... - תורה, יהדות, מצוות, אמונה היא
כפירה באלוהים - למה? למה אמונה באלוהים היא בעצם
כפירה באלוהים? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומלאה על מושג האפיקורסות
והכפירה , תוך שהוא מדגיש שני סוגים מרכזיים של
כפירה שקיימים ביחס למושג אלוהים. הטענה המרכזית שלו היא שכל מחשבה או דיבור על אלוהים כבר מהווה
כפירה, מכיוון שכל מחשבה מגדירה את אלוהים, ולכן מגבילה אותו ומסלקת אותו מהמחשבה. הסוג הראשון של
כפירה עליו מדבר אליעד הוא דווקא האמונה הדתית המסורתית. לפי אליעד, ברגע שאדם חושב על אלוהים ומייחס לו ... באמת או אינו כל יכול באמת, מכיוון שאין סיבה שאל כל - יכול לא יפעל רק באופן טוב לחלוטין. זאת אומרת, התפיסה הדתית שהאל עושה גם טוב וגם רע היא בעצם מגבלה של האל, ולכן זו
כפירה באלוהים האמיתי, שהוא בלתי מוגבל. אליעד מציין שהתפיסה הדתית היהודית (וגם של דתות אחרות) לוקחת את ... ועונש - אם האדם יעשה כך אלוהים יתנהג כך, ואם יעשה אחרת, אז אלוהים יתנהג אחרת. תפיסה זו הופכת את האל לישות שיש לה גבולות ברורים, ובכך הופכת אותו לישות מוגבלת, ולכן היא
כפירה גדולה יותר מזו של אנשים רגילים שחושבים שיש טוב ורע בלי לדבר בשם האל. כלומר, דווקא מכיוון שהדת מדברת בשם אלוהים ואומרת מה הוא רוצה ומה הוא עושה, היא למעשה עושה את האל למוגבל, וכך יוצרת
כפירה עמוקה יותר. אליעד מדגים זאת בדוגמה ברורה: אם האלוהים הוא טוב באופן מוחלט, אז למה הוא עושה רע? אם ... אם התשובה היא שהטוב של האל בלתי מובן לאדם, אז אליעד שואל - מה זה משנה אם האל חושב שזה טוב? האדם עצמו לא נהנה מזה. ולכן הדת, שמסבירה את האל בדרכים אלו, מבצעת למעשה את
הכפירה הגדולה ביותר. מדוע האמונה באלוהים היא
כפירה באלוהים האמיתי? אליעד ממשיך להסביר שישנה
כפירה נוספת שנוגעת לדרך שבה בני האדם תופסים ומדברים על אלוהים. כאשר אדם מאמין באלוהים, הוא למעשה מניח ... האמת. את האל האמיתי לא צריך להאמין בו, אלא פשוט לבדוק ולהבין שהכל הוא אחד, והבורא והבריאה הם אחד. האמונה עצמה הופכת את האל למשהו רחוק, נפרד, ולא ידוע בוודאות, ולכן היא
כפירה באלוהים האמיתי, שהוא אחדות מוחלטת. מדוע עצם השימוש במושג אלוהים הוא
כפירה? אליעד מסביר שכאשר אדם משתמש במושג אלוהים, הוא כבר יוצר הבחנה בין מה שהוא מכנה אלוהים לבין דברים ... ומעצם ההגדרה הוא כבר מצמצם את האינסופיות שלו. לפי אליעד, אלוהים אמיתי הוא הכל - אין דבר שהוא לא אלוהים. כל דיבור או מחשבה על אלוהים כמשהו נפרד, היא כבר יצירת הפרדה שהיא
כפירה באחדות האמיתית. לדוגמה, הוא מסביר שכאשר אומרים שיש אלוהים ואדם - אז האדם כבר מפריד בין עצמו לבין ... אלוהים, וזה יסגור את הדיון. אין צורך להאמין בכך - אפשר פשוט לבדוק, לחקור ולראות שהכל הוא אחדות אחת מוחלטת. דווקא הדתות והאמונה הן אלה שמנסות לשמר מרחק וספק, ולכן הן
הכפירה האמיתית באלוהים האינסופי והבלתי מוגבל. אליעד מסיים בכך שהעולם קיים דווקא בזכות
הכפירה, משום שאם כולם היו מבינים שהכל אחד - לא היה בכלל עולם, לא היו רצונות או ישויות נפרדות. עצם האפשרות של
כפירה באחדות הבורא היא שמאפשרת את העולם כפי שהוא. אבל כאשר האדם באמת מבין את האחדות, הוא חי באמת, ואם לא - הוא חי בגיהינום של ספק
וכפירה . למה אמונה באלוהים היא
כפירה? האם היהדות היא
כפירה באלוהים? למה אלוהים עושה רע? האם ניתן לדעת בוודאות שיש אלוהים? מהי אחדות הבורא? האם יש משמעות ...