🖨אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית.
ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. וזה בעצם אומר, שנראה, שהאהבה היחסית והאהבה המוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. שהחיפוש אחרי אהבה יחסית, מרחיק את האדם מאהבה מוחלטת. והחיפוש אחרי אהבה מוחלטת, מרחיק את האדם מאהבה יחסית.
כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא אהבה מוחלטת, כלפי דבר כלשהו, הוא לעולם לא ימצא אהבה מוחלטת שכזו. כי כל דבר בעולם, יש בו גם חסרונות כלשהם. ולכן, לעולם, האהבה לא תהיה מוחלטת, ביחס לדבר מוגדר כלשהו.
ומי שרוצה להרגיש אהבה מוחלטת, דהיינו, לחוות אהבה בשלמות ובלב שלם כלפי דבר כלשהו, עליו להבין שזה אפשרי. אבל, רק אם הוא יצליח לשנות את צורת החשיבה שלו, ולהביא אותה למצב כזה, שבו, הוא לא יראה שום חיסרון בשום דבר בעולם. שאז ורק אז, האדם יכול לחוות אהבה מוחלטת ומלאה בלב שלם. שהאדם מלא באהבה, ומחובר בהרמוניה מלאה עם כל המציאות כולה, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה.
ולמצוא אהבה מוחלטת, זה אפשרי, על ידי שינוי צורת החשיבה של האדם. וכאשר האדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו.
ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. כי הרצון של האדם להשיג אהבה מוחלטת, מרחיק את האדם מלמצוא אהבה יחסית, והרצון של האדם למצוא אהבה יחסית, מרחיק את האדם מלמצוא אהבה מוחלטת.
אבל, יש גם עוד נקודת מבט הפוכה, שממנה ניתן לראות, שאהבה יחסית ואהבה מוחלטת, אלו שתי אהבות משלימות - שהן משלימות אחת את השנייה. ואדרבה, החיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, הוא מקרב את האדם לאהבה המוחלטת.
והחיפוש של האדם אחרי אהבה מוחלטת, הוא מקרב את האדם אל האהבה היחסית. ובלי שהאדם ירצה למצוא אהבה מוחלטת, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אהבה יחסית. ובלי שהאדם ירצה למצוא אהבה יחסית, בלי זה האדם לא ירצה למצוא אהבה מוחלטת.
כי מי שיתבונן יראה, כי למרות שהחיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, נובע מכך שהאדם לא מספיק רוצה למצוא אהבה מוחלטת, הרי שמצד שני, החיפוש של האדם אחרי אהבה יחסית, הוא נובע, רק משום כך שהאדם מחפש אהבה מוחלטת. ובלי שהאדם היה מחפש אהבה מוחלטת, בלי זה הוא לא היה מחפש אהבה יחסית. ולמה?
כי בפועל, תמיד יש לאדם אהבה יחסית ברמה כלשהי ובעצמה כלשהי. כי תמיד, בכל דבר שיש בעולם, יש בו גם חסרונות כלשהם וגם יתרונות כלשהם. ותמיד, האדם גם מרגיש טוב וגם מרגיש רע ברמה כלשהי. וזה בעצם אומר, שתמיד יש לאדם אהבה יחסית ברמה כלשהי.
כי כפי שאמרנו, אהבה יחסית, היא מצב, שבו יש גם אהבה וגם שנאה. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב מאשר שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי הדבר. ובאהבה מוחלטת, יש רק אהבה בלי שום שנאה כלל.
ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה המוחלטת. ז"א, האדם מחפש אהבה מוחלטת, כדי להגיע למצב של רק אהבה. וזה נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש גם שנאה. ובפועל, לא משנה כמה אהבה יש לאדם, הוא תמיד רוצה עוד ועוד אהבה ללא גבולות כלשהם.
והרעיון הוא, שהחיפוש אחרי אהבה, נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש שנאה. כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם שנאה, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אהבה. והאדם מחפש לאהוב, רק בגלל שהוא לא מוכן גם לשנוא. והאדם רוצה רק לאהוב, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אהבה וכמה שיותר אהבה.
ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא אהבה מוחלטת, הרי שזה היה אומר, שהאדם לא באמת רוצה למצוא רק אהבה, אלא האדם מוכן גם לשנוא ולהיות במצב של שנאה. ואם האדם באמת היה מוכן גם לשנוא ולא רק לאהוב, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אהבה יחסית. כי תמיד הוא כבר היה, באהבה המוחלטת.
ונחדד: מי שבאופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, הרי שזה אומר: שבאופן מוחלט, אין לו רצון להרגיש רק אהבה. אלא הוא באופן מוחלט, מוכן להרגיש גם שנאה וכעס. כי אם האדם לא מוכן בלב שלם להרגיש גם שנאה וכעס, הרי שהוא תמיד יחפש להגיע למצב, שבו, הוא ירגיש רק אהבה. ואם אין שום רצון להרגיש רק אהבה, הרי שבלב שלם האדם חווה, שהוא מרוצה גם להרגיש שנאה. ואז במצב כזה, האדם כבר לא יחפש שום אהבה, כי הוא בלב שלם רוצה גם את השנאה.
אבל, מאחר שהאדם לא מוכן להרגיש רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולאהוב את מה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק טוב. ולרצות להרגיש רק טוב, פירושו, לרצות להשיג אהבה מוחלטת, שבה יש רק טוב בלבד.
ואם לא היה האדם מחפש אהבה מוחלטת, הרי שתמיד הוא היה באהבה מוחלטת כלפי כל דבר שהוא. כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אהבה יחסית כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש לאהוב בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא אוהב בלב שלם, את זה שהוא לא אוהב בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש לאהוב אהבה יחסית. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא אוהב בלב שלם.
ושוב פעם נחדד: רצון לאהבה מוחלטת = רצון להיות במצב...
אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהואהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהואהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהו למה קשה לאהוב בן זוג בלי תנאים? הרבה אנשים רוצים לאהוב את בני הזוג שלהם ללא תנאים, אך בפועל מוצאים את עצמם לא מצליחים לעשות זאת. הסיבה לכך נעוצה בעצם ההגדרה של אהבה ללא תנאים. כשאומרים אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים, בדרך כלל כבר מסתתרת סיבה מאחורי הרצון הזה. למשל, אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים כדי שהוא יאהב אותי בחזרה, או כדי שיהיה לי טוב ונעים איתו. בעצם, עצם השימוש בביטוי כדי ש... יוצר תנאי, גם אם הוא סמוי, ומחליש את עצמת הרצון לאהוב בלי תנאים באמת. אם אדם היה באמת רוצה לאהוב ללא תנאים וללא שום סיבה, פשוט ככה, הוא היה מצליח לאהוב בצורה מוחלטת ובלי תנאים. הבעיה מתחילה כאשר מופיעים רצונות או ציפיות שמסתתרים מאחורי הרצון לאהוב. ברגע שיש סיבה או תכלית לאהבה הזו, האהבה כבר לא יכולה להיות מוחלטת או שלמה לחלוטין. מדוע אני רוצה לאהוב בלי תנאים הוא משפט בעייתי? משפט זה מייצג רצון שנראה הגיוני, אבל מכיל בתוכו סתירה פנימית. אם אדם אומר שהוא רוצה לאהוב בלי תנאים, אך למעשה מציב תנאים (בתנאי שיאהב אותי בחזרה או בתנאי שלא ינצל אותי), ברור שהאהבה הזו אינה ... אך גם במקרה בו לא מציבים תנאים גלויים, האהבה עדיין עשויה להיות מותנית, כי מלכתחילה יש סיבה מדוע רוצים לאהוב דווקא אדם מסוים ולא מישהו אחר. למשל, כשאדם פוגש בן זוג, הוא לא רוצה לאהוב אותו ללא תנאים מרגע הפגישה הראשונה. תחילה הוא מוצא תכונות שמושכות אותו, ואז הוא אומר לעצמו: טוב, כדאי לי לאהוב אותו בלי תנאים, כדי להישאר איתו וליהנות ממנו גם כשיצוצו חסרונות. כלומר, גם הרצון לאהוב ללא תנאים נולד מתוך תנאים, כי הוא מושפע ממה שהאדם כבר אוהב או לא אוהב בבן הזוג. האם אפשר בכלל לאהוב מישהו בלי תנאים? באופן עקרוני, התשובה היא שכן, אך זה מצב נדיר ומיוחד. אהבה אמיתית ללא תנאים היא כזו ... אך בפועל, האהבה שיש לאנשים לרוב כוללת תנאים, ולו רק משום שהיא מופנית דווקא לאדם מסוים ולא לאחרים. כדי לאהוב בלי תנאים באופן מוחלט, צריך להרגיש שהאדם יוצר את המציאות כולה, שהוא אחראי לכל דבר שמתרחש. אליעד כהן נותן ... כל אחד היה אלוהים, כלומר, הוא עצמו יצר את הכל, וכאשר אתה היוצר המוחלט של המציאות, אינך יכול שלא לאהוב את מה שיצרת, פשוט כי זו הבריאה שלך. לכן, אנשים מתגעגעים לאותה תחושה של אהבה מוחלטת ושלמה לכל מה שקיים, וזה מה שמוביל אותם לרצות לאהוב לפחות אדם אחד ללא תנאים, בניסיון לשחזר את החוויה הזו. למה יש סבל במאמץ לאהוב ללא תנאים? כאשר אדם מנסה בכוח לאהוב את בן הזוג ללא תנאים, הוא לעיתים סובל ומתאכזב מכיוון שהוא לא מצליח. הוא מתאמץ כי הוא חושב שלאהוב עם תנאים זו אהבה פחות אמיתית. מנגד, אם האדם יקבל שהוא פשוט אוהב עם תנאים, הוא עלול לחוש שזה ... הרצוי למצוי, שהוא בעצמו מהות הזוגיות. האם בכלל צריך לשאוף לאהבה ללא תנאים? אליעד מסביר שאם אדם באמת יצליח לאהוב ללא תנאים באופן מוחלט, תיעלם לו ההבחנה בין טוב לרע. במקרה כזה, כבר לא תהיה משמעות לאהבה עצמה, כי לא יהיה מה לאהוב יותר מאשר משהו אחר. אהבה מוחלטת כזו תגרום לכך שכל העולם יהיה שווה בעיניו - ובכך תיעלם המשמעות והחוויה המיוחדת של האהבה. לכן, גם אם הרצון לאהוב ללא תנאים הוא יפה ומובן, צריך לזכור שהמתח והמאמץ סביבו הם חלק טבעי מחוויית החיים. במקום להיאבק בזה, אפשר לקבל את העובדה שאנו תמיד נמצאים בין אהבה עם תנאים לבין החלום לאהוב ללא תנאים. זוהי בעצם המשמעות של חיים, זוגיות, ומערכות יחסים בכלל. האם אפשר לשלב בין אהבה עם תנאים לאהבה ... האיזון שבין שני סוגי האהבה: מצד אחד, אדם ינסה לפרש את בן הזוג לטובה, לדון אותו לכף זכות, ולהשתדל לאהוב אותו ככל הניתן ללא תנאים. מצד שני, עליו להבין שתמיד יישארו תנאים, ושהאהבה המושלמת, ללא כל תנאי, היא מצב ... עצמנו ואת בן הזוג באופן ריאלי יותר, תוך איזון בין אידאל לבין המציאות בפועל. אהבה ללא תנאים למה קשה לאהוב בלי תנאים? איך לאהוב בן זוג כמו שהוא? זוגיות מוצלחת למה אני מציב תנאים לאהבה? איך לאהוב בלי סיבה? כן אז מה הנושא. ש: למה אני או אולי זה גם נוגע לעוד אנשים. אליעד: זה נוגע ... ואני כן רוצה לקבל אבל אני לא מקבלת לה מצליחה. אליעד: את אומרת שאת נמצאת עם מישהו אתה רוצה לאהוב אותו בלי תנאים ואת לא מצליחה למרות שאת רוצה לאהוב אותו בלי תנאים את לא מצליחה נכון? ש: נכון. אליעד: ומה הסיבה, הסיבה לכך היא משום שיש סיבה ללמה את רוצה לאהוב אותו בלי תנאים, את הבנת מה אמרתי? ש: לא. אליעד: את רוצה לאהוב אותו בלי תנאים נכון? ש: אוקי. אליעד: למה את רוצה לאהוב אותו בלי תנאים? ש: למה אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים בשביל לקבל אותו כמו שהוא. אליעד: יפה זאת בדיוק הבעיה אבל למה את רוצה פשוט לקבל ... כי אני הייתי רוצה שיקבלו אותי כמו שאני. אליעד: יפה עכשיו אני אומר שבגלל שיש סיבה ללמה אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים לכן לא מצליח לך לאהוב אותו בלי תנאים, זאת אומרת אם היית אומרת אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים בלי סיבה, ככה אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים בלי סיבה היית מצליחה לאהוב אותו בלי ...
חוסר הדדיות בזוגיות, חוסר הערכה בזוגיות, זוגיות חד צדדית, אהבה חד צדדית, קשיים בזוגיות, לאהוב בלי תנאים, אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאי, נתינה ללא תמורה, נתינה ללא תנאי, לתת שלא על מנת לקבלחוסר הדדיות בזוגיות, חוסר הערכה בזוגיות, זוגיות חד צדדית, אהבה חד צדדית, קשיים בזוגיות, לאהוב בלי תנאים, אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאי, נתינה ללא תמורה, נתינה ללא תנאי, לתת שלא על מנת לקבלחוסר הדדיות בזוגיות, חוסר הערכה בזוגיות, זוגיות חד צדדית, אהבה חד צדדית, קשיים בזוגיות, לאהוב בלי תנאים, אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאי, נתינה ללא תמורה, נתינה ללא תנאי, לתת שלא על מנת לקבל מה היתרון של הדדיות בזוגיות ומהם ... דווקא ההדדיות המלאה מונעת את תחושת האהבה האמיתית והבלתי מותנית. מה היתרון של חוסר הדדיות בזוגיות, וכיצד הוא מאפשר לאהוב בלי תנאים? אליעד כהן מסביר שחוסר הדדיות בזוגיות יכול להופיע בשני מצבים שונים. הראשון הוא מצב שבו אדם אינו ... למשל, כאשר אדם נותן נשיקה ומקבל סתירה, הוא נמצא במצב קשה לכאורה, אך דווקא במצב כזה מסתתרת הזדמנויות גדולות: לאהוב ללא תנאים. אהבה ללא תנאים משמעותה שאדם אוהב את האחר בלי קשר למה שהוא מקבל או לא מקבל בתמורה. ... בתנאי לקבלה, הוא למעשה מוגבל ואינו יכול לחוות אהבה מלאה. אבל כשהוא נותן ולא מקבל, הוא מתמודד עם האפשרות לאהוב באמת, פשוט משום שהוא בוחר לאהוב, ללא סיבות וללא ציפיות. כיצד אהבה ללא תנאים היא סוג של חופש? אליעד כהן מתאר את האהבה ללא תנאים ... מאפשרת חופש פנימי אפילו גדול יותר. החופש הזה מגיע מכך שהאדם משוחרר מהתלות ומהצורך לקבל אהבה בחזרה. הוא מחליט לאהוב ללא תנאי וללא צורך באישור או תגובה חיובית מהצד השני, וזה משחרר אותו מהצורך להיות תלוי באחרים. אליעד מציין שהאהבה ללא תנאים יכולה להפוך לתחושה ממכרת, עד כדי כך שאדם עשוי להתחיל לאהוב את הכל בלי תנאים. אולם גם כאן הוא מציין מגבלה, שכן אם אדם יאהב כל דבר ללא תנאי באופן ... משמעות האהבה. מהו התרגול המעשי שמציע אליעד כהן לאהבה ללא תנאים? אליעד מציע תרגיל פרקטי כדי לפתח את היכולת לאהוב ללא תנאים. התרגיל כולל בחירת שלושה מצבים בחיי היום - יום שמעוררים רגשות של כעס, אכזבה או חוסר שביעות רצון. במצבים האלה, על האדם לנסות לאהוב את הסיטואציה בלי סיבה ובלי תנאים. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות קפה ולא הכינו לו קפה, במקום לכעוס, הוא יכול לנסות להחליט שזה טוב שלא קיבל את הקפה, כי כך הוא יכול לאהוב את הסיטואציה עצמה בלי תנאים. אליעד טוען שהתרגול הזה יעזור לאדם לפתח את היכולת לאהוב את עצמו בלי תנאים, מאחר שהיכולת לאהוב אחרים והיכולת לאהוב את עצמך קשורות זו בזו. כלומר, אם אדם ילמד לאהוב דברים מעצבנים או מטרידים בלי תנאים, הוא יוכל ליישם את אותה הגישה כלפי עצמו ולהגיע לאהבה עצמית אמיתית ושלמה יותר. האם אפשר באמת להכריח את עצמך לאהוב משהו או מישהו? אליעד טוען שכן. למרות שיש אנשים שמטילים ספק באפשרות הזאת וטוענים שרגש הוא דבר בלתי נשלט, ... מה שעושה לי טוב. אבל אם האדם מטיל ספק בהנחה זו ומנסה לשאול את עצמו למה אני לא יכול לאהוב את מה שלא עושה לי טוב?, הוא עשוי להתחיל לראות שגם דברים שנתפסים כרעים הם לא בהכרח כאלה, ואפשר לאהוב אותם בכל זאת. אליעד נותן דוגמה למצב של אדם שיורקים עליו. התגובה האינסטינקטיבית היא לא לאהוב זאת, אך אם הוא ישאל את עצמו אולי טוב שירקו עליי? וינסה למצוא סיבות לכך שזה יכול להיות חיובי או לפחות נייטרלי, הוא יצליח להגיע למצב של אהבה ללא תנאים או לפחות לנטרל את השנאה. מדוע אנשים מפחדים לאהוב ללא תנאים, ומה אפשר לעשות נגד הפחד הזה? אליעד כהן מתייחס לפחד מפני השפלה ומפני תחושת ניצול שנוצרת כאשר ... הוא יוכל פשוט ליהנות מהנתינה עצמה, ובכך להרגיש חזק יותר ושלם יותר עם עצמו. לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהיכולת לאהוב ללא תנאים היא ההנאה הגדולה ביותר שאפשר לחוות בחיים, אפילו יותר מכל תענוג חומרי או רגשי אחר. הוא מתאר ... הזאת כיכולת עליונה וכמטרת החיים האמיתית - להגיע למצב שבו האדם אוהב בצורה מוחלטת ושלמה, ללא שום תנאי. איך לאהוב בלי תנאים? מהי זוגיות חד צדדית? האם אפשר לשלוט ברגשות? כיצד לאהוב את עצמך ללא תנאים? למה קשה לאהוב בלי לקבל? מה זה אומר לאהוב בלי תנאי? מהו היתרון של הדדיות בזוגיות ומהם חסרונותיה? הדדיות בזוגיות מתארת מצב שבו קיימת נתינה וקבלה בין שני ... דווקא ההדדיות המלאה מונעת את תחושת האהבה האמיתית והבלתי מותנית. מה היתרון של חוסר הדדיות בזוגיות, וכיצד הוא מאפשר לאהוב בלי תנאים? אליעד כהן מסביר שחוסר הדדיות בזוגיות יכול להופיע בשני מצבים שונים. הראשון הוא מצב שבו אדם אינו ... למשל, כאשר אדם נותן נשיקה ומקבל סתירה, הוא נמצא במצב קשה לכאורה, אך דווקא במצב כזה מסתתרת הזדמנות גדולה: לאהוב ללא תנאים. אהבה ללא תנאים משמעותה שאדם אוהב את האחר בלי קשר למה שהוא מקבל או לא מקבל בתמורה. ... בתנאי לקבלה, הוא למעשה מוגבל ואינו יכול לחוות אהבה מלאה. אבל כשהוא נותן ולא מקבל, הוא מתמודד עם אפשרות לאהוב באמת, פשוט משום שהוא בוחר לאהוב, ללא סיבות וללא ציפיות. כיצד אהבה ללא תנאים היא סוג של חופש? אליעד כהן מתאר את האהבה ללא תנאים ... מאפשרת חופש פנימי אפילו גדול יותר. החופש הזה מגיע מכך שהאדם משוחרר מהתלות ומהצורך לקבל אהבה בחזרה. הוא מחליט לאהוב ללא תנאי וללא צורך באישור או תגובה חיובית מהצד השני, וזה משחרר אותו מהצורך להיות תלוי באחרים. אליעד מציין שהאהבה ללא תנאים יכולה להפוך לתחושה ממכרת, עד כדי כך שאדם עשוי להתחיל לאהוב את הכל בלי תנאים. אולם גם כאן הוא מציין מגבלה, שכן אם אדם יאהב כל דבר ללא תנאי באופן ... משמעות האהבה. מהו התרגול המעשי שמציע אליעד כהן לאהבה ללא תנאים? אליעד מציע תרגיל פרקטי כדי לפתח את היכולת לאהוב ללא תנאים. התרגיל כולל בחירת שלושה מצבים בחיי היום - יום שמעוררים רגשות של כעס, אכזבה או חוסר שביעות רצון. במצבים האלה, על האדם לנסות לאהוב את הסיטואציה בלי סיבה ובלי תנאים. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות קפה ולא הכינו לו קפה, במקום לכעוס, הוא יכול לנסות להחליט שזה טוב שלא קיבל את הקפה, כי כך הוא יכול לאהוב את הסיטואציה עצמה בלי תנאים. אליעד טוען שהתרגול הזה יעזור לאדם לפתח את היכולת לאהוב את עצמו בלי תנאים, מאחר שהיכולת לאהוב אחרים והיכולת לאהוב את עצמך קשורות זו בזו. כלומר, אם אדם ילמד לאהוב דברים מעצבנים או מטרידים בלי תנאים, הוא יוכל ליישם את אותה הגישה כלפי עצמו ולהגיע לאהבה עצמית אמיתית ושלמה יותר. האם אפשר באמת להכריח את עצמך לאהוב משהו או מישהו? אליעד טוען שכן. למרות שיש אנשים שמטילים ספק באפשרות הזאת וטוענים שרגש הוא דבר בלתי נשלט, ... מה שעושה לי טוב. אבל אם האדם מטיל ספק בהנחה זו ומנסה לשאול את עצמו למה אני לא יכול לאהוב את מה שלא עושה לי טוב?, הוא עשוי להתחיל לראות שגם דברים שנתפסים כרעים הם לא בהכרח כאלה, ואפשר לאהוב אותם בכל זאת. אליעד נותן דוגמה למצב של אדם שיורקים עליו. התגובה האינסטינקטיבית היא לא לאהוב זאת, אך אם ...
לאהוב את המציאות, מהי אהבה, מהי המציאות, לאהוב את מה שיש, להרגיש טוב, להרגיש רע, לסבול, איך להיות מאושר, לקבל את המציאות, להכיל את המציאותלאהוב את המציאות, מהי אהבה, מהי המציאות, לאהוב את מה שיש, להרגיש טוב, להרגיש רע, לסבול, איך להיות מאושר, לקבל את המציאות, להכיל את המציאותלאהוב את המציאות, מהי אהבה, מהי המציאות, לאהוב את מה שיש, להרגיש טוב, להרגיש רע, לסבול, איך להיות מאושר, לקבל את המציאות, להכיל את המציאות מהי משמעות המושג לאהוב את המציאות? כדי להבין מהי אהבה למציאות, חשוב קודם כל לפרק את המושג לשני מרכיבים מרכזיים: לאהוב והמציאות. מה זה לאהוב? לאהוב משהו פירושו לרצות אותו, להעדיף אותו על פני אפשרויות אחרות. לדוגמה, כאשר אדם קם בבוקר ואומרים לו תלבש מכנסיים ... מהמציאות. למשל, שולחן אינו המציאות כולה אלא רק חלק מהמציאות, כי המציאות כוללת את כל מה שנמצא. מתוך כך, לאהוב את המציאות משמעותו לרצות, להעדיף, ולהיות שלם עם כל מה שקורה ברגע זה, ללא התנגדות או הסתייגות ממה שקיים. האם חייבים לאהוב את המציאות? אליעד כהן מסביר שאין שום הכרח או חובה לאהוב את המציאות. זה לא צריך, אלא שאלה של מטרה. אם אדם מחפש דרך להרגיש טוב או להרגיש חופשי, אז לאהוב את המציאות יכול להיות כלי מועיל להשגת המטרות האלו. למעשה, אם רוצים להרגיש טוב באמת - חייבים לאהוב את המציאות. אך אם המטרה רק להפסיק לסבול או לא להרגיש רע, מספיק לא לשנוא ולא להתנגד למה שיש. מה ההבדל בין לקבל את המציאות לבין לאהוב אותה? אליעד כהן מציין שלושה מצבים ביחס למציאות: התנגדות למציאות: מצב שבו אדם אינו רוצה את מה שקורה, מתנגד ... לא רק מקבל את מה שקורה אלא גם רוצה את זה, מעדיף את זה ומרגיש טוב בעקבות כך. למה לאהוב את המציאות גורם להרגשה טובה? על פי ההסבר של אליעד, להרגיש טוב מחייב מצב שבו האדם מעוניין, רוצה, ואוהב ... הוא נייטרלי כלפי מה שקורה, לא ירגיש רע אך גם לא ירגיש טוב. כדי להרגיש טוב באמת, האדם חייב לאהוב את מה שיש, לא רק לקבל אותו. האם אפשר להרגיש טוב בלי לאהוב את המציאות? ניתן להימנע מהרגשה רעה גם בלי לאהוב את המציאות, וזאת באמצעות נייטרליות - לא לאהוב ולא לשנוא. במצב כזה האדם לא ירגיש רע אבל גם לא ירגיש טוב. כלומר, המצב הנייטרלי טוב למי שרוצה רק להפסיק לסבול. אך מי שרוצה להרגיש אושר ושמחה, חייב לפתח את הרצון וההעדפה למה שקורה, כלומר, חייב לאהוב את המציאות. לדוגמה, אם אדם אומר מספיק לי שאני לא ארגיש רע, אליעד אומר לו שהוא יכול להסתפק בכך ... יאהב את המציאות. אך אם אותו אדם אומר אני רוצה להרגיש טוב, אליעד מדגיש כי במצב זה, האדם חייב לאהוב את מה שיש כדי להגיע לתחושת הטוב הרצויה. האם לומר שחייבים לאהוב את המציאות זה סותר את רעיון החופש? אליעד מבהיר שהמושג צריך לאהוב את המציאות אינו אמירה מוחלטת או חובה, אלא יותר המלצה שתלויה במטרה של האדם. להגיד לאדם אתה חייב לאהוב את המציאות זו מגבלה על החופש שלו, כי אז הוא לא חופשי לבחור לשנוא או להתנגד למה שקורה. המטרה ... הוא רק לא רוצה לסבול - מספיק שלא יתנגד למציאות. אם הוא רוצה להיות מאושר ולהרגיש טוב - עליו לאהוב את מה שיש. לסיכום, מהם השלבים להשגת הרגשה טובה ואושר? ראשית, להבין מה המטרה: האם לא לסבול או להרגיש ... המציאות - מספיק מצב נייטרלי. אם המטרה היא להרגיש טוב ואושר - חייבים לפתח אהבה ורצון למה שקורה, כלומר, לאהוב את המציאות כפי שהיא. אליעד כהן מדגיש שאין חובה או הכרח, אלא רק הסבר לוגי של הקשר בין אהבה ... לקבל את המציאות כפי שהיא, או במילים אחרות, לרצות את מה שיש. כדי להבין זאת, יש לפרק את המונח לאהוב את המציאות למרכיביו: - לאהוב - משמעותו לרצות משהו, להעדיף אותו על פני אפשרויות אחרות. - מציאות - הכוונה לכל מה שקיים ונמצא, כלומר, מה שמצוי ברגע זה. לאהוב את המציאות, אם כך, משמעו לרצות את מה שקורה ולהיות שלם עם מה שקיים. האם צריך לאהוב את המציאות? לא בהכרח. אין הכרח לאהוב את המציאות. עם זאת, השאלה הנשאלת היא: האם אהבת המציאות מועילה? אם המטרה היא להרגיש חופשי או להרגיש טוב, ... ההבדל בין אהבת המציאות לבין קבלת המציאות? קבלת המציאות פירושה להפסיק להתנגד למה שקורה, אבל זה לא בהכרח אומר לאהוב אותו. יש שלושה מצבים עיקריים: 1. התנגדות למציאות - גורמת לתחושת סבל. 2. קבלת המציאות - מצב שבו אין ... לא רק מקבל את המציאות אלא גם רוצה אותה. איך אהבת המציאות קשורה להרגשה טובה? כדי להרגיש טוב, צריך לאהוב את המציאות. אם אדם שונא את המציאות, בהכרח ירגיש רע ממנה. אם הוא נייטרלי - הוא לא ירגיש רע, אך גם לא ירגיש טוב. לכן, כדי להרגיש טוב, יש צורך לאהוב את מה שיש. האם אפשר להרגיש טוב גם בלי לאהוב את המציאות? יש אפשרות לא להרגיש רע מבלי לאהוב את המציאות, וזאת על ידי נייטרליות - לאהוב ולא לשנוא. כלומר, אם המטרה היא רק להפסיק להרגיש רע, אפשר פשוט לא לשפוט את המציאות ולאהוב ולא לשנוא. אבל אם המטרה היא להרגיש טוב ממש, יש צורך לפתח אהבה כלפי המציאות. מה ניתן להסיק מכך? ... היא רק להפסיק לסבול - מספיק להימנע מהתנגדות למציאות. - אם המטרה היא להיות מאושר - יש צורך ללמוד לאהוב את המציאות כמות שהיא. איך להיות מאושר? איך לקבל את המציאות? מהו חופש אמיתי? איך להרגיש טוב בכל מצב? מה ההבדל בין קבלה לאהבה? ש: אני רוצה לשמוע שאתה אומר, קודם כל מה זה לאהוב מציאות כאילו יותר לפרט כאילו. אליעד: אוקי מה זה לאהוב מציאות, הנושא זה מה זה לאהוב את המציאות? ש: כן מה זאת אומרת איך אתה מתי. אליעד: אוקי לאהוב את המציאות זה שלוש מילים לאהוב את המציאות נכון? ש: לא אתה אומר ככה אבל זה לא. אליעד: לא ...
איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא?איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא?איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא? איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? בהרצאה זו, אליעד עוסק בשאלות הנוגעות לאהבה עצמית ולתפיסת המציאות באופן שונה, תוך הדגמת טכניקות לשינוי התפיסה. הוא פותח בשאלה איך לצאת מדיכאון ואיך לאהוב את מה שיש, ומסביר כיצד שתי השאלות הללו למעשה חופפות אחת לשנייה. ההסבר מתחיל בכך שכשאדם שואל איך לצאת ... אליעד מציע את התשובה הפשוטה - על ידי אהבה למה שיש. כלומר, במקום לברוח או להימנע מהדיכאון, על האדם לאהוב את מצבו הנוכחי, כולל את הדיכאון, כי אם הוא אוהב את מה שיש, הוא כבר לא נמצא במצב של ... במצב לא נעים כמו דיכאון. לאחר מכן, אליעד מבצע הבחנה בין שלושה מצבים אפשריים ביחס לכל דבר או מצב: לאהוב אותו, לשנוא אותו, או לא לאהוב ולא לשנוא אותו. הוא שואל את המאזין מה ברצונו לבחור, האם לאהוב את מה שיש, לא לאהוב ולא לשנוא את מה שיש, או לשנוא אותו. מהמצב של אדישות, אליעד עובר להסבר כיצד האדם יכול להגיע לאהבה או אדישות כלפי מצבו הנוכחי. אליעד מציין שלפני שמישהו יכול לאהוב משהו, עליו לשאול את עצמו למה זה טוב. לדוגמה, אם אדם רוצה לשנות את יחסו למחשבה או לסיטואציה שמציקה לו, עליו לשאול את עצמו: מה טוב בזה?. אם ימצא את הדברים הטובים במצב, הוא יוכל לאהוב אותו. במקביל, אם אדם לא רוצה לשנוא משהו, עליו לשאול את עצמו למה זה רע? ולערער על מה שהוא ... אם לא ימצא סיבות לכך, הוא יוכל לא להיות אדיש למצב. העקרון המרכזי בהסבר הוא ששני המהלכים האלה - לאהוב משהו או לא לשנוא אותו - מבוססים על אותה טכניקה: בחינת הדברים מנקודת מבט שונה. אם אדם רוצה לאהוב את מה שיש, עליו למצוא סיבות לכך שזה טוב. אם הוא לא רוצה לשנוא את מה שיש, עליו לבדוק ... המעבר לאהבה. בהמשך, אליעד מסביר את תהליך המחשבה הנדרש במקרה של מחשבה טורדנית. לאדם יש שני אפשרויות: לגרום לעצמו לאהוב את המחשבה על ידי מציאת מה טוב בה, או להפסיק לשנוא אותה על ידי הבנת הדברים הרעים שמציקים לו. ... של חקירה פנימית, שמוביל למסקנה שאין בהכרח טוב ורע במובנים מוחלטים. לבסוף, אליעד מציין כי כל הצעותיו על איך לאהוב את מה שיש הן רק פתרונות יחסיים. השכל של האדם תמיד ימצא סיבות לדברים טובים או רעים, אבל מה שחשוב זה לפתח את היכולת להיות אדיש למצב ולחפש את האמת, שהיא מעבר לדיכוטומיה של טוב ורע. איך לאהוב את מה שיש? איך לא לשנוא את עצמך? מהי אהבה? איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? האם יש הבדל בין ... 2 שאלות הפוכות. אם אתה אוהב את מה שיש אז אתה אוהב גם את הדיכאון, למה לך לצאת ממנו? לאהוב את מה שיש זה כולל את הדיכאון מבחינתך? אם אתה רוצה לאהוב את מה שיש אז תאהב גם את הדיכאון, אבל, אם אתה רוצה לצאת מדיכאון, אז תאהב את מה שיש. ... תאהב את מה שיש, ממילא, לא תהיה בדיכאון. אליעד: לגבי כל דבר, יש לנו 3 אופציות להתייחסות אליו - לאהוב אותו, לשנוא אותו, או לא לאהוב ולא לשנוא אותו. מה תרצה? לאהוב את מה שיש? לא לאהוב ולא לשנוא את מה שיש? או לשנוא את מה שיש? שואל: לאהוב את מה שיש. אליעד: ומה הסטטוס שלך כרגע? שאתה שונא את מה שיש? או שאתה לא אוהב ולא שונא ... אדיש (לא אוהב ולא שונא) כלפי מצבך כרגע? אם כן, אז מה הבעיה בעצם? שואל: הבעיה היא שאני רוצה לאהוב את מצבי כרגע. אליעד: למה לך לרצות לאהוב את מצבך כרגע? אתה הרי אדיש כלפי מצבך כרגע... שואל: כי אני מרגיש ריקנות ולכן אני סובל. אליעד: אם ... אליעד: אתה נמצא כרגע במצב שאתה שונא את מה שיש, ואתה יכול לעבור ל - 2 המצבים הנותרים - לאהוב את מה שיש או להיות אדיש לגבי מה שיש (לא לאהוב ולא לשנוא). לגרום לעצמך לאהוב את מה שיש ו - להיות אדיש לגבי מה שיש הן שתי טכניקות שונות. אם תרצה להגיע למצב של לאהוב את מה שיש, כלומר, אם תרצה להמיר את השנאה שלך לאהבה, עליך לעבור בתהליך דרך ה - לא אוהב ... ואם תרצה להגיע למצב של להיות אדיש לגבי מה שיש, עליך להמיר את השנאה שלך לאהבה ואז תוכל לא לאהוב ולא לשנוא (כאילו שזו נמצאת מחוץ לסקאלה והאהבה והשנאה בקצות הסקאלה). אם אתה רוצה לאהוב את מה שיש, עליך לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא טוב? ואם אתה רוצהלא לאהוב ולא לשנוא (להיות אדיש לגבי מה שיש), עליך לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא רע? (כלומר, הטלת ספק ... עצמך: מה טוב בזה?, אילו דברים טובים יש בזה? כי אם לא תמצא מה טוב בזה, אז לא תוכל לאהוב את זה. אבל, אם אתה לא מעוניין בליהנות מזה, ורצונך הוא רק להשתחרר מהסבל שנגרם מזה, עליך לשאול את ... טוב). כלומר, אם על כל דבר רע תאמר אז מה!, אזי, לא תשנא ולא תאהב את הדבר (אי אפשר לאהוב משהו על סמך זה שתגיד כל הזמן אז מה! על הרע שבו, כי לא יהיה איכפת לך מהטוב שבדבר, אם אתה שולל כל הזמן את הרע שבו). בעיקרון כדי לאהוב משהו, צריך למצוא סיבות למה זה טוב. כדי לשנוא משהו, צריך למצוא סיבות למה זה רע. (הטלת ספק ברע שבדבר) כדי לא לאהוב ולא לשנוא משהו, לא צריך למצוא סיבות למה זה טוב, אלא, מספיק שלא יהיו סיבות למה זה רע. שואל: ... באמת קריטי? (הטלת ספק). תלוי מה רצונך - להגביר את האהבה, או להנמיך את השנאה. בסופו של דבר, כדי לאהוב משהו, לא מספיק שתמצא מה טוב בו, אלא, אתה צריך שיהיה רוב ניכר לטוב על פני הרע במשהו הזה. ... לטובת הרע. נגיד אני אשאל אותך: כמה אתה חושב שהדבר רע באחוזים? ואתה תענה לי: 98 אחוז, אזי, כדי לאהוב אותו אתה צריך להרגיש שהוא 98 אחוזים טוב - ואז למצוא עוד סיבות למה הוא טוב. כלומר, לפתוח פער ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?