🖨פחד לאבד את הרצון העצמי ולהפסיק ליהנותכשאדם מתקרב לחכם אמיתי, הוא חווה שהוא מתחיל לאבד את הרצון העצמי שלו. והכוונה היא, שלאט לאט פחות ופחות דברים מעניינים אותו. ולפעמים האדם נכנס מכך ללחץ ולחרדה, והאדם מפחד לאבד את הרצון שלו לגמרי. וכך גם לגבי תחושת ה"אני", שגם היא מתחילה להיעלם, והאדם מפחד להיעלם לגמרי.
וראשית יש להבין, שמבחינה הגיונית, אי אפשר לפחד מלאבד את הרצון לגמרי באופן מוחלט. כי אם אין שום רצון כלל, הרי שאין שום חיסרון כלל. וכך גם אם האדם לא קיים כלל, אין לו שום רצון עצמי כלל ושום חיסרון כלל. והחשש של האדם, הוא לא מכך שהוא יאבד את כל הרצון שלו לגמרי באופן מוחלט, אלא שהוא יאבד את רוב הרצון שלו, ושעדיין יישאר לו רצון להרגיש טוב, שהוא לא יוכל להתממש, מאחר שאין לו מספיק רצון עצמי.
והעניין הוא, כי האדם הוא יצור שגם אוהב את הסבל. כי כל הטוב שיש לאדם בחיים, הוא כולו גם רע טהור. כי כאשר המציאות היא כרצונו של האדם, זה טוב לו. ואם האדם רוצה משהו ומקבל אותו, טוב לו. ואם הוא מאוד רוצה את הדבר ומקבל אותו, אז מאוד טוב לו. והאדם כ"כ מאושר מכך שטוב לו, והוא לא רואה את האמת, שבכלל באמת, רע לו.
כי טוב אמיתי, הוא כאשר הוא נובע מבפנים בתחושה כ"כ חזקה, עד שהיא לא תלויה, בשום צורה חיצונית של המציאות. ומי ששמח מכך שהמציאות מחליפה את הצורות שלה, הוא אדם שרע לו מבפנים, ושטוב לו רק מבחוץ. והסבל של האדם, הוא עמוק בתוכו. ותמיד, הוא מרגיש חיסרון. כי כל מה שנראה לאדם כטוב, זה הכל רע, ביחס לשלמות. כי התלות שיש לאדם, בצורת המציאות, שתהיה דווקא כך או אחרת, היא רע אמיתי. כי זאת מהות הרע, להיות תלוי רגשית בדבר כלשהו.
ואעפ"כ בשורשו, גם תלות רגשית וגם תחושת חיסרון, גם היא מושלמת באמת ואין בה שום חיסרון כלל. רק שזה שכל גדול עוד יותר.
והאדם מפחד לאבד את הרצון שלו. כי הרצון שלו, כאילו מביא לו הנאות, כאשר הוא מתמלא. והחכם האמיתי שהוא רחמן אמיתי, הוא רוצה שהאדם ירגיש טוב באמת, והוא מגלה לאדם את האמת, שהוא האדם עצמו, עושה את עצמו חולה, ושאם הוא ישתמש בשכל שלו, הוא יראה את השלמות שיש בכל דבר, וגם ירגיש אותה, בלי להיות תלוי בשום דבר.
וכאשר האדם מתקרב לשכל של החכם האמיתי, הוא מתחיל לאבד את החשק ואת העניין ואת הרצון שלו לדברים חיצוניים. כי השכל של האדם מבין והלב של האדם מרגיש, שהנה הוא מצא את הטוב האמיתי, שאותו הוא מחפש כל חייו. שהוא, להרגיש טוב באמת, בלי להיות תלוי בשום דבר בעולם. ובדיוק כמו שהאדם מפסיק לאכול פסולת, כאשר הוא רואה אוכל של מעדני מלכים, כך גם האדם מפסיק להתעסק בשטויות, ומפסיק לקחת תרופות של אנשים חולים, כאשר הוא מגלה את הטוב האמיתי של העולם.
כך שבפועל, הרצון של האדם לא באמת נעלם, אלא הוא מתחיל להתמקד, בלהשיג את השכל של החכם האמיתי, שהוא השלמות. שעל ידי זה, האדם מושך אליו יותר ויותר את השלמות. כי מי שרוצה את השלמות, בשלמות, מקבל אותה בשלמות. וככל שהאדם רוצה יותר את השלמות, כך השלמות מתקרבת אליו יותר.
ועל האדם להבין, שכל המהות של הטוב האמיתי, היא להפסיק ליהנות בפנימיות הלב, מדבר אחד, יותר מאשר דבר אחר. ובחיצוניות, יש עדיין רצונות משתנים. אבל ה"אני" של האדם, מחובר לפנימיות שלו, שבה אין שום צורת רצון כלל. ובפועל, האדם כאילו נהנה פחות מהמציאות, אבל מה שבאמת קורה זה, שהאדם פחות סובל משינוי הצורות שיש במציאות, וממילא הוא גם פחות נהנה, משינוי הצורות שיש במציאות. אבל האדם בהחלט נהנה הרבה יותר מבפנים, בתחושה של שקט פנימי אמיתי, שהוא תלוי פחות ופחות בצורות של המציאות.
כי מי שלא מסוגל ליהנות מאיזה דבר, הרי שהוא גם לא מפחד לאבד אותו, כי הוא חסר משמעות עבורו. וכאשר ההנאה של האדם מהצורות נעלמת, גם הפחד משינוי הצורות, גם הוא נחלש ונעלם. עד שבסופו של דבר, כל הרצון של האדם לשנות את הצורות נעלם, ואז האדם חווה טוב אמיתי באמת וכולי. ואח"כ... גם כאשר האדם חוזר אל הנפרדות, עדיין הוא נמצא בתוך תחושת האחדות ממש. אלא, שאז יש לו הרבה יותר מקום וזמן, לחוות את האחדות... שזהו טוב מאוד. כי המקום והזמן הם של הנפרדות, והם ריבוי האחדות, שהוא טוב מאוד.
ובפועל, האדם צריך לזכור את האמת, שהאמת היא, ששום שינוי מלאכותי לא יעזור כאן. והאדם לא יכול בכוחות עצמו, לנסות לגרום לעצמו...
לגרום למישהו להתמכר, לגרום למישהו להתאהב, לגרום לו ליהנות, לגרום למישהו להרגיש טוב, זוגיות, לגרום למישהו לאהוב אותך, גמילה מהתמכרות, יצירת אווירה, לגרום לה ליהנות, לגרום לבחורה ליהנותלגרום למישהו להתמכר, לגרום למישהו להתאהב, לגרום לו ליהנות, לגרום למישהו להרגיש טוב, זוגיות, לגרום למישהו לאהוב אותך, גמילה מהתמכרות, יצירת אווירה, לגרום לה ליהנות, לגרום לבחורה ליהנותלגרום למישהו להתמכר, לגרום למישהו להתאהב, לגרום לו ליהנות, לגרום למישהו להרגיש טוב, זוגיות, לגרום למישהו לאהוב אותך, גמילה מהתמכרות, יצירת אווירה, לגרום לה ליהנות, לגרום לבחורה ליהנות איך לגרום למישהו ליהנות או לסבול מפעילות מסוימת? כאשר רוצים לגרום למישהו ליהנות מפעילות כלשהי או לחלופין לגרום לו לא ליהנות ממנה, חשוב להבין את המהות שעומדת מאחורי ההנאה או חוסר ההנאה שלו, ולא להתרכז בפעולות ספציפיות או בפתרונות ברמת ... כדי שירצה לבוא שוב בעתיד, או שהוא רוצה שהחבר לא ייהנה כדי להימנע מהשתתפות חוזרת. הסיבה שלרצות לגרום למישהו ליהנות או לא ליהנות יכולה להיות מגוונת - למשל, בילוי עם ילד בפארק, הליכה משותפת או אפילו לצאת לקולנוע עם בת זוג. הדרך ... להבין מה האדם השני מנסה להשיג או לחוות דרך הפעילות. יש לברר ולשאול, מה הדבר הבסיסי שגורם לאותו אדם ליהנות או לסבול בפעילות, מה מניע אותו ומהן הציפיות שלו. רק אחרי שמזהים את המהות של ההנאה שלו ניתן יהיה ... האוכל במסעדה אינם תמיד נכונים או מתאימים לכולם, כי כל אדם חווה אחרת כל סיטואציה. למשל, אדם אחד עשוי ליהנות דווקא מכך שאומרים לו שהאוכל גרוע, בעוד שאחר יסבול מכך מאוד. לכן, חשוב תמיד לשאול את עצמך את השאלה המהותית - מה יגרום לאדם השני ליהנות? ולא מה אני הייתי רוצה? איך מגלים מה יגרום לאדם ליהנות? השלב הראשון הוא הבנה של הסיבה המהותית של האדם ליהנות ממשהו. לדוגמה, אם יוצאים לסרט, יש לנסות להבין מדוע האדם רוצה לצאת לסרט מלכתחילה - אולי כדי להתנתק מעבודה ... או לא להזכיר נושאים שעלולים להזכיר לו את הלחץ שהוא בורח ממנו. מה לעשות כאשר רוצים לגרום לאדם לא ליהנות? במצב הפוך, כאשר רוצים שהאדם לא ייהנה מפעילות, חשוב לזהות את אותה המהות, ואז לפעול בצורה הפוכה. לדוגמה, אם ... וכדומה. איך אפשר להשתמש בשיטה זו מול עצמך? השיטה תקפה גם לשינוי התנהגויות של האדם עצמו. אם מישהו רוצה ליהנות פחות מעישון כדי להיגמל, הוא יכול לזהות מה ההנאה בעישון (למשל רוגע), ואז לבצע את הפעולה באופן שימנע את התחושה הזאת (למשל לעשן בהליכה ולא עם קפה). באופן דומה, מי שרוצה ליהנות יותר מעבודתו יכול למצוא דרכים להדגיש את התועלת שהעבודה מספקת לו, כמו לדמיין את הכסף שהוא מרוויח בכל רגע. ... האחר תלויה בזיהוי נכון של הרצונות, הצרכים והחוויה האישית שלו, ולא בהנחות כלליות או פתרונות שטחיים. איך לגרום למישהו ליהנות? איך לגרום לאדם לסבול? מה משפיע על ההנאה של אדם? איך לשלוט בחוויית ההנאה? איך לשנות הרגלים בצורה יעילה? עכשיו הנושא הוא כזה נניח יש מצבים שרוצים לגרום למישהו ליהנות ממשהו, אוקי ויש מצבים שרוצים לגרום למישהו לא ליהנות ממשהו עד כאן זה הגיוני? ש: יש מצבים כאלה. אליעד: אוקי, עכשיו בהנחה שהמשהו הזה קורה בכל מקרה לדוגמה ... הליכה את רוצה שהוא ייהנה מזה או את רוצה שהוא לא ייהנה מזה. עכשיו השאלה היא איך גורמים למישהו ליהנות ממשהו ואיך גורמים לו לא ליהנות ממשהו זאת השאלה. ש: אבל למה כל ההקדמה הזאתי לא הבנתי. אליעד: איזה הקדמה שאלתי שאלה כדי שתבין שיש ... התשובה המהותית, והן גם לא בהכרח נכונות דרך אגב. ש: מה? אליעד: התשובות של מה לעשות כדי לגרום למישהו ליהנות או לא ליהנות הן גם לא בהכרח נכונות אולי יש מישהו שנהנה כשאומרים לו שהאוכל לא טעים, אולי יש מישהו שנהנה כשאומרים ... לו את זה בשקט הוא ייהנה יותר? לא מחויב, אז אני צריך תשובה מה הדרך לדעת איך לגרום למישהו ליהנות יותר או ליהנות פחות ממשהו. ש: נגיד אנשים נוסעים לחול בחג ואתה רוצה שהם יסבלו שם. אליעד: לא בא נלך קודם כל ... שעושים פעילות משותפת. אליעד: אתה הולך עם הבן שלך עכשיו לרשום אותו ללימודים ואתה יש לך אפשרות לגרום לו ליהנות מזה, אתה יכול להגיד איך אני גורם לו ליהנות יותר מזה שאני רושם אותו ללימודים? ואתה יכול להגיד איך אני גורם לו ליהנות פחות מזה שאני רושם אותו ללימודים? שאלה לגיטימית. מה צריך לשאול כדי להגיע לתשובה? ש: מה גורם לבן אדם ... לעשות איתו, או אני אנסח את זה יותר מדויק מה אתה חושב בעיניך שהוא חושב שבעיניו שיגרום לו יותר ליהנות או פחות ליהנות, יפה עכשיו ופה התשובה תהיה גרועה. ש: ואני אוסיף מה מחייב. אליעד: כן רגע ופה התשובה תהיה גרועה ויש ... למצוא את הצורה שבה הוא תופס את הדברים, לדוגמה את קוראת לילד שלך סיפור לפני השינה איך גורמים לו ליהנות? תשובה שואלים מה אמור לגרום לו ליהנות, לא מה הפעולות אלא מה המהות למה שהוא ייהנה איך הוא חווה את הסיפור לפני השינה, מה הוא חווה ... גם טוב לשבת בבית וזה גם טוב לצאת ואז ברגע שאמרת לה איזה באסה לשבת בבית גרמת לה פחות ליהנות מהסרט כי היא בכלל לא רצתה להרגיש שהיא חייבת לצאת לסרט כי איזה באסה לשבת בבית. אתה בעצם מספר את ההתניות שלך אתה אומר בוא נבדוק מה גורם לי ליהנות יותר מהסרט וכל מה שהוא לא לראות סרט בא נגיד שהוא רע ואז היא תהנה יותר מהסרט זה לא ... זה לא מדויק למה כי זה לפי מה שהיא חושבת ואם זה לא הכיוון ואם בכלל מה שיגרום לה ליהנות יותר מהסרט זה משהו אחר בכלל, אתה גם הולך לחזור איתה הביתה עוד שעה אתה יודע אחרי הסרט הם ... מה התועלות שאני רוצה שהיא תחווה דרך הארוחה? או למה היא בכלל נהנית בארוחה? או מה יגרום לה בכלל ליהנות בארוחה?, לא ברמת צורות אלא לדוגמה מה שיגרום לה ליהנות בארוחה נגיד זאת תחושה של x, אוקי איך הדברים האלה משפיעים על התחושה של ה - x. ש: כן ... לא, קודם כל תנסה להבין את המהות למה שהוא ייהנה מזה יותר למה שהוא ייהנה מזה, מה גורם לו ליהנות מזה איזה סוג של הנאה הוא מנסה להשיג פה ולפי זה כבר אפשר לבנות גם את המינונים. עכשיו ולפעמים ... אבל לא יותר מדי שהוא יסבול אבל לא יותר מדי. אז אם מבינים את המהות של מה גורם לו ליהנות או מה גורם לו לסבול דרך זה יותר קל להלביש טוב הוא סבל מספיק בוא נעצור את זה, הוא נהנה מספיק בוא נעצור את זה ש: זה רוע. אליעד: ולכן את תמיד תבחרי באופציה לגרום לאנשים ליהנות כדי לא להיות רעה נכון. ש: אבל אולי היא רעה לעצמה. אליעד: מה זה משנה עכשיו אני הסברתי מה ... לו רע המחיר כזה וכזה התועלת כזאת וכזאת, מה תעשי? תעשי מה שבא לך אני הסברתי איך לגרום למישהו ליהנות או לא ליהנות ממשהו, את עושה עם מישהו משהו את רוצה שהוא ייהנה יותר? למה הוא נהנה מזה יותר ...
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום ביתליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום ביתליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית איך ליהנות מכל פעולה, אפילו משטיפת כלים? כדי ליהנות מכל פעולה בחיים, גם אלו הנראות לנו שגרתיות ומשעממות, כמו שטיפת כלים, קיפול כביסה או הכנת שיעורי בית עם ... מוגדרת כמילוי הרצון שלך. לדוגמה, אם אתה עובד במקום עבודה שלא כל כך מוצא חן בעיניך, אתה עדיין יכול ליהנות מכך שהעבודה נותנת לך משכורת, ובכך היא מועילה לך למרות הקושי או אי - ההנאה הישירה מהפעולה עצמה. הדרך ... חדשות, ופתאום הפעולה הופכת למעניינת ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו ... בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ואז תוכל ליהנות מכל מצב. אם פעולה פשוטה מדי (כמו שטיפת כלים), אפשר להוסיף לה שאלות מחשבתיות כדי להפוך אותה למעניינת. אם ... על שיעורי בית), אפשר לפשט אותה ולנסות להבין את הדברים באופן בסיסי יותר כדי להפחית את הקונפליקט. איך אפשר ליהנות גם מהחוויה של להיות כלום? כשאינך מצליח למצוא שכל בפעולה, אתה יכול להפיק הנאה מכך שאתה הופך לכלום. כלומר, ליהנות מכך שהאגו והגאווה שלך מתבטלים. לדוגמה, אם אתה נאלץ לשטוף כלים ללא שום שכל, אתה יכול פשוט להתמסר לפעולה, ... לא רוצה לעשות. מצד אחד, להראות לילד איך למצוא עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד אותו לקבל גם מצבים שבהם הוא מרגיש אין, כי חלק מההצלחה בחיים היא לדעת לעשות גם דברים משעממים או לא נעימים. בעצם מדובר בשילוב של שני צדדים: ליהנות מהעשייה עצמה, או ליהנות מהיכולת להשתחרר ולהיות בכל זאת במצב של אין, שבו האגו קצת נרגע. איך ליהנות בשיחה עם בן או בת הזוג? אליעד מתייחס גם לנושא של שיחות זוגיות, וטוען שגם בשיחה עם בת הזוג אפשר ליהנות אם משתמשים באותו עיקרון. השיחה יכולה להיות מעניינת אם מפעילים בה מספיק שכל, כמו שאלות והתעניינות אמיתית בפרטים. ואם השיחה פחות מעניינת, אפשר ליהנות מכך שאתה מקבל את המצב, מרפה מאגו, ומתמסר לתחושת אין. איך מיישמים את ההבנה הזו ביום - יום? בשורה התחתונה, כדי ליהנות בכל רגע בחיים, אליעד ממליץ על גישה מעשית שמורכבת משני היבטים: להוסיף שכל ועניין לפעולות שנראות משעממות או פשוטות ... להיות יצירתי). להוריד שכל מפעולות שנראות מורכבות או מתסכלות מדי (לפשט, לשחרר אגו, להרגיש אין). כך בעצם ניתן תמיד ליהנות מכל מצב, כאשר פעם אחת נהנים מהחוכמה ומהיצירתיות, ופעם אחרת נהנים מהמנוחה ומההרפיה המוחלטת של להיות אין. במילים אחרות, אפשר ליהנות גם מפעולות מאוד פשוטות על ידי התבוננות יצירתית, וגם מפעולות מורכבות על ידי פישוט או שחרור. איך ליהנות משטיפת כלים? למה הילד לא רוצה לעשות שיעורי בית? איך ליהנות משיחה עם בת הזוג? איך ליהנות מפעולות משעממות? מה הקשר בין שכל לבין הנאה? למה אני משתעמם כל כך מהר? שאלה: איך אפשר ליהנות מכל רגע - בעבודות הבית, בשיעורי בית עם ילד ושיחה עם האישה? אליעד: יש כאן שלושה דברים, אז נדבר עליהם בצורה מופשטת. אתה למעשה רוצה ליהנות מהם או להפיק תועלת. אז נשאל איך אפשר ליהנות ממשהו באופן כללי, או איך מפיקים תועלת ממשהו? להפיק תועלת יגרום לך להרגיש טוב. מה זה אומר להפיק תועלת? ... מה זה אומר? אין שכל זה רע, יותר מדי שכל זה גם רע, אז מה הפיתרון? באמצע ואז תוכל ליהנות מהדבר. אמצע זה המקום שאתה מצליח להבין, שיש שם התחדשות, שגם יש לך מה ללמוד שם דברים חדשים וגם ... אני מלמד אותך בעצם? איך להשיג את האין סוף, אלוהים הוא גם הכלום וגם הכל, כשאני מסביר לך איך ליהנות משטיפת כלים ואיך ליהנות משעורי הבית עם הילד, אני למעשה מסביר לך איך לקחת שכל גדול ממך ולהכניס אותו לתוך המוחין ואיך לקחת ... כאשר יש דבר שגורם לך להרגיש אין, יש לך דרך שאתה יכול להפיק ממנה הנאה בכיוון ההפוך. יש אפשרות ליהנות מכך שאין שכל. זה אומר שגם להיות כלום זאת הנאה. לפעמים הסבל נוצר מהשכל, ולכן כאשר אין שכל גם יכולה להיות הנאה. למשל לשטוף כלים או להתווכח עם הילד אתה יכול ליהנות מזה גם בלי שכל. כי להיות יש זה לא רק יתרון אלא זה גם חיסרון. ואתה יכול ליהנות מזה שאתה אין. שזה אומר שגם להיות אין זאת הנאה. כול השאלה היא, לאן אתה רוצה להגיע? יש בעיקרון ... צריך להפעיל שכל. ואם אתה שוטף כלים או מתווכח עם הילד ולא מוצא שם שום שכל, אז אתה יכול ליהנות מכך שזה גורם לך להרגיש שאתה כלום. זאת אומרת, שכאשר את עושה משהו, ואתה לא מצליח ליהנות ממנו, אתה יכול ליהנות מזה שזה משפיל אותך, ומזה שזה גורם לך להרגיש כלום. נסה להרגיש כלום, אם אתה חושב שאתה בשום אופן ... משהו. וגם הפוך, שיש חסרונות בזה שאתה כלום ויש חסרונות בזה שאתה משהו, אז זה אומר שאתה תמיד יכול ליהנות ותמיד יכול לסבול. לדוגמה, חוטפים אותך ואתה נאלץ כל היום לעשות כלים. איך ליהנות מזה? יש שתי דרכים. דרך אחת, על ידי זה שאתה מנסה להפיק משם שכל, שכל חדש, לשאול שאלות, למה ... הגדרות - זה יותר נפרדות, וככול שיש פחות הגדרות - זה יותר אחדות. ודרך אגב, אתה יכול מאותה פעולה ליהנות פעמיים ולסבול פעמיים. אם אתה נהנה מההפכים אתה גם סובל מההפכים. למשל כאשר את מלמד את הילד שלך, אתה יכול ליהנות בתהליך משני דברים, גם להפעיל את השכל ולהרגיש את היש, וגם להגיד אני כלום. מאותה פעולה עצמה אתה יכול ליהנות משני רבדים. כשאני מדבר איתך עכשיו, מצד אחד אני נהנה שאני מפעיל את השכל איתך ומצד שני אני נהנה ... ואם אתה נהנה מהאין אז אתה סובל מהיש. עד שלא נהנית מהאין לא סבלת מהיש, אבל כאשר אתה מתחיל ליהנות מהאין אז אתה מתחיל לסבול מהיש. אז מה אתה מרגיש בסוף באמת? שאלה: לא יודע. אליעד: תשובה מעניינת. כשתרגיש ... אפשרויות, או שהוא ימצא שכל חדש בכלים, או שימצא שכל במוסיקה שברדיו, או שהוא יהנה מהאין שכל. שאלה: האם ליהנות מאין שכל זה מוגבל? אליעד: שום דבר לא מוגבל. כל פעם שאתה חווה שאתה לא רוצה, אתה יכול לחוות ... ואז לא אכפת לו מה הוא עושה. שאלה: איך מיישמים את זה? אליעד: קודם תבין את חוקי המשחק. כדי ליהנות מהדבר, אתה לא צריך לצפות לשכל אין סופי, וגם אל תצפה לאפס אחוז שכל, כי בשניהם אין לך אחיזה. ...
מוזיקה - ליהנות ממוזיקה גם בלי להבין את המילים. מהי המשמעות?מוזיקה - ליהנות ממוזיקה גם בלי להבין את המילים. מהי המשמעות? אם נתבונן על עניין המוזיקה, נראה שלפעמים באפשרותו של האדם ליהנות ממוזיקה טובה, גם בלי להבין את המילים של השיר. כי לא כל נעימה מוזיקאלית היא עם מילים. ויש נעימות ... כאשר הנעימה המוזיקאלית היא עם מילים, דהיינו, שיר רגיל, גם אז לא תמיד האדם חייב להבין את המילים כדי ליהנות מהשיר. והחיים הם סוג של מוזיקה. כי כמו שלכל שיר מוזיקאלי יש את הקצב שלו, כך גם לחיים יש ... דומה לשיר שבו האדם מבין את המילים ונהנה מהמוזיקה. אבל, לא תמיד חייבים להבין את המילים של השיר, כדי ליהנות ממנו. כי השלמות האישית של האדם, היא כאשר הוא נהנה מהחיים כפי מה שהם, גם בלי להבין אותם. ולאדם יש בחירה חופשית לבחור, האם הוא רוצה להתעקש דווקא להבין את הדברים, או פשוט לשתוק ולנסות ליהנות מהדברים כפי מה שהם. ואף אחד לא מכריח את האדם להבין את המילים, כדי ליהנות מהמוזיקה. והאדם יכול לבחור ליהנות מהמוזיקה, גם בלי להבין את המילים. כי השלמות היא, כאשר האדם לא צריך להתאמץ להבין את המילים של השיר, אלא, אם הוא מבין אז הוא מבין, ואם לא, גם אז הוא נהנה מהשיר. כי האדם יכול ליהנות מהחיים, גם בלי להבין אותם. והטעם המוזיקאלי של האדם, מעיד על צורת החשיבה שלו. כי מי שהחשיבה שלו טובה, הוא יודע ליהנות מכל דבר. וככל שהחשיבה של האדם יותר טובה, כך הוא יודע להפיק הנאה מיותר דברים, משום שהוא רואה את הטוב שיש בכל דבר. ולא כל אחד יודע ליהנות מכל סוג של מוזיקה. כי לכל אחד יש את הטעם שלו. דהיינו, לא כל אחד יודע ליהנות בחיים בכל מצב, כי לכל אחד יש את ההעדפות האישיות שלו, באיזה קצב הוא רוצה את החיים שלו, ואיזה ... הוא רוצה שיקרו לו. וככל שהאדם יותר חכם באמת, כך הוא יודע להתאים את עצמו ליותר מצבים, והוא לומד ליהנות מהדברים השונים. וכך גם הוא יודע ליהנות מיותר סגנונות מוזיקאליים. ואף על פי כן, גם כאן צריך צמצום. כי אם האדם ייהנה מכל סוג של מוזיקה בעולם באותה העוצמה, הרי שכבר לא תהיה משמעות למוזיקה עבורו. כי גם מי שיודע ליהנות מהמון סוגים שונים של מוזיקה, עדיין גם הוא יש סגנונות מסוימים של מוזיקה, שהוא מעדיף לשמוע אותם פחות, או ... באותה המידה. ואם האדם ייהנה מכל סוגי הקולות שיש בעולם באותה המידה, הרי שהוא בעצם כבר לא ממש יכול ליהנות ממוזיקה. כי כבר אין משמעות למוזיקה רגילה עבורו. מאחר שכל הצלילים נשמעים עבורו אותו הדבר. ומי שבעיניו כל הצלילים ... יכולת השמיעה שלו, ואת יכולת ההנאה שלו. כמו החירש שאצלו כל הצלילים אותו הדבר, אבל הוא גם לא יכול ליהנות מהם. ומי שבעיניו הכל טוב באותה המידה ממש, הרי שהוא כבר לא יכול ליהנות בחיים, כי הכל זה אותו הדבר. ולכן, גם כאן צריך צמצום. כי יש שני רבדים, הפנימי והחיצוני. ומי שהוא ... ייהנה מכל סוג של רעש מוזיקאלי. כי רק חירש נהנה מכל סוג של צליל באותה המידה. וגם מי שיודע ליהנות מכל דבר, הרי שגם הוא צריך צמצום כלשהו, כדי שהוא יוכל להמשיך ליהנות ממוזיקה. ולמרות שצריך צמצום כנל, נשאל, איך אפשר ליהנות מכל הצלילים באותה המידה בדיוק? וכאן יש שתי תשובות. והתשובה הראשונה היא, שבאפשרותו של האדם להיות חירש לצלילים, וכך ... מחשבה כלשהי שאותה הוא רוצה לחשוב, ועל ידי זה הוא כאילו חירש ועיוור למה שקורה איתו. דהיינו, האדם יכול ליהנות מכל הצלילים באותה המידה, על ידי זה שהוא סותם את האוזניים שלו. כי האדם יכול לבחור שלא לנסות להבין ... תמיד. אבל, יש בזה גם חיסרון. כי האדם בעצם לא מנצל את יכולת השמיעה שלו. ולכן, יש דרך נוספת ליהנות מכל הצלילים באותה המידה, גם בלי לסתום את האוזניים ובלי לשתוק. ואיך? על ידי זה שהאדם מתחבר לדבר הפנימי ... רצף וקצב של צלילים. והקצב של הצלילים השונים, בפרט כאשר יש איתם מילים, הוא יוצר שיר. ובאפשרותו של האדם ליהנות מכל רצף של צלילים, על ידי זה שהוא מתבונן על הקצב של הצליל, ומתחבר אליו רגשית. כי גם לצעקות ... לרעש מחריש אוזניים או לכל צליל צורמני אחר, גם לו יש את הקצב המוזיקאלי שלו. והאדם פשוט לא רגיל ליהנות מהקצב של הצלילים שאותו הוא לא אוהב. אבל, באפשרותו של האדם להתבונן על הקצב של המוזיקה, ולנסות להתחבר לקצב ... שלו, על ידי זה הוא יכול להפיק הנאה מכל סוג של צליל. והמשמעות הרוחנית של זה היא, שהאדם יכול ליהנות מכל דבר, לא רק על ידי זה שהוא פשוט יתעלם מהכל וישתוק, אלא גם על ידי זה שהוא ינסה ... את כל הדברים, על ידי זה הוא יכול להפיק הנאה מכל סוג של אירוע. ונחדד: כי יש שתי דרכים ליהנות מכל דבר. הדרך האחת היא הדרך של השתיקה, כמו החירש שהוא לא שומע דבר. דהיינו, שהאדם שותק, ולא שואל ... עבורו באותה המידה. והדרך השנייה היא, על ידי ההבנה וההסתכלות על הפנימיות של כל דבר, כמו המוזיקאי שהוא יכול ליהנות מהקצב של המוזיקה, בלי להתייחס לצלילים שהיא יוצרת. כי החכם יכול ליהנות מכל האירועים, על ידי זה שהוא מסתכל על היופי שיוצר אותם, בלי להתייחס לצורה החיצונית שבה הדברים באים לידי ... של האדם, ביחס ליכולת השתיקה של האדם, שהיא היכולת להכיל את הכל. והאדם צריך להשתמש גם בשכל שלו, כדי ליהנות גם באמצעותו. וכאשר יש לאדם את שתי היכולות האלו, אז מצד הפנימיות שלו, הוא בשתיקה אין סופית, דהיינו, הוא ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?