איך לקבל החלטה בקבוצה? ניתוח שאלה, קבלת החלטה, איך מקבלים החלטה בקבוצה? איך לקבל החלטה קבוצתית? איך להגיע להסכמה? איך ליצור הסכמה בין אנשים? גישור, תקשורת בין אישית, איך לגשר בין אנשים?
איך מקבלים החלטה הטובה ביותר בקבוצה?
כאשר קבוצה עומדת בפני דילמה וצריכה לקבל החלטה, נוצרות שאלות כגון "איך אפשר לקבל את ההחלטה הטובה ביותר?". אליעד כהן מסביר שהמונח "ההחלטה הטובה ביותר" עלול להיות מבלבל, ולכן חשוב קודם להבין את המשמעות שלו. אנשים בדרך כלל מתייחסים להחלטה כ"טובה ביותר" אם היא תואמת למטרה מסוימת שהם הגדירו מראש. לדוגמה, אם קבוצה צריכה להחליט באיזה צבע לצבוע את הקיר, ההחלטה "הטובה ביותר" תהיה זו שעומדת בקריטריונים שהקבוצה הגדירה מראש - למשל צבע שיחזיק מעמד עשר שנים לפחות.
אך כדי להגיע להסכמה, הקבוצה חייבת קודם להסכים על המטרה או על הקריטריון לפיו תיבחן ההחלטה. לעיתים קרובות מתברר כי הבעיה היא לא חוסר הסכמה על ההחלטה עצמה אלא חוסר הסכמה על הקריטריונים שעל פיהם ההחלטה נמדדת.
מהו האתגר המרכזי בקבלת החלטה קבוצתית?
אחד האתגרים שאליעד כהן מדגיש הוא שהקבוצה צריכה להגדיר בצורה ברורה מהי ההחלטה הטובה ביותר עבורה. הוא מסביר את זה באמצעות הדוגמה של קבוצה שצריכה לבחור כיסא. כולם רוצים את הכיסא העמיד ביותר, אבל הם לא מצליחים להגיע להסכמה כי כל אחד מפרש את המונח "הטוב ביותר" בצורה אחרת. כדי לפתור זאת, על חברי הקבוצה לשאול שאלות ספציפיות יותר, כמו: למה אתה חושב שהכיסא שאתה מציע הוא הטוב ביותר? ואז הם צריכים לבחון את התשובות אחד של השני ולנסות להפריך אותן או לאשר אותן באופן ענייני.
למה אנשים לא מצליחים להגיע להסכמה בתוך הקבוצה?
קורה לא פעם שהקבוצה מסכימה עקרונית מה היא מחפשת, אך מתקשה להסכים על פרט ספציפי, כמו איזו אופציה מתוך כמה אפשרויות היא המתאימה ביותר. לדוגמה, הקבוצה יכולה להסכים שהמטרה היא לקנות כיסא שיחזיק מעמד עשר שנים, אבל לא מסכימה באיזה כיסא לבחור. אליעד מסביר שהדרך לפתרון במקרה כזה היא לשאול שאלות שיבהירו מדוע כל אחד חושב שההצעה שלו נכונה, ולבקש מהאחרים להסביר למה לדעתם ההצעה לא נכונה. זה יוצר דיאלוג ברור, שיכול להוביל להחלטה טובה יותר.
איך להשתמש בשאלות כדי להגיע להסכמה בין אנשים?
אליעד ממליץ לשאול שאלות שיאפשרו לחברי הקבוצה להבין טוב יותר אחד את השני. לדוגמה, במקום לשאול "מה ההחלטה הטובה ביותר?", כדאי לשאול קודם: "מה הקריטריונים שלנו להחלטה טובה?", ואז להמשיך ולשאול כל חבר קבוצה מדוע הוא חושב שההצעה שלו מתאימה לקריטריונים האלה. כשהוא שואל שאלות כאלה, חברי הקבוצה מתחילים לפרק את ההצעה שלהם לפרטים קטנים וברורים יותר. השאלות האלו מובילות לתקשורת אפקטיבית יותר, מכיוון שהן חושפות אי - הסכמות עמוקות יותר או הבנות מוטעות בתוך הקבוצה.
מה עושים כשלא מצליחים להגיע להחלטה בקבוצה?
כאשר הקבוצה אינה מגיעה להחלטה, אליעד מציע לחזור כמה צעדים אחורה ולהבין מדוע הם לא מצליחים להסכים. האם הבעיה היא שהם לא מבינים את מטרת ההחלטה? או שאולי הבעיה היא שהם לא מסכימים על הקריטריונים? הוא מציין שלפעמים חברי הקבוצה מאמינים שהם רוצים אותו דבר, אך בפועל הם לא הבהירו בצורה מדויקת מספיק מהו הדבר שהם מחפשים. עליהם לשאול מחדש שאלות בסיסיות יותר שיבהירו...
כאשר קבוצה עומדת בפני דילמה וצריכה לקבל החלטה, נוצרות שאלות כגון "איך אפשר לקבל את ההחלטה הטובה ביותר?". אליעד כהן מסביר שהמונח "ההחלטה הטובה ביותר" עלול להיות מבלבל, ולכן חשוב קודם להבין את המשמעות שלו. אנשים בדרך כלל מתייחסים להחלטה כ"טובה ביותר" אם היא תואמת למטרה מסוימת שהם הגדירו מראש. לדוגמה, אם קבוצה צריכה להחליט באיזה צבע לצבוע את הקיר, ההחלטה "הטובה ביותר" תהיה זו שעומדת בקריטריונים שהקבוצה הגדירה מראש - למשל צבע שיחזיק מעמד עשר שנים לפחות.
אך כדי להגיע להסכמה, הקבוצה חייבת קודם להסכים על המטרה או על הקריטריון לפיו תיבחן ההחלטה. לעיתים קרובות מתברר כי הבעיה היא לא חוסר הסכמה על ההחלטה עצמה אלא חוסר הסכמה על הקריטריונים שעל פיהם ההחלטה נמדדת.
מהו האתגר המרכזי בקבלת החלטה קבוצתית?
אחד האתגרים שאליעד כהן מדגיש הוא שהקבוצה צריכה להגדיר בצורה ברורה מהי ההחלטה הטובה ביותר עבורה. הוא מסביר את זה באמצעות הדוגמה של קבוצה שצריכה לבחור כיסא. כולם רוצים את הכיסא העמיד ביותר, אבל הם לא מצליחים להגיע להסכמה כי כל אחד מפרש את המונח "הטוב ביותר" בצורה אחרת. כדי לפתור זאת, על חברי הקבוצה לשאול שאלות ספציפיות יותר, כמו: למה אתה חושב שהכיסא שאתה מציע הוא הטוב ביותר? ואז הם צריכים לבחון את התשובות אחד של השני ולנסות להפריך אותן או לאשר אותן באופן ענייני.
למה אנשים לא מצליחים להגיע להסכמה בתוך הקבוצה?
קורה לא פעם שהקבוצה מסכימה עקרונית מה היא מחפשת, אך מתקשה להסכים על פרט ספציפי, כמו איזו אופציה מתוך כמה אפשרויות היא המתאימה ביותר. לדוגמה, הקבוצה יכולה להסכים שהמטרה היא לקנות כיסא שיחזיק מעמד עשר שנים, אבל לא מסכימה באיזה כיסא לבחור. אליעד מסביר שהדרך לפתרון במקרה כזה היא לשאול שאלות שיבהירו מדוע כל אחד חושב שההצעה שלו נכונה, ולבקש מהאחרים להסביר למה לדעתם ההצעה לא נכונה. זה יוצר דיאלוג ברור, שיכול להוביל להחלטה טובה יותר.
איך להשתמש בשאלות כדי להגיע להסכמה בין אנשים?
אליעד ממליץ לשאול שאלות שיאפשרו לחברי הקבוצה להבין טוב יותר אחד את השני. לדוגמה, במקום לשאול "מה ההחלטה הטובה ביותר?", כדאי לשאול קודם: "מה הקריטריונים שלנו להחלטה טובה?", ואז להמשיך ולשאול כל חבר קבוצה מדוע הוא חושב שההצעה שלו מתאימה לקריטריונים האלה. כשהוא שואל שאלות כאלה, חברי הקבוצה מתחילים לפרק את ההצעה שלהם לפרטים קטנים וברורים יותר. השאלות האלו מובילות לתקשורת אפקטיבית יותר, מכיוון שהן חושפות אי - הסכמות עמוקות יותר או הבנות מוטעות בתוך הקבוצה.
מה עושים כשלא מצליחים להגיע להחלטה בקבוצה?
כאשר הקבוצה אינה מגיעה להחלטה, אליעד מציע לחזור כמה צעדים אחורה ולהבין מדוע הם לא מצליחים להסכים. האם הבעיה היא שהם לא מבינים את מטרת ההחלטה? או שאולי הבעיה היא שהם לא מסכימים על הקריטריונים? הוא מציין שלפעמים חברי הקבוצה מאמינים שהם רוצים אותו דבר, אך בפועל הם לא הבהירו בצורה מדויקת מספיק מהו הדבר שהם מחפשים. עליהם לשאול מחדש שאלות בסיסיות יותר שיבהירו...
- איך לקבל החלטה קבוצתית?
- איך להגיע להסכמה בקבוצה?
- גישור בין אנשים
- מהי החלטה טובה?
- איך יוצרים תקשורת אפקטיבית בקבוצה?