העצמה אישית, העצמה נשית, נשים מוכות, נפגעי כתות, ניצול נשים על ידי גברים, מעמד האישה, ניצול נשים בחברה, מניעת אלימות נגד נשים, שוויון בין נשים לגברים, מוטיבציה לנשים, נשים המין החלש, למה נשים נרצחות? רצח נשים על ידי גברים
מהם הגורמים לשליטה תודעתית של גברים בנשים?
הרצאה זו עוסקת בתופעה של שליטה תודעתית של גברים בנשים, תופעה שבה גברים מנצלים את הנשים דרך מנגנונים נפשיים ורגשיים, ולא באמצעות כוח פיזי ישיר. אליעד כהן מסביר את המכניזם של שליטה מנטלית, שבו הגבר מציג את עצמו כדמות בעלת כוחות מיוחדים או כגורו, ומצליח להשפיע על האישה כך שהיא מאמינה שהיא זקוקה לו כדי להשיג את מטרותיה.
השליטה התודעתית מתבצעת לא דרך כליאה פיזית, אלא דרך תהליכים של מניפולציה מנטלית. לדוגמה, גברים שמאיימים על נשים בקללות או עונשים אם תעזובנה, או גברים שמציגים עצמם כבעלי כוחות על כדי להפעיל סמכות על האישה. כשאישה מוצאת את עצמה תחת שליטה כזו, מדובר לא בהכרח בכפייה פיזית, אלא בכך שהיא בוחרת לוותר על הכוחות האישיים שלה מתוך תחושת תלות בחוזק או ביכולת של הגבר.
ההבדל בין אלימות פיזית לאלימות נפשית נוגע ליכולת הבחירה של הקורבן. כאשר אדם חזק יותר כופה את עצמו על אדם חלש, כמו אונס פיזי, אין לקורבן ברירה ממשית. לעומת זאת, בשדה של שליטה תודעתית, האישה מוותרת על כוחותיה מתוך תחושה שהיא זקוקה לגבר שיגן עליה או יספק לה דברים שהיא לא מאמינה שהיא יכולה להשיג בכוחות עצמה. כאן, הבעיה לא נעוצה בהשפלה פיזית, אלא במצב נפשי שבו האישה מאמינה שהיא חלשה, וזה מאפשר לגבר לשלוט בה.
מהי התופעה של "נשים דפוקות" מבחינת שליטה תודעתית?
כאשר גבר מצליח לשלוט בנשים באמצעות מניפולציות נפשיות, טוען אליעד כהן כי מדובר בנשים שלטענתו "דפוקות" - נשים שאינן מזהות את כוחותיהן האישיים ואינן מאמינות ביכולתן להיות חזקות ועצמאיות. הוא מסביר כי האישה שמאמינה שהיא זקוקה לגבר כדי להצליח או להיות מאושרת, למעשה מאבדת את העצמאות הנפשית שלה ומאפשרת לו לשלוט בה. זו הסיבה לכך שנשים שנמצאות תחת אלימות נפשית, כמו אלו שמצויות במערכות יחסים אלימות פיזיות אך לא עוזבות את בן הזוג הפוגע, הן נשים שמרגישות שאין להן ברירה אחרת. אליעד כהן מציין שהבעיה נעוצה בתפיסה העצמית של האישה, המאמינה שהיא חייבת גבר כדי לממש את מטרותיה בחיים, ולא מבינה שהיא יכולה להשיג את כל אלו בעצמה.
מה הקשר בין שליטה תודעתית לכתות?
ההסבר של אליעד כהן משווה את מצב הנשים הנשלטות לתופעה של מעריצות גורואים או עוקבים אחרי כתות. אנשים המעריצים דמויות סמכותיות כמו גורואים או מנהיגים רוחניים, לא שונים מאותן נשים המאפשרות לשלוט בהן. בשני המקרים, מדובר באנשים המרגישים חסרונות פנימיים ומחפשים פתרון בחוץ - הגברים או המנהיגים מציגים עצמם כבעלי כוחות על, וכך האישה או העוקב אחר הגורו רואים אותם ככאלה שיש להם משהו שהם לא יכולים להשיג בעצמם. כאשר אישה מעריצה גבר בגלל שהוא עשיר, חזק או פופולרי, היא בעצם מבטלת את כוחותיה האישיים ומחפשת פתרון חיצוני. אליעד כהן טוען שזו תפיסה שגויה, וכי כל אדם, כולל נשים, יכול להשיג את כל אלו בכוחות עצמו.
האם הפתרון לשליטה תודעתית הוא העצמה אישית?
אליעד כהן מציע שהפתרון למצב של שליטה תודעתית הוא העצמה אישית. נשים, כמו כל אדם אחר, צריכות להבין שהן שוות בין שווים, שאין להן צורך להיצמד לגברים כדי להשיג את מטרותיהן. כדי למנוע את תופעת שליטת הגברים בנשים, יש לחזק את הדימוי העצמי של הנשים ולהגביר את תחושת העצמאות האישית שלהן. אם אישה תחשוב שהיא לא פחות טובה מגבר, תפסיק לראות את עצמה כחלשה, ותהיה ממוקדת במטרותיה האישיות, היא לא תוכל להיות נשלטת נפשית על ידי אף אחד.
הפתרון לא טמון בהגנה חיצונית או במאבק פיזי, אלא בשינוי התפיסה העצמית. על הנשים להפסיק להאמין שהן צריכות גבר או גורו כדי להצליח או להיות מאושרות. כל אישה יכולה לפתח את הכוחות האישיים שלה, להשיג את מטרותיה בעצמה, ולחיות חיים עצמאיים ומלאים. אליעד כהן מדגיש כי השינוי צריך להיות פנימי, וצריך להתחיל בתפיסה שגבר הוא לא פתרון חיצוני לחיים, אלא שכל אדם, כולל נשים, יכול להשיג את כל מה שהוא רוצה בכוחות עצמו.
הרצאה זו עוסקת בתופעה של שליטה תודעתית של גברים בנשים, תופעה שבה גברים מנצלים את הנשים דרך מנגנונים נפשיים ורגשיים, ולא באמצעות כוח פיזי ישיר. אליעד כהן מסביר את המכניזם של שליטה מנטלית, שבו הגבר מציג את עצמו כדמות בעלת כוחות מיוחדים או כגורו, ומצליח להשפיע על האישה כך שהיא מאמינה שהיא זקוקה לו כדי להשיג את מטרותיה.
השליטה התודעתית מתבצעת לא דרך כליאה פיזית, אלא דרך תהליכים של מניפולציה מנטלית. לדוגמה, גברים שמאיימים על נשים בקללות או עונשים אם תעזובנה, או גברים שמציגים עצמם כבעלי כוחות על כדי להפעיל סמכות על האישה. כשאישה מוצאת את עצמה תחת שליטה כזו, מדובר לא בהכרח בכפייה פיזית, אלא בכך שהיא בוחרת לוותר על הכוחות האישיים שלה מתוך תחושת תלות בחוזק או ביכולת של הגבר.
ההבדל בין אלימות פיזית לאלימות נפשית נוגע ליכולת הבחירה של הקורבן. כאשר אדם חזק יותר כופה את עצמו על אדם חלש, כמו אונס פיזי, אין לקורבן ברירה ממשית. לעומת זאת, בשדה של שליטה תודעתית, האישה מוותרת על כוחותיה מתוך תחושה שהיא זקוקה לגבר שיגן עליה או יספק לה דברים שהיא לא מאמינה שהיא יכולה להשיג בכוחות עצמה. כאן, הבעיה לא נעוצה בהשפלה פיזית, אלא במצב נפשי שבו האישה מאמינה שהיא חלשה, וזה מאפשר לגבר לשלוט בה.
מהי התופעה של "נשים דפוקות" מבחינת שליטה תודעתית?
כאשר גבר מצליח לשלוט בנשים באמצעות מניפולציות נפשיות, טוען אליעד כהן כי מדובר בנשים שלטענתו "דפוקות" - נשים שאינן מזהות את כוחותיהן האישיים ואינן מאמינות ביכולתן להיות חזקות ועצמאיות. הוא מסביר כי האישה שמאמינה שהיא זקוקה לגבר כדי להצליח או להיות מאושרת, למעשה מאבדת את העצמאות הנפשית שלה ומאפשרת לו לשלוט בה. זו הסיבה לכך שנשים שנמצאות תחת אלימות נפשית, כמו אלו שמצויות במערכות יחסים אלימות פיזיות אך לא עוזבות את בן הזוג הפוגע, הן נשים שמרגישות שאין להן ברירה אחרת. אליעד כהן מציין שהבעיה נעוצה בתפיסה העצמית של האישה, המאמינה שהיא חייבת גבר כדי לממש את מטרותיה בחיים, ולא מבינה שהיא יכולה להשיג את כל אלו בעצמה.
מה הקשר בין שליטה תודעתית לכתות?
ההסבר של אליעד כהן משווה את מצב הנשים הנשלטות לתופעה של מעריצות גורואים או עוקבים אחרי כתות. אנשים המעריצים דמויות סמכותיות כמו גורואים או מנהיגים רוחניים, לא שונים מאותן נשים המאפשרות לשלוט בהן. בשני המקרים, מדובר באנשים המרגישים חסרונות פנימיים ומחפשים פתרון בחוץ - הגברים או המנהיגים מציגים עצמם כבעלי כוחות על, וכך האישה או העוקב אחר הגורו רואים אותם ככאלה שיש להם משהו שהם לא יכולים להשיג בעצמם. כאשר אישה מעריצה גבר בגלל שהוא עשיר, חזק או פופולרי, היא בעצם מבטלת את כוחותיה האישיים ומחפשת פתרון חיצוני. אליעד כהן טוען שזו תפיסה שגויה, וכי כל אדם, כולל נשים, יכול להשיג את כל אלו בכוחות עצמו.
האם הפתרון לשליטה תודעתית הוא העצמה אישית?
אליעד כהן מציע שהפתרון למצב של שליטה תודעתית הוא העצמה אישית. נשים, כמו כל אדם אחר, צריכות להבין שהן שוות בין שווים, שאין להן צורך להיצמד לגברים כדי להשיג את מטרותיהן. כדי למנוע את תופעת שליטת הגברים בנשים, יש לחזק את הדימוי העצמי של הנשים ולהגביר את תחושת העצמאות האישית שלהן. אם אישה תחשוב שהיא לא פחות טובה מגבר, תפסיק לראות את עצמה כחלשה, ותהיה ממוקדת במטרותיה האישיות, היא לא תוכל להיות נשלטת נפשית על ידי אף אחד.
הפתרון לא טמון בהגנה חיצונית או במאבק פיזי, אלא בשינוי התפיסה העצמית. על הנשים להפסיק להאמין שהן צריכות גבר או גורו כדי להצליח או להיות מאושרות. כל אישה יכולה לפתח את הכוחות האישיים שלה, להשיג את מטרותיה בעצמה, ולחיות חיים עצמאיים ומלאים. אליעד כהן מדגיש כי השינוי צריך להיות פנימי, וצריך להתחיל בתפיסה שגבר הוא לא פתרון חיצוני לחיים, אלא שכל אדם, כולל נשים, יכול להשיג את כל מה שהוא רוצה בכוחות עצמו.
- שעבוד נפשי
- שעבוד מיני
- כתות בישראל
- מומחה לכתות
- פמניזם
- יוצאי כתות
- רצון לשלוט באנשים
כיצד נוצרת שליטה תודעתית של גברים בנשים?
הטקסט מתאר מצב שבו גברים מנצלים נשים לא דרך כליאה פיזית אלא באמצעות שליטה מנטלית. הדוגמאות כוללות גברים שמאיימים על נשים בקללות או עונשים שונים אם הן תעזובנה, או גברים המציגים עצמם כבעלי כוחות מיוחדים, וכך רוכשים סמכות בעיני האישה. הטענה היא שאם אישה מוצאת את עצמה תחת שליטה כזו, משמעות הדבר היא שהיא הסכימה לוותר על הכוחות האישיים שלה, מתוך מחשבה שהיא חלשה או תלויה בגבר.
האבחנה המרכזית היא ההבדל בין אלימות פיזית לאלימות נפשית. כשאדם חזק יותר כופה עצמו על חלש ממנו (כמו אונס פיזי), אין לקורבן לרוב ברירה ממשית. אולם כאשר מדובר בשליטה תודעתית, נטען שהאישה נוטשת מרצון את כוחה הנפשי. היא עשויה להאמין שגבר חייב להגן עליה, לפרנס אותה או לספק לה כבוד, במקום לפעול בעצמה כדי להשיג מטרות אלו.
דוגמה חוזרת היא האישה שחווה אלימות פיזית ממושכת ולא עוזבת את בן הזוג הפוגע. מוסבר שהסיבה לכך נעוצה קודם כל בתחושת נחיתות נפשית: האישה מרגישה שהיא זקוקה לגבר כדי להגן עליה ולדאוג לה. התלות הזו עצמה (שנקראת "המחלה") היא הגורם שמונע ממנה לעזוב, בדיוק כמו שמישהו לא יכול לוותר על תרופה עם תופעות לוואי אם הוא אינו מאמין שיש לו פתרון אחר.
הטקסט מרחיב את הדיון גם לגבי תופעת כתות וגורואים. אנשים שמעריצים "גורו" ועושים כל מה שהוא אומר, אינם שונים מאותן נשים שמאפשרות לשלוט בהן. בשני המקרים, הדבר נובע מתחושת חסר פנימית - האדם רוצה כוחות על, קדושה, הערכה או פרסום, אך מעדיף "להיצמד" למישהו שיש לו את זה (לכאורה), במקום לפתח את אותן התכונות בעצמו. מי שמוכן להעריץ מישהו אחר עד כדי ביטול עצמי, למעשה מרשה לאותו אדם לשלוט בו.
במקביל, הגבר שמציג את עצמו כבעל כוחות על או המנהיג של הכת - גם הוא, לפי התיאור, אדם מסכן מצד עצמו. הוא מרגיש שהוא זקוק לכוח ולאהדה חיצוניים, משום שאינו מודע לכך שהוא חלק ממשהו גדול יותר (כמו "אלוהים" או המציאות). רצונו בשליטה באנשים נובע מתחושת חסר או נחיתות אישית.
לסיכום, השליטה התודעתית מתאפשרת כאשר הצד הנשלט אינו רואה בעצמו ישות שוות ערך עם יכולות מלאות לפעול ולהצליח. במקום זאת, הוא מחפש בגורם חיצוני (גבר, גורו, דמות סמכות) פתרון לכל צרכיו. הפתרון המוצע הוא חיזוק האחריות והעצמאות: על הנשים (ולמעשה כל אדם אחר) להבין שהן יכולות להשיג כל ערך שהן רוצות בכוחות עצמן, בלי להיתלות באחרים ובכך לא לאפשר לאף אחד לשלוט בהן.
תודה רבה.
הטקסט מתאר מצב שבו גברים מנצלים נשים לא דרך כליאה פיזית אלא באמצעות שליטה מנטלית. הדוגמאות כוללות גברים שמאיימים על נשים בקללות או עונשים שונים אם הן תעזובנה, או גברים המציגים עצמם כבעלי כוחות מיוחדים, וכך רוכשים סמכות בעיני האישה. הטענה היא שאם אישה מוצאת את עצמה תחת שליטה כזו, משמעות הדבר היא שהיא הסכימה לוותר על הכוחות האישיים שלה, מתוך מחשבה שהיא חלשה או תלויה בגבר.
האבחנה המרכזית היא ההבדל בין אלימות פיזית לאלימות נפשית. כשאדם חזק יותר כופה עצמו על חלש ממנו (כמו אונס פיזי), אין לקורבן לרוב ברירה ממשית. אולם כאשר מדובר בשליטה תודעתית, נטען שהאישה נוטשת מרצון את כוחה הנפשי. היא עשויה להאמין שגבר חייב להגן עליה, לפרנס אותה או לספק לה כבוד, במקום לפעול בעצמה כדי להשיג מטרות אלו.
דוגמה חוזרת היא האישה שחווה אלימות פיזית ממושכת ולא עוזבת את בן הזוג הפוגע. מוסבר שהסיבה לכך נעוצה קודם כל בתחושת נחיתות נפשית: האישה מרגישה שהיא זקוקה לגבר כדי להגן עליה ולדאוג לה. התלות הזו עצמה (שנקראת "המחלה") היא הגורם שמונע ממנה לעזוב, בדיוק כמו שמישהו לא יכול לוותר על תרופה עם תופעות לוואי אם הוא אינו מאמין שיש לו פתרון אחר.
הטקסט מרחיב את הדיון גם לגבי תופעת כתות וגורואים. אנשים שמעריצים "גורו" ועושים כל מה שהוא אומר, אינם שונים מאותן נשים שמאפשרות לשלוט בהן. בשני המקרים, הדבר נובע מתחושת חסר פנימית - האדם רוצה כוחות על, קדושה, הערכה או פרסום, אך מעדיף "להיצמד" למישהו שיש לו את זה (לכאורה), במקום לפתח את אותן התכונות בעצמו. מי שמוכן להעריץ מישהו אחר עד כדי ביטול עצמי, למעשה מרשה לאותו אדם לשלוט בו.
במקביל, הגבר שמציג את עצמו כבעל כוחות על או המנהיג של הכת - גם הוא, לפי התיאור, אדם מסכן מצד עצמו. הוא מרגיש שהוא זקוק לכוח ולאהדה חיצוניים, משום שאינו מודע לכך שהוא חלק ממשהו גדול יותר (כמו "אלוהים" או המציאות). רצונו בשליטה באנשים נובע מתחושת חסר או נחיתות אישית.
לסיכום, השליטה התודעתית מתאפשרת כאשר הצד הנשלט אינו רואה בעצמו ישות שוות ערך עם יכולות מלאות לפעול ולהצליח. במקום זאת, הוא מחפש בגורם חיצוני (גבר, גורו, דמות סמכות) פתרון לכל צרכיו. הפתרון המוצע הוא חיזוק האחריות והעצמאות: על הנשים (ולמעשה כל אדם אחר) להבין שהן יכולות להשיג כל ערך שהן רוצות בכוחות עצמן, בלי להיתלות באחרים ובכך לא לאפשר לאף אחד לשלוט בהן.
תודה רבה.
- ניצול מנטלי וכתות
- חיזוק דימוי עצמי אצל נשים
- התמודדות עם אלימות נפשית בזוגיות
- פיתוח עצמאות רגשית והעצמה אישית
- הדרכים להשגת ביטחון עצמי אמיתי