ניתוח חידת היגיון, חידת 5 קלפים, חידת קלפים, חידת היגיון, איך לנתח חידה? איך למצוא פתרון? לוגיקה, חשיבה מופשטת, חלק 2
איך ניתוח חידות היגיון ושיטות פתרון מעורבות בחשיבה מופשטת?
בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר כיצד ניתן לנתח חידות היגיון בצורה שמובילה לפתרון. הוא מתמקד בחידת הקלפים, שהיא חידת היגיון שדורשת חשיבה מופשטת ויכולת להפריד בין פרמטרים שונים על מנת למצוא את הפתרון.
ההסבר מתחיל בכך שלחפיסה של 52 קלפים יש שני פרמטרים עיקריים שיש לגלות: המספר של הקלף והצורה שלו. המספר יכול לנוע בין 1 ל - 13, כאשר כל מספר מייצג קלף אחר (למשל, 2 עד 10, מלכה, מלך ואס). הצורה יכולה להיות אחת מארבעה סוגים: עלה, יהלום, לב או תלתן.
אליעד מדגיש שצריך להתמקד רק בשני פרמטרים אלה ולוודא שהבננו כיצד הם משפיעים על פתרון החידה. לדוגמה, אם אנחנו צריכים לזהות את המספר 11, יש לבחור מתוך 24 אפשרויות שמייצגות את המספר והצורה. הוא מסביר שצריך להבין את ההתמודדות עם כל פרמטר בנפרד.
בהמשך, אליעד מציע גישה נוספת לחשיבה מופשטת בה אנו מנסחים מחדש את השאלה. הוא מציין שניתן לסדר את הקלפים ב - 24 צורות שונות, ובתוך כל צורת סידור זו ישנה התמקדות בנוגע לצורת הקלף והמספר. דרך סידור זו עוזרת להבין כיצד לארגן את המידע בצורה ברורה ומסודרת.
כמו כן, אליעד מציין את האפשרות לחלק את הצורות לשתי קבוצות או יותר, כאשר כל קבוצה מייצגת פרמטר אחר. כך למשל, ניתן לחלק את הקלפים לשש קבוצות, שכל אחת מהן מייצגת צורת סידור אחרת.
לאחר מכן, אליעד מתאר איך ניתן לפתח שיטות שונות של סידור הקלפים, כמו למשל באמצעות חישוב של פרמטרים שונים שיכולים לשפוך אור על איך לזהות את המספר או הצורה הנכונה. הוא מדגיש שחשוב להיות פתוחים לכל האפשרויות עד שמגיעים לפתרון.
בחלק אחר של ההרצאה, אליעד עובר לדבר על עקרונות נוספים שקשורים לחשיבה מופשטת כמו רעיונות על "הקסם" שמכונה אינדיאן רובה. אליעד מתאר כיצד הרעיון של הקסם הזה נבדק ומנוסח בצורה שמדגימה איך אנשים מחפשים...
בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר כיצד ניתן לנתח חידות היגיון בצורה שמובילה לפתרון. הוא מתמקד בחידת הקלפים, שהיא חידת היגיון שדורשת חשיבה מופשטת ויכולת להפריד בין פרמטרים שונים על מנת למצוא את הפתרון.
ההסבר מתחיל בכך שלחפיסה של 52 קלפים יש שני פרמטרים עיקריים שיש לגלות: המספר של הקלף והצורה שלו. המספר יכול לנוע בין 1 ל - 13, כאשר כל מספר מייצג קלף אחר (למשל, 2 עד 10, מלכה, מלך ואס). הצורה יכולה להיות אחת מארבעה סוגים: עלה, יהלום, לב או תלתן.
אליעד מדגיש שצריך להתמקד רק בשני פרמטרים אלה ולוודא שהבננו כיצד הם משפיעים על פתרון החידה. לדוגמה, אם אנחנו צריכים לזהות את המספר 11, יש לבחור מתוך 24 אפשרויות שמייצגות את המספר והצורה. הוא מסביר שצריך להבין את ההתמודדות עם כל פרמטר בנפרד.
בהמשך, אליעד מציע גישה נוספת לחשיבה מופשטת בה אנו מנסחים מחדש את השאלה. הוא מציין שניתן לסדר את הקלפים ב - 24 צורות שונות, ובתוך כל צורת סידור זו ישנה התמקדות בנוגע לצורת הקלף והמספר. דרך סידור זו עוזרת להבין כיצד לארגן את המידע בצורה ברורה ומסודרת.
כמו כן, אליעד מציין את האפשרות לחלק את הצורות לשתי קבוצות או יותר, כאשר כל קבוצה מייצגת פרמטר אחר. כך למשל, ניתן לחלק את הקלפים לשש קבוצות, שכל אחת מהן מייצגת צורת סידור אחרת.
לאחר מכן, אליעד מתאר איך ניתן לפתח שיטות שונות של סידור הקלפים, כמו למשל באמצעות חישוב של פרמטרים שונים שיכולים לשפוך אור על איך לזהות את המספר או הצורה הנכונה. הוא מדגיש שחשוב להיות פתוחים לכל האפשרויות עד שמגיעים לפתרון.
בחלק אחר של ההרצאה, אליעד עובר לדבר על עקרונות נוספים שקשורים לחשיבה מופשטת כמו רעיונות על "הקסם" שמכונה אינדיאן רובה. אליעד מתאר כיצד הרעיון של הקסם הזה נבדק ומנוסח בצורה שמדגימה איך אנשים מחפשים...
- חידות היגיון
- איך לנתח חידות?
- פתרונות לחידות
- חשיבה מופשטת
- ניקוד קלפים בחידת קלפים
- הקסם של אינדיאן רובה