... האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל מכתוב, כלומר, כל פעולה או אירוע מתוכנן מראש על ידי אלוהים. מצד שני,
היהדות מנסה להציג עמדה מתוחכמת יותר וטוענת טענה פרדוקסלית לפיה הכל צפוי והרשות נתונה. האמירה הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע ... בחירה חופשית והאמונה שהכל מלמעלה? השאלה המרכזית שעולה היא האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש. טענה נפוצה בתפיסת
הדת המוסלמית היא שהכל מלמעלה, כלומר, הכל מוכתב על ידי אלוהים. לעומת זאת,
היהדות מוצגת ככזו שמנסה לשלב בין שני הקצוות, בטענה שהכל צפוי אך הרשות נתונה - כלומר, יש לאדם בחירה חופשית למרות שהכל ידוע מראש. למה רבי עקיבא ... המקורי. כי הערבים אומרים כביכול, הכל מלמעלה הכל מלמעלה, אז איך אפשר להינצל מזה? כי אם הכל מלמעלה, אז למה בכלל לקום בבוקר?
והיהדות שהיא נוכלת, ולמה נוכלת? כי היא לא בקצה הזה או בקצה הזה, אלא מנסה לעשות דברים בצורה מתוחכמת, משתי הקצוות כביכול,
היהדות מנסה להראות כאילו היא מאוזנת כאילו היא באמצע, היא אומרת יש לך בחירה חופשית וגם אין לך. גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה.
היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא. ואני נותן לו קרדיט, לפחות שהיה מוכן למות על הטמטום של עצמו. ולמה היה מטומטם? כי ברגע ... ממנו להמיר את דתו, היה צריך להגיד בסדר, מה העניין. אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת. ואם רבי עקיבא היה לו שכל, היה
כופר באלוהים, אבל הוא הפריד בין הרומאים
ליהודים. מה הבעיה? ברומא תהיה רומאי, מה הבעיה. ורבי עקיבא לא ידע, שהצליח לחשוב שגם יש לו בחירה וגם אין לו. גם המוסלמים חושבים שיש להם בחירה, ... אם אין לך בחירה חופשית, אין בכלל שאלה, ממילא אתה עושה מה שרוצים ממך שתעשה. ורבי נחמן מה שהיה איתו, הוא חי בקהילת מטומטמים
יהודים שהיה להם את השיגעונות של עצמם. ורבי נחמן אמר בעצמו, בליקוטי מוהרן, שאדם חושב שיש לו בחירה, שהסיבה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית זה כי הוא מטומטם, זה רק כי אין לו שכל,
בתורה כא חלק א: הסיבה שיש לאדם בחירה, זה בגלל שהוא לא מבין את השכל של הבחירה והידיעה, אבל אם היה לו שכל, היה יודע שאין לו בחירה . כי הבחירה היא ... בקושי קיים בכלל, אין לך בחירה, וגם אם אתה אלוהים אין לך בחירה. אבל מאיזה צד יש לך בחירה? מהצד של אלוהים שבחר שתהיה בחירה,
ומי ברא את האלוהים הראשון שברא את הרצון, אני יודע שיש כאן שאלה. אך מהצד של האלוהים הראשון אין שאלה, אין רצון, אין כלום, הכל אחד! ויש בכך הרבה דברים עמוקים שכל אחד צריך להתבונן בהם. אבל אם אתה
כופר באלוהים וחושב שיש לך רצון משל עצמך, איך תבין בכלל את הרצון של אלוהים? אם בן אדם רוצה להבין את הבחירה החופשית של אלוהים, קודם כל שיבין את הבחירה של ... צורה, על ידי זה הוא הופך להיות אלוהים, ואחר כך הוא מתחיל לחקור בגוף ראשון מה זו הבחירה החופשית של אלוהים, ואחר כך הוא מגלה
מי ברא את אלוהים, ואחר כך יש לו בחירה חופשית באמת. רבי נחמן אמר שלעתיד לבוא, שיהיה לאדם שכל יתבטל לו הבחירה, אבל מצד שני רבי נחמן השתבח, ושיבח את עצמו ... של חוסר בחירה אז הוא יהפוך להיות אלוהים, ואז הוא יחשוב שיש לו בחירה, ואז יגלה שגם לאלוהים אין בחירה, ואז הוא יהפוך להיות זה
שברא את אלוהים, ואז תהיה לו בחירה חופשית על הכל. ...