🖨אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 1ובו יתבאר, העניין של האושר ושל איך להיות מאושר? ויתבאר, מהו אושר מוחלט ומהו אושר יחסי? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האושר האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אושר מוחלט, גם מחזק וגם מחליש, את האושר היחסי? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אושר יחסי, מחליש וגם מחזק את האושר המוחלט? ויתבאר גם, למה קשה להיות מאושר? ולמה קשה למצוא אושר? ולמה דווקא הרצון להיות מאושר, למה הוא יכול להחליש את האושר? ולמה לפעמים, דווקא הרצון להיות מאושר, דווקא הוא יוצר דיכאון ועצבות? ולמה לפעמים, דווקא הדיכאון ועצבות וחוסר הרצון להיות מאושר, למה דווקא הם יוצרים אושר? ועוד.
ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אושר. יש אושר יחסי ויש אושר מוחלט. ואושר יחסי פירושו, אושר, שהאדם מאושר, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם מאושר עם תנאים ועם סיבות, אז האושר שלו, הוא מעורב, גם עם דיכאון ועצבות. דהיינו, האושר הוא לא שלם.
כי כאשר האושר, הוא עם תנאים ועם סיבות, זה אומר, שהאושר הוא מתוך השכל של האדם. כי תנאים וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט מהדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם מאושר מהדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האושר נובע מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האושר, הוא רק יחסי.
ולמה? כי ברמה השכלית, בכל דבר שיש בעולם, ניתן למצוא בו, גם חסרונות וגם יתרונות. וברגע שהאושר, נובע מתוך שכל כלשהו, אז ממילא זה אומר, שלפחות בתת המודע של האדם, הוא חושב גם על החסרונות שיש בדבר. כי בכל דבר, תמיד יש גם חסרונות יחסיים כלשהם. ואז ממילא, האושר לא יכול להיות שלם. כי האדם מודע בתת המודע שלו, גם לחסרונות של הדבר.
והרעיון הוא, שכל אושר שהוא עם תנאים כלשהם, ושהוא תלוי בסיבות כלשהן, ושהוא נובע מתוך שיפוטיות שכלית כלשהי, הרי שהאושר הזה, הוא אושר חסר, שיש בו גם דיכאון ועצבות. והוא אושר, שאינו אושר שלם בלב שלם.
ואושר כזה, נקרא, אושר יחסי. שפירושו הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר מאושר מהדבר, מאשר עצוב ממנו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של דיכאון ועצבות וגם של אושר, וגם של נייטרליות, כלפי הדבר. ובאופן יחסי, האדם יותר מאושר, מאשר נייטרלי, ומאשר עצוב מהדבר. וזה נקרא, אושר יחסי.
ויש גם עוד סוג אחר של אושר, שנקרא אושר מוחלט / אושר שלם / אושר בלב שלם / אושר ללא תנאים / אושר בלי סיבה / אושר מושלם. שהאושר הזה, הוא כולו אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל.
דהיינו, שהלב של האדם, מלא כולו רק באושר, בלי אפילו שמץ קטן ביותר של דיכאון ועצבות. רק אושר בלבד, בלי שום תחושה של דיכאון ועצבות. כ"כ הרבה אושר, עד שהאדם, לא יודע מהם דיכאון ועצבות. כ"כ הרבה אושר, עד שהאדם, כבר לא יודע שזה אושר, מרוב זה שהוא כבר לא יודע מהם דיכאון ועצבות. שהלב של האדם, נקי לגמרי. ושאפילו בתת המודע של האדם, אין שום שמץ של כעס או דיכאון ועצבות כלל, אלא אך ורק אושר בלב שלם.
ונחדד: שכאן במאמר לא נדון, האם אפשר או אי אפשר להגיע לאושר המוחלט, שאין בו שום דיכאון ועצבות? וגם לא נדון, האם בכלל קיים אושר מוחלט שכזה? והאם זה בכלל טוב או רע, להיות מאושר בלב שלם, בלי שום דיכאון ועצבות? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן במאמר, כן נדון במערכת היחסים שיש, בין שני הסוגים של האושר, שהוזכרו כאן. שהם, אושר יחסי, מול אושר מוחלט.
ובפשיטות נחדד, שאושר יחסי, הוא כאשר יש גם אושר וגם דיכאון ועצבות, אלא שהאושר, גדול יותר מאשר הדיכאון ועצבות. ואושר מוחלט, הוא כאשר יש רק אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל. אושר יחסי = גם אושר, או בעיקר אושר. ואושר מוחלט = רק אושר באופן מוחלט, בלי שום דיכאון ועצבות כלל.
ומי שיתבונן עוד בעניין יראה, כי האדם מטבעו רוצה להשיג, גם אושר יחסי וגם אושר מוחלט. והרצון של האדם להשיג אושר יחסי, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה להיות מאושר כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אושר מוחלט.
ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אושר מוחלט. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר להיות מאושר משום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מאושר מאיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אושר. אבל, האושר הזה, הוא תמיד רק אושר יחסי בלבד.
כי כפי שאמרנו, אושר מוחלט, פירושו, שהאדם מאושר בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של דיכאון ועצבות כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שבתת המודע של האדם, תמיד הוא ירגיש גם תחושה של חיסרון כלשהו, וגם תחושה רעה כלשהי, מכל דבר שהוא שקיים בעולם.
וכאשר האדם מחפש אושר, ומנסה להיות מאושר מדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש רק אושר בלבד, בלי שום דיכאון ועצבות כלל, אין אפשרות להשיג את זה, על ידי אושר של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר להיות מאושר ממנו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אושר מוחלט, אלא רק אושר יחסי בלבד.
ומי שרוצה להשיג אושר מוחלט, לשם כך עליו לשנות את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל להיות מאושר מהדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואושר מוחלט, מגיע, רק על ידי שינוי פנימי של צורת החשיבה. וכפי שכבר ביארתי את כל זה במקומות אחרים.
ובנוסף, כאשר האדם מחפש אושר יחסי כאן בעולם הזה, הרי שבעצם בכך הוא מראה, שהוא לא באמת כל כולו רוצה למצוא אושר מוחלט...
חלק 2אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 2 כי לחפש אושר מוחלט, פירושו, להפסיק לחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט פירושו, רק להיות מאושר, ולהיות במצב של רק אושר, שאין בו שום דיכאון ועצבות כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה ... בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אושר מוחלט. שכדי למצוא אותו, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר להיות מאושר ממנו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות להיות מאושר מכל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אושר יחסי ואושר מוחלט, הם סוגי אושר מנוגדים אחת ... כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אושר מוחלט, הרי שבכך בעצם גרמנו לו להיות מאושר באופן מוחלט, מחוסר האושר המוחלט. זא, האדם מחפש אושר מוחלט, כדי להגיע למצב של רק אושר. וזה נובע, מכך ... אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם דיכאון ועצבות, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אושר. והאדם מחפש להיות מאושר, רק בגלל שהוא לא מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות. והאדם רוצה רק להיות מאושר, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אושר וכמה שיותר אושר. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא ... להיות בדיכאון ובעצבות ולהיות במצב של דיכאון ועצבות. ואם האדם באמת היה מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולא רק להיות מאושר, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אושר יחסי. כי תמיד הוא כבר היה, באושר המוחלט. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, ... רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולהיות מאושר ממה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק טוב. ... כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אושר יחסי כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש להיות מאושר בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא מאושר בלב שלם, את זה שהוא לא מאושר בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש להיות מאושר אושר יחסי. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא מאושר בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאושר מוחלט ... זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי להיות מאושר ממשהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, להיות מאושר מהדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולהיות מאושר מהרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, להיות מאושר מהרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם מאושר באמת באופן מוחלט גם מדיכאון ועצבות וגם מהרע, הרי שהוא אמור להיות מאושר מהדיכאון ועצבות ומהרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, את ...
חלק 3אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, ... והאדם מקבל את החיסרון ומאושר מהחיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, להיות מאושר מחיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יהיה מאושר מכל ... שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ומאושר באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא מצליח להיות מאושר באופן מוחלט, אפילו לא מטיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אושר מוחלט, ... כחלק ממשחק האושר של החיים. ואחרי שהבנו את כל זה, עכשיו אפשר להבין למה קשה למצוא אושר? ולמה קשה להיות מאושר? ויש כאן 4 נקודות מבט מנוגדות ומשלימות אחת את השנייה: 1 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי מחפש ... מחפש אושר מוחלט. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואושר מושלם בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להיות מאושר מדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האושר המוחלט, שבו האדם מאושר בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אושר ולהיות מאושר בלב שלם, מדבר אחר מוגבל. שבו, הוא לא יכול למצוא רק אושר. אלא הוא מבין לפחות בתת המודע שלו, ... אושר יחסי, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אושר מוחלט, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול להיות מאושר באופן יחסי, מדבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות, זה מה שמאפשר לו להיות מאושר. כי אם האדם לא יהיה מוכן להיות בדיכאון ובעצבות בכלל, הוא יחפש אושר מוחלט, ולא יוכל למצוא אושר יחסי, אלא רק אושר מוחלט. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של דיכאון ועצבות, ולא רק להיות מאושר בלב שלם, זה מה שמאפשר לו להיות מאושר מדבר מוגבל, שיש בו גם חסרונות. וחוסר חיפוש האושר המוחלט, הוא זה שמאפשר למצוא אושר יחסי. וכמובן שאפשר לתת ... שלו, רוצה למצוא אושר גדול עם ריגוש עוצמתי ואושר שירגש אותו בצורה אין סופית, דווקא זה מה שמונע ממנו להיות מאושר באופן יחסי. כי הוא תמיד מוצא את החסרונות שיש בכל דבר, ביחס לאושר המוחלט, שאותו האדם רוצה בתת המודע ...
איך אדם מאושר חושב? מה זה להיות מאושר? האם אתה מאושר? האם אתה רוצה להיות מאושר? האם אתה לא מאושר? האם היית רוצה להיות מאושר? איך ילדים מאושרים? אושר של חתול, האם אלוהים מאושר?איך אדם מאושר חושב? מה זה להיות מאושר? האם אתה מאושר? האם אתה רוצה להיות מאושר? האם אתה לא מאושר? האם היית רוצה להיות מאושר? איך ילדים מאושרים? אושר של חתול, האם אלוהים מאושר?איך אדם מאושר חושב? מה זה להיות מאושר? האם אתה מאושר? האם אתה רוצה להיות מאושר? האם אתה לא מאושר? האם היית רוצה להיות מאושר? איך ילדים מאושרים? אושר של חתול, האם אלוהים מאושר? מה אדם מאושר באמת יענה לשאלה האם אתה מאושר? אליעד ... למרות שמבוגרים מתבוננים בו ואומרים שהוא מאושר כי לא אכפת לו מכלום. האם אפשר לזכור את העבר הרע ועדיין להיות מאושר? אליעד מציג דוגמה של אדם שחווה בעברו תקופה קשה אבל חי לאחר מכן שנים רבות וטובות. גם אם האדם ... של כל זיכרון רע, אלא יכול להיות תחושה עכשווית של סיפוק ושלמות למרות הזיכרונות הקשים. מה בעצם ההגדרה של להיות מאושר? אחת הנקודות המרכזיות שאליעד מדגיש היא השאלה מהי בכלל המשמעות של להיות מאושר. הוא מציע שאם אדם טוען שהוא מאושר, צריך לשאול אותו: האם כשהוא רעב הוא ירצה לאכול? אם התשובה היא ... משהו נוסף - אפילו סטייק על המנגל - זה מעיד על כך שהוא לא באמת מאושר לחלוטין. האם ניתן להיות מאושר ב - 100%? אליעד מתייחס לרעיון של אושר מוחלט וטוען שאם אדם אכן מאושר במאה אחוז, הוא לא אמור ... ללחוץ על הכפתור הוא כנראה לא מאושר באמת, אלא מרגיש שחסר לו משהו נוסף כדי להיות מסופק. האם הרצון להיות מאושר מעיד על חוסר אושר? אליעד מציג הבחנה חשובה בין השאלה האם אתה מאושר? לבין האם אתה רוצה להיות מאושר?. הוא טוען כי אם אדם עונה שהוא רוצה להיות מאושר, משמעות הדבר שהוא כרגע אינו מאושר. לעומת זאת, אם הוא לא רוצה להיות מאושר - זה יכול להעיד על כך שהוא כבר מסופק ושלם במצבו. זוהי נקודה עדינה המדגישה שהרצון לאושר הוא עצמו ... הוא אף מרחיק לכת ומגדיר את המרדף אחרי האושר כמעין הפרעה נפשית או תסביך, משום שהאדם לכוד ברצון תמידי להיות מאושר. לטענתו, אדם מאוזן צריך להיות מסוגל לחיות מחוץ למעגל הזה - ללא התלות ברצון לאושר או הפחד מתחושות רעות. ... אם הוא מאושר. כנראה שהילד לא היה יודע להסביר זאת, ובכל זאת נראה שהוא חווה שמחה טבעית. האם אפשר להיות מאושר ובכל זאת לזכור חוויות רעות מהעבר? מישהו מעלה תרחיש: האם אדם שעבר בעבר תקופה רעה ואז חווה הרבה שנים ... את עצמו כמאושר, אף על פי שהוא זוכר היטב את העבר הרע? הטענה היא שכן, אפשר לזכור את הרע ולהיות מאושר בהווה, כי האושר הנוכחי לא נסתר מהזיכרון. מהי ההגדרה של מאושר? נטען כי כששואלים האם אתה מאושר?, קודם כל ... למה שירצה לאכול כשהוא רעב? האם עצם הרצון לשפר את המצב הנוכחי מעיד על חוסר שביעות רצון? האם אפשר להיות מאושר ב - 100%? מועלית הבחנה בין מאושר במאה אחוז לבין מאושר באופן חלקי. אם אדם מאושר במאה אחוז, לא ... בכלל יענה שהוא מאושר, או שאולי יענה שהוא לא יודע על מה מדובר?. בנוסף, נדון הרעיון שאם אדם רוצה להיות מאושר יותר, כנראה שאיננו מאושר באופן מלא. דוגמה נוספת: האם היית לוחץ על כפתור כדי לשנות את העולם ולהיות מאושר יותר? אם התשובה היא כן, סימן שהאדם חש שחסר לו משהו. מכאן, אם אדם באמת מאושר במאה אחוז, אין לו סיבה לשנות דבר. כיצד השאלה האם אתה רוצה להיות מאושר קשורה לחוויית האושר עצמה? נדון ההיבט שלפיו אם אדם אומר אני רוצה להיות מאושר, הדבר מעיד שאינו מאושר כרגע, כי הוא חש שיש לו עוד לאן לשאוף. לעומת זאת, אם אדם משיב אני לא רוצה להיות מאושר, ייתכן שזה אומר שהוא כבר מרוצה ממצבו הנוכחי. יש גם כיוון מחשבה שאומר: אולי אושר זה עניין לחלשים? כלומר, ... או כסובל? עולה הרעיון שאלוהים, שברא את המושגים הללו, נמצא מעבר לטוב ולרע. לכן לא ברור אם הוא צריך להיות מאושר. זה מראה שאושר וסבל הם חלק ממשחק אנושי של הגדרות רצון ותחושת חוסר או שלמות. אושר מוחלט הגדרת אושר ... כן אני מאושר. אני יודע לפני עשר שנים, הייתה לי חצי שנה מאוד רעה, אני יודע מה זה לא להיות מאושר. וכיום אני מאושר מאוד. למה הזיכרון מהרע איפשהו... אליעד: אני חושב משהו אחר, אני חושב. שקודם ששאולים אותך: האם ... ההפך של מאושר? סובל. אוקי? אבל יש עוד הבט. יש שתי שאלות: האם אני מאושר? ויש האם אני רוצה להיות מאושר? זו שאלה אחרת. יש האם אתה מאושר, במאה אחוז? זו שאלה אחת. שאלה שניה, היית רוצה, להיות מאושר במאה אחוז? אם התשובה היא כן. לשאלה השנייה, אז אתה לא מאושר. בא נשאלה שאלה אחרת, האם אתה במאה אחוז, לא רוצה להיות מאושר, במאה אחוז? בואו נתחיל מה הפשוט. אם שואלים אותך, אתה מאושר? זה נושא אחד. אבל אם שואלים אותך, האם אתה רוצה להיות מאושר? עכשיו, אם אתה עונה כן. אז אתה לא מאושר. אבל, אם אתה עונה לא. אז אתה מאושר. זה אתה מול עצמך. אתה בודק מול עצמך אם אני מאושר או לא. במקם זה, אתה שואל, האם אני בכלל רוצה להיות מאושר? אושר מעניין אותך? היית רוצה להיות קצת יותר מאושר? אם עכשיו היה כפתור והיית לוחץ עליו, ושותה את הכוס ... כשהוא ישאלה את עצמו, האם אני מאושר? התשובה תהיה לא. או מזה אומר מאושר? ואם ישאלו אותו, אתה רוצה להיות מאושר? גם התשובה תהיה לא. נכון? כי למה שהוא ירצה להיות מאושר? אם אתה רוצה להיות מאושר, זה אומר שאתה לא מאושר. עכשיו, השאלה מה היא האמת? האם בן אדם מאושר, נגיד, מאושר במאה אחזור כשהוא ישאלה את עצמו: האם אני רוצה להיות מאושר? כשהתשובה תהיה לא. מפני שאם הוא מאושר במאה אחוז, אז למה הוא לרצות להיות מאושר? ש: אם הוא מאושר במאה אחוז, הוא לא יודע שהוא מאושר... אליעד: אז קודם כל תגיד, איך הוא בכלל ... את השאלה, והוא יודע למה אתה מתכוון, מה הוא אמור להגיד לך? ש: הוא יכול להגיד, כן. אני רוצה להיות מאושר. אליעד: אז, זה אומר שהוא מאושר. ש: זה אומר, שהוא לא יודע שהוא מאושר. אליעד: האם יכול להיות, מישהו שהוא מאושר במאה אחוז, וירצה להיות מאושר? ש: כן. אליעד: אבל הוא כבר מאושר במאה אחוז. ש: אבל, הוא יכול להגיד, זה שאני יודע שאני לא מאושר מעצמם, המחשבה הזו גורמת לי אושר. הוא מאושר מזה, שהוא לא מאושר מספיק. וזה נותן לו חשק להיות מאושר. אליעד: אבל זה משפט שסותר את עצמו. ש: נכון. אליעד: טוב, בואו נגיד עכשיו משהו אחר. ניתן עוד פרספקטיבה. יש פרספקטיבה שאומרת, שאושר, זה לחלשים. זאת אומרת, הרצון להרגיש טוב, הרצון להיות מאושר, הרצון לאהוב את עצמך, הרצון להיות שמח, זה לאנשים חלשים. ש: חלשים? אליעד: לאנשים כאילו, בשר ודם. הם לא יכולים לחיות את החיים איך שהם, הם צריכים להיות מאושרים, הם צריכים להרגיש טוב, אסור להם להרגיש רע. כל רע יכול להרוס להם את המצב רוח. יכול לשבש להם ... שהמרדף אחרי האושר הוא גם סוג של, של הפרעה נפשית. גם המחשבה, אני מאושר? אני לא מאושר? אני רוצה להיות מאושר? אני לא רוצה להיות מאושר? זה גם סוג של תסביך. יש פרספקטיבה, שהאדם צריך להיות מחוץ לזה. אני מאושר? אני לא יודע. אני צריך להיות מאושר? למה אני צריך להיות מאושר? מה זה יתאים לי להיות מאושר? אתה אוהב את עצמך? למה שאוהב את עצמי? אני חייב לאהוב את עצמי? ...
אושר מושלם - מהו הדבר ה*יחיד* שעליך לעשות כדי להיות מאושר בשלמות?אושר מושלם - מהו הדבר היחיד שעליך לעשות כדי להיות מאושר בשלמות? כידוע, כל אחד רוצה להיות מאושר. והנה יש רמות שונות של אושר. כי יש מי שהוא מאושר יותר ומי שהוא מאושר פחות. והאושר של האדם ... בכל רגע ורגע רמת האושר של האדם משתנה והיא בעוצמה אחרת. וכל אדם ואדם משקיע את מירב המאמצים שלו בלהיות מאושר. כי מי שיתבונן היטב על מה שהוא עושה במשך כל היום, הוא יראה שהסיבה שבגללה האדם עושה את כל ... את כל מעשיו כדי להרגיש כמה שיותר טוב. וכפי שאמרנו יש רמות שונות של אושר, והאדם שואף כל הזמן להיות מאושר ולהרגיש טוב כמה שיותר. והשאלה הנשאלת היא, מהו הדבר האחד והיחיד שבו ורק בו תלוי האם ועד כמה האדם יגיע וישיג את האושר שלו? כי יש בעולם כל מיני עצות איך להיות מאושר. וחלקן טובות יותר וחלקן טובות פחות. אבל לא תמיד קל לאדם לקיים את העצות של איך להיות מאושר. והשאלה היא, מהו בעצם הדבר היחיד שמשפיע על אם ועד כמה האדם יהיה מאושר? כי מי שיודע את הסוד ... ועד כמה האדם יהיה מאושר, אז הוא משקיע את כל המאמצים שלו בדבר הזה. והעניין הוא, כי מי שרוצה להיות מאושר בשלמות, עליו לעשות את הדבר הפשוט ביותר, שהוא לרצות להיות מאושר בשלמות. כי כל אדם רוצה להיות מאושר. וכל אחד רוצה להיות מאושר כמה שיותר. אבל לא כולם רוצים להיות מאושרים באותה עוצמה. לדוגמה, כאשר האדם כועס על איזה דבר, הרי שבאותו הרגע האדם יותר רוצה לכעוס מאשר להיות מאושר. כי אילו האדם היה רוצה להיות מאושר יותר מאשר לכעוס, הרי שהאדם לא היה כועס. כי הכעס הופך את האדם לפחות מאושר. ואם נתבונן נראה, כי ... מהאדם, אך את הרצון של האדם, בזה רק האדם עצמו שולט. כי האדם יכול לרצות כל דבר. ומי שרוצה להיות מאושר בשלמות, עליו פשוט להתחיל לרצות להיות מאושר בשלמות. וככל שהאדם רוצה יותר להיות מאושר בשלמות, כך הוא מושך אליו את האושר בשלמות. ולמרות שלפעמים נדמה לאדם שהרצון שלו להיות מאושר בשלמות מרחיק אותו מאושר בשלמות, הרי שאף על פי כן, ככל שהאדם ירצה יותר להיות מאושר בשלמות, הרי שהאדם אך ורק מתקרב אל אושר בשלמות. והאדם מגיע לאושר בשלמות, רק אחרי שהוא בשלמות רוצה להיות מאושר בשלמות. כי יש בעולם שלנו שלמות. אבל יש תנאי אחד ויחיד שבו תלוי האם האדם ישיג או לא ישיג, ... את השלמות. כי מי שרוצה את השלמות, עליו לרצות אותה בשלמות. וכל זמן שהאדם רוצה עוד דבר חוץ מאשר להיות מאושר. דהיינו, כל זמן שהאדם רוצה לדוגמה כבוד, או כסף, או כל דבר אחר, שהוא לא האושר עצמו, הרי שהאדם עדיין לא ראוי להיות מאושר. כי האושר מגיע, אך ורק למי שרוצה אותו בשלמות. כי האושר הוא השלמות עצמה. ותנאי הקבלה ההכרחי להיות מאושר דהיינו, להרגיש שלמות, הוא על ידי זה שהאדם אכן רוצה בשלמות אך ורק להיות מאושר. ומצד האמת כולם כל הזמן רוצים להיות מאושרים. אלא שהרצון הזה הוא מוסתר ולא בא לידי ביטוי בעוצמה חזקה. אבל מי שהוא איש חיל ובעל ביטחון עצמי ואמונה עצמית, הוא מחליט למקד את כל ההתעסקות שלו באיך להיות מאושר. דהיינו, לפצח את הנוסחה ואת הדרך ואת הסוד, של איך להיות מאושר בשלמות ולא טיפה אחת פחות. וגם אם האדם חושב שאולי הדבר לא אפשרי להיות מאושר בשלמות, הרי שעדיין ראוי לו לאדם לאמת את המחשבה הזאת, האם האושר בשלמות קיים או לא. וכל זמן שלא ... בשלמות שאין שלמות אחריה, שהוא לא יכול להשיג אושר בשלמות, הרי שעל האדם לתת לעצמו את הצאנס ואת ההזדמנות להיות מאושר בשלמות. כי יש טועים, שהם מייאשים את האדם ואומרים לו שאין שלמות. והם טועים, שלא מבינים לא את עצמם, ... ומשבשים את דעתו ומנסים לייאש אותו מלרצות את השלמות. כי האדם מטבעו רוצה את השלמות. ואף אחד לא יסרב להיות מאושר בשלמות. אלא שאותם טועים לימדו את האדם שאין דבר כזה אושר בשלמות. והמציאו כל מיני טענות שונות, מדוע אין ... והוא יודע שיש שלמות, הוא מלמד את האדם שיש שלמות, ושלא יתייאש מלחפש אחרי השלמות. וכפי שאמרנו, מי שרוצה להיות מאושר בשלמות, עליו לעשות את הדבר הפשוט ביותר, והוא לא להתכחש לכך שהוא רוצה להיות מאושר בשלמות. ועל האדם לא להדחיק את זה שהוא רוצה את השלמות ושהוא רוצה להיות מאושר כל יום כל היום, ושבכל פעם האושר גם יהיה יותר גדול מאשר ברגע הקודם. ומי שאומר שאין דבר כזה, הוא משקר!. כי בהחלט יש דבר כזה. כי במציאות שלנו יש פוטנציאל אין סופי, וגם להיות מאושר באופן רציף ושהאושר יגדל כל הזמן, גם זה אפשרי. כי הכל אפשרי. ונסכם: הדבר היחיד שבו תלוי האם ועד כמה האדם יהיה מאושר, הוא האם ועד כמה האדם רוצה להיות מאושר. הכי פשוט שיש. תרצה להיות מאושר, תהיה מאושר. תרצה יותר להיות מאושר, תהיה יותר מאושר. הכל תלוי בעד כמה האדם רוצה להיות מאושר. וברמה המעשית, על האדם פשוט להזכיר לעצמו תמיד את המטרה החשובה ביותר של החיים שלו, שהיא להיות מאושר. כי את כל מה שהאדם עושה, הוא עושה כדי להרגיש טוב ולהיות מאושר. והרצון להיות מאושר מניע את האדם. ועל האדם פשוט להבין את עצמו, ולהבין שהוא רוצה להיות כמה שיותר מאושר. ועל האדם לתעדף ולשים בראש סדר העדיפויות שלו את הרצון שלו להיות מאושר. ואם יש לאדם עוד דברים שחשובים לו יותר מאשר להיות מאושר, הרי שהוא לא מספיק רוצה להיות מאושר ולכן ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?