12:32הספר להיות אלוהים - סבל שנוצר, מידיעת האמת השקרית, אמת אמיתית מול אמת שקרית, סיבת הסבל, ידיעת האמת וידיעת השקר
מה גורם לסבל לפי הספר "להיות אלוהים" של אליעד כהן?
הסבל של האדם, כפי שמסביר אליעד כהן בספרו "להיות אלוהים", נובע מידיעת האמת השקרית. מה הכוונה בכך? אליעד טוען שהסיבה היחידה שאדם סובל היא כי הוא יודע איזו אמת מוגדרת כלשהי, כלומר, הוא בטוח במשהו שהוא "אמיתי" באופן מוגדר ומוחלט. אליעד מבאר שאם האדם לא היה יודע שום אמת מוגדרת, הוא לא היה סובל כלל. סבל, לפי אליעד, קיים רק כאשר האדם יודע את האמת השקרית, שהיא למעשה אמת חלקית, מוגדרת, ולא אמת מוחלטת.
מדוע האמת המוגדרת יוצרת סבל?
אליעד מסביר שהאמת המוגדרת היא שקרית במהותה. לדוגמה, כאשר מישהו אומר: "מרביצים לי וזאת האמת", הוא יודע עובדה מסוימת שהיא מוגדרת באופן ברור, אך היא גם מוגבלת לשדה ההגדרה שלה בלבד. אם האדם היה יודע אמת אחרת, שאינה מוגדרת, הוא לא היה סובל. הסיבה לכך היא שכאשר האדם יודע רק אמת מוגדרת (כמו "מרביצים לי"), הוא בהכרח סובל, משום שידיעת האמת המוגדרת יוצרת רצון מסוים שמתנגש עם המציאות. אם לא היה יודע, לא היה מתנגש ברצון ולא היה סובל.
הקשר בין ידיעה, רצון וסבל - כיצד הכל מתחבר?
לפי אליעד כהן, הקשר בין ידיעה, רצון וסבל הוא מוחלט ומיידי. ברגע שאדם יודע משהו, נוצרת בו מיד ידיעה של מה הוא רוצה ומה אינו רוצה. באותו הרגע ממש נוצר גם הסבל. אליעד מדגיש שאין כאן תהליך הדרגתי אלא שכל המציאות של ידיעה, רצון, תודעה, חוויה וסבל נוצרים ברגע אחד, בו זמנית. זאת אומרת, לא שהאדם קודם יודע משהו ואחר כך מפתח רצון ואחר כך מגיע לסבל, אלא שכל הדברים האלו קיימים ברגע אחד בלבד.
מהי "אמת אמיתית" ומהי "אמת שקרית"?
אליעד מבחין בין "אמת אמיתית" לבין "אמת שקרית". "אמת שקרית" היא אמת מוגדרת, חלקית, שאינה מוחלטת והיא תמיד נתונה לספק. האדם סובל כאשר הוא יודע רק את האמת השקרית. לדוגמה, אדם אומר: "האמת היא שכואב לי כי הרביצו לי", אבל האמת הזו היא שקרית כי היא מבוססת על תפיסת עולם חלקית, יחסית ומוגבלת.
לעומת זאת, "האמת האמיתית" לפי אליעד היא הידיעה שהכל אחד, שאין הפרדה אמיתית בין הדברים, ואין הגדרות מוחלטות וברורות. במצב זה אין אפשרות לסבול, משום שכל הדברים נתפסים כאחד ממש. האדם במצב הזה אינו סובל, אלא חווה רק הנאה.
מה הכוונה שהכל הוא אחד?
אליעד מסביר שהכוונה באמירה "הכל הוא אחד" אינה רק שכל הדברים קשורים זה לזה, אלא שהכל ממש זהות אחת. כל הצורות, כל ההפרדות וכל הדברים שהאדם מזהה במציאות הם למעשה צורה אחת בלבד. כאשר האדם רואה כך את המציאות, לא קיימת יותר אמת מוגדרת ולכן אין סבל. המציאות אינה מורכבת מאוסף צורות שונות, אלא היא צורה אחת ויחידה.
האם אפשר לחוות את האמת המוחלטת הזו?
אליעד טוען שאכן אפשר לחוות את האמת המוחלטת, אך הדבר כרוך בהבנה עמוקה, שכוללת את ביטול ההפרדה בין הצורות השונות במציאות. כאשר האדם מבין באמת שהכל אחד, אין לו ספקות ואין אפשרות להטיל ספק באמיתות הזו. האמת הזו אינה בספק לעומת האמת השקרית שתמיד עומדת בספק.
כאשר האדם עדיין לא הגיע לתפיסה כזו והוא מטיל ספקות ("אולי זה לא נכון", "אולי אני טועה"), הוא נמצא במצב של ספק ואי - ודאות, וזהו בדיוק השורש של הסבל. הספק, לפי אליעד, מיוצג בספר בתור מושג שלילי המכונה "עמלק", המסמל את חוסר הוודאות והספק שמוביל לסבל.
האם ידיעת האמת המוחלטת פותרת את הסבל?
בהחלט כן, לפי אליעד. ברגע שהאדם זוכר תמיד שהכל הוא באמת אחד, לא רק שהוא לא סובל אלא הוא נהנה. הידיעה המוחלטת הזו מבטלת את האפשרות של סבל, משום שאין עוד אמת חלקית להתווכח איתה או רצון מנוגד למציאות להיאחז בו.
אליעד מציין שהחוויה של אדם שיודע את האמת הזו באופן מוחלט אינה מתבטאת בסבל, אלא בהנאה מוחלטת, משום שאין דבר שנמצא בניגוד לתפיסתו.
האם יש סדר ביצירת הנפרדות והסבל או שהכל נוצר בו זמנית?
אליעד מדגיש שאין משמעות אמיתית לסדר היווצרות התהליכים, משום שהכל מתרחש בו זמנית. כל ההפרדות, כל הרצונות, כל האמיתות המוגדרות וכל הצורות נוצרים באותו הרגע. כלומר, האדם, רצונותיו, סבלו וההפרדות בין "אני" ו"לא אני" נוצרים בבת אחת, ואין כאן תהליך ליניארי ברור.
כיצד האדם יכול להגיע למצב של אמת מוחלטת?
כדי להגיע למצב של אמת מוחלטת, על האדם לוותר על האמיתות המוגדרות והחלקיות שהוא נאחז בהן ולהבין שהן שקריות. רק כאשר הוא יפסיק להאמין שהמציאות מוגדרת ומחולקת בצורה ברורה ומוחלטת, הוא יוכל לחוות את האמת האמיתית שהכל הוא אחד.
אליעד מדגיש שהחוויה הזו אמנם נראית בלתי הגיונית בשכל האנושי הרגיל, אך היא בהחלט אפשרית, וזו הדרך היחידה להפסיק את הסבל.
הסבל של האדם, כפי שמסביר אליעד כהן בספרו "להיות אלוהים", נובע מידיעת האמת השקרית. מה הכוונה בכך? אליעד טוען שהסיבה היחידה שאדם סובל היא כי הוא יודע איזו אמת מוגדרת כלשהי, כלומר, הוא בטוח במשהו שהוא "אמיתי" באופן מוגדר ומוחלט. אליעד מבאר שאם האדם לא היה יודע שום אמת מוגדרת, הוא לא היה סובל כלל. סבל, לפי אליעד, קיים רק כאשר האדם יודע את האמת השקרית, שהיא למעשה אמת חלקית, מוגדרת, ולא אמת מוחלטת.
מדוע האמת המוגדרת יוצרת סבל?
אליעד מסביר שהאמת המוגדרת היא שקרית במהותה. לדוגמה, כאשר מישהו אומר: "מרביצים לי וזאת האמת", הוא יודע עובדה מסוימת שהיא מוגדרת באופן ברור, אך היא גם מוגבלת לשדה ההגדרה שלה בלבד. אם האדם היה יודע אמת אחרת, שאינה מוגדרת, הוא לא היה סובל. הסיבה לכך היא שכאשר האדם יודע רק אמת מוגדרת (כמו "מרביצים לי"), הוא בהכרח סובל, משום שידיעת האמת המוגדרת יוצרת רצון מסוים שמתנגש עם המציאות. אם לא היה יודע, לא היה מתנגש ברצון ולא היה סובל.
הקשר בין ידיעה, רצון וסבל - כיצד הכל מתחבר?
לפי אליעד כהן, הקשר בין ידיעה, רצון וסבל הוא מוחלט ומיידי. ברגע שאדם יודע משהו, נוצרת בו מיד ידיעה של מה הוא רוצה ומה אינו רוצה. באותו הרגע ממש נוצר גם הסבל. אליעד מדגיש שאין כאן תהליך הדרגתי אלא שכל המציאות של ידיעה, רצון, תודעה, חוויה וסבל נוצרים ברגע אחד, בו זמנית. זאת אומרת, לא שהאדם קודם יודע משהו ואחר כך מפתח רצון ואחר כך מגיע לסבל, אלא שכל הדברים האלו קיימים ברגע אחד בלבד.
מהי "אמת אמיתית" ומהי "אמת שקרית"?
אליעד מבחין בין "אמת אמיתית" לבין "אמת שקרית". "אמת שקרית" היא אמת מוגדרת, חלקית, שאינה מוחלטת והיא תמיד נתונה לספק. האדם סובל כאשר הוא יודע רק את האמת השקרית. לדוגמה, אדם אומר: "האמת היא שכואב לי כי הרביצו לי", אבל האמת הזו היא שקרית כי היא מבוססת על תפיסת עולם חלקית, יחסית ומוגבלת.
לעומת זאת, "האמת האמיתית" לפי אליעד היא הידיעה שהכל אחד, שאין הפרדה אמיתית בין הדברים, ואין הגדרות מוחלטות וברורות. במצב זה אין אפשרות לסבול, משום שכל הדברים נתפסים כאחד ממש. האדם במצב הזה אינו סובל, אלא חווה רק הנאה.
מה הכוונה שהכל הוא אחד?
אליעד מסביר שהכוונה באמירה "הכל הוא אחד" אינה רק שכל הדברים קשורים זה לזה, אלא שהכל ממש זהות אחת. כל הצורות, כל ההפרדות וכל הדברים שהאדם מזהה במציאות הם למעשה צורה אחת בלבד. כאשר האדם רואה כך את המציאות, לא קיימת יותר אמת מוגדרת ולכן אין סבל. המציאות אינה מורכבת מאוסף צורות שונות, אלא היא צורה אחת ויחידה.
האם אפשר לחוות את האמת המוחלטת הזו?
אליעד טוען שאכן אפשר לחוות את האמת המוחלטת, אך הדבר כרוך בהבנה עמוקה, שכוללת את ביטול ההפרדה בין הצורות השונות במציאות. כאשר האדם מבין באמת שהכל אחד, אין לו ספקות ואין אפשרות להטיל ספק באמיתות הזו. האמת הזו אינה בספק לעומת האמת השקרית שתמיד עומדת בספק.
כאשר האדם עדיין לא הגיע לתפיסה כזו והוא מטיל ספקות ("אולי זה לא נכון", "אולי אני טועה"), הוא נמצא במצב של ספק ואי - ודאות, וזהו בדיוק השורש של הסבל. הספק, לפי אליעד, מיוצג בספר בתור מושג שלילי המכונה "עמלק", המסמל את חוסר הוודאות והספק שמוביל לסבל.
האם ידיעת האמת המוחלטת פותרת את הסבל?
בהחלט כן, לפי אליעד. ברגע שהאדם זוכר תמיד שהכל הוא באמת אחד, לא רק שהוא לא סובל אלא הוא נהנה. הידיעה המוחלטת הזו מבטלת את האפשרות של סבל, משום שאין עוד אמת חלקית להתווכח איתה או רצון מנוגד למציאות להיאחז בו.
אליעד מציין שהחוויה של אדם שיודע את האמת הזו באופן מוחלט אינה מתבטאת בסבל, אלא בהנאה מוחלטת, משום שאין דבר שנמצא בניגוד לתפיסתו.
האם יש סדר ביצירת הנפרדות והסבל או שהכל נוצר בו זמנית?
אליעד מדגיש שאין משמעות אמיתית לסדר היווצרות התהליכים, משום שהכל מתרחש בו זמנית. כל ההפרדות, כל הרצונות, כל האמיתות המוגדרות וכל הצורות נוצרים באותו הרגע. כלומר, האדם, רצונותיו, סבלו וההפרדות בין "אני" ו"לא אני" נוצרים בבת אחת, ואין כאן תהליך ליניארי ברור.
כיצד האדם יכול להגיע למצב של אמת מוחלטת?
כדי להגיע למצב של אמת מוחלטת, על האדם לוותר על האמיתות המוגדרות והחלקיות שהוא נאחז בהן ולהבין שהן שקריות. רק כאשר הוא יפסיק להאמין שהמציאות מוגדרת ומחולקת בצורה ברורה ומוחלטת, הוא יוכל לחוות את האמת האמיתית שהכל הוא אחד.
אליעד מדגיש שהחוויה הזו אמנם נראית בלתי הגיונית בשכל האנושי הרגיל, אך היא בהחלט אפשרית, וזו הדרך היחידה להפסיק את הסבל.
- למה אני סובל?
- מהי האמת המוחלטת?
- מה ההבדל בין אמת אמיתית לשקרית?
- כיצד נוצרת חווית הסבל?
- איך להפסיק לסבול?
- מהי האמת בספר להיות אלוהים?
- מה משמעות "הכל אחד"?