אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
למה באמת אלוהים עשה את השואה?

אנשים רבים מתמודדים עם ספקות באמונה בעקבות השואה, ותוהים: איך ייתכן שאלוהים, שהוא כל יכול וטוב, הרשה שיתרחש אסון כל כך נורא לעם ישראל, עמו הנבחר? ספקות אלה, כפי שאליעד מסביר, אינם נובעים מהשואה עצמה אלא מתפיסה שגויה של אלוהים. אלוהים אכן בחר בעם ישראל, אך אין פירוש הדבר שהוא חייב להם משהו או מחויב להגן עליהם בכל מצב.

האם השואה שונה מכל סבל אחר?

השואה, למרות הזוועה והיקף הסבל האדיר שלה, אינה שונה במהותה מכל סבל אחר בעולם. אדם שנפגע בשואה ואדם שנעקץ על ידי יתוש חווים אותו סוג של תופעה - רע. ההבדל הוא רק בעוצמת הרע. אלוהים, כאשר ברא את העולם, החליט לברוא עולם שבו יהיה גם טוב וגם רע. זו הייתה החלטה מודעת לחלוטין שלו. אלוהים היה יכול לברוא עולם מושלם לחלוטין, עולם שבו אין שום רע, לא קטן ולא גדול. אך הוא לא עשה זאת. אלוהים הוא כל יכול, ולכן, אם החליט ליצור אפילו טיפה אחת של רע, הוא יכול להחליט ליצור גם הרבה רע - כמו בשואה. השואה, לפיכך, אינה חידוש או שובר שוויון, היא רק דוגמה קיצונית לכך שיש רע בעולם.

מדוע אנשים חושבים שאלוהים חייב להם?

אליעד מסביר שרוב הספקות באמונה נובעים מכך שאנשים חושבים שאלוהים חייב להם משהו. הם מתייחסים לאלוהים כאל מי שכתב בתורה הבטחות כמו "אם בחוקותיי תלכו - יהיה לכם טוב, ואם לא תלכו - יהיה לכם רע", ומאמינים שהוא חייב לעמוד בהבטחותיו. אך זוהי טעות יסודית. אלוהים קודם כל אלוהים - הוא איננו כפוף לחוקים שכתב בעצמו. הוא כל יכול, בלתי מוגבל, לא מחויב לאף אחד, ולכן אין שום חובה אמיתית שלו לקיים את מה שהבטיח. אדם שסבור שאלוהים חייב לו משהו, למעשה כופר ביכולת הבלתי מוגבלת של אלוהים. אלוהים לא עובד אצל אף אחד, ולא חייב לאף אחד דין וחשבון.

למה השאלה "למה צדיק ורע לו ורשע וטוב לו" מטופשת?

אליעד מסביר שהשאלה "למה צדיק ורע לו ורשע וטוב לו" היא שאלה של אדם שלא מבין מה זה אלוהים. אדם ששואל את השאלה הזאת מניח שאלוהים חייב לתגמל צדיקים ולהעניש רשעים. אך הנחה זו אינה נכונה. אלוהים לא מחויב לאף אחד, לא לצדיקים ולא לרשעים. אם אלוהים רוצה להעניש צדיק ולתגמל רשע, הוא יכול לעשות זאת בלי שום סיבה, רק כי כך בא לו. אלוהים נמצא מעבר להיגיון האנושי, ואינו פועל לפי החוקים האנושיים. לכן כל הסבר שאומר שאלוהים מעניש אדם בגלל עבירות שעשה בגלגול קודם או על מנת לכפר על עוונות אחרים הוא רק מבחן לבני אדם, כדי לבדוק מי יאמין להסברים האלה ומי יבין שאלוהים לא זקוק להסברים.

למה אלוהים באמת ברא את העולם?

אלוהים ברא את העולם רק כי ככה הוא רצה. לא בגלל שהוא היה חייב לברוא, לא בגלל שהוא היה צריך לממש איזשהו טוב, ולא בגלל שנהמא דכיסופא (לחם הבושה) הכריח אותו לתת הטבה למישהו. כל הסיבות האלה הן המצאות אנושיות של אנשים שלא מבינים שאלוהים עושה כל מה שהוא עושה אך ורק מרצונו החופשי לחלוטין, ללא שום אילוץ או סיבה מחייבת.

איפה היה אלוהים בשואה?

השאלה "איפה היה אלוהים בשואה" היא שאלה מיותרת. אלוהים לא רק שהיה בשואה, אלא שהוא זה שעשה אותה. הוא זה שניהל, ארגן ואיפשר לשואה להתרחש. אלוהים עושה, עשה ויעשה את כל מה שקורה בעולם. הוא עושה הכל אך ורק כי ככה בא לו, ללא שום דין וחשבון לאף אחד. לכן, הספקות באמונה לא צריכים להיות בגלל שהייתה שואה, אלא בגלל שהאדם מבין פתאום שאלוהים לא חייב לו כלום ולא מבטיח לו שום דבר.

איך השואה חושפת אמונה אינטרסנטית?

השואה חושפת את האמונה השטחית של אנשים שחושבים שאלוהים עובד אצלם, כמו בוס שנותן שכר על עבודה. כאשר אדם מקיים מצוות מתוך אמונה שאלוהים יתן לו שכר או ימנע ממנו עונש, הוא למעשה עובד את עצמו, ולא את אלוהים. ברגע שקורה אירוע כמו השואה, והוא לא מקבל את מה שחשב שמגיע לו, הוא חווה משבר אמונה. אך זהו לא משבר אמונה אמיתי באלוהים, אלא באינטרסים האישיים שלו.

השואה כמבחן אמיתי לאמונה - איך לעמוד בו?

השואה היא המבחן האמיתי של האמונה: האם אתה באמת מאמין באלוהים ואוהב אותו ללא תנאים? האם אתה מוכן לאהוב את אלוהים גם אם הוא יעשה לך רע, גם אם הוא ישרוף אותך באש לנצח נצחים? אם אתה באמת מאמין באלוהים, לא תפסיק להאמין בו גם אם יתרחש הרע מכל. האמונה האמיתית היא אהבה ללא תנאי, ללא תלות בשכר או עונש, מתוך הבנה שאלוהים עושה מה שבא לו - וזה מה שעושה אותו אלוהים.

השואה - למה להמשיך להאמין?

השואה מזכירה לאדם שאין שום ביטחון שיקבל שכר על מצוות או עונש על עבירות. אדם צריך להמשיך להאמין באלוהים לא כי הוא מצפה לקבל משהו, אלא כי הוא מאמין באמת באלוהים - מתוך אהבה טהורה ללא תנאים. השואה היא לא הוכחה נגד אלוהים, אלא תזכורת לכך שאלוהים לא כפוף לנו.

איפה אלוהים היה במצרים?

גם במצרים התרחש אירוע דומה לשואה. בני ישראל סבלו מאות שנים, ואלוהים לא הופיע מיד להצילם. רק בסוף הוא התערב. גם שם אלוהים פעל כי ככה בא לו, לא לפי לוח הזמנים או ההיגיון האנושי. לכן, הטענה שאלוהים חייב להציל את עם ישראל מיד, או בכלל, אינה נכונה.

איך לאהוב את המציאות בלי תנאים?

השואה מזכירה לכל אדם, גם למי שאינו מאמין באלוהים, את הצורך לאהוב את המציאות ללא תנאים. אדם צריך ללמוד לקבל את המציאות גם כשהיא רעה, ולמצוא דרך להמשיך לאהוב אותה למרות הסבל. זו ההבנה העמוקה ביותר שנובעת מהשואה - אהבה ללא תנאים לאלוהים או למציאות.
התמודדות עם ספקות באמונה בעקבות השואה

אנשים רבים חווים ספקות באמונה באלוהים בעקבות השואה, משום שהם שואלים את עצמם: אם אלוהים קיים, אם הוא בחר בנו כעם הנבחר, כיצד הוא הרשה שיקרה לנו אסון נורא כל כך? כיצד ייתכן שאלוהים, שהוא כל - יכול וטוב, אפשר לזוועות הללו לקרות? השאלות הללו נובעות מהנחה מוקדמת שיש לאנשים על אלוהים - אך הנחה זו שגויה מיסודה.

התפיסה השגויה של אלוהים

מי שמפקפק באמונה בגלל השואה לא עושה זאת בגלל השואה עצמה, אלא בגלל שהוא מחזיק בתפיסה שגויה לגבי אלוהים. התפיסה הזו רואה באלוהים ישות שאמורה לפעול לפי כללים מסוימים - כמו הורה ששומר על ילדיו, או שליט שמגן על עמו. אך אלוהים איננו כפוף לשום חוקים או ציפיות אנושיות.

השואה אינה שונה במהותה מכל סבל אחר בעולם. בין אם מדובר באדם שעובר אירוע טראומטי אישי ובין אם מדובר בסבל המוני, זהו ביטוי לכך שבעולם יש גם טוב וגם רע. אלוהים, כשהוא ברא את העולם, החליט שיכיל גם טוב וגם רע, והוא לא היה מחויב לברוא עולם מושלם.

אם מקבלים את הרעיון שאלוהים ברא את העולם באופן שבו יש בו רע, הרי שהשאלה איננה "מדוע הייתה שואה?" אלא "כמה רע אלוהים החליט שיהיה בעולם?" - והשואה היא פשוט מקרה קיצוני של הרע הזה. לא מדובר בשינוי סדרי עולם או בהפרת איזון קוסמי - אלא בהמשך ישיר של העובדה שבעולם קיים גם רע.

אלוהים לא מחויב לאף אחד

אחת הסיבות המרכזיות לכך שאנשים חווים משבר אמונה בעקבות השואה היא משום שהם מאמינים כי אלוהים מחויב להם. הם סבורים שאם אלוהים הבטיח שהוא בחר בעם ישראל, הרי שהוא מחויב להגן עליהם. אך תפיסה זו שגויה, משום שאלוהים לא עובד אצל אף אחד ולא מחויב לאף אחד.

אלוהים אמנם הבטיח כי אם ילכו בדרכיו יהיה להם טוב, ואם לא ילכו בדרכיו יהיה להם רע - אך אין זה אומר שאלוהים כפוף להבטחותיו. הוא קודם כל אלוהים, ורק לאחר מכן הוא נתן את התורה. מכיוון שהוא כל - יכול ומנהל את המציאות כרצונו, הוא אינו מחויב לשום דבר שאמר בעבר.

מי שסבור כי אלוהים חייב למלא את הבטחותיו למעשה כופר ביכולתו הבלתי מוגבלת של אלוהים. אלוהים אינו כפוף לשום חוק, אינו חייב דין וחשבון לאיש, ואינו מחויב להעניש את הרשעים או לתגמל את הצדיקים. הוא עושה כרצונו - ואין כל דרך לדרוש ממנו לפעול לפי כללים מסוימים.

השואה כמבחן אמונה

השואה אינה מפריכה את קיומו של אלוהים - אלא חושפת את האופן שבו בני אדם באמת רואים את אלוהים. אנשים רבים מאמינים באלוהים רק משום שהם מצפים לתמורה כלשהי - לשכר בעולם הזה או בעולם הבא. הם רואים באמונה סוג של עסקה: אם נשמור מצוות - נקבל שכר, ואם נעבור עבירות - נקבל עונש.

אך כאשר מגיעה השואה - והיא מוכיחה שאין בהכרח התאמה בין שמירת מצוות לבין קבלת שכר בעולם הזה - מתגלה שהאמונה של רבים מהם לא הייתה אמונה אמיתית באלוהים, אלא אמונה באינטרסים האישיים שלהם. הם למעשה עבדו את עצמם - ולא את אלוהים.

המבחן האמיתי של האמונה הוא האם אדם מוכן להאמין באלוהים, לאהוב אותו ולשרת אותו - גם אם הוא סובל, גם אם אין תמורה, גם אם אלוהים לא נותן לו דבר בחזרה. האם האמונה של האדם באלוהים תלויה בכך שאלוהים יעזור לו - או שהוא באמת מאמין באלוהים ללא תנאים?

המסקנה: אלוהים עושה כרצונו

הסיבה היחידה לכך שאלוהים ברא את העולם היא כי כך הוא רצה. לא משום שהיה בכך צורך, לא משום שטובו דרש שיהיו מקבלי הטבה, לא משום שהיה עליו למלא חובות כלשהם - אלא אך ורק משום שכך עלה ברצונו.

אם אלוהים רוצה לתת לרשעים שכר ולצדיקים עונש - הוא עושה זאת. אם הוא רוצה ליצור עולם שבו יש רע - הוא עושה זאת. הוא איננו מחויב לאף אחד ואינו עובד לפי חוקים.

כיצד להתמודד עם הספקות?

הדרך להתמודד עם ספקות באמונה היא להבין את האמת על אלוהים. יש להפסיק לצפות שאלוהים יפעל בהתאם להבנתנו האנושית, להפסיק להאמין שהוא כפוף להבטחותיו, ולהבין שהוא עושה כרצונו בלבד.

השואה איננה הוכחה לכך שאין אלוהים - אלא הוכחה לכך שאלוהים איננו מחויב לפעול כפי שהאדם מצפה ממנו. היא מבחן לכל מאמין - האם הוא מאמין באלוהים רק מתוך אינטרס, או משום שהוא באמת מאמין בו ללא תנאים?

השואה כתזכורת למציאות

השואה היא תזכורת לכך שבעולם יש רע, ושהאדם אינו יכול לצפות שהחיים יהיו תמיד הוגנים או טובים. היא גם תזכורת לכך שאי אפשר להניח שהתנהגות מסוימת תבטיח גמול חיובי, משום שהמציאות אינה מחויבת לאף אחד.

לכן, השאלה החשובה היא לא "איפה היה אלוהים בשואה?" אלא "האם אני מוכן לאהוב את המציאות - גם אם היא לא מתנהגת כפי שאני רוצה?"
למה הייתה השואה? איפה אלוהים היה במצרים? למה אלוהים ברא את העולם? השיקולים של אלוהים, ההיגיון של אלוהים, למה אלוהים ברא את השטן? למה אלוהים ברא רע? למה יש רע בעולם? למה אלוהים לא ברא עולם מושלם? האינטרסים של אלוהים, טוב דרכו להיטיב, נהמא דכיסופא, לחם הבושה, למה אלוהים ברא את היצר הרע? למה אלוהים עושה רע? שאלת הרוע בעולם, תורת הגמול, ההימור של פסקל, גן עדן וגיהנום, שכר ועונש אחרי המוות, אלוהים לא חייב לך כלום, אלוהים לא עובד אצלך, השואה כמבחן אמונה, ספקות באמונה אחרי השואה, להאמין באלוהים אחרי השואה, לאהוב את אלוהים בלי תנאים, למה אלוהים עושה רע לצדיקים וטוב לרשעים? חוסר צדק בעולם, שמירת מצוות אחרי השואה, למה לשמור מצוות? חזרה בתשובה, למה להאמין באלוהים אחרי השואה? למה לסמוך על אלוהים אחרי השואה? אלוהים עושה מה שבא לו, למה להתפלל לאלוהים? תפילה לאלוהים
ברא את השטן להקצין למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו להבין לסמוך השואה כמבחן אמונה לעמוד יהדות תורה מצוות אלוהים הוכחה לאלוהים רצון למידה איך להאמין איך להאמין באלוהים איך להאמין באלוהים למרות השואה איפה אלוהים איפה אלוהים היה בשואה איפה היה אלוהים איפה היה אלוהים בזמן השואה איפה היה אלוהים בשואה אלוהות אלוהים אלוהים בזמן השואה אלוהים בשואה אלוהים היה אלוהים והשואה אלוהים עשה את השואה אמונה אמונה באלוהים אמונות אמת באמונה באמת אלוהים עשה את השואה בגלל בשואה האמין באלוהים היכן היה אלוהים בשואה השואה השואה ואלוהים חוסר ודאות חוסר וודאות יהדות תורה מצוות אלוהים כפירה באלוהים להאמין להאמין באלוהים להאמין באלוהים למרות השואה לכפור באלוהים למה אלוהים עשה את השואה למה באמת למה באמת אלוהים עשה את השואה למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו לשאול לשאול שאלות משכורות משכורת ספק ספקות ספקות באמונה בגלל השואה ענישה צדיק צדיק ורע לו צדיק ורע לו רשע וטוב לו צדיקים רשע רשע וטוב לו שאלה שאלות שאלות על אלוהים שאלות על אלוהים בשואה שואה שכר שכר ועונש
שכר ועונש, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, פחד לפגוע באנשים, פחד לפגוע באחרים, שמירת מצוות, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? שאלת הצדק האלוהי, ואהבת לרעך כמוך, השגחה פרטית
שכר ועונש, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, פחד לפגוע באנשים, פחד לפגוע באחרים, שמירת מצוות, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? שאלת הצדק האלוהי, ואהבת לרעך כמוך, השגחה פרטית
שכר ועונש, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, פחד לפגוע באנשים, פחד לפגוע באחרים, שמירת מצוות, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? שאלת הצדק האלוהי, ואהבת לרעך כמוך, השגחה פרטית למה אנשים שואלים למה יש צדיק ורע לו, רשע וטוב לו? אנשים שואלים את השאלה הזאת כי הם רוצים להאמין שקיים צדק בעולם. אליעד כהן מסביר שהשאלה הזאת נובעת מהרצון של האדם לשלוט במציאות. האדם רוצה להרגיש שלמעשים שלו יש השפעה ישירה על התוצאות שהוא מקבל, ולכן הוא רוצה להאמין שהצדיק מקבל שכר והרשע נענש. כשאדם רואה צדיק שסובל או רשע שמצליח, זה יוצר לו דיסוננס, כי אם התוצאות לא תואמות למעשים, האדם מרגיש חוסר אונים. הרצון הזה נובע מהצורך לשלוט בחיים ולהימנע מתחושת חוסר ודאות. מהן ההגדרות של צדיק ורשע ושל טוב ורע לפי אליעד כהן? אליעד כהן מגדיר כך: צדיק - הוא אדם שעוזר לזולת ופועל לפי נורמות חברתיות של לעשות טוב לאחרים. למשל, אדם שעוזר לאישה זקנה לחצות את הכביש הוא צדיק. רשע - הוא אדם שפוגע בזולת או עושה מעשים הנחשבים שליליים לפי נורמות חברתיות, כמו אדם שפוגע באנשים או מנצל חולשה של אחרים. טוב ורע - אליעד מסביר שהם לא בהכרח חופפים לצדיקות או לרשעות. טוב הוא מצב שבו המציאות תואמת את רצונו של האדם, ורע הוא מצב שבו המציאות אינה תואמת את רצונו. לדוגמה, אדם יכול להיות צדיק (לעזור לזולת) ועדיין לסבול ולחוות רע. לעומת זאת, רשע יכול לפגוע בזולת ובכל זאת לחוות טוב ולהיות מאושר. מכאן, שאין קשר הכרחי בין מעשים טובים או רעים לבין התוצאות שהאדם מקבל בחיים. מדוע האדם מעדיף לחשוב שקיים שכר ועונש במציאות? האדם מעדיף להאמין במנגנון של שכר ועונש כי כך הוא מרגיש יותר שליטה על חייו. האדם מפחד ממצב שבו הוא לא יכול להשפיע על גורלו. כשהוא מאמין שיש שכר לצדיק ועונש לרשע, הוא יכול לכוון את התנהגותו בהתאם ולחשוב שאם יעשה טוב, יהיה לו טוב, ואם יעשה רע, יסבול. מהו ... הוא חי בתחושה של חוסר ודאות וחוסר שליטה, כי הוא אינו יכול לשלוט בתוצאות החיצוניות. מהי האמת לגבי שכר ועונש לפי אליעד כהן? האמת, לפי אליעד כהן, היא שאין שכר ועונש במובן החיצוני. הוא מסביר שטוב או רע אינם תגמול על מעשים טובים או רעים. אליעד מביא דוגמאות מהתורה ומסיפורים של רבי נחמן מברסלב כדי להמחיש שהקשר בין מעשים לתוצאות אינו מוחלט ואינו צפוי. לדוגמה, אליעד מתאר את ... מעשה רע. הוא מדגיש שאין קשר הכרחי בין מעשיו של האדם לבין התוצאות שהוא מקבל. האם ניתן להגדיר מוסריות ללא שכר ועונש? כן. אליעד כהן מסביר שהמוסר יכול להתבסס על העיקרון הפשוט של מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך או ואהבת לרעך כמוך, ללא קשר לשכר ועונש. האדם בוחר להיות מוסרי כדי לשמור על איזון חברתי וכדי למנוע פגיעה בעצמו. לדוגמה, אדם לא פוגע באחרים כי הוא יודע ...
צדיק ורע לו רשע וטוב לו / מידה כנגד מידה / תורת הגמול - למה צדיק רע לו ורשע טוב לו?
צדיק ורע לו רשע וטוב לו מידה כנגד מידה תורת הגמול - למה צדיק רע לו ורשע טוב לו? צדיק ורע לו רשע וטוב לו. צדיק וטוב לו רשע ורע לו. שכר ועונש. תורת הגמול. העולם הבא. גהנום. גן עדן. מידה כנגד מידה. אלוהים מדקדק כחוט השערה. כפי שכבר ביארתי אלוהים ... של המציאות עצמה שמהווה את כל מה שקיים בתוכה. האדם המקום והזמן, כולם מתהווים בכל רגע מחדש ממהותו של אלוהים המציאות עצמה. האם קיים רע? האם קיימת ענישה? האם קיים גהנום? תשובה: תלוי את מי שואלים. אם שואלים את השקר ואת הדמיון אז אכן יש טוב ורע. אך אם שואלים את האמת, אז יש ... שכל דבר שהוא רואה זה הוא עצמו ממש, וכי הוא עצמו ממש רוצה את כל מה שקורה לו בתוך החלום, הרי שלא היה שייך אצלו רע כלל. ולכן מצד האמת, אין דבר כזה צדיק ורע לו רשע וטוב לו. מצד האמת, צדיק טוב לו ורשע רע לו. מצד האמת צדיק הוא זה שטוב לו כרגע בהווה - רשע הוא זה שרע לו כרגע בהווה. כמובן שלא מדובר כאן על זה שנראה כלפי חוץ שטוב לו או רע לו, אלא מדובר על התחושה של האדם עצמו. ככל שהאדם מחובר יותר למציאות, ככל שטוב לו יותר תמיד גם כאשר נדמה לאדם שהמציאות היא נגד רצונו, כך הוא יותר צדיק. מאחר שהוא מחובר יותר לבורא למציאות לאני האמיתי שלו שהוא זה שיוצר את העולם כולו... לעומת זאת, רשע רע לו. משום שהוא נמצא במאבק תמידי עם עצמו... והוא אינו מבין שהוא בכלל נגד עצמו... וכל זה כמובן רק מנקודת מבטו, כי מנקודת ... לו, בדיוק ממש כפי מעשיו. וכל התשלום כולו משולם במזומן ובזמן אמת ממש. ככל שהאדם יותר רואה את עצמו באחדות עם המציאות ומבין כי הכל זו ישות אחת, כך הוא צדיק יותר, וכך הוא מקבל את העולם הבא גן העדן התכלית הנצחית וכולי, במזומן ומיד. אך ככל שהאדם רחוק יותר מידיעת האמת, כך רע לו יותר וכך הוא מרגיש מיידית את הגהנום הסבל העונש ואת כל הייסורים כולם. מצד האמת גן עדן וגהנום הם אותו המקום ממש. גם גן העדן וגם הגהנום שניהם בסך הכל כינויים שונים לעולם ... האמת העולם הבא. אך כאשר האדם אינו יודע את האמת שהכל טוב, אז הוא מרגיש את עולם השקר הגהנום והעולם הזה... לסיכום: ידיעת האמת שהכל טוב, הופכת את האדם לצדיק שטוב לו באמת. ...
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית, מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום, שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות מהו המנגנון הפנימי של שכר ועונש במציאות? אליעד מסביר לעומק את המנגנון האמיתי שעומד מאחורי רעיונות כמו שכר ועונש, מידה כנגד מידה, קארמה, והשאלה הידועה של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. לדבריו, אנשים חושבים בדרך כלל ששכר ועונש הם דברים שניתנים על ידי אלוהים או כוח חיצוני כלשהו, אך למעשה מדובר במנגנון פסיכולוגי ופנימי בלבד, המתרחש בזמן אמת בתוך האדם עצמו, ללא התערבות חיצונית. איך מתרחש בפועל ... רע או פחות טוב ממני, הוא מיד מפעיל מנגנון פנימי של שכר ועונש כלפי עצמו. בשנייה שהוא שופט אדם אחר, הוא בעצם קובע במוחו שתכונת הטיפשות היא שלילית. באותה שנייה ממש, הוא מפנה את אותה שיפוטיות כלפי עצמו - כלומר, הוא מתחיל באופן ... את האחר. התהליך הזה מתרחש בשני שלבים: שלב ראשון - הענשה מיידית: ברגע שאדם שופט מישהו אחר לשלילה, הוא בעצם מכניס לראשו תפיסה שלילית שאותה הוא משליך על עצמו. לדוגמה, אם חשב טיפשות היא דבר רע, הוא מיד יחוש שלילי כלפי עצמו בכל ... שלילית שהוטבעה בתודעתו תחזור ותתעורר שוב. כך נוצר עונש מתמשך, שחוזר ונחווה שוב ושוב, גם לאחר זמן רב. לדוגמה, אדם שזלזל באחרים כי הם טיפשים, יחווה שוב ושוב כאב ותסכול בכל פעם שהוא יזהה בעצמו או באחרים טיפשות. זו משמעות ... את הסבל, באמצעות השיפוט שלו. האם אלוהים באמת מעניש על מצוות ועבירות? אליעד מדגיש שאין שום ישות חיצונית כמו אלוהים או כוח עליון שעומד ומחלק עונשים או תגמולים. הוא מסביר שזה לא הגיוני לחשוב שיש מישהו שבודק את מעשינו מבחוץ. העבירה עצמה היא העונש. ברגע שאדם עושה פעולה שנתפסת בעיניו כשלילית (עבירה), הוא מיד יוצר מציאות פנימית שלילית, שנשארת טבועה בנפשו ובתודעתו. הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב שאומר: אבונותיו של אדם ... חורטת רושם שלילי פנימי, שגורם לסבל מתמשך. האם הפחד מעונש הופך אותנו לשוטרים של עצמנו? אליעד מסביר שאם האדם מפחד כל הזמן מעונש או מנסה להימנע משיפוטיות בצורה מלאכותית, הוא למעשה הופך לשוטר של עצמו. בכך הוא דווקא יוצר עוד סבל ועוד מתח, מכיוון שהוא כל הזמן עסוק בלשפוט את עצמו אם הוא שופט או לא. ... הוא נשאר במעגל של סבל עצמי. מהו הפתרון לשיפוטיות ולעונשים הפנימיים? אליעד מציע פתרון עמוק ופשוט להבנת מנגנון השכר והעונש הפנימי . לדבריו, יש שתי פרספקטיבות אפשריות להסתכל על המציאות: פרספקטיבה של שיפוטיות (נפרדות): במצב זה, האדם כל הזמן מפריד בין טוב לרע, חכם לטיפש, נכון לטעות. מנקודת מבט זו, האדם יוצר לעצמו באופן תמידי סבל, שיפוט עצמי ועונשים פנימיים. פרספקטיבה של אי - שיפוטיות (אחדות): האדם מבין לעומק שאין באמת הבדל בין טוב לרע, טיפש לחכם, או בין הצלחה לכישלון. במצב זה, האדם מפסיק לשפוט, משתחרר לחלוטין מהסבל ומהעונשים הפנימיים, וחווה חופש ושלווה פנימית. לדוגמה, אדם שמבין באמת שאין הבדל בין טיפש לחכם, כבר לא ירגיש צורך לשפוט אנשים על טיפשות או חוכמה, ולכן יהיה חופשי מסבל ומעונש. האם גן עדן, גיהנום וקארמה הם דברים חיצוניים? אליעד מדגיש שהמושגים גן עדן וגיהנום אינם מקומות אמיתיים או חיצוניים, אלא מצבי תודעה פנימיים שהאדם יוצר לעצמו. כשהאדם שופט ... קארמה פועלת באותו אופן בדיוק - זו לא מערכת חיצונית של ענישה, אלא מנגנון פנימי שבו האדם עצמו יוצר את סבלו או אושרו, בהתאם לשיפוט שלו. איך להשתחרר באופן אמיתי משכר ועונש? הדרך היחידה להשתחרר מהמעגל הזה היא להבין לעומק את המנגנון שהוסבר. ברגע שאדם מבין ששיפוט הוא תמיד שיפוט עצמי, הוא מפסיק ליצור לעצמו סבל ועונשים. הוא כבר לא צריך להיות שוטר של עצמו ולנסות להימנע משיפוט באופן מלאכותי, אלא באופן טבעי ועמוק הוא חדל לשפוט, וחווה חופש אמיתי ושלווה. מהי המשמעות האמיתית של שכר ועונש? כיצד עובד המנגנון של מידה כנגד מידה? האם אלוהים מעניש על מצוות ועבירות? האם קארמה היא עניין חיצוני או פנימי? כיצד להשתחרר משיפוטיות עצמית? האם גן עדן וגיהנום הם מקומות אמיתיים? מהו המנגנון האמיתי של
האם יש שכר ועונש? למה קורים דברים רעים? מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית
האם יש שכר ועונש? למה קורים דברים רעים? מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית
... יש שכר ועונש? למה קורים דברים רעים? מכל דבר אפשר ללמוד, באנו לעולם כדי לתקן, למה באנו לעולם? גלגולי נשמות, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, תורת הגמול, השגחה פרטית האם יש באמת שכר ועונש בעולם? אליעד כהן מתייחס בהרצאה לשאלה, האם קיימים באמת שכר ועונש, ומדוע קורים דברים רעים או טובים לבני אדם בעולם. השאלה המרכזית שעולה היא האם האדם נענש על מעשיו, והאם המציאות אכן מתנהלת לפי מידה כנגד מידה, כלומר, האם כשבן אדם עושה משהו רע, הוא מקבל עונש, וכשהוא עושה משהו טוב, הוא מקבל שכר. אליעד מציג שתי תפיסות שונות בנושא זה: התפיסה הראשונה טוענת שאכן יש תיקון בעולם: כלומר, האדם בא לעולם בגלגול מסוים, במטרה לתקן משהו בתוכו או ... לסבול מאירועים קשים בחייו, כמו תאונות או מחלות של קרוביו, כדי שיתעורר וילמד להשתנות ולהיות יותר אמפתי, מתחשב וטוב לזולת. זו התפיסה הקלאסית של שכר ועונש. התפיסה השנייה, שאליעד כהן מציג כמנוגדת לתפיסה הראשונה, טוענת שאין שום קשר בין האופן שבו אדם מתנהג לבין מה שקורה לו בפועל. המציאות, לדבריו, אינה מתנהגת לפי חוק ברור של שכר ועונש. אליעד מסביר שאין קשר סטטיסטי מוכח או ממשי בין התנהגות של בן אדם לבין סבל או הנאה שהוא מקבל בחיים. הוא נותן דוגמאות רבות לכך שדברים רעים ... רעים, עבריינים, או אנשים שפוגעים בזולת. הוא משתמש בדוגמה של אסונות טבע כמו צונאמי, שמתרחשים ללא קשר להתנהגות של אנשים, ואין בהם שום עניין של שכר או עונש. האם מטרת הסבל היא ללמד את האדם לקח כלשהו? אליעד כהן מתייחס לתפיסה לפיה כל אירוע שלילי קורה כדי ללמד את האדם משהו, כדי ... אלוהים מצפים ממך לתקן באופן ברור או מוחלט. המציאות, לפי אליעד, אינה מתעניינת באם אדם הוא טוב או רע, אמפתי או תוקפני. השמש זורחת באותה מידה גם על צדיק וגם על רשע. לכן, מבחינה אובייקטיבית, אין משהו נכון או לא נכון שאדם חייב לעשות, אלא רק פירושים וסיפורים שאנשים מספרים לעצמם כדי לתת משמעות לאירועים. ... קשה, זה בגלל שהוא חטא או לא התנהג כראוי. אך באותה מידה אפשר לטעון בדיוק הפוך - שהאירוע קרה בלי שום קשר להתנהגות האדם. מדוע אנשים בכל זאת מאמינים בשכר ועונש? אליעד מסביר שאנשים מעדיפים להאמין שקיים מנגנון של שכר ועונש, מכיוון שזה גורם להם להרגיש שיש צדק בעולם. כשאדם חושב שאם הוא יעשה טוב אז יהיה לו טוב, ואם יעשה רע יהיה לו רע, זה נותן לו תחושה של שליטה ... זאת, המציאות מוכיחה שוב ושוב שאין בהכרח קשר כזה, ואנשים טובים רבים סובלים, בעוד אנשים רעים רבים נהנים. לכן, מדובר יותר בצורך פסיכולוגי של בני אדם להאמין שיש היגיון מסוים במציאות. מהו התיקון האמיתי לפי אליעד כהן? אליעד כהן מציג בסופו של דבר תפיסה עמוקה יותר, לפיה התיקון האמיתי שהאדם יכול ... וככל שיקבל אותה יותר, יסבול פחות. לסיכום, אליעד כהן לא שולל לחלוטין את האפשרות ללמוד מכל דבר, אבל הוא כן שולל את התפיסה שכל אירוע הוא תוצאה של שכר או עונש מוגדר מראש. הוא ממליץ לאנשים להסתכל על המציאות כפי שהיא, ולקבל את העובדה שאין בהכרח קשר בין מעשיו של האדם לבין מה שקורה לו. האם יש שכר ועונש בעולם? מהי תורת הגמול? האם מטרת הסבל ללמד אותנו משהו? האם יש קשר בין התנהגות וסבל בחיים? מהי משמעות גלגולי נשמות? למה דברים רעים קורים לאנשים טובים? ...
נקמה, יצר נקמנות, מהי נקמה? הצורך לנקום, למה לנקום? למה לא לנקום? נוקם ונוטר כנחש, לוותר או לנקום, לסלוח או לנקום, למה נקמה עושה טוב? איך לנקום במישהו? צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, וותרנות, לסלוח, שכר ועונש
נקמה, יצר נקמנות, מהי נקמה? הצורך לנקום, למה לנקום? למה לא לנקום? נוקם ונוטר כנחש, לוותר או לנקום, לסלוח או לנקום, למה נקמה עושה טוב? איך לנקום במישהו? צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, וותרנות, לסלוח, שכר ועונש
... כנחש, לוותר או לנקום, לסלוח או לנקום, למה נקמה עושה טוב? איך לנקום במישהו? צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מידה כנגד מידה, וותרנות, לסלוח, שכר ועונש למה אנשים רוצים לנקום במי שפגע בהם? הנקמה היא צורך פסיכולוגי עמוק, ... שהעולם אינו הפקר, שיש חוק וסדר, ושאדם שפוגע בזולת לא יכול לצאת נקי וללא עונש. כאשר מישהו פוגע באדם והוא אינו נענש, האדם הפגוע מרגיש חלש וחסר ... מתוך עמדת חוזק ושליטה, היא הביטוי הגבוה ביותר לגדולתו של האדם. מה ההבדל בין צדיקים לרשעים ביחס לנקמה וסליחה? אנשים שמגדירים עצמם כצדיקים נוטים להאמין שיש קשר ישיר בין המעשים שלהם לבין הטוב והרע שהם מקבלים מהמציאות. הם ... בחזרה, ואם יעשו רע, יסבלו. התפיסה הזאת גורמת להם להרגיש שליטה על חייהם. כאשר רשע (אדם שעושה מעשים לא מוסריים) אינו נענש, הדבר יוצר אצל הצדיקים תחושה קשה של חוסר צדק וחוסר ביטחון. מצד שני, אדם רשע או אחד שעושה מעשים לא מוסריים, לרוב אינו מאמין שיש קשר ישיר בין מעשיו לבין הטוב או הרע שיגיעו אליו. הוא יכול, למשל, לשדוד בנק ולהאמין שלא יקרה לו שום דבר רע, כי לדעתו העולם הוא אקראי. לעומת זאת, אדם צדיק מאמין שהעולם מסודר לפי שכר ועונש, ולכן כאשר הוא רואה שרשע לא מקבל עונש, הוא מרגיש חוסר אונים גדול. למה אנשים נוקמים לפעמים באנשים שלא פגעו ... לפרוק את הכעס והנקמנות שלו על משפחתו או על אדם חלש ממנו, כיוון שאינו מסוגל להעניש את הבוס ישירות. זהו מצב שבו האדם למעשה עושה השלכה של הנקמה למקום ... ארוך ומחושב, לאו דווקא פעולה אימפולסיבית רגעית. הביטוי מתאר אדם שלמרות שהוא צדיק מבחינה מוסרית לכאורה, עדיין יש בו רצון עז לנקום, דבר המעיד על ...
איך אפשר להפסיק לרצות להרגיש טוב? למה הרצון להרגיש טוב הוא לא גורם להרגיש רע? אין ארוחות חינם, איך אפשר להרגיש טוב בלי רע? מידה כנגד מידה, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, מאניה דיפרסיה
איך אפשר להפסיק לרצות להרגיש טוב? למה הרצון להרגיש טוב הוא לא גורם להרגיש רע? אין ארוחות חינם, איך אפשר להרגיש טוב בלי רע? מידה כנגד מידה, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, מאניה דיפרסיה
... רע? מידה כנגד מידה, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, מאניה דיפרסיה למה הרצון להרגיש ... לרע. מדוע אין באמת צדיק ורע לו, רשע וטוב לו? אליעד מסביר את הרעיון של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו ואומר שזו מחשבה מוטעית. צדיק שנתן צדקה ונהנה מכך שעשה טוב לאחרים, כבר קיבל את שכרו בתחושת ההנאה. הוא לא אמור לקבל שכר נוסף. לעומת זאת, אדם רשע שהרוויח כסף במרמה ירגיש רע אחר כך, משום שהוא ייאלץ לשלם על ההנאה שקיבל. הכל ... כנגד מידה, כך שאין צדיק שסובל לשווא ואין רשע שנהנה ללא תשלום. למה קשה לזכור את המחיר של ההנאה? הבעיה המרכזית שאליעד מתאר ...
שכר ועונש, תורת הגמול, האם יש שכר ועונש בעולם? האם צדיק ורע לו רשע וטוב לו? למה צדיק טוב לו? למה רשע רע לו? מה זה צדיק? מה זה רשע? גיהנום, גן עדן, שכר ועונש בעולם הזה, שכר ועונש בעולם הבא, קארמה, למה רע לי? למה טוב לי?
שכר ועונש, תורת הגמול, האם יש שכר ועונש בעולם? האם צדיק ורע לו רשע וטוב לו? למה צדיק טוב לו? למה רשע רע לו? מה זה צדיק? מה זה רשע? גיהנום, גן עדן, שכר ועונש בעולם הזה, שכר ועונש בעולם הבא, קארמה, למה רע לי? למה טוב לי?
שכר ועונש, תורת הגמול, האם יש שכר ועונש בעולם? האם צדיק ורע לו רשע וטוב לו? למה צדיק טוב לו? למה רשע רע לו? מה זה צדיק? מה זה רשע? גיהנום, גן עדן, שכר ועונש בעולם הזה, שכר ועונש בעולם הבא, קארמה, למה רע לי? למה טוב לי? האם יש שכר ועונש בעולם במובן הדתי? כדי להבין אם יש שכר ועונש, צריך קודם כל להבין מהו בכלל שכר ומהו עונש. אליעד כהן מסביר כי באופן פשוט, שכר הוא כאשר קורה לך דבר טוב שאתה רוצה בו, ועונש הוא כאשר קורה לך דבר רע שאתה לא רוצה בו. בנוסף, לפי התפיסה המקובלת, אנשים מניחים שקבלת דבר טוב היא תוצאה של מעשה טוב שעשית קודם לכן, ולהיפך, אם קורה לך דבר רע, הוא תוצאה של מעשה רע שעשית קודם לכן. זוהי ההגדרה הבסיסית של שכר ועונש, שממנה יוצאת התפיסה הדתית שאומרת: אם תעשה מעשים טובים, אלוהים או המציאות יתגמלו אותך בדברים טובים, ואם תעשה מעשים רעים, המציאות תעניש אותך, אולי בגיהנום או בגלגולים הבאים. אליעד כהן מציין בבירור כי התפיסה הזאת, שכוללת את הרעיון של אלוהים, גן עדן וגיהנום, אינה נכונה ואין לה בסיס ממשי. כלומר, התפיסה הדתית המסורתית של שכר ועונש איננה קיימת באופן ממשי ומוחשי בעולם. אם אין שכר ועונש דתי, האם יש שכר ועונש מסוג אחר? אליעד כהן מדגיש שכן קיים שכר ועונש, אך לא במובן הדתי, אלא בצורה מחשבתית, לוגית וקיומית. שכר הוא בעצם מצב שבו האדם חווה שהמציאות מתאימה לרצונו, ועונש הוא מצב שבו המציאות אינה תואמת את רצונו. במילים אחרות, אם המציאות כרצונך - אתה מקבל שכר, ואם המציאות איננה כרצונך - אתה מקבל עונש. הדבר החשוב להבין הוא מדוע קורה שכר או עונש כזה. אליעד מסביר שככל שאדם מחובר יותר לאמת, להיגיון, מבין טוב יותר את חוקי המציאות ומסוגל לסנכרן את עצמו עם המציאות, כך הוא יזכה ליותר שכר, כלומר, יותר דברים שהוא רוצה יתרחשו במציאות. לעומת זאת, ככל שאדם מנותק מהאמת, משקר לעצמו ולא מקבל את המציאות כפי שהיא, כך הוא יקבל יותר עונשים - כלומר, הוא יחווה שהמציאות לא פועלת לפי רצונו. למה מי שנצמד לאמת זוכה ליותר
צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מורים רוחניים, גורו, שכר ועונש, המצפון של היטלר, פסיכופטים, פסיכופתיה רגשית
צדיק ורע לו רשע וטוב לו, מורים רוחניים, גורו, שכר ועונש, המצפון של היטלר, פסיכופטים, פסיכופתיה רגשית מה משמעות המונחים צדיק ורע לו ורשע וטוב לו? ההסבר על השאלה איך יכול להיות שיש בעולם צדיק ורע לו ורשע וטוב לו? מתחיל בשיחה על הדרך בה בני אדם מבינים את הטוב והרע, והאם ניתן לקבוע חד משמעית מי צדיק ומי רשע לפי מצבו החיצוני או הפנימי. אליעד מסביר כי טובות ורעות הן לא בהכרח תוצאה ישירה של הפעולות שביצע ... מה שנראה כלפי חוץ, אלא מה שקורה במעמקי הנפש. כאשר אנו שואלים איך יכול להיות שצדיק יפגע או שסבל יקרה לו, התשובה טמונה בהבנה שהעולם בנוי בצורה מדויקת. יש רע כדי לעשות טוב, והרע ... לו סיכוי לתפוס את הטוב בצורה עמוקה יותר. האם גורואים ומורים רוחניים הם תמיד צדיקים? בהמשך, אליעד מציין שבני אדם מחפשים את הצדיק והם מתבוננים באנשים שנראים להם חסרי רגש או מלאים בשלווה חיצונית, ומניחים שהם רוחניים וצדיקים. למעשה, אליעד טוען כי זה לא תמיד כך. לדוגמה, ייתכן אדם שמראה רגוע ושקט מבחוץ, אבל למעשה ... באמת צריך להיות שלם עם עצמו, ולא להסתיר את רגשותיו או לברוח מהם. על כן, הצדיק האמיתי הוא לא בהכרח זה שנראה טוב או לא כועס, אלא זה שמרגיש את עצמו בשלמות ובשלווה אמיתית, ללא ... אלא כמי שמבצע את הפעולה כי כך הוא רואה את המציאות. איך ניתן להבין את המושג עונש? במהלך השיחה, אליעד מציין כי עונש הוא לא תמיד תוצאה של פעולה רעה, אלא תוצאה של חוסר קבלה של המציאות. לדוגמה, אם אדם בוחר להילחם ... להתנגד לה, הוא ימצא את עצמו בסבל תמידי, גם אם כלפי חוץ הוא לא עשה משהו רע. העונש לא מגיע מהמעשה עצמו אלא מהכאב הנפשי והקיום של הנפרדות. כל עוד האדם לא מקבל את המציאות כפי שהיא, הוא נמצא בעונש תמידי. לעומת זאת, כאשר אדם מקבל את המציאות בשלמותה, הוא עובר לשלב של אושר ושלווה פנימית. מהו הפשע ... מקבל את הדברים כפי שהם, הוא ימצא את עצמו במאבק פנימי, דבר שמוביל אותו לסבל. צדיק ורע לו המשמעות של אושר סובייקטיבי מהו גורו רוחני? פסיכופתיה רגשית מהו עונש פנימי? היטלר והמצפון פשע במובנים שונים ...
אמונה טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה, מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש נפרדות, למה נברא העולם
אמונה טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה, מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש נפרדות, למה נברא העולם
... טובה, רע טוב מאוד, מה טוב באמונה, מה טוב ברע, מה טוב בשקר, למה יש נפרדות, למה ... האמונה: אם האדם לא היה נמצא במצב בעייתי מלכתחילה, לא היה שום צורך באמונה. האמונה קיימת כי יש לאדם בעיה מלכתחילה. למה ... מדגיש שהסיבה שיש אמונה היא שיש לאדם שתי אפשרויות: להבין משהו או להאמין במשהו . האמונה מאפשרת לאדם להתקיים בעולם שיש ... כלל. מדוע אלוהים ברא את העולם? אליעד מסביר שתי אפשרויות מרכזיות: אלוהים היה לבדו, מושלם, אך הוא רצה לחוות את עצמו ביותר ... בו, מה שיוצר אפשרות נוספת לחוויה של טוב ורע. אפשרות שנייה היא שאלוהים היה במצב של סבל, הוא היה לבדו והחליט להשמיד את ...
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
... שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה מה היא אמונה ולמה אליעד רואה בה משהו לא טוב? אליעד כהן מתחיל את ההסבר על אמונה בכך שהוא מתייחס אליה ... הוא נוסע ברכב מתוך אמונה שהרכב יפעל, ועוצר ברמזור אדום מתוך אמונה שחוקי התנועה עדיין בתוקף. בעולם החיצוני, האדם תמיד חי באמונה ומסתמך עליה לצורך תפקודו היומיומי. עם זאת, אליעד מדגיש כי בעולם הפנימי, האמונה היא מכשול שיש להתגבר עליו. לדעתו, שאלות קיומיות כמו מי אני, למה אני קיים, מה אני רוצה באמת, צריכות לקבל מענה מתוך הבנה ולא מתוך אמונה. איך להילחם באמונה ולהשתחרר מהסבל? אליעד מציג את הצורך של האדם להגדיר את עצמו באמצעות מלחמה במשהו. לכן הוא מציע לאדם להגדיר את עצמו כמי שנלחם באמונה. הוא מסביר שהאמונה הבסיסית ביותר שיש לאדם היא ההבחנה בין יש לאין. האדם מאמין שיש הבדל בין יש ואין ולכן חווה סבל כשהוא מרגיש שחסר ... שום אמונה, ללא שום הגדרה וללא שום צמצום. מה המשמעות של אמונה מעל השכל לפי אליעד? אליעד מתייחס למושג אמונה מעל השכל, המוכר מתורתו של רבי נחמן מברסלב. לפי אליעד, רבי נחמן דיבר על מצב שבו האדם צריך להשתמש בשכל שלו ככל האפשר, עד שיגיע למקום בו הוא מבין שיש ... מספיק, הוא יוכל להגיע להבנה אמיתית שהכל אחד, ואז כבר לא יזדקק לאמונה אלא יבין זאת באמצעות שכל גבוה יותר. האם יש הבדל בין להאמין באהבה ולהאמין בשנאה? אליעד מתייחס לאמונות כמו אני מאמין באהבה או אני מאמין בשנאה. הוא מסביר שאם האדם יאמין באהבה באמת, הוא יצטרך לאהוב גם את ... בין אמונה לידיעה? אליעד מסביר שידיעה מוחלטת היא דבר שאין לו היפך. כל זמן שהאדם יודע משהו, אך יש לו היפך, הוא למעשה נמצא באמונה ולא בידיעה. לדעתו, כאשר האדם טוען שהוא יודע משהו, הוא בדרך כלל מאמין. רק כאשר האדם מגיע לידיעה מוחלטת שאין לה שום היפך, ניתן לומר ... אמונה ולא מתוך ודאות מוחלטת. מהי אמונה? מה המשמעות של אמונה מעל השכל? איך להשתחרר מאמונה? מה ההבדל בין אמונה לידיעה? האם להאמין באהבה או בשנאה? מהי טיפשות טובה? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: להאמין באלוהים למרות השואה, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להאמין באלוהים למרות השואה, איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? מי ברא את אלוהים? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? בשביל מה לחיות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לימודים, מאמן אישי לילדים נוער והורים, מנטור בתחום להאמין באלוהים למרות השואה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2852 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 17:10:48 - wesi1