אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה לארגן משימות ✔דחיינות, סדר וארגון, למה לא כדאי לדחות דברים? למה להיות מסודר? למה לא לדחות דברים? תיעדוף משימות, ניהול זמן, איך לנהל את הזמן? ניהול...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
דחיינות, סדר וארגון, למה לא כדאי לדחות דברים? למה להיות מסודר? למה לא לדחות דברים? תיעדוף משימות, ניהול זמן, איך לנהל את הזמן? ניהול משימות, בינה מלאכותית, איך המוח מתייחס לדחיית משימות? איך המוח דוחה דברים? סדר וארגון
למה לא כדאי לדחות דברים?

אליעד כהן מציין שבחיים יש הרבה סיבות טובות לא לדחות דברים, שכן דחיית משימות יכולה להוביל להשלכות לא נעימות ומזיקות. אחת הסיבות המרכזיות היא שדחיית משימות יכולה להוביל להצטברות ריבית או קנסות, לדוגמה כאשר דוחים את תשלום דוח התנועה. אם לא משולמים בזמן, מצטברים קנסות וריביות, מה שגורם לתשלום סכום גבוה יותר.

אולם, מעבר להיבט הכספי, דחיית משימות יוצרת עומס מנטלי. כאשר אנו דוחים משימה, המוח נדרש לזכור אותה ולהחזיק אותה בזיכרון כל הזמן. כך, המוח לא פנוי לחלוטין למשימות החדשות. אם אדם דוחה את ההליכה לסופר, לדוגמה, הוא לא רק שומר את המשימה בזיכרון, אלא גם לא מסוגל להתמקד במשימה החדשה שלפניו. דחיית משימות יוצרת כמו "חישוב נוסף" במוח, שהוא חייב להתחשב בו כל הזמן.

כיצד המוח מתמודד עם דחיית משימות?

אליעד מסביר שמדובר בעצם ב"משימה בתוך משימה". המוח לא סוגר את המשימות שהוא דוחה, אלא שומר עליהם פתוחות בזיכרון. אם יש לנו שלוש משימות לדוגמה:

1. ללכת לסופר

2. ללכת לסנדלר

3. לשטוף כלים בכיור

כאשר אנחנו מבצעים את המשימות אחת אחרי השנייה, המוח "סוגר" את המשימה ועובר לשלב הבא. אך כאשר אנחנו דוחים משימה, כמו ללכת לסופר, אנחנו לא מסיימים את המהלך הנפשי של ביצוע המשימה, והמוח ממשיך לנהל אותה בזיכרון - "אל תשכח את הסופר". ברגע שיש יותר משימות דחויות, המוח "מריץ" כמה תוכניות במקביל, מה שמוביל להעמסה מנטלית והפחתה ביכולת הריכוז.

ההשפעה של דחיינות על המערכת המנטלית

אליעד משווה את דחיית המשימות למערכת מחשב שנפתחות בה תוכנות מרובות. המערכת לא מסוגלת לפנות לחלוטין את המשאבים למטלה הנוכחית. בכל פעם שמשימה נותרת פתוחה, היא צורכת משאבים מנטליים גם כשהיא לא מבוצעת, ומפריעה למשימות אחרות. זה כמו לעבוד עם מחשב שמריץ הרבה תוכנות במקביל, מה שמוריד את ביצועיו.

דוגמאות יומיומיות להשפעת הדחיינות

אליעד מציין שדחיית משימות טומנת בחובה בעיות נוספות - לדוגמה:

1. תשלום דוח תנועה: דחיית התשלום גורמת לצבירת ריבית וקנס כספי.

2. כלים בכיור: אם לא שוטפים כלים בזמן, הלכלוך מצטבר ומקשה על הניקוי בהמשך.

3. בית מבולגן: אם לא מסדרים את הבית בזמן, הלכלוך מעמיס על המוח בכל פעם שנעבור בו, מה שמסיח את הדעת.

בנוסף, הוא מציין את הדוגמה של שמשה מלוכלכת ברכב. גם אם אין לה השפעה ישירה על היכולת לראות, המוח עדיין עוסק בהסחות דעת מיותרות כמו "לזכור להתעלם מהלכלוך", דבר שמפחית את הריכוז.

סדר וארגון

סביבת עבודה מסודרת תורמת לניהול יעיל יותר של המשימות. כאשר סביבת העבודה נקייה ומסודרת, המוח לא צריך להתאמץ למיין כל הזמן את החפצים או להימנע מהמכשולים בסביבה. סידור שולחן העבודה או ניקוי האבק על המסך מקטין את העומס המנטלי, ומאפשר את הריכוז במשימות העיקריות.

מתי כדאי לדחות דברים?

למרות כל מה שנאמר, יש מצבים שבהם דחיית משימה יכולה להיות מוצדקת. לדוגמה, אם מתעוררת משימה דחופה יותר, כמו טיפול במצב רפואי, אז יש מקום לדחות את המשימות השגרתיות כדי להתמודד עם המשימה החשובה יותר. אליעד מציין שדחיית משימה עשויה גם להיות הגיונית אם יש סיכוי שהמשימה תהפוך ללא רלוונטית בעתיד.

הגישה של רבי נחמן לדחיינות

אליעד מביא את דוגמת רבי נחמן, שהיה נמנע מדחיית משימות אלא אם כן הוא החליט שלא רוצה לבצע אותן בכלל. גישה זו מתארת את הדחיינות כתהליך של סבל מיותר. אם משימה חייבת להתבצע, עדיף להוציא אותה מהדרך ולהתמודד איתה מיד, במקום לדחות אותה ולהעמיס על המוח.

הקשר בין דחיינות לתהליכים רגשיים

מאחורי הדחיינות יש פעמים רבות גורמים רגשיים - פחד מכישלון, חיפוש אחרי נוחות, או רצון להימנע מאי - נוחות רגשית. דחיית משימות לא רק יוצרת עומס מנטלי, אלא גם יכולה לגרום לתחושות של אשמה, מתח או חרדה.

מסקנות לגבי דחיית משימות

לסיום, אליעד מציין שמודעות לעלויות של דחיית משימות יכולה לסייע בקבלת החלטות נכונות. דחיית משימות יוצרת עומס מנטלי, מגבירה את הסיכון לעיכובים ולבעיות נוספות, ולכן עדיף להימנע ממנה במקרים שבהם זה אפשרי. אך במקרים של עדיפות גבוהה, יש להבין את העלות של הדחייה ולנהל אותה בצורה מחושבת.
למה כדאי לא לדחות דברים?

ראשית, חשוב להדגיש שקיימות סיבות רבות ומגוונות לכך שלא מומלץ לדחות משימות. לדוגמה, אם צריך לשלם דוח תנועה אך מחכים לרגע האחרון, מצטברת ריבית והקנס הופך גבוה יותר. במקום לשלם סכום נמוך יחסית עכשיו, נאלצים בהמשך לשלם סכום גדול יותר עקב הריבית וההצמדה.

מעבר לכך, עצם פעולת הדחייה יוצרת מנגנון נפשי שבו המוח צריך לשמור בזיכרון משימה שלא הושלמה, ובמקביל לטפל במשימות אחרות. כאשר אדם משאיר משימות לא סגורות, הוא מכניס עצמו למצב שבו עליו לזכור שוב ושוב את המשימה הדחויה, וזה מוסיף עומס מנטלי ויוצר הפרעות בריכוז.

איך המוח מגיב לדחיית משימות?

אפשר לדמות את תהליך החשיבה לתהליך ממוחשב. בכל פעם שיש משימה מוגדרת וברורה - כמו "לך לסופר" - המוח מתמקד בה. לאחר ביצוע המשימה, המוח "סוגר חלון" ומפנה משאבים למשימה הבאה. אך אם מחליטים לדחות את ההליכה לסופר וללכת קודם לסנדלר, מתעורר צורך לזכור לחזור בהמשך אל הסופר.

לדוגמה, אם יש שלוש משימות:
  • ללכת לסופר.
  • ללכת לסנדלר.
  • לטפל בכלים שנשארו בכיור.
ברגע שמבצעים כל משימה ישירות, המוח מסיים אותה ועובר הלאה בראש שקט. אבל כאשר דוחים, למשל, את ההליכה לסופר או את שטיפת הכלים, המוח צריך לשמור כרטיסיות פתוחות בכל עת: "אל תשכח את הכלים בכיור", "אל תשכח ללכת לסופר".

מדוע דחייה יוצרת עומס על המערכת המנטלית?

ככל שיש יותר משימות שהוחלט לדחות, כך המוח עובד כמו מחשב שמפעיל כמה תוכנות ברקע. במקום לסגור תוכנה אחת ולפנות משאבים, עדיין פועלת תוכנה שלא נעשה בה שימוש כרגע, מה שמוריד את ביצועי המערכת כולה.

ניתן לדמות זאת למחשב: מערכת ההפעלה צורכת כמות משאבים קבועה, ולאחר מכן כשפותחים עוד תוכנה - מוקצים לה משאבים נוספים. אם מחליטים לא לסגור את התוכנה הקודמת ולהעלות תוכנה חדשה, שתיהן נשארות פתוחות בו - זמנית. כך המחשב פועל לאט יותר כי הוא נדרש לתחזק גם את התוכנה שאינה בשימוש מלא.

אילו דוגמאות יומיומיות ממחישות את השפעת הדחיינות?

יש אינספור דוגמאות מחיי היומיום שממחישות כיצד דחיית משימות מציבה קשיים נוספים:
  • תשלום דוח תנועה: אם לא משלמים בזמן, מצטברת ריבית וקנס כספי גבוה יותר.
  • כלים בכיור: אם לא שוטפים מייד, הלכלוך מצטבר וקשה יותר לנקות אותו בהמשך. בנוסף, נוצרת טרחה בכל פעם שזקוקים לכלי מסוים והוא מלוכלך.
  • בית מבולגן: כשלא מסדרים את החפצים בבית, נוצר בלגן שמעמיס על המוח בכל ניסיון למצוא דברים, לזוז בחלל או לא להיתקל בחפצים מיותרים.
  • שמשה מלוכלכת ברכב: גם אם ניתן לראות את הדרך, המוח מבצע פעולה נוספת של "התעלמות" מהלכלוך, ובכך מפחית את הריכוז בנהיגה.
  • סביבה מלוכלכת או עמוסה בחדר: המוח נאלץ לעבד הרבה יותר גירויים, לחשב כל הזמן היכן אפשר ללכת ומה עלול להפריע, במקום להתרכז בפעולה העיקרית.
  • פעילות גופנית כאשר משהו לוחץ או מציק: לדוגמה, שרוכים לא קשורים או בגד לא נוח, המוח חושב על חוסר הנוחות הזו במקום להיות ממוקד בתרגיל עצמו.
בכל המקרים הללו, משימות שנותרות "פתוחות" דורשות מהמוח לפקח עליהן, לזכור אותן ולהחיות אותן שוב ושוב.

למה סביבת עבודה נקייה ומסודרת מסייעת ליעילות?

כאשר הסביבה מסודרת ונקייה, אין למוח עומס של פריטים לא רלוונטיים שדורשים ממנו לתייג, לזהות או להתעלם מהם שוב ושוב. הדבר בא לידי ביטוי גם בניהול קבצים על שולחן העבודה במחשב או באפליקציות בטלפון הנייד:
  • הסתרה או מחיקה של אייקונים מיותרים מונעת מהמוח את הצורך למיין, להסיט את המבט ולבחור בכל פעם מחדש.
  • סידור שולחן העבודה הפיזי כך שיישארו עליו רק הפריטים הנחוצים באותו רגע, מצמצם את הצורך ב"סריקה" חוזרת של חלל העבודה.
  • ביצוע משימות תחזוקה קטנות (כמו ניקוי לכלוך על המסך) מונע הסחת דעת עתידית ומייעל את ההתמקדות במשימות המרכזיות.
מתי בכל זאת כדאי לדחות דברים?

לצד כל העלויות שנובעות מדחיית משימות, קיימים מצבים שבהם הדחייה נחוצה ואף עדיפה. לדוגמה:
  • אם מתעוררת משימה בהולה וחשובה יותר, כמו מצב רפואי דחוף (למשל, שבר ברגל), נאלצים לדחות משימות שגרתיות (כמו הליכה לסופר) ולעסוק קודם בטיפול הדחוף.
  • אם אדם מודע לכך שדחיית המשימה תגרום לעומס מנטלי ולמעקב, אך מבין בו - זמנית שהמשימה האחרת בעלת עדיפות משמעותית יותר, הוא עשוי לבחור באופן מושכל לדחות בכל זאת.
  • אם יש סיכוי שמשימה כלשהי תתבטל או תהפוך ללא רלוונטית בעתיד, יכול להיות הגיוני לדחות אותה, בידיעה שאולי לא יהיה צורך לבצע אותה בכלל.
איזו דוגמה אפשר ללמוד מרבי נחמן בנושא דחיינות?

מסופר שרבי נחמן לא נהג לדחות דברים, אלא אם כן לא רצה לבצע אותם בכלל. הוא היה מעדיף "להיפטר" ממשימות מיד, כי אם הן בכל מקרה חייבות להתבצע, אין טעם להשאיר אותן פתוחות במחשבה ולהעיק על סדר היום.

על פי גישה זו, אם אדם דוחה משימה אך יודע בלבו שאין לו ברירה אלא לעשות אותה, הדחייה יוצרת רק סבל מיותר ומחשבות טורדניות סביב אותה משימה.

מה הקשר בין דחיית משימות לבין תהליכים רגשיים?

מאחורי דחיינות יש לעיתים קרובות גורמים רגשיים עמוקים. אדם עלול לדחות משימות כי הוא חושש מכישלון, כי הוא מפחד לגלות שמשהו מורכב מדי, כי הוא רוצה להימנע מאי - נוחות רגשית, או מכל סיבה אחרת הקשורה לעולם הפנימי שלו.

מעבר לעומס המנטלי הטכני, קיים גם עומס רגשי: הידיעה שמשהו ממתין עלולה לגרום לתחושת אשמה או למתח נפשי. לכן, כשמדברים על דחיינות, יש מקום לבדוק את השורשים הרגשיים ולהבין מה מניע את ההתנהגות.

מהי המסקנה הסופית לגבי דחיית משימות?

לסיכום, יש לשקול את העלויות הנפשיות והמעשיות של דחיית משימות. מצד אחד, דחייה יוצרת עומס, עשויה לגרום לריביות ולקנסות (במקרים כספיים), מצריכה מהמוח להחזיק זיכרון ומעקב אחר משימה לא גמורה, וגם עלולה להפריע למשימות אחרות. מצד שני, יש מצבים שבהם הדחייה הכרחית, וכדאי לבחור בה כאשר יש משימה בעלת עדיפות דחופה יותר או סיכוי שמשימה אחרת תהפוך ללא רלוונטית.

עם מודעות לעלות של דחיינות, ניתן לקבל החלטות טובות יותר: אם אין סיבה אמיתית לדחות משימה - כדאי לגשת ולבצע אותה, ולפנות מהמוח את ההטרדות והעומסים הנלווים.
איך להתגבר על דחיינות? ממה נובעת דחיינות? טיפול בדחיינות, למה לעשות היום את מה שאפשר לדחות למחר? פריורטיזציה, תעדוף משימות, איך לקבוע סדרי עדיפויות? קביעת סדרי עדיפויות, איך לנהל משימות? להיפטר ממשימות, סדר וארגון בבית, סדר וארגון בעבודה, סדר וארגון מפתח להצלחה, סדר וארגון בעסק, סדר וארגון במשרד, איך להיות יעיל יותר? התייעלות, להיות מסודר, חדר מסודר, איך המוח מחשב משימות? איך לארגן משימות? איך לתעדף משימות? למה להפסיק לדחות דברים? טיפול בנטייה לדחות דברים, חוסר סדר בחיים, איך לעשות סדר בחיים? למה אני לא מרוכז? טיפים להתייעלות, למה אני לא מצליח בחיים? למה כדאי להיות מסודר? אוהב לדחות משימות, אוהב לדחות דברים, למה לשטוף את הכלים בכיור? למה לסדר את הבית? איך המוח חושב? איך המוח עובד? למה חשוב להיות מסודר? מנטורינג לחיים, אימון לחיים, האם לדחות דברים? מתי לדחות דברים? האם כדאי לדחות דברים? עצלנות, זריזות, שיפור יכולות חשיבה, איך להיות יותר מרוכז? איך להצליח להתרכז? חוסר ריכוז, בעיית קשב וריכוז, איך נוצר עומס על המוח? לנקות את השמשה ברכב, לנקות את המראה ברכב, לנקות את החלון ברכב, זהירות בדרכים, המחשב של המוח האנושי
שיפור יכולות חשיבה פיתוח יכולת קוגניטיבית טורדנות כפייתית איך להיות גאון נטייה לדחות דברים מבצעים יכולות קוגניטיביות צריך להתאמץ למה לא כדאי לטפל ב ocd התאמצות איך המוח איך המוח דוחה דברים איך המוח מתייחס לדחיית משימות איך לא לדחות דברים איך לנהל איך לנהל את הזמן ארגון בינה מלאכותית דוחה דברים דחיינות דחיינים דחיית משימות האם כדאי לדחות דברים המוח המוח דוחה דברים המוח מתייחס לדחיית משימות זמן כיצד לנהל לא לדחות לא לדחות דברים לדחות לדחות דברים להיות מסודר למה לא כדאי למה לא כדאי לדחות דברים למה לא לדחות דברים למה להיות מסודר לנהל לנהל את הזמן לנהל זמן לנהל משימות מוח מנהל מסודר משימה משימות ניהול ניהול זמן ניהול משימות סדר וארגון תיעדוף תיעדוף משימות תעדוף
תכלית החיים / מטרה - מי מחפש מטרה? מי לא צריך מטרה? מי לא צריך תכלית לחיים? שעמום, ניהול זמן
... החיים מטרה - מי מחפש מטרה? מי לא צריך מטרה? מי לא צריך תכלית לחיים? שעמום, ניהול זמן מי מחפש מטרה? ומי אינו צריך מטרה? מהי תכלית החיים? למה לחיות? וממה נובע הרצון למצוא תכלית לחיים? לכל דבר ...
ניהול זמן - איך למצוא זמן לדברים החשובים באמת?
ניהול זמן - איך למצוא זמן לדברים החשובים באמת? כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, האושר מגיע על ידי הבנה. כאשר האדם מבין את המציאות, על ידי זה הוא מרגיש טוב. וכדי להגיע להבנה, לשם כך על האדם להתבונן. והשאלה היא, מה יעשה האדם שאין לו זמן להתבונן? ואיך בדיוק אפשר למצוא זמן להתבוננות? והתשובה היא, כי אין צורך למצוא זמן מיוחד להתבוננות, וזה משום שלא צריך להתבונן על משהו ספציפי, אלא האדם יכול פשוט לנסות להתבונן ולשים לב טוב יותר לדברים שאותם הוא ...
סדר בחיים, חיים מסודרים, לתכנן את החיים, מה מוכרחים לעשות, ריכוז בעבודה
סדר בחיים, חיים מסודרים, לתכנן את החיים, מה מוכרחים לעשות, ריכוז בעבודה
... בחיים, חיים מסודרים, לתכנן את החיים, מה מוכרחים לעשות, ריכוז בעבודה למה אתה לא מצליח להתרכז בעבודה ומה זה הכרחי באמת? אנשים רבים מתקשים להתרכז בעבודה או במשימות השונות שהם מתכננים לבצע במהלך היום, ומתמודדים עם קושי לארגן את סדר היום שלהם בצורה יעילה. אליעד כהן מסביר את העניין דרך הדוגמה של אדם שקם בבוקר עם מחשבה ברורה על עבודה שהוא צריך לעשות, אך הוא רוצה במקביל גם לעשות דברים אחרים כמו ללמוד או לסכם תכנים, לטפל בכלב או פשוט להירגע. אותו אדם מוצא את עצמו מתקשה להתרכז במשימה אחת ספציפית ומרגיש מבולבל מכך. למה אנחנו מרגישים צורך שהחיים יהיו מסודרים? הסיבה שבני אדם מחפשים סדר בחיים, על פי אליעד, היא תחושה פנימית שזה יותר מסודר, כלומר, שהסדר נותן תחושת ביטחון ונוחות נפשית. הוא מאתגר את הנקודה הזאת ושואל מדוע בכלל האדם חושב שהוא צריך שהחיים יהיו מסודרים? כשהאדם עונה שזה יוצר סדר, אליעד ממשיך ושואל למה בעצם צריך את הסדר הזה. התשובה היא בדרך כלל שהאדם פשוט רגיל להרגיש נוח יותר בסביבה מאורגנת, אבל אליעד טוען שהצורך הזה לא הכרחי ... לדברי אליעד, עצם העובדה שהאדם עושה משהו בצורה אינסטינקטיבית וללא בחירה מודעת, מעידה שהדבר הכרחי באמת. לעומת זאת, אם האדם מסוגל להימנע ממשהו או לדחות אותו בלי לחוש הכרח פנימי עמוק לעשותו, אזי הדבר הזה אינו באמת הכרחי. לדוגמה, אם האדם רעב הוא פשוט יאכל אינסטינקטיבית, לכן אכילה היא הכרחית. הוא מבהיר זאת בכך שאפילו אם האדם יטען ... סימן לכך שזה אכן הכרחי. אם האדם מוצא את עצמו מבצע את הפעולה בכל מצב, גם כאשר הוא מנסה להימנע מכך, סימן שהיא הכרחית. מדוע יש קושי להתרכז בעבודה או במשימות? כאשר השואל מציין שהוא מתקשה להתרכז בעבודה שלו, אליעד מציע הסבר פשוט וברור: הוא לא מתרכז מספיק בעבודה מכיוון שהיא אינה הכרחית מספיק עבורו. אם האדם היה נמצא במצב של סכנת חיים, ... לעבוד תמורת אוכל, הוא היה מתרכז מיד ללא קושי. כלומר, חוסר הריכוז נובע מכך שהאדם לא באמת מרגיש הכרח פנימי או מצב הישרדותי מספיק חזק כדי להתמקד במשימה. כאשר משהו נתפס כלא מספיק הכרחי, קל לאבד ריכוז, להימנע ממנו או לדחות אותו. האם עבודה שאינה מהנה היא בעייתית? השואל מציג דוגמה נוספת לגבי עבודה כעורך דין, שהוא עושה אותה מתוך פנטזיה שיום אחד היא תוביל אותו למצב טוב יותר, שבו יהיה לו מספיק כסף ... היא שהפעולה הנוכחית אינה שלמה בפני עצמה אלא רק אמצעי להשגת אושר עתידי מדומיין. לעומת זאת, אם האדם נהנה ממה שהוא עושה כאן ועכשיו, הוא לא יחווה סבל מהמשימה הנוכחית. אליעד מציין דוגמה נוספת לכך שאם האדם אומר אני כבר שנתיים רוצה לעזוב את זה ולא עוזב, אז האדם סובל. הסבל נובע בדיוק מכך שהאדם לא נהנה ממה שהוא עושה וחווה את הרצון הנוכחי ... ברגע הנוכחי. גם אם האדם יגשים את הפנטזיה, הוא יחווה שוב סבל כאשר הכסף יתחיל להיגמר, או כאשר הוא יחשוש שההנאה תיעלם. איך אפשר להפחית את הסבל מעבודה ומשימות? הדרך להפחית את הסבל לפי אליעד היא לשנות את הגישה הפנימית כלפי הפעולות והמשימות. אם האדם ילמד ליהנות מהפעולה עצמה ולא רק ממה שהיא אמורה להביא לו בעתיד, הסבל ייעלם. המפתח נמצא בשינוי התפיסה של האדם כלפי מה שהוא עושה כרגע. איך להתרכז בעבודה? מה הכרחי לעשות בחיים? איך ליהנות מהעבודה? מדוע קשה לי להתמקד במשימה? איך יודעים מה הכרחי לעשות? האם עבודה מתוך אילוץ גורמת לסבל? איך להתמודד עם דחיינות? ש: אני קם בבוקר פתאום כאילו ואני יודע שיש לי עבודה מסוימת שאני צריך לעשות ויחד עם זה יש דברים אחרים שאני רוצה לעשות למשל כמו קצת ללמוד לסכם את הדברים שלך קצת אתה יודע לטפל ... ש: לא. אליעד: אז אין שאלה, לא תסביר ברצינות הבן אדם נגיד אומר אין לי מושג מה. ש: לא, בא לי לתפוס ואני לא מצליח. אליעד: למה בא לך לתפוס? ש: כי זה יותר מסודר כזה בחיים. אליעד: למה אתה צריך מסודר ילד קטן כשביאים לו צעצועים הוא משחק לפי סדר מסוים? הוא משחק מה שבא לו בא לך לזרוק תזרוק. ש: לא אבל יש דברים שאני דוחה ואז זה אולי פוגע באנשים. אליעד: יש לך בחירה אבל תבחר, תראה ...
לכל מסודר יש מסדר, האם העולם אכן מסודר או אקראי? האם העולם חכם או טיפש? האם יש בורא מסדר לעולם?
לכל מסודר יש מסדר, האם העולם אכן מסודר או אקראי? האם העולם חכם או טיפש? האם יש בורא מסדר לעולם?
... מסודר יש מסדר, האם העולם אכן מסודר או אקראי? האם העולם חכם או טיפש? האם יש בורא מסדר לעולם? האם עולם מסודר מעיד בהכרח על קיומו של מסדר? אנשים רבים טוענים שאם העולם שלנו נראה מסודר, חכם ומתוחכם, זו הוכחה לכך שיש מי שיצר אותו. הטענה המרכזית הזו נפוצה מאוד בקרב רבנים ומטיפים, שאומרים כי העולם לא יכול להיות כל כך מסודר במקרה. אליעד כהן מציג את הגישה הזו ומתחיל לדון בשאלה הבסיסית, האם באמת העולם מסודר? האם העובדה שמשהו נראה מסודר, באמת מעידה על קיומו של מסדר אינטליגנטי? מה ההבדל בין ערימת גרוטאות לציור במוזיאון? אליעד נותן דוגמה שממחישה את הרעיון המרכזי. אדם ... האנושי. האדם מחליט שמשהו מסוים הוא מסודר כי הוא מצליח לראות בו דפוסים חוזרים, היגיון פנימי או תועלת. מנגד, דברים שבהם האדם לא רואה דפוס או תועלת, הוא מגדיר כלא מסודרים. אך לפי אליעד, אם היה לאדם שכל גדול בהרבה מהשכל האנושי, למשל פי פציליון, הוא היה מסוגל להבין את התחכום גם בערימת הגרוטאות, או ... הזדמנויות, אז בהכרח ייווצרו רצפים מסודרים לגמרי, כמו המספרים מאחד עד מאה ברצף. לכן, העולם שלנו - עם כל החוקיות והסדר שלו - יכול להיות פשוט תוצאה מקרית לחלוטין של אינסוף אפשרויות ואינסוף זמן. זה אומר שאין שום הכרח לוגי לקיומו של מסדר, אלא רק תחושה אינטואיטיבית וסובייקטיבית של האדם. האם קיום אי - סדר מוכיח שאין מסדר? אליעד ... הטיעון הרבני הפופולרי שאומר שאם העולם מסודר, יש מסדר, וטוען את ההיפך: אם יש דברים בעולם שנראים לא מסודרים, אולי זה דווקא אומר שאין מסדר כלל. הרבנים יטענו כנגדו שהאדם פשוט לא מבין את התחכום בדברים האקראיים. אבל כאן בדיוק הנקודה: אם יש ... אם יש מסדר לעולם, אז גם הדברים הלא מסודרים כביכול אמורים להיות מתוחכמים, רק שהאדם לא מבין את התחכום שלהם. האם העולם מתוחכם או פשוט? בשורה התחתונה, אליעד מסכם בכך שהמחשבה שהעולם הוא מתוחכם ומסודר, ולפיכך חייב להיות מסדר לעולם, היא רק אשליה שנובעת ממגבלת השכל האנושי. אילו השכל של האדם היה אינסופי, הוא לא היה רואה שום דבר כמתוחכם ... של אליעד כהן הוא שהמסקנה שהעולם מסודר או מתוחכם, ולכן חייב להיות לו מסדר, היא שגויה מהיסוד. כל מה שנראה לנו כסדר או תחכום יכול להיות מקרי לגמרי, והתחושה שלנו לגבי סדר או ... אינטליגנטי לעולם. האם העולם באמת מסודר? האם יש הוכחות לקיום אלוהים? מי סידר את העולם? האם המציאות אקראית או מתוכננת? האם תחכום מעיד על מתכנן? מה ההבדל בין סדר לאי סדר? ...
אחדות המציאות / סוד הצמצום יש מאין ואחדות ההפכים - חלק 2
... חושב שהצורה של הרגע הקודם, מחייבת את הצורה של הרגע שאחריו להיות כפי מה שהיא. כי על מה ולמה שצורה שנמצאת במקום ובזמן אחד, תשפיע בכלל על צורה שנמצאת במקום ובזמן אחר?! ואף אחד לא מחליט איזו צורה תהיה איפה. אלא שיש מקום וזמן אין סופיים, שבהם יש את כל ... הוא לא יותר או פחות הגיוני, מאשר רצף אירועים אחר. וגם זה כמובן, מפיל את כל ההוכחות, שמנסות להוכיח שלעולם הזה יש מסובב ראשון יחיד וחכם, מכך שהעולם שלנו נראה מסודר. כי כל ההוכחות האלו, הן כמובן שקר מהמון סיבות (כפי שכבר ביארתי במקום אחר). אך ההבנה ... מי יצר את העולם וכולי, היא שאלה טיפשית. כי יש אין סוף מקום וזמן, ללא כל נקודת התחלה, וללא כל הגבלה של צורות וכולי כנל. (ומתחילת הזמן עד עכשיו, עבר אין סוף זמן, פחות הזמן שעוד לא עבר עד סופו. וכיוב לגבי מרחב המקום האין סופי). אז מהו סוד הצמצום? ... המציאות כולה. וגם המקום וגם הזמן, הם חלקים של המציאות השלמה. ויש מקיף אחר גדול עוד יותר, מאשר המקום והזמן האין סופיים. כי הזמן הוא אכן אין סופי, מנקודת מבט של הזמן. אך הוא לא אין סופי בשלמות, כי הוא לא מכיל בתוכו את מרחב המקום עצמו. כי המקום, הוא לא חלק מהזמן, אלא קיומו מקביל לקיומו של הזמן. והזמן, לא גדול יותר מאשר המקום, אלא הוא סוג של מרחב ומימד שונה, מאשר מרחב המקום. וזה בעצם אומר, שהזמן הוא לא אין סופי באמת, כי יש גם את הישות של המקום, שהיא מגדירה ומגבילה אותו. וכיוב גם המקום, שהוא לא מכיל את הזמן, אלא מקביל לו. וגם הוא לא אין סופי בשלמות. כי יש הבדל בין זמן לבין מקום. ואם יש הבדל בין הזמן לבין המקום, הרי שזה אומר שאלו ישויות סופיות, שגם אם הן ... משום שיש גם את האחדות של המציאות. (ובשורש, האחדות והנפרדות הם אחד ממש, ולכן גם הנפרדות היא המצוי הראשון). כי השאלה האמיתית, היא לא מה היה לפני הזמן ומי יצר את הזמן, ומה יש בסוף המקום ומי יצר את המקום, כי אלו שאלות שגויות, שהתשובה שלהן היא פשוטה, והיא ... האמיתית היא, מה הוא הזמן ומה הוא המקום. מה הוא הרגע הזה, ברגע הזה, ומה הוא המקום, בנקודה הזאת. ומי שיתבונן יראה, כי הזמן והמקום, גם הם לא מחויבי המציאות. כי הזמן מוגבל ומוגדר על ידי המקום, והמקום מוגבל ומוגדר על ידי הזמן. ואם לא היה זמן, לא היה ניתן לנוע בתוך המקום. ואם לא היה מקום, לא היה מקום לרגעי הזמן השונים. ובלי שום מקום, לא יכול להיות שום דבר בשום זמן, ובלי שום זמן, לא יכול להיות שום דבר בשום מקום. ומי שיתבונן אל תוך הזמן והמקום, יראה כי גם הם צורה של משהו אחר, שהוא חסר את הצורה של הזמן והמקום. כי ההוויה של המקום, היא חסרת הצורה של המקום. וההוויה של הזמן, היא חסרת הצורה של הזמן. ובין ההוויה של הזמן לבין ההוויה של המקום, אין שום הבדל כלל. כי כאשר אין שום מקום, אין גם שום זמן ולהיפך. וממילא ההוויה של הזמן ושל המקום, היא בכלל ישות אחת ממש. כי יש רק שתי אפשרויות בלבד. והאפשרות הראשונה היא, שיש הבדל כלשהו בין ההוויה של המקום חסרת הצורה של המקום, לבין ההוויה של הזמן חסרת הצורה של הזמן, או שאין כל הבדל ביניהן. ואם אין ביניהן שום הבדל, הרי שממילא הן ישות אחת ממש. ומי שיתבונן יראה, שאין שום הבדל מצד תפישת האדם, בין העדר מוחלט של מקום, לבין העדר מוחלט של זמן. וממילא זה אומר, שיש לנו ישות אחת, שהיא ההוויה של הזמן ושל המקום. ובמאמר מוסגר נסביר, כי העדר מקום, אין פירושו מקום ריק חלל פנוי וכיוב, כי זהו עדיין מקום ריק. והעדר מקום מוחלט, הוא החיבור של הזמן ושל המקום לישות אחת, שבה אין שום הבדל בין הצורה של הזמן לבין הצורה של המקום. ויש לשים לב לכך, שלא כתבנו שהאחדות היא מהווה את הנפרדות (הזמן ... כי מהווה את, זה בעצם לייחס לה תודעה וכיוב. והמינימום ההכרחי שאפשר לומר, הוא שהאחדות, היא ההוויה של הנפרדות. והאחדות הזאת, היא אין והעדר מוחלט ממש. כי בלי שום זמן ושום מקום, זה העדר מוחלט. ונזכיר ונאמר, כי לא מדובר כאן על מה שהיה לפני הזמן והמקום, כי רק הטועה חושב שיש לפני הזמן. כי לפני הזמן, פירושו עוד ציר זמן אחר. ואנחנו כאן מדברים על מה שיש כרגע בתוך מחוץ לזמן. דהיינו, הדבר שהזמן והמקום עצמם עשויים ... כולו, כי הוא ללא הגבלת הצורה של המקום. והמהות גדולה מהצמצום והצורה החיצונית שלה. כי הלבוש, הוא רק ביטוי של המהות הגדולה יותר. והאין, הוא גדול מהיש שנמצא בתוך זמן ומקום. ונמצא כי ההוויה של היש, היא האין וההעדר המוחלט. ויש לזכור גם, כי גם האין, הוא ... הבדל בין יש רצון לאין רצון. והרצון והאין רצון, נפרדים בזמן ובמקום. כי יש מקום וזמן לרצון, ויש מקום וזמן לאין רצון. והאחדות של הרצון עם ההפך שלו, הוא החיבור של הזמן והמקום של ההפכים. וכיוב לגבי כל שאר הישויות שיש בעולם. וגם האני וההעדר של האני, גם הם תופסים זמן ומקום, ובשורשם הם מתאחדים עם הכל. וכל הישויות כולן, מתאחדות לישות אחת ממש. והשכל הזה בא ...
חשיבה איטית, חשיבה מהירה, חשיבה אנליטית, פיתוח יכולת חשיבה, חושב לאט, לחשוב מהר, סדר במחשבות, כישורי חשיבה, הפרעות קשב וריכוז, חשיבה מסודרת, חשיבה מובנית
חשיבה איטית, חשיבה מהירה, חשיבה אנליטית, פיתוח יכולת חשיבה, חושב לאט, לחשוב מהר, סדר במחשבות, כישורי חשיבה, הפרעות קשב וריכוז, חשיבה מסודרת, חשיבה מובנית
... איטית, חשיבה מהירה, חשיבה אנליטית, פיתוח יכולת חשיבה, חושב לאט, לחשוב מהר, סדר במחשבות, כישורי חשיבה, הפרעות קשב וריכוז, חשיבה מסודרת, חשיבה מובנית מה הקשר בין סדר לבין חשיבה איטית וחשיבה מהירה? חשיבה איטית היא תוצאה ישירה של חוסר סדר במחשבות. כשאדם מתחיל לחשוב על נושא מסוים, וקשה לו ... מה שאלו אותנו, מהי התשובה הנדרשת ומהן המסקנות אליהן אנחנו אמורים להגיע. לדברי אליעד, חשיבה מהירה אינה סתם עניין של קצב אלא בעיקר של ארגון פנימי יעיל של המידע בראש. ככל שהמחשבות מסודרות וברורות יותר, כך קל יותר להגיע לעומק העניין בצורה מהירה. לדוגמה, אם החדר שלנו מסודר, נוכל למצוא דברים במהירות ובקלות. לעומת זאת, בחדר מבולגן נבזבז זמן ואנרגיה על חיפוש חפצים. כך בדיוק עובדת המחשבה שלנו: אם הכל מסודר, ברור לנו מיד היכן נמצא כל רעיון, כל מחשבה, ומה עלינו לעשות בכל רגע נתון. האם חשיבה מהירה יכולה להיות עמוקה? לפי אליעד, בהחלט כן. למעשה, חשיבה מהירה ... עמוקה אינן סותרות זו את זו, אלא משלימות. כדי להעמיק בנושא מסוים חייבים להגיע מהר לנקודה המרכזית של אותו נושא. אם המחשבות מפוזרות ולא מסודרות, אי אפשר בכלל להתחיל להעמיק, כי האדם לא באמת מבין מה אומרים לו ולא מצליח לעקוב אחרי הנושא המרכזי. איך ספרים מסוימים יכולים לעזור לסדר את המחשבות? אליעד ... רלוונטי, אלא לתת לו בדיוק את הכלים הדרושים לו כדי ליצור סדר ברור ויעיל בראש. אליעד משווה את זה לסדר פיזי בבית או בסביבה האישית - כשדברים מסודרים, המוח שלנו מתפקד בצורה חלקה ומהירה יותר. כיצד סדר קשור לספונטניות? בניגוד למה שנהוג לחשוב, אליעד מבהיר שסדר דווקא מאפשר ספונטניות. אדם שאינו מסודר מתקשה להיות ספונטני משום שאין לו יכולת להחליט החלטות מהירות - הוא לא יודע בדיוק מה הוא רוצה, מה הוא צריך, ומה חשוב לו. לעומת זאת, אדם מסודר יודע במהירות בדיוק מה הוא רוצה או יכול לעשות, ולכן יכול להחליט החלטות מהירות ולהיות ספונטני בצורה אפקטיבית הרבה יותר. האם חייבים להיות מסודרים בכל התחומים? לא. אליעד מסביר שלא חייבים להיות מסודרים בכל תחומי החיים, אלא רק בתחומים החשובים באמת. לדוגמה, אפשר להיות מבולגן לחלוטין בעניינים לא משמעותיים כמו סדר הנעליים, אך בנושאים מהותיים כמו מה חשוב ... איטית ומבולבלת, ללא יכולת אמיתית לקבל החלטות נכונות ומהירות. איך עודף סדר משפיע על האדם? אליעד מציין גם את הסכנה שבעודף סדר: אם אדם יהיה מסודר מדי, הוא עלול להיתקע ולא להיות מסוגל להתקדם בכלל. כל החלטה תהפוך למסורבלת כי הוא ינסה לסדר ולהבין כל פרט עד הסוף. המסקנה של אליעד היא שיש לשמור על איזון ... לנו ומה פחות. אם אין לנו סדר בראש לגבי מה חשוב ומה לא, לא נוכל באמת לדעת להחליט אם משהו טוב לנו או לא, או מה מתאים לנו או לא. כשהראש מסודר וברור לנו מה המטרות שלנו, ההחלטות הופכות לפשוטות וקלות יותר, כי אנחנו יכולים לבדוק מיד האם מה שאנחנו מתלבטים לגביו מקדם אותנו לכיוון המטרה או לא. איך ... שלך. עכשיו תסתכל אני דוגמה טובה באופן יחסי אפילו באופן מאוד זה לחשיבה מהירה, אמרת חשיבה איטית אז יש חשיבה מאוד מהירה, למה? כי יש לי בראש מסודר, יש לי סדר בראש אם מישהו אומר משהו יש לי מסודר מה השאלה מה התשובה, מה המסקנה זה מה זה, עכשיו זה על ידי תרגולים. עכשיו אני מסביר לך עוד פעם חשיבה איטית נובעת מחוסר סדר, בן אדם לא למד איך ללמוד, לא למד איך להבין דברים עכשיו מה שאני בעצם אומר שבן אדם יכול לפתח מחשבה מהירה, איך לפתח חשיבה מהירה? על ידי שהוא מתחיל להיות מסודר, לא מסודר בלעשות ריצות הוא חי בצורה מסודרת, הוא אוכל בצורה מסודרת, הוא מסדר את החדר בצורה מסודרת, יש לו היגיון הוא מסדר את הקבצים במחשב בצורה מסודרת, אתה מבין יש לו סדר אז הסדר נותן לך עכשיו אפשרות יותר מהר להבין מה רצו ממך. ש: אבל אפשר לחשוב לעומק בחשיבה מהירה? אליעד: כן זה אותו דבר, למה? כי כדי להעמיק במשהו אתה צריך מהר מאוד להגיע לעומק אבל אם אתה לא מסודר אתה גם לא מבין מה אמרו ואתה גם לא יכול להעמיק וזה סיפור. עכשיו הדבר הכי טוב בשביל לעשות סדר במחשבות זה הספרים שיש לך פה על השולחן, למה? כי זה ספרים ... ספרים שמורחים אותך, מספרים לך מריחות מפה מריחות משם עושים לך עוד יותר בלאגן, זה ספר שמסדר לך בדיוק כמו שאמרתי לך על הרעב אני הולך לעבוד מסודר, זה כי אני לא רוצה להיות רעב, אוקי אני רעב זה אומר שאני חושב שלהיות רעב זה לא טוב יש סדר בראש אתה מבין הראש מסודר, אתה יודע שאתה מסודר אתה מבין יותר מה קורה כי אין לך בלאגן בראש. זה כמו לדוגמה נגיד שאתה רוצה לרוץ מפה לשם עכשיו אם בדרך הכל פנוי אז אתה רץ אבל אם בדרך יש לך מלא קוצים וזה הם ... לא מצליח להתרכז, לא מצליח להבין, לא מצליח להעמיק, לא מצליח לחשוב, בשורה התחתונה מילת המפתח זה סדר זאת מילת המפתח. מה אתה מבין? ש: שצריך להיות מסודר אם בן אדם מסודר אז הוא יותר מהיר. אליעד: מה זה אומר? אני אתן לך עוד דוגמה, נגיד שיש לך בארון בגדים עכשיו אם הארון מסודר אז אתה יותר מהר מוצא את הבגדים אבל אם הארון מבולגן אתה אומר איפה שמתי את זה ואיפה זה נמצא, זה טוב לי זה לא טוב לי
הבית לא מסודר, לא מרוצה מעצמי, סידור הבית, חוסר סיפוק בחיים, הצבת מטרות, עמידה ביעדים, להיות מרוצה מעצמך, לא עומד במטרות, לבצע משימות, קונפליקט, חוסר סיפוק רגשי, מטרות ויעדים
הבית לא מסודר, לא מרוצה מעצמי, סידור הבית, חוסר סיפוק בחיים, הצבת מטרות, עמידה ביעדים, להיות מרוצה מעצמך, לא עומד במטרות, לבצע משימות, קונפליקט, חוסר סיפוק רגשי, מטרות ויעדים
... לא מסודר, לא מרוצה מעצמי, סידור הבית, חוסר סיפוק בחיים, הצבת מטרות, עמידה ביעדים, להיות מרוצה מעצמך, לא עומד במטרות, לבצע משימות, קונפליקט, חוסר סיפוק רגשי, מטרות ויעדים למה אני לא מצליח לבצע את המשימות שאני מציב לעצמי? אליעד מסביר את הקונפליקט הפנימי שאנשים חווים כאשר הם רוצים לבצע משימות מסוימות, אבל מרגישים שהם לא מצליחים לעמוד בהן. הוא מתאר תהליך נפוץ שבו אדם מציב לעצמו מטרות שונות, למשל לסדר את הבית, אך מגלה שהבית נשאר לא מסודר. האדם חש תסכול, אי - סיפוק ואף הלקאה עצמית בשל חוסר העמידה במטרות שלו. מה באמת גורם לתחושת חוסר הסיפוק בחיים? לפי אליעד, הקונפליקט שאדם חווה נובע מכך שיש בו זמנית שתי מחשבות מנוגדות בתודעתו. מצד אחד, האדם חושב ומאמין שעדיף שהבית יהיה מסודר. הוא חווה בראשו את המציאות הרצויה של הבית המסודר, הוא מדמיין אותה, ומאמין שהיא טובה יותר מהבית הלא מסודר. מצד שני, הוא חווה במציאות הנוכחית את הבית כשהוא לא מסודר. התנגשות בין שתי חוויות אלה מייצרת בתוכו סבל וקונפליקט פנימי. אליעד מדגים את הרעיון באמצעות משפטים פשוטים: אני רוצה שהבית יהיה מסודר. הבית אינו מסודר. הבעיה נוצרת מכך שהאדם מחזיק בשתי אינפורמציות סותרות אלה. הוא מאמין בעדיפות המציאות שבה הבית מסודר, ומצד שני הוא חווה כל הזמן את הבית הלא מסודר במציאות, דבר שגורם לו לתחושת אי - נוחות רגשית. איך לפתור את הקונפליקט הפנימי ולצאת מתחושת התסכול? אליעד טוען שכדי לפתור את הבעיה, האדם חייב להגיע להבנה ברורה ומדויקת של הקונפליקט. עליו להבין שמקור הסבל הוא לא בכך שהבית אינו מסודר, אלא בכך שהוא מחזיק בשתי מחשבות סותרות בו זמנית: אני רוצה שהבית יהיה מסודר והבית לא מסודר. הקושי הוא לא רק בכך שיש מציאות לא מסודרת, אלא בעיקר בקונפליקט המחשבתי בין הרצוי למצוי. הוא מסביר בצורה מפורטת, שאילו האדם היה באמת ובתמים רוצה אך ורק שהבית יהיה מסודר - כל כולו, בלי שום ספקות - אזי הוא לא היה מסוגל אפילו להחזיק בתודעתו את האפשרות שהבית אינו מסודר. במילים אחרות, אם הרצון שלו היה מוחלט ושלם, הוא לא היה מסוגל לחיות בשלום עם מחשבת הבית הלא מסודר. עצם העובדה שהוא מסוגל להכיל בתוכו את שתי האפשרויות (גם מסודר וגם לא מסודר) מוכיחה שהרצון שלו אינו מוחלט. מדוע המחשבה אני לא עושה מספיק חוזרת על עצמה? אליעד מתאר גם את הנטייה האנושית להלקאה עצמית, למשל באמצעות המחשבה אני לא עושה מספיק. המחשבה הזו, ... לא מסוגל להגיע להחלטה חד - משמעית וברורה לגבי מה הוא באמת רוצה. אליעד ממחיש זאת בעזרת דוגמה פשוטה: אם אדם מגיע למסקנה פנימית חד - משמעית שהבית חייב להיות מסודר, הוא פשוט יסדר אותו ללא שום מחשבה נוספת או תסכול. אם הוא מסוגל להמשיך לחיות בבית לא מסודר, סימן שהוא עדיין לא החליט באופן סופי וחד - משמעי שזו אכן בעיה. איך נכון לשאול את עצמי שאלות כדי לפתור בעיות בחיים? אליעד מדגיש שחשוב מאוד לדעת כיצד לשאול שאלות בצורה נכונה ... הוא למעשה מתחיל לחוות אותו במציאות הפנימית שלו, גם אם בפועל זה עדיין לא מתממש במציאות החיצונית. מכאן נוצר הפער בין החוויה הפנימית (אני חווה את הבית המסודר) לבין המציאות החיצונית (הבית אינו מסודר). הפער הזה בדיוק הוא שגורם לסבל, כי האדם חי בשתי מציאויות סותרות. למה חשוב להגדיר את הקונפליקט באופן מדויק? אליעד מבהיר שחשוב להגדיר את הבעיה בצורה מאוד מדויקת, כי רק כאשר ... מאוד את הסתירה הפנימית, וכך למצוא לה פתרון אפקטיבי. לסיכום, אליעד מדגיש כי הדרך להשתחרר מתחושת חוסר הסיפוק, מהלקאה עצמית, ומתסכול בעקבות אי ביצוע משימות או מטרות בחיים, היא להבין לעומק את הקונפליקט הפנימי המדויק. רק הבנה מלאה ובהירה של הסתירה בין הרצוי למצוי, בין החוויה הפנימית למציאות החיצונית, יכולה לאפשר לאדם לפתור את הבעיה ולחיות בשלום עם עצמו ועם החלטותיו. איך להיות מרוצה מעצמי? למה אני לא עומד ביעדים שלי? איך להפסיק הלקאה עצמית? איך לסדר את הבית בלי לדחות? מה גורם לחוסר סיפוק בחיים? ...
אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לקום מוקדם בבוקר, איך לשכנע את עצמך? NLP, תת מודע, לישון פחות, ניהול זמן, שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? אימון להרגלי חיים בריאים, מאמן אישי לחיים, קשה לקום בבוקר
אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לקום מוקדם בבוקר, איך לשכנע את עצמך? NLP, תת מודע, לישון פחות, ניהול זמן, שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? אימון להרגלי חיים בריאים, מאמן אישי לחיים, קשה לקום בבוקר
... שכנוע עצמי, לקום מוקדם בבוקר, איך לשכנע את עצמך? NLP, תת מודע, לישון פחות, ניהול זמן, שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? אימון להרגלי חיים בריאים, מאמן אישי לחיים, קשה לקום בבוקר מהם הגורמים ... המשתמש חווה קושי בקימה מוקדמת בבוקר, למרות שהוא רוצה לקום מוקדם יותר כדי להרוויח זמן נוסף לפעילויות כמו לימוד או עבודה. כאשר הזמן מגיע לקום, הוא מוצא את עצמו משכנע את עצמו להמשיך לישון. ישנן ... על השעה שבה קמים. איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על הבחירה בין שינה ללימוד? כשהמוח בוחר להמשיך לישון, המשמעות היא שהמוח סבור שהיתרונות של השינה גבוהים יותר מאלה של הלימוד. עבור אדם שרוצה לנצל את הזמן לשיפור עצמי, הגישה היא להגביר את תחושת התועלת שבפעולה המתוכננת, כמו לימוד שפה, ולהפחית את התחושות של חיסרון, ... כדאי לערוך רשימה של יתרונות וחסרונות? כדי להקל על קבלת החלטה, ניתן להכין רשימה מסודרת של היתרונות והחסרונות שבשינה ארוכה יותר. לדוגמה, אם אדם טוען שהוא זקוק לשינה כדי להיות יותר עירני, ניתן ... לעשות כאשר יש טענה שזה לא משנה אם אני אלמד או לא? לפעמים אנחנו ממציאים תירוצים לדחות את הפעולות שאנחנו יודעים שהן חשובות. במקרה כזה, כדאי להיזכר במטרות ארוכות הטווח ולתת משקל גבוה יותר לפעולה ... ניתן לשקול פתרונות גמישים יותר, כמו לשנות את שעות השינה באופן חלקי, כך שמרוויחים זמן לפעולות מבלי לשנות את שגרת היום באופן דרסטי. איך להתמודד עם דחיינות בבוקר? מהם היתרונות של לישון פחות שעתיים? איך לשפר מוטיבציה ללימוד שפות? האם יש דרך לשנות הרגלים בצורה ... בבוקר אבל ממשיכים לישון? בשיחה עלה הרצון לקום מוקדם יותר בבוקר, כדי להרוויח עוד זמן ולנצל שעתיים נוספות ללמידה או לפעילויות אחרות. למרות זאת, כאשר מגיע רגע הקימה, מתעורר רצון חזק להמשיך לישון. לעתים מתברר שהסיבה קשורה למחשבה שעדיף לישון עוד שעתיים ולהיות יותר עירני, או להרגיש שיש תועלת מיידית בשינה, לעומת תועלת עתידית מהלמידה או מהפעילות ... בשיקולי העלות (אובדן שעתיים שינה, פגיעה אפשרית בעירנות או בתחושת הרעננות). כאשר המוח בוחר להמשיך לישון, משמע שבאותו רגע הוא מאמין שיש יותר יתרונות בשינה מאשר בהשקעה בזמן ללימוד. אם רוצים לשנות את ... את החשש או ההפסד הנתפס מאובדן שינה. למה כדאי לערוך רשימת בעד ונגד? הוצע להכין דף מסודר של בעד ונגד, הן לגבי לישון עוד שעתיים והן לגבי לישון פחות. כך אפשר למנות את היתרונות והחסרונות בכל אחת ... ללכת לישון באותה שעה, ועדיין לקום באותה שעת בוקר שבה חייבים לקום. כך מקבלים תוספת זמן ללמידה, בלי ליצור שינויים גדולים מדי בשגרת השינה. מה עושים עם הטענה זה לא משנה אם אני אלמד או לא? לפעמים, ... המתוכננת. איך ניתן להעריך יתרונות וחסרונות של פעולות שונות? איך להתמודד עם דחיינות בבוקר? דרכים לשיפור מוטיבציה בלימוד שפות חדשות איך להטיל ספק במחשבות שמעכבות התקדמות? דרכים לאיזון בין שינה ... ש: כן. אליעד: אתה כל יום רוצה לקום מוקדם באופן עקרוני או? ש: כן כדי שיהיה לי עוד זמן עוד שעתיים. אליעד: תראה עוד זמן לא יהיה לך בכל מקרה. ש: עוד זמן שאני לא ישן. אליעד: לא אז אתה רוצה לישון שעתיים פחות או אתה רוצה לקום יותר מוקדם בבוקר בוא נדייק, אנחנו ... ישן עוד שעתיים זה אומר ששעות הלמידה שלך במשך היום הופכות להיות יותר אפקטיביות כי המוח שלך יותר צלול, זה אמת או שקר? ש: נגיד שזה שקר. אליעד: אוקי אז למה אתה ישן בכל זאת? ש: אני ישן כי. אליעד: ... עוד שעתיים זה לא יגרום לך להרגיש יותר טוב זה גורם לך להרגיש יותר טוב, מה אתה מעדיף עשרים שקל היום או אולי לקבל מאתיים שקל מחר, אולי יש לך בטוח עכשיו עשרים מה אתה לוקח? ש: כמו שדיברנו מקודם. ... זה לא עשרים שקל זה יכול להיות שווה ארבע מאות שקל. ש: בכל זאת אני רוצה כאילו לדחות את הרצון הזה למען הרצון העתידי. אליעד: אתה שואל כעיקרון איך לעשות את זה אז אני אסביר לך, בא נסביר ברמה אתה ... יש יותר יתרונות מאשר בללמוד איטלקית, בלדעת איטלקית זאת האמת יש שתי אפשרויות. אתה המוח שלך עושה שכלול רגע מה ייתן לי יותר תועלת לישון עוד שעתיים או ללכת ללמוד עכשיו איטלקית ואז אתה משכלל הרבה ... רע בלהיות יותר עירני וחזק כי אם אתה תהיה יותר ערני אתה יותר מודע לבעיות של החיים עדיף להיות חצי ישן במשך היום ככה אתה לא מודע לבעיות. מה רע בלהיות יותר חזק כי אם אתה יותר חזק יש לך אשליה יותר חזקה שאולי יום אחד תנצח את המערכת עדיף שלא תהיה יותר חזק תדע מראש שאתה חלש ואז תיכנע ואז לא יוכלו לתקוף אותך, סתם אני נותן לך דוגמה. זאת אומרת קח את ...
חוסר סיפוק, השגת מטרות, ניהול זמן, אין מספיק זמן, לא מוצא זמן, חוסר זמן, להרגיש סיפוק
חוסר סיפוק, השגת מטרות, ניהול זמן, אין מספיק זמן, לא מוצא זמן, חוסר זמן, להרגיש סיפוק
... סיפוק, השגת מטרות, ניהול זמן, אין מספיק זמן, לא מוצא זמן, חוסר זמן, להרגיש סיפוק למה תמיד יש תחושת חוסר זמן וחוסר סיפוק? אליעד כהן מסביר מדוע בני אדם מרגישים לעיתים קרובות שאין להם מספיק זמן להשיג את כל רצונותיהם, ומדוע התחושה של חוסר סיפוק מלווה אותם למרות כל הניסיונות שלהם להיות יעילים ולנהל את הזמן באופן מיטבי. אנשים מנסים לפתור את בעיית הזמן והסיפוק על ידי הגדלת היעילות או על ידי הפחתת כמות המשימות, אך אליעד טוען כי הפתרון נמצא במקום אחר לגמרי. מדוע יעילות לא בהכרח פותרת את בעיית הזמן? אליעד נותן דוגמה שבה אישה מרגישה שאין לה מספיק זמן לבצע את כל המשימות שלה, אף על פי שהיא מחשיבה את עצמה כיעילה מאוד. היא מסדרת את המשימות כך שתוכל לבצע כמה דברים יחד ולחסוך זמן, אך עדיין מרגישה חוסר סיפוק וחוסר זמן. אליעד מציע נקודת מבט שונה לגמרי: לפעמים אדם חושב שהוא חייב לבצע משימות מסוימות כדי להגיע לתחושה מסוימת, אך הוא לא באמת זקוק לפעולה עצמה, אלא לתחושה שמאחוריה. לדוגמה, אדם שהולך לטפל במסמכים בביטוח לאומי חושב ... והרוחנית - לפעמים אנו עושים פעולות מסורבלות במקום לבצע פעולה פשוטה ויעילה יותר כדי להשיג את התחושה הרצויה. מה באמת עומד מאחורי כל הרצונות? אליעד מדגיש כי מאחורי כל המשימות והרצונות של בני האדם עומדת השאיפה הבסיסית ביותר: להרגיש טוב, להרגיש שלמים עם עצמם ועם המציאות. כלומר, כל פעולה שבני אדם עושים, וכל מטרה ... פשוטות ויעילות יותר להשיג את התחושות שאנו מחפשים, בלי לבצע פעולות מורכבות ומיותרות. נקודת מבט שנייה מתייחסת לקבלה פנימית של המצב שבו תמיד יהיו לנו יותר רצונות מאשר זמן לממש אותם. לפי הגישה הזו, במקום להילחם בכך שאין לנו מספיק זמן, אפשר לקבל את זה כחלק מהחיים, כחלק מהמשחק. המשמעות של החיים נוצרת דווקא בזכות זה שתמיד יש משהו לשאוף אליו, ולכן כדאי ללמוד ליהנות מהתהליך ולא רק מהתוצאה הסופית. בשילוב של שתי נקודות המבט האלו, אדם יכול להגיע לתחושה פנימית של סיפוק ושלווה, למרות מגבלות הזמן והמשימות הרבות. איך לנהל את הזמן ביעילות? למה אף פעם אין לי זמן? איך להשיג תחושת סיפוק? איך להיפטר מחוסר סיפוק? האם אפשר להשיג את כל הרצונות? מה עושים כשיש יותר מדי משימות? מה הסיבה לחוסר יעילות? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על דחיינות, סדר וארגון, למה לא כדאי לדחות דברים? למה להיות מסודר? למה לא לדחות דברים? תיעדוף משימות, ניהול זמן, איך לנהל את הזמן? ניהול משימות, בינה מלאכותית, איך המוח מתייחס לדחיית משימות? איך המוח דוחה דברים? סדר וארגון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: לארגן משימות, האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: לארגן משימות, איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשנות תכונות אופי? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך להעריך את עצמך? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בתל אביב, מטפל הוליסטי, אימון אישי לתזונה נכונה בתחום לארגן משימות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 2.2676 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 05:37:10 - wesi1