אלימינציה, איך לדעת את הלא נודע? להרגיש שאתה אלוהים, איך לתפוס את הבלתי נתפס? איך להשיג את הבלתי מושג? לא לחשוב על כלום, הוכחה בדרך השלילה, חוויה ישירה, חוויה עקיפה, להרגיש שאין הבדל
איך אפשר להבין ולהשיג את הבלתי מושג?
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק במושג האלימינציה ובחיפוש אחר מה שנראה כבלתי מושג. הוא מציע דרך להבנה של דברים שלא ניתן להגדיר או לתפוס במילים, תוך התמקדות בניסיון להבין את הבלתי מוגדר, את מה שלפעמים לא ניתן להשיג באופן ישיר.
ההרצאה נפתחת בשאלה כיצד ניתן לחוות את האחדות או להבין את המהות העליונה, כאשר אליעד מציין כי השאלות הללו דומות לשאלה "איך להיות אלוהים?" או "איך להיות 'קבל'". מה שמבדיל את השאלה הזו משאלות אחרות הוא המורכבות שבקביעת הגדרה לאלוהים, שכן אלוהים, מבחינה פילוסופית, הוא דבר שאינו מוגדר - הוא כל מהות ואין לו גבול. כאשר מנסים להגדיר אותו, למעשה מחסירים את מהותו, כי אלוהים, כישות כללית, לא ניתן להכללה תחת הגדרה מסוימת.
אליעד מסביר כי כל ניסיון להגדיר את אלוהים, כמו כל דבר אחר, מוביל לתוצאה ההפוכה מהשאלה המקורית. כל הגדרה שאנחנו מייחסים לאלוהים מורידה אותו ממדרגתו האמיתית, משום שהיא משאירה אותו מוגבל ומוגדר. כשאדם שואל איך להיות אלוהים, הוא בעצם מתרחק מהמובן האמיתי של אלוהים, שכן כל מחשבה שמנסה לכוון אותו לכך, מובילה אותו להסתכל על אלוהים כמושג מוגדר.
בהמשך, אליעד מציע דוגמה אחרת - אדם שרוצה להרגיש תחושה של רצון לא מוגדר. כל עוד אדם מנסה להרגיש רצון, הוא בעצם מגדיר אותו, ולכן הרצון אינו יכול להיות לא מוגדר. כדי להגיע למצב של רצון לא מוגדר, על האדם להפסיק לחשוב עליו כעל דבר שמוגדר או שמוכר. הרצון שייך לקטגוריה של דברים שאם לא ננסה להגדירם, נוכל להרגיש אותם בצורה יותר חופשית ואמיתית.
אליעד עובר להסביר את ההבחנה שבין טוב ורע ומדבר על הדרך להבנה של המהות של הדברים. הוא טוען שבמהות אחת, לא קיימת הבחנה בין טוב לרע, ואי ההבחנה הזו היא המהות הכוללת של כל הדברים. הוא מציין כי מי שמחפש להבין את מהות הדברים צריך להניח ששני הקטבים - טוב ורע - שייכים לאותו המהות.
לאחר מכן, אליעד מציע את הדרך השלילית להבנה: במקום לשאול איך להשיג את הבלתי מושג, השאלה הנכונה היא מה יש להפסיק לעשות כדי לא להתרחק מההבנה של הדבר. הוא מציין שלפעמים הדרך הטובה ביותר להבין את המהות או להשיג את הדבר הרצוי היא דווקא בהפסקת פעולות מסוימות. כך, השאלה כיצד להשיג משהו מוחלט או להבין את האמת המוחלטת, היא לא בהכרח שאלה שדורשת...
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק במושג האלימינציה ובחיפוש אחר מה שנראה כבלתי מושג. הוא מציע דרך להבנה של דברים שלא ניתן להגדיר או לתפוס במילים, תוך התמקדות בניסיון להבין את הבלתי מוגדר, את מה שלפעמים לא ניתן להשיג באופן ישיר.
ההרצאה נפתחת בשאלה כיצד ניתן לחוות את האחדות או להבין את המהות העליונה, כאשר אליעד מציין כי השאלות הללו דומות לשאלה "איך להיות אלוהים?" או "איך להיות 'קבל'". מה שמבדיל את השאלה הזו משאלות אחרות הוא המורכבות שבקביעת הגדרה לאלוהים, שכן אלוהים, מבחינה פילוסופית, הוא דבר שאינו מוגדר - הוא כל מהות ואין לו גבול. כאשר מנסים להגדיר אותו, למעשה מחסירים את מהותו, כי אלוהים, כישות כללית, לא ניתן להכללה תחת הגדרה מסוימת.
אליעד מסביר כי כל ניסיון להגדיר את אלוהים, כמו כל דבר אחר, מוביל לתוצאה ההפוכה מהשאלה המקורית. כל הגדרה שאנחנו מייחסים לאלוהים מורידה אותו ממדרגתו האמיתית, משום שהיא משאירה אותו מוגבל ומוגדר. כשאדם שואל איך להיות אלוהים, הוא בעצם מתרחק מהמובן האמיתי של אלוהים, שכן כל מחשבה שמנסה לכוון אותו לכך, מובילה אותו להסתכל על אלוהים כמושג מוגדר.
בהמשך, אליעד מציע דוגמה אחרת - אדם שרוצה להרגיש תחושה של רצון לא מוגדר. כל עוד אדם מנסה להרגיש רצון, הוא בעצם מגדיר אותו, ולכן הרצון אינו יכול להיות לא מוגדר. כדי להגיע למצב של רצון לא מוגדר, על האדם להפסיק לחשוב עליו כעל דבר שמוגדר או שמוכר. הרצון שייך לקטגוריה של דברים שאם לא ננסה להגדירם, נוכל להרגיש אותם בצורה יותר חופשית ואמיתית.
אליעד עובר להסביר את ההבחנה שבין טוב ורע ומדבר על הדרך להבנה של המהות של הדברים. הוא טוען שבמהות אחת, לא קיימת הבחנה בין טוב לרע, ואי ההבחנה הזו היא המהות הכוללת של כל הדברים. הוא מציין כי מי שמחפש להבין את מהות הדברים צריך להניח ששני הקטבים - טוב ורע - שייכים לאותו המהות.
לאחר מכן, אליעד מציע את הדרך השלילית להבנה: במקום לשאול איך להשיג את הבלתי מושג, השאלה הנכונה היא מה יש להפסיק לעשות כדי לא להתרחק מההבנה של הדבר. הוא מציין שלפעמים הדרך הטובה ביותר להבין את המהות או להשיג את הדבר הרצוי היא דווקא בהפסקת פעולות מסוימות. כך, השאלה כיצד להשיג משהו מוחלט או להבין את האמת המוחלטת, היא לא בהכרח שאלה שדורשת...
- הבנת המהות
- הפסקת פעולה
- הגדרה של אלוהים
- חוויות עקיפות
- הפוקוס השלילי
- הלא נודע
איך אפשר להבין ולהשיג את הבלתי מושג?
ההרצאה עוסקת במושג האלימינציה, או כיצד להרגיש ולהשיג את הבלתי מושג, את מה שלא ניתן להגדיר או לתפוס במילים. אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלה כיצד אפשר לחוות את האחדות או להשתלל. הוא מסביר שזו שאלה דומה לשאלה איך להיות משהו אחר, כמו איך להיות אלוהים או איך להיות "קבל". השאלה איך להיות אלוהים היא שונה משאלות אחרות, משום שאלוהים, מבחינה פילוסופית, הוא לא דבר מוגדר.
בהמשך, הוא מסביר את הקושי במושג אלוהים, שמבחינת ההגדרה הוא בלתי מוגדר. ברגע שנגדיר אותו, הוא כבר לא יהיה אלוהים, כי אלוהים הוא סך כל הדברים ואי - הגדרתו היא חלק מהמהות שלו. כך גם אם אדם שואל איך להיות אלוהים, הוא בעצם מתרחק מהמהות הזו כי כל הגדרה פוגעת באלוהים, שהוא כל מהות וכולל את הכל.
הוא מוסיף דוגמה בה אדם רוצה להרגיש תחושה של רצון לא מוגדר. כהן מציע שזו לא השאלה הנכונה כי ברגע שהגדרנו רצון, הוא כבר לא לא מוגדר. הוא מדבר על ההבחנה בין טוב ורע, ומסביר שכאשר אדם רוצה להבין את המהות של הדברים, עלינו להניח כי במהות האחת אין הבחנה בין טוב ורע, ואי - ההבחנה היא בעצם מהות כוללת של כל הדברים.
בהמשך, אליעד כהן מתאר את הדרך השלילית להבנה - במקום לשאול איך אני יכול להשיג את הבלתי מושג, השאלה הנכונה היא מה אני צריך להפסיק לעשות כדי לא להתרחק מההבנה של הדבר. הוא מדבר על איך לפעמים הפתרון לא נמצא במעשים אלא בהפסקת פעולות מסוימות.
כאשר אדם שואל איך להשיג משהו מוחלט, כהן מסביר שההבנה צריכה להיות בדרך השלילה, ולא תמיד על ידי עשייה ישירה של פעולה. לדוגמה, אדם שמבקש לדעת את האמת המוחלטת צריך להפסיק לנסות לחשוב עליה בצורה ישירה ולהתמקד במנועים השליליים...
ההרצאה עוסקת במושג האלימינציה, או כיצד להרגיש ולהשיג את הבלתי מושג, את מה שלא ניתן להגדיר או לתפוס במילים. אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלה כיצד אפשר לחוות את האחדות או להשתלל. הוא מסביר שזו שאלה דומה לשאלה איך להיות משהו אחר, כמו איך להיות אלוהים או איך להיות "קבל". השאלה איך להיות אלוהים היא שונה משאלות אחרות, משום שאלוהים, מבחינה פילוסופית, הוא לא דבר מוגדר.
בהמשך, הוא מסביר את הקושי במושג אלוהים, שמבחינת ההגדרה הוא בלתי מוגדר. ברגע שנגדיר אותו, הוא כבר לא יהיה אלוהים, כי אלוהים הוא סך כל הדברים ואי - הגדרתו היא חלק מהמהות שלו. כך גם אם אדם שואל איך להיות אלוהים, הוא בעצם מתרחק מהמהות הזו כי כל הגדרה פוגעת באלוהים, שהוא כל מהות וכולל את הכל.
הוא מוסיף דוגמה בה אדם רוצה להרגיש תחושה של רצון לא מוגדר. כהן מציע שזו לא השאלה הנכונה כי ברגע שהגדרנו רצון, הוא כבר לא לא מוגדר. הוא מדבר על ההבחנה בין טוב ורע, ומסביר שכאשר אדם רוצה להבין את המהות של הדברים, עלינו להניח כי במהות האחת אין הבחנה בין טוב ורע, ואי - ההבחנה היא בעצם מהות כוללת של כל הדברים.
בהמשך, אליעד כהן מתאר את הדרך השלילית להבנה - במקום לשאול איך אני יכול להשיג את הבלתי מושג, השאלה הנכונה היא מה אני צריך להפסיק לעשות כדי לא להתרחק מההבנה של הדבר. הוא מדבר על איך לפעמים הפתרון לא נמצא במעשים אלא בהפסקת פעולות מסוימות.
כאשר אדם שואל איך להשיג משהו מוחלט, כהן מסביר שההבנה צריכה להיות בדרך השלילה, ולא תמיד על ידי עשייה ישירה של פעולה. לדוגמה, אדם שמבקש לדעת את האמת המוחלטת צריך להפסיק לנסות לחשוב עליה בצורה ישירה ולהתמקד במנועים השליליים...
- הבנת המהות
- הפסקת פעולה
- הגדרה של אלוהים
- חוויות עקיפות
- הפוקוס השלילי
- הלא נודע