ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
איך אפשר להבין את המציאות דרך לימוד ליקוטי מוהרן?
ההסבר שאליעד כהן נותן מתייחס לתורה ל"ג בליקוטי מוהרן חלק א', ומתחיל בהבחנה שבכל דבר בעולם קיימת התורה, שהיא השכל המחיה את הדברים ומנהיג אותם. לפי דבריו של אליעד כהן, התורה אינה רק ספר שאנו לומדים ממנו מצוות וחוקים, אלא יש לה משמעות הרבה יותר עמוקה ורחבה. למעשה, התורה היא אותו שכל פנימי ויסודי שבאמצעותו נברא העולם, והיא גם הכוח המחיה את כל התהליכים והפעולות במציאות שלנו.
מה הקשר בין ימים, מידות והתורה לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מסביר שיש שני סוגים של ימים: "ימי טוב" ו"ימי רע". שני הסוגים הללו של "ימים" מקבילים בעצם לשני סוגים של "מידות". למה הכוונה? המילה "מידות" כאן מתייחסת למושגי צמצום, גבולות או הגדרות דרכן המציאות מתממשת ומתבטאת. בדיוק כפי שיש ימים טובים, שבהם קל לאדם לראות את השם ולהבין את ההשגחה שבכל דבר, כך יש ימים רעים, שבהם קשה לו לראות את הטוב שבמציאות. ההבדל בין יום טוב ליום רע תלוי בשכל של התורה, באותה הבנה פנימית שמאפשרת לראות מדוע ואיך בדיוק המציאות מתנהלת בצורה מסוימת.
מה המשמעות של "אותיות התורה" לפי ליקוטי מוהרן?
אליעד מפרט שכשמדברים על "אותיות התורה", לא מדובר רק באותיות הפיזיות שבתורה הכתובה, אלא בשכלים וברעיונות הפנימיים והעמוקים שנמצאים מאחורי כל דבר בעולם. לפי ההסבר הזה, העולם כולו פועל על פי מערכת של שכלים, שהם "אותיות התורה" הפנימיות, והם אלו שמחיים כל דבר שקיים במציאות. אליעד מדגים ואומר שאפילו פעולה פשוטה כמו להזיז את הרגל היא ביטוי לשכלים האלו, שהם למעשה אותם שכלים שמהם העולם כולו נברא. אלא שאותם שכלים, או "אותיות", נמצאים במצב של צמצום, הסתרה והעלמה, כדי לאפשר לעולם הגשמי להתקיים בצורה מוגדרת.
כיצד אפשר לראות את הטוב בימים הרעים?
אליעד מסביר שהמציאות מחולקת לשני סוגים של "ימים": ימים טובים וימים רעים. הימים הרעים הם בעצם מצבים שבהם האדם לא רואה את ההיגיון, השכל או התורה שמאחורי האירועים, ולכן הוא חווה סבל או אי - הבנה. לעומת זאת, הימים הטובים הם זמנים שבהם האדם מצליח לראות את המהות העמוקה, את השכל האמיתי שעומד מאחורי כל אירוע. אליעד מציין, שכאשר אדם מצליח להבין מדוע דברים קורים לו, הוא יכול להפוך אפילו את המצבים השליליים לטובים, כי הוא מבין שכל האירועים האלה מחוברים לאותה מערכת שכלית ואחידה של המציאות.
כיצד אפשר להפוך רע לטוב לפי רבי נחמן?
אליעד כהן ממשיך ומסביר שאחד הרעיונות המרכזיים של ליקוטי מוהרן הוא כיצד להפוך את ה"רע" לטוב. זה מתרחש כאשר האדם "כופה את יצרו", כלומר, מצליח לראות את השכל העמוק והפנימי שמסתתר מאחורי הרע לכאורה. הוא נותן דוגמה של אדם שכועס כאשר מישהו עקף אותו בתור. ברמה החיצונית, נראה שהאדם כועס בגלל העקיפה, אבל ברמה עמוקה יותר, האדם בעצם חווה צמצום כלשהו, כלומר, תחושה של הגבלה או אובדן חופש. אם האדם מבין את השכל הפנימי הזה, הוא יכול לזהות כיצד אותה חוויה היא ביטוי של אותה תורה שבאמצעותה נברא העולם. כאשר הוא מצליח לראות זאת, הוא הופך את החוויה השלילית לחלק מתהליך חיובי, מכיוון שהוא מתחבר להבנה עמוקה יותר של המציאות.
איך אפשר לשמוע "קולות מלמעלה" לפי ליקוטי מוהרן?
לפי דברי אליעד, כשכתוב "לשמוע קולות מלמעלה"...
ההסבר שאליעד כהן נותן מתייחס לתורה ל"ג בליקוטי מוהרן חלק א', ומתחיל בהבחנה שבכל דבר בעולם קיימת התורה, שהיא השכל המחיה את הדברים ומנהיג אותם. לפי דבריו של אליעד כהן, התורה אינה רק ספר שאנו לומדים ממנו מצוות וחוקים, אלא יש לה משמעות הרבה יותר עמוקה ורחבה. למעשה, התורה היא אותו שכל פנימי ויסודי שבאמצעותו נברא העולם, והיא גם הכוח המחיה את כל התהליכים והפעולות במציאות שלנו.
מה הקשר בין ימים, מידות והתורה לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מסביר שיש שני סוגים של ימים: "ימי טוב" ו"ימי רע". שני הסוגים הללו של "ימים" מקבילים בעצם לשני סוגים של "מידות". למה הכוונה? המילה "מידות" כאן מתייחסת למושגי צמצום, גבולות או הגדרות דרכן המציאות מתממשת ומתבטאת. בדיוק כפי שיש ימים טובים, שבהם קל לאדם לראות את השם ולהבין את ההשגחה שבכל דבר, כך יש ימים רעים, שבהם קשה לו לראות את הטוב שבמציאות. ההבדל בין יום טוב ליום רע תלוי בשכל של התורה, באותה הבנה פנימית שמאפשרת לראות מדוע ואיך בדיוק המציאות מתנהלת בצורה מסוימת.
מה המשמעות של "אותיות התורה" לפי ליקוטי מוהרן?
אליעד מפרט שכשמדברים על "אותיות התורה", לא מדובר רק באותיות הפיזיות שבתורה הכתובה, אלא בשכלים וברעיונות הפנימיים והעמוקים שנמצאים מאחורי כל דבר בעולם. לפי ההסבר הזה, העולם כולו פועל על פי מערכת של שכלים, שהם "אותיות התורה" הפנימיות, והם אלו שמחיים כל דבר שקיים במציאות. אליעד מדגים ואומר שאפילו פעולה פשוטה כמו להזיז את הרגל היא ביטוי לשכלים האלו, שהם למעשה אותם שכלים שמהם העולם כולו נברא. אלא שאותם שכלים, או "אותיות", נמצאים במצב של צמצום, הסתרה והעלמה, כדי לאפשר לעולם הגשמי להתקיים בצורה מוגדרת.
כיצד אפשר לראות את הטוב בימים הרעים?
אליעד מסביר שהמציאות מחולקת לשני סוגים של "ימים": ימים טובים וימים רעים. הימים הרעים הם בעצם מצבים שבהם האדם לא רואה את ההיגיון, השכל או התורה שמאחורי האירועים, ולכן הוא חווה סבל או אי - הבנה. לעומת זאת, הימים הטובים הם זמנים שבהם האדם מצליח לראות את המהות העמוקה, את השכל האמיתי שעומד מאחורי כל אירוע. אליעד מציין, שכאשר אדם מצליח להבין מדוע דברים קורים לו, הוא יכול להפוך אפילו את המצבים השליליים לטובים, כי הוא מבין שכל האירועים האלה מחוברים לאותה מערכת שכלית ואחידה של המציאות.
כיצד אפשר להפוך רע לטוב לפי רבי נחמן?
אליעד כהן ממשיך ומסביר שאחד הרעיונות המרכזיים של ליקוטי מוהרן הוא כיצד להפוך את ה"רע" לטוב. זה מתרחש כאשר האדם "כופה את יצרו", כלומר, מצליח לראות את השכל העמוק והפנימי שמסתתר מאחורי הרע לכאורה. הוא נותן דוגמה של אדם שכועס כאשר מישהו עקף אותו בתור. ברמה החיצונית, נראה שהאדם כועס בגלל העקיפה, אבל ברמה עמוקה יותר, האדם בעצם חווה צמצום כלשהו, כלומר, תחושה של הגבלה או אובדן חופש. אם האדם מבין את השכל הפנימי הזה, הוא יכול לזהות כיצד אותה חוויה היא ביטוי של אותה תורה שבאמצעותה נברא העולם. כאשר הוא מצליח לראות זאת, הוא הופך את החוויה השלילית לחלק מתהליך חיובי, מכיוון שהוא מתחבר להבנה עמוקה יותר של המציאות.
איך אפשר לשמוע "קולות מלמעלה" לפי ליקוטי מוהרן?
לפי דברי אליעד, כשכתוב "לשמוע קולות מלמעלה"...
- איך לומדים ליקוטי מוהרן?
- מה זה אותיות התורה לפי רבי נחמן?
- איך אפשר להפוך רע לטוב?
- מה המשמעות של נעשה ונשמע?
- כיצד שומעים קולות מלמעלה?
- איך להבין את סוד הצמצום בתורה?