הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 1
מהו ספק אמיתי ואיך הוא מוביל לגילוי האמת?
כדי למצוא את האמת המוחלטת בחיים, האדם חייב להגיע למצב של ספק אמיתי. אליעד כהן מסביר שכאשר האדם מחפש את האמת, הוא בעצם מחפש אחר הדבר המחויב, הדבר שהוא בטוח שחייב להיות קיים ואי אפשר להטיל בו ספק. הדרך היחידה למצוא את אותו דבר מחויב היא קודם כל להטיל ספק בכל דבר שקיים. האדם חייב להטיל ספק אמיתי בדעותיו, בתפיסותיו ובאמונותיו, עד לנקודה שבה הוא לא יכול עוד להטיל ספק.
לדוגמה, אם יש לאדם מחשבה שאומרת "אם יהיה לי כסף זה טוב, ואם לא יהיה לי כסף זה רע", עליו לשאול בכנות מוחלטת: "האם באמת זה טוב שיש לי כסף? אולי דווקא טוב יותר בלי כסף? אולי זה בכלל לא משנה?" כשאדם שואל זאת מכל הצדדים ומטיל ספק אמיתי, הוא יגיע בסופו של דבר למסקנה שייתכן שיש הבדל, וייתכן שאין הבדל. הוא יבין שגם אם משהו נראה טוב או רע, הוא לא חייב להאמין בכך באופן מוחלט. לדוגמה, ייתכן שעדיף לאכול מאשר לא לאכול, אבל האדם שמטיל ספק באמת לא יראה זאת כשני דברים נפרדים. הוא יבין שאפשר לחוות את שניהם כאותו דבר, מתוך תובנה עמוקה יותר.
האם באמת יש לך ספק או שהספק הוא רק תאורטי?
אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: אנשים רבים חושבים שהם מטילים ספק, אבל הם לא באמת עושים זאת. כאשר אדם טוען שהוא מטיל ספק בשאלה אם יש או אין שולחן, אך הוא מתנהג כאילו יש שולחן, זה לא ספק אמיתי. ספק אמיתי הוא כאשר האדם נמצא במצב שבו הוא באמת לא יודע, באופן מוחלט, אם משהו קיים או לא. לדוגמה, אם האדם שואל את עצמו האם יש או אין שולחן, והוא באמת בספק לגבי התשובה, באותו רגע הוא צריך להיות גם בספק לגבי השאלה האם יש או אין פיל בחדר, כי ספק אמיתי לגבי היש, בהכרח מוביל לספק אמיתי לגבי כל מה שנתפס כ"אין".
הספק האמיתי, אם כך, הוא לא ספק פילוסופי בלבד, אלא ספק מעשי, מוחשי ועמוק, שבו האדם חווה את חוסר הוודאות בצורה מלאה, עד שאין לו עדיפות לאפשרות אחת על פני האחרת.
מה המשמעות של להטיל ספק בנפרדות?
אליעד מסביר שבמציאות, האדם חווה נפרדות - שני דברים שנראים לו שונים ונפרדים זה מזה. לדוגמה, טוב ורע, או אדם אחד מול אדם אחר. הנפרדות קיימת כל עוד האדם מאמין בה, אך אם הוא באמת מטיל ספק בנפרדות, הוא יתחיל לראות את האחדות שבכל דבר. הוא ימשיך לראות הבדלים, אך הוא לא יראה אותם כהפרדה מוחלטת, אלא כביטוי של דבר אחד. לדוגמה, האדם יראה את שני התפוזים כשונים, אך גם כאותו הדבר בדיוק, כי הוא מבין שבעצם השונות והאחדות קיימים בו זמנית, ולכן אין הפרדה מוחלטת.
מדוע הספק האמיתי משחרר את האדם מסבל?
אליעד מתייחס לשאלה "מדוע להגיע לספק אמיתי? למה זה טוב?", והוא מסביר שהספק האמיתי משחרר את האדם מן הצורך להיאחז בתכלית ובמשמעות. כאשר האדם מגיע למצב של ספק אמיתי, הוא כבר לא נאחז בשאלה אם עדיף להיות בכלא או להיות חופשי, אם עדיף שיהיה לו כסף או לא. הוא משתחרר מכל צורך בהעדפה, ולכן לא תלוי בדברים החיצוניים.
הוא מביא דוגמה מוחשית: אדם שנמצא בכלא וסובל כי הוא מאמין שיותר טוב להיות חופשי, יכול להשתחרר מהסבל אם ישאל את עצמו באמת: "מי אמר שיותר טוב להיות חופשי מאשר בכלא?" אם ישאל את זה בכנות מוחלטת, בסופו של דבר הוא יחווה שאין הבדל בין להיות חופשי לבין להיות בכלא, וכך הוא ישתחרר מהסבל.
האם אדם יכול להטיל ספק חלקי בלבד?
אליעד מבהיר שלא ניתן להטיל ספק חלקי בלבד. אם אדם באמת מטיל ספק בדבר אחד, הוא חייב...
כדי למצוא את האמת המוחלטת בחיים, האדם חייב להגיע למצב של ספק אמיתי. אליעד כהן מסביר שכאשר האדם מחפש את האמת, הוא בעצם מחפש אחר הדבר המחויב, הדבר שהוא בטוח שחייב להיות קיים ואי אפשר להטיל בו ספק. הדרך היחידה למצוא את אותו דבר מחויב היא קודם כל להטיל ספק בכל דבר שקיים. האדם חייב להטיל ספק אמיתי בדעותיו, בתפיסותיו ובאמונותיו, עד לנקודה שבה הוא לא יכול עוד להטיל ספק.
לדוגמה, אם יש לאדם מחשבה שאומרת "אם יהיה לי כסף זה טוב, ואם לא יהיה לי כסף זה רע", עליו לשאול בכנות מוחלטת: "האם באמת זה טוב שיש לי כסף? אולי דווקא טוב יותר בלי כסף? אולי זה בכלל לא משנה?" כשאדם שואל זאת מכל הצדדים ומטיל ספק אמיתי, הוא יגיע בסופו של דבר למסקנה שייתכן שיש הבדל, וייתכן שאין הבדל. הוא יבין שגם אם משהו נראה טוב או רע, הוא לא חייב להאמין בכך באופן מוחלט. לדוגמה, ייתכן שעדיף לאכול מאשר לא לאכול, אבל האדם שמטיל ספק באמת לא יראה זאת כשני דברים נפרדים. הוא יבין שאפשר לחוות את שניהם כאותו דבר, מתוך תובנה עמוקה יותר.
האם באמת יש לך ספק או שהספק הוא רק תאורטי?
אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: אנשים רבים חושבים שהם מטילים ספק, אבל הם לא באמת עושים זאת. כאשר אדם טוען שהוא מטיל ספק בשאלה אם יש או אין שולחן, אך הוא מתנהג כאילו יש שולחן, זה לא ספק אמיתי. ספק אמיתי הוא כאשר האדם נמצא במצב שבו הוא באמת לא יודע, באופן מוחלט, אם משהו קיים או לא. לדוגמה, אם האדם שואל את עצמו האם יש או אין שולחן, והוא באמת בספק לגבי התשובה, באותו רגע הוא צריך להיות גם בספק לגבי השאלה האם יש או אין פיל בחדר, כי ספק אמיתי לגבי היש, בהכרח מוביל לספק אמיתי לגבי כל מה שנתפס כ"אין".
הספק האמיתי, אם כך, הוא לא ספק פילוסופי בלבד, אלא ספק מעשי, מוחשי ועמוק, שבו האדם חווה את חוסר הוודאות בצורה מלאה, עד שאין לו עדיפות לאפשרות אחת על פני האחרת.
מה המשמעות של להטיל ספק בנפרדות?
אליעד מסביר שבמציאות, האדם חווה נפרדות - שני דברים שנראים לו שונים ונפרדים זה מזה. לדוגמה, טוב ורע, או אדם אחד מול אדם אחר. הנפרדות קיימת כל עוד האדם מאמין בה, אך אם הוא באמת מטיל ספק בנפרדות, הוא יתחיל לראות את האחדות שבכל דבר. הוא ימשיך לראות הבדלים, אך הוא לא יראה אותם כהפרדה מוחלטת, אלא כביטוי של דבר אחד. לדוגמה, האדם יראה את שני התפוזים כשונים, אך גם כאותו הדבר בדיוק, כי הוא מבין שבעצם השונות והאחדות קיימים בו זמנית, ולכן אין הפרדה מוחלטת.
מדוע הספק האמיתי משחרר את האדם מסבל?
אליעד מתייחס לשאלה "מדוע להגיע לספק אמיתי? למה זה טוב?", והוא מסביר שהספק האמיתי משחרר את האדם מן הצורך להיאחז בתכלית ובמשמעות. כאשר האדם מגיע למצב של ספק אמיתי, הוא כבר לא נאחז בשאלה אם עדיף להיות בכלא או להיות חופשי, אם עדיף שיהיה לו כסף או לא. הוא משתחרר מכל צורך בהעדפה, ולכן לא תלוי בדברים החיצוניים.
הוא מביא דוגמה מוחשית: אדם שנמצא בכלא וסובל כי הוא מאמין שיותר טוב להיות חופשי, יכול להשתחרר מהסבל אם ישאל את עצמו באמת: "מי אמר שיותר טוב להיות חופשי מאשר בכלא?" אם ישאל את זה בכנות מוחלטת, בסופו של דבר הוא יחווה שאין הבדל בין להיות חופשי לבין להיות בכלא, וכך הוא ישתחרר מהסבל.
האם אדם יכול להטיל ספק חלקי בלבד?
אליעד מבהיר שלא ניתן להטיל ספק חלקי בלבד. אם אדם באמת מטיל ספק בדבר אחד, הוא חייב...
- איך להטיל ספק באמת?
- מהי האמת המוחלטת?
- איך להשתחרר מסבל?
- ספקנות אמיתית
- האם המציאות היא אחדות או נפרדות?
- איך לבדוק אמונות?
- מה הקשר בין ספק לאושר?