש"אדם" יחווה את עצמו כ"אני", חייב להתקיים משהו שהוא לא "אני". ללא משהו שהוא "לא אני", המושג "אני" מאבד כל משמעות. ולכן, אם האדם חווה "אני קיים", הוא בהכרח גם חווה שהוא חסר משהו, וזה גורם לסבל תמידי. החוויה של נפרדות ("אני" לעומת "לא אני") היא המקור לסבל האנושי.

למה קיומו של האדם הוא בעיה?

קיומו של האדם הוא בעיה מכיוון שהוא לא בחר להיות קיים. האדם נולד אל תוך מציאות שהוא לא בחר בה, ולכן הוא חווה תחושת חוסר שליטה. כדי לבחור להיות קיים, האדם צריך קודם להיות במצב של אי - קיום. אבל כאשר האדם אינו קיים, הוא אינו יכול לבחור להיות קיים. זוהי סתירה פנימית שאינה מאפשרת לאדם לפתור את בעיית הקיום שלו, והיא שורש כל סבל.

האם ניתן להשתחרר מתחושת הסבל והקיום?

אליעד טוען שהפתרון היחיד לשחרור מהסבל הוא לחוות מצב של קיום ואי - קיום בו זמנית. זהו מצב בו אין הבדל בין יש לאין, בין נפרדות לאחדות. רק כאשר אדם חווה שאין שום הבדל בין "אני" ל"לא אני", הוא משתחרר מתחושת החוסר ומהסבל. אך אליעד מבהיר שהחוויה הזו נמצאת מעבר למקום וזמן ואינה נתפסת בשכל הלוגי הרגיל.

איך להגיע להבנת מהות המציאות ומהות העצמי?

כדי להבין מהי מהות המציאות, אליעד ממליץ על תהליך שלילת כל האפשרויות. אדם צריך לבדוק בשכל מה המהות אינה יכולה להיות, ולהמשיך כך עד שלא נותרת שום אפשרות נוספת פרט למהות האמיתית. דרך שלילת הצורות החיצוניות, כגון חומר, זמן, מקום ואפילו תודעה, ניתן להגיע להבנת הכלום המוחלט, שבו אין כל הבדל בין דבר לדבר אחר. בשלב מתקדם יותר, האדם מגלה שגם הכלום המוחלט הוא צורה, ואז מגיע לתפיסת אחדות מוחלטת של כל הדברים.

מדוע אי אפשר להגיע להבנה מוחלטת באמצעות שכל מוגבל?

אליעד מסביר שההבנה המוחלטת נמצאת מעבר להיגיון האנושי הרגיל, מכיוון שהשכל...
שאלה: מה ההבדל בין תודעת בעל חיים לתודעה שלנו, ואם יש מוות האם התודעה נעלמת?

אליעד: התשובה לשאלה הראשונה היא, בעיקרון אין הבדל, האם אתה שונה מהשולחן? יש שני אפשרויות האם התודעה היא חלק מהאטומים שלך? או שהיא בתוך החומר או שהיא מחוץ לחומר? אם היא בחוץ אתה לא שונה מהשולחן בשום צורה. אתה יודע שאתה קיים ואז אתה מסתכל על אנשים אחרים וחושב שגם להם יש תודעה. חושבים שלשולחן אין תודעה בגלל שהוא לא זז. אבל אולי לשולחן יש תודעה והאנשים הם סתם רובוטים?

אתה והשולחן עשויים מאותו דבר, אפילו אם נגיד שאתה תודעה והשולחן הוא רק חומר, אבל התודעה שלך והחומר של השולחן עשויים מאותו דבר. כי בסוף יש דבר אחד שממנו עשוי הכל. אני טוען שיש דבר אחד שממנו עשוי הכל, ואם תחפור פנימה תגלה שיש רק אחד, אתה מנסה למצוא הפרדות. אני טוען שאין הבדל בין חומר לרוח, זה הכל אותה מהות, רק שהיא נראית בצורות שונות.

שאלה: אבל אחרי המהות?

אליעד: בטח שיש הבדל, אפילו יש הפרדה בין אתה של היום לאתה של אתמול. זה שתי תודעות שונות.

ולגבי המשכיות, כעיקרון לא יכול להיות שלא תהיה המשכיות, הכל זה משחק של יש ואין, שום דבר לא יכול להיעלם, מקסימום הצורה יכולה להשתנות. אי אפשר להשמיד שום דבר מהעולם. כמו גוף האדם, שאומרים איך נוצר האדם? אבל הוא פשוט נוצר מעוד חומר ועוד חומר, כמו רובוט שמוסיפים עוד בורג ועוד בורג וכך נוצר גוף האדם.

שאלה: מה היא תודעה?

אליעד: תודעה זה משהו מודע, אם תנסה להבין מהי תודעה, תראה שזה רק כינוי. תודעה זה, האם הדבר יודע שהוא קיים. זוהי תודעה עצמית, אתה מודע לקיומך העצמי. ואני אומר לך שהדבר היחיד שאתה מודע לו זה אתה עצמך. חוץ ממך אתה לא יכול לדעת על אף אחד שום דבר.

עכשיו מה זה נתן, מה שדברתי אליו? שאם אתה מבין את זה, אתה גם חווה את זה. אם אתה חושב שיש שולחן, ויש צומח, ויש דומם אז אתה בהפרדה רצינית, אבל אם אתה מבין שזה לא שונה בשום דבר, זה רק נראה לך שונה, אז אתה חווה אחרת את כל המציאות. אז אתה מתייחס אחרת לחיים שלך ולרצונות שלך.

שאלה: איך עוברים מחוויה של נפרדות לחוויה של אחדות?

אליעד: לא עוברים, צריך רק להבין. אם מישהו באמת מבין את זה, אז כל פעם שהוא יגיד שולחן הוא יבין שזה עשוי מאותה מהות, רק שנראית כמו שולחן. זוהי תחושה פנימית שהכל אחד.

לגבי ההמשכיות, אתה תמיד תהיה קיים, אפילו אם לא תדע. אם לא תדע, אז לא יהיה אני, אתה תתקיים באופן אובייקטיבי. אתה אפילו לא יודע אם לפני רגע הייתה לך תודעה, אולי רק הרגע נכנסת לכאן ושכללו לך את הזיכרון ואז אתה חושב שאתה כאן הרבה זמן? כך שאתה לא יכול לדעת אפילו מה היה לפני רגע.

שאלה: עכשיו יש לי תודעה.

אליעד: נכון, אתה חווה תחושת קיום עצמי. אם יש אני, אז יש משהו שהוא לא אני. אם יש עבורך משמעות לאני קיים, אז יש משמעות עבורך לאני לא קיים. אם רק אתה היית קיים, אז לא הייתה משמעות לאני קיים. המשמעות של אני קיים זה רק בגלל שאתה חווה שיש משהו שזה לא אתה. מה זה אומר? בסוף האני ומה שלא אני הם אחד. מה זה אומר? שאם יעלימו אותי, אני כבר לא אהיה קיים כאני, אבל אני אהיה מי שאני באמת.

כול הסבל שיש לאדם בחיים זה בגלל שהוא חווה שהוא קיים. אם אתה אומר אני, ואתה חווה משהו רציני יותר מהשולחן, זה אומר שאתה בחוויה חזקה של לא אני. כשהאדם אומר אני, השאלה מה הוא מרגיש. אם הוא אומר אני, וחווה שהוא גרגיר אבק בחלל, אז הוא פחות חווה את הממשות שלו. ככול שהאדם חווה יותר את האני שלו, כך הוא חווה הפרדה משאר הדברים.

אם אתה חווה אני, אז אתה סובל, למה? כי זה שחווה אני, חווה גם משהו שחסר, משהו שנפרד ממנה, החוויה של האני היא ביחס לשלם, שזה אני וזה לא אני. אם אתה חווה אני קיים, אתה לא חווה משהו אחר, ואז אתה חסר.

לכן אין דרך מילוט. לא יעזור לך שתבין שאתה בחלום, לא יעזור שתבין שאתה באשליה, כל זמן שאתה חווה שאתה קיים, אז אתה בצרה חמורה. ולכן הפיתרון היחיד זה לא להיות קיים. מה זה אומר? ברמה הלוגית, נראה שאין שום אפשרות שאת תעשי משהו כדי לא להיות קיימת. זה כמו להגיד לך ללכת לשום מקום. מה תעשי? יש כאן בעיה רצינית שאי אפשר לפתור אותה, למה זה בעיה? כי אתה לא בחרת להיות קיים.

משהו גורם לך להיות קיים וזה לא בשליטתך. למה לא יכול להיות שאת בחרת להיות קיימת? כי כדי לבחור להיות קיימת, את צריכה לא להיות קיימת ואז לבחור להיות קיימת. אבל אם את לא קיימת, את לא יכולה לבחור להיות קיימת. אבל אם האדם היה חווה את הלא קיים אז הוא היה מבין שהוא בחר להיות קיים.

שאני אומר שאושו ומורים אחרים למשל לא הגיעו, אני מתכוון שהשכל שלהם לא הגיע. מה שאני מסביר לך, השכל הזה הגיע, הוא יוכל להביא אותך לשם. הוא משם, והוא ממש קרוב לשם, ואת מחוברת לשם. השכל שמחובר בעצות של אושו הוא לא הגיע. בסוף כולם יגיעו, כי אני למשל התקדמתי גם בזכות אושו וגם בזכות בודהה, את כל העצות למדתי. אבל זה עדיין עצות חיצוניות, הם לא מסבירים לך את הדברים הפנימיים ביותר, ולא נותנים לך עצה, איך אני עכשיו נעלמת.

שאלה: אם אני אומר שהבנתי, אז אני מבין מזה שאני עדיין לא הבנתי.

אליעד: אני רוצה להגיד לך שאתה בהתקדמות. למה? נקרא מדברי רבי נחמן, פעם הייתה כת שחקרה, שיש חיות וציפורים שמעדיפים להיות במקומות מסוימים. ואז הם חקרו, האם יש אילן כזה שכולם היו מעדיפים להיות רק בו, שכולם ירגישו בו בנוח? החכמים חקרו ובדקו האם יש מקום שתמיד האדם יהיה מרוצה בו? ומצאו שיש אילן כזה, ותמיד כולם מרוצים באילן, מה שתרצה תמיד יש באילן. וחקרו לאן ילכו כדי למצוא את האילן, בא חכם ואמר להם, למה אתם חוקרים לאיזה צד ללכת? תחקרו מי בכלל יכול לבוא למקום הזה. כי לאותו אילן לא כל אחד יכול לבוא. רק מי שיש לו את שלושת המידות של האילן שהם: אמונה, יראה, וענווה, והאמת שהיא גוף האילן.

האנשים רוצים להעלים את עצמם, אבל איך יעשו זאת, ואז בא חכם ואומר להם, קודם תבדקו אם אתם בכלל יכולים להיות בלהעלים את עצמך. תבדקו מי בכלל ראוי להגיע לאילן הזה. רק מי שהוא איש אמת, רק הוא בכלל יכול להגיע לאמת. האמת המוחלטת, האמת האמיתית היא המצב שהוא אין הבדל בין יש לאין.

למה? כי אם אתה הולך לרמת מוחלטות, שום דבר לא מוחלט, ואז אתה נשאר בלי כלום, והאחד הוא החיבור של ההפכים. מי שרוצה לחוות שהוא לא קיים וקיים בו זמנית, הוא צריך להגיע לרמת אמת כל כך גדולה, שחוויית היש והאין תעלם אצלו, ואז אם אין הבדל בין יש לאין, אז אתה לא חווה זה אני וזה לא אני, ובו זמנית אתה כן חווה זה אני וזה לא אני, ואז אתה קיים וגם לא קיים. אם אתה חווה תמיד יש ותמיד חווה אין, אז אתה קיים וגם לא קיים. כאשר אתה חווה הפרדה בין יש לאין אז אתה חווה שאתה קיים, כאשר אתה לא חווה הפרדה בין יש לאין, אז אתה חווה שאתה לא קיים, ובו זמנית אתה חווה את שניהם. רק ביחס למוחלט אין הפרדה בין יש לאין.

בין אנשי הכת הייתה אחדות גמורה, וכולם הסכימו שזאת הדרך, מה הכוונה? שכולם הסכימו שצריך להבין מה האמת. הלכו וראו את האילן, וראו שאין לאילן מקום כלל, האילן נמצא מחוץ למקום. הם הבינו שהחוויה של אני קיים ולא קיים, חוויה זאת היא מחוץ למקום. זאת חוויה שאין לה אחיזה, חוויה ללא הגדרות, שדרך ההיגיון לא ניתן לחוות אותה. ואז הקבצן הגיבן אמר להם שהוא יכול להביא אותם לאילן. מה הכוונה? למה אמרתי מקודם שאתה בהתקדמות, כי אתה מבין שאין פתרון.

ככול שאתה מבין יותר שהדבר הוא בלתי מושג, כך אתה מבין טוב יותר לאן אנחנו צועדים. זה אומר שאתה מתקרב יותר להבין את האין סוף. הרעיון הוא שהקבצן התגלה להם רק כאשר הם הבינו שזה האילן, ואין שום דרך להגיע אליו. כדי להגיע לשם, אתה צריך באמת לרצות להגיע ולהבין שלא ניתן להגיע.

אם אתה רעב ונהנה מהאוכל, אז עדיין לא נתקעת בחיפוש אחרי האמת, כי יש משהו שמספק לך הנאה. אל תחשוב שנתקעת, אם אתה בדיכאון תאכל ותחשוב שהאוכל עשה אותך מאושר. ביום שהדבר היחיד שתרצה הוא להיות שם, ואתה תאכל כי הגוף אוכל, ולא אכפת לך משום דבר, אז תתייחס ברצינות למה שאני מדבר, ואז תקרא, תיישם ותגיע. למזלך יש לך כבר את הפתרון. אנחנו בסך הכל עושים כרגע תרגולים כדי שתרצה את מה שנלמד כאן.

שאלה: האם אתה מאמין שקיים תלמיד כזה?

אליעד: אני לא צריך כי את קיימת כבר בתודעה השנייה, הכל כבר קיים, יש את כל הצורות, זה לא באמת משנה. בעולם שלנו אני מסביר לך את העניין. המזל שלכם לצורך העניין הוא, שיש את הדרך איך להתקדם הלאה. לי לא הייתה את הפריבילגיה איך להתקדם. מה שלי היה, מה שרבי נחמן כתב, שאם תבין את כל מה שאתה יכול להבין, אתה תבין את כל מה שאתה לא יכול להבין.

בפועל, בגלל שאני קיים, אתה לא ממש צריך לסבול, אתה חוסך את הסבל, אתה קולט יותר מהר את העניין, אתה מבין יותר טוב את עצמך, אז אתה משקיע יותר משאבים בפתרון האמיתי. אם היית חושב שיש משהו שיעשה אותך מאושר, אם לא היית מקשיב למה שאנו אומרים כאן, היית מנסה אותו הרבה פעמים, אבל בגלל שאתה מקשיב למה שאני אומר, אתה מבין שזה לא הפתרון וכך אתה משתחרר מהרבה דברים.

אמרתי להם אם תרצו אני יכול להביא אתכם לאילן, ורבי נחמן מוסיף, אם את לומדת עצות מאדם שנמצא במקום, העצות לא יכולות להעלות אותך למצב של מעבר למקום. אבל אם את שומעת עצות מאדם שהוא מעבר למקום, העצות יכולות להעלות אותך לעבר המקום. מה ההבדל בעצות? שהם מביאות אותך להבין את הקונפליקט. שאר העצות בעולם מביאות אותך להבין משהו מוגדר, בעצה שאני אומר לך לחקור למה את יושבת על הכסא, אם תחקרי פנימה, את תראי במו עיניך ששני הדברים הם אחד, ואז תחווי את זה. העצה שלי מובילה אותך לסחרחורת, ואז את מתחילה להתרפא. המהות של העצות שלי היא לא להיאחז.

ביום שתרגישי שאת סובלת בגלל שאת קיימת, רק אז תרצי לצאת מהסבל. תשאלי למה את יושבת על הכסא ואז תראי שאת לא קיימת יותר.

שאלה: האם האדם כדי להגיע למקום שאתה מדבר עליו, צריך לדעת את כל האומנויות?

אליעד: בגלל שאתה מצפה שאגיד לך לא, אז אני אומר לך שכן. אני אסביר לך, אם יש משהו שאתה לא מסוגל להבין אותו, אז לא תבין שהכל אחד. כי הדבר הכי מורכב הוא שזה אחד. במורכבות, אתה צריך להגיע לדרגה ששום דבר לא מורכב בעיניך.

שאלה: למשל יש רועה צאן?

אליעד: אבל אם יביאו לו תרגילים במתמטיקה, ואם יסבירו לו אותם, והוא יגיד שזה מורכב לו, אז זה סימן שהוא לא מבין את המציאות. זה הולך ביחד. כאשר אתה למשל לומד מתמטיקה ופיזיקה, זה מפתח לך את גלגלי המוח, וכאשר גלגלי המוח יותר חדים, יש לך יותר מסה של כוח עיבוד שאיתו אתה חוקר מי אני.

למשל שואלים אדם מי אתה, ואז האדם מתחיל לספק תשובות שהם דימויים, לכן ככול שיש לך יותר דימויים, כך יש לך יותר אפשרויות חשיבה לפתור את השאלה מי אני. לכן כל התהליכים שאתה לומד בעולם עוזרים לך. בתיאוריה אתה צריך לדעת הכל כדי להבין מה שאני אומר.

עכשיו ככול שאתה יודע ומבין יותר דברים, כך אתה חווה את האחדות בצורה יותר חזקה. למרות שברמה הלוגית זה לא יכול להיות, כי או שאתה באחדות או לא. אבל בכל זאת יש עוצמות של חוויית אחדות. אבל בגלל שיש רמות זה אומר שאתה יכול לחוות את האחדות קצת, כל הזמן קצת. אם למשל תשב ביער בלי לדעת קרוא וכתוב, ותחווה צורה, ותשאל מה הצורה הזאת? בסוף תגיע לאותו מקום.

מה שחשוב זה איך הידיעות שאתה יודע, מסתדרות לך בראש. אם אתה יודע נפרדות, זה מרחיק אותך מהאחדות. ככול שאתה יודע יותר שכל של נפרדות, זה מרחיק אותך מהאחדות. אבל אם אתה תופס את כל הידע הזה כאחד, אז זה יותר חזק. בפרקטיקה היום אתה לא צריך כלום, יש לך את הדרך הסלולה. תשאל מי אני, ותבין הכל.

שאלה: האם עדיף לשאול הרבה שאלות, או ללכת על שאלה אחת עד הסוף?

אליעד: ללכת על שאלה אחת עד הסוף. כי צריך לשאול עד הסוף, כי האחדות נמצאת בסוף. את שואלת את השאלה שהחלטת, עד שהשאלה הופכת לשאלה פנימית יותר, אבל בתנאי שאת לא חוזרת אחורה. למשל את שואלת למה אני גרה פה? ואז את שואלת ובסוף מגיעה לשאלה, מה אני רוצה? זאת שאלה פנימית יותר. השאלה היא, מה קורה לאדם אחר כך, בדרך כלל הוא חוזר לשאלה הקודמת, זה נקרא שקר, למה שקר, כי הוא לא באמת הגיע באמת לשאלה של מה אני רוצה. אם אתה עובר פנימה, קודם תהיה בטוח שסגרת את השאלה הקודמת.

אם אתה חווה הנאה מהאוכל יותר מאשר הרעב, זה אומר שעדיין לא מציק לך אם אתה קיים או לא קיים. כי אם זה היה מציק לך, אז לא היה מציק לך הרובד החיצוני.

רבי נחמן אומר שאם אתה רוצה לראות מרחוק, אתה צריך להתמקד. שאם אתה רוצה לדעת את האמת, אתה צריך לעצום את העיניים לגמרי. אם אתה רוצה לדעת מי אני באמת, אתה צריך לעצום את העיניים שלך ולהסתכל פנימה, ואף לדוחקם באצבע. בעזרת השאלה את קודחת לתוכך. עד שאת מגיעה להבנה פנימית.

השאלה הבסיסית ביותר היא השאלה, אם יש או אין? כל השאר זה צורות. יש לי את זה או אין לי את זה? לכן אני מציע לכם להתמקד על היש או האין. כל שאלה שיש לך בראש, קודם תחפש איך היא לבוש של יש או אין. כי משם מיד תגיע לסוף, תבין שזה אחד והסתדרת.

אני אתן לך דוגמה, אתה רואה מישהי לדוגמה, אתה אומר, מה אני אגיד לה? אגיד לה ככה או ככה? מה מהות השאלה? האם יש הבדל או אין הבדל, האם יש פה יתרון או אין פה יתרון? האם זה באמת שניים? האם יש הבדל בין הביטויים האלה? כשאתה מתלבט, ואומר, מה אני אגיד ללקוח הזה? אבל אולי אין הבדל בין מה שתגיד ללקוח. האדם סובל בגלל שיש לו שאלה, הוא לא יודע מה לעשות, או לעשות א' או ב'. כאשר יש לך דילמה, זה נובע מכך שאתה חווה הבדל בין שתי...
הרגשת אחד היגיון מציאות יכול להיות אתה השטן ברסלב חשיבה הרצון מקום זמן להבין את מהות ציר הזמן גוף גוף האדם הוויה היעלמות הנשמה חקר הנפרדות יצירת גוף האדם כולם טועים כלום להיות כלום להיעלם מהות מהות ההוויה נפרדות נצח נצחי נצחיות נצחיות הנשמה נשמה קיום קיום ואי קיום תודעה
מהי מהות? מהות יחסית, מהות מוחלטת, מהות מחויבת, מהות אפשרית, מהות משתנה, מהות קבועה
מהי מהות? מהות יחסית, מהות מוחלטת, מהות מחויבת, מהות אפשרית, מהות משתנה, מהות קבועה
מהי מהות? מהות יחסית, מהות מוחלטת, מהות מחויבת, מהות אפשרית, מהות משתנה, מהות קבועה במהות של המושג מהות עוסקת ההרצאה, כאשר אליעד כהן מציין את ההבדלים בין סוגי מהות שונים. מדובר בשאלה פילוסופית עמוקה שמעסיקה את המחשבה האנושית על קיום, תודעה ופרשנות. מהי מהות מוחלטת ומהי מהות יחסית? מהות מוחלטת היא מהות שאינה תלויה בשום דבר אחר, כלומר, היא קיומית ועצמאית. לדוגמה, עצם קיום היקום הוא מהות מוחלטת, שכן היא אינה תלויה בתפיסה או בהגדרה חיצונית. מהות זו קיימת גם אם לא נתפוס אותה או נגדיר אותה. במנוגד לכך, מהות יחסית תלויה בהקשר ובתפיסתנו האישית. לדוגמה, אם אנו מסתכלים על תפוח, מהותו על פי רוב היא שהוא פרי שניתן לאכול, אך אם הוא נופל על הרצפה ומתלכלך, תפיסתנו לגבי מהותו משתנה. כאן, מדובר על הגדרה שבאה לידי ביטוי בתפיסה האישית שלנו, ולא בהכרח במאפיינים הפיזיים של התפוח. כיצד משתנה המהות בהתאם לתפיסה שלנו? המשתנה המרכזי שבין המהות המוחלטת למהות יחסית הוא תפיסתנו את המציאות. לדוגמה, אם אנו רואים תפוח, אנחנו מגדירים אותו כפרי שניתן לאכול. אך אם הוא נופל על הרצפה והופך לכתם, תפיסתנו משתנה והמהות שלו לא נתפסת יותר כפרי שאפשר לאכול, אלא כזבל. זוהי דוגמה לשינוי מהות על פי שינוי ההקשר והמניע שלנו. מהי מהות מחויבת ומהי מהות אפשרית? מהות מחויבת היא מהות שאין לה אלטרנטיבה, מדובר במהות שהיא הכרחית ואינה יכולה להשתנות. דוגמה לכך היא קיומו של הדבר או העצם עצמו, מהות מחויבת של האובייקט שלא תלויה בתנאים חיצוניים.
מהות וצורה, האם המהות מחייה את הצורה? האם הצורה מחייה את המהות? בלי מהות אין צורה, בלי צורות אין מהות, מה זה מהות? מה זה צורה? מהי מהות? מהי צורה? הצורה מחייה את עצמה, המהות מחייה את עצמה, המהות היא צורה, הצורה היא מהות
מהות וצורה, האם המהות מחייה את הצורה? האם הצורה מחייה את המהות? בלי מהות אין צורה, בלי צורות אין מהות, מה זה מהות? מה זה צורה? מהי מהות? מהי צורה? הצורה מחייה את עצמה, המהות מחייה את עצמה, המהות היא צורה, הצורה היא מהות
מהות וצורה, האם המהות מחייה את הצורה? האם הצורה מחייה את המהות? בלי מהות אין צורה, בלי צורות אין מהות, מה זה מהות? מה זה צורה? מהי מהות? מהי צורה? הצורה מחייה את עצמה, המהות מחייה את עצמה, המהות היא צורה, הצורה היא מהות מהות וצורה - האם המהות מחייה את הצורה? האם הצורה מחייה את המהות? הדילמה בין המהות לצורה היא נושא מרכזי בפילוסופיה, ושאלה זו מועלת בקביעות בנוגע להבנת המהות של הדברים והקיום בכלל. המהות והצורה, שתי מושגים חשובים, מתארים את אופי הקיום של כל ישות. השאלה המרכזית שנשאלת כאן היא מי מחייה את מי - האם המהות מחייה את הצורה, או שהצורה מחייה את המהות? המשל הראשון שמביא אליעד כהן הוא של שולחן. צורת השולחן היא חומר הגלם ממנו עשוי השולחן, שהוא עץ. המהות של השולחן היא החומר, ולכן אם לא הייתה קיימת המהות של העץ, לא הייתה יכולה להתקיים הצורה של שולחן מעץ. בהנחה הזו, המהות היא שמחייה את הצורה, כלומר, ללא מהות העץ לא היו קיימות הצורות שנעשות ממנו. מנגד, נשאלת השאלה: אם לא היה קיים שולחן, האם עדיין יכולה להיות קיימת המהות של השולחן? כלומר, אם לא הייתה קיימת צורת השולחן, האם הייתה עדיין קיימת המהות של עץ? אליעד טוען כי התשובה היא חיובית - המהות יכולה להישאר קיימת גם אם אין לה צורת ביטוי כלשהי. המהות, שהיא העץ, תישאר קיימת גם ללא הצורה של השולחן, והמהות קיימת גם בלי צורה מסוימת. אולם, אם לא היו קיימות צורות כלל, לא הייתה יכולה להיות קיימת המהות, ומכאן שנראה כי צורות מחיות את המהות. אליעד מציין שבלי צורות מסוימות, המהות עדיין קיימת. הוא נותן דוגמה נוספת על שולחן עשוי מעץ: אם בכל העולם כולו יש רק שולחן אחד עשוי מעץ,
מהות וצורה, אין הבדל בין מהות לצורה, להבדיל בין מהות לצורה, מהי מהות? מהי צורה? תכונות של מהות, תכונות של צורה, אחדות ההפכים, לצאת מהשכל, לחבר את המהות והצורה, מהות או צורה
מהות וצורה, אין הבדל בין מהות לצורה, להבדיל בין מהות לצורה, מהי מהות? מהי צורה? תכונות של מהות, תכונות של צורה, אחדות ההפכים, לצאת מהשכל, לחבר את המהות והצורה, מהות או צורה
מהות וצורה, אין הבדל בין מהות לצורה, להבדיל בין מהות לצורה, מהי מהות? מהי צורה? תכונות של מהות, תכונות של צורה, אחדות ההפכים, לצאת מהשכל, לחבר את המהות והצורה, מהות או צורה מהי מהות ומהי צורה? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג הוא נושא היחס בין מהות לצורה. לדבריו, חשוב להבין שאין הבדל אמיתי בין מהות לצורה, למרות שלעיתים אנשים נוטים להפריד ביניהן. כדי להבין זאת לעומק, הוא מסביר תחילה את המושגים עצמם: מהות היא הדבר עצמו, הבסיס המוחלט שאינו משתנה, והצורה היא הדרך ... בדרך כלל על הצורה הפיזית שלו, אבל למעשה יש בו גם תכונות של מהות. כל מה שנכון לגבי המציאות כולה, נכון באותה מידה גם לגבי ... כל הזמן בצורה כלשהי. המציאות מכילה הכל, וגם הכיסא, מבחינה מהותית, מכיל הכל, כי הוא חלק מהמציאות הכוללת. גם מבחינת זמן ... של המציאות האינסופית והמוחלטת. איך להבדיל או לא להבדיל בין מהות לצורה? אליעד מסביר שלא להבדיל בין מהות לצורה משמעו להתייחס לצורה כאילו היא עצמה המהות, וכאילו היא קיימת באופן מוחלט. המשמעות של הדבר הזה היא לראות שהצורה היא מוחלטת בדיוק כמו המהות. הצורה לא פחות קיימת מהמהות, וגם הצורה יכולה להיחשב לקיום מוחלט שאינו משתנה. אדם שרוצה ... והיא קיימת באופן הכרחי? אליעד מציע לחשוב בצורה הפוכה גם על המהות, לשאול אם ייתכן שהמהות עצמה לא מוחלטת. לכאורה, השכל טוען שלא יכול להיות שהמהות איננה מחויבת, כי המהות היא מה שנותר כאשר כל דבר אחר נעלם. אבל אליעד מציע לבדוק זאת ברצינות, ולשאול את עצמך שוב ושוב: מי אמר שהמהות חייבת להיות מוחלטת? האם יש סיכוי שאפילו המהות איננה מחויבת? איך אפשר למצוא תכונות של מהות בתוך צורה? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת כיצד למצוא את התכונות של המהות בתוך הצורה. כאשר אדם מתבונן בצורה כלשהי, הוא צריך לנסות לזהות בה את התכונות של המהות . למשל, הוא צריך להסתכל על הצורה ולהתייחס אליה כאילו היא ... עושה זאת, הוא מגלה שהתכונות שנראות לו בדרך כלל כקשורות רק למהות המוחלטת (כמו אינסופיות, קיום תמידי ומוחלטות), נמצאות בצורה הזאת באופן מוחלט לא פחות מהמהות עצמה. איך יוצרים אחדות בין ההפכים של מהות וצורה? אליעד כהן מדגיש שוב ושוב שהדרך היחידה להגיע לאחדות ...
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? איך למצוא את המהות? לחפש את המהות, הבדל בין צורה למהות, מהות או צורה, צורה או מהות, מה מחויב? מה אפשרי? מהי המהות? הבדל בין מהות לצורה מהי מהות ומהי צורה? איך מבדילים בין צורה למהות? ההבחנה בין מהות לצורה היא נושא מרכזי בהרבה תורות פילוסופיות, ובמהלך ההרצאה הוסברו המונחים הללו בעזרת דוגמאות מגוונות. הכוונה במהות היא למהות הפנימית של משהו, כלומר, הדבר שמגדיר את קיומו ותכליתו, בעוד שצורה מתייחסת לאופן שבו הדבר בא לידי ביטוי במציאות. מה ההבדל בין צורה למהות? כאשר אליעד כהן מדבר על ההבדל בין מהות לצורה, הוא מציין כי המהות היא עקרונית, משהו שלא תלוי בפרטים הקטנים או בהיבטים החיצוניים של הדבר. לדוגמה, הכיסא עצמו הוא צורה, אבל מהותו היא לא הצורה החיצונית של הכיסא, אלא הרעיון הבסיסי של אובייקט שמאפשר ישיבה. כשהתבקש להסביר את ההבדל בין צורה למהות, נוצרה דוגמה שכוללת את רעיון הכיסא. אליעד כהן ציין כי המהות של כיסא היא אטומים, נניח, כלומר, כל מהות קיימת אפשרית נמצאת בתוך המציאות בצורה של רכיבי יסוד (כגון אטומים), והכיסא עצמו הוא רק תוצר של הצורה. האם יש רק מהות אחת לכל דבר? מהות יכולה להתבטא בדרכים שונות, תלוי מאיזה זווית אנחנו מסתכלים עליה. לדוגמה, ניתן לשאול האם כיסא אחד באמת הוא כיסא אם הוא עשוי מסטיילים שונים של פלסטיק, עץ או חומר אחר. במקרה זה, ייתכן שנראה שכל כיסא הוא צורת התגלמות שונה של מהות הכיסא. כלומר, הבעיה בהבנה של מהות וצורה נובעת מהמקום שממנו בוחנים את הדברים, שכן היבטים שונים יכולים להיראות כצורות שונות של אותו דבר. השאלה שהועלתה הייתה אם כל כיסא הוא צורה או שיש לו מהות אחת. התשובה שנתנה היא כי כיסא יכול להיות צורה, אבל גם מהות - תלוי בהקשר שבו בוחנים אותו. האם המהות נפרדת מהצורה? בדיון על השאלה אם הצורה יכולה להתקיים בנפרד מהמהות, אליעד כהן מסביר כי אין הבדל בין צורה למהות במובנים מסוימים. אין הבדל בין
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה
מהות וצורה, איך המוח חושב? מה זה מהות? מה זה צורה? ההגדרה של מהות, ההגדרה של צורה, צורה מוחלטת, מהות מוחלטת, מהי מהות? מהי צורה? מהות לא משתנה, צורה תמיד משתנה מה ההבדל בין מהות לצורה ואיך המוח משתמש בהן? אליעד כהן מסביר באופן מעמיק ומפורט את ההבדל בין שני מושגים מרכזיים בחשיבה: מהות וצורה. על פי אליעד, הבנת מושגים אלו חיונית להבנת אופן פעולתו של המוח האנושי והאופן שבו אנחנו חושבים, תופסים ומגדירים את העולם שסביבנו. מה זה מהות ומה זה צורה? אליעד מגדיר מהות כמשהו שלעולם אינו משתנה. כלומר, המהות היא הבסיס הקבוע והבלתי משתנה של הדברים. מנגד, צורה היא הדבר שמשתנה כל הזמן, וכמעט בלתי אפשרי למצוא צורה מוחלטת שאינה משתנה כלל. לדוגמה, כשאנו מדברים על כיסא מסוים, המהות שלו תהיה עצם היותו כיסא, בעוד הצורה שלו היא המיקום המדויק בזמן ובמרחב. האם צורה היא באמת משהו שמשתנה תמיד? אליעד מדגיש שהצורה היחידה שמשתנה כל הזמן היא צורה שנמצאת ... והמקום של הכיסא השתנה. אין אפשרות שצירוף זמן ומקום יישאר זהה בשתי נקודות שונות. האם אפשר לחשוב רק דרך מהות או רק דרך צורה? אליעד מסביר שאם המוח היה חושב רק באמצעות המהות, הוא לא היה יכול להבדיל בין שום דבר לשום דבר אחר, כי מבחינת המהות הכל אותו דבר. הכל אחד. מנגד, אם היה חושב רק באמצעות צורה מוחלטת (כלומר כל דבר במקום ובזמן מדויק), המוח לא היה יכול לראות קשר בין שום דבר לשום דבר, כי כל נקודה בזמן ובמרחב היא ייחודית ולא חוזרת על עצמה. לכן, בפועל המוח עובד באמצעות מהות יחסית וצורה יחסית. לדוגמה, אנו מגדירים מהות יחסית של כיסא כדי להתייחס אליו כמשהו קבוע, והצורה היחסית היא למשל המקום שבו הוא נמצא כרגע. ככה המוח מאפשר לנו לתקשר ולהבין את העולם סביבנו. איך דוגמאות מחיי היומיום מסבירות את מהות וצורה? אליעד נותן דוגמאות שונות שממחישות את המושגים בצורה ברורה: דוגמת הכיסא: אם מזיזים כיסא למקום אחר, לכאורה מדובר באותו כיסא, אבל למעשה הצורה המדויקת שלו השתנתה. אם נסתכל עליו דרך המהות, הוא נשאר כיסא, אם נסתכל דרך הצורה המדויקת, הוא כבר לא אותו דבר. דוגמת הפלאפון: אליעד מתאר מצב שבו מניחים פלאפון במקום אחד ואז מעבירים אותו למקום אחר. לכאורה זה ... למשמעותית מאוד. כך המוח מחליט בהתאם להקשר האם שינוי קטן כמו מקום או זמן הופך למשמעותי או לא. האם קיימת מהות או צורה מוחלטת לחלוטין? אליעד מסכם שלא קיימת צורה מוחלטת לחלוטין שניתן להגדירה, כי צורה מוחלטת לא יכולה להיות דומה לשום דבר אחר. אותו דבר גם לגבי מהות מוחלטת, היא אינה ניתנת להגדרה מפני שאם יש לה משהו שדומה למשהו אחר, היא אינה מוחלטת. בסופו של דבר, המוח נע בין שני הקצוות האלה, בין המהות שאינה משתנה והצורה שמשתנה תמיד, וכך מתאפשרת לנו התפיסה וההבנה של העולם. מה ההבדל בין מהות לצורה? איך המוח חושב? מהי מהות מוחלטת? מהי צורה מוחלטת? האם צורה תמיד משתנה? למה המוח מתעלם משינויים קטנים? למה המקום והזמן חשובים לתפיסה? ...
מהות אחת, אחדות הבורא, מהות וצורה, הוכחה שיש מהות אחת, ארבעה יסודות, ממה הכל עשוי, מהי המהות? הוכחה שיש מהות, האם יש מהות?
מהות אחת, אחדות הבורא, מהות וצורה, הוכחה שיש מהות אחת, ארבעה יסודות, ממה הכל עשוי, מהי המהות? הוכחה שיש מהות, האם יש מהות?
מהות אחת, אחדות הבורא, מהות וצורה, הוכחה שיש מהות אחת, ארבעה יסודות, ממה הכל עשוי, מהי המהות? הוכחה שיש מהות, האם יש מהות? האם ישנה מהות אחת לכל המציאות? הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא שאלת המהות האחת של כל המציאות, או בשפה אחרת, האם קיימת אחדות מוחלטת של כל הדברים הקיימים, ואם כן, כיצד ... לוגי. איך אפשר להוכיח שיש רק מהות אחת למציאות? אליעד כהן מתחיל בדיון לוגי ופילוסופי סביב הטענה שישנן כמה מהויות או יסודות ... ארבע מהויות בסיסיות או שמא יש רק מהות אחת בסיסית שמשותפת לכולם? אליעד מסביר שכדי לקבוע שמשהו הוא מהות בסיסית אחת, הוא חייב להיות הדבר הכי יסודי שלא יכול להתחלק יותר לשום חלק קטן יותר או שונה ממנו. ... משתנה, ממנו הכל עשוי, וזה למעשה המהות האחת. מה זה בעצם מהות אחת? אליעד כהן מדגיש שכשאנחנו מחפשים את המהות האחת, הכוונה היא לדבר שהוא בלתי ניתן לחלוקה או לשינוי. אם נצליח להראות שקיים יסוד אחד כזה, לא ... גם מציין שכל ניסיון להגדיר משהו כמהות מחייב להראות שהמהות הזו אינה יכולה להיות מחולקת או להשתנות בשום דרך. מדוע ההבחנה בין יש לאין לא מוכיחה ריבוי? ... ואין), הם בעצם רק צורות שונות של מהות אחת. האם המהויות השונות הן בעצם צורות של דבר אחד? אליעד מדגים בצורה נוספת שאם ניקח ארבע ... משותף. הגורם המשותף הזה הוא תמיד המהות האחת, כי ברגע שמצאנו אפילו תכונה אחת המשותפת לכולם, כבר אין אפשרות להתייחס אליהם כיסודות ... האם יש צורך בהוכחה לוגית לאחדות המהות? אליעד מסיים בכך שאין צורך אמיתי בהוכחה לוגית מוחלטת לאחדות המהות, משום שברגע שאדם מתבונן לעומק הוא יכול לראות בעצמו שכל הדברים השונים הם בעצם רק צורות של מהות אחת. ההבנה הזו, לטענתו, אינה מחייבת הוכחה פורמאלית, אלא רק הסתכלות פנימית והתבוננות מעמיקה על המציאות. מהי המהות של המציאות? האם קיימים ארבעה יסודות? איך מוכיחים שיש מהות אחת? האם זמן ומקום הם יסודות? מה ההבדל בין מהות לצורה? האם הכל עשוי מדבר אחד? האם קיימת אחדות הבורא? ...
מהות וצורה, מהי מהות? ההגדרה של מהות, מהי צורה? ההגדרה של צורה, המהות של הרצון, הצורה של הרצון, איך נוצר רצון? רצון להרגיש טוב, הרצון הראשון, מה אתה באמת רוצה? מה זה מהות? מה זה צורה?
מהות וצורה, מהי מהות? ההגדרה של מהות, מהי צורה? ההגדרה של צורה, המהות של הרצון, הצורה של הרצון, איך נוצר רצון? רצון להרגיש טוב, הרצון הראשון, מה אתה באמת רוצה? מה זה מהות? מה זה צורה?
מהות וצורה, מהי מהות? ההגדרה של מהות, מהי צורה? ההגדרה של צורה, המהות של הרצון, הצורה של הרצון, איך נוצר רצון? רצון להרגיש טוב, הרצון הראשון, מה אתה באמת רוצה? מה זה מהות? מה זה צורה? מהי מהות ומהי צורה? אליעד כהן מסביר את הנושא המורכב של מהות וצורה באופן מפורט ומעמיק. ראשית, הוא מגדיר את המושגים עצמם: - מהי המהות של דבר כלשהו? המהות היא הדבר שמשותף לכל הצורות או כל הפרטים ששייכים לאותה קבוצה. אליעד נותן דוגמה: אם יש לנו כיסא ושולחן, שניהם יכולים להיכלל בקבוצה שנקראת רהיטים. המהות במקרה הזה היא רהיט, משום שזה הדבר המשותף להם, אף על פי שיש להם צורות שונות. - מהי צורה? צורה היא הביטוי הספציפי של המהות. כלומר, כיסא הוא צורה של רהיט ושולחן הוא צורה אחרת של אותו רהיט. למרות הדמיון, כל אחד מהם שונה מהאחר בצורתו, במבנהו ובפונקציונליות שלו. מהי המהות של המציאות כולה? אליעד מתקדם להסבר מופשט יותר ומדבר על כך שכל דבר בעולם עשוי ממשהו ... כולה עשויה למעשה מכלום, אבל זה לא כלום מוחלט שאין בו שום דבר, אלא כלום שהוא למעשה הכל. במילים אחרות, מהות הכל היא כלום, שמאפשר לכל צורה להתקיים. האם המהות קיימת ללא צורות? אליעד מתייחס לשאלה מורכבת יותר: האם יכולה להיות מהות ללא צורות בכלל? הוא מסביר שהמהות היא תמיד קיימת, אפילו אם לא קיימת צורה ספציפית. לדוגמה, אם כל הרהיטים בעולם ייעלמו, עדיין תתקיים המהות של רהיט באופן תיאורטי. כלומר, המהות יותר מחויבת, יותר נצחית ויותר בסיסית מאשר הצורה. מה הקשר בין מהות, צורה ורצון? אליעד לוקח את ההסבר שלו צעד נוסף קדימה ומדבר על רצונות. הוא מסביר שהרצון להרגיש טוב הוא המהות הבסיסית ביותר של כל הרצונות האנושיים. כל רצון אחר שיש לבן אדם הוא למעשה צורה של הרצון המהותי הזה להרגיש טוב. לדוגמה, בן אדם אומר שהוא רוצה לאכול, לעבוד, להשיג כסף וכדומה, אבל כל אלו הן צורות שונות של הרצון הבסיסי להרגיש טוב. למה חשוב להבין את המהות של הרצון? אליעד מדגיש את החשיבות של הבנת הרצון האמיתי. לדבריו, אנשים בדרך כלל לא מתמקדים במהות האמיתית של רצונותיהם אלא בצורה שלהם, ובכך מפספסים את האפשרות להבין מה הם באמת רוצים. ... לצורות מסוימות של רצונותיהם, וכאן עולה השאלה - למה דווקא צורה מסוימת? מדוע אנשים מתמקדים בצורות ולא במהות? אליעד אומר שאנשים מתמקדים בצורות של הרצון כי הן מעניקות משמעות למהות. אם לא היו צורות, לא הייתה משמעות למהות, בדומה לכך שאם לא הייתה קיימת שום צורה של רהיטים, אז גם לא הייתה משמעות למושג רהיט. ... הייתה לו יכולת לפעול במציאות, כי הוא לא היה יודע מה עליו לעשות כדי להגשים את הרצון שלו. הקונפליקט בין מהות לצורה ברצון אליעד מדבר על הסתירה הקיימת בכך שהאדם מצד אחד רוצה רק להרגיש טוב (המהות), ומצד שני, יש לו העדפות מאוד מוגדרות של רצונות (צורות). הוא מציג את השאלה: אם אתה ... הוא לא מספק תשובה חד - משמעית אלא מדגיש שיש כאן שאלה בסיסית עמוקה ביותר. האדם צריך להחליט האם להתמקד במהות (ההרגשה הטובה ללא תלות בצורה) או דווקא בצורות המוגדרות, למרות שהן לכאורה פחות מחויבות מהמהות עצמה. החשיבות של בירור עצמי והבנת הרצון האמיתי אליעד אומר שחשוב מאוד לאדם לברר לעצמו ...
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? מחויב המציאות, מצוי ראשון, יש מאין, יש מיש, מהות אחת, ריבוי מהויות, ריבוי צורות, יש או אין, בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, המהות ממלאת את הכל
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? מחויב המציאות, מצוי ראשון, יש מאין, יש מיש, מהות אחת, ריבוי מהויות, ריבוי צורות, יש או אין, בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, המהות ממלאת את הכל
מהות וצורה, מהי מהות? מהי צורה? מחויב המציאות, מצוי ראשון, יש מאין, יש מיש, מהות אחת, ריבוי מהויות, ריבוי צורות, יש או אין, בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, המהות ממלאת את הכל מהי המהות ומהי הצורה? כדי להבין את הרעיון שאליעד כהן מציג על מהות וצורה, צריך תחילה להבין מהי המהות ומהי הצורה. מהות היא הדבר הפנימי, הבסיסי, המוחלט שאינו ניתן לחלוקה נוספת. צורה, לעומת זאת, היא הביטוי החיצוני, הניתן לחלוקה, ההגדרה, התבנית או הביטוי של אותה מהות בסיסית. למשל, אם ניקח דוגמה של כיסא מעץ, המהות של הכיסא תהיה העץ עצמו - החומר שממנו הוא עשוי, והצורה היא הכיסא עצמו, כלומר, האופן שבו העץ מסודר ומעוצב. אם נפרק את הכיסא, נקבל חתיכות עץ שהן צורות שונות, אבל המהות תישאר אותו עץ. האם יש מהות אחת או ריבוי מהויות? אליעד מסביר שאפשר להסתכל על העולם בשני אופנים: הראשון הוא שכל הדברים עשויים ממהות אחת בלבד, שממנה כל הצורות נובעות, והשני הוא שיש כמה וכמה מהויות נפרדות, שכל אחת קיימת בפני עצמה. אם מניחים שיש רק מהות אחת, עולה השאלה כיצד מתוך מהות יחידה זו נוצר הריבוי והשוני בצורות. לעומת זאת, אם יש ריבוי מהויות, כל דבר קיים בפני עצמו ללא קשר לדבר אחר. אליעד מסביר ... של ריבוי מהויות היא פרדוקסלית, כיוון שאם כל דבר קיים בפני עצמו באופן מוחלט, אז אי אפשר ליצור קשר או אינטראקציה בין הדברים. האם ניתן לחוות צורות ללא מהות? אחת השאלות המרכזיות שאליעד מתמודד איתה היא האם ניתן לחוות צורה מבלי להכיר או להבין את המהות שממנה היא עשויה. למשל, כשאדם מסתכל על כיסא הוא רואה את הצורה של הכיסא, אך הוא לא בהכרח מודע למהות העמוקה והבסיסית שממנה עשוי הכיסא. אליעד מסביר שגם כאשר אדם כבר הכיר את המהות של משהו, זה לא אומר שבכל פעם שיראה את אותה צורה הוא יצליח בהכרח לזהות מיד את המהות. האם כל צורה מחויבת? אליעד דן בשאלה האם כל צורה היא מחויבת או שמא היא מקרית. אם יש מהות אחת מוחלטת שממלאת הכל, הצורות הן ביטויים הכרחיים של אותה מהות אחת. אם אין מהות מוחלטת אחת, כל צורה יכולה להיחשב כמקרית וללא מחויבות קיומית עמוקה. אליעד מבהיר שדווקא ההכרה בכך שכל צורה מחויבת בפני עצמה מובילה להבנה שהדברים אינם מקריים, אלא שהכל מתקיים מתוך הכרח עמוק, ובכך גם מתבטלת האפשרות לקיומה של בחירה חופשית במובן הרגיל. מה הקשר בין מהות וצורה לבין חופש הבחירה? הנושא של בחירה חופשית קשור עמוקות לשאלה האם יש מהות אחת או ריבוי מהויות. אם יש מהות אחת בלבד והיא ממלאת את הכל, אז כל האירועים מתרחשים מתוך חוקיות מוחלטת ואין למעשה חופש בחירה אמיתי. מצד שני, אם כל דבר קיים ... אחרת. אליעד מדגיש ששני המצבים האלה נראים הפוכים, אך בעצם מובילים לאותה מסקנה - שהחוויה של בחירה חופשית כפי שהאדם מכיר אותה איננה אפשרית באמת. האם המהות ממלאת את הכל? אליעד חוזר שוב ושוב לנושא של המהות ממלאת את הכל, ומדגים זאת דרך דוגמאות מוחשיות כמו בלון ואוויר: כשבלון מלא באוויר, נראה כאילו האוויר ממלא את הבלון, אבל האוויר הוא עצמו לא המהות, כי האוויר עצמו עשוי מחומר בסיסי עוד יותר. כדי להבין את השורש הבסיסי ביותר של המציאות, אליעד ממליץ לבדוק כל דבר עד הסוף ולשאול את השאלות הבסיסיות ביותר - ממה הדבר עשוי, ומהי מהותו העמוקה. כאשר עושים זאת לעומק, מגיעים לתובנה של הכלום המוחלט - שלמציאות אין
סודות המהות, מהי מהות? האם יש מהות אחת? האם יש כמה מהויות? הבדלים בין מהויות, הכל עשוי מכלום, הכל נוצר מכלום, בריאה יש מאין, ממה הכל עשוי, אין הבדל בין יש לאין, אולי אין מהות? מה זה מהות?
סודות המהות, מהי מהות? האם יש מהות אחת? האם יש כמה מהויות? הבדלים בין מהויות, הכל עשוי מכלום, הכל נוצר מכלום, בריאה יש מאין, ממה הכל עשוי, אין הבדל בין יש לאין, אולי אין מהות? מה זה מהות?
... המהות, מהי מהות? האם יש מהות אחת? האם יש כמה מהויות? הבדלים בין מהויות, הכל עשוי מכלום, הכל נוצר מכלום, בריאה יש מאין, ממה הכל עשוי, אין הבדל בין יש לאין, אולי אין מהות? מה זה מהות? מהי מהות? האם הכל נוצר יש מאין? אליעד כהן מסביר לעומק את הנושא המורכב של מהות וטוען שהכל עשוי מכלום. בתחילת דבריו הוא מציג רעיון מרכזי: כל דבר בעולם, כל יש חייב להיות עשוי ממשהו, אבל המשהו הראשוני ביותר ... אחר. האם יכול להיות שהמהות הראשונה עשויה ממשהו נוסף? אליעד כהן מדגיש כי רעיונית, אפשר לחשוב שאולי המהות הראשונה גם היא עשויה ממשהו, אך בשכל, כשמנסים לתפוס זאת, רואים שאי אפשר באמת לחשוב או לדמיין כך. הוא מדגים זאת באמצעות השולחן: ... לא יש ולא אין, פירושו שהמהות אינה מוגבלת לשום צורה ספציפית, ולכן אי אפשר בכלל להגדיר אותה כיש או כאין. בפועל, הוא מסביר, שני הביטויים מביאים לאותו מקום, שהוא ... כמה מהויות שונות - למשל מהות ליש ומהות לאין. הוא מסביר שייתכן שיש כביכול כמה מהויות, אך ברגע שננסה למצוא הבדל אמיתי ומהותי ביניהן בשכל שלנו, נגלה שאי אפשר למצוא שום הבדל. אם נמצא הבדל אמיתי, זה אומר שהגענו שוב למהות אחרת, ולכן בסופו של דבר אנו חייבים להגיע למסקנה שיש מהות אחת בלבד לכל הדברים. הוא מדגיש שהסיבה לכך היא שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס הבדל בין מהויות במצב הראשוני ביותר. מה המשמעות של ... עשוי. האם אפשר להגיע למהות באמצעות השכל? אליעד מסביר שלמרות שהדיון הוא פילוסופי ותיאורטי, השכל הוא הכלי המרכזי שבו אנו משתמשים כדי להבין או לפחות להתקרב להבנת המהות. הוא מדגיש שבסופו של דבר, השכל עצמו אינו מסוגל להבין את המהות הראשונה לעומק, כיוון שהמהות חורגת מגבולות התפיסה שלו. לדבריו, כאשר באמת מבינים מה זה אומר הדבר הראשון, מבינים שאי אפשר בשום דרך לומר עליו שהוא עשוי ממשהו ... עצמם, עשויים מכלום, והמהות הבסיסית של הכל היא לא יש ולא אין. מהי מהות? האם הכל עשוי מכלום? האם יש הבדל בין יש לאין? האם אפשר להבין את המהות בשכל? בריאה יש מאין - האם היא אפשרית? האם יש יותר ממהות אחת? מה זה לא יש ולא אין? ...
סוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקום
סוף ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקום
... ואין סוף, סוגים של אין סוף, מוחלטות, יחסיות, פרדוקסים של אין סוף, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים, מהות וצורה, סוגים של מהות, סוגים של צורות, מרחב הזמן, מרחב המקום מהי מהות וצורה, ומה ההבדל ביניהן? אליעד כהן מסביר לעומק את הנושא של מהות וצורה, ומתאר אותן דרך דוגמה מוחשית של שיר. בשיר יש לנו שני אלמנטים עיקריים: המילים והמנגינה. המילים הן התוכן, המשמעות, והמסר שהשיר נושא, והמנגינה היא הדרך שבה המסר מועבר - באמצעות המקצב, הצלילים והמלודיה. השאלה שעולה היא מה מהווה את המהות ומה נחשב לצורה - האם המילים הן המהות והמנגינה הצורה, או להיפך? אליעד מדגיש כי התשובה אינה חד - משמעית, אלא תלויה בנקודת ההתייחסות שלנו. לדוגמה, יש אנשים שעבורם המהות של השיר היא דווקא המסר שבמילים, והם מתמקדים במשמעות, בעוד שיש אנשים אחרים שמבחינתם ... בנוסף, אליעד מזכיר שיש אנשים שלא מתעניינים לא במילים ולא במנגינה, ומציע שאולי עבורם נכון להפסיק להתעסק בצורות אלה ולהתמקד במשהו אחר לחלוטין. מה ההבדל בין מהות מוחלטת למהות יחסית? אליעד מסביר שישנם שני סוגים של מהויות: מהות מוחלטת ומהות יחסית. מהות מוחלטת קיימת באופן אבסולוטי, כלומר, היא אינה תלויה בשום דבר אחר. היא קיימת מעצמה ללא שום התניה או תלות חיצונית. לעומת זאת, מהות יחסית היא כזו שמוגדרת ביחס למשהו אחר. למשל, כשאנו אומרים שהמילים בשיר הן המהות, זוהי מהות יחסית, כי אם נשנה את נקודת ההתייחסות שלנו ונגדיר כמטרה את ההנאה הרגשית, אז המנגינה יכולה להפוך למהות, והמילים תהיינה צורה בלבד. הוא מדגיש נקודה נוספת: כשיש מספר צורות ואין סוף אפשרויות, אי אפשר להכריע איזו מהן מהותית ללא נקודת ייחוס שלישית. לדוגמה, כשאדם שואל האם עליו להתרכז במילים או במנגינה, אליעד אומר כי עליו קודם להגדיר את המטרה שלו - כלומר, מה הוא רוצה להשיג. אם המטרה היא להבין את המסר, המילים יהפכו למהות, ואם המטרה היא ליהנות מצליל יפה, המנגינה תהפוך למהות. מהו הדבר היחיד שהוא מהות מוחלטת? אליעד טוען שקיימת רק מהות אחת מוחלטת, שהיא לא תלויה בשום דבר אחר. הוא מסביר שכל מה שאנחנו תופסים כמהות הוא תמיד יחסי ביחס לנקודת מבט אחרת, חוץ מדבר אחד שהוא קיים בלי יחס לשום דבר אחר. המהות הזו לא יכולה להיות מוגדרת באופן מילולי ברור, מכיוון שכל הגדרה תהיה כבר ביחס למשהו אחר. המהות המוחלטת היא הדבר היחיד שהוא קיים בפני עצמו, ללא שום תלות במשהו חיצוני. זהו בעצם האין ... מעבר לכל מדידה והגדרה. לכן, כאשר מדברים על זמן, אפשר להגיד שהזמן הוא אינסופי כי תמיד יש עוד רגע ועוד רגע, אבל ביחס למציאות עצמה - גם הזמן הוא צורה בלבד, ולא מהות מוחלטת. האם אפשר להוכיח את קיום אלוהים באמצעות האינסוף? אליעד כהן מסביר שהשאלה לגבי ... אין אלוהים במובן המוחלט של המילה. הוא מוסיף שגם אם נוכיח שדבר מסוים הוא אינסופי, עדיין זו יכולה להיות רק הוכחה לאינסוף יחסי ולא מוחלט. איך מתבטא ההבדל בין מהות וצורה בחיים? לסיכום, אליעד מציע הסתכלות מעשית על מהות וצורה באמצעות שאלות מהחיים: במה כדאי להתמקד יותר - במילים או במנגינה של השיר? ההכרעה צריכה להיות תמיד לפי מהות המטרה שהאדם הציב לעצמו. הוא צריך לבדוק איזו מהצורות מקרבת אותו יותר אל אותה מטרה מוחלטת, ולפי זה לקבוע במה להתמקד. מהות מוחלטת מה ההבדל בין מהות לצורה? מהו אינסוף מוחלט? מה ההבדל בין אינסוף יחסי למוחלט? הוכחה לקיומו של אלוהים? מה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מהות, איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מהי תכלית ומשמעות החיים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מהות, איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לקשב וריכוז, מאמן שיווקי, אימון אישי לתזונה נכונה בתחום מהות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5000 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 14:49:18 - wesi1