אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה חופשית, שבוי בידי הרצון, לרצות בלי רצון, איך לשלוט ברצון? חופש הבחירה, לבחור מה לרצות, לבחור בחירה חופשית, איך נוצרים רצונות? איך מקבלים החלטות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
בחירה חופשית, שבוי בידי הרצון, לרצות בלי רצון, איך לשלוט ברצון? חופש הבחירה, לבחור מה לרצות, לבחור בחירה חופשית, איך נוצרים רצונות? איך מקבלים החלטות? יש מאין, לבחור להיות קיים
מהו חופש הבחירה ומה הקשר לרצון?

בהרצאה זו, אליעד מתמקד בשאלה העמוקה האם באמת יש לנו חופש בחירה או שאנחנו שבויים לרצונות שלנו, ומהי המשמעות של חופש בחירה. הוא מציע תובנה שיכולה לשנות את הדרך בה אנו מבינים את פעולנו: הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו בוחרים את הרצונות שלנו, אך למעשה, הרצונות עצמם הם אלו שמנחים אותנו ולא אנחנו אותם.

האליעד מסביר שמאחורי כל פעולה שלנו עומד רצון, ולא תמיד אנחנו מודעים לכך שמרבית הבחירות שלנו נובעות מרצונות שאנחנו לא תמיד מחליטים עליהם באופן מודע. המילים "אני רוצה" לא תמיד משקפות בחירה אמיתית, אלא נגרמות לעיתים על ידי תהליכים לא מודעים שמובילים אותנו לבחור מה שאנחנו בוחרים.

האם יש לנו שליטה אמיתית על הרצונות שלנו?

אחת השאלות המרכזיות בהרצאה היא האם אנחנו באמת יכולים לשלוט ברצונות שלנו, או שמא אנו שבויים בידי הרצון עצמו. אליעד מדבר על המושג של שליטה ברצון ומסביר כי בחלק מהמקרים נדמה לנו שאנחנו שואלים את עצמנו "מה אני רוצה", אך בפועל אנחנו מקבלים את ההחלטות בהתאם לרצון הקיים. לדוגמה, אם אדם מרגיש רצון לאכול משהו מסוים, הוא לא יכול פשוט להחליט שלא יירצה לאכול את אותו דבר, משום שהרצון הוא שמניע את הפעולה, ולא הבחירה המודעת.

מהו חופש הבחירה האמיתי?

אליעד מציין שגם כאשר אדם אומר שהוא מחליט לבחור מה לרצות, בפועל הוא עדיין תחת שליטה של הרצון. הוא מסביר כי אם אין העדפות אמיתיות במערכת, קשה לקבל החלטות שקשורות לרצון. כל החלטה שאנו מקבלים, בסופו של דבר, נתמכת על ידי משהו שאנחנו כבר רוצים מראש, ולכן אין לנו שליטה מלאה על מה אנחנו בוחרים לרצות.

הסבר נוסף שמספק אליעד הוא שיכולתנו לבחור היא תוצאה של רצון, וגם אם אדם חושב שהוא בוחר להיות קיים או לא, בסופו של דבר הרצון הוא זה שמניע את ההחלטה, ולא האדם עצמו.

מהו הרצון הראשון?

אליעד מדבר על הרצון הראשוני, שהוא הרצון שמניע את כל יתר הרצונות. הוא מציין כי הרצון הזה נמצא לפני כל רצון אחר ומניע את כל מה שעושים...
מה אני רוצה לבחור להיות קיים החלטות הראשון חופש בחירה אמיתי תהליכים לבחור רצון הבחירה רצון לאכול להסביר איך לשלוט איך לשלוט ברצון איך לשלוט ברצונות איך מקבלים איך מקבלים החלטות איך נוצר איך נוצרות איך נוצרים איך נוצרים רצונות אין ויש אין יש אין מיש בחירה בחירה חופשית בלי רצון האין והיש הבחירה החלטה החלטות החלטיות היש והאין הרצון חופש חופש בחירה חופש הבחירה חופשית יש אין יש ואין יש מאין יש מיש כיצד נוצרות לבחור לבחור בחירה לבחור בחירה חופשית לבחור להיות לבחור להיות קיים לבחור מה לרצות להחליט להיות קיים ללא רצון לקבל החלטה לקבל החלטות לרצות לרצות בלי רצון לשלוט לשלוט ברצון לשלוט ברצונות מקבלים החלטות נוצר נוצרים רצונות קבלת החלטה קבלת החלטות רצון רצון לרצות רצונות שבוי בידי הרצון
בחירה חופשית / דטרמיניזם - מהו חופש הבחירה? מהי הבחירה החופשית?
בחירה חופשית דטרמיניזם - מהו חופש הבחירה? מהי הבחירה החופשית? בחירה חופשית - מהי הבחירה החופשית? בחירה חופשית = רצון יוצר פעולה. לאדם יש בחירה חופשית לעשות כרצונו. אין שום פעולה שאותה עושה האדם בלי שקודם לכן הוא ירצה לעשות אותה. אם האדם אינו רוצה לעשות משהו, הוא אינו עושה אותו. אם האדם רוצה לעשות משהו, הוא ... לעשות. האדם רצה ולכן עשה. רצון שמוביל לעשייה הימנעות מעשייה = בחירה חופשית. כדי שהאדם יוכל לנווט את עצמו לעשייה טובה, עליו לחקור את שורש הרצון והבחירה שלו. פירוש: כל רצון נובע מרצון אחר פנימי יותר. כאשר האדם עושה משהו שהוא אינו רוצה לעשות אותו = רצון חיצוני אחד אומר לא לעשות. רצון פנימי אחר אומר כן לעשות. רצון אחד ... ביחס לרצון לא להתקרר ללא חולצה וכולי. כל רצון נובע מרצון אחר. הבחירה בסופו של דבר נקבעת לפי הרצון הפנימי יותר והחזק יותר. כדי להגיע לשורש הבחירה, על האדם לחקור לעומק את הרצון שלו. דהיינו, להבין מדוע הוא רוצה את מה שהוא רוצה. גם את השורש עצמו צריך לחקור, על מה הוא עצמו מבוסס. ככל שהאדם חוקר יותר ויותר, כך הוא ... ממילא הוא מבין את ההיגיון של כל המעשים והבחירות שלו. לסיכום: בחירה חופשית = רצון שיוצר אחריו פעולה. אין פעולה שנעשית על ידי האדם ללא רצון, ואין רצון שאפשרי לביצוע שאינו יוצר פעולה. ...
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ... מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו ... או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ... תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך ... מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט ... אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא נקבע על ידי האדם עצמו. האדם לא בחר להיוולד, לא בחר להיות קיים, ולא בחר את רצונותיו הבסיסיים. לפיכך, גם אם אדם עושה את מה שהוא רוצה, הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר ... אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה ... שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא ... שהכל קורה בדיוק כפי שהוא רוצה. הוא כבר לא סובל מהפער בין הרצון למציאות, ואין לו התלבטויות וספקות. במילים אחרות, מי שמבין באמת שאין לו בחירה, חי חיים של חופש מוחלט ואושר אמיתי. בסיכומו של דבר, אליעד מסכם כי האדם סובל משום שהוא חושב שיש לו בחירה, וכי האגו שלו והגאווה שלו גורמים לו להתעקש להאמין בכך. אך דווקא ההבנה שאין בחירה כלל מובילה לחופש אמיתי ושלווה מוחלטת. פילוסופיה של הבחירה החופשית הגורמים המשפיעים על הרצון האנושי הקשר בין אגו לסבל איך להשתחרר מתחושת חוסר שליטה? השלמה עם המציאות והחיים בשלמות האם יש לאדם בחירה חופשית? ניתוח מעמיק של השאלה האם יש לאדם ...
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה? איך לבטל את הבחירה החופשית של עצמך? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד אדם יכול לבטל את הבחירה החופשית שלו, ולמה הוא עשוי לרצות לעשות זאת. נקודת המוצא של ההרצאה היא שבחירה חופשית, למרות שהיא נתפסת כדבר חיובי, יכולה להיות מקור לסבל ובלבול רב. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עומד בפני בחירות, הוא מתמלא ספקות וחרדות לגבי התוצאות של ההחלטות שלו, וכך מתרחש מצב של מתח וסבל נפשי מתמשך. הוא נותן מספר דוגמאות להמחשת הנושא: לדוגמה, אדם שמתחבט אם לעזוב את עבודתו או לא, או אם להתגרש או להישאר בזוגיות. הבחירה בין האפשרויות השונות יוצרת באדם תחושת מצוקה, משום שהוא אינו יודע בוודאות איזו החלטה טובה יותר עבורו. במצב כזה האדם עשוי לייחל לכך שלא תהיה לו אפשרות לבחור כלל, ושהחלטותיו יוכתבו מראש, כי אז היה נחסך ממנו הלחץ והחרדה שמלווים כל ... שיפתרו אותם מהצורך לבחור. לדוגמה, אדם שמתלבט אם לעזוב את העבודה, אומר לעצמו שהוא מקווה שיפטרו אותו, כדי שלא יצטרך להחליט בעצמו. או אדם שמתלבט אם לסיים קשר זוגי, היה מעדיף שהצד השני יחליט עבורו, וכך הוא יהיה פטור מאחריות הבחירה. הסיבה לכך פשוטה: ברגע שאין לאדם בחירה, הוא אינו יכול לטעות, ... שתתקבל תהיה מקובלת עליו ללא מאבק נפשי. לכן, חוסר בחירה מצטייר כפתרון נוח שמונע כאב וספק. כיצד ניתן בפועל לבטל את הבחירה החופשית? אליעד כהן מציע דרך מעשית שבה האדם יכול להפחית ואף לבטל את חופש הבחירה שלו: להיות אמיתי עם עצמו עד הסוף. המשמעות של להיות אמיתי עם עצמך היא להבין בבירור מוחלט מה אתה באמת רוצה ומה לא. כשהרצונות שלך ברורים לך לחלוטין, כבר ... רעב מאוד, הוא אינו מתלבט אם לאכול או לא. הוא פשוט אוכל, כי ברור לו לגמרי שזו הפעולה הנכונה. ככל שהדבר ברור יותר, כך הבחירה מתבטלת מעצמה. איך הופכים את החיים לפשוטים יותר באמצעות ביטול הבחירה? אליעד כהן ממשיך להסביר שהחיים נעשים קלים יותר כאשר אדם מגיע ... מסביר שאם העולם כולו היה נתפס אצל האדם כטוב לחלוטין, ללא הבדל בין טוב לרע, הוא לא היה חווה כלל את המתח שנוצר כתוצאה מהבחירה. במצב כזה, ללכת ימינה או שמאלה היה זהה עבורו, ולכן אין לו ספק או פחד לגבי הבחירה. לפי אליעד, כל סבל האנושי מגיע מכך שהאדם מבצע הפרדה בין טוב ורע, והוא מפחד שהבחירה שלו תהיה לא נכונה. הוא מציין שאדם חייב להבין לעומק את הרצונות ... ושמאלה הופכים לשווים, כי הכל טוב במידה זהה, וממילא אין צורך לפחד מפני טעות. לסיום, אליעד כהן מדגיש שהבעיה אינה בעצם הבחירה, אלא בפחד של האדם מפני הרע או מפני טעויות. כאשר האדם מפסיק לפחד, כשהוא מבין שהכל טוב באותה המידה, הוא חי חיים שלמים, רגועים ושלווים, כי הוא יודע שכל בחירה שיעשה תהיה טובה באופן מוחלט. לסיכום, כיצד באמת משתחררים מהסבל של הבחירה החופשית? הדרך להשתחרר מהסבל היא להיות אמיתי עד הסוף עם עצמך, להכיר בבהירות את מה שאתה באמת רוצה, ולא לפחד להכיר את האמת על עצמך ועל החיים. במצב זה, הבחירה כבר לא נתפסת כעול או כמקור של סבל, אלא כמשחק שבו האדם יכול לשחק בנחת, כשהוא יודע שאין בחירה גרועה. איך לבטל את הבחירה החופשית? למה בחירה חופשית גורמת לסבל? מה זה טוב ומה זה רע? איך להפסיק לפחד מבחירות? איך להגיע לוודאות מוחלטת? איך להבין מה אני באמת רוצה? איך להגיע למצב שהכל טוב באותה מידה? בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה? הפעם אני רוצה להשיב על השאלה: אדם שואל, איך אני יכול לבטל את חופש הבחירה של עצמי? מה זאת אומרת? יש מצבים בחיים שאדם רוצה לעשות דבר אחד ...
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1? מה גורם לאדם לסבול וכיצד הבחירה החופשית משפיעה על כך? אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כל הטוב והרע בחייו של האדם נובע באופן מוחלט מהבחירות שלו, ובעיקר מבחירת הרצונות שלו. הוא מדגיש כי האדם סובל לא בגלל מה שקורה לו, אלא משום שהוא רוצה אחרת ממה שקורה לו בפועל. לדוגמה, אליעד ... הרצונות, להבין את המנגנון שגורם לאדם לבחור ברצונות מסוימים. מי שיבין זאת, יוכל להכיר בכך שהוא עצמו בוחר להרגיש רע. זוהי ההבנה הגבוהה ביותר של הבחירה החופשית: האדם אינו רק סובל, אלא הוא בוחר באופן פעיל לרצות דברים שגורמים לו לסבל. לדוגמה, אם האדם חושב שאם היה לו רכב בצבע אחר הוא היה יותר מאושר, עליו ... לו לבחור ברצונות. אליעד מבהיר שאם האדם יבין מדוע הוא בוחר רצונות מסוימים, הוא יוכל להתחבר לרצונות שלו באופן מודע ולבחור אחרת. זה לא בהכרח לשלוט ברצונות באופן כפוי, אלא להבין אותם לעומק, כך שתהיה לאדם אפשרות אמיתית לבחור להרגיש טוב, ללא תלות בשינוי המציאות עצמה. לסיכום, מה המסר המרכזי לגבי בחירה חופשית ואושר? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שהאושר והסבל בחייו של האדם אינם תלויים באירועים החיצוניים, אלא באופן מוחלט בבחירת הרצונות שלו. כל אדם שבאמת ירצה להבין ולשנות את מצבו לטובה, צריך לחקור ולגלות את המקור לרצונותיו, וכך יוכל לבחור ברצונות המתאימים למציאות ולהגיע לאושר אמיתי, ללא תלות בשום גורם חיצוני. מהי בחירה חופשית באמת? איך להפסיק לסבול? מה גורם לנו לבחור ברצונות מסוימים? למה קשה לשנות רצונות? כיצד להיות מאושר תמיד? למה אדם סובל כשהוא חולה? איך להתאים את הרצון למציאות? היום אני רוצה לדבר על נושא חופש הבחירה. נושא זה הוא נושא גדול, ומי שהיה מבין אותו, לא היתה שאלה בכלל ומי שלא מבין אותו ממילא מסתבך עם הניסיון להבין אם יש בחירה חופשית או לא. והאדם סובל בחיים שלו בגלל הרצונות שלו, כי דבר מסוים הוא רוצה, ודבר אחר הוא לא רוצה. לדוגמה: אדם מפוטר מהעבודה, הוא סובל. ומדוע? כיוון שהיה ... צריך לשבת ולגלות, למה הוא לא רוצה לבחור לרצות את הדבר הזה ומי שיחקור, יבין באמת מאיפה נובעים הרצונות שלו, וכשיבין מאיפה נובעים הרצונות יוכל לשלוט בהם, והכוונה יותר לכך, שהוא יבין שהוא בוחר בחירה מלאה להרגיש רע, ואז תהיה לו בחירה אם לבחור כך או אחרת. ...
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2? מהי הבחירה החופשית באמת? נושא הבחירה החופשית הוא נושא גדול ומורכב, אך אליעד כהן מסביר שיש צורך להבין אותו לעומק דרך פירוקו לתתי - נושאים קטנים ופשוטים. אליעד מדגיש שכדי להבין האם באמת קיימת בחירה חופשית, האדם צריך להתבונן פנימה ולשאול את עצמו שאלות מדויקות על הסיבות לבחירותיו. הוא טוען שההבנה המלאה של נושא הבחירה החופשית מתחילה בהתבוננות פשוטה, שאינה דורשת מחקרים מדעיים או ניתוחים פסיכולוגיים מסובכים. האם יש בחירה כאשר מכריחים אותך לעשות משהו? כדי להבהיר את מושג הבחירה החופשית, אליעד נותן דוגמאות ברורות למצבים בהם האדם אינו חופשי לבחור. לדוגמה, אם אדם תופס אדם אחר בכוח ומכריח אותו לשתות, ברור שאין כאן בחירה חופשית, משום שהוא לא בחר לשתות אלא הוכרח לכך. באופן דומה, אם תופסים את היד של האדם ומזיזים אותה בניגוד לרצונו, לא ניתן ... אחת ואין אפשרויות נוספות, אז שוב - לא מדובר בבחירה חופשית, כי אין לאדם אלטרנטיבה לבחור אחרת. מכאן אליעד מסיק שהמהות של בחירה חופשית היא קיום של מספר אפשרויות והיעדר הכרח לבחור באפשרות אחת ספציפית. האם הצפייה שלך בהרצאה הזו היא בחירה חופשית? אליעד משתמש בדוגמה של צפייה בהרצאה הנוכחית כדי להדגים כיצד האדם צריך להתבונן על הבחירות שלו. הוא מבהיר שהבחירה היא תהליך רציף. גם אם האדם התחיל לצפות בהרצאה, בכל רגע ורגע הוא יכול להחליט להפסיק. האדם לא חייב להמשיך לצפות רק משום שהתחיל. בכל שנייה הוא מחדש את הבחירה שלו, ולכן השאלה שהאדם צריך לשאול את עצמו היא: מדוע אני בוחר להמשיך ולצפות? יש שתי אפשרויות עיקריות במצב הזה: או ... סוף לתהליך ההתבוננות? אליעד מבהיר שההתבוננות על הבחירה היא תהליך עמוק ומדוקדק שצריך לחזור עליו שוב ושוב, לגבי כל פעולה וכל רצון שהאדם חווה. הוא אומר במפורש שהוא אינו ... דווקא כך? האם הרצונות שלי הם תוצאה של הכרח או בחירה חופשית? ואם שום דבר לא מכריח אותי, מדוע בכל זאת אני בוחר בדיוק כך ולא אחרת? התהליך הזה, של התבוננות חוזרת, יביא את האדם להבין לעומק את טבע הבחירה החופשית, ויאפשר לו להגיע למצב בו הוא ירגיש טוב, כיוון שהאושר של האדם תלוי בכך שהוא מרגיש שהוא בוחר את מה שקורה לו. כאשר ... את מה שקורה לו, הוא מרגיש רע. מהו סוד ההבנה של הבחירה החופשית? אליעד מסכם ואומר כי ההבנה המלאה של הבחירה החופשית מגיעה רק מהתבוננות אמיתית, רצופה ומתמשכת של האדם בעצמו ובמניעים שלו. האדם צריך לשאול את עצמו באופן רציף על הסיבות ... רק בדרך הזו הוא יוכל להבין באופן מלא את נושא הבחירה החופשית. התבוננות כזו תוביל להבנה ברורה שהאדם בוחר כל דבר ודבר שקורה לו, אבל ההבנה הזו היא אישית וכל אחד צריך להגיע אליה בעצמו דרך חקירה פנימית והתבוננות רצופה. האם קיימת בחירה חופשית באמת? איך לדעת אם אני באמת בוחר? רצון חופשי או הכרח? מהי בחירה רציפה? האם אפשר לשלוט ברצון שלי? מדוע אני בוחר דווקא כך? מה לעשות כדי להבין את הבחירה שלי? הפעם נדבר על הבחירה החופשית, וכבר דיברנו על הבחירה החופשית וזהו נושא גדול אבל כדי להבין נושא גדול צריך להבין את כל הפרטים שלו. והפעם נתבונן על היבט מסוים של הבחירה החופשית. לאדם יש כמה אפשרויות, ומרצונו החופשי הוא בוחר לעשות כך ולא אחרת וכמובן שהחלפתי את המילה
בחירה חופשית / חופש הבחירה - יש או אין?
בחירה חופשית חופש הבחירה - יש או אין? ובו יתבאר עניין הבחירה החופשית. ונתחיל מהסוף, כי הסוף הוא שאין שום הבדל, בין יש בחירה לבין אין בחירה, כי כאשר הכל אחד ואין שום שינוי כלל, אז ממילא לא שייך שום יש או אין בחירה, ולכן אין שום שאלה כלל. וכעת נתחיל לבאר את הדבר מהתחלתו ועד סופו. כי יש כמה רמות שונות של תפישת הבחירה החופשית. והתפישה הנמוכה ביותר, היא התפישה הנפוצה ביותר, והיא שיש לאדם בחירה חופשית חלקית. היינו שעל דברים מסוימים יש לאדם בחירה חופשית, ועל חלק מהדברים אין לאדם בחירה חופשית. וזאת התפישה של המון העם הטועים, שהם אינם משתמשים בשכלם וכולי. ומי שיתבונן מעט פנימה, יראה כי לאדם יש בחירה חופשית לעשות כרצונו. וכל דבר שהאדם עושה, הוא עושה אותו מתוך בחירה, רק כי הוא רוצה אותו. כי יש טועים שנדמה להם שהם עושים דברים נגד רצונם, אבל כל דבר שהאדם עושה אותו, הוא עושה אותו כי זה מה שהוא רוצה לעשות. וכמו כן, האדם לא עושה שום דבר שהוא לא רוצה אותו. ובחירה חופשית, היא תחושה שיש לאדם, כאשר הוא חווה ברגע אחד שהוא רוצה לעשות איזה דבר, ואחכ ברגע אחר הוא חווה שהוא עושה את הדבר, אז הוא מדמיין וחווה שהדבר נעשה ברצונו, ואז הוא חווה שיש לו בחירה חופשית על עשיית הדבר. אבל, מי שמתבונן מעט רואה, כי האדם, חופשי לעשות ככל העולה על רוחו. ולכאורה, האדם חופשי לגמרי. אבל מצד שני ... לבחור. הוא בוחר את מה שהוא רוצה, אבל הוא לא בוחר מה לרצות. ולמרות שנדמה לאדם שהוא בוחר מה לרצות, הרי שזה תמיד בכפוף לרצון שלו, שהוא גורם לו לבחור מה לרצות. ולומר שהאדם בוחר שיהיה לו רצון, פירושו שהאדם נמצא במצב שאין לו עדיין רצון, והוא בוחר את הרצון שלו עצמו. אבל אם אין עדיין ... אחרת. ומי שנדמה לו שהרצון שלו בשליטתו, שיואיל נא לנסות להפסיק ולבטל את רצונו. כי אם לא יהיה לאדם שום רצון כלל, לא יהיה לו שום רע כלל. כי בלי רצון, אין רע. כי הרע, הוא רק כאשר יש רצון כלשהו. וכשאין שום רצון, אין שום רע כלל. ואם האדם חושב שהרצון שלו בשליטתו, אז שינסה להפסיק אותו. ומי שיתבונן אל תוכו, יראה שהרצון שלו פשוט קיים שם, בלי רצונו העצמי. וכל מה שהאדם מנסה כל חייו לעשות, זה להיפטר מהרצונות החסרים שלו, שהם כולם סיבת הסבל שלו. והרצון העצמי של האדם, לא יכול ... שיש לאדם להשלים את החסר שלו, ולהשיג את השלמות, של מה שנפרד ממנו. והקיום העצמי של האדם עצמו, הוא לא בשליטת האדם עצמו. כי האדם עצמו לא בוחר אם להיות קיים או לא. והאדם יכול בכל רגע ורגע להיעלם לגמרי כלא היה כלל, והאדם לא יכול לעשות שום דבר בעולם, כדי להבטיח את זה, שברגע הבא הוא ... מודע לכך שהוא עצמו קיים. כי הקיום של האדם הוא לא בשליטתו, והוא גם לא יכול להיות בשליטתו. כי מי שאינו קיים עדיין, הוא לא יכול לגרום לעצמו להיות קיים. והקיום של האדם עצמו, הוא לא יותר מאשר אפשרות בלבד, אך לא מעבר לכך. כי האדם יכול להיות קיים, או לא להיות קיים. והנשמה של האדם היא לא נצחית כמו שחושבים המון העם הטועים, כי שום דבר בעולם קיומו לא נצחי. כי אפילו העולם עצמו קיומו לא נצחי. ... קיומו הוא לא מחוייב. ואפילו הזמן והמקום עצמם, גם הם, קיומם לא מחוייב. ומאחר שקיומם של הזמן והמקום הוא עצמו רק אפשרות, כי הם יכולים גם לא להיות קיימים, ממילא זה אומר ששום דבר בעולם קיומו לא מחוייב, כי הכל קיים בתוך זמן ומקום כלשהו. וגם התודעה תופסת זמן ומקום. כי יש את הזמן והמקום של האני ושל התודעה, ויש את הזמן והמקום של מה שאינו אני, שנפרד מהאני של האדם וכולי. וזה בעצם אומר שיש לאדם בחירה חופשית לעשות כרצונו. אבל רצונו לא תלוי בו, וגם קיומו של האדם עצמו לא תלוי בו. כי האדם הוא חלק ממשהו אחר גדול יותר. שכאשר הוא ... כולם, שאחד מתתי התהליכים שלו, הוא הרצונות והמעשים של האדם, שזה רק תהליך בלבד, שהוא חלק בלתי נפרד מכל שאר התהליכים. ומצד האמת, אין שום בחירה חופשית כלל. כי הרצון של האדם הוא קורה ברגע אחד. והעשייה של האדם, היא קורת ברגע אחר. ואלו שני רגעים שנפרדים זה מזה, שכל אחד מהם קיים בפני עצמו. אך שום רגע הוא לא סיבת הרגע האחר, כך שאין שום בחירה חופשית כלל, אלא כל דבר הוא בפני עצמו. ותחושת הזמן, גורמת לאדם לחשוב שיש המשכיות. ואז נדמה לאדם, שאם ברגע אחד היה רצון, וברגע אחר הייתה פעולה שתואמת את הרצון, אז הוא כנראה בחר את הדבר. והבחירה של האדם, פירושה הוא, שהאדם חווה שהדבר הוא כרצונו ותלוי בו. למרות שבאמת גם רצונו של האדם, וגם העשייה של האדם, וגם התוצאה של ... של ההוויה, היא זו שמניעה את הכל, ובכלל זה גם את האדם עצמו ואת הישות והרצון שלו וכולי. וכאשר האדם מבין את כל זה, אז הוא עובר לחוויה של ביטול הבחירה, שהיא התפישה הגבוה יותר, שבה האדם מבין שכל הקיום שלו, ובכלל זה האני ואילך החוצה, זה הכל לא יותר מאשר זרוע מבצעת של המציאות, ... והוא רואה את האמת, כיצד היש, מתהווה מהאין בכל רגע מחדש וכולי. וזאת כמובן הדרגה השנייה, שהיא טובה יותר מאשר המחשבה של הטועים שחושבים שיש להם בחירה חופשית חלקית, אבל היא עדיין לא השלמות. וכאשר האדם חווה שאין לו שום בחירה חופשית כלל, כי אפילו קיומו של האני שלו לא בשליטתו, אז מצד אחד הוא מרגיש מאוד משוחרר וחופשי, אבל מהצד השני הוא גם מרגיש מאוד ... האדם מתבונן עוד פנימה, אחכ הוא רואה את האמת, שכל הנל הוא אמת. ואז מתוך החוויה של האדם שאין לו שום בחירה כלל, מתוך זה האדם עובר לחוויה שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. כי אחרי שהאדם מתבונן היטב היטב בעין אמיתית על זה שהוא כלום ממש, שאפילו האני שלו הוא לא יותר מאשר צורה של ... כאשר האדם מתבונן בזה באמת, אז כאשר הוא אומר אני, הוא מתכוון לישות שחושבת את החלום עצמו, שהיא האני האמיתי שחושב את הכל. ואז האדם מבין, שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. כי כאשר האדם חווה שהאני שלו הוא המסובב הראשון דהיינו, אלוהים, אז בעצם הוא מבין את האמת, שכל מה שהיה הווה ויהיה, זה הכל התגלות של רצונו העצמי. דהיינו, שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית על הכל בשלמות. ואחכ אחרי שהאדם נמצא בתודעה הזאת, שהוא חושב שהוא אלוהים, אז הוא מתבונן אל תוכו כאלוהים, כישות ... האדם חוזר אל השכל שלו, ואז הוא זוכר ברשימו, שמצד האמת הכל אחד ממש, ושאין שום נפרדות כלל כלל לא, כי המהות והצורה הם אחד ממש באחדות מוחלטת, ואין שום דיבור ושום מחשבה ושום מעשה ושום שינוי כלל. וממילא לא שייך שום בחירה כלל וגם לא שייך העדר בחירה, כי בשורש הכל אחד ... ומקום (כי יש אני ולא אני, והרצון והישות והתודעה, כל אחד מהם נמצא במקום אחר וכולי). והתודעה של האני האחרון שהיא האדם עצמו, היא חווה שיש לה בחירה חופשית חלקית וכולי כנל. ...
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים האם יש לאלוהים בחירה חופשית באמת? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית והעמוקה, האם יש לאלוהים בחירה חופשית או לא. התוכן מעלה שאלות פילוסופיות לגבי האחדות, ההפרדה, והאם המושג של בחירה חופשית בכלל רלוונטי בהקשר של אלוהים, אחדות מוחלטת, והכל אחד. אליעד מסביר כי כאשר מדברים על אלוהים מנקודת המבט של האחדות המוחלטת, למעשה אין שום מקום למושג בחירה חופשית, כי אין משהו נפרד שיבחר בין אפשרויות שונות. הבחירה החופשית מחייבת נפרדות - מחייבת שני דברים לפחות, כאשר יש שתי אופציות ומתוכן ניתן לבחור. באחדות מוחלטת, כאשר הכל הוא אחד, אין אופציות לבחירה. לכן, ברמת האמת האבסולוטית, לא ניתן לדבר על בחירה חופשית של אלוהים, כי אלוהים הוא הכל והוא אחד. איך מתבטלת הבחירה ברמת האחדות? כדי להמחיש את הרעיון, אליעד נותן דוגמה של אדם שמבין ברמה גבוהה מאוד של מודעות, שכל מה שהוא עושה, כולל המחשבות וההחלטות שלו, אינן באמת מתוך בחירה אישית אלא מתרחשות מתוך הכרח פנימי שאין לו שליטה עליו. ברמה העמוקה ביותר, אדם שמגיע להבנה שהכל אחד, מפסיק להרגיש שיש לו בחירה בכלל, כיוון שהוא מזהה שההחלטות שלו כבר נקבעו מראש. אבל, אומר אליעד, כאשר אנחנו מסתכלים מנקודת המבט של הנפרדות - שהיא נקודת המבט הרגילה, שבה האדם חי ביומיום - עולה השאלה מחדש: האם ברמת המציאות היומיומית שלנו, שבה אנו חיים כאנשים נפרדים, יש בכלל אפשרות לאמץ את ההבנה הזו שאין באמת בחירה חופשית? הרי לכאורה אנחנו חווים בחירה כל הזמן - מה לאכול, לאן ללכת, איך להתנהג. בנקודת המבט הזו, החוויה היא של בחירה, אך האמת האבסולוטית שוללת את האפשרות הזאת. למה אנשים חושבים שאין ... לא שלמה. לדוגמה, כאשר אדם אומר: רע לי כי אני מרגיש שאין לי שליטה, זו עדיין לא הבנה מוחלטת. זו חצי הדרך - הוא מבין שאין בחירה חופשית , אבל עדיין לא מבין באמת את האחדות. הוא חושב שיש כוח חיצוני שקובע עבורו, אבל אם היה מבין לעומק את האחדות, היה מבין שאין אפילו כוח חיצוני. למי יש באמת בחירה בעולם? אליעד שואל ... הכל, כי הוא הגורם האחראי היחידי למציאות. אך אליעד מחדד את הנקודה הזו ומסביר שבאמת מוחלטת, גם אלוהים לא באמת בוחר. כי אם אלוהים הוא הכל, והוא זה שיצר את המציאות בשלמותה ללא הפרדה, הרי שאין לאלוהים שום אופציה אחרת מלבד מה שקיים בפועל. לכן, אפילו לאלוהים אין חופש מוחלט, כי הכל מתנהל לפי הכרח פנימי אחד ומוחלט. הוא נותן דוגמה נוספת: בן אדם יכול מדי פעם להרגיש חופשי, ללכת לחופש, להחליט לנוח או לעשות משהו שונה. אך אלוהים לא יכול לעשות זאת, כי הוא תמיד הכל. אין לו אפשרות לצאת לחופש או להשתחרר מהקיום שלו עצמו. הוא תמיד נמצא במצב של אחדות מוחלטת. כלומר, אלוהים מוגבל דווקא בגלל שלמותו ואחדותו, ואין לו מקום לבחירה או לשינוי. האם אלוהים מוגבל בגלל האחדות שלו? למעשה, אליעד מסביר שדווקא אלוהים הוא הכי פחות חופשי, כי אין ... את השמש לזרוח כל בוקר? לכאורה, אלוהים אחראי לכך, אבל האם זו בחירה? לא באמת. זו פעולה מוחלטת וקבועה שאין בה שום אפשרות אחרת. היא חייבת לקרות, ולכן אינה תוצאה של בחירה, אלא של הכרח מוחלט. הוא גם מזכיר את הרעיון שכשאדם מבין את האמת, הוא מפסיק להרגיש רע מההבנה הזאת. כי ההבנה המוחלטת שהכל הכרחי ושלם מבטלת את תחושת החסר והכאב. כלומר, רק הבנה חלקית יוצרת תחושת מצוקה מחוסר הבחירה, ואילו הבנה מוחלטת של המציאות משחררת לחלוטין מתחושת המסכנות או הקורבנות. מהי המסקנה הסופית לגבי הבחירה החופשית של אלוהים? בסופו של דבר, אליעד מגיע למסקנה שברמה המוחלטת ביותר - אין
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל דבר
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל דבר
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל ... האם יכולה להיות לאדם בחירה חופשית חלקית? אליעד דן בנושא מורכב ביותר: האם קיימת בחירה חופשית חלקית או שהבחירה היא מוחלטת - או שקיימת או שלא קיימת בכלל. מרבית האנשים חושבים שהם יכולים לבחור ... לדוגמה, אדם לא יכול להחליט אם הבניין שמולו יעמוד או לא, או אם השמש תזרח, אך מרגיש שהוא כן יכול להחליט מה לעשות עם עצמו: אם ללכת או לעצור, אם לדבר או לשתוק. לפי התפיסה הרווחת, זו בחירה חופשית חלקית - בחירה חלקית בדברים מסוימים וחוסר בחירה מוחלט בדברים אחרים. אליעד מעמיק בשאלה הזאת מכיוונים שונים ומסביר מדוע, למעשה, לא יכולה להיות בחירה חופשית חלקית. הוא מעלה טיעון לוגי פשוט וברור: אם האדם בוחר רק חלק מהדברים ואילו ... כי משהו אחר כבר החליט עבורך מה נמצא בגבולות האפשרי ומה מחוצה לו. אם אתה הוא זה שקובע מה אפשרי ... ביד. האם האצבע יכולה להחליט לאן לזוז? אולי היא יכולה להחליט להתכופף מעט, אך האם היא יכולה להחליט על עצם מיקומה בתוך החלל? אם האצבע רואה עצמה כישות נפרדת מהגוף, היא תחשוב ... מהגוף: הגוף הוא שמחליט עבורה. באותו אופן, אם האדם הוא חלק ממציאות רחבה יותר, גוף גדול כלשהו, אז ... בוחר את הכל באופן מוחלט. האם הבחירה היא חוויה סובייקטיבית בלבד או אמת אובייקטיבית? אליעד מבחין חד משמעית בין ... הופכת לבעייתית, כי אם הבחירה מבוססת על סיבתיות - סיבה ותוצאה - אזי גם ההחלטה שאתה עושה תלויה באינסוף גורמים קודמים, וכבר לא אתה זה שבחר אותה ... להוכיח קשר סיבתי מוחלט בין כל האירועים, לא מעידה בהכרח שהקשרים הללו לא קיימים, אך גם לא מאפשרת ... נקבע מראש. האם ייתכן שהבחירה מתרחשת מעצמה באופן אקראי? אליעד מתמודד גם עם האפשרות שהדברים קורים באופן ... ההסבר של אליעד בנושא בחירה חופשית חלקית אליעד מביא את השומעים למסקנה, שמה שאנשים מכנים בחירה חופשית חלקית הוא לא הגיוני ברמה העמוקה. או שאין בחירה בכלל - ואז כל מה שמתרחש ... הבחירות ביקום - ואז הבחירה היא מוחלטת על הכל, כולל הדברים שאינם מודעים לו. המסקנה הסופית שאליעד מציג היא ... וברורה: לא יכולה להיות בחירה חופשית חלקית. עצם המחשבה על בחירה חלקית מתגלה כפרדוקסלית כאשר מעמיקים בהבנת מהותה של הבחירה ושל הסיבתיות. האם קיימת בחירה חופשית חלקית? מה ההבדל בין דטרמיניזם לאקראיות? האם אפקט הפרפר מוכיח שאין בחירה? ...
שליטה עצמית, התמדה, איך להתמיד, שינוי הרגלים, גאווה עצמית, גאווה אמיתית, משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ
שליטה עצמית, התמדה, איך להתמיד, שינוי הרגלים, גאווה עצמית, גאווה אמיתית, משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ
... משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ איך אפשר לשלוט בעצמך ולהתמיד בהחלטות לאורך זמן? רוב בני האדם מתקשים בשליטה עצמית ובהתמדה בהחלטות שלהם. אליעד מסביר לעומק מדוע קשה להתמיד בהחלטות, כמו למשל החלטה לאכול בריא. הדוגמה שאליעד נותן היא אדם שמחליט לאכול בריא, אך לאחר זמן קצר, נכנע לפיתוי של אכילת משהו לא בריא, או עישון סיגריה, ומאבד שליטה. האדם הזה מנסה להתמיד בהחלטתו, אבל בכל פעם מוצא את עצמו נשבר מחדש, ומתמודד עם תחושות של אשמה, אכזבה או תסכול מכך שאינו מצליח לשמור על עקביות. למה קשה להתמיד בהחלטות לאורך זמן? אליעד מסביר שהסיבה לכך היא שהרצון של האדם משתנה כל הזמן, וזו הסיבה לקושי להתמיד בהחלטות. הוא מדגיש נקודה חשובה: העובדה שהרצון משתנה אינה אומרת שאין לאדם שליטה על הרצון. ניתן לשלוט ברצון, אך האדם לא תמיד חווה את זה כך, ובמקרים רבים הוא מרגיש שהרצון פשוט קורה לו ללא בחירה מודעת. האם אפשר בכלל לשלוט ברצון? אליעד מפרט שהתחושה שאין שליטה ברצון נובעת מכך שהאדם נמצא בתוך משחק הנפרדות, שבו הוא חווה עצמו כנפרד וכמי שאינו שולט בכל רצונותיו. הוא מדגים זאת באדם שמחליט לאכול בריא, מצליח לזמן קצר, נכשל שוב ושוב, נכנס לעצבות או לדיכאון בשל כך, וחוזר למצב שבו הוא שוב מנסה ושוב נכשל. אליעד טוען שלמרות שהרצון משתנה ללא הרף, עדיין ... באמת מתוך חופש מוחלט, ולא מתוך אילוץ פנימי. מה הקשר בין גאווה עצמית לשליטה עצמית? אליעד מציג את הרעיון של גאווה אמיתית ככלי חשוב להשגת שליטה עצמית. הוא מסביר שלרוב בני האדם חסרה ... המציאות סביבו כתוצר הבחירה שלו, ללא התנגדות פנימית. כאשר האדם לא מסוגל לומר את זה, אין לו גאווה אמיתית, ולכן הוא אינו מסוגל לשלוט בעצמו ובמציאותו באופן מלא. הדוגמה שאליעד נותן היא המלך והעבד: העבד פועל כי הוא נדרש לכך, ואילו המלך פועל פשוט כי הוא רוצה, ללא צורך בהסבר נוסף. מי שיש לו ... בוחר מתוך חופש מוחלט. הוא מדגים זאת שוב באמצעות הדוגמה של אכילה בריאה לעומת לא בריאה, ומסביר שכדי שהאדם יצליח להתמיד בבחירתו, הוא חייב להיות מסוגל לקבל את כל האפשרויות האחרות ... יוכל לבחור בצורה חופשית, כי לא יהיה לו פחד להיכשל או לשנות את דעתו שוב. כיצד לראות את הדברים מבחוץ עוזר לשליטה עצמית? אליעד מדגיש כי הדרך להתמודד עם הקושי לשלוט ולהתמיד, היא לראות את כל האפשרויות מבחוץ. זה אומר להתבונן על המציאות כאילו היא חדשה לגמרי בכל רגע, ולבחור באופן חופשי את הרצון שלך מתוך הבנה עמוקה שאין הבדל ... לאורך זמן ולהתמיד בהחלטותיו ללא מאבק פנימי. איך להשיג שליטה עצמית? איך לשנות הרגלים בצורה עקבית? מה זו גאווה אמיתית? מהו משחק הנפרדות? כיצד לקבל החלטות בצורה נכונה? איך להסתכל על דברים מבחוץ? למה הרצון משתנה כל הזמן? ...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1
... להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1 מהו חופש הבחירה? האם יש לנו באמת בחירה חופשית? הפרק בספר להיות אלוהים עוסק בשאלה האם יש לנו בחירה חופשית או לא. הנושא נבחן תוך כדי התבוננות פנימית ובחינה מעמיקה של מושג הרצון והבחירה, והשפעתם על התודעה שלנו. בסוף, מתברר כי השאלה אינה פשוטה כפי שהיא נראית, ויש לכך עומק פילוסופי. ההסבר מתחיל בכך שבסופו של דבר, אין שום הבדל אמיתי בין יש בחירה לבין אין בחירה. כלומר, כל תפיסה של בחירה חופשית מבוססת על הנחת יסוד שיש סיבה ותוצאה, יש קשר סיבתי בין העבר, ההווה והעתיד. כאשר אדם מניח שיש קשר כזה, הוא יכול להבין את הבחירה החופשית. אך אם יפרק את הקשר הזה, יתברר כי למעשה אין באמת הבחירה. מהו הרצון? מי מחליט על הרצון שלנו? כחלק מהתהליך ההסברתי, נבחנת השאלה מהו הרצון. ... ואם אדם עשה משהו, זה משום שהוא רצה לעשות את זה. הבעיה העמוקית נעוצה בכך שאנחנו לא באמת בוחרים את הרצונות שלנו. הרצון הוא דבר שאנחנו מרגישים, אבל אנו לא יכולים להחליט באופן ישיר מה לרצות. למשל, אנחנו יכולים להרגיש רצון לעשות משהו, אבל לא תמיד יש לנו את השליטה המוחלטת על הבחירה מה לעשות בו. לפי התפיסה הזו, בחירה חופשית היא בסך הכל תחושת חוויה שמתרקמת מתוך סדרה של רגעים: רגע של רצון, רגע של עשייה, ורגע של מחשבה על כך שאנחנו בחרנו. אליעד טוען שהאדם לא באמת יכול להיות מודע לכל שלב בתהליך זה, וזו הסיבה שתחושת הבחירה היא חוויה מבלבלת, שאותה אדם משייך לרצון. האם אדם יכול לבחור ... בעצמו נובע מרצון אחר, חזק יותר. העניין הזה מתאר מצב שבו האדם משדר את רצונותיו הלאה מבלי שיש לו שליטה מלאה עליהם. זהו מצב שבו האדם לא באמת שולט על עצמו באופן מוחלט, שכן הרצון שולט בו, ולא להפך. ההתבוננות הפנימית מראה לנו כי הרצון עצמו אינו בשליטתנו, אלא נובע מתוך מצב קודם של תחושות פנימיות. מה זה בחירה חופשית עבור אלוהים? עבור אלוהים, הבחירה החופשית לא קיימת כפי שהיא קיימת אצל בני אדם. אלוהים לא בוחר מתוך ... לתפוס את הרצון כמשהו נפרד מהם, דבר שמוביל לתחושת סבל. הקיום והחיים הם לא בשליטתנו העומק הפילוסופי של התיאוריה טמון בכך שהקיום של האדם אינו בשליטתו. אין לנו שליטה מוחלטת על קיומנו, שכן כל מה שקיים יכול להפסיק להתקיים בכל רגע. לאדם ... להתגבר על הרצון היא לשחרר את עצמנו ממנו. האם ניתן להתגבר על הרצון? כדי להפסיק את הרצון, אליעד מציין, יש צורך להבין את הרצון עד הסוף. כשאתה מבין את הרצון בצורה מוחלטת, הוא פשוט מפסיק להתקיים. אבל כדי להגיע להבנה הזו, דרושה התבוננות פנימה עד הסוף, כדי להבין שאין באמת הבדל בין הרצונות, ואין באמת בחירה חופשית. בחירה חופשית או לא? מהו רצון? מה זה אלוהים? האם אנחנו באמת בוחרים את הרצונות שלנו? האם יש לנו שליטה על הקיום שלנו? הבנת הסבל והרצון כיצד להתגבר על הרצון? אנו קוראים בספר, להיות אלוהים, על הנושא של בחירה חופשית, זה הפרק המסכם, אבל כדי להבין אותו, צריך להבין את כל שאר הפרקים שבספר, אבל כדי להבין גם את כל שאר הפרקים של הספר, צריך להבין גם אותו. בקיצור צריך להבין הכל. חלק א עמוד 166. שאלת המפתח היא, חופש בחירה - יש או אין, ושאלה זו היא שהובילה אותי, אמרתי לעצמי אם יש לי בחירה חופשית, אז אבחר להיות תמיד שמח, אבל ראיתי שאני לא יכול. למדתי את כל השיטות, חשיבה חיובית, חצי הכוס המלאה וכו, אבל לא הצלחתי להיות מאושר. ואז התבוננתי פנימה, מה אני רוצה? מה הוא רצון? מי מחליט וכו. תמיד האדם יהיה מסוקרן מה תהיה התשובה בסוף, וכאן אני אומר, שבסוף תבין שאין בכלל שאלה, אין הבדל בין בחירה לאין בחירה, ועכשיו נסביר לך שאין הבדל. יש רמות של תפישת הבחירה החופשית. והרמה הנמוכה ביותר היא שיש לאדם בחירה חופשית חלקית. ומי שיתבונן פנימה יראה שיש לאדם
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בחירה חופשית, שבוי בידי הרצון, לרצות בלי רצון, איך לשלוט ברצון? חופש הבחירה, לבחור מה לרצות, לבחור בחירה חופשית, איך נוצרים רצונות? איך מקבלים החלטות? יש מאין, לבחור להיות קיים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: לשלוט ב..., איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: לשלוט ב..., איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למתבגרים, אימון אישי קשב וריכוז, אימון אישי להרזייה בנושאי לשלוט ב - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4365 שניות - עכשיו 28_05_2025 השעה 03:05:22 - wesi1