מודעות עצמית, להפוך להיות אלוהים, איך להיות אלוהים? לגלות שאתה אלוהים, הדרך המהירה להארה רוחנית, הדרך היחידה להארה רוחנית, רצוא ושוב, לשלוט במציאות, איך להיות אמיתי?
מה המשמעות של להפוך להיות אלוהים וכיצד עושים זאת?
אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד אדם יכול לגלות את האמת שהוא אלוהים, תהליך שמוביל להארה רוחנית מלאה. הוא מדגיש כי ההבנה האולטימטיבית היא להכיר בכך שהמציאות והאדם עצמו הם אותו דבר - אין הפרדה בין האדם לבין אלוהים.
מהו מצב ה"רצוא ושוב" בתהליך ההארה הרוחנית?
אליעד מסביר את רעיון ה"רצוא ושוב", שהוא מצב של ביטול מוחלט של העצמי ואז חזרה להוויה האישית. הוא מתאר תהליך שבו האדם מתבטל לגמרי, מפסיק לדעת אפילו את הדבר הבסיסי ביותר - שהוא קיים. במצב של "רצוא", התודעה מתאחדת עם האינסוף, מאבדת כל הגדרה, ואין יותר זיכרון או מודעות אישית. זה מצב של אובדן טוטאלי של העצמי. אבל אי אפשר להישאר במצב הזה, כי בכך האדם יוצא מהגדר האנושי.
אחרי מצב זה האדם חוזר ("שוב") אל המציאות, אל התודעה הרגילה והמודעות האישית. כאשר האדם חוזר, הוא שב עם זיכרון מעורפל של אותו מצב ביטול ("רשימו"), והוא זוכר שהיה במצב שבו הכל היה אחד מוחלט. אך דווקא החזרה למצב האנושי עלולה לגרום לייסורים גדולים יותר, כי האדם זוכר את מצב השלמות ומנגד מתמודד עם מציאות של סבל וכאב. אך מתוך הייסורים האלו מתחדשים אצלו הבנות רוחניות חדשות ("התחדשות התורה"), והן אלו שמאפשרות לו להמשיך להתפתח ולהגיע שוב ושוב למצב של אחדות מלאה.
איך ניתן לבטל את הרצונות כדי להגיע לאחדות?
אליעד מסביר שהאדם חייב להתנתק מכל רצונותיו, בלי להזדהות עם שום רצון, אפילו לא עם הרצון למדוט או להגיע להארה רוחנית. האדם חייב להבין שגם הרצון לבטל רצונות הוא עדיין רצון, והוא צריך לשחרר גם אותו.
מדוע מדיטציה לא תביא אותך להארה מלאה?
אליעד מבהיר שמדיטציה אינה הפתרון להארה מוחלטת, משום שבזמן המדיטציה האדם עדיין מזדהה עם הרצון לעשות מדיטציה. מדיטציה תמיד תכלול התמקדות בדבר מסוים, ולכן אינה מאפשרת שחרור טוטאלי מהרצון. לפי אליעד, כדי להגיע למצב של הארה מוחלטת עליך לשלול כל מחשבה וכל רצון, אפילו את הרצון עצמו להארה.
איך להגיע למצב שבו אתה יכול לראות פיל ולא לראות אותו?
כדי להגיע למצב הזה, אליעד מציע להטיל ספק בכל דבר באופן קיצוני. על האדם לשאול על כל מחשבה וכל תחושה: "האם אני בטוח שזה נכון?", ולענות לעצמו באופן מיידי "אולי לא נכון, אולי ההפך נכון". אין לחפש תשובה ודאית, אלא רק להמשיך להטיל ספק מוחלט. גם כאשר החושים אומרים לך שמשהו קיים (כמו יד או שולחן), עליך להטיל ספק בקיומו, עד שתחווה באופן אישי שהכל הוא אפשרות בלבד, ואז תוכל לשלוט במציאות ולבחור אם לראות את הפיל או לא לראותו.
מדוע עליך להטיל ספק אפילו בזיכרונות שלך?
אליעד מדגים שאפילו בזיכרון אי אפשר לסמוך באופן מוחלט. לדוגמה, גם אם אתה זוכר שהחדר שלך נמצא במקום מסוים, עליך לזכור שזו רק מחשבה שמבוססת על זיכרון, ולא עובדה מוחלטת. אולי הזיכרון שקרי? לכן, אם אתה רוצה להיות חופשי באמת, אתה חייב להיות מוכן לפקפק גם בזיכרונותיך.
מדוע חשוב לא להזדהות עם הרגשות שלך בדרך להארה?
רגשות הם עוצמתיים יותר מחושים, ולכן קשה יותר להטיל בהם ספק. אליעד מדגים מצב שבו מישהו פוגע בך ואתה מרגיש כעס. הוא מסביר שעליך לא להאמין לרגש הזה, אלא להטיל ספק גם בו. למשל, אם אתה מרגיש כעס, תשאל את עצמך: "האם אני בטוח שאני כועס?" או "אולי אני בעצם לא כועס?" - רק כך תוכל להגיע לשחרור מלא מרגשות.
כיצד מתמודדים עם הפחד מהמוות בתהליך ההארה?
אליעד מתייחס לפחד מהמוות ומדגיש שאין...
אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד אדם יכול לגלות את האמת שהוא אלוהים, תהליך שמוביל להארה רוחנית מלאה. הוא מדגיש כי ההבנה האולטימטיבית היא להכיר בכך שהמציאות והאדם עצמו הם אותו דבר - אין הפרדה בין האדם לבין אלוהים.
מהו מצב ה"רצוא ושוב" בתהליך ההארה הרוחנית?
אליעד מסביר את רעיון ה"רצוא ושוב", שהוא מצב של ביטול מוחלט של העצמי ואז חזרה להוויה האישית. הוא מתאר תהליך שבו האדם מתבטל לגמרי, מפסיק לדעת אפילו את הדבר הבסיסי ביותר - שהוא קיים. במצב של "רצוא", התודעה מתאחדת עם האינסוף, מאבדת כל הגדרה, ואין יותר זיכרון או מודעות אישית. זה מצב של אובדן טוטאלי של העצמי. אבל אי אפשר להישאר במצב הזה, כי בכך האדם יוצא מהגדר האנושי.
אחרי מצב זה האדם חוזר ("שוב") אל המציאות, אל התודעה הרגילה והמודעות האישית. כאשר האדם חוזר, הוא שב עם זיכרון מעורפל של אותו מצב ביטול ("רשימו"), והוא זוכר שהיה במצב שבו הכל היה אחד מוחלט. אך דווקא החזרה למצב האנושי עלולה לגרום לייסורים גדולים יותר, כי האדם זוכר את מצב השלמות ומנגד מתמודד עם מציאות של סבל וכאב. אך מתוך הייסורים האלו מתחדשים אצלו הבנות רוחניות חדשות ("התחדשות התורה"), והן אלו שמאפשרות לו להמשיך להתפתח ולהגיע שוב ושוב למצב של אחדות מלאה.
איך ניתן לבטל את הרצונות כדי להגיע לאחדות?
אליעד מסביר שהאדם חייב להתנתק מכל רצונותיו, בלי להזדהות עם שום רצון, אפילו לא עם הרצון למדוט או להגיע להארה רוחנית. האדם חייב להבין שגם הרצון לבטל רצונות הוא עדיין רצון, והוא צריך לשחרר גם אותו.
מדוע מדיטציה לא תביא אותך להארה מלאה?
אליעד מבהיר שמדיטציה אינה הפתרון להארה מוחלטת, משום שבזמן המדיטציה האדם עדיין מזדהה עם הרצון לעשות מדיטציה. מדיטציה תמיד תכלול התמקדות בדבר מסוים, ולכן אינה מאפשרת שחרור טוטאלי מהרצון. לפי אליעד, כדי להגיע למצב של הארה מוחלטת עליך לשלול כל מחשבה וכל רצון, אפילו את הרצון עצמו להארה.
איך להגיע למצב שבו אתה יכול לראות פיל ולא לראות אותו?
כדי להגיע למצב הזה, אליעד מציע להטיל ספק בכל דבר באופן קיצוני. על האדם לשאול על כל מחשבה וכל תחושה: "האם אני בטוח שזה נכון?", ולענות לעצמו באופן מיידי "אולי לא נכון, אולי ההפך נכון". אין לחפש תשובה ודאית, אלא רק להמשיך להטיל ספק מוחלט. גם כאשר החושים אומרים לך שמשהו קיים (כמו יד או שולחן), עליך להטיל ספק בקיומו, עד שתחווה באופן אישי שהכל הוא אפשרות בלבד, ואז תוכל לשלוט במציאות ולבחור אם לראות את הפיל או לא לראותו.
מדוע עליך להטיל ספק אפילו בזיכרונות שלך?
אליעד מדגים שאפילו בזיכרון אי אפשר לסמוך באופן מוחלט. לדוגמה, גם אם אתה זוכר שהחדר שלך נמצא במקום מסוים, עליך לזכור שזו רק מחשבה שמבוססת על זיכרון, ולא עובדה מוחלטת. אולי הזיכרון שקרי? לכן, אם אתה רוצה להיות חופשי באמת, אתה חייב להיות מוכן לפקפק גם בזיכרונותיך.
מדוע חשוב לא להזדהות עם הרגשות שלך בדרך להארה?
רגשות הם עוצמתיים יותר מחושים, ולכן קשה יותר להטיל בהם ספק. אליעד מדגים מצב שבו מישהו פוגע בך ואתה מרגיש כעס. הוא מסביר שעליך לא להאמין לרגש הזה, אלא להטיל ספק גם בו. למשל, אם אתה מרגיש כעס, תשאל את עצמך: "האם אני בטוח שאני כועס?" או "אולי אני בעצם לא כועס?" - רק כך תוכל להגיע לשחרור מלא מרגשות.
כיצד מתמודדים עם הפחד מהמוות בתהליך ההארה?
אליעד מתייחס לפחד מהמוות ומדגיש שאין...
- איך להיות אלוהים?
- מה זה רצוא ושוב?
- איך לשלוט במציאות?
- מה הדרך היחידה להארה רוחנית?
- למה מדיטציה לא עובדת?
- איך לא להזדהות עם הרצון?
- מהי הדרך המהירה להארה רוחנית?